Kirjoittaja Aihe: Palava suru (myöhäistä jo), K11  (Luettu 2721 kertaa)

Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 154
Palava suru (myöhäistä jo), K11
« : 03.12.2012 00:16:08 »
Ikäraja: K11
Genre: angst, romance
Yhteenveto: Ruskeahiuksinen nainen hänen edessään ei näytä ilotytöltä.

A/N: Kuuntelin Daughterin Youthia ja kokeilin kirjoittaa jotain, jossa dialogi on suuremmassa osassa kuin minulla yleensä. Tai no, dialogi ja dialogi. Tällaisia särkyneitä hetkiä jälleen. Tekstin kaksikko on asunut päässäni kesästä asti, ja heidän tarinansa kulkee tällä hetkellä nimellä Olet mennyt minun vereeni. Osallistun tällä Biisihaasteeseen.

Palava suru (myöhäistä jo)

Setting fire to our insides for fun
Collecting names of the lovers that went wrong

(Youth - Daughter)


”Etsitkö seuraa?”

Ruskeahiuksinen nainen hänen edessään ei näytä ilotytöltä. Kasvot ovat siihen liian avoimet, varjoja vailla, vaikka marraskuinen yö on kylmä ja sataa. Äänensävy on täynnä tyhjää, ulkoa opeteltua houkutusta, sellaista johon pinnan alla kytevä suru ei pääse käsiksi vaikka yrittäisi kuinka.

Epätoivo piileekin katseessa. Silmien särkynyt ilme on kuin tahaton pyyntö: ole niin kiltti ja vie minut mukanasi.

Palava suru, kaikesta huolimatta.

Naisen (tai tytön, niin nuori toinen on) kädet ovat kylmät, kun hän tarttuu niihin. ”Tässä lähellä on hotelli.”

**

”Mikä on nimesi?”

 Kysymys ei selvästikään ole se, jota tyttö on odottanut. Hotellihuoneen valossa tämän hiukset ovat maitokahvin väriset, hameen tahrat selvästi näkyvillä. Silmät yrittävät peittää epäluuloisuuden mutteivät täysin onnistu siinä.

Avoin kirja, hän ajattelee hymyillen, kun tyttö lopulta vastaa:   

”…Keira.”
”Oikea vai keksitty?” 
”Mitäs luulet”, tyttö huokaa, mittaillen sukkahousujensa silmäpakojen välistä etäisyyttä sormenpäillään. On kuin jokin olisi saanut tämän unohtamaan roolinsa hetkeksi, herpaantumaan siitä.

”Minä olen Alex”, hän kertoo mitatessaan keittimeen oikeaa määrää vettä. 

Tyttö tuijottaa hänen käsiään. Ne eivät ole koskeneet mitään muita kuin elottomia esineitä heidän päästyään huoneeseen. Huulille piirtyvä hymy on kireä, kuin arpi.

”Kuinka jännittävää. Pääsen vain harvoin kuulemaan asiakkaitteni nimiä. Jos Alex siis tosiaan on nimesi.”
”En minä ole sinun asiakkaasi.”

Keira päästää tukahtuneen äännähdyksen, jonka on kai tarkoitus olla naurahdus.

”Ahaa, minä mietinkin, että tässä on jotain epäilyttävää. Viimeksi minulle oli näin kiltti tyyppi, jonka mielestä olin aivan hänen entisen rakastettunsa näköinen. Mikä sinä sitten olet, jos saa kysyä? Täytyy myöntää, että aika harvat käyttävät mielikuvitusta minun kanssani – Alice on paljon parempi sellaisessa.”

”Kieltämättä sinä muistutat häntä.” 

Hetken silmissä on hämmennys: paljas ja puhdas ja melkein viaton. 

”Ketä?”

Hän ei kätke surullista hymyään.

”Minun entistä rakastettuani.”

**

Jälkeenpäin he makaavat sängyllä selät vastakkain, kuunnellen toistensa hengitystä.

”…vai että Keira. Jotenkin kuvittelin, että sinulla olisi ollut enemmän mielikuvitusta.”
 ”Äh, ole hiljaa. Luuletko todella, että keksin sen itse? Jimmyllä on helvetin huono maku.”   

