Kirjoittaja Aihe: Lakastumisesta (syksy saapuu kuitenkin) ♦ angst, oneshot ♦ Fleur/Bill ♦ K-11  (Luettu 5476 kertaa)

Parisade

  • enkelten verta
  • ***
  • Viestejä: 422
  • Once upon a time in a fairytale
Title: Lakastumisesta (syksy saapuu kuitenkin)
Author: Parisade
Genre: angst, romance
Rating: K-11
Pairing: Fleur/Bill
Disclaimer: hahmot ja maailma kuuluvat J. K. Rowlingille, enkä hyödy tämän kirjoittamisesta millään tavalla
Summary: Päivät lyhenevät ja öisin kuutamo on kalpea. Fleur katselee sitä odottaessaan ja lasten nauru käy vaimeammaksi.

A/N: Havahduin yhtenä päivänä huomaamaan, että en ole aikoihin kirjoittanut mitään yksiosaista. Havainnon seurauksena kirjoitin tämän. Palautetta otan vastaan enemmän kuin mielelläni :)


Lakastumisesta (syksy saapuu kuitenkin)


He ovat vastavihittyjä ja onnellisia. Niin onnellisia, että eivät tarvitse musiikkia tanssimiseen, niin onnellisia, että voivat potkia kengät pois jaloistaan, juosta aaltoihin ja rakastella rannalla. He ovat niin nuoria, että voivat istua Simpukkamökin pienellä kuistilla, unohtaa menneen ja katsoa eteenpäin. Heillä on aikaa ja heillä on tulevaisuus.

Heillä on unelma.

Se on yksinkertainen ja helppo, siinä on vain kolme kohtaa ja ne kohdat Fleur kuiskaa Billille joka ikinen ilta, kun he makaavat peittojen alla valmiina nukahtamaan.  Selvitään sodasta. Hankitaan lapsia. Ollaan yhdessä.

Sota tulee ja menee ja Fleur saa Victoiren. Billillä on uusi työpaikka, josta tienaa paremmin, koska minun tyttöni ansaitsevat kaiken ja enemmän. Bill suutelee Fleuria aina tullessaan kotiin, mutta hiljalleen, huomaamatta, se tapahtuu myöhempää illalla, kohta melkein yöllä ja joskus harvoin vasta Fleurin käytyä nukkumaan.

Unelma unohtuu.

Simpukkamökin olohuone on kaunis ja kodikas, takan reunalla on näkinkenkiä ja takassa valkoista ajopuuta, jonka suola värjää liekit haaleansinisiksi. Aamuisin Fleur ja lapset syövät aamiaista keittiön rapatun katon alla ja tyttöjen kikatus kaikuu seinistä, kun Louis sylkee kaiken hänelle syötetyn ruuan ruudulliselle pöytäliinalle. He ovat yhä onnellisia ja yhä perhe, perhe, perhe, vaikka isää ei näy kotona enää juuri koskaan.

Mutta päivät lyhenevät ja öisin kuutamo on kalpea. Fleur katselee sitä odottaessaan ja lasten nauru käy vaimeammaksi.

Olohuoneen lattia kuluu yksinäisistä askeleista.


                                                                                                        *********

Tuhka tanssii liekeissä, kun Fleur kohentaa tulta. Hän ojentaa kätensä, tule tähän, minun viereeni, mutta Billillä on töitä, Billillä on kiire, aina ja joka päivä. Fleur ehdottaa, että kiivettäisiin kukkuloille, mutta Bill vain kohauttaa olkiaan.

”Mukava ajatus. Ehkä jonain päivänä.”

Jokin päivä ei koskaan saavu. Toisinaan Fleur tuijottaa ikkunasta pihalle ja yrittää uskoa tulevaisuuteen, mutta sinisenkirjavissa liljoissa on huurretta ja ne kuihtuvat joka vuonna ennen talvea. Ei mikään, ei kukaan elä iälti, ei edes rakkaus, Bill tulee liian myöhää kotiin ja aina Fleur vain hymyilee.

Miksi, miksi, miksi meillä on iso talo ja kolme lasta, miksi sinä saat tulla ja mennä ja minä olen aina—

yksin.


”Iltaa rakas. Päivällinen on jääkaapissa.”

Metsä on musta iltaisin ja joskus Louisia pelottaa. ”Äiti, mitä jos minun kaappiini muuttaa mörkö?”

Fleur haluaisi lohduttaa, kertoa että ei sellaista heille tapahdu, mutta hän ei voi, koska tietää paremmin. Oman elämän aina suunnittelee ongelmattomaksi, mutta totuus on toinen ja todellisempi, ei sellaista olekaan kuin onnellinen aviopari.

Kaikki muut kuitenkin haluavat teeskennellä ja siksi Fleurkin, hän leipoo Albuksen syntymäpäiville kermakakun, hymyilee säteilevästi kun ovi avataan. ”Onnea yksivuotiaan vanhemmille, onnea Albukselle, voi, teidän talonne näyttää niin idylliseltä.”

