A/N: Tässä jatkoa Ensilumi-novellille.
Loppupään uimahallin kohtaus oli yksi tapahtuma joka lähti viemään tarinaa omille teilleen.
MikaMusiikki imaisee mukaansa helposti, ja pimeässä on helpompaa olla. Mua vaivaa edelleen se koko pullonpyöritysepisodi. Mun kädet Tiian selässä, kun me tanssitaan, tuntuu vääriltä ja mulla on outo olo, kuin koko todellisuus olisi tärähtänyt ja laskeutunut sitten vähän vinoon. Kaikkein typerintä on, ettei kukaan muu enää edes muista koko juttua. Vain mun mieli jäi junnaamaan paikalleen, ja nyt tämä typerä olo pilaa koko illan.
”Totuus vai tehtävä?” mä kysäisen Joonakselta ohimennen. Se kääntää katseensa muhun ja näyttää hämmentyneeltä. Hetken hiljaisuuden jälkeen se mumisee ”totuus” ja nojaa päätään käteensä. Mä en oikein tiedä miten jatkaa, ja alkoholin kiertäessä suonissa ei ole kovin helppoa keksiä mitään nopeasti.
”No.. Kenen tytön kanssa sä tahtoisit tanssia jos saisit valita ihan kenet tahansa?”
Joonas kallistaa päätään ja näyttää miettivän. Mä yritän tahdonvoimalla pakottaa päätäni selviämään edes vähän, ilman mainittavia tuloksia.
”Ei mua huvita tanssia niistä kenenkään kanssa”, Joonas sanoo lopulta hiljaa. Mä jään katsomaan sen sormia, jotka näpräävät sohvatyynyn kulmaa, mua häiritsee Joonaksen apeahko äänensävy.
”Pidätkö sä sitten jostain, joka ei ole täällä?” Mä en kykene kiertelemään humalassa, ehkä alkoholi on hyväksi edes siinä, ettei turhasta hienotunteisuudesta jaksa välittää.
Joonas pudistaa päätään hitaasti. Mä rypistän kulmiani. Yhtäkkiä Joonas vetää jalkansa vasten rintaansa ja kietoo kätensä niiden ympärille. Sen ilme on kamalan surullinen kun se nojaa päänsä polviin.
”Onko kaikki okei?” Mä tiedän, ettei ole. Vaikka mä olen humalassa, niin ei se tarkoita että mä olisin sokea. Joonas kumminkin nyökkää. Mä kosketan sen kättä varovasti.
”Hei, mitä se onkaan, niin kyllä se selviää.”
Joonaksen iho tuntuu viileältä vaikka huoneessa on kuuma, mä tajuan että mun käsi on edelleen sen käden päällä. Voi paska. Illalla aiemmin vallinnut ahdistus meinaa tehdä comebackin, muttei ihan saa tilaisuutta. Joonas nimittäin tarttuu mun käteen. Se puristaa vähän mun sormia omiensa lomassa, mun ajatus meinaa harhailla taas.
Siinä kuluu muutama hetki, sohvalla käsi kädessä, sitten mun hengitys karkaa liian nopeaksi. Mä en ole tottunut, jos ihan totta puhun niin, tämä on eka kerta kun edes pidän ketään kädestä. Mutta Joonas on poika ja vain kaveri. Mä yritän keskittyä hengittämään normaalisti, mutta mun näkökenttä alkaa sumeta ja kädet vapista.
Mä havahdun sohvalta. Mun otsalla on viileä käsi, mun silmät tapaa hämärässä Joonaksen silmät. Se hymyilee vähän.
”Ehkä sun on parempi olla juomatta enempää.”
Todellakin. Mä suunnittelen parhaillaan absolutismia, sillä huono olo tekee tulojaan.
Joulukuu 2004MikaMä jaksan yrittää ratkoa kemian tehtävää vielä viisi minuuttia ja annan sitten periksi. Mä en ole koskaan osannut kemiaa, kaavat ja vastaavat ulkoa opittavat asiat ei vain uppoa mun paksuun kallooni, se on sama homma kuin fysiikankin kanssa. Matematiikka onneksi vielä menee, muuten koulu voisi olla paljon epämiellyttävämpää kuin mitä se on.
