Oliko Pottereissa koskaan mitään puhetta uskonnosta? En ainakaan muista, että asiaa olisi kirjoissa avattu saati mainittu, mutta onko J.K. Rowling puhunut asiasta jotain? Oliko velhomaailmassa kristinuskoa, juutalaisia ym.? Jouluahan he viettivät, mutta sitä nyt ei kaiketi voi pitää takeena, että velhomaailmaan kuului uskonto.
On mainittu. Dumbledore oli valinnut raamatunlauseen Jamesin ja Lilyn hautakiveen. Mistä voi päätellä, että olipa omat vakaumuksensa mitä olivat, niin jästien "normaali" uskonnollisuus oli hänelle myös paitsi tiedossa myös tuttua. Kuoleman varjeluksissa Harry ja Hermione kiertelevät kirkkomaalla katselemassa hautoja ja kuuntelevat kirkosta kantautuvia lauluja.
Siihen nähden, että moni velho tai noita on sekä jästisyntyinen että elää jästien keskellä normaalissa arjessaan lukuunottamatta joitakin yksittäisiä velhokeskittymiä kuten Tylyahoa, tai muuten vain elää erittäin eristynyttä elämää perheineen (kuten Weasleyt) ilman jästikontakteja, voisi ajatella että kaikki jästielämään normaalisti ja oleellisesti liittyvä olisi samalla tapaa tuttua velhoväelle kuin meille esimerkiksi vieraan kulttuurin tavat vähintään suurin piirtein. Kirjat sijoittuvat 1990-luvulle, jolloin eletään varsin valistunutta maailmanaikaa. Tarkoitan, että kuten vaikkapa tavallinen suomalainen (tai vaikkapa britti, kun nyt Pottereista puhutaan) 80/90-luvulla ei välttämättä ole itse käynyt Kiinassa, Australiassa tai Amerikassa tai tunne siltä ketään, omaa kuitenkin jonkinlaisen käsityksen siitä miten siellä eletään. Tai kuten tavallinen perusluterilainen suomalainen tietää että on olemassa muita uskontoja ja suurin piirtein senkin, mitä niihin kuuluu, vaikka eivät tarkkoja ja syvällisempiä merkityksiä tuntisikaan.
Olen jotenkin itse mieltänyt sen vähän niin, että Merlin oli velhoille ja noidille vähän niin kuin Jumala (ym.) jästeille ja that's it. Oon mös aatellut, että jos joku jästisyntyinen tai puoliverinen mainitsisi uskonnon esim. Tylypahkassa, niin se olisi ihka uusi asia velhoille ja noidille.
Minä taas en. Kirjat sijoittuvat nykyiseen maailmanaikaan ja tähän maailmaan ja universumiin ja niiden ainoa fantasiaelementti on se, että tavallisen väen tietämättä joukossa on myös velhoväkeä, taikaeläimiä yms. Velhoilla voi toki olla omat uskonnolliset tai uskonnottomat näkemyksensä, joita kirjoissa vain ei ole avattu, mutta itse näkisin ihan jo sillä, miten Tylypahkassa vietetään samoja juhlapyhiä kuin muuallakin, että siellä tunnetaan samat uskonnot ja pyhät kuin jästimaailmassakin ja mahdollisesti suhtaudutaan koulussa opetukseen suurin piirtein uskonnollisesti neutraalisti, koska uskonnonopetusta siellä ei ole mainittu olevan.
Jos velhoilla olisi omat uskontonsa ja omat pyhät toimituksensa, olisi täysin varmaa, että velholapsien sen mukaisesta hengellisestä kasvatuksesta olisi huolehdittu asianmukaisesti. Siksi näkisin, että jokaisella perheellä on omat vakaumuksensa sikäli kuin on, ja koulumaailmassa vietetään yleisesti tunnettuja kristillisiä juhlapyhiä samaan tapaan kuin Brittien saarilla muutenkin on tapana.
Lisäänpä vielä, että esim. Weasleyn perhe edustaa tyyliltään vahvasti stereotyyppistä irlantilaiskatolista mielikuvaa punatukkaisine lapsikatraineen, köyhine olemuksineen. Minusta se on suorastaan osoittelevan selkeä viittaus siihen, varsinkin kun katsoo esim. Lucius Malfoyn suhtautumista heitä kohtaan. Ja olenpa melkoisen varma, että Dursleyt ovat olleet juuri semmoisia lähiön esimerkkiperheen edustajia, että Petunia on varmasti ollut jossain kirkon naisyhdistyksessä sun muussa ja nauttinut huomiota hyväntekeväisyydestään, kun on ottanut köyhän orpolapsenkin armollisesti hoiviinsa.