Moikkelis! Ja kiitoksia kovin jälleen te ihanat. Xx
Otaku: Neville on oikeasti aika ihana hahmo! Ja hän on kasvattanut Willin hyvin. On jotenkin luonnollista, että heillä on niin tiivis isä-poika suhde, samalla tavalla kuin Albuksella ja Harrylläkin. Toivottavasti oot edelleen messissä!
Saphira: Sierrasta paljastuu asioita pikkuhiljaa, pala palalta. Olen varmaan sanonut jo kymmenen kertaa, mutta sanon nyt vielä kerran, että häneen liittyy niin kummallinen twisti, että sen purkamiseen menee hetkonen. Albuksen laukomassa tahattomassa kirouksessa on minun mielestäni kyse alitajunnan hallitsemattomasta reaktiosta. Vähän samalla lailla, kuin Harrylle kävi aina nuorempana, kun hän esim. puhallutti täti Margen ilmapalloksi jne.
aihetta selvitellään kyllä myös seuraavassa luvussa...
Räntsäke: Minulla on koko ajan ollut sellainen kutina, että sinäkin vielä roikut mukana.
Kiva, että jaksoit taas ilmoitella itsestäsi! Julkaisutahti hidastui tosiaan selvästi, koska olen nyt muuttanut Keski-Eurooppaan ja uusi työ jne syö vapaa-aikaa... Onneksi on joku, jota se ei näytä haittaavan. xd Te olette kyllä mainioita arvailemaan tulevia tapahtumia! Tosiaan, juttutuokio Harryn kanssa saattaa olla paikoillaan...
A/N: Ihanaa päästä taas hiljaiselon jälkeen postailemaan uutta pätkää. ^^ Yritän lupailla teille vielä pari lukua ennen joulua. Mulla on niin paljon hyviä ideoita, mutta päivästä meinaavat loppua tunnit.
Toivottavasti seuraava luku maistuu!
(pahoittelen mahd. virheitä, tätä ei ole vedetty vielä aivan niin tarkan seulan läpi kuin normisti)__________________________________________
Kahdeskymmenesneljäs lukuAlbus Potter ja pahan velhon syndroomaAlbus hämmenteli aamupuuroaan poissaolevana. Silmiensä alla hänellä oli tummat varjot, ja hänen lusikkansa liike oli hermostunut. Hän ei ollut nukkunut silmäystäkään, ja tunsi olevansa toisesta ulottuvuudesta ylösnoussut manalius. Väsymyksestä huolimatta jokaikinen pieni ääni sai hänet säpsähtämään, ja hän vilkuili alati hermostuneena ympärilleen. Hän oli kohta tunnin kytännyt Luihuisen tupapöytää pakonomaisesti, mutta Artemis Flint ei ollut vieläkään saapunut aamupalalle. Se sai palan nousemaan hänen kurkkuunsa, ja hän vaihtoi asentoaan ahdistuneena.
"Onko kaikki OK, Al?" häntä vastapäätä istuva Will kysyi. "Näytät väsyneeltä."
Albus hätkähti. "Joo... En vain oikein saanut unta", hän vastasi vältellen.
"Mikäs sinua nyt valvotti?"
Scorpius kohotteli kulmiaan. "Ettei vain olisi mennyt käärmetytön kanssa luikerteluksi..."
Albus vilkaisi poikaa väsyneesti. "Jos et satu muistamaan, niin makasin ihan omassa sängyssäni koko yön."
"Nii-in, mutta tulit myöhään takaisin... Minä ainakin olin jo unten mailla."
Albus huokaisi, eikä jaksanut jatkaa väittelyä. Hänellä oli sillä hetkellä paljon muutakin mietittävää, kuin Scorpiuksen pervot teoriat. Hänestä tuntui, kuin olisi yhden yön aikana käyttänyt loppuun viimeisetkin voimavaransa.
"Katsos, siellä paha missä mainitaan", Scorpius sanoi äkkiä, "ja se näyttäisi olevan kovaa vauhtia tulossa tännepäin. Ettet vain olisi taas suututtanut häntä, Al?"
Albus säpsähti ja kääntyi katsomaan salin ovien suuntaan. Camilla tulla paukkasi heidän pöytänsä suuntaan kasvoillaan vakava ilme. Albus tunsi kylmän hien nousevan kasvoilleen ja nielaisi äänettömästi.
Olen pulassa.
Tumma tyttö saapui heidän luokseen ja katsoi heitä jokaista vuorotellen kuin myrskyn merkki. "Ette ikinä arvaa, mitä on tapahtunut."
Scorpius tietenkin arvasi: "Albus pihtasi eilen?"
Camilla sinkosi jäiset silmänsä Scorpiukseen. "Idiootti! Luulisi sinunkin tekevän muuta kuin lösöttävän siinä mussuttamassa noita ällöttäviä murojasi vailla huolen häivää, kun ystäväsi on joutunut sairaalasiipeen. Artemiksen kimppuun hyökättiin eilen illalla."
Scorpiuksen lusikka putosi murojen sekaan kilahtaen.
"Mitä?!" hän älähti.
Kaikki muutkin olivat jähmettyneet paikoilleen. Albus nielaisi toistamiseen ja yritti vältellä Camillan katsetta. Hänen sydämensä jyskytti rinnassa, ja hän pelkäsi, että muut kuulisivat sen.
"No kyllä! Eikä tämä ole mikään pikkujuttu. Tässä olisi voinut käydä todella pahasti. Onneksi Korsto oli löytänyt hänet kaksintaistelusiivestä melkein heti hyökkäyksen jälkeen ja vienyt sairaalasiipeen."