Mä venyttelen niskojani ja huokaan syvään, sängyllä kirjaa lukeva Joonas havahtuu.
”Joko tuli valmista?”
”Voiko niistä muka tulla, mun taidoilla?” mä tuhahdan ja virnistän väsyneesti. Joonas nauraa ja lähtee edellä eteiseen, meidän on tarkoitus mennä luistelemaan. Mä luon viimeisen epätoivoisen katseen kemian läksyihin, mielessä kummittelee toinen viitonen kokeista, mutta lopulta kiusaus raikkaasta ulkoilmasta kasvaa liian suureksi ja mä kaivan vanhat hokkarini komerosta ja suuntaan kanssa pukemaan ulkovaatteita.
Ulkoilma on kirkasta ja kylmää, alkuun ilma pistelee nenää ja pakkanen laittaa sormet palelemaan. Me kävellään kohti luistinrataa pimeää metsäpolkua pitkin, jutellen siitä kirjasta jota Joonas on lukemassa. Taru Sormusten Herrasta, ehkä kaikkien aikojen paras lukukokemus mikä mulla on ollut. Joonaskin tykkää siitä, se itse tuo mun mieleeni hobitit pörröisine hiuksineen ja vihreine silmineen, vaikka onkin vähän pidempi kuin mä. Se puhuu innoissaan jostain taistelusta kirjassa, miten ne on kuvattu paljon paremmin kuin leffoissa sen mielestä, mä yritän puolustella elokuviakin, mä tykkäsin niistä kaikista kolmesta tosi paljon. Joonas nauraa ja sanoo mua harhaoppiseksi, mä heitän sitä lumipallolla.
Luistelemassa on vain muutama pikkunapero meidän lisäksi, mikä on ihan hyvä. Mä nimittäin onnistun kaatumaan heti kun pääsen jäälle. Enkä edes tyylikkäästi kyljelleni sirklatessa, vaan takamukselleni heti kun pääsen penkiltä ylös. Mun ego kärsii kovan kolauksen, ja Joonas kehtaa vielä nauraa, samalla kun luistelee auttamaan mua. Se ei edes horju, vaikka omien sanojensa mukaan ei ole luistellut moneen vuoteen.
Kun herra luonnonlahjakkuus ojentaa kätensä auttaakseen mut ylös, mä nykäisen senkin kumoon. Joonas kaatuu mun päälle ja repeää jotenkin hysteerisen kuuloiseen nauruun. Mä kömmin posket hehkuen omin voimin pystyyn, samoin Joonas.
Hetken päästä munkin luistelu alkaa sujua vähän tyylikkäämmin, mutta Joonas on yhä parempi. Se menee ihan miten tahtoo jäällä, enkä mä aina edes pysy perässä. Ja kun mä kysyn, miten se osaa, se vain nauraa iloisesti ja kohauttaa olkiaan, ei se kuulemma ole koskaan pahemmin luistellut tai mitään treenannut.
Aina välillä mä jään katsomaan Joonaksen ilmeitä ja eleitä, ylipäätään sen tapaa vain olla oma itsensä. Se on hassu ihminen, se tuntuu elävän hetkessä sellaisella taidolla mikä kaikilta muilta puuttuu. Lisäksi se tuntee aina vahvasti, vaikka yrittääkin peittää sen. Kun joku nauraa sille se nolostuu, mutta nauraa silti mukana. Kun joku tölväisee ilkeästi, se on kuin ei olisikaan, vaikka mä näen, että se ottaa sen raskaasti. Jotta oikeasti saisi tietää mitä se ajattelee, on osattava lukea kaikkia sen pieniä eleitä ja ilmeitä.
Joonas on vähän niin kuin Peter Pan, se ei kai koskaan kasva aikuiseksi niin kuin me muut.
