Meillä Finin puolella ainakin toyhto on itse tehnyt tosiaan podficcejä, toivottavasti hän voisi tulla antamaan vinkkejä! (:
Todellakin mielelläni antaisin vinkkejä, ja jos jollakin on mielessä jotain kysymyksiä niin voin myös mielelläni koettaa vastata jos suinkin osaan! Luin myös tämän Aurinkolapsen linkittämän
tumblr-postauksen ja siinä oli minusta tosi hyviä juttuja, vaikka myös sellaisia mistä oon eri mieltä.
Kirjoitan tähän vähän omia kokemuksiani podfikkien äänittämisestä!
- Laitteista: olen itse käyttänyt podfikkijuttuihin samoja laitteita ja ohjelmistoa kuin musiikin äänittämiseen, joten sikäli oon siinä päässyt helpolla. Mutta käsittääkseni vähintään tarvitaan äänitysohjelma tietokoneelle ja mikki (joko tietokoneen oma tai muu). Ainakin Audacity on ilmainen, suosittu ja hyvä ohjelma äänittämiseen, ja Maceissa on kai GarageBand automaattisesti. Mikki vaikuttaa paljon äänen laatuun, joten jos on mahdollista käyttää ulkoista mikrofonia, niin siitä on toki iloa. Mutta toki voi käyttää myös tietokoneen omaa sisäänrakennettua mikkiä tai vaikka mikillisten kuulokkeiden mikkiä.
- Mä en ole mitenkään erityisesti harjoitellut fikkejä tai lukenut niitä ennen äänittämistä. Äänittämiseen paras on tietysti hiljainen paikka (ja tuoli joka ei narise), sitten vain äänitys pyörimään ja lukemaan. Mä jaksan keskittyä ehkä 10-15 minuuttia lukemiseen ennen kuin rupeaa tulemaan enemmän virheitä, joten saatan pitää pieniä taukoja ja vaikka juoda siinä välissä vettä. Mutta muuten luen vaan tarinaa eteenpäin. Jos teen virheen, vaikka sanon jonkun sanan väärin, vedän henkeä ja luen sitten sen saman lauseen uudestaan ja jatkan sen jälkeen lukemista eteenpäin. Kun olen saanut koko jutun äänitettyä, kuuntelen sen läpi ja editoin sen, eli poistan sieltä välistä ne lauseet, joissa oli virheitä. Jos editoinnin tekee hyvin, kuulija ei huomaa että ääniraidasta on poistettu jotain.
- Tuosta editoinnista vielä: virheiden kohdalla tosiaan itse mieluiten sanon sen saman lauseen siihen perään uudestaan niin että se menee hyvin. Jos yrittää myöhemmin äänittää uusiksi sellaisia kohtia, jotka ovat menneet pieleen, on vaikeampi saada samanlaista soundia kuin äänityshetkellä oli. Tuossa tumblr-postauksessa oli myös editointiin vinkki jota aion kokeilla: että aina virheen kohdalla taputtaa kovaäänisesti, jolloin ääniraitaan jää näkyvä piikki eikä tarvitse kuunnella koko nauhoitusta läpi vaan näkee että mistä kohti ne virheet piti poistaa. Tää ois mulle todellakin hyvä, koska minusta podfikkien tekemisen tuskaisin kohta on se kun pitää jaksaa kuunnella se oma äänitys läpi, jotta löytää kaikki virheet mitkä piti editoida.
- Minusta se tarinan lukeminen ääneen on tosi kivaa, enkä ole ainakaan itse kokenut sitä mitenkään hankalana. En myöskään ajattele että siinä pitäisi jotenkin näytellä tai esiintyä. Ajattelen sen vähän sellaisena kuin jos lukisin kirjaa ääneen kaverille, eihän silloinkaan yritetä näytellä niitä hahmoja mitenkään erityisesti.
- Myöskään dialogissa en yritä mitenkään erityisesti tehdä hahmoille kovin erilaisia ääniä, tai mua henkilökohtaisesti ärsyttää esimerkiksi äänikirjoissa tosi paljon se jos mieslukija lukee kaikki naisäänet jotenkin tosi kimakasti tms. Mutta toisaalta on kyllä hyvä jos hahmojen äänet on vähän erilaisia. Olen koettanut ratkaista tämän sillä tavalla, että hahmojen äänet ovat vähän erilaisia, mutta se on tosi pieni ero - esimerkiksi jos on hahmot A ja B, saatan ajatella että hahmon A ääni on ihan vähän matalampi kuin oma ääneni, ja hahmon B hiukan korkeampi. Mutta siis tosi pieniä eroja! Tai joskus olen ajatellut että hahmo A puhuu jatkuvasti otsa vähän kurtussa ja hahmo B taas vähän heleästi. Tuollaisilla pikku jutuilla saa mielestäni pidettyä itsellä mielessä että kuka hahmo puhui miten ja eroteltua riittävästi niitä hahmoja kuuntelijalle.
- Kaikki fikit on yllättävän pitkiä kun niitä koettaa lukea ääneen! Sellaisia alle 2000 sanan fikkejä on ollut ehkä kivoin äänittää, sitten alkaa jo väsyttää.
- Mä oon laittanut omat podfikkini Google Driveen julkaisemista varten ja jakanut sieltä linkkiä ja se on käsittääkseni toiminut ihan hyvin, mutta toki vaihtoehtoja riittää.
No niin, tässä oli sekalaisia kokemuksiani!
//Ei kun minäpäs lisään vielä vähän.
En tiedä, löytääkö tätä keskustelua kukaan, joka olisi tehnyt jo podficcejä, mutta mietityttää tuo, että miten omaan ääneensä tottuu.
No mutta eihän sitä omaa ääntä itse tarvitse kuunnella sitten kun se on äänitetty ja editoitu ja netissä
Oma ääni tietysti kuulostaa erilaiselta kuin oman pään sisältä käsin kuunneltuna, mutta mitäpä siitä.
Ennen kuin rupesin itse äänittämään podfikkejä, luin jostain että pitää puhua hitaasti. En ole kokenut sitä itse mitenkään hankalaksi, ja oon ehkä ennemminkin ajatellut että kunhan puhuu rauhallisesti ja pitää välillä pienen hengähdystauon lauseiden välillä, se on ihan hyvä. Just niin kuin lukisi tarinaa jollekin toiselle, koska siitähän siinä on kyse.