"Mutta onko tekijästä tietoa?"
Camilla puisteli päätään niin, että mustat hiukset vispasivat ilmaa. "Ei. Hän oli paennut paikalta heti. Ajatelkaa, miten raukkamaista! Jättää nyt toinen kuoleman kieliin ja luikkia karkuun kuin mikäkin pelkuri. Hän olisi voinut
kuolla."
Tytön haukkumasanoista huolimatta Albus tunsi hetkellistä helpotusta. Flint on elossa.
Minua ei syytetä.Scorpius nousi seisomaan. "Minä menen katsomaan häntä."
Camilla kohautti hartioitaan. "Voi kai sinä mennä, mutta hän on tajuton. Eikä ole tietoa, milloin herää. Kirous oli ollut kuulemma kehittyneempää pimeää taikuutta, eikä Söpöttäjä-Stina osannut sanoa, kuinka kauan hänellä menee toipua. He olivat jopa harkinneet siirtoa Mungoon."
Albus vavahti ja puri huultaan.
Pimeää taikuutta. Hän ei saanut sanaa suustaan, kykeni vain tuijottamaan täyttä puurolautastaan tyhjä katse silmissään.
Scorpius nyökkäsi. "Menen silti. Minun pitää nähdä omin silmin, mihin kuntoon hänet on mukiloitu. Että voin arvoida, miten asenteella minun pitää kurittaa sitä paskaista, joka on tämän takana."
Albus tunsi ajatustensa hetkeksi sumenevan. Scorpiuksen pyyhältäessä poispäin hän toivoi vain, että voisi itsekin vai paeta paikalta.
Mitä olen mennyt tekemään?Sitten hän tunsi Camillan istuvan viereensä ja hätkähti toistamiseen. Pahin olisi vielä edessä.
"
Pyhä Merlin..." Rose siunasi järkyttyneenä. Will kiersi kätensä tytön hartioiden ympärille ja silitteli rauhoittavasti.
"Vaikka rehellisesti sanottuna Flint ei ehkä kuulukaan lempi-ihmisiini, en silti ikimaailmassa olisi toivonut hänelle tuollaista kohtaloa", Dominique sanoi.
"No, ei nyt kukaan tervejärkinen toivo kenellekään mitään tuollaista!" Camilla messusi. "Tämä on jo kolmas hyökkäys. Tässä ei ole enää mitään järkeä. Kohta joku oikeasti kuolee."
"Onkohan se sama tyyppi kaiken tämän takana?" Will pohti.
"Varmasti on! Ei kai nyt tuollaisia sekopäitä voi olla kahta samassa paikassa. Ja vielä kauheampaa on, että se tyyppi on ilmeisesti joku
meidän lähipiiristä."
Sierra oli ollut vaitonainen siihen asti, mutta kysyi nyt: "Millä tavalla Flintin kimppuun oli hyökätty? Ja miksi hän edes oli siihen aikaan poissa oleskeluhuoneesta?"
Camilla kohautti hartioitaan. "Söpöttäjä-Stina sanoi, että siellä oli kuulemma ollut merkkejä kaksintaistelusta. McGarmiwa kuulusteli koko meidän luihuisjengin tänä aamuna... Mistään muusta ei ole varmaa tietoa, eikä kukaan oikein tuntunut tietävän, mitä asiaa hänellä olisi ollut kaksintaistelukerholle. Eikä me välttämättä saada tietää mitään ennen kuin Artemis herää. Paitsi että ei välttämättä edes silloin, jos hänenkin muistinsa on pyyhitty."
Rose näytti epätoivoiselta. "Toivottavasti hän muistaa... Saataisiin viimeinkin tietää, kuka tämän kaiken takana on."
"Albus..."
Albus hätkähti tuntiessaan tytön viileän käden poskellaan. Hän pakottautui kohtaamaan toisen jäänsiniset silmät ja katui heti. Hänestä tuntui, kuin hänen koko olemuksensa olisi huutanut:
syyllinen, syyllinen, syyllinen. Ja tuntui, että tyttö näki suoraan hänen lävitseen.
Camillan kulmat kurtistuivat hänen nähdessään pojan ilmeen. "Miksi näytät tuolta?"
Albus selvitti kurkkuaan. Hänen äänensä kuulosti silti ohuelta kuin paperi: "
Minä... Jotenkin vain järkytyin."
Tyttö kohotti kulmiaan. "Oikeastiko? Järkytyitkö siitä, että
Artemis Flintin kimppuun on hyökätty?"
Hän nyökkäsi varovasti. "Tietysti."
Camilla tapitti häntä silmät loistaen, ja ohut hymy nousi hänen suupielilleen. "Tiesin, ettet ole täysin tunneköyhä öykkäri. Sinulla tosiaan
on empatiakykyä tosipaikan tullen."
Albus yritti vastata tytön hymyyn, mutta hänen kasvoilleen nousi vain pakonomainen irvistys. "Niin kai sitten..."
Sitten tyttö äkisti painoi päänsä hänen olkapäälleen. Albus jännittyi tahtomattaan.
"Oikeasti minua vähän pelottaa", Camilla kuiskasi.
Albus vei kätensä tytön tukkaan ja alkoi sivellä tämän hiuksia kömpelöin liikkein. "Niin, no onhan se ihan ymmärrettävää, että huolestuttaa tuollaisen jälkeen. Mutta ei
sinulla varmasti ole mitään hätää."
