V
Minä sain tietää, että hän rakasti tanssimista. Hän rakasti Piña Coladaa. Hän rakasti kotibileitä, leväperäisiä portsareita, kiehnätä vasten tupakanlemuisia poikia. Hänen Facebook-tilinsä oli täynnä punasilmäisiä valokuvia bileistä, joista yhteenkään ei minua kutsuttu.
Erehdyimme vaihtamaan puhelinnumeroita, mutta vasta kolmen yön perästä sain tietää, että olin tallentanut hänen numeronsa väärin. Tuntematon numeroyhdistelmä koetti sinnikkäästi tavoittaa minua kahdelta yöllä – oli juuri ja juuri juhannus, näin unia kissankelloista ja Pernillan punaisista hiuksista, jotka melkein hukkuivat kukkien sineen.
”Joo”, vastasin luuriin, koska isällä oli tapana joskus soittaa juhannuspuheluita ympäripäissään.
”Hei Emmi! Mä tuun teille jooko?”
”Miten kännissä sä oikeen oot?
”Pari drinkkiä vaan”, Pernilla kihersi, äkkiä kuului kolinaa ja korkokenkien kapsetta. Etäistä
vittua ja
saatanaa hoettiin,
no nyt se putos, hänen äänensä valitti. ”Mun kännykkä putos! Hei oota. Missä sä asut?”
Hänen ei tarvinnut edes yrittää kaivaa osoitetta irti minusta, kerroin sen täysin vapaaehtoisesti. Menin rappukäytävään odottamaan farkuissa ja spagettikastikkeeseen sotkeutuneessa t-paidassa, kun Pernilla hoiperteli katua pitkin minihame vinossa ja korkokengät sieviä ristiaskeleita tanssahdellen.
Hänellä oli keltaiset korkokengät ja korkkiruuvikiharat, hän lemusi viinalta sekä tupakalta sekä tanssihieltä mutta oli silti vastustamaton. ”Mitä baarikärpänen?” nauroin kun päästin hänet ohitseni, mutta hän kapsahti kaulaani ja purskahti melkein itkuiseen nauruun.
Sipaisin punaisia kiehkuroita kaulalta, ulkoa kajastavat katulamput hohtivat hänen ihollaan.
VI
Halusin sanoa jotakin, mutta mikään sana ei mahtunut hiljaiseen rappukäytävään. Pernilla hymyili ripsaria persikkaposkillaan, ja minä nojauduin eteenpäin ja suutelin häntä.
”Ei tyttöjä pussata noin”, hän ilmoitti tärkeänä kesken suudelman, ja melkein horjahti kontilleen likaiseen maahan. ”Niiltä pitää
pyytää ensiks. Ootsä juonut?”
”Nyt on juhannus”, vastasin koska halusin selittää suudelman ja kaiken, ja se oli helpoin tapa.
”Hyvä pointti.” Me katselimme toisiamme ja minä pidin hänestä vielä kiinni – en kehdannut kiinnittää huomiota itseeni irrottamalla otteeni. ”Sä voit pyytää nyt.” Hän virnisti lepsusti, ja minä pyysin ja pussasin. Hän maistui pahalta oikeastaan, mutta tuntui niin hyvältä. Lämpimältä ja kaikkea muuta kuin vitun runotytöltä.
Pernilla rusensi minut vasten seinää ja suuteli nälkäisesti, ryvetti sormensa tukkaani kuin kalaverkkoon ja painoi lantionsa vasten minun lantiotani.
”Sun pitäs nukkua”, haukoin happea Pernillan perääntyessä korkokengissään ja läähättäessä kieli ulkona. ”Ja juoda vettä. Sä oot kännissä kuin käki.”
”Ainoo tapa viettää juhannusta, hei! Voitsä peitellä mut?” Hän ujutti kätensä kainalooni ja minä johdatin hänet hissillä kämppääni, korkokenkien kopse raikui ylimmissä kerroksissa asti.
Peittelin humalaisen raasun sohvalle, riisuin korkokengät ja autoin hameen kanssa. Estin häntä kiskomasta toppia pois, mutta mustan samettijakun ripustin henkariin. Hän ehti sammahtaa ennen kuin sain juotettua hänelle lasillisen haaleaa vettä.
Pikkuinen. Hänellä olisi helvetillinen krapula huomenna.
