Milgia: Sori, en malttanut olla tekemättä noin. Toivottavasti en pilannut koko joulukalenteria mauttomuudellani
nauha: Oi miten ihana kommentti! Anteeksi, en ehdi vastata siihen sen ansaitsemalla volyymillä, koska olen jo vähän myöhässä treeneistä ja haluan julkaista tämän päivän luukun tämän päivän puolella. Mutta siis tykkään että olet tykännyt luukuista ja olen kovin otettu siitä myös
Luukku 14jossa korpinsulilla on hämmentävää asiaaPitkä valkoinen tukka valui uuninkarmin yli. Luna Lovekiva oli kivunnut leivinuunin ja katon väliin ja käpertynyt sinne suunnilleen välittömästi saapumisensa jälkeen. Se oli hänellä tapana. Uunin päällä kuulemma ajatukset kulkivat nopeammin. Ja toisaalta mahtoi hänellä olla kylmäkin, kun hän oli kävellyt koko matkan Lovekivojen talolta. Siihen uunin lämpö auttaisi mainiosti.
Ginny tarjosi Lunalle glögiä, mutta tämä pudisti päätään.
”No, mitä kuuluu?”
Yhteydenpito oli välillä hieman harvassa, sillä pöllöt eivät olleet kovin iloisia joutuessaan lentämään Lunan tällä hetkellä asuttamalle mökille saakka, se kun sattui sijaitsemaan tarkemmin määrittelemättömässä osassa Irlannin maaseutua. Lunalla oli ilmeisesti työpaikka jonkin pikkukylän leipomossa, tai antikvariaatissa; mikä nyt olikaan viimeisin, Ginny ei muistanut.
”Kesytin yhden suden. Tein kellarin täyteen nokkoshilloa.”
”Suden?” Ginny nosti jalat pöydälle, yritti nyhryttää tyynyt mukavammin selkänsä ja niskansa taakse ja kuunteli lähinnä puolella korvalla.
”Joo, ihan tavallisen. Se tykkää jahdata minun suojeliustani. Rolf sanoi, että susien kesyttäminen ei ole temppu eikä mikään, eikä se sitten ollutkaan.”
”Uu, kukas tämä Rolf on?”
Luna ei ymmärtänyt vihjailua Ginnyn äänensävyssä, vaan vastasi lähes lakoniseen tapaansa.
”Irlannin laajalevikkisimmän taikaolentolehden päätoimittaja. Olen lähetellyt artikkeleita satunnaisesti. Mitä nyt on tullut kirjoiteltua vuosien mittaan varastoon. Ja sitten pari tilauksestakin, kun Rolf tykkäsi niistä ensimmäisistä.”
”Olet siis löytänyt Irlannista muutakin kuin jästiseuraa?”
”Juu.”
Ginny mietti hetken, hörppäsi hieman glögiä ja kurtisti sitten otsaansa ennen kuin tuli siihen tulokseen, että seuraava kysymys oli paikallaan.
”Pitäisikö minun sitten tietää tämä Rolf koulusta? Vai onko se joku harmaahapsinen setä?”
”Valmistui ilmeisesti juuri ennen kuin me mentiin ekaluokalle.”
”Tupa?”
”Puuskupuh.” Luna hymyili.
Ginnyäkin hymyilytti, kun hän ajatteli, kuinka Luna oli ehtinyt tutustua Rolfiin niin hyvin ja onnistunut silti olemaan tajuamatta, että meneillä saattoi olla jotakin muutakin kuin ammatillista kiinnostusta, jopa hänen itsensä puolelta. Mielikuva Lunasta istumassa dublinilaisessa pubissa olemassa ymmärtämättä Rolfin hienovaraisia vihjauksia tuntui niin aidolta, että Luna olisi yhtä hyvin voinut kuvailla tilanteen itse, mikäli olisi jo saavuttanut ymmärryksen vaiheen ja tullut tietoiseksi aiemmista havainnointiongelmistaan, jotka siis tällä hetkellä olivat varsin nykyisiä. Jostain syystä, Ginny ei tiennyt miksi, tässä mielikuvassa Rolfilla oli tuuhea parta.
Lily juoksi ovesta sisään ja hyppäsi Ginnyn syliin sellaisella voimalla, että glögiä läikkyi.
”Äiti, saanko minä kanelikeksin?”
”No ota. Kunhan laitat ensi kerralla samanpariset villasukat!”
Luna kierähti vatsalleen ja katseli pörröttyneen otsatukkansa alta, kuinka Ginny rupatteli tyttärensä kanssa. Tuntui hassulta ajatella, että Ginny oli ehtinyt hankkia kolme lasta, noin vain tehtailla kuin se olisi maailman yksinkertaisin asia. Olikohan se?
”Ginny? Millaista on olla äiti?”
Lily oli äänestä päätellen jo portaissa kekseineen päivineen.
”Kuinka niin?”
”No kun minun korpinsulkani väittivät, että minä olisin ensi jouluna. Äiti.”
Koko ajatus oli Lunasta täysin absurdi. Toisaalta korpinsulat olivat yleensä oikeassa. Mutta ei kai vuodessa ehtisi hankkia kuin parhaimmillaankin yhden lapsen, ja korpinsulat olivat ärsyttävän hanakasti ennustaneet kahta. Jos ne olivat väärässä lukumäärän suhteen, niin mikseivät ajankohdankin. Silti koko homma nakersi ikävästi takaraivossa.
”Älä huoli, se on mukavaa”, sanoi Ginny, joka ei vähäisimmissäkään määrin uskonut korpinsulkaennustuksiin ja halusi mieluusti vaihtaa puheenaihetta. ”Mitäs Xenofiliukselle kuuluu?”