Asiaa Guardians of the Galaxysta.
Spoilereita. Duh. Koko viestissä jonkin verran, detailimmat jutut oon pienentänyt mutta mun on tbh tosi vaikee arvioida mikä spoilaa joten isken tän tägin varmuuden vuoksi koko viestin alkuun.
... en tiedä ollaanko
Remoteness katsottu samaa leffaa koska mun käsitys Gamorasta ei tosiaan ole naishahmo, jonka "ainoa aspekti on ulkonäkö ja cooleus"
Male gaze -pointtia eli michaelbaymaista persekuvailua en kiistä ja se ärsyttää leffassa joka katselukerran (öh, tällä hetkellä kolmen vai neljän) jälkeen enemmän, myös naishahmojen vähyys on validi pointti kritiikille, samoin naisen jatkuva pelastaminen
(varsinkin kun ottaa huomioon että Gamora on koulutettu aseeksi ja tappajaksi, Quill taas on terralaislähtöinen ravager eli öö voimasuhteet please?), mutta musta on vähän yksioikoista nähdä Gamora
vaan pelastettavana silmänruokana ja romantic interestina.
Gamoralla on kuitenkin oma taustatarinansa ja ~traaginen menneisyytensä (huom., samaan tapaan kuin esim. Rocketilla ja Draxilla), ja siihen viitataan selkeästi, samoin kuvataan hänen ja Nebulan välistä sisaruussuhdetta ja sen ongelmia - toki näihin olisi voinut paneutua enemmänkin. Gamoralla on myös omat, täysin romanttisten intressien ulkopuolella olevat motiivinsa toimia, tasavertainen asema ryhmän jäsenenä (ja hän ei todellakaan ota käskyjä vastaan mieheltä, please, se on Gamora joka takoo järkeä Peterin päähän ja toteaa suoraan että tämä on itsekäs urpo joka ajattelee vaan itseään) ja ennen kaikkea, hänellä on myös koko leffan juonen kannalta ajateltuna muukin rooli kuin olla Star-Lordin love interest.
Myös tuon romanttisen suhteen ja sen että "mies lopulta hurmaa naisen" -päätelmän kans oisin itse vähän varauksellisempi: toki se on selkeästi pedattu sinne ja tulevissa leffoissa varmaan jatketaan siitä mihin tässä jäätiin, mutta... idek, musta leffan lopussa kuvatun emotionaalisen siteen voi nähdä myös hahmokehityksen kannalta ja samanlaisena yhteen hitsautumisena kuin myös muiden ryhmän jäsenten välillä. Toki Star-Lordin ja Gamoran tapauksessa sinne on pedattu se romanttinen pohjavire, en kiistä sitä todellakaan ja as said, näissä on tulkinnanvaraa, mutta Gamora ei missään vaiheessa kapsahda Peterin kaulaan perinteisen "vihasin sinua ensin mutten enää voi vastustaa sinua!" -kaavan mukaan. Ja jos (tulevissa osissa kenties ja todennäköisesti) kapsahtaakin, se ei tarkoita että Peter nyt vain hurmaa Gamoran siinä missä muutkin naiset, vaan se edellyttää molemminpuolista hahmokehitystä: että Gamora pystyy luottamaan ja että Peter osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen ja muutakin kuin itsekäs kusipää.
Plus, ehkä tärkeimpään pointtiini, jota jo tossa semisti sivusin, Peter ei ole ainoa hahmo joka kehittyy, vaikka päähenkilönä häneen nyt eniten huomiota kiinnitetäänkin (mikä on toki valitettavaa koska muut hahmot ja heidän tarinansa on vähintään yhtä kiinnostavia ja ansaitsisivat enemmän aikaa ja huomiota):
Gamoran on pakko opetella luottamaan toisiin ja olemaan ystävä sen sijaan että hän toimisi yksin, Rocket joutuu punnitsemaan itsekkäiden motiivien ja muista välittämisen väliltä ja pelastaa lopulta kaverinsa itsensä riskeeraten, Drax tajuaa ettei voi tehdä mitä tahansa holtitonta vedoten siihen, että hän on joskus menettänyt jotain, Groot uhraa itsensä muiden puolesta, vaikkei tällä ole ollut aiemmin muita ystäviä kuin Rocket. Ennen kaikkea,
jokainen oppii katsomaan omaa napaansa pidemmälle ja tekemään jotain altruistista: myös Gamora. Hän ei ole pelkästään yksiulotteinen, hyvännäköinen love interest vaan tasavertainen hahmo muiden rinnalla.
Sori tää karkas nyt ihan käsistä enkä tarkoita tätä mitenkään hyökkäävänä vaikka tästä nyt romaani tulikin, mutta mä rakastan tätä leffaa kaikista kritisoitavista piirteistä huolimatta ja voisin jauhaa tästä ja etenkin hahmotulkinnasta ikuisuuksiin :-D Pointti oli lähinnä se että kritisoitavaa löytyy ja mä niiiiiiin odotan sitä päivää kun Marvelilta tulisi leffa jossa olisi naispäärooli, jossa naishahmosta ei olis yhtään malegazepersekuvaa eikä nainen ois automaattisesti heikompi ja pelastettavan roolissa, mutta musta on ihan liian yksioikoista heittää Gamora pelkästään cool-silmänruoka-loveinterest-kategoriaan kun hahmossa oikeasti on paljon muutakin, jos vaan vaivautuu katsomaan.
//edit: pssst,
tässä haastis jossa Gamoraa näyttelevältä Zoe Saldanalta kysytään Peter Quill/Gamora -shipistä (7:42->) ja näyttelijä itse toteaa, ettei suhde kehity aivan kuten katsoja odottaisi ja että "Gamora isn't there to service anybody, the same way they're not here to service Gamora". Eli Gamoran pointti ei todellakaan ole pelkkä ulkonäkö ja love interestinä olo