➂ τöʀʍäʏskuʀssɪʟʟɑ
Hyppelehdin malttamattomana paikoillani jonossa. Olimme vasta jonon hännillä Amandan kanssa, mutta onnekseni Linnanmäen Hurjakurun jono liikkui melko nopeasti eteenpäin. Aurinko porotti jälleen ja me todellakin kaipasimme Amandan kanssa jonkinlaista viilennystä, jota eivät edes jäähile tai kylmät, hiilihapolliset juomat tuoneet.
''Tämä jonohan suorastaan matelee eteenpäin'', Amanda ulisi ja sekoitti päärynänmakuisen jäähilejuomansa pohjia juomaan mukaan tulevalla lusikalla.
''Kuvittelet vain'', tuhahdin tytölle takaisin ja minulle näytettiin vastaukseksi vihreäksi värjäytynyttä kieltä.
Annoin katseeni kierrellä ympärillämme ihmisjoukossa ja minua alkoi hymyilyttää pakostakin, kun kuuntelin Amandan puhinaa vieressäni. Tyttö jupisi itsekseen jotain, mistä oli hieman vaikeampi saada selvää. Erotin kuitenkin sanat ''kuuma kesäpäivä'', ''syvältä'', ''voi helvetin helvetti'', ''nopeampaa!''.
Olin vilkaista Amandaa sivusilmällä, kunnes kiinnitin katseeni uudestaan meidän takanamme, muutaman ihmisen päässä, seisoviin poikiin. Luulin ensin näkeväni harhoja, kun kohtasin metsänvihreiden silmien intensiivisen tuijotuksen tunsin sydämeni jättävän muutaman lyönnin välistä. Räpyttelin silmiäni paristi yllättyneenä. Jo tutuksi tullut salaperäinen kahvilan mopopoika (joksi Amanda tätä nuorukaista kutsui) alkoi hymyillä minulle tuttua miellyttävää hymyään.
Yhä tapahtuneesta toipuen käännyin katsomaan Amandaa. ''Voi luoja.''
''Mitä?'' Amanda kysyi ja katseli minua kysyvästi.
''Älä nyt katso'', aloitin ja näin Amandan käyttävän kaiken tahdonvoimansa pitääkseen katseensa minussa, ''mutta tuolla muutaman ihmisen päässä on se poika!''
''Ai
se poika?'' Amanda sihahti silmät suurina ja astui eteeni siten, että pystyi katsomaan olkani yli taakseni. ''Emma! Tiedätkö mitä tämä tarkoittaa? Tämä on jo kolmas kerta, kun tapaatte! Kaikki mitä sanoin teistä on totta, teistä tulee tämän vuosisadan Romeo ja Julia!''
''Eikö heistä toinen kuole? Vai kuolevatko he molemmat?'' naurahdin Amandalle, joka heristi minulle varoittavasti etusormeaan ohittaen kommenttini.
''Voi tyttö hyvä, älä aliarvio Amorien voimaa!'' ystäväni parahti. ''Tämä on merkki.''
''Mistä mukamas? Ainahan ihmiset törmäilevät tuttuihin.''
''Oletko ihan höperö? Se - ''
''Minusta tuntuu, että minä olen meistä se selväjärkisempi'', jupisin hiljaa. Amanda loi minuun varoittavan silmäyksen jatkaessaan.
'' - on merkki jumalilta! Venukselta, Afroditelta, Herralta! Vaikka itse Saatanalta, mutta niinhän se sanontakin menee? Kolmas kerta toden sanoo! Lyön vetoa, että tänään te saatte treffit aikaiseksi.''
''Amanda... kuulostat sekopäältä'', mutisin päätäni puistellen.
''Ja siksi sinä kuunteletkin minua.''