VII
Pernilla herätti minut ynisten ja kitkerää sylkeä yökkien. Raahasin kylpyhuoneesta oksennusvadin, hän onnistui jotenkin krapulaisella sihdillään osumaan siihen, ja niin minä istuin aurinkoisen aamupäivän hänen vierellään silittämässä nihkeään otsaan juurtuvia hiussuortuvia.
Hän hengitti raskaasti eikä jaksanut avata silmiään, lemusi kammottavalle ja syljeskeli vatiin keltaisia klimppejä, mutta hän näytti haavoittuvaisena ja sotkuisissa meikeissäänkin itseltään. ”Pieni”, kuiskasin kun sormeni taas sipaisivat kiharoita hänen korvansa taakse, ja Pernilla hymyili heikosti.
”Mä taisin juoda vodkaa eilen”, hän totesi ja hapuili pitkillä rakennekynsillään minun kättäni. ”Mutta mä muistan. Välähdyksiä. Kun mä konttasin asvaltilla, ja rappukäytävän.”
”Rappukäytävän?”
”Niin. Kun mä pussasin sua.”
Ai. ”Joo no. Niin sä teit. Hei, nuku nyt. Ei se rappukäytävä siitä mihinkään katoa.” Väistin täpärästi kun Pernilla kumartui laidan yli ja yrjösi elegantisti punaiseen vatiin. Sellaista tyttöä minä olin suudellut, ja olisin suudellut otsalle nytkin, ellei se olisi hikoillut kuin sika ja näyttänyt niin kärsivältä sylkirihmaa suupielessään. ”Kelpaako vesi?”
”Ei nyt pysy mikään sisällä... Tapa mut.”
Hän nukkui seitsemään asti illalla, heräsi välillä oksentamaan ja valittamaan pääkipuaan. Sälekaihtimien välistä pöly tanssahteli persialaisella matolla ja hänen ihollaan ja muutama auringon raita viipaloi paljaat reidet.
”Onks sulla
Kultahattua?” heikko kuiskaus havahdutti minut kahvin keittämisestä.
”Joo, kuinni?”
”Lukisitsä mulle ääneen?”
Ja minä luin:
Taas kerran Zeldalle.
VIII
Pernilla juurtui sohvaani, hänen paljas ihonsa napsahteli sohvan nahkaa vasten ja me katselimme television typerää romanttista komediaa ja vertailimme miehiä (”
En panis!”) koska se tuntui oikealta, vaikka ulkona paistoi aurinko ja Pernillan posket lämpenivät haljenneiksi mansikoiksi.
”Tiedätsä mitä mä ajattelen susta nykyään”, kerroin, kun komedia loppui ja Pernilla halusi tupakalle. Parvekkeeni kalusteet olivat olemattomat – kaksi muovituolia ja lasipurkki vierailijoiden tupakantumppeja varten. ”Mä ajattelen että sä oot niin kuin runotyttö, tiedätsä sen ikivanhan kirjan?”
”Joo.” Pernilla imi tupakkaa ja nauroi ja katsoi auringonlaskua, joka heijastui kaupungin ylle punaisena hologrammina, jotenkin läpikuultavana pakokaasujen ja tupakan ansiosta. ”No en mä kovin runotyttö oo, rööki kädessä ja muistikuvat vodkasta sumeita.”
”Oot sä tarpeeks.” Sipaisin hänen hiuksiaan korvan taakse kamalan intiimillä eleellä, ja minusta tuntui että me kumpikin tajusimme tekoni herkkyyden. Vaikkei Pernilla liikkunut.
”Mä en halua olla. Mä haluan olla Daisy. Kaunis ja traaginen ja lopussa aina onneton.”
”Eihän tossa oo mitään järkeä.”
”Mieluummin mä elän kamalaa kiinnostavaa elämää kuin tylsää turvallista. Mieluummin mä juon vodkan ja kärsin krapulan.”
En nähnyt siinä vieläkään mitään järkeä, mutta Pernilla näytti nähneen valon, tajunneen jotakin olennaista tästä elämästä –
omasta elämästään. Sen osalta minä häntä kadehdin, sillä minun elämälläni ei ollut tarkkoja ääriviivoja. En tajunnut, ettei hän halunnut olla
Daisy, vaan Daisyn kuva – yhtä kaunis, kiehtova hahmo, joka ei häviä ihmisjoukkoon yrittämälläkään.
Siitä asti näin hänet Daisyna.