Luku 50. Mietteitä luolissa
Seuraavana päivänä Adara pääsi pois sairaalasiivestä – vasta kun kaikki oppitunnit olivat loppu. Hän saapui oleskeluhuoneeseen ja kohtasi monta helpottunutta katsetta, sekä yhden päivänsädettä muistuttavan, joka oli George. Poika oli saapunut juuri makuusalista ja seisoi nyt portaiden suulla tien tukkeena. Oppilaat hiljenivät hetkeksi helpotuksen huokaisuistaan, kun huomasivat että jotain merkittävää oli tekeillä. George tuijotti Adaraa hymyillen ja tyttö tuijotti takaisin. Lopulta George kiiruhti halaamaan tätä tiukasti ja painoi nopean suudelman tämän huulille. Syntyi kauhea hihitysten ja hölmistyneiden äänien sorina. Parvati Patil ja Lavender Brown suorastaan syöksyivät ulos Rohkelikkotornista – kertomaan kaikille päivän juorut, Fred katsoi Adaraa ja Georgea hetken aikaa kuin halosta päähän saaneena mutta teki lopulta ’no, jaa’-ilmeen ja Hermione näytti tyytyväiseltä virnistäessään.
Harry ilmoitti kertoneensa Adarasta Siriukselle ja lievennelleen hiukan tarinaa, ettei Sirius syöksähtäisi Tylypahkaan. Adara kiitti Harrya lämpimästi ja vetäytyi tämän, Hermionen ja Ronin kanssa sohvalle takan ääreen, huomatessaan samalla koppakuoriaisen lentävän pois ikkunalaudalta.
He istuskelivat ja juttelivat Harryn toisesta koetuksesta kunnes Adara tunsi olonsa väsyneeksi ja vetäytyi nukkumaan.
Tuli maaliskuu, ja sitä myötä Tylyaho-viikonloppu. Adara ei tietenkään ollut unohtanut menevänsä Siriuksen luokse, joten hän kieltäytyi hienovaraisesti Georgen treffiehdotuksesta. Tullessaan illalliselle, Tylyaho-viikonloppua edeltävänä päivänä, syntyi suuri kuiskausten meri, muiden kuin Rohkelikkojen kesken. Harry ja Hermione viittoivat Adaran istumaan heidän seurakseen.
”Hei, mistä täällä supistaan?” Adara kysyi. Harry viskaisi uusimman Me Noidat-lehden hänelle.
HARRY POTTERIN SUURI SYDÄNSURU
Ainutlaatuinen poika kenties – mutta samoja tuskia hän kärsii kuin muutkin nuoret. Vanhempiensa traagisen kuoleman jälkeen rakkaudetta kasvanut neljätoistavuotias Harry Potter luuli löytäneensä Tylypahkassa lohdun vakituisesta tyttöystävästään, Adara Finniganista, mutta toisin kävi, kun kyseinen kaunotar loikkasi erään Weasleyn suvun pojan käsivarsille kolmivelhoturnajaisten toisen koetuksen jälkeisenä päivänä, jolloin tyttö pääsi pois sairaalasiivestä kun Tylypahkan Kalmari hyökkäsi hänen kimppuunsa (mielipidekysely Kalmarin poistamisesta sivulla 7). Kuinka ollakaan, tytön pelasti juuri tämä Fred tai George Weasley (pojat ovat identtiset kaksoset) ja siitä lähtien tyttö on ollut kuin sulaa vahaa hänelle. Menetettyään toivonsa, Potter-rukka alkoi tulla taas läheisemmäksi hehkeän kauniin jästi-syntyisen Hermione Grangerin kanssa, mutta joutui taas kokemaan suuren takaiskun elämässään. Harry yksin ei riittänyt tyydyttämään kunnianhimoisen neiti Grangerin mieltymystä kuuluisiin velhoihin. Sillä neiti Granger on nähty nyt pyörivän usein kuuluisan komistuspojan, Viktor Krumin, kuuluisan huispaajan ja kolmivelhoturnaajan kanssa. ”Jaa siksi kaikki Harryn fanit katsoivat minua ilkeästi tänään?” Adara tokaisi. Harry punehtui poskiltaan.
”Asiasta toiseen...” Harry mutisi. ”Näin jotain omituista tänään.”
Adara katsoi Harrya kysyvästi. Harry kertoi nähneensä Irkoroffin ja Kalkaroksen juttelevan, Irkoroff oli nostanut vasemman käden hihaansa ylös ja näyttänyt Kalkarokselle jotain, joka oli saanut Kalkaroksen raivostumaan.
Adara myönsi, ettei hänellä ollut aavistustakaan asiasta, ja lähti sitten nukkumaan. Hän halusi lähteä aikaisin Siriuksen luo. Mutta ennen nukahtamistaan hän muisti Kalkaroksen ja Vauhkomielen välisen keskustelun, jonka aikana Kalkaros oli puristanut vasenta käsivarttaan.
