Tämä seitsemäs kausi on ollut minulle melkein ehdoton lemppari! Mielestäni asiat on soljunut kunnolla eteenpäin ja ollaan tosiaan käsitelty asioita viimein, mistä on näytetty vaan pieniä vilauksia tuossa muilla kausilla eikä kaikesta ole osannut edes solmia nauhojen päitä yhteen. Varsinkin itseäni on suuresti innostanut se, kun erinäiset hahmot on pitkien aikojen jälkeen tavannut toisiaan ja odotan ehdottomasti vielä Aryan ja Jonin tapaamista. Lisäksi mielestäni kausi sai viimein Danyn kunnolla mukaan sarjaan kun hän nyt on tavannut kaikki, kenestä hän on vaan puhunut kausi tolkulla ja halunnut valloittaa maan, missä ei ollut edes paikalla. Olen aivan fiiliksissä kuinka mukavasti kausi on edennyt! Lisäksi mahtavaa, että tällä kaudella otettiin käsittelyyn kuolleiden armeija ja sen todellinen uhka. Tosin itkin verta kun tajusin välittömästi kun Dany tuli pelastamaan miehiä kolmen lohikäärmeen kanssa, että nyt ei käy hyvin. Ainut plussa kuollaiden armeijassa on, että jos ns. luojan tappaa, kuolee myös kaikki hänen luomansa "kuolleet". Eli sinänsä toivottavasti he yrittävät suunnitella kuinka tappaa nämä komentajat, niin sota loppuisi lyhyeen.
Onneksi viimein Littlefinger kuoli ja vielä loistavasti kuolikin. Ilme oli aivan huippu, kun hän tajusi Sansan pettäneen hänet. Mietin jo kauhuissani, että Sansa josta en pidä yhtään, jatkaa tyhmänä olemistaan kaudesta toiseen, mutta tässä jaksossa tunsin sellaisen järjen hivenen, ettei hän sokeasti uskonut kaikkea mitä tuo herra manipuloija lässytti!
Cersei taas on tosiaan hahmo myös sarjassa ketä en voi sietää ja jotenkin sekin oli aika selkeää, että hän ei pidä sanaansa. Itse taas ymmärrän Jamien ratkaisun kääntää selkänsä Cerseille. Jamie on mielestäni kausi kaudelta muuttunut enemmän sympaattisemmaksi ja järkevämmäksi hahmoksi, joka ei enää haluaisi kenties käyttää turhaa väkivaltaa ja olla sellainen tyranni kaikessa, mitä taas Cersei selkeästi haluaa olla. Cersei on vetänyt viimeiset kaudet Jamieta kun pässiä narussa ja olin jotenkin ihan fiiliksissä, että Jamie viimein uskalsi irrottautua ja näyttää siskolleen, että kyllä häneltä vielä munat löytyy. Cerseillä ei tosiaan ole paljoa läheisiä ja oli sinänsä hänen puoleltaan aika erikoista, kuinka helposti hän lopulta oli valmis päästämään Jamien pois. Cersein ilmeestä kyllä huomasi, että taisi kirpaista tämä ratkaisu, mutta itse hän on hautansa kaivanut. (kuolen kyllä jos tuo nainen voittaa sodan mitenkään, tuollainen ihminen ei sovi hallitsijaksi, olen hämmästynyt kuinka siinä vielä henki pihisee...)
Jon/Dany kuvio on jotenkin suloinen, mutta en saa itse päästäni ajatusta siitä, että he ovat kuitenkin sukua toisilleen. Itseäni tosiaan kiinnostaa kovasti se, aikooko Dany kumartaa koskaan Jonille, ottaen huomioon, että Jon on virallisesti oikea perijä. Toisaalta jos he pysyvät kumppaneina, olisi heillä molemmilla varmasti valtansa. Kuitenkin aikaisemminkin sarjassa on puhuttu, että varsinkin juuri näiden kahden suvussa on ollut tuota, että naidaan omia sukulaisiaan, että en sinänsä ihmettelisi, jos näin kävisi nytkin. Varsinkin kun Dany ja Jon eivät ole kasvaneet yhdessä ja tunteneet toisiaan aikaisemmin.
Kauden päätös jakso oli tosiaan jännittävä ja varsinkin viimein kohtaus muurin kaatumisesta oli aika pysäyttävä ja toi tosiaan enemmän sitä tunnetta, että sota on todella lähellä. Kuinkahan kuolleiden armeija olisi koskaan päässyt muurin läpi ilman lohikäärmettään? Tavallaan Dany ja Jon mahdollistivat heidän seikkailullaan tämän sodan.
Hienoa myös, että Jon jutteli Theon kanssa. Jotenkin se oli sellainen keskustelu mikä piti käydä. Onneksi Theon viimein myös löysi sisältään hitusen sitä entistä itseään, että uskalsi lähteä etsimään siskoaan. Varsinkin taistelun jälkeen hänen ilmeestään huomasi, että hän itsekin tunsi löyteneensä jotain kauan kadoksissa ollutta.
En tiedä miten jaksan taas odottaa sarjaa lisää! Ja varsinkin kuinka sen kestää, että seuraava kausi on tosiaan jo viimeinen ja sitten se on ohitse. Toki jostain spin-offeista on puhuttu, mutta ne ei ole koskaan sama asia. Mun päässäni on miljoona asiaa ja en saa niitä nyt järjesteltyä, mutta jospa tästä nyt saisi jonkun selon. Jatkan myöhemmin, jos saan nuppini kasaan.
/piti ihan poistaa pari _viiiimein_ sanaa, kun viljesin ihan urakalla. Koska tosiaan kausi on ollut yhtä viimein-fiilistä!!