Ja teepöydässä lisää valehtelua pelkän tavan vuoksi: ”Kyllä, olen äskettäin innostunut koruompelusta”, ”kyllä, minäkin olen ajatellut kasvattaa leikkoruusuja” ja ”voi Bill, aina sinä lauot näitä kuluneita vitsejä”.

Todellisuudessa Bill ei vitsaile enää, ei, miehen huumorintaju on yhtä kateissa kuin hän itse lauantai-iltaisin, Fleur ei kiinnosta enää ja Fleur melkein toivoo, että se johtuisi niistä kolmesta kilosta, jotka ovat vuosien mittaan kertyneet hänen reisiinsä.

Fleur tottuu siihen, että sänky on tyhjä.


                                                                                                     *********

Arki on niin harmaata, että sen läpi tuskin näkee. Fleur taittelee pyykkejä etupihan kuistilla, eikä käytä edes sauvaa, sillä miksi kiirehtiä, jollei enää odota mitään. Sokeakin näkisi mitä Fleur näkee ja sokeakin ymmärtäisi olla tyytymättä liian vähään. Kun Gabrielle tulee kylään, hän käskee pakenemaan, mutta Fleur ei voi. Ei vaikka hän tietää, että jossain odottaa parempi tulevaisuus; hän on yhä kaunis, yhä sirolanteinen ja silkkihiuksinen, yhä nuori.

Mutta silti kylmennyt teekuppi lämmitetään yhä uudelleen aviomiestä varten ja Fleur suutelee Billiä tämän synkenneestä ilmeestä huolimatta.

”Muistatko?” hän kysyy usein valokuva-albumi sormissaan.

”Muistan”, Bill sanoo katkeroitumatta, muttei koskaan hymyile vanhalle musteelle.

14.6.2002 Bill, Fleur ja Victoire, Harryn ja Ginnyn häissä.

Ennen pitkää Dominiquekin lakkaa leikkimästä rannalla. Fleur ja koira istuvat kahdestaan sohvalla, kun ilta-aurinko liukuu välähtäen horisonttiin, eikä kukaan sytytä valoja, vaikka varjot vaipuvat tummemmiksi. Tuhat kertaa mitä järkeä ja silti, minä teen sen vielä, tästä tulee parempaa, minun täytyy vain uskoa meihin.

Louisin ensimmäisenä Tylypahkavuotena Fleur kirjoittaa kirjan siitä, miten uskominen ei auta kaikkeen. Hän niputtaa kansien sisään neuvot, joita ei itse kuuntele, ehdottelee ja kiristää, mutta Bill ei siltikään ehdi lukemaan kirjaa. Fleur haluaisi kirkua ääneen, että kuuntele minua, mutta Bill ei välitä, taikka ymmärrä, että Fleur välittää.

”Ollaanko me sinun mielestäsi onnellisia, rakas?” Fleur kysäisee kerran kevyesti, kun letittää hiuksiaan yöksi.

Bill mumisee, että totta kai ja osa Fleurin rakkaudesta särkyy. Miten Bill voi haluta tätä, tyytyä tähän, edes elää näin? Jos Fleur olisi nähnyt elämänsä etukäteen, hän ei olisi ikinä hymyillyt häissään; hän olisi hypellyt avojaloin niitylle ja juossut pois. Horisontin alle ja paljon pidemmälle.

Fleur on yhä kaunis. Hän on yhä sirolanteinen ja silkkihiuksinen.

Vaan se nuoruus kuluu lopulta pois ja viimein on pakko myöntää, että tähän paikalleen Fleur aina loppuun asti jää, vaikka hän vihdoin lakkaakin lämmittämästä teetä kotiin palaavalle aviomiehelleen.

Rapatusta katosta lohkeaa pala irti.

« Viimeksi muokattu: 24.05.2015 02:27:06 kirjoittanut Beyond »
There are no rules in dreaming.

Verinen Paronitar

  • monkerias
  • ***
  • Viestejä: 1 990
  • monokkeli huurussa
Ficin nimi on ihana ja koko tekstikin todella kaunis, alakulo eteni sujuvasti asteittain, kuin portaita laskeutuen. Kaikki oli kohdallaan ja toimi hienosti.

Otsikon perusteella odotin jotain tummempaa, niitä syksyn värejä ja sen sellaista, mutta tämä olikin sävyiltään harmaa ja hailakan sininen, kuten Fleur-ficeille vaikuttaisi olevan tyypillistä. Pidin kuvatun maailman eheydestä ja sopivasti ripotelluista yksityiskohdista, valkoisesta ajopuusta takassa ja tavan vuoksi valehtelusta teepöydässä, kiiltokuvia maalaileva kaunis kielenkäyttö kohtasi upeasti arjen ahdistavat aspektit. Silmääni vähän pisti päivällinen jääkaapissa, kyseinen kodinkone kun ei minun mielestäni ihan velhomaailmaan istu, mutta muutoin tässä oli kaikki niin nappiin, että oli ilo lukea. Tykkäsin ihan erityisesti siitä, miten etäiseksi se Bill jäi lukijallekin - ei mitään kaikkitietävää kertojaa selittämässä, missä mies luuhaa ja miksi näin käy, ainoastaan Fleurin näkökulma siitä, missä ollaan. Gabriellen maininta oli myös hurjan tehokas kohta.