Camilla pudisti päätään. "En minä sitä... Minä vain olin niin peloissani, että olethan
sinä kunnossa. Minua pelottaa, että sinulle käy samalla tavalla kuin Scorpiukselle tai Artemikselle. Olen huolehtinut siitä alusta lähtien. En kestäisi, jos sinulle tapahtuisi jotain..."
Syyllisyys kalvoi Albuksen rintaa, kun hän kuunteli tytön sanoja. Hän tunsi punan nousevan kasvoilleen ja toivoi, ettei kukaan huomannut sitä. "Älähän nyt... Ei minulla mitään hätää ole."
"Ei ollut muillakaan ennen kuin se tapahtui. Lupaathan pitää itsestäsi huolta?"
"Lupaan, lupaan..." hän sanoi ja puri hammastaan. Ahdistus oli noussut pintaan kirkkaampana kuin koskaan, ja hän taisteli pakoreaktiota vastaan. Camilla oli liian lämmin hänen kylkeään vasten. Äkkiä hän tunsi valuvansa hikeä niin, että paidanselkä kostui.
"Yhdessä asiassa minä ja Scorp ollaan kerrankin samoilla linjoilla", Camilla sanoi.
"Mmm?" Albus ynähti tavoitellen huoletonta sävyä.
"Kunhan syyllinen selviää, niin Scorpiuksen ei tosiaankaan tarvitse olla yksin kurittamassa sitä paskiaista."
Albus veti henkeä ja tuijotti herkeämättä suoraan eteenpäin tietämättä, mitä tehdä.
Silloin hänen huojennuksekseen tilanteen keskeytti rehtori McGarmiwan kovaääninen rykiminen, joka kaikui läpi salin kiinnittäen ruokailevien oppilaiden huomion itseensä. Camilla hätkähti irti Albuksesta nähdäkseen, mistä oikein oli kyse. Tytön erkaantuessa Albus tajusi, että oli pidättänyt henkeään. Hän huokaisi syvään ja yritti peittää oudon käytöksensä kääntymällä seuraamaan, kuinka heidän rehtorinsa kiipesi opettajankorokkeella sijaitsevalle puhujanpallille.
Myös McGarmiwa näytti hyvin väsyneeltä. Jopa hänen tavallisesti tiukkaakin tiukempi nutturansa oli nyt oudon nuukahtaneen näköinen. Tervehtiessään oppilaitaan hän ei näyttänyt täysin varmalta siitä, mitä oli aikeissa sanoa.
"Hyvää huomenta! Pyytäisin hetkeksi jakamatonta huomiotanne sekä hiiskumatonta hiljaisuutta", hän aloitti lopen uupuneella äänellä ja odotti, kunnes koko sali hiljeni kuuntelemaan.
"Kiitoksia. Painava ja erittäin ikävä velvollisuuteni on kertoa, että myöhään eilisiltana on jälleen tapahtunut oppilaaseemme kohdistunut hyökkäys. Kyseessä on seitsemännen vuosikurssin oppilas, joka oli liikuskellut käytävillä luvattomaan aikaan. Hänet on toimitettu sairaalahoitoon, ja hänen tilansa on tällä hetkellä vakaa. Meillä ei ole vielä tietoa tekijästä, mutta mahdollista on, että kyseessä on sama henkilö, kuin kahdessa aiemmassakin tapauksessa, ja on erittäin todennäköistä, että hän on joukossamme nytkin. Opettajakunnan kanssa olemme päättäneet kertoa tästä teille yhteisesti siitä syystä, että haluamme saada teidät tietoisiksi tilanteen vakavuudesta."
McGarmiwa piti pienen, vaikuttavan tauon ja silmäili salissa istuvia oppilaita tiukasti.
"Pyydämmekin, että jos kenelläkään teistä on yhtään mitään uutta tietoa tapahtumista tai mahdollisesta syyllisestä, tulette kertomaan tietonne pikimmiten jollekin opettajista. Lisäksi olemme päättäneet, että yhteisen turvallisuuden takaamiseksi aikaistamme tuvastapoistumiskieltoa sekä tiukennamme valvontaa käytävillä yöaikaan. Tästä lähin oleskeluhuoneeseen tulee siirtyä viimeistään kello yhdeksän illalla ja huoneesta saa poistua aamulla aikaisintaan kello kuusi."
Salissa alkoi välitön sipinä ja supina, mutta rehtorin kantava ääni hiljensi kaikki uudemman kerran:
"Myös rankaisumenetelmiin tulee muutoksia! Kiellon voimassaoloaikana ulkona hiippailusta kiinni jäävä oppilas menettää automaattisesti viisikymmentä tupapistettä sekä joutuu jälki-istuntoon. Tämä voi kuulostaa ankaralta, mutta korostan edelleen, että kaikki nämä uudet säännöt on tehty
ainoastaan teidän oman turvallisuutenne puolesta. Nyt toivotan teille herkullista aamiaisen jatkoa sekä hyvää työpäivää."
Heti saatettuaan puheensa päätökseen vanha nainen näytti ikään kuin lysähtävän kokoon. Samalla, kun hän laahusti uupuneessa kumarassa takaisin opettajanpöytään, alkoi salissa korviahuumaava meteli. Kaikki valittivat kilvan toinen toisilleen juuri kuulluista päätöksistä. Epäuskoisia ilmeitä näkyi jokaisessa tupapöydässä.
Ainoat, jotka tuntuivat ottavan muutokset hyvillä mielin vastaan, istuivat Rohkelikon pöydän keskivaiheilla.