En ehtinyt vastata ystävälleni enää mitään tähdellistä, sillä uusi lasti kastuneita ihmisiä, nuoria ja vanhoja, astuivat ohitsemme ja oli vihdoin meidän vuoromme. Istuutuessani kostealle penkille tynnyrilautassa, huomasin järkytyksekseni kahvilan mopopojan tulevan vielä ystävänsä kanssa samaan lauttaan kanssamme. Heidän jälkeensä taas puomi laskeutui ja Amanda näytti siltä, että räjähtäisi paikoillaan innostuksesta. Istuimme Amandan kanssa vierekkäin, hänen toisella puolella oli meitä muutaman vuoden vanhempi pariskunta ystävineen ja minun huonoksi (Amandan mielestä varmastikin ''hyväksi'') tuurikseni joutuivat siis kahvilan mopopoika ystävineen istumaan minun toiselle puolelleni. Molemmat heistä pitivät etäisyytensä, josta olin kiitollinen.
Lautan vauhti kiihtyi ja vettä roiskui päällemme. Yritin pitää katseeni muualla kuin pojassa, jonka tunsin katselevan minua vähän väliä.
Uudessa terävässä mutkassa en saanut pidettyä itseäni paikoillani, yritin epätoivoisesti tarttua Amandaan tai laitaan, huomasin kiljaisevani tukahtuneesti ja pian tunsin vahvan käsivarren ympärilläni. Kohotin katseeni hämmentyneenä ja kävi ilmi, että olin heilahtanut tyylikkäästi suoraan kahvilan mopopojan syliin. Äkkiä minua alkoi turhauttaa se, etten tiennyt pojan nimeä. Kahvilan mopopoika... Sen hokeminen alkoi kuulostaa tyhmältä. Unohdin kuitenkin pian ajatukseni, kun kartoitin tilanteen entistä paremmin. Istuin puoliksi tuntemattoman pojan sylissä, kun toinen käteni puristi kouristuksen omaisesti nuorukaisen t-paitaa toisen puristaessa hänen käsivarttaan. Amanda ja pojan kaveri nauroivat, vanhempien seuralaisten hymyillessä meille.
''Sori'', mutisin nolona pojalle ja harkitsin siirtymistä takaisin Amandan viereen, mutta tekojoen aallokkojen ja virran nopeuden kannalta se olisi mahdotonta.
''Ei se mitään. Ole siinä vain'', poika naurahti karheasti ja yritin ottaa hieman parempaa asentoa. Tarkoitukseni oli vain vilkaista nuorukaista nopeasti silmiin, mutta lukittauduinkin katsomaan hänen silmiään. Näin läheltä erotin jopa pieniä kultahippuja aivan pojan pupillien lähellä.
''Nämä meidän kohtaamiset senkun vain uusiutuvat'', poika virnisti minulle.
''Siltä näyttää'', naurahdin ja huomasin pikkuhiljaa rentoutuvani pojan sylissä. ''Ehkä meidän pitäisi siis esittäytyä?'' ehdotin ja kohotin kulmiani kysyvästi.
''Ai salaperäinen mopopoika ei ole nimi?'' nuorukainen virnisti ilkikurisesti ja tunsin punastuvani hiusrajasta varpaisiini asti.
''Sinä kuuntelit meitä kahvilassa!'' parahdin. ''Voi luoja.''
''Hei älä suotta häpeile'', poika naureskeli ja mottasin häntä rintaan.
''Varo'', hän sanoi matalammalla äänellä. ''Ihmiset vielä luulevat, että me flirttailemme.''
''Hmh'', hymähdin ja virnistin hieman pojalle. ''Sitähän me teemmekin?''
''Mhm, pidän sinusta'', poika totesi ja hymyili minulle. Pian hän ojensi tuttavallisesti kätensä. ''Minun nimeni on Luka.''
''Emma'', vastasin tartuttuani hieman karheaan, mutta lämpimään käteen hymyillen. Luka katsoi minua jo hyvin tutuksi käynyt miellyttävä toispuolinen virne naamallaan.