Helmikuu 2005JoonasVeden alla kaikki on paljon helpompaa. Mä sukellan niin pitkään kuin pystyn ja nousen sitten vain nopeasti vetämään lisää happea keuhkoihin. Muut meidän luokan pojat uivat kanssa matkaa, mutta ne lähinnä yrittää hukuttaa toisiaan tai sitten uida mahdollisimman nopeasti että pääsisivät kotiin.
Mä olen aina tykännyt vedestä, uimaan mä opin neljävuotiaana. Ei uiminen itsessään ole niin ihmeellistä, mutta vedenalainen maailma on. Mua on aina kiehtonut se, miten valo taittuu veteen ja miten vaimeina äänetkin kuuluvat siellä. Kun mä olin vielä ihan pieni, mä vietin kaikki kesäpäivät snorklaamalla meidän kodin lähellä olevassa lammessa. Veden alla kukaan ei näe mua selkeästi, siellä mä olen turvassa.
Mä nousen taas pintaan altaan toisessa päässä. Uimahallin vesi on kirkkaampaa kuin järvessä, ja uimalasien ansiosta täällä pystyy näkemään altaan toiseen päähän asti veden alla. Lähes kaikki muut on siellä, matalassa päässä, ja vänisevät opettajalle että eikö voisi jo lähteä pois, vain muutama jatkaa uimistaan vielä. Mä näen Mikan altaan puolessa välissä, se ui kohti syvää päätä kaikessa rauhassa, ja mun kasvoille leviää pieni hymy.
Mika on paras ystävä joka mulla on koskaan ollut. Ja itse asiassa ainoa, jota mä olen koskaan voinut oikeasti kutsua ystäväksi. Välillä mulle tosin tulee hiukka paha olo, koska mä salaan aina kaikilta niin paljon asioita, mutta sen kanssa on pakko ollut oppia elämään. Sitä paitsi, elämä täällä uudella paikkakunnalla on nautittavan tavallista, kukaan ei tunne mua entuudestaan, joten saan olla suhteellisen rauhassa. Mä viihdyn täällä paremmin kuin missään muualla tähän mennessä.
Opettaja pitää päänsä, ja kaikkien on uitava se kilometri mikä oli alun perinkin tarkoitus. Mä uin tarkoituksella vähän hitaammin kuin toiset, jotta saan olla rauhassa. Eivät ne kiusaa, mutta aina ei vain jaksa niiden riehumista. Mä sahaan allasta edestakaisin kaikessa rauhassa ja hitaasti matka kertyy. Yhdellä kerralla mä kohtaan Mikan katseen veden alla ja virnistän sille. Se irvistää takaisin ja jatkaa matkaa, sillä on viimeinen viisikymmentä metriä menossa.
Muut lähtevät altaasta yksitellen, kunnes mä olen yksin vedessä. Mulla on jäljellä vielä sata metriä, ja opettaja häipyy muiden mukana kohti pesuhuonetta. Mä en ole ihan varma onko se edes koskaan huomannut mua tunneillaan, mutten jaksa välittää. Mä jään altaaseen itsekseni, miettimään.
Lopulta mä pysähdyn syvään päähän ja poljen vettä, purren samalla huultani.
Miksi?
Miksi ei?
Ei niin voi tehdä.Lopulta mä vedän henkeä ja sukellan niin pitkään kuin mahdollista, yrittäen unohtaa kaiken muun. Vesi sekoittaa äänet, valo muuttuu kauniiksi. Kun keuhkoja alkaa viimein polttaa kivuliaasti, mä nousen pintaan, takaisin uimahallin kloorinhajuiseen todellisuuteen.
Mä en ole koskaan ollut hyvä unohtamaan tai teeskentelemään.
