Pitkästä aikaa minäkin saavun höpöttämään täällä, on pitänyt vähän sisäistää tätä sarjaa ja kaikkea siihen liittyvää juttua...
Tolkien suunnitteli ja pohjusti haltiakielet mutta kuinka laajasti, sitä en nyt muista? Onko kukaan koskaan opetellut joskus haltiakieltä omaksi iloksi?
Hyvin laajasti, mutta en muista saiko Tolkien niitä ikinä täysin valmiiksi (onko sellainen kielten kanssa edes oikeasti mahdollista, onkin sitten ihan toinen kysymys
). Itse en kuitenkaan ole ikinä yrittänyt opetella niistä kumpaakaan, koska olen liian laiska sellaiseen. Joskus olisi ihan hauska kokeilla, mutta saas nähdä jaksanko oikeasti käyttää aikaa siihen. Hmm.
Mitä mieltä muut ootte Silmarillionista?
Silmarillion on aivan super! Oma lempparini Tolkienilta on ehdottomasti Sormusten herra, mutta Silmarillion on heti sopivasti kakkosena. Tiedostan itsekin kyllä, että se on todella hidasta luettavaa, mutta ehkä se kuuluu asiaankin, kun se on niin paksu ja täynnä asiaa! Jopa TSH:ssa on enemmän "ylimääräistä" kaikenlaisten laulujen sun muiden myötä, vaikka itse tykkäänkin niistä aivan älyttömästi, mutta Silmarillionissa ei kyllä oikeasti ole juuri ollenkaan mitään samalla lailla "ylimääräistä". (:
Pahimpia ovat juuri ne nimilistat, joissa selitetään jotain sukupuita yms.
Ahahah, I feel you! xD Niistä tulee aina mieleen se yksi ja ainoa kerta, kun yritin oikeasti saada Raamatun luettua ja totesin heti alun jälkeen, että ei ole minun juttuni, koska liikaa nimiä kerralla! xD Mutta Silmarillionissa on kyllä oikeasti aivan miljoona erilaista nimeä ja hahmoja listaillaan kerta toisensa jälkeen, mikä osittain tekeekin siitä juuri niin hitaan ja puuduttavan luettavan, kun siinä oikeasti pitää olla vähän enemmän perillä tyypeistä, jos haluaa pysyä kunnolla kärryillä niistä listauksista. (:
Millonhan Legolas ja Aragorn on tavannut ja ystävystynyt?
Tämä riippuu ihan siitä, kumpaa seuraamme, kirjaa vai elokuvia? Elokuvien pohjalta Legolas ja Aragorn ovat tavanneet joskus jossain Hobitin ja TSH:n tapahtumien välillä. Kirjan mukaan taas he ovat tavanneet vasta Elrondin neuvonpidossa 25.10.3018 (Kolmatta aikaa).
Hei, moniko on nähnyt kaikista kolmesta leffasta ne pidennetyt versiot?
Minähän en edes omista niitä lyhyitä versioita. :') Omistan vain yhdet versiot elokuvista (sekä TSH- että Hobitti), ja ne ovat juuri ne pidennetyt. Olen myös katsonut ne jo niin monta kertaa, että en osaisi edes katsoa niitä lyhyitä versioita, koska niistä puuttuu tavaraa.
Katsottiin nyt eilen ensimmäinen ja siis sain siitä ihan todella paljon enemmän irti nyt kirjan jälkeen!
Voin niin kuvitella, että elokuvista saa paljon enemmän irti, kun on lukenut/kuunnellut kirjan, koska niissä jää todella paljon tavaraa kertomatta, mikä tulee vähän kuin rivien välistä välillä, jos ihan sitäkään. Vielä kun joku jaksaisi tehdä Silmarillionista äänikirjan suomeksi, niin voisi sekin lähteä leviämään vähän helpommin valtayleisön keskuuteen. Englanniksi tuo löytyy jo äänikirjana (ainakin Storytelistä), mutta se on sen verran vanhahtavaa ja vaikeahkoa kieltä, että en ihan heti ole suosittelemassa sitä ihan jokaiselle tavalliselle tallaajalle. Tiedän, että ainakin kihlatullani oli todella vaikeaa kuunnella ja ymmärtää sitä, joten hän vaihtoi sitten suomenkieliseen teokseen, juuri siihen Nasmithin kuvittamaan kovakantiseen, josta täälläkin on puhuttu aikaisemmin. (: Minunkin piti vähän enemmän keskittyä kuuntelemaan tuota englanniksi, vaikka suunnilleen osaankin osan tarinoista ulkoa, joten se on oikeastikin aika vaikeaa kieltä. (:
Olen nyt ihan innoissani uudesta fandomista, ja varmaan rupean etsimään jotain ficcejä tässä!
