Kirjoittaja Aihe: Onnellisempia [Drama, S, Ficlet]  (Luettu 2255 kertaa)

Gwenhwyfar

  • cinderella
  • ***
  • Viestejä: 478
Onnellisempia [Drama, S, Ficlet]
« : 02.08.2013 09:11:40 »
Kirjoittaja: Gwenhwyfar
Otsikko: Onnellisempia
Ikäraja: S
Genre: Joku tämmöinen, eli Drama..
Disclimer: Kaikki kunnia Jo Rowlingille
Point of View: Luna Lovegood
Haasteet: Ficlet300 - kun satanen ei riitä sanalla Haaveilija.

A/N: Täyttä tajunnanvirtaa.


Onnellisempia


Harhailu on hyvästä. En tiedä mikä siinä on, mutta kun herään keskellä yötä täysin tuntemattomasta käytävästä, minä hymyilen. Katson nopeasti ympärilleni, kunnes nousen ensin käsieni varaan, ja sitten jaloilleni. Valitsen umpimähkään suunnan ja kävelen eteenpäin.

Koko elämä on pelkkää harhailua. Menemme sinne, minne jalat vievät. Laitamme silmät kiinni tienviitan kohdalla. Peitämme korvamme, kun joku antaa ohjeita. Niin on paljon mukavampaa. Siinä yllättyy milloin hyvällä tavalla, milloin huonolla tavalla. Joskus valitsemme oikotien  hautuumaalle, joskus polku päättyy keltaista valoa hohkavan talon ovelle. Joskus kuljemme ympyrää, joskus loikimme valtavin askelin eteenpäin.

Mielestäni se on vain mukavaa, se arvaamattomuus. Ei tiedä mistä itsensä löytää ja milloin löytää. Ei tiedä kuka löytää ja kenen kanssa löytää. En ymmärrä niitä, jotka suunnittelevat tiensä millintarkasti kehdosta vanhainkotiin saakka. Miksi ei vain voi antaa mennä? Miksi ei voi keskittyä hetkeen? Miksi ei voi voin haaveilla?

Haaveilijat ovat onnellisempia.

Moray

  • Whippitie Stourie
  • ***
  • Viestejä: 149
Vs: Onnellisempia [Drama, S, Ficlet]
« Vastaus #1 : 08.08.2013 17:54:23 »
Tämä oli jotenkin tosi ihana ja kiva... Itse tykkään hirveästi Lunasta ja sen ajatusmaailmasta, ja siksi tämänki ficin katoin, enkä kadu. Tämä oli lyhyt, mutta mukavan lyhyt, koska ei olisi toiminut pidempänä.  Tykkäsin tekstin lunamaisuudesta ja tämä oli tosi kivaa luettavaa. Olen tosi huono kommentoimaan anteeksi. :< Mutta kun kukaan muu ei tähän ole kommentoinut, niin mä sitten teen sen ja ilmoitan, että luin tämän ihanaisen :) En nyt keksi mitään moitittavaakaan... Voin vaan sanoa, että kiva oli :)


Terveisin Eastside Fairy sekavine kommenteineen ;P
« Viimeksi muokattu: 08.08.2013 17:57:45 kirjoittanut Eastside Fairy »
looks like freedom but it feels like death
it's something in between, i guess

Gwenhwyfar

  • cinderella
  • ***
  • Viestejä: 478
Vs: Onnellisempia [Drama, S, Ficlet]
« Vastaus #2 : 08.08.2013 18:43:37 »
Eastside Fairy: Kiitos kommentistasi, vaikka se lyhyt olikin. Itse en oikein Lunasta kirjoita, että jos tämä oli hyvä, olen saavuttanut jotain. Mukavaa että luit, ja kiva että maistui (:

Gwen

Pähkinäinen

  • Viuluholisti
  • ***
  • Viestejä: 318
  • Puu © SuklaaKissa
Vs: Onnellisempia [Drama, S, Ficlet]
« Vastaus #3 : 08.08.2013 22:14:38 »
Kun tuo pysyi niin kauan tuolla uusimpana aiheena tällä osastolla niin päätin sitten lopulta että mennään nyt sitten lukemaan. Ihan hyvä että päätin, ensinnäkin koska Luna ♥ ja toiseksi koska tykkäsin tästä. Kommentoimiseen on nyt kuitenkin mennyt monta päivää, ehkä jo yli viikko...

