Crysted: Ajattelin tuon alun juurikin niin, että Alisa kokee tilanteen olevan melkein liian hyvää ollakseen totta, ja että voiko siihen luottaa – molemmilla on todellakin alussa vähän samansuuntaiset mietteet asiasta. Hirmu ilahduttavaa kuulla, että tykästyit Valven hätäisesti sidottuihin hiuksiin, minusta on aina todella mukava kirjoittaa vastaavia yksityiskohtia. Tuo oli ehdottomasti omia suosikkejani näissä osissa, joten hienoa että mainitsit sen.
Hienoa myös, että opiskelusta välittyi tuttuuden lisäksi tietty muutos, koetinkin tuoda sitä parhaani mukaan esiin. Heh, Valve ja Alisa ovat ilmiselvästi huomanneet, että käsistä pitely on sittenkin aika mukavaa. Ihanaa että pidit Alisan ajatuksista tuossa lopussa, niitä oli kiva kirjoittaa. Kiitos jälleen todella paljon piristävästä ja aktiivisesta kommentoinnista, ilahduttaa aina suuresti. <3
**
325.Minun ei olisi pitänyt unohtaa mätää.
Sisimmässäni tiedän, ettei se, kuinka paljon huolehdin asiasta, merkitse mitään. Silti minun on vaikea karistaa huonoa omaatuntoani. Ehkä, jos olisin ymmärtänyt antaa Agnesille arvokkaamman salaisuuden, tai vaatimalla vaatinut häntä kalvaslinnassa käydessään toimimaan nopeammin… Jos vain olisin pystynyt tekemään jotakin enemmän.
Kyse ei ole siitä, ettenkö luottaisi Valveen tai hänen suunnitelmaansa. En vai kestä ajatusta, että Reinan vääristyneellä taikuudella on häneen pienintäkään valtaa. Agnesin puheiden perusteella mädän ja veritaikuuden yhdistelmä on arvaamaton ase. Entä jos se vaikuttaa Valveen tavalla, jota hän ei ole osannut ottaa huomioon aikoessaan syrjäyttää suonoidan hovista?
”…Alisa?”
Havahdun hereille mietteistäni, ja näen sekä Valven että hänen olkapäällään istuvan Kaarnen tuijottavan minua. Valven ilme on kysyvä, Kaarnen taas tutkimaton. Sen muut lintutoverit kaartelevat yläpuolellamme, yhä riemastuneina siitä, että niiden isäntä on yllättäen saapunut kulkemaan pitkin kalvaslinnan rajaa yhdessä kanssani. Hän ei ole tehnyt niin ennen.
Olin ollut keittiössä syömässä aamiaista, kun Valve ilmestyi paikalle minua etsien. Hän oli saapunut kertomaan, että joutuisi matkustamaan iltapäivällä töittensä takia, emmekä siis pystyisi pitämään oppitunteja tavanomaiseen tapaan. Hyvin todennäköisesti hän joutuisi olemaan poissa koko illan.
Aiemmin moinen olisi merkinnyt oppituntien peruuntumista, tai sitä, että minä olisin opiskellut lukemista yksikseni. Nyt kumpikaan meistä ei vaikuttanut olevan innostunut ajatuksesta. Eddan oli ollut vaikea hillitä hymyään.
Oppitunnit ovat tänään siis aamulla, ja ennen niiden alkamista Valve on kuin huomaamatta liittynyt seuraani perinteiselle kävelylleni. Kumpikaan meistä ei edes yritä keksiä päätökselle minkäänlaista tekosyytä. Siitä on tullut aina vain luonnollisempaa, jatkuvasta halustamme olla toistemme lähellä. Tiedän molempien tietävän, että oppitunnit ovat yksi osa sitä.
Se ei silti tarkoita, ettenkö haluaisi oikeasti oppia ollessamme yhdessä. Kävellessämme rinnakkain aamun usvassa Valve on kertonut minulle lisää vanhan kielen sanoja, joita hän käyttää puhuessaan korpeille.
Varjá merkitsee syvää kiitollisuudenosoitusta,
vhel taas sitä, että hän pyytää lintuja saapumaan luokseen mahdollisimman pian. Nuoret korpit tottelevat häntä innokkaina, kilpaillen Valven huomiosta. Kaarne raakkuu niille aina välillä moittivasti.
Syksy on pihamaalla ja metsässä jo painavimmillaan. Sateet ovat hetkeksi hellittäneet, mutta ne ovat jättäneet jälkeensä kosteuden, joka on päiväsaikaan epämiellyttävää ja koleaa. Kaikkialla tuntuu viipyvän maatuvien lehtien haju, luonnon lahoaminen. Ehkä juuri se toi mädän jälleen kerran mieleeni.