Finistä löytyy valitettavan vähän TSH-ficcejä, mutta niistä suurin osa onkin sitten oikeasti ihan superlaadukkaita! (: Rosmariinin tavoin suosittelen aloittamaan sieltä Hormipulverin Tolkien-ficcisuositustopasta, koska sieltä löytyy paljon kaikkea kivaa, ja sitten siitä voi lähteä laajentamaan, jos tuntuu, että ne ei riitä. (:
Eikös Tolkien tarkoittanut TSH-kirjan yhtenäiseksi teokseksi (mulla on yhteisnide) mutta kustantaja halusi julkaista kolmena eri kirjana eli sarjana, että väki jaksaa lukea?
Tolkien tosiaan kirjoitti TSH:n yhtenäiseksi teokseksi, joten siksi minä itse ainakin kutsun sitä sellaiseksi, joten en ikinä arvosta sitä, että ihmiset kutsuvat sitä kirjaa trilogiaksi, koska se ei ole sitä. ): Julkaisuvaiheessa se kuitenkin jaettiin kolmeksi osaksi, varmaan osittain siitäkin syystä, että porukka jaksaisi lukea sen, mutta enemmänkin käytännöllisemmästä syystä: rahan takia. TSH julkaistiin ensimmäistä kertaa niin lähellä toista maailmansotaa, että paperin hinta oli vielä tosi kallista, joten TSH piti jakaa kolmeksi, että tavallisella kansalla olisi ylipäätään edes varaa ostaa sitä luettavaksi itselleen.
Olen siis viimeksi lukenut nämä ylä-asteella ja nyt kun olen lukenut Silmarillionin yms. niin tästä aukeaa ihan uusia viittauksia ja kerroksia!
Kyllä! Juuri tämän takia Silmarillion kuuluu mielestäni jokaisen ultimaattisen TSH-fanin lukulistalle, koska sen luettua TSH:sta avautuu NIIIIIIIIIN paljon kaikkea muuta ylimääräistä. Samoin elokuvat ovat Silmarillionin jälkeen melkein kuin uusia elokuvia, koska siellä on vihjeitä ja viitteitä vähän sinne sun tänne, jos ne vaan sattuu huomaamaan.
että onko kukaan muu seurannut uutisointia liittyen tulevaan Amazon Primen Lord of the Rings tv-sarjaan?
Joo, aina siitä asti, kun siitä mainittiin ensimmäisen kerran! Osaksi tämän takia minä palailinkin tänne, koska olen aivan liian innoissanni tästä nyt!! Olen kyllä ihan samaa mieltä siitä, että tuo nimi on todella harhaanjohtava, koska se juurikin kuulostaa siltä, että tässä halutaan tehdä TSH:sta sarja, vaikka se sarja sijoittuukin tosiaan toiselle ajalle, eli PAAAAAALJON ennen TSH:n tapahtumia. Itse kyllä myönnän myös säikähtäneeni tuota, kun kuulin sarjan mahdollisista alastonkohtauksista, koska "ette varmasti Game of Thronesify my baby!", mutta tuo on kyllä ihan totta, että Tolkienin maailmassa on paljon ei-seksualisoitua alastomuutta, jota ei ihan hirveästi ole esiintynyt aiemmissa adaptaatioissa.
