(Nyt varaudu
Renneto loputtomaan vastaukseen, en osannut ollenkaan hillitä itseäni)
Aikalinja taikalinja, voi ei, nauratti vähän!
Pohdintasi oli mielenkiintoista, enkä taida ottaa siihen sen kummemmin kantaa, koska kaikkihan on mahdollista. Mulla on toki hyvin tarkat kuvat hahmoistani, siitä mitä he ovat tai voisivat olla, tekevät tai voisivat tehdä. (Se on itse asiassa aika harvinaista, koska yleensä olen hahmoissani aika suurpiirteinen. Olen tainnut itsekin vähän rakastua Niinaan, vaikken oikeasti ollenkaan pidä hänestä ja samaistun Mariin vähän liikaakin) Oli kuitenkin ilahduttavaa, että teksti herätti noin monta erilaista mahdollista suuntaa.
Viini, keskenään flirttailevat ja toisiaan vähän tuhoavat naiset, ja taide ovat tässä vastakohtana sille parisuhteelle, jonka kirjoitin Neljäntuulen tyttöön. Siinä oltiin kaukana kaupungista, parisuhteessa jossa raastaa jokin muu, kuin ihminen jonka kanssa olet tai omat piirteesi, enemmän ne ulkoiset tekijät.
Siksipä tässä tuntui hyvältä rajata ihmiset ja asiat näin. Kärjistys tietynlaiseen lesbokulttuuriin myös, haha! Mua on aina kiehtonut ajatus sellaisista taidelesboista! (Taisin katsoa nuorena liikaa l-koodia)
Marista haluan sanoa, että hän ei ole taiteilija, mutta sillä tavalla kiinnostunut taiteesta kuin itse toivoisin olevani. Ajattelin (mutten näköjään kirjoittanut!) hänen työskentelevän Sannan omistamassa galleriassa!
Ja voi, pilkut! Olen varmaan sanonut tämän aiemminkin ja sanon sen taas: en ole kovin hyvä pilkkujen kanssa, paitsi jos kyse on niiden välttelemisestä ja tunkemisesta omituisiin paikkoihin. Periaatteessa toki osaan säännöt, mutta niiden tuominen täytäntöön haluamallani tavalla tuntuu usein mahdottomalta. En silti haluaisi vapaan pilkutuksen korostuvan häiritseväksi asti, ja niin se ilmeisesti tässä nyt tekee.
Pitänee hieman tarkistella vielä näitä pätkiä, ja miettiä pilkkuja, mukaan lukien tuo pätkä, jonka lainasit. Se tuntui kirjoittaessa omassa päässäni niin selvältä, etten edes tajunnut pilkutuksen rytmittävän lausetta omituisesti. Olisiko se kenties parempi näin:
Hänellä on kaunis tytär, ja nalkuttava mutta hurmaava ex-vaimo, niin ymmärrän.
Vai kaipaako muttakin pilkun. En tiedä. Uah.
Haluaisin hirveästi osata pilkuttaa fiksusti, vaikka nautin myös siitä venyttelystä. Pitää lukea tämä läpi vaikka huomenna ja tutkia pilkkujani, koska ymmärsin kyllä mikä tuossa mätti, en vain ollut tajunnut sitä aiemmin. Ja kuten sanoit, niitä lienee siellä lisää.
Tämä vastaus tuntuu nyt venyvän aivan tavattomiin mittoihin, mutta Niinasta ja kirjoittamisesta haluan vielä sanoa, etten koskaan ajatellut, että kyse olisi rahasta. Pikemminkin siitä täyttymättömyyden tunteesta joka epäonnistumisista seuraa. Egosta, kuten sanoit. Siitä kun olet päättänyt jotain, eikä siitä tulekaan mitään.
Kuvittelisin hänen tekevän myös oikeita töitä. (Käännöksiä ajattelin kirjoittaessani, mutten maininnut sitäkään, koska tykkään ilmeisesti pitää asioita itselläni :----) luoja.)
Kiitos pitkästä ja pohdiskelevasta kommentistasi, nyt lopetan tämän vastaamisen jotta pääsen nukkumaan, mutta lähetän nyt kuitenkin vielä viimeisen osan myös, koska turha sitä on enää pihtailla!
Ps. pidin itsekin tuosta otsikosta! Tosin mulle maistuu PMMP:ltä melkein mikä tahansa, joten.
A/N: Eli viimeinen, kiitos kaikille jotka ovat seurailleet ja jotka vielä tulevat loppuun lukemaan!
- - -
Osa 7 – Mitä siihen kuuluukinToiseen makuuhuoneeseen paistaa päivä ennen kahta, ja ikkunan takana haukkuvat naapurien koirat.
Sinä tulet ovelle, ja valo tiivistää pölyrihmat seiniksi. Ensimmäistä kertaa ajattelen, ettet ole enää ihan nuori, vaikka hiuksissa on vielä kiilto, eivätkä silmäkulmat juuri kupruile.
”Olen päättänyt”, kerron, ja luulen että tiedät mistä puhun, vaikka kysytkin:
”Niin mitä?”
”Haluan lapsen.”
Kuvittelen seinälle raksuttamaan kellon tai kolme, vaikka vastaan katsoo vain valitsemamme kermanvärinen tapetti ja kirjahyllyn arkistot.
Katseessasi on toivo ja ehkä pilkahdus. Olet myös kyllästynyt, sen tiedän. Unelma perheestä on ollut olemassa aina, etäisenä ja kutkuttavana, uhkaavana. Kun Amanda synnytti Samille esikoisen, sinä itkit ristiäisissä ja vielä matkalla kotiin.
”Ei se mitään ratkaise”, sanot nyt.
”Minut ratkaisee.”
Olen päättänyt.
”Tässä huoneessa kasvatan lapsemme”
Ja juuri meidän, ei minun, koska ilman sinua en siihen pysty.
Nojaat päätäsi oven pieleen, suljet silmäsi, hymiset.
Kuvittelen pinnasängyn, maitotahraiset paidat, tummat silmänaluset ja onnen. Raskauden raateleman kehoni.
Sanot:
”Toivottavasti hän perii sinun nenäsi.”