Kohtaan Valven katseen hiukan syyllisenä. En halua huolestuttaa häntä omalla huolellani, mutta aina toisinaan kylkiluita pistävä kylmä palaa tavalla, jolle en voi mitään. Hänen tietolähteensä viestin saapumisesta on kulunut nyt neljä päivää. Mitään ei ole tapahtunut sen jälkeen, mutta minun on vaikea rauhoittaa täysin mieltäni.
”Anteeksi, olin ajatuksissani. Mitä sanoitkaan?”
Tarkoitukseni ei ole vältellä totuutta. En vain vielä tiedä, miten ottaisin mädän jälleen puheeksi. Valve kallistaa päätään, mutta ei painosta minua.
”Kysyin vain, olisitko halunnut meidän siirtyvän sisätiloihin. Kierroksemme lienee tullut jo päätökseen.”
Huomio saa minut vilkaisemaan ympärillemme. Olemme saapuneet siihen osaan pihamaan reunaa, johon yleensä lopetan joka-aamuisen kävelyni. Valven suojaloitsu väreilee hiljaista energiaansa muutaman askeleen päästä meistä. Hänen mukaansa mikään vahingollinen voima tai olento ei ole yrittänyt häiritä sitä hetkeen.
”Mennään vain sisälle”, sanon.
Jätämme korpeille hyvästit ja käännymme sitten kohti linnan pääsisäänkäyntiä. Usva on jo melkein haihtunut, ja sen tilalla on väritön syyspäivä. Jopa pilvien takaa esiin pyrkivä auringonvalo näyttää tähän aikaan vuodesta väsyneeltä.
Minä huomaan ajattelevani yhä maatuvia lehtiä ja lahoavia puita. Esitän Valvelle kysymyksen, jota olen pohtinut useamman kerran viime viikkojen mittaan:
”Millaisia kalvaslinnan talvet oikein ovat? Ensilumen luulisi satavan aivan pian.”
”Hyvin kylmiä”, Valve toteaa. Hän katsahtaa ylös taivaalle kuin voisi jo nähdä ensimmäiset lumihiutaleet. ”Päivisin auringonvaloa riittää vain muutamaksi tunniksi. Pelkään pahoin, etteivät talven kuukaudet ole täällä monenkaan mielestä kovin miellyttävää aikaa.”
”Olen kyllä tottunut. Mieluummin rehelliset pakkaset kuin tällainen välitila. Sitä paitsi talven jälkeen koittaa lopulta kevät.”
Silmäkulmastani näen Valven hymyilevän. ”Onko kevät lempivuodenaikasi?”
Pohdittuani kysymystä hetken nyökkään. En ole tullut ajatelleeksi vuodenaikoja pitkään aikaan sillä tavoin. ”Pidän tosin myös kesästä ja alkusyksystä.”
”Oletkin loppukesän lapsi.”
”Siinä tapauksessahan sinun pitäisi pitää talvesta. Onko niin?”
Valve värähtää. Hänen vastauksessaan on kuivan itseironinen sävy:
”Ei. Kalvaslinnan talvet olivat minulle aikoinaan kauhea järkytys. En taida olla tottunut niihin vieläkään. Eddan mielestä osaan olla toisinaan viluisempi kuin turkistaan luopunut peikko.”
Minä nauran ääneen, yllättyneenä: en osaa kuvitella Valvea hytisemässä kylmästä. Hän katsahtaa suuntaani, kätkemättä mielihyvää silmissään. Minut valtaa hyvä olo tajutessani, että se on minun nauruni, joka ilahduttaa häntä niin paljon.
”Varmistetaan, että tästä talvesta tulee erilainen.” Sanon sen aiempaa pehmeämmin. ”Marraskuun lopulla juhlistamme sinun syntymäpäivääsi. Vietämme pakkaspäivinä aikaa keittiössä tai lukusalin takkatulen ääressä. Ja kunhan kevät viimein saapuu, istutamme puutarhaan omenapuun seuraksi persikkapuun.”
Hiiteen hovi ja Reina ja mätä. Me jatkamme elämää kalvaslinnassa ilman, että mikään saapuu rikkomaan tätä uutta ja kallisarvoista tunnetta välillämme. Tavalla tai toisella haluan pitää siitä huolen.
Valven askeleet hiljenevät. Hetken epäröinnin jälkeen hän ojentaa kätensä, ja minä tartun siihen. Päivä päivältä sormemme kietoutuvat toistensa lomaan helpommin, itseensä selvästi. Kuin niin olisi tarkoitettu.