2) Tolkien-estate on myös antanut ensimmäistä kertaa ikinä luvan siihen, että Silmarillionista voidaan adaptoida pätkiä ja dialogia mihinkään muotoon. Luvassa on todennäköisesti mahtisormusten teko tai Akallabeth eli Numenorin tuho, mutta tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että voitaisiin nähdä muutakin: vaikka flashbackeja Ensimmäiseltä Ajalta ja Vihan sodasta!
Näitä flashbackeja saattaa todellakin tulla, koska tässä päivä-pari sitten Amazon julkaisi tällaisen
kuvan, jossa aivan selvästi on Valinorin kaksi puuta: Laurelin ja Telperion tuolla taustalla, mikä viittaisi siihen, että sarjassa olisi jonkinlainen vilkaisu Valinoriin ja Puiden aikaan!!!! Huomaako tästä, että olen lievästi ehkä innoissani?!
:D:D En tiedä, aikooko tämä olla joku flashback vai tuleeko sarjassa olemaan prologi, kuten Sormusten ritareissa oli, mutta en tiedä kyllä, miksi prologi vihjaisi Puiden aikaan, jos sarja on Toista aikaa, koska Toisella ajalla suurinta on Númenor, eivätkä puut liity juuri mitenkään Númenoriin... Olen ihmeissäni ja samalla innoissani, ja yritän suunnilleen vaan pysyä täällä housuissani.
Ensi vuonna kuitenkin syyskuun 2. päivä pitäisi tämän viimeisimmän tiedon mukaan Amazonista löytyy jotain suurta ja hienoa!!
Mitä ajatuksia teissä tämä tuleva sarja herättää, ja koetteko, että aiotte katsoa tätä?
Aion todellakin katsoa, ainakin alkuun, että näen itsekin miltä se vaikuttaa! Toki se antaa aika paljon luottoa tuohon sarjaan, että Tolkien-estate on tyytyväinen siihen, koska he ovat olleet todella kriittisiä aikaisemmin. (:
Todella miellyttävä oli kuunnella näitä, vaikka kuten sanoin, en ole aiemmin ollenkaan pitänyt äänikirjoista.
Samaa mieltä, itsehän kuuntelin TSH:t työmatkoilla alkuvuodesta, kun kuljin vielä Alavudella töissä (matkaa autolla n. 45-50 min). Minua vain häiritsi välillä todella paljon Määttäsen virheellinen ääntäminen joidenkin nimien kohdalla. Ja se Klonkun puhe, oh my god. Välillä teki mieli repiä hiuksia päästä, kun kuunteli sitä ja argh. Toki, tämä ehkä kertoo siitä, että tämä kyseinen hahmo on erittäin onnistunut!
Se nimien ääntäminen väärin meni kyllä ihon alle aina välillä, etenkin kun Tolkien on tarjonnut ääntöohjeitakin...
En ole sitä tähän päiväänkään mennessä lukenut siis, mutta olen päättäväinen sen suhteen, että aion sen kyllä tulevaisuudessa lukea, kunhan tulee oikea hetki!
Todellakin suosittelen sen lukemista, koska se avaa todella paljon siitä maailmasta, mutta se kyllä vaatii oman aikansa lukea se, koska se on oikeastikin aika hidasta. Olen joskus miettinyt sitäkin, että ehkä Silmarillionin lukeminen helpottuisi, jos pitäisi vaikka jonkinlaisen Silmarillion-lukupiirin tyyliin Discordissa, ja sitten yhdessä sovittaisiin tyyliin viikottain, että kuinka pitkälle tällä viikolla luetaan ja sitten saisi höpöttää muiden lukijoiden kanssa, että mistä piti ja mikä oli vaikeaa tms. (: Tein vastaavan kerran Saapsin ja yhden Saapsin kaverin kanssa TSH:sta Facen messengerillä, ja silloin oli aikomuksena tehdä Silmarillionista vastaava, mutta se vähän jäi, ja nyt toisaalta huvittaisi kokeilla uusiksi.
Hupsis, vähän ehkä venähti tämä viesti, mutta oli asiaa ja olin innoissani.
Ehkä pitäisi käydä täällä vähän aktiivisemmin, niin ei tulisi kilometriviestejä... :'D