Mä olen itse katsonut melkein jokaisen pelin ja pakko sanoa, että menee vaikeaksi sanoa minkä joukkueen haluais olevan finaalissa - Islanti, Saksa ja Italia on kaikki mun sydäntä lähellä ja haluaisin kaikille mahdollisuuden. Itse oon kyllä henkilökohtaisesti onnellinen siitä, että Italia kaatoi La Rojan, koska Espanja ei musta yltänyt tässä turnauksessa parhaimpaansa - olin mös hieman pettynyt, että Casillas ei päässyt avauskokoonpanoon, vaan De Gea pantiin maalille. Toki Casillasin töppäykset on edelleen muistissa Casillaskn pelattua itsensä edellisessä turnauksessa useasti pahasti ulos. Mutta iloitsen Italian puolivälieriin pääsystä, koska Italia on yksiä mun suosikeista (Saksan ja Hollannin lisäksi, olin pettynyt ettei Oranje päässyt turnaukseen), vaikka Italialla onkin vähän taipumusta vaan parkkeerata bussi boksiin ja puolustaa hyökkäyksen sijaan. Tänään oli kyllä varsin kaunista hyökkäyspeliä Espanjaa vastaan ja ansaittu voitto. Gigi Buffon on kyllä Neuerin kanssa ehkä yksiä maailman parhaista maalivahdeista eikä syyttä.
Islanti yllätti kanssa ilosesti tänään. Musta sukeutui tän turnauksen aikana varsinainen Islanti-fani ja onhan se ehkä koko turnauksen sympaattisimpia joukkueita. Tosin Englantia vastaan kävi selväks, että islantilaisten tekniikka ei oo niin hiottua kuin muiden, kosketukset palloon oli liian kovia usein ja siitä seuraskin hölmöjä menetyksiä. Mutta maali pysyi rankkaria lukuunottamatta puhtaana ja Englanti kaatui. Tavallaan sitä melkein toivois, että Islanti kaatais puolivälierissä myös Ranskan, vaikka sitten todennäkösesti taival katkeais siihen, koska todennäkösesti sen jälkeen vastaan tulis Saksa. Koska Saksalla on vaan niin kova porukka kasassa taas, että oon yllättynyt mikäli Italia pystyy Saksan voittamaan. Saksalla on mun mielestä tällä hetkellä kaikki mahdollisuudet voittaa Euroopan mestaruus ja pidän peukkuja pystyssä. Mutta Islannista oon tällä hetkellä aika täpinöissäni ja mielelläni seuraan niiden taivalen loppuun asti. Koska en olis koskaan kuvitellut, että EM-debytoija ja vielä sellainen kuin Islanti pärjäis näinkin hyvin. Ja pakko sanoa, että Islanti-Englanti peli on tähän mennessä ainoa futispeli, joka on saanut missään vaiheessa mut oikeasti hyppimään ja pomppimaan, koska onhan toi ihan mieletön veto. Ja Islannin "sotahuuto" kentällä, huh, kylmät väreet meni kyllä koko kropassa, koska jotenkin tosta tulee niin voimakkaasti maorien haka mieleen, vaikka varsinaisesti ihan eri fiiliksestä kyse. Isäkin kommentoi, että Islannilla on tosi komea kannustushuuto - ja niin se kyllä on. Melkein oli kyyneleet silmissä, kun pelaajat+fanit pelin jälkeen ryhtyi chanttaamaan. Huh, oli kyllä melkonen peli <3
Enkä kyllä olisi ettynyt, jos Islanti syystä tai toisesta pääsiskin loppuotteluun. Se on kuitenkin aika epätodennäköistä, joten taidan kannattaa Saksaa, Italiaa ja Islantia ja pitää peukkuja Saksan EM-voiton puolesta. Vaikka tavallaan oliskin mukavaa, että voittaja oliskin joku totaalinen yllättäjä.