"Ihan hyvä vaan. Toivottavasti syyllinen saataisiin kiinni. Tunti käytävillä roikkumisaikaa sinne tai tänne", Will totesi.
"Samaa mieltä. Minä voin kantaa kirjani kirjastosta oleskeluhuoneeseen ja lukea siellä", Rose säesti.
Camilla pukkasi Albusta kylkeen. "Ja meidän pitää alkaa viettää enemmän öitä toistemme huoneissa", hän sanoi hiljaa ja virnisti salaliittomaisesti.
Albus vastasi tytön virneeseen vaisusti. Rehtorin sanat olivat saaneet hänet entistä ahdistuneemmaksi, ja hän olisi vain halunnut päästä pois salista. Hän kuitenkin tiedosti, että se olisi vaikuttanut liian epäilyttävältä, eikä hän voisi lähteä ennen kuin muut olisivat valmiita. Hän olisi edes halunnut vaihtaa puheenaihetta, muttei keksinyt mitään sanottavaa.
"Meillä Beauxbatonsissa ei ole mitään käytävillä liikkumiskieltoja", Sierra kommentoi.
"No, ei kai, kun ei teillä ole poikiakaan", Camilla sanoi virnistäen tietäväisesti.
Albus vilkaisi tummaa vaihto-oppilastyttöä ja muisti samassa välähdyksenomaisesti, mitä hänen oli pitänyt tältä kysyä.
"Ummm, Sierra?"
"Niin?" Sierra kääntyi katsomaan häntä silmät loistaen.
"Tämä on vähän tyhmä kysymys, mutta... onko sinun oikea nimesi Viviane?"
Tyttö jähmettyi. "Mistä sinä olet tuon kuullut?"
Albus kiemurteli tuolillaan ja vilkaisi Camillaa vaivihkaa. "Selailin eilen illalla Kelmien karttaa... siis ihan huvikseni vain... ja huomasin, että se näyttää sinun nimeksesi Viviane Dior."
Sierran silmät suurenivat, ja ohikiitävän hetken ajan hän näytti syvästi järkyttyneeltä. Mutta samassa epävarma ilme oli poissa, ja hänen olemuksensa rentoutui entiselleen. Hän naurahti huolettomasti ja heilautti kättään vähätellen. "Oi, olenpa minä ollut tyhmä! Kyllä, Albus, karttasi on aivan oikeassa. Minun nimeni on oikeasti Viviane!"
Kaikki tuijottivat tyttöä kysyvästi.
Albus yskäisi. "No, mistä tämä Sierra sitten tulee?"
"Se on minun toinen nimeni", tyttö vastasi, "Viviane Sierra Dior. Se on minun koko nimeni, mutta totta puhuen minua on lapsesta lähtien kutsuttu Sierraksi. Se on jotenkin paljon helpompi nimi. Enkä aina edes muista, ettei se ole oikea etunimeni!"
"Vai niin. Sillä se sitten selittyy..."
Myös muut nyökkäilivät tyytyväisinä kuulemaansa.
"Viviane... Onpa sinulla kauniita nimiä", Camilla henkäisi ihastuneena.
Sierra hymyili hänelle tapansa mukaan säkenöivästi.
Mutta Dominiquen ilme oli nopeasti muuttunut silmin nähden tyrmistyneeksi. Hän tuijotti tyttöä raivokkaana. Hänen sisällään kuohui. Kuinka tyttö
kehtasi valehdella kirkkain silmin päin hänen ystäviensä naamoja?
"Mutta eikös toinen nimesi ole Elena?" hän tokaisi kykenemättä hillitsemään kärkkäitä kielenkantojaan.
Sierra kääntyi katsomaan häntä, ja samalla hänen hymynsä sammui. "Mitä sinä oikein selität? Ei todellakaan ole. Mistä ihmeestä sinä olet tuollaista saanut päähäsi?" hän kysyi pisteliäästi.
"Minä,
ööm..." Dominique ei tiennyt mitä sanoa. '
Koska kaivelin taustojasi, ja minulla on kopiot kaikesta henkilötodistuksestasi lähtien.'
"Sinä mitä?" Sierra kohotti kulmiaan odottavana.
"Minä vain muistelin, että joskus sanoit niin..." Dominique mumisi.
"Hmmph. Kummasti sinä aina
muistelet kaikkea", tumma tyttö tuhahti.
Dominique puri hammastaan. Niin kovin kuin hän olisikin halunnut lyödä pöydän toisella puolella istuvaa tyttöä suoraan nenään, hän oli juuri saanut kuulla uutta kiinnostavaa tietoa, jota hänen täytyisi pikimmiten analysoida syvemmin. Sierra oli valehdellut jopa oman etunimensä. Mutta Kelmien kartta ei valehdellut, ja kiitos sen hän oli joutunut pakon edessä paljastamaan oman aidon,
oikean etunimensä.
Sierra näytti tyytyväiseltä, kun tytöllä ei näyttänyt olevan enää rahkeita jatkaa väittelyä. Niinpä hän kääntyi takaisin Albuksen ja Camillan puoleen suomatta tytölle enää katsettakaan.
"Anteeksi, etten ole muistanut mainita siitä. Tuntui varmaan oudolta lukea jotain sellaista kartastasi. Ihan kuin olisin joku
valehtelija."
Dominique pyöritti silmiään, mutta hillitsi kielensä.
Sinun vuorosi tulee vielä. hän vakuutti itselleen ja hörppäsi kahviaan kärsivällisenä.