”Luulen, että pitäisin sellaisesta talvesta ja keväästä.”
Valven vastaus on hiukan käheä. Hänen kätensä tuntuu vahvalta ja lämpimältä omaani vasten.
Enemmän. Enemmän.326.Oppitunnit eivät ole tänään yläkerrassa. Olen jo kääntymäisilläni portaikkoon johtavan käytävän suuntaan, kun yllätyksekseni Valve viittaa linnan lukusalia kohti. En vastustele, kun hän lähtee johdattamaan minua huoneeseen, käsi yhä kädessäni.
”Puheesi lukusalista saivat minut ajattelemaan, että voisimme opiskella täällä. Toivoakseni se sopii?”
”Sopii kyllä.”
”Takkatulta ei ole, mutta jos haluat, voimme sytyttää sen.”
”En usko, että meidän kannattaa tuhlata vielä tässä vaiheessa polttopuita.” Rypistän otsaani. ”Tai siis, jos sellaisilla asioilla on merkitystä täällä. Kotikylässä… meidän piti olla tarkkoja, että puut varmasti riittivät talven yli.”
Mutisen viimeiset sanat hiukan vaikeana. Toisessa hetkessä toivon talven saapumista, kun taas toisessa muistan, kuinka ankaraa aikaa se kotona aina oli. Minun on yhä toisinaan hankalaa sovittaa yhteen uutta ja vanhaa elämääni.
”Äitisi ja Malvan ei tarvitse enää huolehtia polttopuista.” Valve sanoo sen yksinkertaiseen mutta vakavaan sävyyn, samalla tavalla kuin kaikki perheeseeni liittyvät lupauksensa. Hän puristaa lempeästi kättäni. ”Kuten ei sinunkaan. Kalvaslinnan takkapuut eivät lopu kesken, mutta pienestä säästäväisyydestä ei silti ole haittaa. Edda olisi varmasti samaa mieltä kanssasi.”
Minä nyökkään, kiitollisena. Viime päivinä me olemme puhuneet hiukan enemmän myös perheestäni, lähinnä Malvasta. Valven viestinviejän mukaan pikkusiskoni on viihtynyt erinomaisesti kyläkoulussa ja on kuin onkin oman luokkansa taitavimpia. Sydäntäni on lämmittänyt huomata, että Valve on ollut asiasta yhtä hyvillään kuin minä.
Kunpa vain voisin kertoa heille. Tähtitaivaan ja pohjoistornin jälleen toive on minussa entistäkin vahvempi. Minulla on kaikki hyvin. En ole surullinen tai onneton, vaikka koti-ikävä vaivaakin minua yhä toisinaan. Sulhaseni ei ole suinkaan kammottava pimeän olento, vaan menneisyyden taakastaan huolimatta lempeä ja kiltti, niin paljon parempi kuin uskalsin kuvitella. Yhä uudelleen ja uudelleen minä toivon, että voisin sanoa äidille niin.
Se on kuitenkin liian vaarallista juuri nyt, hovin tilanteen ollessa mikä on. Vaikka todennäköisyys on vähäinen, kumpikaan meistä ei halua, että Edmundin tai Reinan huomio kiinnittyy vahingossakaan perheeseeni. On parempi, että Valve hoitaa Malvan ja äidin asioita etäiseen sävyyn viestinviejiensä kautta, aivan kuten tähänkin asti.
Minun pitäisi olla tottunut siihen, mutta silti asian ajatteleminen tekee sekä alakuloiseksi että turhautuneeksi. Saadakseni muuta mietittävää kysyn Valvelta:
”Olisiko takkatuli mahdollista loitsia taikuuden avulla, ilman puuta tai mitään muita apuvälineitä?”
Valve miettii sanojani hetken ennen vastaamista.
”Olisi, mutta tulen kaltaisen todella voimakkaan luonnonvoiman luominen täysin tyhjästä voi olla kuluttavaa. Sitä paitsi sitä olisi myös pystyttävä pitämään yllä. Jo olemassa olevan hiilloksen, vaikka vain pelkän aavistuksen tai edes sen muiston, voimistaminen onnistuisi helpommin.”
Kaiken aiemman kuulemani perusteella se ei tule minulle yllätyksenä. ”Sidos tulisi pystyä yhdistämään aina johonkin oman taikuuden lisäksi, eikö niin?”