Hän kääntyy tyttöön päin, hengähtää melkein vihaisesti ruskeisiin hiuksiin joiden tuoksu on kaikesta huolimatta tuttu: vaniljaa ja pakkasentäytteisiä öitä.   

”Niin, tiedän. En minäkään siitä tyypistä pidä.”

Alex kuulee toisen äänensävystä, että tämän seinää tuijottava katse on jälleen tyhjä: Keiran, ei suinkaan Noran katse.
Tytön toisessa olkapäässä on violetin sävyinen ruhje. Hän painaa sille kevyen suudelman, kuin hengähdyksen, anteeksipyynnön, menneiden aikojen muiston. Vieläkö sinä itket niin ettei kukaan muu näe, hänen tekisi mieli kysyä, muttei kykene. Sen sijaan hän sanoo:

”Ei sinun tarvitsisi rangaista itseäsi tällä tavalla.”

”Sinähän sen tiedät.”

”Nora...”

Tyttö käännähtää, koskettaa etusormellaan hänen huuliaan vaikenemisen merkkinä.

”Shh. Rikot sääntöjä. Minä olen Keira tänään. Nora nukkuu.”
”Milloin hän sitten herää?”

Palava suru tytön silmissä. Kuin peilikuva hänen omasta katseestaan, kauan sitten. ”Minä en tiedä.” 

**

Jossain vaiheessa hän havahtuu hereillä unestaan ja huomaa Noran istumassa paljain jaloin ikkunalaudalla, tuijottamassa ulos marraskuun pimeään. Silmien alla on tummat varjot. 

”Minä odotin niin kauan. Etkä sinä koskaan tullut.”

Hän nousee ylös sängystä, kävelee tytön luo. Painautuu niin lähelle, että pystyy tuntemaan toisen hengityksen liikkeet, väsyneiden sydämenlyöntien vaimean äänen.

”Olen tässä nyt.”

Yön kylmä huokuu ikkunalasin takaa iholle.

”Tiedät kyllä, että se on myöhäistä jo.”
”Vaikka sinä olet kaikki mitä tahdon?”

Nora kääntyy häneen päin, piirtää suupieleen särkyneen sydämen.  Kliseitä kliseiden päälle.

”Myöhäistä jo.”

**

Kun hän aamulla avaa silmänsä, Nora on vielä siinä. Valo nukkuvan tytön iholla on kulunutta talven valoa, kasvojen ilme pehmeämpi.

Kaunis, kaunis,

eikä koskaan hänen.

Ennen lähtöään hän kuiskaa silti rakastavansa, hiljaa tytön korvaan. Ehkä tämä kuulee sen unessa.

Muistaa, sitten kun hän itse on kaukana poissa, muualla.
« Viimeksi muokattu: 03.12.2012 13:11:49 kirjoittanut Okakettu »
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco

Sleeping Sun

  • Kuolonsyöjätär
  • ***
  • Viestejä: 346
  • Toivoton tapaus
Vs: Palava suru (myöhäistä jo), K11
« Vastaus #1 : 09.12.2012 18:38:03 »
Kommenttikamppanijasta päivää!

Tämä oli todella... vaikea kuvailla,  mutta ainakin vaikuttava ja taitavasti kirjoitettu, katkeran kaunis. Lauseet olivat kivalla tavalla muodostettuja ja kuvailu kaunista. Dialogi tuntui luonnolliselta ja toimivalta. Tässä oli mystinen tunnelma ja tietty arvoituksellisuus sopi tähän hyvin. Tavallaan se oli kuitenkin myös tekstin akilleenkantapää; juoni oli ehkä hiukan vaikeatajuinen.

Hahmot tuntuivat moniulotteisilta ja on helppo uskoa, että he ovat eläneet päässäsi jo jonkin aikaa. Pidän siitä, että kerroit sen, sillä minun hahmoni syntyvät samalla tavalla, en vain keksi heitä. Hahmot olivat myös sellaisia, että heräsi mielenkiinto lukea lisää, ja teksti myös. Saattoi tuntea kuinka sanojen takana oli vielä paljon suurempi ja pidempi tarina, oikea ihmisten elämä.