Oikeastaan tämä toimisi ihan hyvin originaalinakin. Enkä nyt tarkoita, ettei tämä olisi lunamainen tai jotain, se vain, ettei tässä viitattu mihinkään Potteruniversumin juttuihin/hahmoihin.

Pidän kovasti tuosta kertojanäänestä. Ihanan rauhallinen, keveästi pohdiskeleva tunnelma. Ainoastaan tuossa toiseksi viimeisessä kappaleessa minusta kysymyksissä on ehkä turhan syyttävä sävy Lunan suuhun, tai ehkä minä vain tulkitsen sen niin, mutta varsinkin tuo "en ymmärrä niitä jotka" -kohta antoi sellaisen kuvan. Ehkä voisi olla vain "en ymmärrä, miksi pitäisi suunnitella tiensä millintarkasti kehdosta vanhainkotiin saakka". (Onkohan velhoilla muuten vanhainkoteja? Vai mitenköhän asiat niillä menevät? Ehkä taikuus jotenkin pitää ihmiset kunnossa paljon pidempään kuin jästit, tai sitten taikakeinoilla vain kyetään hoitamaan vanhuuden vaivoja niin hyvin...)

Jotenkin tuo viimeinen lause tuntui minusta kauhean haikealta, ikään kuin se olisi sanottu surullisella äänensävyllä, enkä edes tiedä miksi. Kaipa minun päässäni tuo asiayhteys vain liitetään angstiin tai jotain, sillä minusta on kyllä totta, että haaveilijat ovat onnellisempia ja tosimaailma on kamala paikka elää ainakin kokoäiväisesti.

Mielenkiintoinen aloituslause muuten tuo "Harhailu on hyvästä". Muutenkin ensimmäinen kappale tuntuu kyllä sillei kivasti lunamaiselta. Toisessa kappaleessa filosofointi ja vertauskuvat on kivoja myös, mutta tuo ensimmäinen lause taitaa muodostua suosikikseni. : )

Ehkä tuolla oli joukossa pari klisettä, mutta tämä on kuitenkin tosi mukava hyvänmielenpätkä, ja tulen varmaan palaamaan tämän pariin myöhemminkin.

P.S. Muistathan tarkkailla toistoa, se taitaa olla sinun paheesi. Käytä synonyymeja. ; )
Elämän ajattelu tekee itsetuhoiseksi.
Älä siis ajattele, vaan kuvittele.

Listaus

Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 154
Vs: Onnellisempia [Drama, S, Ficlet]
« Vastaus #4 : 10.08.2013 21:20:27 »
Tervehdys kommenttikampanjasta! :> Luna on lempihahmojani Potteruniversumista, ja minusta tämä raapaleesi tavoitti hyvin hänen ajatusmaailmansa. Kuten Pähkinäinen, minäkin viehätyin tietynlaisesta ja rauhallisuudesta ja keveydestä, sellaisesta lunamaisesta seesteydestä - harhailuun voisi liittää melko negatiivisiakin mielikuvia, mutta tässä asiaan oli otettu mukavan erilainen näkökulma. Lunaanhan se sopii paremmin kuin hyvin. Tunnelmaltaan siis onnistunut teksti kaikin puolin.