Puhuessani tunnustelen vaivihkaa sisälläni nuokkuvaa valoa. Taikuuteni rytmi on läsnä aina vain, vaimeudestaan huolimatta vakaa. Ehkä vain kuvittelen, että olen kuunnellut sitä eri tavalla sen jälkeen, kun se lohdutti minua suruni keskellä.
”Aivan.” Valve nyökkää hyväksyvästi. ”Se on tärkeää oppia. Voimme puhua asiasta enemmän lukemisen oppitunnin jälkeen, jos haluat.”
Me päästämme viimein otteemme toistemme käsistä. Linnan lukusali ottaa vieraansa vastaan samanlaisena kuin aina, lempeän vaitonaisena. Valve kävelee kirjahyllyjen luo ja kumartuu poimimaan jonkin kirjan. Hämmästyn hiukan nähdessäni, että se on häneltä saamani satukokoelma.
Hän kääntyy katsomaan minua kysyvästi. ”Ajattelin, että voisimme harjoitella jälleen tällä tavoin, lukemalla ääneen. Pystyt siihen kyllä.”
Minä jännityn ohikiitäväksi hetkeksi, en suinkaan lukemisen takia. On vaikeaa olla muistamatta Hiisiprinsessaa ja kaikkea, mitä sen jälkeen tapahtui. Mutta ehkä Valve haluaa meidän jatkavan satukirjan tarinoiden parissa juuri sen vuoksi – osoituksena siitä, että asiat ovat muuttuneet.
Sanoissani on huojennuksekseni kevyt sävy, kun sanon:
”Sopii. Haluaisitko minun lukevan sinulle jonkin tietyn sadun? Peikoista, kenties?”
Valve kohottaa kulmiaan. Hänen kasvoillaan viipyy kuitenkin hymy. ”Voit valita tarinan itse. Lienee parasta lukea sellainen, joka on sinulle entuudestaan tuttu.”
Minä otan satukirjan Valvelta ja ryhdyn selailemaan sitä samalla, kun hän järjestelee meille istumapaikat huoneen nurkkaukseen. Harkittuani asiaa jonkin aikaa valitsen sadun kolmesta maahisesta, jotka ajautuvat seikkailuun etsiessään ihmisten maailmaan kätkettyä kultaa. Muistan Malvan pitäneen siitä kovasti.
Valve on asettanut oman tuolinsa siten, että hän pystyy seuraamaan helposti etenemistäni kirjan sivuilla. Tunnen hänen hengityksensä hipovan hiuksiani, kaulaa. Ainoastaan silkka päättäväisyyteni lukemisen suhteen ei anna sen häiritä keskittymistäni.
Maahisista kertova satu on täynnä huumoria ja hassuja sattumuksia. Se on hyvin erilainen kuin Hiisiprinsessa, ja, kuten pian huomaan, vaikeampi lukea. Tekstin lukuisat erilaiset sanaleikit saavat minut toisinaan takeltelemaan, eivätkä tapahtumat mene sillä tavalla kuin isä ne minulle ja Malvalle kertoi.
Valve on kuitenkin kärsivällinen opettaja, kuten aina, eikä minulla ole aikomustakaan luovuttaa. Hänen avustuksellaan saan luettua tarinan lähes loppuun asti ilman, että hypin yli yhtään kohtaa. Sen myötä olen jälleen oppinut kukkurallisen uusia sanoja, joista pidän lujasti kiinni.
”Puhuin totta, kun sanoin, että voit olla ylpeä edistymisestäsi”, Valve sanoo asettaessani kirjanmerkin sivulle, josta meidän tulee jatkaa ensi kerralla. ”Olet tehnyt todella paljon töitä sen eteen. Hyvää työtä.”
Lukemisen ajoittaisesta hankaluudesta huolimatta minussa välkehtii voitonriemu. Kuka olisi todella uskonut, että pystyn jonakin päivänä johonkin tällaiseen?
Valve, ääni pääni sisällä sanoo.
Valve uskoi sinuun alusta asti.”Se oli paljon vaikeampaa kuin viimeksi”, tunnustan, vaikka samaan aikaan tunnenkin kasvojeni hehkuvan kehujen takia. ”Välillä olisin halunnut vain keksiä tarinaan jatkon itse, sillä tavoin kuin tein ennen Malvan kanssa. Olisin kertonut maahisten seikkailun hänelle kotona aivan toisin.”
”Ah, niin. Mainitsit siitä minulle aiemmin.”
