Kiitos, wannabenered! Repesin tuolle sinun kommentillesi... toivottavasti luet seuraaviakin osia, mutta ymmärrän, jos hettiä ei kauheasti jaksa lukea
Tässä, kun ei ole mitään NC-17 tavaraakaan...
Osa 2Lily tunsi itsensä uupuneeksi lysähtäessään istumaan hyttinsä sängyn pohjalle. Hän jakoi hyttinsä kauniin, tummahiuksisen tytön kanssa, joka oli häntä pään lyhyempi, sirorakenteinen ja hoikka. Tytöllä oli suuret suklaanruskeat silmät, jotka tarkkailivat häntä uteliaasti oven luota. Hän vaikutti ujolta, sillä ei uskaltanut sanoa yhtään mitään, vaikka pureskeli huultaan siihen malliin kuin olisi halunnut sanoa jotakin. Tytön iho oli vaalea – vaaleampi kuin Lilylla.
”Hei. Minä olen Lily”, Lily sanoi reippaasti ja katsoi hymyillen ujoa tyttöä, joka rykäisi hermostuneena. Hän ei lakannut pureskelemasta huultaan, vaan tuijotti Lilyä vaivautuneena.
”Minä olen Rosalie – tai oikeastaan Rose. Kukaan ei kutsu minua koskaan Rosalieksi”, tyttö naurahti ja lakkasi lopulta puremasta huultaan. Lily huomasi, että siitä tuli hieman verta.
”Selvä – Rose. Oletko sinä ihan yksin?” Lily kysyi uteliaana.
”Joo. Menen tapaamaan setääni Barbacuelle. Asun San Pedrossa, sen pääkaupungissa Saolossa. Olen seilannut tällä laivalla tuhansia kertoja”, Rose höpötti näyttäen jo hieman rennommalta. Tyttö asteli häntä kohti ja istahti vastapäiselle sängylle tuijottaen Lilyä taukoamatta. Lily rykäisi. Nyt häntä alkoi hermostuttaa.
”Vai niin. Minä menen saarelle tapaamaan ystävääni Josieta. Tai oikeastaan me olemme kirjeenvaihtokavereita. Olemme kyllä aikaisemminkin tavanneet”, Lily kertoi. Rose nyökkäsi.
”Kuka hän on? Ehkä minä tunnen hänet?”
”Josie Hazel”, Lily vastasi. Rose rypisti kulmiaan ja pudisti sitten päätään.
”Nimi ei ainakaan sano minulle mitään. Oletko sinä täällä yksin?” Rose uteli.
”En. Tai oikeastaan joo. Törmäsin vain koulukavereihini jo lentokoneessa”, Lily irvisti. Rose aikoi kysyä jotain vielä lisää, kun laiva yhtäkkiä liikahti heidän allaan. Tyttö ponkaisi seisomaan innostuneena ja ryntäsi ikkunaan, josta näki merelle. Vaahtopäät löivät laivaa vasten. Sininen taivas levittäytyi heidän edessään kutsuvana ja aurinko paistoi lämpimästi.
”Ihanaa, me lähdimme liikkeelle! Kestää kolme päivää ennen kuin olemme Barbacuella”, Rose huokaisi ja lysähti takaisin sängylleen istumaan. Hän kaivoi repustaan pompulan, jolla sitoi hiuksensa poninhännälle niskaan. Vapaina ollessaan hiukset ylettyivät ristiselkään asti.
”Toivottavasti ei puhkea myrskyä ennen kuin olemme perillä”, Lily mutisi. Rose rypisti kulmiaan.
”No, säätiedotus lupasi tuulta ja sadetta ylihuomiselle, mutta ehkä se pysyy mietona. Saarella tavataan joskus todella rajuja myrskyjä, mutta ole huoleti. Tuskin sellainen osuu eteemme nyt. Mistä sinä olet kotoisin? Et näytä täkäläiseltä”, Rose kysyi uteliaana.