MikaMuut pojat riehuvat kuin apinalauma suihkutiloissa ja opettaja yrittää hillitä niitä, turhaan. Mä en jaksa mennä saunaan, joten lähden suunnistamaan ovelle josta pääsee pukuhuoneeseen. Muut käy jotain improvisoitua sotaa suihkuilla, ja mä yritän väistellä niiden tulitusta ja samalla tähyillä Joonasta. Meidän oli tarkoitus mennä sen luokse tänään koulun jälkeen. Hetken päästä mä totean, että se on vielä varmaan altaassa, ja keskityn vain pääsemään kastumatta enää uudelleen pukuhuoneeseen. Mä onnistun – melkein. Juuri kun mä olen sulkemassa ovea joku neropatti ruiskuttaa suihkulla vettä suoraan mun naamalle ja räkättää sitten kuin se olisi ollut maailmanluokan vitsi. Mä kiroan puoliääneen ja paiskaan oven kiinni.
Tummanruskeat hiukset pörrössä ja kosteina mä puen päälleni yhdessä monista kaappiväliköistä. Juuri kun mä olen kiskomassa t-paitaa pääni yli muutkin pojat ilmaantuvat kaapeilleen. Mä tarkistan kännykän ja huomaan, että yhteen tulleeseen viestiin pitäisi vastata heti, se koskee jotain tilaustyötä. Niinpä mä istun penkille näpyttelemään vastausta kunnes sormet puutuvat. Siinä ajassa muut ehtivät pukea vaatteet päällensä ja jättää kuulematta liikunnanopettajan torumiset huonosta käytöksestä. Mäkään en jaksa kuunnella, samat saarnat Ahonen pitää jokaisen liikunnan ja terveystiedon tunnin jälkeen.
Vihdoin ja viimein suihkutilojen ovi käy taas, ja mä tunnistan Joonaksen hajamielisen viheltelyn. Mä alan just etsiä sukkiani kaapin pohjalta, kun Joonas löytää viimein tiensä oikean kaapin luo. Loput pojista on lähdössä, ne tunkevat pipoja päähänsä ja irrottavat avaimia kaappienovista.
”Hei kirppu, miten sä noin kauan siellä altaassa viihdyit?” Valtteri kysäisee Joonakselta ohimennen, samalla kun lyö kaappinsa oven kiinni lähteäkseen. Joonas vain kohauttaa olkapäitään ja vetää toista suupieltään ylöspäin, niin että sen ilme on melkein hymy, muttei ihan.
Joonas avaa metallisen oven ja kuivaa vaaleita kiharia hiuksiaan, jotka näyttää aina siltä kuin ne eivät aivan osaisi päättää mihin suuntaan lähtisivät kasvamaan, mä istun penkille setvimään umpisolmussa olevia kengännauhoja. Joonas viheltelee yhä, nyt hiljempaa ja hitaammin, sävelmä on epämääräisesti tuttu, mutten saa päähäni sen nimeä tai esittäjää. Ainut, mikä kelluu muistissa, on epämääräisen surullinen tunnelma, ehkä se biisi oli jotenkin apea.
Kun sävelmä loppuu, mä kysäisen jotain läksyistä. Me jutellaan jotain satunnaista hetken verran, kunnes Joonas vajoaa hiljaisuuteen ja jää tuijottamaan seinällä olevaa peiliä. Mä en ylläty, se tekee sitä aina välillä, unohtuu katselemaan tyhjyyteen pitkäksikin aikaa kerrallaan. Ensimmäisinä kertoina mä ihmettelin että mikä sille oikein tuli, mutta lopulta en enää jaksanut kysellä samoja juttuja uudelleen ja uudelleen (saamatta vastausta), vaan odotan aina kaikessa rauhassa että Joonas alkaa itse taas puhua normaalisti.
JoonasMilloin mennään sen rajan yli jolta ei enää palata? Ja miksi sieltä ei voi palata, mikä ääneenlausumaton sääntö sekin on?
Ja silti, vaikka mä miten kyselen.. Kyllä mä tiedän, miksi niin on.
Mulla on olo, että mä hukun ja tukehdun, kaikki menee taas pieleen, niin kuin aina ennenkin.Mika”Tiesitkö sä, että liikunnanopettajalla on poikaystävä?”