Albus oli onnistunut hetkeksi rentoutumaan, kun aamupalapöydän keskustelu oli lipunut Flintiin kohdistuneesta hyökkäyksestä väljemmille vesille. Mutta heti, kun he poistuivat suuresta salista, ja Will sattui pohtimaan, ehtisikö Scorpius sairaalasiivestä päivän ensimmäiselle tunnille, Albuksen mielen valtasi jälleen hermoja kiristävä ahdistus. Hän oli tehnyt sen. Hän oli syyllinen kaikkeen. Flint saattoi herätä milloin tahansa, ja kun hän muistaisi, Albuksen maailma olisi pirstaleina. Pahimmassa tapauksessa Flint saattoi olla parhaillaan kertomassa Scorpiukselle, kuka hänen kimppuunsa hyökkäsi. Ajatus sai Albuksen voimaan pahoin. Hän ei pystyisi menemään seuraavalle tunnille.
Albus selvitti kurkkuaan. "Hei, minulla on vähän huono olo... Käyn vessassa ja tulen sitten perässä. Sanokaa Teddylle, että myöhästyn vähän."
Muut kääntyivät katsomaan poikaa ihmeissään.
"Oletko varmasti ihan kunnossa? Olet käyttäytynyt oudosti tänä aamuna", Camilla kysyi otsa huolestuneessa rypyssä. "Pitäisikö sinunkin käydä Söpöttäjä-Stinan luona?"
Albus vavahti. "Ei. Ei pitäisi. Tai siis... olen ihan kunnossa, oikeasti. Käyn vain vessassa pesemässä naaman tai jotain", hän sanoi ja elehti hymyntapaista.
Camilla kohautti olkiaan, mutta jäi silti tuijottamaan pojan perään ihmeissään, kun tämä kääntyi kannoillaan ja harppoi pois paikalta. Albus ei sillä hetkellä välittänyt. Tärkeintä olisi vain päästä omaan rauhaan. Hän kiihdytti kohti kuvakudosta, josta johti salakäytävä ylempiin kerroksiin. Kudoksen suojiin päästyään hän heittäytyi nojaamaan vasten kylmää kiviseinää ja sulki silmänsä huohottaen. Hengittäminen oli muuttunut hankalaksi. Hän kohotti tärisevät kätensä ilmaan ja tuijotti niitä järkyttyneenä.
"Mikä minulla on?" hän ähkäisi.
Sitten hän hieraisi otsaansa rajulla liikkeellä ja kaivoi taskustaan kiiltävän peilinpalasen.
"
Isä... Auta minua", hän henkäisi ja puristi peiliä silmiensä korkeudella rystyset valkeina.
Kesti vain pienen hetken, kunnes peiliin ilmaantui tuttu, vihreä silmäpari. "Mitä nyt, Albus? Olen juuri menossa kokoukseen."
"Ehditkö puhua hetken?" Albus kysyi epätoivoisena.
"Tietysti. Mistä on kyse?" Harry kysyi ja kiireinen sävy oli hetkessä poissa hänen äänestään.
"Minä..." Albus aloitti, mutta äkkiä hän ei tiennyt, kuinka jatkaa. "
Minä..."
"Odota hetki, Clive... Niin? Onko jotain tapahtunut?"
Albus nielaisi."On."
"Mitä on sattunut? Tiedät, että voit kertoa mitä vain." Harryn ääni oli rohkaiseva.
"Minä olen mokannut." Albus tunsi kyyneleiden nousevan silmiinsä.
"No, mikä on nyt
noin vakavaa? Alan jo huolestua."
Albus tuijotti isänsä silmiä ja ymmärsi, että hänen oli pakko puhua.
"Minä tappelin Flintin kanssa eilisiltana."
"...Ja?"
"Flint ärsytti minua, ja... ja minä suutuin. Ja sitten kirosin hänet. Mutta en tarkoittanut sitä. Sauvani toimi ihan omia aikojaan. Ja se loitsu oli... pimeää taikuutta", Albus sylkäisi kuin hänet olisi pakotettu syömään jotain vastenmielistä. Hän taisteli kaikin voimin kyyneleitä vastaan, joista yksi oli jo ehtinyt karata hänen poskelleen.
Harry oli kuunnellut poikansa kertomusta aivan hiljaa. Hänen silmänsä tuijottivat peilistä vakavina.
"Vai niin..." hän huokaisi lopulta.
"Mutta minä en tehnyt sitä tahallani! Olin vihainen, mutta en silti halunnut kirota häntä."
"Onko hän kunnossa?"
"Hän on tajuttomana sairaalasiivessä", Albus vastasi nolona.
"Tietävätkö opettajat tästä?"
Albus jähmettyi. Hän ei kyennyt vastaamaan mitään. Häntä hävetti niin paljon.
"Eli eivät."
"Isä, minä olen ihan kauhea... Miksen vain voi peruuttaa sitä? Kaikki on pilalla, jos Camilla ja Scorp saavat tietää."
"He saavat tietää", Harry totesi, "Ja
sinun pitäisi mennä kertomaan se heille ennen kuin se selviää muuta kautta."
Albus nyökkäsi hitaasti. Hän tiesi, että isä oli oikeassa. Nyt kyyneleet valuivat jo estottomina. "Mutta he eivät koskaan enää puhu minulle."
"Mutta sinähän sanoit, ettet tehnyt sitä tahallasi."
"En tehnytkään! Muttei sillä ole mitään väliä", Albus huudahti. "Millään ei ole mitään väliä... Minun ei pidä taikoa enää. Se oli
pimeää taikuutta. Olen
paha."