Herättyään aikaisin ja pakattuaan ruokaa mukaansa, Adara lähti tällipajun alta lähtevää salakäytävää pitkin Tylyahoon. Hän saapui Rääkyvään röttelöön, ja jatkoi sieltä matkaansa kohti sitä jyrkkää mäkeä jonne Sirius hänet viimeksi johti. Hän löysi luolan hetkessä ja hiipi sisään. Sirius istui luolan lattialla nojaten Hiinokan kylkeen. Hän oli ummistanut silmänsä, mutta hengityksestä päätellen ei nukkunut.
”Huomenta!” Adara totesi ja Sirius säpsähti, ehkä hiukan pelästyen. Pelästys kaikkosi kasvoilta nopeasti ja muuttui hymyksi. Sirius nousi ylös ja halasi Adaraa yhtä lämpimästi kuin aina.
”Huomenta”, hän vastasi ja hänen äänensäkin heijasti päivänsädemäistä onnea. Adara antoi tuomansa ruuat Siriukselle ja tämä istuutui vilkuilemaan uusinta
Päivän profeettaa jonka oli saanut napattua joltakin Tylyaholaiselta velholta.
”Harry kertoi siitä kalmarista, ja pystyin rivien välistä lukemaan ettei se vain takertunut sinuun ja kaatanut sinua järveen”, Sirius totesi ehkä hiukan synkästi. ”Mitä tapahtui?”
Adara nielaisi, mutta ei ollut järkeä piilotella totuutta, jos Harrykin oli kerta surkea valehtelija – jopa kirjeissä. Joten Adara kertoi, kuinka kalmari oli napannut häntä jalasta ja kädestä, kiskonut syvälle veteen kohti pohjaa ja kuinka Adara oli lähellä hukkua – Sirius oli valahtanut kalpeaksi - ja kuinka Adara oli pelastettu ja toimitettu sairaalasiipeen.
”...Kuka sinut pelasti?” Sirius lopulta kysyi.
”George Weasley, ja se toinen joka auttoi minut laiturille oli – Draco Malfoy”, Adara tunnusti hiukan takeltaen. Sirius rapsutti hetken kädellä niskaansa.
”Vieläkö te olette kavereita? Malfoy ja sinä”, hän kysyi hiukan epävarmana miten sanansa muodostaisi. Adara pudisti päätään.
”Hän vain auttoi minua, ei me edes puhuta toisillemme enää”, Adara sanoi mahdollisimman piittaamattomasti. Sirius hymyili ylpeyden vivahdus kasvoillaan.
”Onneksi olet kunnossa...” hän sanoi. ”Harryn olisi pitänyt kertoa minulle koko juttu.”
”Hän pelkäsi että teet jotain harkitsematonta – ryntäät Tylypahkaan suinpäin tai muuta”, Adara sanoi ja osoitti äänensävyllään olevansa täysin samaa mieltä Harryn kanssa. Sirius tuhahti.
”Varsinkin kun Vauhkomieli on opettajana, hänen taikasilmänsä näkee kaikenlaisia asioita. Näki minut ja Harrynkin taikaviitan läpi”, Adara lisäsi.
”Tiedän kyllä Vauhkomielen, tunsinkin hänet silloin kun velhoja ja noitia kokoontui taistelemaan Voldemortin kannattajia vastaan”, Sirius totesi synkkänä. ”No, ei hän koskaan ystäväni sinänsä ollut, mutta tunsi minut melko hyvin.” Adaralla muistuikin samassa jotain mieleen.
”A-ai niin... Tuota noin... Vauhkomieli tietää”, Sirius katsoi Adaraa kysyvästi.
”Että olen sinun tyttäresi”, Adara mutisi. Sirius näytti hölmistyneeltä.
”Miten hän sen sai tietää?” hän kysy oitis.
”Öh.. Hän sai Kelmien kartan käsiinsä ja huomasi minun täplässä oikean nimeni... Sinä iltana kun Harry ja minä juututtiin sinne portaaseen. Hän sanoi, ettei tuomitse muita perheen perusteella”, Adara selitti. Sirius haroi hetken hiuksiaan.
”Tuo ei kuulosta Vauhkomieleltä. Oletin osittain hänen tietävänkin, hän oli ministeriössä niihin aikoihin. Ja mitä epäilyksiin tulee, yleensä hän odottaa pahinta kaikista joiden suvussa on jonkinlaista mustaa magiaa, ja usko pois, meidän suvulla niitä riittää, minun veljestäni lähtien”, Sirius sanoi.
”
Veljestä?” Adara toisti hölmistyneenä.
”Niin, minulla oli veli. Oikea pelle, liittyi kuolonsyöjiin, mutta heti kun sai ikävän tehtävän, hän ei suostunut sitä tekemään ja Voldemort tapatti hänet.”
”Minä en tiennyt..” Adara sanoi. Sirius hymyili ja asteli Adaran eteen.