Mun kenkää poimimassa olleet kädet pysähtyvät kesken liikkeen. Hitaasti mä suoristaudun ja katson Joonasta, joka katsoo yhä peiliä seinällä. Hetken aikaa mä vain katson sitä, sen otsaa, joka on vähän kurtussa ja silmiä, jotka kiertää laiskaa ympyrää, kartoittavat peilin liukasta pintaa.
”En tiennyt” Mun ääni on vakaa mutta tuntuu hetken ilmassa harhailtuaan hukkuvan lattian muovimattoon. Sellaiseen räikeänsiniseen, joka tuntuu paljaisiin jalkoihin kovalta ja möykkyiseltä.
Ei mulla mitään homoja vastaan ole, luulisin. Mä en.. Vain osaa suhtautua niihin. Sinällään mä olen kai jopa utelias. Voiko ihminen muka oikeasti rakastaa samaa sukupuolta olevaa? Mun poskia kuumottaa, on epämääräisen noloa ajatella tällaisia asioita, tuntuu kuin ylittäisi jonkin yleisesti hyväksytyn rajan niitä pohtimalla. Eikä tässä maailmassa saa olla erilainen jos tahtoo elää normaalia elämää.
”Mä näin ne, kun olin toissapäivänä illalla käymässä kaupungilla. Ne tulivat baarista ulos.”
”No.. Mutta eihän toi vielä todista mitään..?”
Joonaksen pää käännähtää mua kohti, terävänvihreät silmät tutkivat mun kasvoja, ja mä ymmärrän sanoneeni jotain vähemmän älykästä.
”Ne kulkivat käsi kädessä. Ja kyllä mä tunnistan rakastuneen ihmisen kun sellainen kävelee vastaan..” Joonas puhuu hiljaa, mutta sanat tuntuvat jäävän kaikumaan ilmaan eivätkä häviävän niin kuin mun omani hetkeä aiemmin. Mä lasken katseeni takaisin kenkiin lattialla. Ne näyttävät ihan samoilta kuin ennen kuin, mutta mä en saa päähäni mitä ne tekevät juuri siinä lattialla.
Olinko mä poimimassa niitä? Miksi me keskustellaan tästä asiasta? Ovatko nuo edes minun kengät?
JoonasMun kurkku on kuiva. Mä voisin juoda uima-altaallisen vettä, eivätkä sanat siltikään tulisi yhtään helpommin.
Mä muistan, miten vanhassa koulussa elämä meni siihen pisteeseen, että mua hakattiin lähes joka päivä, siis jos ne saivat mut kiinni. Mä pelkäsin koko ajan ja kaikkea. Lopulta mä päädyin sinne, mihin päästään sairaat ihmiset laitetaan. Kukaan ei hyväksynyt mua, kaikkein vähiten mä itse.
Mä vain istuin kaiket päivät siellä tuijottaen seinää, kunnes se kaikki vaan naksahti pois paikoiltaan. Kukaan ei kuullut kun mä huusin huoneessani, mutta toisaalta radio oli niin kovalla että ikkunat helisivät. Ja sitten mä otin kaikkea, mitä löysin. Ja ne menivät ja huomasivat liian aikaisin. Mä luulin että ne tahtoivat vain päästä musta eroon, mikseivät ne antaneet mun mennä silloin kun mä olisin tehnyt sen vapaaehtoisesti? Eikä tästä kaikesta tullut loppua. Tahdonko mä todellakin takaisin siihen?
Toisaalta, en mä jaksa enää olla muutenkaan.
Mä yritän kovasti niellä, mutta kurkku on yhä liian kuiva.
”Mä olen miettinyt.. Että.. Mä olen ehkä silleen niinkun.. Kiinnostunut kanssa pojista.”
Mun ääni on heikon ja hölmön kuuloinen, se vaimenee loppua kohden ja katoaa, mun käsivarret ovat kananlihalla, kädet tärisevät. Mikan tumma katse on taas mun kasvoilla, mun silmät tuijottavat sitkeästi peiliin, kunnes pakotan itseni kääntymään ja kohtaamaan Mikan katseen. Mua pelottaa.