Tajunnanvirraksi tämä oli minusta varsin eheä kokonaisuus, ja ficletin pituus oli sopiva tällaiselle tekstille. Kielesi oli aika simppeliä ilman sen kummempia korulauseita, mikä toisaalta oli ihan hyvä, sillä se tuntui Lunamaisen mutkattomalta. Toisen kappaleen kaltaiseen yleismaalliseen filosofiointiin suhtaudun itse teksteissä aina vähän varauksella, sillä se menee helposti kliseiseksi ja sitä kautta teennäiseksi. Tässä se oli vähän siinä rajalla, mutta mukana oli onneksi joitain lunamaisuuksia, jotka pitivät ajatukset tarpeeksi omaperäisen kuuloisina - niin on paljon mukavampaa-välihuomio oli muuten tavattoman sympaattinen. Valtavin askelin loikkiminen kuulosti myös hyvin lunamaiselta.

Kaiken kaikkiaan tämä oli oikein mukava teksti, Lunan ajatuksia lukee aina mielellään. Ja ai niin, otsikko on todella onnistunut - Lunan lisäksi yksi niistä syistä, miksi tämän KK:sta tulin valinneeksi. Kiitos kovasti lukukokemuksesta! : )
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco

Gwenhwyfar

  • cinderella
  • ***
  • Viestejä: 478
Vs: Onnellisempia [Drama, S, Ficlet]
« Vastaus #5 : 12.08.2013 08:36:43 »
Kiitos kommenteistanne Okakettu ja Pähknäinen! Onneksi te ihmiset oikeesti (?) ootte tota mieltä, sillä Luna ei lukeudu mun lempihahmoihin, enkä hänestä kirjoita lähes ollenkaan. Kaikkien vaikeuksien kautta näyttää kuitenkin onnistuneen. Jotenkin mulla on vähän nihkeä olo, kun julkaisen tällaisia pikkusia pätkiä, osa onnistuu, osa ei. Kiitos kuitenkin teillekin (:

Gwen

nauha

  • ***
  • Viestejä: 339
  • Sunnuntaiteuras
Vs: Onnellisempia [Drama, S, Ficlet]
« Vastaus #6 : 17.12.2013 20:59:27 »
Olen lukenut paljon Luna-ficcejä viime aikoina, joten yksi lisää ei liene pahitteeksi! Tällaiseen lyhykäiseen on niin vaaratonta tarttuakin, kun ei tarvi pelätä kyllästymistä tai puutumista. Olen taipuvainen molempiin, aivan hävettävissä määrin.

Harhailu kuulostaa kaikessa järjestelmättömyydessään hyvin lunamaiselta, ja taitaa olla totta, että haaveilijat ovat niitä onnellisimpia.
Allekirjoitan Okaketun kommentin siitä, että tajunnanvirraksi tämä on hyvin eheä kokonaisuus. En aluksi lukenut A/N:ää, koska skippaan yleensä alkuselitykset välttääkseni tahattomia juonipaljastuksia, enkä olisi aavistanut, että tämä on vain virtaa.

Minua ajatus tuntemattomaan hyppäämisestä pelottaa ehkä enemmän, kuin kehtaisin myöntää. Tuntemattomat käytävät ja silmien sulkeminen risteyskohdissa eivät kuulosta seikkailulta, vaan sekavuudelta, mutta toivoisin voivani ottaa ne haaveilun kannalta, koska näen senkin puolen kaukaisesti. Toiset ihmiset osaavat harhailla, ja toiset eivät.  Jonkun muun hahmon kohdalla tämä olisi varmaan kuulostanut päämäärätiedottomuudelta ja saanut synkkiäkin sävyjä, mutta Lunan kanssa hulluuskin on vaivatonta ja vaaratonta.

Vanhainkoti ei jotenkin sopinut tähän maailmaan, en voi uskoa, että velhoilla sellaisia olisi, kun he elävät niin vanhoiksi ja vaikuttavat jotenkin perhekeskeisemmiltä kuin me. Ehkä se kuulosti hassulta myös siksi, että sanonta on nimenomaan kehdosta hautaan, eikä minnekään muualle.

Mietin mitä on keltaista valoa hohkavan talon oven takana. Varmaan seikkailuja.

Kiitos tästä, se oli ajatuksia herättävä ja hurmaava.
Kaipaan hetkeä jonka toivoin sinun olevan minun