”Mustan suvussa ei ole mitään kehumisen aihetta – en ainakaan ole sellaista löytänyt. Jos näkisit joskus millainen isoäitisi – minun äitini - oli niin ymmärtäisit. Mutta nyt riittää tästä aiheesta. Sanoiko Vauhkomieli jotain muuta?” Adara mietti hetken ja pudisti päätään.
”Se minua vain vaivaa... että mitä hän tarkoitti vapaalle jääneellä kuolonsyöjällä?” Adara kysyi. Sirius kohautti olkiaan ja näytti mietteliäältä.
”Kaiken logiikan mukaan sen vihjauksen olisi pitänyt viitata Kalkarokseen -” sanottuaan tuon nimen, Sirius irvisti ”- mutta ei kai Dumbledore palkkaisi entistä kuolonsyöjää liemien opettajaksi. Ja mitä Kyyry teki Kalkaroksen työhuoneessa?”
Adara pudisti päätään.
”Ei aavistustakaan... Vauhkomieli sanoi, ettei häntä näkynyt kartalla enää silloin kun hän katsoi.”
”Kyyry on tunnettu halustaan pidättää kuolonsyöjiä, pisti oman poikansakin siitä syystä Azkabaniin, poika kuoli sinne ja äiti kuoli suruun”, Sirius totesi. Adara ei ehtinyt kuin värähtää. ”Ja tosiaan, Vauhkomieli... Hän ei sinun kertomasi mukaan tunnu nyt ihan itseltään. Onko hän tehnyt jotain tavallisuudesta poikkeavaa?” Adara mietti taas hetken aikaa.
”Jos ei lasketa sitä että hän muutti oppilaan hilleriksi ja opetti heti ensimmäisillä tunneilla kolme anteeksiantamatonta kirousta...” Adara mutisi. Siriuksesta se ei ollut mikään yllätys.
”Hän tosin neuvoi minua menemään sille laiturille, josta kalmari sieppasi minut”, Adara tokaisi kuin se ei olisi mitään, mutta Sirius näytti yhtäkkiä epäilevältä. Hän nousi ylös ja alkoi kävellä ympyrää pitkin luolaa.
”Onko mitään muuta? Edes pientä yksityiskohtaa?” Sirius jatkoi.
”Öh.. hän testasi niitä kirouksia oppilaisiin, mutta hänen mielestään -”
”Hän teki
mitä?” Sirius sanoi ja näytti yhtäkkiä raivostuneelta.
”Hän testasi komennuskirousta oppilaisiin tunneilla”, Adara sanoi ja tunsi kuinka Siriuksella kiehahti jokin yli.
”Testasiko hän sitä sinuun?”
”J-joo, kerran tai pari, mutta -”
”Pari?” Sirius toisti ja Adarasta tuntui, ettei hänen pitäisi kertoa enää sanallakaan mitään.
”Siihen on syy, miksi ne ovat anteeksiantamattomia! Niistä voi jäädä ikuiset - Dumbledore ei taatusti sallisi, että niitä -”
”Ministeriökin oli kieltänyt Vauhkomieltä, mutta hänen mielestään meidän on hyvä tietää mitä meillä on vastassa.”
”Vastassa? Ihan kuin te kaikki opiskelisitte jo auroreiks-”
”Rauhoitu nyt, ei minulle sattunut mitään”, Adara totesi lopulta. Sirius oli hetken vaiti, ja henkäisi syvään.
”Olet oikeassa, anteeksi... Ylireagoin. Minua vain huolestuttaa tämä kaikki. Turnajaisten tapahtumat, Vauhkomieli, kalmari, Kyyry, Irkoroff ja Kalkaros... Jokin tuntuu uhkaavan sinua ja Harrya ja minua pelottaa teidän puolesta”, Sirius sanoi ja huokaisi. Adara kurottautui Siriukseen päin ja tarttui tätä kädestä.
”Kyllä minä pärjään. Olen varovaisempi tästä lähin.”
Sirius hymyili ja polvistui Adaran eteen, silitti tämän hiuksia vapaalla kädellä hetken ja kuiskasi sitten: ”Voisinpa vain lukita sinut jonnekin turvaan, missä tietäisin sinun pysyvän myös onnellisena”, Adara hymähti.
”Tylypahka on luultavasti paras siihen”, hän totesi ja Siriuksen hymy hiukan synkkeni.
”Tylypahkakaan ei tunnu enää turvalliselta paikalta. Siksi onkin paras että pidät silmäsi auki kaikkien vähemmän tuntemiesi suhteen, Irkoroff, Vauhkomieli, muut kolmivelhoturnajaisiin osallistuvat”, Sirius suositteli. ”Mutta nyt riitti. Sinun on paras lähteä, ettet tuhlaa koko päivääsi täällä.”
”Mutta sinä jäät sitten yksin...” Adara totesi synkästi.
”Onhan minulla Hiinokka, sitä paitsi, Harry ja hänen ystävänsä tulevat käymään iltapäivällä”, Sirius totesi hymyssä suin. Adara nyökkäsi ja lähti koiramuodossaan olevan Siriuksen saattamana kohti Tylyahoa.