A/N: Olen pahoillani, että tämä on ollut näinkin kauan tauolla. Julkaisen nyt Kaikki loput luvut tiukkaan tahtiin, päivittäin! Hölmöä, että olen jättänyt tämän näin luvattoman pitkäksi ajaksi roikkumaan. Lukuja on yhteensä 20. Kommenttia olisi ihana saada rakkaat lukijat.
~Siunsäe___________________________________________________________________
Yhdeksäs lukuKissoja ja hevoskotkiaSeuraavan päivän muodonmuutostunti tuotti kuudennen vuosikurssin oppilaille harmaita hiuksia. Lupin yritti opettaa heitä muuttamaan toisiaan nojatuoleiksi, mutta Albuksen, Scorpiuksen ja Willin kohdalla onnistumiset jäivät vain haaveeksi. Pojat seisoivat luokan reunustalla ringissä ja osoittelivat vuorotellen toisiaan taikasauvoilla huudahdellen kerta toisensa jälkeen samaa loitsua. Jostain syystä kukaan ei onnistunut aikaansaamaan minkäänlaista muutosta toisen ulkonäössä.
”Te ette keskity tarpeeksi”, professori Lupin totesi seurattuaan jonkin aikaa poikien epätoivoista harjoittelua. ”Ja herra Longbottomin ranteen liike ei ole oikeanlainen. Yritä ajatella, että piirtäisit S-kirjaimen ilmaan.”
Will nyökkäsi ja tuijotti Scorpiusta keskittyneesti. Hän teki sauvallaan kiemuraisen kuvion ilmaan ja lausui: ”Sifonki sulauthuos.”
He odottivat hetken, mutta mitään ei tapahtunut. Scorpius laittoi kätensä puuskaan ja puhalsi ilmaan kyllästyneenä. ”Tuo loitsu on mahdoton.”
”Niinpä”, Albus sanoi: ”Et varmaan itsekään osaa tehdä sitä.” Hän loi opettajaansa haastavan katseen.
Professori Lupin katsoi hetken edessään seisovaa poikaa ja näytti punnitsevan vaihtoehtoja mielessään. Sitten hän otti paremman ryhdin ja karaisi kurkkuaan. Albus tuijotti kauhistuneena, kun mies kiepautti sauvakättään ja lausui selkeästi ääntäen: ”Sifonki sulauthuos.”
Silloin Albus tunsi jotain tapahtuvan kehossaan. Hän alkoi muuttua aivan joksikin muuksi. Hänen ruumiinsa tuntui levenevän ja mataloituvan ja hän tunsi turpoavansa joka paikasta. Näkökenttä sumentui ja hajuaisti heikkeni. Pian hän ei enää nähnyt yhtään mitään ja joutui haukkomaan henkeään, kun hengittäminen alkoi yhtä-äkkiä tuntua vaivalloiselta. Hän ei pystynyt liikuttamaan ainuttakaan osaa kehossaan ja hapen heikko saanti alkoi pyörryttää. Ainoa asia, mitä hän kykeni tekemään, oli kuunteleminen. Hän kuuli edelleen selvästi kaikki luokasta kuuluvat äänet. Samassa kuului huutoa ja Albus tunnisti oitis Scorpiuksen äänen.
”Huippua, professori! Todella mahtavaa! Eikö hänet voisi jättää tuollaiseksi?” Scorpius hihkui ja Albus kirosi mielessään pojan alimpaan helvettiin.
”Ei se oikein käy”, kuului professori Lupinin ääni: ”koska hänen hapensaantikykynsä tuossa tilassa on normaalia heikompi, tukehtumisen riski kasvaa ajan myötä.”
Tuo on totta. Albus ajatteli ja veti henkeä voimiensa takaa. Juuri silloin hänen hengittämisensä kuitenkin vaikeutui entisestään, kun jotakin painavaa ponnahti hänen vatsansa päälle. Ilmat pakenivat Albuksen kehosta ja hän yritti kaikin voimin haukkoa henkeä kivusta huolimatta.
”Oletpas sinä pehmeä!” Scorpiuksen ääni kuului aivan hänen läheltään ja Albus arvasi heti, kuka hänen päällensä oli jysähtänyt. ”Sovitaanko, että minä opettelen tämän taian ja sinä saat olla sohvanani joka ilta? Olet paljon parempi istua kuin yksikään Rohkelikon tuvan sohvista.”
Usko unelmiisi. Albus ajatteli. Ympäriltä kuului naurua.
Häivy siitä! hänen teki mieli huutaa, muttei kyennyt inahtamaankaan. Happi alkoi taas loppua ja hän vetäisi raivokkaasti ilmaa nenän kautta keuhkoihinsa.