”En olekaan. Asun Englannissa. Entä sinä? Ei sinullakaan ole yhtä tumma iho kuin täkäläisillä. Oikeastaan sinun ihosi on vaaleampi kuin minulla”, Lily naurahti.
”Minä olen syntynyt Amerikassa. Isäni on amerikkalainen, äiti on kotoisin täältä. Kun vanhempani erosivat kahdeksan vuotta sitten, me muutimme äidin kanssa takaisin hänen synnyinseudulleen”, Rose höpötti. Lily oli aikeissa kysyä vielä jotain muuta, kun ovelle koputettiin.
”Niin?” hän henkäisi ja ponkaisi seisomaan, kun James ja Sirius kurkistivat huoneeseen. Rose tuijotti poikia uteliaana ja vilkaisi sitten Lilya, joka näytti ärtyneeltä keskeytyksestä.
”Tuletteko kannelle vai aiotteko jäädä hyttiin koko päiväksi? Maisemat ovat huikaisevat”, James vakuutti. Lily huoahti synkkänä.
”Ihan kuin sinä maisemista välittäisit”, hän laukaisi. James virnisti.
”Riippuu ihan siitä, mitä katsoa …”, pojan ääni hiipui, kun Lily mulkaisi häneen.
”Kuka uusi ystäväsi on?” Sirius keskeytti alkavan riidan lyhyeen. Lily veti syvään henkeä ja vilkaisi Rosea, joka oli pakahtua uteliaisuudesta. Ujosta tytöstä ei ollut enää tietoakaan.
”Tässä on Rose. Rose, tässä on Sirius … ja James”, Lily esitteli pojat vastahakoisesti. Sirius astui peremmälle hyttiin iloinen pilke silmissään ja ojensi kätensä häkeltyneelle Roselle.
”Hauska tutustua”, Sirius kätteli häntä virallisen näköisenä. Rose hihitti ja nousi seisomaan. He seisoivat melkein ihan kiinni toisissaan. Lily kohotteli heille kulmiaan, mutta Sirius ei edes huomannut sitä. Hän katseli ihaillen pientä tyttöä edessään.
”Kuinka pitkä sinä oikein olet?” Sirius kummasteli. Rosen leuka nousi uhmakkaasti.
”Sataviisikymmentä senttiä”, tyttö sanoi. Sirius räpäytti pari kertaa silmiään.
”Entä … entä minkä ikäinen sinä olet?”
”Kuusitoista! Olen ehkä lyhyt, mutta se ei estä minua tekemästä samoja juttuja kuin pitkät ihmiset”, Rose uhosi. Siriuksen kasvoille levisi virnistys.
”Ei minua haittaa se, että olet pieni. Mahtuisit vaikka taskuuni hätätilanteen sattuessa”, Sirius hekotti. Rose punastui ja siirtyi nopeasti kauemmaksi Siriuksesta, vilkuillen Lilya ja Jamesia, jotka seurasivat heitä huvittuneina.
”Remus ja Peter odottavat kannella. Mennään jo”, James hoputti. Lily tuhahti, mutta seurasi poikaa käytävälle. Laiva keinahti ja hän oli törmätä Jamesiin, mutta sai onneksi otettua tukea seinästä. James vilkaisi häneen pikaisesti ennen kuin hävisi portaisiin, joista pääsi kannelle.
Siellä oli muitakin. Kansi oli pullollaan väkeä, kaikki kynnelle kykenevät olivat tulleet ottamaan aurinkoa ja nauttimaan maisemista. Remus ja Peter nojasivat reelinkiin ja rupattelivat keskenään. Kuullessaan heidän äänensä, he kääntyivät katsomaan taakseen.
”Hei, Lily”, Remus hymyili. Lily nyökkäsi ja sysi punaisia hiuksiaan kasvoiltaan. Tuuli lennätti ne kuitenkin koko ajan taas hänen silmiensä eteen, joten hän luovutti. Lily esitteli Rosen pojille, jotka nyökkäsivät tytölle hymyillen.