Normaalisti mä olen tässä vaiheessa kohdannut vihaa, pelkoa tai ivaa. Niihin kaikkiin mä osaan suhtautua, lähteä vain hiljaa pois, yrittää olla välittämättä. Niellä ja kadottaa kaikki tunteet.
Mutta Mika vain tuijottaa, ilmeettömänä.
MikaMitä mä voin sanoa?
Mä tahdon vain elää rauhassa normaalia elämää, olla yhä ystävä Joonaksen kanssa. Mutta mä en osaa suhtautua koskaan oikealla tavalla yllättäviin uutisiin. Mulle pitäisi aina antaa mahdollisuus ottaa aikalisä, aikaa miettiä ja harkita sanojani. Mun mahassa kouraisee, mä yritän hiljentää sen ja muut tuntemukset jotta voisin ajatella, turhaan.
Joonas odottaa mun sanovan jotain. Se pelkää, mä näen sen. Mun tekisi mieli sanoa sille, jotain, kertoa että se on ihan okei. Kai. Mutta oikeiden sanojen sanomisen sijaan mä vain tuijotan sitä tyhmänä. Sydän takoo hitaasti, mä tunnen sykkeen silmieni takana. Mahassa kiertää kumma olo ja tuntuu kuin jokin olisi äskettäin hypännyt ja laskeutunut sitten väärälle paikalle.
”Kyllä mä ymmärrän jos sä et.. Tahdo olla mun kanssa tekemisissä enää.” Joonaksen ääni on hiljainen, siitä kuultaa yhä pieni toivo, mutta enimmäkseen jo yritys peittää pettymys. Mun kurkussa jokin pistelee kun mä yritän löytää sanoja.
”En mä-
siis, mulle se on ihan sama. Ei mua haittaa..” Mun kömpelöt sanat kompastelevat toisiinsa ja ääni on hengästynyt, mutta Joonas hymyilee pienesti. Mä lähes huokaan helpotuksesta, ehkä me voidaan vielä päästä normaaliin elämään.
Mun olo helpottuu jo, kunnes Joonas yhtäkkiä jatkaa puhumista. Nyt sen kasvoilla on tiukka ilme, joka kertoo, että se pakottaa itsensä pusertamaan sanat ulos lähes väkisin. Mun mahassa jokin kiristyy kiristymistään, jostain syystä mua pelottaa mitä se aikoo sanoa.
”Mä en aikonut koskaan sanonut tätä, mutta.. Viimeksi kun mä yritin teeskennellä, mä päädyin suljetulle osastolle..” Mun aivot rekisteröi sanat hitaasti, syvällä sisällä se jokin kiristyy yhä.
”Mä.. En aikonut enää koskaan ihastua. Mutta.. Anteeksi, mä kai pidän susta liikaa.”, Joonaksen ääni särähtää viimeisen sanan kohdalla.
Mun sisin kiristyy liikaa, ja napsahtaa lopulta poikki. Kuin unessa mun on otettava seinästä tukea, mä nojaan selkäni kylmään valkoiseen tiiliseinään, yrittäen pitää kohinan päästäni poissa.
Näenköhän mä unta? Ymmärsinkö mä nyt oikein?
Silmissä sumenee ja selkenee vuoronperään. Mä en tiedä onko tämä kaikki totta, heräänkö mä kohta. Vai tahdonko mä edes herätä? Ja miksi mä reagoin näin voimakkaasti? Mä yritän tolkuttaa itselleni, ettei mikään tällainen ole maailmanloppu. Kaikki on niin kovin epäselvää, mun kädet tärisevät.
Jostain kaukaa kuuluu Joonaksen ääni, se kysyy onko mulla kaikki hyvin.
Vihreät silmät, ihan mun omien silmien tasalla, vaikka Joonas on vähän pidempi kuin mä.
Joonas pitää mua pystyssä, tukee kun mun jalat meinasivat äsken pettää. Mä haistan sen shampoon, erotan jokaisen mikroilmeenkin sen kasvoilla. Aika on niin kovin hidas ja kummallisen vääristynyt, mua pyörryttää yhä.