327.Valve ei lisää, milloin niin tapahtui, mutta me molemmat muistamme kyllä. Hänen ilmeensä on muuttunut varovaisemmaksi. Ei ole vaikea arvata hänen ajattelevan samaa kuin minäkin: hetkeä hänen työhuoneessaan, kun hän yritti saada minut näkemään juurettoman taikuuteni mahdollisuudet, kauneuden. Kuinka kauhuissani ja epäuskoisesti minä asiaan suhtauduin.
Sisälläni oleva voima on yhä edelleen aihe, josta emme ole sen jälkeen juuri puhuneet, vaikka lähes joka päivä Valve johdattaa minut oppitunneilla syvemmälle taikuuden maailmaan. En ehkä osaa luoda loitsuja, mutta ymmärrän taikuutta nyt hiukan paremmin, aivan samalla tavalla kuin tavuja ja kirjaimia. Missään vaiheessa me emme kuitenkaan ole pysähtyneet kunnolla siihen,
miksi niin on.
Kääntelen mietteliäästi satukirjan sivuja. Paljon on muuttunut siitä, kun pakenin työhuoneesta epävarmuus ja vieras hiljaisuus rintakehässäni. Vaikka minulla on vielä pitkä tie kuljettavana, tiedän, ettei minun tarvitsisi enää keksiä Malvalle tarinoiden tapahtumia. Sen sijasta pystyisin lukemaan niitä hänelle ääneen aina vain varmemmin, aivan kuten Valve uskoi.
Hän ei ole myöskään missään vaiheessa epäillyt, etten oppisi käyttämään taikuuttani.
Ajattelen asiaa yhä, kun Valve karaisee kurkkuaan ja sanoo:
”Mielikuvituksen käyttämisessä ei ole mitään pahaa. Se on myös olennainen osa taikuutta.”
”Millä tavalla?” minä kysyn, aidosti uteliaana. Valve siirtää tuolinsa niin, että istumme vastapäätä tosiamme. Tunnelma on aavistuksenomaisesti muuttunut, kuten aina taikuuden oppituntien aikaan.
”Taikuuden käyttäminen vaatii paljon tahdonvoimaa ja luovuutta. Uskoa mahdottomaan, voisi sanoa, etenkin maagiuden ensimmäisinä vuosina, kun kunnollista otetta sidoksesta ei vielä ole. Vanhasta kielestä on apua, mutta maagin on myös osattava nähdä mielessään hyvin tarkasti, mitä hän siltä ja taikuudeltaan haluaa. Se pätee niin tulen luomiseen kuin myrskyjen tyynnyttämiseen, paikasta toiseen siirtymiseen pelkän loitsun voimalla.”
”Kun käytin Agnesin krafjaa, minun oli luotava samalla mielessäni kuva kalvaslinnasta”, muistan. ”Onko kyse jostakin samanlaisesta?”
”Ah, kyllä. Sen vuoksi paikan, jonne haluaa siirtyä, on oltava loitsun käyttäjälle ennestään edes jollain tapaa tuttu. Kyseinen sääntö pätee sekä krafjan että maagien taikuuden tapauksessa.”
”Niinkö sinä teit myös silloin, kun yritit saada ensimmäistä kertaa yhteyden korppeihin?”
Valve nyökkää. Muistot tekevät hänen katseestaan hajamielisellä tavalla pehmeän.
”Mielessäni näin, kuinka ne tottelivat pyyntöjäni – kuulin lähestyvät siivenlyönnit ja korppien huudot, vaikka yleensä kalvaslinnan korpit pysyttelivät minusta turvallisen välimatkan päässä. Kyse ei ollut pelkästä toiveikkuudesta, vaan minä ikään kuin… olin täydellisen vakuuttunut, että oikeanlainen loitsu muotoutuisi sisälläni, kunhan vain uskoisin siihen ja minulla olisi vanha kieli apunani. Mitään muuta vaihtoehtoa ei yksinkertaisesti ollut.”
”Ei mitään muuta vaihtoehtoa”, minä toistan hitaasti. Enkö ajatellutkin niin Ýmississä, tuodessani Valven pois pimeästä? Olen aistivinani, kuinka valo värähtää sisälläni, mutta enää en hätkähdä sitä. ”Sellainen todella merkitsee niin paljon.”
”Kyllä, yhdessä kovan työn, siitä maksettavan hinnan, kanssa. Taikuuteen on luotettava koko sielullaan: vain sillä tavalla sidos ennen pitkää muodostuu. Sen ymmärtänee kirkkaimmin sillä hetkellä, kun luo ensimmäisen oman loitsunsa. Minä tunsin siitä välähdyksen silloin, kun kutsuin korppeja vanhalla kielellä, pyysin niitä saapumaan luokseni. Muutin haluni ja toiveeni ensimmäistä kertaa todeksi.”