”Minulla on kamala nälkä”, Peter valitti.
”Me saamme ruoan vasta kahden tunnin päästä”, Rose tiesi. Peter huokaisi.
”Kuolen varmaan ennen sitä”, poika mutisi. Rose hihitti, ja Peter loi häneen ihailevia katseita. Sirius nojasi selkäänsä laivan reelinkiä vasten rennon näköisenä ja tuijotti Rosen sieviä kasvoja.
”Kerrohan minulle, mistä sinä olet kotoisin …”
Lily jätti Rosen poikien hellään huomaan ja meni nojaamaan laivan reelinkiä vasten, jotta saattoi ihailla maisemia. Hän ei saanut kauaa olla yksin, kun James asteli hänen viereensä ja tuijotteli pian hänkin merelle.
”Sirius on elementissään”, James naureskeli.
”Hmm … todella. Ei tarvita kuin kaunis tyttö niin hän ihastuu heti”, Lily hymähti.
”Et ole vielä kertonut meille, mihin sinä todella olet menossa. Tapaamaan salaista poikaystävääsi?” James kiusasi. Lily puuskahti ja katsahti Jamesiin syrjäkarein. Hän kohtasi pojan nauravat silmät ja pudisteli päätään huvittuneena.
”Olisin kai minä sanonut sinulle jo kaksi vuotta sitten seurustelevani. Sillä ainakin olisin päässyt eroon sinun itsepäisistä treffipyynnöistäsi”, Lily tuhahti. Nyt häntä kadutti, ettei ollut tehnyt niin. Olisi ollut helppoa keksiä joku poikaystävä, jota ei oikeasti ollut olemassa.
”Tosiaankin. En ajatellut tuota. No, miksi se sitten on salaisuus?” James kysyi.
”Ei se ole. Menen tapaamaan kirjeystävääni Josieta”, Lily kertoi. Poika nyökkäsi.
”Selvä. Et siis yövy missään hotellissa? Esimerkiksi samassa hotellissa meidän kanssamme …”, James katsoi häneen toiveikkaasti.
”En. Menen Josien luokse koko viikoksi”, Lily hymyili. Häntä jännitti hirveästi Josien tapaaminen. Toivottavasti kaikki tulisi sujumaan hyvin.
”Harmi. Mutta ehkä me kuitenkin näemme siellä. Barbacuen pääkaupunki Tarasco ei ole niin suuri, etteikö siellä voisi törmätä …”, James haaveili. Lilya nauratti. Hän ei kuitenkaan sanonut mitään. Tarasco oli todellakin pieni kaupunginpahanen rannan tuntumassa. Siellä oli vain yksi ainoa hotellikin. Lily aikoi karttaa sitä kuin ruttoa, ettei törmäisi Jamesiin ja muihin.
”Tuntuu hassulta, että me olemme täällä samaan aikaan”, Lily huokaisi hetken hiljaisuuden jälkeen.
”Tämä taitaa olla kohtaloa”, James kiusasi. Lily ähkäisi.
”Lopeta, Potter! Tämä ei ole mitään kohtaloa eikä liity meidän suhteeseemme millään tavalla!”
”Jos sinä sanot niin”, James mutisi, mutta ei ollut kovin vakuuttunut. Lily puuskahti, mutta ei voinut olla hymyilemättä. Kenties tämä oli aikamoinen sattuma. He kaikki menossa samaan lomakohteeseen, tismalleen samaan aikaan. Se jos mikä oli uskomatonta.