”Sulla on kauniit silmät," Joonas kuiskaa, sen omissa vihreissä silmissä on tutkimaton katse.
Ennen kuin mä ehdin edes ymmärtää mitään, mun aivot lakkaavat toimimasta. Mä tunnen Joonaksen huulet mun omillani, enkä pysty liikkumaan mihinkään. Mä olen halvaantunut.
Stadionillinen ihmisiä puhkeaa raivoisaan huutoon mun päässä. Mä en tiedä huutavatko ne vihasta, ilosta vaiko kauhusta, mutta kaikki järkevä ajattelu katoaa äänen mukana. Ikuisuuden ajan Joonas on siinä lähellä, toinen käsi mun niskassa ja toinen hartialla, kunnes kauhistunut ymmärrys valtaa vihreät silmät.
”Ei-! Mä en, en.. Anteeksi!” Tuttu ääni pyytää anteeksi mulle epäselvää asiaa, ja Joonas harppoo pois. Hetki on ohi nopeammin kuin alkoikaan, aika ottaa multiharppauksen eteenpäin onnistumatta silti palaamaan takaisin normaaliksi. Nyt mun jalat päättävät pettää, ja mä valun lattialle istumaan.
Hiukset silmillä, maailma kaukana, mä yritän kasata itseäni. Päästäänkö tästä vielä takaisin entiseen elämään? Miksi mä toistan samoja kysymyksiä päässäni koko ajan? Voi helvetin helvetti.
Mä olen luokassa, Joonas istuu viereisessä pulpetissa. Ahonen pitää terveystiedon tuntia, se puhuu jotain seksuaalivähemmistöistä. Luokan pojat nauravat, huutelevat, homot ovat sairaita perverssejä. Tytöistä muutama yrittää hiljentää niitä, loput istuvat hiljaa. Joonas tuijottaa poissaolevana ikkunasta ulos. Mä yritän keskittyä kirjan tekstiin, jaksamatta oikein sitäkään.
Kun mä muistelen oikein tarkasti, Joonaksen silmissä oli samanlainen ilme tänään kuin siellä luokassa.
Stadionillinen ihmisiä mun päässä, kaikki huutavat. Miksei kukaan muu kuule niitä? Mä pidän päätä kasassa, yritän puristaa kauhuntunnetta ulos. Mua pelottaa, pelottaa enemmän kuin koskaan. Mistä ne äänet tulivat ja miksen mä saa niitä hiljenemään? Mä en todellakaan voi keskittyä jos ne jatkavat ulvomistaan!
Ystävä?
Vihollinen?Mun rystyset vaalenevat mun puristaessa penkkiä, jotta pääsen ylös lattialta. Kaukana, melkein toisessa maailmassa mä näen Joonaksen hahmon, mutta sekin katoaa pian ihmisten huutoon. Kova meteli pään sisäisessä maailmassa sumentaa kaikki muut aistit, jättäen lopulta jäljelle vain merkityksetöntä huminaa.
Mä seison siinä, tuijottaen tyhjää, pakottaen kaikkia tunteita pois. Mä olen suunnattoman hämmentynyt.
Miksi mua sattuu? Enhän mä ole mitään menettänyt, kaikki palaa ennalleen, ihan varmasti.
Vai menetinkö mä jotain, jonka olemassaoloa mä en edes ennen ollut huomannut? Miksi.. Miksi se tuntui siltä kuin tuntui?
Mä kiedon kädet ympärilleni, yritän pakottaa kaiken ennalleen, mutta viimeisimmät ajatukset eivät mene pois. Kurkkua kuristaa, kädet tärisevät.
JoonasMä en jaksa niitä katseita, niitä puheita ja lyöntejä, ei enää koskaan. Mutta vaikka mua on elämässäni sattunut monta kertaa, kaikkein pahiten satutti kuitenkin nyt se tyhjä katse Mikan silmissä. Ei vihaa, ei mitään tunteita, vain kliininen, tyhjä tuijotus. Mä en ollut edes tunteiden arvoinen. Ja silti musta tuntuu näin kamalalta, ei tosiaankaan reilua.