En tiedä olenko koskaan ennen lukenut tekstejäsi, mutta kirjoitustapasi ja taitosi teki vaikutuksen, voisin hyvin kuvitella lukevani tekstejäsi myös tulevaisuudessa. Ehkä näistä hahmoista, ehkä joistakuista muista.

- Sleeping Sun kiittää lukukokemuksesta!
Ihmisellä on tapana haluta kaikista eniten sitä, mikä hänelle kaikista huonoiten sopii.


Sleeping Sun ylpeänä(?) esittää koko tuotantonsa nyt yhdessä paikassa : Varjolapsien maailmankaikkeus ficcilistaukseni

Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 154
Vs: Palava suru (myöhäistä jo), K11
« Vastaus #2 : 19.12.2012 19:09:43 »
Sleeping Sun: Mukavaa, että päädyit tätä kommentoimaan! : ) On hienoa kuulla, että tämä toimi tekstinä mielestäsi ihan hyvin, eikä arvoituksellisuus aivan ampunut itseään jalkaan. Tiedostin kirjoittaessani, että tämä on juonenkuljetukseltaan melko hämärä hirvitys, mutta halusin silti kokeilla mitä saan tällaisella tyylillä aikaan. Ilahduttavaa, että dialogi oli toimivaa! Itse koen, että juuri vuoropuhelu on heikkouteni (tai siis, yksi niistä kymmenistä) kirjoittamisen saralla, mutta pyrin kehittymään siinäkin.

Tämä on omalla tavallaan vähän "ohut" teksti, jossa hahmoista on vaikea luoda hirveän tarkkaa kuvaa - on siis hirmu positiivista kuulla, että mielestäsi he silti olivat moniulotteisia, ja että se suurempi tarina näkyi tekstin taustalta. Kaiken kaikkiaan kiitos hirmuisesti kommentistasi! Toivottavasti myös muut tekstini miellyttävät, mikäli niiden pariin joskus eksyt. ♥
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco

Renneto

  • Melancholiette
  • ***
  • Viestejä: 278
  • Kuin tylsää, kurjaa, tympeää ja tyhjää
Vs: Palava suru (myöhäistä jo), K11
« Vastaus #3 : 25.12.2012 21:44:26 »
Olipa loputtoman kaunis teksti. Kauhean kamalasta valinnasta on kirjoitettu niin, ettei katkeruus tule iholle. Oikeastaan päällimäisenä lukijalle jää käteen jälleen suru, etäisyys, läpinäkyvyys ja hengitys. Voiko tekstiä kuvailla sumuiseksi? Usvaiseksi? Palava suru savuttaa, kai.

Lainaus
Hotellihuoneen valossa tämän hiukset ovat maitokahvin väriset, hameen tahrat selvästi näkyvillä. Silmät yrittävät peittää epäluuloisuuden mutteivät täysin onnistu siinä.

Teksti oli kaunista, kaunista ja kaunista alusta loppuun. Lainasin kohdan, koska siinä oli sitä kauneutta oivaltavuuksineen. En tosin pitänyt tarinassa toistetusta tämä-sanasta, jopa toinen toimi paremmin. Useat virkkeet olisi mielestäni voinut leikata. Epäluuloisuuden olisi ollut mainio lopetus toiselle virkkeelle, silloin tunne olisi välittynyt hienovaraisemmin eikä yrittivät tuntuisi täytteeltä. Ainakin viimeisen sana (siinä) olisin jättänyt pois. Toisaalta sinulla on tyylisi eikä tarkoitukseni ole kajota siihen. :>

Hahmot ovat tosi romanttisia, pidin erityisesti heidän kutsumisistaan tjsp: hän ja Nora/Keira pistivät keskittymään myös tarinan lihaan ja vereen ettei täysin hukkunut kuvailun mereen. Tykkäsin myös avoimuudesta! En tiedä kuinka paljon tarina lopulta vihjaili syistä eroon ja tulevista seurauksista, mutta ainakin se antoi lukijalle tilaa luoda maailmaa pitkälle. Hyvät eväät. Lukija saa halutessaan... Ihailen sellaista. :>

En ole tietenkään kaikkeen taiteeseesi tutustunut, mutta lukemistani olen pistänyt merkille hyvin samankaltaiset naishahmot. Heidän käytöksensä ja kuvailunsa on - se on suorastaan tähtieteellisen kaunista mutta näkökulma tuntuu olevan aina sama ja kauneus samanlaista. Melkein kuin naishahmosi olisivat kaikki sisaruksia keskenään. :D Mikä ei välttämättä ole ollenkaan huono juttu. Jokainen kirjoittaa niin kuin haluaa ja sellaisista hahmoista kuin haluaa!