Harry huokaisi. Albus ei ymmärtänyt, miten hän jaksoi olla niin rauhallinen.
"Kun minä olin nuori, siis sitä ennen kuin vielä edes tiesin olevani velho", vanhempi Potter aloitti vakaaseen sävyyn, "minulla oli suuttuessani tapana aiheuttaa erinäisiä vaaratilanteita lähimmäisilleni. Yleensä nämä tilanteet kohdistuivat Dursley-raukkoihin, ja vaikka siihen aikaan inhosinkin heitä enemmän kuin mitään maailmassa, minulla oli silti aina todella huono omatunto niiden tapausten jälkeen. Minulla ei ollut edes taikasauvaa, mutta onnistuin silti kiroamaan heidät toinen toistaan ikävimmillä tavoilla."
Albus kuunteli tarinaa kummastuneena. "Mutta... miten se on mahdollista?"
Harry naurahti. "En tiedä. Pidin silloin itseäni kummajaisena ja sulkeuduin omatoimisesti komerohuoneeseeni, koska pelkäsin, etten pystyisi kontrolloimaan itseäni.... Eivätkä ne tapaukset todellakaan loppuneet, kun aloitin Tylypahkan. Eli saattaa olla, että voit syyttää siitä kirouksesta isääsi."
Albus tuijotti peilinpalaa. "En ymmärrä."
"Vaikuttaa siltä, että alitajuntaisten loitsujen laukominen on periytynyt minulta sinulle. Et sinä ole mikään paha velho, Albus. Älä syytä siitä kirouksesta itseäsi, vaikka kuka sanoisi mitä. Mutta se ei silti korjaa sitä, että olet mennyt taas räyhäämään Flintille. Se oli täysin sinun oma tietoinen päätöksesi, ja siitä sinun täytyy myös kantaa itse vastuu."
Helpotuksen aalto, joka oli pyyhkäissyt Albuksen läpi hetki sitten, haihtui nyt pois, kun hän ymmärsi, mitä totuuden kertominen todellisuudessa tarkoittaisi. "Mutta kaikki suuttuvat minulle."
Harry nyökkäsi. "Todennäköisesti."
Albus oli hetken hiljaa. "Mutta
miten minä voin kertoa?"
"Se sinun pitää itse päättää."
Albus katsoi vihreitä silmiä yllättyneenä. "Mitä? Etkö aio lähettää pöllöä McGarmiwalle?"
"En. Sinä olet aikuinen, ja sinulla on täysi vapaus hoitaa tällaiset asiat omin päin. Minä voin vain antaa neuvoja. Ja nyt neuvon sinua hoitamaan asian mieluummin ennemmin kuin myöhemmin."
Albus tuijotti peilinpalaa neuvottomana. Sisimmässään hän tiesi, että hänen isänsä puhui totta.
"Hyvä on. Minä lupaan tehdä sen", hän huokaisi lopulta, vaikkei sillä hetkellä tiennyt, miten meinasi lunastaa lupauksensa.
Peilistä heijastuvat kasvot näyttivät tyytyväisiltä. "Hyvä. Ja muista, että minä olen sinun tukenasi, kävi miten kävi. Ja minulla on aina aikaa puhua. Voit ottaa yhteyttä milloin vain."
"Kiitos isä", Albus sanoi hymyillen. Yhtäkkiä asiat näyttivät hetken hiukan kirkkaammilta. Ahdistus rinnassa oli helpottanut.
"Sinä olet hieno poika, Albus Severus. Sinusta on mihin vain", Harry sanoi ja hymyili rohkaisevasti. "Mutta nyt minun pitää rientää. Auroriosastolla on erikoispalaveri siihen Iskunkiertokujan mielenilmaukseen liittyen. Olen pahoillani."
"Ei se mitään. Kiitos, että ehdit puhua."
"Milloin vain", Harry toisti, ja sitten hänen silmälasiensa sangat katosivat peilin pinnalta. "Nyt pitää mennä. Hyvää koulupäivää!"
"Hyvää työpäivää", Albus mumisi ja tuijotti vielä hetken mustaksi muuttunutta peilinpalasta.
Sitten hän tunki palasen taskuunsa ja huokaisi syvään nojautuen vasten salakäytävän seinää. Kylmä kivipinta viilensi kehoa ja samalla ajatuksia rauhoittavasti.
"
Mitä minä teen?" hän kuiskasi hiljaa tyhjälle käytävälle.
Koulupäivän jälkeen Dominiquella ja Scorpiuksella oli sovittuna tapaaminen. Kyse ei ollut kuitenkaan varsinaisista treffeistä, vaan heillä oli (Scorpiuksen mukaan) erittäin tärkeää tehtävää. Hän oli poiminut tytön mukaansa Korpinkynnen oleskeluhuoneesta, jonne toinen oli karannut heti Slipperin tunnin jälkeen, ja taluttanut tämän mukinoita noteeraamatta ulos linnasta. Dominique oli seurannut häntä vastentahtoisesti, erinäisiä tekosyitä keksien. Lopulta, kun Scorpius oli auliisti luvannut kantaa tytön olallaan loppumatkan, ellei tämä lopettaisi turhanpäiväistä kaakattamista, tyttö oli hiljentynyt. Scorpius oli ollut jopa yllättynyt, kuinka helposti veelaverikkö oli taipunut. Hän päätteli, että oli ehkä joskus aiemmin toteuttanut uhkauksensa.