Miten kaikki muut osaa käsitellä omaa mieltään ja tunteitaan? Multa se ei ole koskaan onnistunut. Mä en koskaan ole voinut estää itseäni ihastumasta vääriin ihmisiin, enkä osaa suojella itseäni silloin kun pitäisi.
Mä isken nyrkkini niin lujaa kuin pystyn kaapin oveen, kaikesta huolimatta mä vihaan itseäni kaikkein eniten. Mä tein jotain mitä ei voi antaa anteeksi, ei ainakaan poikien maailmassa jossa vallitsee tietynlaiset säännöt. Tunkeutuminen toisen alueelle on tabu, siitä joutuu henkiseen hirteen. Kipu rystysissäkään ei helpota oloa yhtään, mikään ei enää helpota, paitsi sitten kun kaikki on ohi.
MikaMuovimatto vaimentaa mun askeleet. Mä näen Joonaksen, kaikki muu on oudon sumeaa, merkityksetöntä. Se nojaa kaapin oveen, purren huultaan ja painaen kynsiään kämmeniinsä. Mun sisällä johonkin sattuu ihan liikaa, huuto mun pään sisällä ei vaimene. Mä tajuan taas että kaikkein eniten mua pelottaa se jokin, jota mä en osaa nimetä.
Ystävä?
Vihollinen?
Vai onko sillä mitään väliä?Mä en tiedä mitä mä teen, mihin mikäkin johtaa, miksi mikäkin tapahtuu.
Mun kädet kietoutuvat Joonaksen ympärille ja mä vedän sen mahdollisimman lähelle. Mä tarvitsen sitä, ihmisten huuto mun sisällä ei edes vaimene kun mä yritän yksin saada sen lakkaamaan. Mun kurkkua kuristaa, mä puristan silmät kiinni ja rukoilen ensimmäistä kertaa vuosiin, mä tahdon ettei kaikki ole pilalla. Että mä teen oikein, mitä se sitten tarkoittaakaan.
Ensin Joonas jäykistyy, mä aistin sen pelon kylmänä ihona ja pienenä tärinänä. Vähän ajan päästä mä tunnen epäröivän käden mun poskella, sitten koko sen ruumis rentoutuu vähän. Stadionin möykkä ei vieläkään lopu, kurkussa on tunne kuin joku älypää olisi sullonut sinne kaktuksen.
Ja, no niin, ehkä se älypää olin mä itse.
JoonasMika on siinä lähellä. Se on niin varuillaan koko ajan, ja mä pystyn tuntemaan miten se jännittää jokaista liikahdustakin. Syyllisyys kuristaa kurkkua, mä aiheutin sille tämän pahan olon.
Mä käännyn varovasti ympäri, ilme sen naamalla on jotenkin tuskainen ja samalla varovaisen hyväksyvä. Kuin se ei enää uskaltaisi toivoa mitään, laittaa vaan kaiken mitä sillä on peliin.
Mä painan otsani sen otsaa vasten ja mumisen vielä kerran olevani pahoillani. Mika vain katsoo mua, mutta tällä kertaa mä jotenkin tiedän, etteivät sen silmät ole tunteettomat. Ehkä se on jotenkin niin tietämätön kaikesta elämästä.
Ehkä mä juuri siksi pidän siitä niin paljon ja pystyn katsomaan sitä kunnolla enkä aina lävitse. Mika kurottautuu vähän ylemmäs, se on mua muutaman sentin lyhyempi, ja painaa huulensa mun omille. Kosketus on kevyt ja viileä, mutta silti siinä on sähköä. Mä painan vähän lujempaa ja Mikan huulilta karkaa voihkaus.
Sillä hetkellä mä en jaksa välittää vaikka joku tulisikin ja näkisi kaiken.
A/N: Kommentterna =