Rosalie Marie Hartman kaivautui peittonsa suojiin myöhään samana iltana hymy kasvoillaan. Hän oli juuri viettänyt upean päivän söpön Sirius Mustan seurassa – kuunnellen tämän hauskoja kertomuksia, jotka osittain vaikuttivat aika lailla keksityiltä. Pojat ja Lily kävivät jotain sisäoppilaitosta Englannissa, jotain Tylypahka – nimistä koulua, josta Rose ei ollut koskaan kuullutkaan. Toisaalta hän ei tiennyt Iso-Britannian kouluista yhtään mitään. Rose piti Siriusta ja muita vähän omituisina, mutta toisaalta taas he olivat hurjan hauskoja. Etenkin Sirius. Ja ennen kaikkea hän oli hurjan komea. Rose tajusi ihastuneensa poikaan päätä pahkaa.
Rose käänsi kylkeään katsoakseen toista sänkyä, missä Lily nukkui jo sikeästi. Lilykin oli mukava, he tulivat hyvin juttuun keskenään. Rose oli päivän aikaan ymmärtänyt, että Lilylla ja Jamesilla oli jonkinlainen vihasuhde. He nahistelivat koko ajan kaikesta! Hyvä, etteivät olleet suuttuneet toisilleen säästä. Rose tirskahti ja veti peittoa ylemmäs. Oli hauskaa, ettei hänen tarvinnut matkustaa laivalla yksin, vaan hän oli saanut heti kivoja ystäviä.
Rose sulki silmänsä ja yritti nukahtaa. Hän oli ensimmäistä kertaa laivalla yksin, ilman äitiä tai muita sukulaisia. Setä, täti ja hänen kolme serkkuaan odottivat häntä malttamattomina, sillä he olivat viimeksi nähneet jouluna. Laivaristeilyt olivat kalliita eikä heillä ollut varaa matkustaa Barbacuelle kuin kerran vuodessa. Viime jouluna serkut olivat tulleet heidän luokseen.
Rose huokaisi ja yritti saada unen päästä kiinni. Laiva keinui hiljalleen leppeillä aalloilla ja tuuditti hänet viimein levottomaan uneen, missä hän suuteli Sirius Mustan odottavia huulia …
Seuraava päivä kului hitaasti.
Lily yritti vältellä kelmejä niin paljon kuin mahdollista, mutta jostain syystä hän törmäili heihin yhtenään. Etenkin Jamesiin. Poika tupsahti hänen tielleen aina, kun hän halusi olla jossain rauhassa. Otti hän sitten aurinkoa kannella tai luki kirjaa hytissään. James tuntui olevan kaikkialla.
”Onko sinulla kaksoisveljeä?” Lily tiuskahti lopulta, kun James ilmaantui taas hänen seuraansa, kun hän nojasi laivan reelinkiä vasten ja katseli saaria, jotka jäivät jo kauas taakse. He olivat hetki sitten poimineet kyytiin ihmisiä pieneltä Nicolo – nimiseltä saarelta. Se oli ainoa pysähdyspaikka matkan aikana eivätkä he olleet viipyneet satamassa kuin viisitoista minuuttia.
”Kuinka niin?” James kysyi huvittuneena silmäillen Lilyn sivuprofiilia.
”Vastahan minä törmäsin sinuun käytävässä”, tyttö puuskahti. James nauroi.
”Minulla on nopeat jalat”, poika virnisti valloittavasti. Lilyn sydän sykähti. Tuollaisina hetkinä hän ymmärsi, miksi monet tytöt ihastuivat Jamesiin. Hymy teki hänestä upeannäköisen.
”Niinpä tietysti. Taidat seurata minua, Potter”, Lily heristi sormeensa. James näytti kauhistuneelta.
”En! En missään nimessä. Satun vain aina kummasti samaan paikkaan kuin sinäkin.”
”Niin juuri”, Lily sanoi naurua äänessään ja kohtasi pojan silmien tuikkivan katseen. Hän käänsi nopeasti päätään ja tuijotti yhä vain etääntyviä saaria, jotka näkyivät enää pieninä pisteinä kaukana.
”Kaunista”, Lily huokaisi hetken hiljaisuuden jälkeen.