Parhaillaan he seisoskelivat vierekkäin pölyisessä luutavarastossa ja tuijottivat lattiassa olevaa avonaista luukkua, jonka alapuolella näkyi ainoastaan pimeää.
"No niin, korpinkynsi, aika tarttua lohikäärmettä suomuista."
Dominique kohotti kulmiaan vaaleahiuksisen pojan vertauskuvalle ja huokaisi tuskastuneena. "Joo joo. En vain vieläkään tajua, miten sait minut raahattua tänne", hän marisi, mutta alkoi sitten tottelevaisesti laskeutua tikapuita alas salahuoneeseen.
"Minulla on ihmeellisiä supervoimia", Scorpius myhäili kömpiessään tytön perään.
Kohta he tömähtivät puiselle lattialle, kuka mitenkin päin. Alhaalla huoneessa oli säkkipimeää.
"Ai! Se oli minun peukaloni!"
"Anteeksi anteeksi, turmeltuiko manikyyri?"
"Lähinnä olen huolissani luistani. Varoisit edes vähän!"
"Kyllä, mutta se on hieman hankalaa tällä nimenomaisella hetkellä. Onni onnettomuudessa, että pärjäät yhdelläkin kädellä."
"Senkin...!"
Samassa ilman läpi viuhahti jokin.
"Ha haa! Etpäs osu pimeässä. Valois."
Huone alkoi hitaasti täyttyä valolla, kun Scorpiuksen eloon herättelemät kymmenet pikkukynttilät syttyivät yksi toisensa jälkeen. Jos tilanne olisi ollut toinen, olosuhteet olisivat voineet olla hyvinkin romanttiset. Valon tultua kaksikko huomasi seisovansa vierekkäin huoneen keskellä ison sohvan edessä. Heidän katseensa kohtasivat, eikä kumpikaan keksinyt hetkeen mitään sanottavaa.
Scorpius ei osannut vieläkään selittää, mikä oli se outo tunne, jonka blondi tyttö sai hänessä aikaan. Toinen tuntui niin puoleensavetävältä, niin tutulta. Mutta poika tiesi, etteivät he eivät olleet tulleet salahuoneeseen peratakseen tunteitaan, vaan aivan muusta syystä. Hän voisi sukeltaa tunnemereensä milloin vain, muttei nyt. Nyt piti keskittyä.
Scorpius selvitti kurkkuaan ja astui askeleen sivummas hivenen hämillään.
"No niin. Tiedät, miksi olemme täällä. Nyt etsitään kaikkea vähänkin epäilyttävää. Ja sinun tehtävänäsi on yrittää pinnistellä muistinystyröitäsi äärimmilleen.”
Saadakseen rauhaa risteileviltä ajatuksiltaan poika alkoi tutkiskella huonetta katseellaan. Hän löysi pian itsensä penkomasta puisen lipaston laatikkoa.
"Täällä on pakko olla jotain, joka auttaa meitä sen pitkäkyntisen roiston jäljityksessä."
"Minua lähinnä karmaisee. Vähän kolkkoa ajatella, että olen virunut täällä pimeässä monta päivää", Dominique sanoi. Hän ei ollut vielä liikkunut mihinkään, vaan seisoi keskellä huonetta epävarman näköisenä.
"Älä ajattele sitä. Se on ollutta ja mennyttä, ja nyt meidän pitää selvittää, kuka se katala tyyppi oli ja panna se vastuuseen."
Tyttö huokaisi ja alkoi sitten hajamielisesti siirrellä sohvatyynyjä paikoiltaan. "No, eipä täällä kovin paljon ole tutkittavaa. Jos jotain ei kohta löydy, niin luovutetaanko suosiolla vai ruvetaanko varmuuden vuoksi poistamaan lattialautoja?"
Scorpius virnisti. "Vähän positiivisempaa asennetta kehiin. Juurihan me vasta tultiin."
"Ainakin päällisin puolin kaikki näyttäisi olevan ihan samalla tavalla, kuin miten minä ja Rose tämä keväällä jätettiin. Se sieppaaja on varmaan vain roudannut minut tänne ja siinä se..."
"Mikä tämä on?" Scorpius kysyi yhtäkkiä saatuaan käsiinsä lipaston päälle asetetun valokuvakehyksen.
Hän tutki kehystettyä otosta kiinnostuneena. Kuvassa olivat he kaikki: Albus, Scorpius, Will, Dominique, Rose ja Camilla. He istuivat hymyillen rykelmässä aivan liian pienelle penkille sulloutuneina. Will oli kietonut kätensä Rosen ympärille, ja heidän kevyesti punoittavat poskensa olivat painautuneet toisiaan vasten. Aivan heidän vieressään toisella puolella istuivat Albus ja Camilla sylikkäin. Albus yritti ulottua kurkkimaan kameraan Camillan hartian takaa. Ja toisessa reunassa Scorpius näki itsensä. Hän oli ahtautunut istumaan aivan penkin laitaan ja yritti lakkaamatta tyrkkiä maahan sylissään istuvaa vaaleahiuksista tyttöä. Dominiquella oli kasvoillaan kiukkuinen ilme, ja hän huusi äänettömästi pojalle samalla, kun yritti epätoivoisesti roikkua kiinni tässä ja estää itseään tippumasta. Nykyhetken Scorpius tuijotti kuvaa pysähtyneesti.
"Ai, tuoko?" Dominique oli ilmestynyt hänen vierelleen. "
Tuo... on otettu viime keväänä. Me oltiin Teddyn opintomatkalla Lontoossa."