Lainaus
”Tässä lähellä on hotelli.”

Törkeän (anteeksi) hyvä.
perhosen siivenisku


Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 154
Vs: Palava suru (myöhäistä jo), K11
« Vastaus #4 : 26.12.2012 17:30:23 »
Renneto: Ihailen kovasti originaalejasi, joten oli todella mukava yllätys saada sinulta kommenttia tähän - kiitos! Tunnelma tosiaan oli kaikessa epämääräisyydessään ehkä vähän usvainen? Hienoa kuulla silti, että avoimuus oli tässä loppujen lopuksi enemmän vahvuus kuin heikkous, jälkeenpäin kun rupesin miettimään, jäikö tästä sittenkin liikaa luettavaksi rivien väliin... Niin, ja tuo tapa jolla hahmoja kutsuttiin! Sen kanssa taiteilu oli pahimmillaan melkoinen päänsärky (simppeli ihminen kun olen), joten ilahduttavaa että se on tuonut tähän omaan lisänsä.

Samankaltaiset naishahmot lienevät tosiaan enemmän tai vähemmän maneerini, jolle olen aika sokea - sitä pitää kaikkia muka niinkin erilaisina, vaikka näin ei ole! Tarkoitukseni on kuitenkin kehittyä kirjoittajana kaikin puolin, joten pyrin jatkossa entistä tarmokkaammin olemaan jäämättä yhden naiskuvan vangiksi. Kiitos siis, kun siitä huomautit, kuten kommentistasi ylipäätään. : >
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 447
  • Loveatar
Vs: Palava suru (myöhäistä jo), K11
« Vastaus #5 : 20.02.2013 16:42:15 »
Moi taas :>

Tässä tekstissä oli taas paljon kaikenlaisia kauniita kohtia. Melkein tekisi mieli lähteä niitä lainailemaan, mutta en pääsisi puusta pitkään, koska niitä on niin paljon. Kuitenkin, tykkäsin tämän tekstin tunnelmasta; sellaisesta ilmassa leijuvasta surumielisyydestä, joka tuntuu olevan läsnä kaikissa sulta lukemissani teksteissä - tai ainakin useissa, niissä jotka parhaiten muistan. Pidin tässä myös siitä, että teksti oli preesensissä, se toimi mainiosti ja jotenkin en usko, että tämä teksti olisi toiminut slkuunkaan niin hyvin eri aikamuodossa. Tykkään myös sun virkerakenteista, pitkiä virkkeitä, mitä joku muu taas voisi sanoa raskaaksi, mutta minusta se on vain ihanan soljuvaa.

Alku oli vaikuttava, loppu on vaikuttava, keskellä on mukavasti soljuvaa kuvausta, joka pitää paketin kasassa. Eli siis valtavan hieno kokonaisuus. Hahmoihin en osaa sanoa omaa mielipidettä, tykkäsin niistäkin. Jotenkin kamalan moniulotteinen koko teksti. Ihan kuin sieltä kuiskuttelisi joku pieni ääni, joka hihkuu että kaikki ei ole sitä, miltä se näyttää ensi silmäyksellä.

Kiitos<3
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016

Zarroc

  • Epäilyttävä hirviö
  • ***
  • Viestejä: 1 379
Vs: Palava suru (myöhäistä jo), K11
« Vastaus #6 : 07.07.2013 17:21:13 »
Iltapäivää kommenttikampanjasta.

Tässä tekstissä oli jotain todella särkynyttä ja surullista. Rakastin tämän kielellistä lahjakkuutta ja periaatteessa jokaista sekavaakin sanavalintaa. Otsikko olisi kai ollut jollain tavalla hieman tekotaiteellinen klisee (tai mikäpä minä olen mitään sanomaan) jollei siinä olisi ollut tuota sulkujen lisäystä, myöhäistä jo.
Se teki tästä ihan erikoisen ja oman tarinansa ja puki koko tarinan kauniiseen pukuun.