Uskomisen uskotteleminen kuulostaa tutulta ja kipeän todelliselta, jostain syystä jäin tässä pohdiskelemaan vielä sitä Fleurin veela-veren vaikutusta tähän kaikkeen. Loppulause oli hemmetin hyvä, alun kuviin palaaminen toimii aina. Kiitoksia tästä, mitä miellyttävintä lukemista illan päätteeksi.
sano mua rovastiks

Mehujauhepallo

  • Vieras
Tämä oli hyvin kirjoitettu fikki. Tunteita oli kuvailtu mielestäni aidontuntuisesti. Iloista tekstiä tämä ei ollut mutta silti hyvin kirjoitettua ja tätä oli mukava lukea juuri siksi.

sademies

  • Vieras
Melkeinpä jo ensimmäisistä lauseista tuli pala kurkkuun. Kaikki oli niin hyvin ja kuitenkin tiesi heti mihin se kaikki pikkuhiljaa menee. Ja nimen omaan pikkuhiljaa, ficci oli niin kauniisti ja hienovaraisesti kirjoitettu, että koko siirtymä ns. keväästä tai alkukesästä syksyyn kävi ikävän salakavalasti.


Lainaus
Heillä on aikaa ja heillä on tulevaisuus.
Rakastin tätä ficciä ehdottomasti. Ja kyllä, tuli myös kyyneleet silmiin ja semmoinen kuristava tunne kurkkuun. Ehkä siksi että se mihin Fleurin ja Billin nuori ja villi rakkaus lopulta kuihtui, on sellainen asia minkä pelkää tapahtuvan joskus omalle kohdalleen. Joopa joo, tykkäsin tykkäsin tykkäsin!

En osaa paremmin sanoa mitään, kaunis oli.

Lainaus
Jos Fleur olisi nähnyt elämänsä etukäteen, hän ei olisi ikinä hymyillyt häissään; hän olisi hypellyt avojaloin niitylle ja juossut pois.
Kiitos<3

Iloinen Sipuli

  • Potterhead forever
  • ***
  • Viestejä: 454
  • Olen jälleen takaisin!
Kaunis ficci. Tosi kaunis. Ja ennen kaikkea niin realistinen.

Sitä on kirja-, elokuva-, ja ficcikaupalla sellaista "ihanan" fluffyista tekstiä, jossa rakastavaiset saavat toisensa ja elävät sen jälkeen häppily evör after forevör, vailla mitään huolia ja ongelmia. Sadutkin loppuvat aina: elivät elämänsä onnellisina loppuun asti. Mutta kyllähän erkkikin tietää, että se on kaukana todellisuudesta!

Tässä kerrot aivan täydellisesti todellisuutta. Eihän Fleurin ja Billin tulevaisuutta käsitellä kirjassa lainkaan, jää vain mielikuvituksen varaan, mitä tapahtui onnellisten satuhäiden jälkeen. On niin ihanan valtavirrasta poikkeavaa kertoa, miten kaikki ei mennytkään täydellisesti, miten avioliitto ei ollutkaan unelmaa, miten pikkuhiljaa arki muuttui tylsäksi harmaaksi massaksi ja lemmenelämäkin tuntui katoavan.

Tekstin kieli oli hyvin kaunista ja kerrontatapa ihana ja haikea. Moni kohta olinerityisen osuva. Kuten vaikka

Lainaus
Fleur haluaisi lohduttaa, kertoa että ei sellaista heille tapahdu, mutta hän ei voi, koska tietää paremmin. Oman elämän aina suunnittelee ongelmattomaksi, mutta totuus on toinen ja todellisempi, ei sellaista olekaan kuin onnellinen aviopari.

Tosi hyvin sanottu.

Tekstisi tärkeimpiä teemoja on, miten kaikki loppuu aikanaan, eikä mikään kestä ikuisesti, ja unelmatkin kuihtuvat, kun niistä tulee todellisuutta. Juuri tähän teemaan otsikko sopi täydellisesti, rakastin sitä. Lakastumisesta, kuinka syksy saapuu kuitenkin, lehdet kuitenkin aina lakastuvat. Vaikka kesä olisi kuinka kaunis ja ihana, syksy ja lakastuminen tulevat vääjäämättä. Näin käy unelmillekin.

Kiitos tästä ihanan haikeasta ja karun realistisesta kuvauksesta.

-Iloinen Sipuli
Who am I? A bundle of information

**SIPULIMAA**

**AO3**