"Ai jaa." Scorpius ei vieläkään saanut revittyä silmiään irti kuvasta, jossa näki itsensä osana täysin tuntematonta tilannetta. Ja nyt hän oli saanut realistisen todisteen siitä, että oli oikeasti ollut noinkin...
läheinen Dominiquen kanssa. Tähän asti se oli tuntunut pelkältä unenomaiselta ajatukselta. Oli ollut helppoa uskotella itselleen, ettei mitään ollut todellisuudessa tapahtunut.
Myös Dominique oli ilmeisesti tajunnut, mitä pojan päässä liikkui, sillä hän liikahti hermostuneesti. "Etkö oikeasti muista tuota reissua?"
Scorpius pudisti päätään ja laski kuvan kädestään. Se oli hyvä kuva. Hän ei silti pystynyt liittämään sitä todellisuuteen.
"Mmm... Etkä muista tätä huonettakaan?" Dominique jatkoi.
Scorpius hieroi niskaansa. "En. Aivan kuin olisin ensimmäistä kertaa täällä, jos ei lasketa sinun pelastamistasi, mutta silloin en kyllä kauheasti ehtinyt tutustua sisustukseen... Mutta pakko myöntää, että on tämä ihan siisti keksintö."
"Eikö olekin? Minä ja Rose kunnostettiin tämä meille yhteiseksi joululahjaksi", Dominique selitti rintaansa röyhistellen.
Scorpius kohotti kulmiaan. "Niinkö? Mitä me täällä sitten yleensä tehtiin? Ryypättiin?"
Kysymyksen myötä Dominiquen ilme muuttui hieman vaikeaksi. "No, joo... Muun muassa..."
”Ahaa... Ettei tämä vain olisi ollut joku kutuluola?" poika kiusoitteli.
Dominique naurahti kuivasti. "Ettei vain... Etkö sinä
oikeasti muista tästä huoneesta mitään?"
Scorpius kohautti olkiaan. "Kuten sanottu; en niin mitään. Mielelläni muistaisin."
Tyttö huokaisi pettyneeseen sävyyn. "Joo, no ei se mitään. Katsotaan nyt vaan nämä paikat läpi, niin ehdit sinäkin sinne treeneihisi."
"Joo tosiaan, tärkeä päivä huomenna. Luihuinen vastassa", Scorpius sanoi huojentuneena aiheen vaihdoksesta. Hän ei ymmärtänyt, mikä oli saanut tytön yhtäkkiä niin ahdistuneeksi, ja tunne tuntui jostain syystä tarttuvan. Huoneessa oli tapahtunut jotain tärkeää, mutta hän ei vain pystynyt muistamaan, mitä.
"Hei, katso", Dominique sanoi kohta.
Scorpius kääntyi tytön puoleen. Tämä roikutti kädessään kultaista kaulakorua kummallinen ilme kasvoillaan.
"Hieno koru."
"Niin on, ja
tämä ei ole ollut ennen täällä. Me siivottiin täällä keväällä Rosen kanssa, eikä tätä ollut silloin."
"Mistä löysit sen?"
"Sohvan alta. Varmaan pudonnut sinne."
"...Ai samalla, kun sinut teljettiin tänne?"
"No, niin ehkä. Mistä minä sen tietäisin? Tiedän vain, että tämä koru ei kuulu tänne."
"Ota se mukaan ja näytetään sitä muille. Jos se ei ole kenenkään, niin siinä tapauksessa sieppaaja ei
varmaan ole kukaan meidän jengistä."
Dominique näytti vaipuneen ajatuksiinsa. "Kuka vain voisi käyttää tällaista korua. Tässä on ihan normaali sydänriipus."
Scorpius irvisti. "No, ei nyt ehkä
ihan kuka vain. Jätkän olisi aika homoa kanniskella tuollaista kaulassaan."
Silloin Domiquen kasvot valahtivat värittömiksi, ja hän käännähti hiukset hulmahtaen katsomaan Scorpiusta. "Se on siis
tyttö!" hän huudahti ja tuijotti poikaa silmät palaen. Hänen kätensä oli kiihdyksissä puristunut pojan ranteen ympärille.
"Vou, rauhoituhan vähän, Tulisielu! En minä mikään salapoliisi ole. Kunhan vain sanoin", Scorpius naurahti.
Silloin Dominique jähmettyi ja irrotti otteensa hänen ranteestaan. "
Mitä sinä sanoit?"
"Etten ole salapoliisi. Vaikka aika ovela olenkin, minä -"
"Ei, kun sitä ennen."
Scorpius kurtisti kulmiaan. "Öö, taisin nimittää sinua Tulisieluksi, tai joksikin."
Dominique puri huultaan. Scorpius oli huomannut, että tyttö teki niin usein ollessaan hänen seurassaan, eli ollessaan hermostunut.
"
Miksi?" hän kysyi vakavana.
"Ai, mitä miksi?” Scorpius kysyi ymmällään. ”Se vain tuli, sattui sopimaan suuhun.”
Dominique sulki hetkeksi silmänsä ja pudisti päätään. Sitten hän kääntyi kohtaamatta enää pojan katsetta. "Anna olla. Ei mitään enää."
Scorpiuksen teki mieli huomauttaa, että tyttö käyttäytyi välillä hyvin oudosti, mutta päätti kerrankin pitää suunsa kiinni. Hänellä oli sellainen kutina, että välttäisi siten kiusallisen keskustelun. Hän näki Dominiquen ilmeestä, että tilanteeseen liittyi nyt jotakin, mistä hän ei ollut perillä - tai pikemminkin, mitä hän ei
muistanut.