mervii: Varmaankin Harry osti matka-arkun Viistokujalta, vaikkei sitä erikseen sanotakaan. Voisi luulla, että siellä on joku tai useampikin "asustekauppa", koska ei sitäkään sanota, mistä hän osti noidanhatun ja lohikäärmeennahkahanskat.
Tuskin Dursleyillä oli velhojen matka-arkkua varastossaan.
Meldis: Mä olen aina ymmärtänyt, että uskollisuusloitsulla suojataan nimenomaan piilopaikka. Kuoleman varjeluksissa Simpukkamökkiin loitsitaan uskollisuusloitsu, kun Harry ilmestyy sinne ja silloin Bill sanoo, ettei kukaan voi enää käydä töissä. (s. 526) Ehkäpä tuo "esimerkiksi talon" tarkoittaa, että voi suojata myös vähän laajemman alueen, kuten koko pihapiirin? // Tai suppeamman, kuten pelkän ullakon?
Siitä en osaa sanoa, pitääkö salaisuudenhaltijan olla velho, mutta jotenkin luulisin, että pitäisi ja että hän taikoo loitsun itse. Mutta joo ihan totta, että jos salaisuus olisi jaettu myös jästille, silloin jästistäkin tulisi salaisuudenhaltija, jos alkuperäinen kuolee.. Hmm, vaikea kysymys!
Voisiko sitten olla niin, ettei salaisuutta pysty ylipäätään jakamaan kuin taikakykyisille? Jos canon ei kerro, ehkä voit soveltaa tässä mielesi mukaan!