”Ja rauhallista. Tänne voisin jäädä lopun elämäkseni”, James sanoi. Lily vilkaisi häneen kiusoitteleva katse kirkkaanvihreissä silmissään.
”Ja sinäkö muka kestäisit tällaista? Etkö kaipaisi elämääsi jännitystä ja seikkailua?”
”Hmm … ehkä vähän”, James myönsi naurahtaen.
”Niin arvelinkin”, Lily nyökkäsi.
”Lily, James! Tulkaa syömään”, Remuksen ääni tavoitti heidät, ja molemmat kääntyivät katsomaan taakseen. He huokaisivat yhteen ääneen, vilkaisivat toisiaan ja lähtivät Remuksen perään alas hytteihin.
Iltapäivällä sää muuttui.
Mustat, synkät pilvet liikkuivat laumoina kohti pohjoista ja navakka tuuli nostatti hurjia vaahtopäitä, jotka keinuttivat pientä laivaa kuin riepua. Lily makasi hytissään huonovointisena ja yritti estää itseään antamasta ylen. Hän ei todellakaan pitänyt laivoista. Aluksi kaikki oli näyttänyt niin hyvältä, mutta nyt kun laiva keinui rajusti, hänen olonsa oli surkeampi kuin koskaan.
Ovelle koputettiin, mutta Lily ei jaksanut edes vastata. Pian Jamesin tumma pää kurkisti sisään pieneen hyttiin. Poika näytti huolestuneelta katsoakseen häneen.
”Voitko yhtään paremmin?” James kysyi astuen sisälle ja katsoen Lilya.
”En”, tyttö kähisi kalpeana vatsaansa pidellen.
”Peterkin on huonovointinen. Tarvitsetko sinä jotain?” James kysyi. Lily huokaisi.
”Ehkä vettä. Minua janottaa”, tyttö mutisi. James nyökkäsi ja katosi. Jonkin ajan kuluttua hän ilmaantui hyttiin vesilasi kädessään. Se keikkui niin paljon, että vettä heilahti lasin reunan yli. James ojensi lasin Lilylle, joka joi sen ahnaasti, mutta vaipui saman tien tyynyjen varaan aallon heilauttaessa laivaa rivakasti.
Samalla alkoi sataa vettä. Vesipisarat hakkasivat ikkunalasia vasten ja myrsky tuntui vain yltyvän. Ulkona oli jo hämärää, aurinkoa ei näkynyt paksujen pilviverhojen takaa. James vilkaisi ulos ikkunasta ja näki aaltojen kohoavan korkealle.
”Minä menen katsomaan Peteriä. Kutsun Rosen tänne pitämään sinulle seuraa”, James nousi. Lily halusi pojan jäävän, mutta ei sanonut mitään. Hän tyytyi vain nyökkäämään vaisusti ja sulki silmänsä. James lähti hiljaa hytistään ja meni Peterin ja Remuksen hyttiin. Peter makasi vaikerrellen sängyllä ja oksensi ämpäriin aina silloin tällöin naama vihreänä. Remus nousi heti huomatessaan Jamesin ja tuli hänen luokseen.
”Loistavaa, minä vihaan myrskyjä”, Remus kähähti.
”… Ja laivoja”, James sanoi synkästi.
”Mitä me teemme Peterille?” Remus katsoi ystäväänsä huolissaan.
”En tiedä. Lilykin on huonovointinen”, James sanoi hermostuneena.
”Missä Sirius ja Rose ovat?”
”Näin heidät viimeksi kannella. En tiedä, minne he ovat menneet”, Remus huokaisi. Tuskin he ainakaan kannella olivat, James pohti mielessään. Ehkä he olivat linnoittautuneet hänen ja Siriuksen hyttiin. Ainakaan heidän ei tarvinnut katsella Peterin yrjöämistä. Jamesia alkoi itseäänkin jo heikottaa, kun hän katseli, kuinka Peter kumarteli vähän väliä ämpärinsä puoleen.
”Minä menen Siriuksen ja Rosen luokse ja pyydän Rosen Lilyn seuraksi, ettei hänen tarvitsisi olla yksin”, James sanoi ja lähti hytistä.
Myrsky jatkui ja muuttui rajummaksi minuutti minuutilta. James, Sirius, Remus, Peter ja Rose olivat kaikki kokoontuneet Lilyn huoneeseen. Peter oli vihdoin lakannut yrjöämästä ja halunnut välttämättä liittyä muiden seuraan, kun he olivat kokoontuneet Lilyn ja Rosen hyttiin. Kukaan ei tahtonut olla erillään muista, kun kammottava myrsky keinutti laivaa niin, että välistä tuntui kuin se olisi voinut kaatua milloin tahansa.
Ovelle koputettiin rajusti. James ryntäsi avaamaan ja katsoi pientä pelästynyttä miestä.
”Teidän pitää pukea pelastusliivit päällenne”, mies sanoi.
”Mitkä?” James hölmistyi. Pieni mies tuijotti häntä kuin vähä-älyistä.
”Älä pelleile vaan toimi”, mies sihahti ennen kuin meni koputtamaan seuraavaan oveen. James kääntyi ja huomasi Rosen jo kaivavan kaappeja. Hän löysi sieltä kaksi pelastusliiviä ja viskasi toisen Lilylle, joka kömpi istumaan kasvot kalpeana. Tytöt kiskoivat liivit päällensä.
”Teidän vuoronne hakea omanne”, Rose katsoi poikia. James manasi ja ryntäsi ulos hytistä pojat kannoillaan. He heittelehtivät päin seiniä juostessaan hytteihinsä. Lily ja Rose kurkistivat käytävälle ja näkivät pikkumiehen koputtelevan yhä hyttien oviin. Laiva keinahti taas rajusti ja sinkosi Rosen ja Lilyn lattialle. Lily löi kipeästi päänsä ja voihkaisi.
”Oletko kunnossa?” Rose kysyi pelästyneenä. Lily nyökkäsi. Hän nousi seisomaan horjuen ja asteli käytävälle. James tuli juuri silloin omasta hytistään Sirius kannoillaan. Lily katsahti portaisiin päin ja kiljaisi, kun laiva keinahti taas rajusti ja suisti hänet seinää päin.
”Mennään kannelle. Laiva kaatuu varmasti”, Rose hätäili kauhuissaan.
”Eikä kaadu”, James kiisti varmana. Samassa eräs hytin ovi avautui ja pikkutyttö ryntäsi käytävälle kirkuen. Hänen vanhempansa seurasivat perässä. Silloin Rose huomasi syyn. Sisään tulvi vettä avoimesta ikkunasta. Tyttö ja vanhemmat ryntäsivät kannelle, vaikka pikkumies kielsi heitä menemästä sinne.
Lily ja muut seurasivat perässä mitään ajattelematta, aikomuksena pysäyttää vanhemmat ja pikkutyttö varmalta kuolemalta. Vesisade ryöppysi vasten Lilyn kasvoja hänen ilmaantuessaan ulos tuuleen ja tuiskuun. Musta taivas häämötti korkealla yläpuolella, jossain jyrisi ukkonen ja salama halkaisi taivaan paljastaen korkeat mainingit. Myrsky oli pahin, missä Lily oli koskaan ennen ollut.
Silloin laiva alkoi kallistua pahaenteisesti. Lily horjahti, liukui kannella kiljuen ja tömähti pää edellä seinää päin. Joku huusi hänen nimeään, mutta huuto hukkui tuulen ulinaan ja myrskyn pauhuun. Lilyn silmissä vilisi pieniä mustia pisteitä, kunnes yö ja äänet katosivat – ja pimeys nielaisi hänet.
Kommentteja... saatte sitten taas seuraavan osan ^^