Halut, toiveet. Valven suupielille on kohonnut hänen puhuessaan hidas, kaunis hymy, josta hän ei vaikuta olevan itse tietoinen. Vaikka hänen menneisyyteensä liittyy niin paljon rumaa, taikuuden löytäminen ja siitä kertominen on jotakin, joka täyttää hänet yhä pelkällä ilolla. Mikään maailmassa ei kykene muuttamaan sitä.
Minut valtaa äkillinen mielihalu kurottautua lähemmäs, koskettaa hänen kasvojaan. Myös tämä on yksi niistä asioista, jotka vetävät minua häntä kohti kuin kuulemani mukaan kuu vuorovettä. Miten paljon sellaisia asioita lopulta onkaan. Tieto siitä, kuinka lujasti hän on taistellut tullakseen siksi, joka hän nyt on. Hänen todellinen hymynsä. Se miten hän saa minut miettimään, mistä vuodenajoista eniten pidän.
Ehkä minä ymmärsin sen jollain tavalla jo Ýmississä. Sen etten voisi, en vain mitenkään voisi, menettää häntä.
Sydämeni on äkisti tunteista painava. Aistin hänen hämäränsä ihollani – pelkän hämärän. Mutta entä jos siihen sekoittuu jonakin päivänä vääriä sävyjä, samalla tavalla kuin hänen vereensä?
”Valve.” En pysty pitämään ääntäni täysin tyynenä. ”Voinko kysyä sinulta joltakin?”
”Tietenkin.”
”Uskotko todella, että myös minä voisin saada taikuuteni juurtumaan? Mitä se oikein vaatisi?”
Kuvittelin aina, että jos tämä hetki tapahtuisi, se tapahtuisi jotenkin toisin. Ei näin äkkinäisesti. Sydämeni levoton rummutus täyttää kysymystäni seuraavan hiljaisuuden. Valve istuu aloillaan vaiti, kuin hän ei olisi varma, kuuliko sanani oikein. Hänen hymynsä on kadonnut puhtaan yllätyksen tieltä.
Lopulta hän kohdistaa katseensa jälleen minuun. Harmaa hänen silmissään on tummunut. Hymy ei kohoa hänen suupielilleen enää, vaikka osa minusta toivoi sitä. Samanlainen hymy kuin silloin, kun hän sai tietää taikuudestani.
”Tiedät, että uskon niin. Mutta miksi?” Valve kysyy.
Otsani rypistyy erottaessani varautuneisuuden hänen äänestään. ”Eikö se ole selvää? Jotta minäkin voisin… jonakin päivänä… käyttää taikuuttani.”
328.Lausumieni sanojen silkka mahdottomuus polttaa kieltäni, kuin olisin juuri kertonut haluavani koskettaa tähtiä. Valve pudistaa päätään.
”En kysynyt sitä. Alisa,
miksi sinä tahdot käyttää taikuuttasi?”
Avaan suuni, mutta tajuan pian, etten kykene löytämään helposti yksiselitteistä vastausta. Sen sijasta sanon puolustellen:
”Kuvittelin sinun ilahtuvan siitä, että minä –”
”Sillä ei pidä olla väliä, mitä minä ajattelen. Ei tässä asiassa. Sinun ei tule valita taikuutta, maagintietä, kenenkään muun kuin itsesi takia.” Valve tarkastelee kasvojani tutkivasti. ”Voitko sanoa rehellisesti, että haluat taikuuden juurtuvan, koska todella tahdot sitä?”
”Minä…”
”Etkä sen takia”, Valve jatkaa hiljaisemmin, ”että toivot silloin olevasi enemmän avuksi Reinan suhteen? Tai mädän?”
Kysymys saa kasvoni sävähtämään tulipunaisiksi.
Tavalla tai toisella haluan pitää siitä huolen. En voi täysin kieltääkään sitä. Vain muutamalla sanalla Valve on löytänyt sisältäni sellaisen syyn, jota en todellisuudessa tahtonut myöntää.
Valve huokaa. Lempeys hiipii hänen ääneensä:
”Huomaan kyllä, että olet ollut huolestunut sen jälkeen, kun saimme uutisia hovista. Se on täysin ymmärrettävää.”
”Anteeksi. Minun olisi pitänyt puhua tästä jo aiemmin.” En voi odottaa Valvelta avoimuutta, mikäli en kykene siihen itse. Loput sanat purkautuvat minut ulos kompuroiden. ”Uskon sinuun kyllä, mutta mätä… kaikki se mitä Agnes ja sinä olette siitä kertoneet… Emmekä tiedä vieläkään noitien parannuskeinosta mitään…”
”Alisa. On hyvin todennäköistä, ettei moista parannuskeinoa ole. Ei ainakaan sellaista, jota toivot.”
Minä pudistan kiivaasti päätäni. ”Emme voi tietää varmaksi.”
”Kerroin sinulle jo aiemmin, ettei mätä ole vaikuttanut olotilaani enää pitkään aikaan. Voin aivan hyvin.”
Valve kuulostaa sen sanoessaan varmalta. Hän myös näyttää hyvinvoivalta, taikuudessaan yhtä voimakkaalta kuin aina. Tahtoisin niin kovasti uskoa häntä, mutten saa mielestäni muistikuvaa hänen mädänsekaisesta verestään, tai sitä, kuinka kauan toipuminen Ýmissistä kesti. Nielaisen, ja vastaan hiukan vaimeammin:
”Voit hyvin juuri nyt. Mikään ei takaa sitä, ettei Reina voisi käyttää sitä aseena sinua vastaan, jos hän päättää niin. Sanoit itse, että mädän vaikutus vaikuttaa tekevän hänen taikuudestaan vahvemman.”
”Se on mahdollista. Mutta vaikka niin olisikin, en usko, että juuri maagien taikuus olisi ratkaisu mätään. Sinun, tai kenenkään muun.” Valven ääni on yhä lempeä. ”Siinä tapauksessa meidän ei tarvitsisi olla riippuvaisia noitien tiedoista.”
Annan hartioideni laskea. Minun olisi pitänyt ymmärtää, että se oli tuhoon tuomittu idea. Sitä paitsi myönnyin Valven suunnitelmaan käydä Reinaa vastaan alun perin. En halua perääntyä siitä. Toivon vain, että voisin auttaa edes jotenkin.
Aavistuksen alakuloinen hiljaisuus muodostuu väliimme. Valve rikkoo sen jatkamalla vakavaan sävyyn:
”En halua, että ajattelet taikuuden käyttämisen olevan velvollisuus, joka sinun on hallittava mahdollisimman pian, tai edes ennen pitkää. Tässä ei ole ollut kyse missään vaiheessa siitä. Opetan sinua kyllä, jos tahdot niin, mutta muista, ettei sinun ole myöskään pakko koskaan käyttää taikuuttasi.”
Valve tarkoittaa sen rohkaisuksi, mutta silti jokin hänen sanoissaan saa minut jännittymään. Kestää hetki, että ymmärrän syyn.
”Koskaan”, toistan. Joskus viikkoja sitten sen kuuleminen olisi ollut minusta huojentavaa: tieto siitä, ettei minkään tarvitsisi sittenkään muuttua. Nyt en kuitenkaan löydä itsestäni enää helpotusta, vaan jonkin täysin päinvastaisen. Ajattelen valoa sisälläni, sitä miten se on surullisina hetkinäni tuntunut minusta lohdulliselta. Kuinka tottuneesti nykyisin etsin merkkejä siitä. Mitä se oikeastaan minulle merkitsee, taikuuteni?
Painan käteni rintakehälleni. Vaimea mutta vakaa rytmi. Ei enää vieras ja pelottava, vaan tuttu. Muistan, miten ajattelin kerran, että valon poissaolo olisi minusta nykyisin sen läsnäoloa hermostuttavampi. Se on totta edelleen, ehkä jopa vielä enemmän kuin aiemmin.
Kun taikuus juurtuu... on kuin sisällä vallinnut tyhjyys, jonka olemassaolosta ei edes kunnolla tiennyt, umpeutuisi. Valve sanoi eräällä oppitunnilla niin. Olisiko samoin myös minun kohdallani?
Tunnen Valven tarkastelevan minua yhä. Kohotan katseeni häneen.
”Silloin kun kerroit minulle ensimmäistä kertaa taikuudestani, sinä… kuuntelit sitä. Sait myös minut aistimaan sen aiempaa helpommin. Voisitko tehdä samoin nyt?”
Valve näyttää epäröivältä, mutta lopulta hän nyökkää. Tuolinjalat kirahtavat lattiaa vasten, kun hän siirtyy hiukan eteenpäin.
Minä suljen silmäni hänen kumartuessaan puoleeni, ottaessaan kasvoni käsiensä väliin. Olemme toisistamme vain hengähdyksen päässä. Ohikiitäväksi hetkeksi mieleni valtaa muisto siitä, mitä tapahtui, kun hän oli viimeksi lähellä tällä tavoin, ei suinkaan taikuuden vuoksi. Muisto kaipauksesta ja halusta ja pakahduttavasta energiavirrasta sisälläni, Valven suun lämmöstä.
Onnistun päästämään mielikuvasta irti vain vaivoin. Pulssini rytmi on silti terävä Valven toisen käden kulkeutuessa hitaasti niskaani.
Tällä kertaa kaikki käy – helpommin. Valven tarvitsee hädin tuskin koskettaa sormenpäillään ihoani, kun tunnen jo hiljaisuuteni voimistuvan värähtelyn, valon sen keskellä. Se on kirkas, kirkas. En muista, että se olisi vielä koskaan välkehtinyt katseeni takana näin voimakkaana. Huomaan ajattelevani ensimmäistä kertaa, että ehkä se on kuin onkin sirpale auringonvaloa, aivan kuten maagi Rúnen tarinassa.
Se ei ole paha tai hermostuttava tuntemus. Pikemminkin… se tuntuu oikealta. Kuin osa minusta olisi tiennyt alun perin, että juuri näin tapahtuisi.
Avatessani silmäni näen, että Valve tuijottaa minua hänen oman taikuutensa tummuus katseessaan. Taikuuden, ja ehkä myös jonkin muun syyn takia. Hän lausuu ääneen, mitä me molemmat ajattelemme:
”Se on vahvempi. Valo, joka sinusta huokuu.”
Minulla on hiukan hengästynyt olo. Epäilen, että syitä siihen on useampi. ”Miksi niin on?"
Valve on tovin vaiti ennen vastaamista.
”Koska olet itse sille avoimempi. Alitajuisesti ole antanut taikuudellesi luvan olemassaoloon: se ei ole enää katkera salaisuus.”
Ah. Kaikki on yhtäkkiä selkeämpää. Sillä kun hän kysyi minulta, miksi haluaisin oppia käyttämään taikuuttani, en ajatellut pelkästään mätää. En todella. Ehkä totuus on, ettei moiseen kysymykseen edes ole olemassa helppoa vastausta – ei ainakaan minulle. Toisin kuin Valve, minä en ole halunnut salaista voimaa sisälleni alusta lähtien.
Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö niin voisi olla joskus. On kuin tähtitaivaan alla vietetty hetki olisi avannut sisältäni jotakin. En halua enää pakoilla epävarmoja asioita elämässäni, tahdon kohdata ne.
Enemmän, enemmän, sydämeni sanoo – kaiken mahdollisen suhteen.
Vedän syvään henkeä.
”Minusta tuntuu… että haluaisin ainakin yrittää. Löytää sisältäni sen saman välähdyksen, josta juuri puhuit. Kun ajattelen, etten tekisi taikuudellani mitään, se kuulostaa… väärältä. Juurettomanakin se on jo nyt osa minua. On totta, että ajattelin, toivoin, että se voisi ehkä auttaa mädän suhteen, tai Reinan, mutta se ei ole koko totuus. On kyse myös siitä, mitä itse tahdon.” Epäröin. ”Lisäksi sinä ja minä…”
Valve koskettaa kättäni. Kun hän puhuu, on hänen äänensä matala ja hiljainen:
”Tunteeni sinua kohtaan eivät muutu, vaikka päättäisit olla koskaan käyttämättä taikuuttasi.”
Joudun räpyttelemään hetken kiivaasti silmiäni. Se on yhä kuin unta, kuulla Valven puhuvan tällä tavoin. Yhden sydämenlyönnin verran annan itseni kuvitella, mitä tapahtuisi, jos suutelisin häntä tässä ja nyt. Meidät erottava välimatka on kauttaaltaan säröilevää lasia, vain odottamassa rikkoutumistaan.
”Minä – minä tiedän. Mutta minä todella haluan oppia. Nähdä, mihin se johtaa. Autatko minua siinä?”
”Jos todella tahdot sitä, niin kyllä. Mitä ikinä vain haluat.” Sanojensa ehdottomuudesta huolimatta Valven ilme on silti yhä aavistuksen epäröivä. ”Lyhyessä ajassa on tapahtunut paljon. Meillä on kyllä aikaa, mikäli tahdot vielä miettiä. Päätöstä ei tarvitse tehdä nyt.”
Minä nyökkään osoittaakseni ymmärtäneeni, mutten aio silti perääntyä. Tiedän Valven näkevän vastauksen katseestani, sillä samassa hän hymyilee.
”Siinä tapauksessa, morsiameni. Millaisen loitsun tahdot olevan ensimmäinen välähdyksesi?”
**