Dialogi oli kaunista ja kuvailevaa, niin että siitä sai kiinni aika hyvin millaisia hahmot olivat, keitä he olivat ja miksi olivat. Mutta silti moni kysymys jäi avoimeksi. Ei se kuitenkaan ole huono asia, on hyvä jättää jonkin verran lukijan omien arvailujen ja päätelmien varaan, pysyypähän ajatukset viriilinä.
En löytänyt oikeastaan virheitä, tosin en yleensä jaksakaan harrastaa pilkunviilausta, nautin mielummin tunnelmasta, jota tästä löytyi paljon.

Lainaus
”Tiedät kyllä, että se on myöhäistä jo.”
”Vaikka sinä olet kaikki mitä tahdon?”
Jostain syystä pidin tästä kohdasta paljon, en tiedä oikeastaan miksi. Ehkä siksi, että kaikki on kuitenkin myöhäistä jo.

Kiitokset tästä <3

~ Zar

Sinä olet minun elämäni valo jonka takana on pimeys
Avasta kiitokset Ingridille & bannerista Vaniljelle.

yami

  • ***
  • Viestejä: 576
  • Mustetahrapiraatti
Vs: Palava suru (myöhäistä jo), K11
« Vastaus #7 : 07.07.2013 22:18:13 »
Muistan lukeneeni tämän joskus. Muistin myös kommentoineeni, mutta eipä kommenttia näy. Parempi siis myöhään kuin ei milloinkaan, eikö? :)

Riipaisevan ihana. Hahmoista saa jännällä tavalla hyvän otteen, vaikka juoni onkin hiukan hämyisä - ja varsinkin se, mitä taustalla tapahtuu / on tapahtunut. Vuorosanoihin - tai oikeastaan siihen, kuka vuorosanan lausuu, piti keskittyä ehkä pikkuisen liikaa - ehkä vuoropuhelua olisi voinut vähän selventää?

Ihanaa kuvailua, ja etenkin ihania yksityiskohtia kuvailussa. Parit pilkkuvirheet löysin, mutta samapa tuo.

Kiitos tästä! :)


Saadakseen täytyy joskus menettää.

Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 154
Vs: Palava suru (myöhäistä jo), K11
« Vastaus #8 : 04.11.2013 21:01:03 »
Vlad: Tosiaan, minun teksteissäni surumielisyys taitaa aina olla enemmän tai vähemmän läsnä, niin tässäkin. Hienoa, että kokonaisuus oli mielestäsi onnistunut, minä kun tuppaan edelleen olemaan aika kömpelö, mitä tulee yksiosaisten tekstien rakenteeseen ja niiden toimivuuteen. Ilahduin myös kovasti tuosta moniuloittuisuuden mainitsemisesta, johonkin sellaiseen tällä pyrin. ^^ Kiitos vain itsellesi kommentista, kuten aina. ♥

Zarroc: Oi, kommenttisi ilahdutti minua suunnattomasti, sillä se sai tuntemaan, että olen ilmeisesti onnistunut kuvaamaan tällä niitä asioita joita halusinkin. Ja koska olen ollut vähän hukassa oman kirjoittamiseni suhteen, kieltämättä erityisesti maininta 'kielellisestä lahjakkuudesta' lämmitti sydäntä. ^^' Pääajatukseni oli todella jättää moni asia avoimeksi ja lukijan oman tulkinnan varaan - ei mitään valmiiksi pureskeltua. Toisaalta minua huoletti, kuinka saan sen toimimaan... joten hienoa, ettet kokenut sitä huonoksi asiaksi. Kiitos mielettömästi kommentistasi!

yami: Hee, ehdottomasti! Minun kannaltani siis hyvä, että löysit tekstin pariin uudemmankin kerran. ^^ Vuoropuhelusta olen pitkälti samaa mieltä, varsinkin nyt kun luin tekstiä pitkän ajan jälkeen uudelleen - sitä olisi tosiaan voinut selkeyttää nykyisestä. Joka tapauksessa, ihana kuulla että pidit. Kiitos todella paljon kommentista!
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco