Minä niin haluan leffaan. Muistelen kaiholla aikoja, kun kävin useammin kuin kerran kuussa elokuvissa. Sellaiset 2-3 kertaa varmaan lähemmäs yhden vuoden ajan, mutta sitten loppui "loputon" leffakuponki -kokoelmani.
Oli ihana, kun ostinkohan 8 lippua itse joulutarjouksista (kun joulutarjoukset olivat vielä edullisia) ja sain lahjaksi vielä kasan kylkeen sekä saattoi superpäivinä maksaakin lipusta. En edes muista, mitä kaikkea tuli silloin katsottua!
Ennen katsoin muutenkin paljon enemmän leffoja. Yli 5 vuotisella Filmtown -urallani niitä tuli etenkin alussa katsottua todella paljon, kun sai heti uusimmatkin Bluray -julkaisut käteensä ellei ollut leffassa tsekannut tai vuoroissa hyllyjä selatessa lyösi jonkun "uuden" vanhan, joka kiinnosti.
Leffakeräilijänä myös omat hyllyt paisuivat, mutta leffaharrastukseni hiipui ja hiipui, joten edelleen hyllyssä läjä katsomattomia bluray- ja DVD -leffoja.
Sen verran kuitenkin olen alkanut palata leffamaailmaan, että satunnaisia leffoja olen käynyt katsomassa teatterissa. Se on joka kerta yhtä mukavaa, että pääsisipä useammin! Leffalippujen hinnat vain nykyään tosi korkeat ja siihen päälle herkkujenkin kohoava hintataso, koska mitäpä leffa olisi ilman poppareita? Tiedostaessaan, ettei ole varaa käyä leffassa, on jääneet leffauutiset ym. todella vähäiselle kulutukselle eikä Filkkarissa puolen vuoden välein nykyisin työskennellessä pysy ollenkaan ajan hermoilla.
Seuraatteko aktiivisesti leffauutisia? Tulossa olevia, arvosteluja, näyttelijöiden kuulumisia...?Suosikkini noista muutamasta katsotusta on ehdottomasti
Alita: Battle Angel! Siitä on jo jonkun aikaa, kun se pyöri elokuvissa. Kävikö joku katsomassa? Yksi parhaita toimintoja aikapäiviin ja vaikkei alkuperäisteos ole nimeään tutumpi, vaikutti se varsin mainiolta leffasovitukselta. Yleensä liveaction -leffat tunnetuista anime- ja/tai mangasarjoista on ihan kamalia. En edes aloita esim. Fullmetal Alchemist -liveactionista, jossa ei ollut järkeä edes sarjan kaikki versiot lukeneena/katsoneena. En halua kuvitella miten älytön se olisi ollut ilman mitään pohjatietoa ja tullut wtf -fiilikset. Alitasta ei tullut yhtään tunnetta, että jotain jäi uupumaan vaan se kertoi selkeän ja johdonmukaisen tarinan
alun, sillä Alita on selkeästi suunniteltu vähintään kaksi osaiseksi, minkä tajusi puolivälissä leffaa. Rohkea veto, mutta sen arvoinen ehdottomasti!
Viimeisin näkemäni elokuva oli Detective Pikachu ja se oli kyllä aika hauskaa ja söpöä hömppää. Elokuvasta tuli hyvälle mielelle ja animaatiojälkikin oli erinomaista, ja itseäni juonikin yllätti sopivasti, vaikka filosofini taas oli arvannut melkein kaikki käänteet etukäteen. Yleensä minä olen tosin meistä se, joka osuu oikeaan, joten mukavaa vaihtelua vain. Ryan Reynolds oli myös yllättävän erinomainen Pikachun ääninäyttelijänä.
Minunkin viimeisin oli
Detective Pikachu! Myönnän kiinnostuneeni leffasta Pokemon -nostalgian, mutta etenkin hauskan trailerin vuoksi nimenomaan Ryan Reynoldin takia.
Komppaan kyllä söpöksi ja hömpäksi, mutta ennalta-arvattavuudessa olen samaa mieltä filosofisi kanssa. Ei olisi paljon ennalta-arvattavampi voinut olla, mutta ei se oikeastaan haitannut. Ainut harmistuksen aiheeni oli, että mukana oli "tuntemattomia" Pokemoneja uusilta kausilta. Ysärilapsena tunnen vain alkuperäiset 151 ja muutaman uuden Pokemon Go:n kautta. Niitä vanhoja monstereita oli kyllä ihana fiilistellä.
Tolkien olisi kiva nähdä, se kuulemma tosin jakaa mielipiteitä. Kuten sanoin, olen ihan ulapalla leffamaailasta, mutta sen verran minäkin satun tietämään. Pyöriiköhän se enää? Suomalainen kädenjälki vähän karistaa mielenkiintoani, vaikka Dome Karukoski onkin kehuttu niin ei suomalainen elokuvatuotanto ole tarjonnut minulle mitään sitten Pitkän kuuman kesän. Dome Karukoski on kuitenkin kehuttu ja palkittu enkä voi kieltää, etteikö ne vähän kiinnostaneen Suomi -leffat olisi nimenomaan Karukosken kätten työtä. Oletteko nähneet ja mitä fiiliksiä?
Leffamaailmaan olen myös palannut jonkun verran kotisohvalta: animeleffa -maratooneilla!
Studio Ghibli ollut kumppanin ja minun yhteistä viihdettä viimeiset puoli vuotta (emme näe usein, mutta aina kun näemme katsomme jonkun animeleffan). Joukossa on ollut myös muutama muu kuin Ghiblin tuotokset, mm.
Your name, joka on aivan huikea. Vaikka ei perustaisi animesarjoista, suosittelen Suomeenkin rantautuneita animeleffoja katsomaan enkä tarkoita sarjoihin perustavia vaan ihan puhtaasti omia tarinoitaan. Ghiblin leffoissa on pohjattu joissain tapauksissa myös kirjallisuuteen, kuten esim. Kätkijät on soma niin elokuvana kuin kirjana.
Josta kysyisinkin, mitkä ovat suosikki leffasovituksianne ja mistä teoksista? Tässä kuitenkin sivusin kahteenkin otteeseen leffasovituksia, joten otetaan itse kysymyskin puheeksi.