Tarkemmin ajateltuna kaipaan hyvää ja menevää musiikkia japaniksi. Yritän muodostaa Spotify-musalistaa kyseisellä kielellä. Tuleeko teillä mieleen hyviä artisteja tai bändejä joihin tutustua musiikin kautta tarkemmin?
En tiedä, minkälaisesta musiikista yleisesti ottaen olet kiinnostunut, mutta voin auttaa ainakin vähän! Olen nimittäin kuunnellut esiteini-iästä asti paljon japanilaista rokkia (tarkemmin ottaen visual keitä ja sen alalajeja), jonkin verran poppiakin, ja vaikka kaikki suosikkini niiltä vuosilta ovatkin (uusista julkaisuista olen aika pihalla joitain animetunnareina olevia lukuun ottamatta
), jotain voisin suositella. Oma lempibändini on ollut jo n. 12 vuoden ajan
Mix Speaker's,Inc., jonka musiikki on yleensä enemmän sinne rock-kategoriaan menevää, mutta heidän tyylinsä ehti vaihdella vuosien aikana paljonkin.
Muita bändejä, joita tulee mieleeni (ja joita olen kuunnellut enemmmän tai vähemmän):
LM.C, Lolita23q, An Cafe, Dacco, SCISSOR, ayabie, alice nine., the GazettE, ONE OK ROCK, Psycho le Cému, LUNA SEA, SADS, Royz, Schwarz Stein, BVCCI HAYNES, MUCC, Dir en grey, girugamesh, X JAPAN, MAN WITH A MISSION, L'Arc~en~Ciel, Kalafina, Wagakki Band, OLDCODEX, AKB48, SixSTONES, NEWS, SuG, Ikimonogakari, exist trace, Golden Bomber, Nightmare, BABYMETAL, aicle., Moi dix Mois, Malice Mizer, Versailles.
Artisteista mieleeni tulee ensimmäisenä Miyavi, Ayumi Hamasaki, Gackt, Utada Hikaru, Nakashima Mika, YUI, KAMIJO, Kaya, ayabien Aoin soolomatskut.
Osa japanilaisista ääninäyttelijöistä on myös laulajia, kuten vaikka Mamoru Miyano. Ja siis muutenkin animetunnarit (ja animehahmojen hahmobiisit) on jotkut ihan mielettömän upeita. Sitäkin kautta voi löytää paljon hyvää kuunneltavaa!
Suurin osa näistä mainitsemistani menee enempi sinne rokkipuolelle (vaikka tyylit eroavatkin toisistaan suuresti), mutta ei kaikki. Sitä en osaa sanoa, miten hyvin noita kaikkia löytyy kuunneltavaksi, koska itse kuuntelen j-rockini lähinnä koneelle ladatuilta tiedostoilta (ja olen sitä kokoelmaa kasvatellut vuodesta 2008 asti), ja paljon musaa olen tuonut suoraan itse ostamiltani cd:iltä
Uskon kyllä, että suurinta osaa löytyy edes jonkin verran!