”Noniin. Eiköhän tämä leikki nyt riitä”, Albus kuuli professori Lupinin toteavan ja lausuvan uuden loitsun: ”Sifonki palauthuos.”
Ja Albuksesta tuntui aivan kuin joku olisi hetkessä poistanut kivuliaan painon hänen keuhkojensa päältä. Hän tunsi ruumiinsa palaavan entisiin mittoihin ja silmiensä aukenevan hitaasti. Kokoon puristava tunne katosi ja tunto palautui käsiin ja jalkoihin. Siinä samassa hän tajusi makaavansa selällään luokan lattialla vaalea poika vatsansa päällä istuen.
”Paluu todellisuuteen, kamu”, Scorpius virnisti hänelle ja nousi ylös survaisten ikävästi Albuksen rintakehää.
Albus ähkäisi ja kohottautui nopeasti istuma-asentoon. Hän vilkaisi Lupinia, joka katsoi häntä omahyväisesti hymyillen. Albus veti syvään henkeä ja nousi sitten seisomaan.
”No, miltä tuntui?” Scorpius kysyi.
”Ei erikoisen hyvältä”, Albus vastasi todenmukaisesti.
”Kuule, tytöt saattaisivat tykätä sinusta enemmän sohvatuolina. Olit äsken niin lämmin ja pehmeä, mikä sinun kohdallasi toteutuu yleensä vain erittäin harvoin”, Scorpius vinoili.
”Sulje nyt vihdoin se suusi tai kadut pian loppuelämäsi”, Albus uhkasi.
”Okei, okei. Älä pillastu”, Scorpius vastasi. ”Se oli vain ehdotus…”
Silloin professori Lupin taputti käsiään yhteen kiinnittäen luokan huomion itseensä. ”Noniin! Tunti on päättynyt. Kiitoksia kaikille! Läksyksi lukekaa oppikirjan kappale kuusi ja tehkää muistiinpanot ihmisten huonekalumuodonmuutoksista. Nähdään ensi kerralla!”
Luokka alkoi hälistä ja kerätä tavaroitaan kasaan. Nopeimmat kiiruhtivat jo luokkahuoneen ovesta ulos välitunnille. Albus vilkaisi paljasta paikkaa, jossa oli hetki sitten jököttänyt nojatuolina, ja mietti, mahtoikohan Siriuksesta tuntua jokseenkin samalta jököttäessään yksin kiven sisässä. Vasta nyt hän alkoi käsittää, miten kurjat Siriuksen olot saattoivat pahimmillaan olla. Hän pudisti päätään lyhyesti ja kääntyi sitten Scorpiuksen puoleen.
”Minulla on vähän asiaa Teddylle. Mene sinä vain edeltä syömään”, hän sanoi pojalle.
”Mitä asiaa?” Scorpius kysyi epäillen.
”Pyydän häneltä apua yhdessä jutussa. Ei kestä kauan. Nähdään päivällisellä”, Albus vastasi.
Scorpius katsoi häntä hetken arvioiden, mutta kohautti sitten olkiaan ja häipyi luokasta. Albus huokaisi ja katsoi Lupinia, joka järjesteli pulpetteja siisteihin riveihin luokan keskellä. Poika ei ollut läheskään varma aikeistaan ja meinasi jo lähteä pois, mutta muisti sitten Siriuksen animaagilupauksen. Todellisuudessa hän tarvitsi kipeästi apua kiven arvoituksen kanssa, ja Lupin oli ainoa luotettava ja oli auttanut häntä ennenkin.
Yrittänyttä ei laiteta. hän ajatteli ja kääntyi sitten rohkeasti Lupinin puoleen.
”Hei, Teddy. Minulla olisi vähän asiaa”, hän sanoi. Lupin keskeytti pulpettien järjestelyn ja katsoi Albusta kysyvästi.
”Niin, Al?” hän kysyi ja Albusta ilahdutti suuresti miehen tuttavallinen puhetapa.
”Minulla olisi yksi juttu, jossa tarvitsisin apua ja mietin, että voisitko sinä auttaa”, Albus aloitti epäröiden.
”Kerro vain”, Lupin kehotti ja istuutui lähimmän pulpetin päälle kuuntelemaan.
”Se liittyy niihin Kuoleman varjeluksiin, joista kerroit silloin jälki-istunnossa -jos siis satut muistamaan vielä”, Albus katsoi kysyvästi Lupinia, joka nyökkäsi lyhyesti. ”Tarkemmin sanottuna se liittyy yhteen niistä varjeluksista, ja vähän muuhunkin. Haluaisin nimittäin saada tietoa elpymyskivestä” Albus sanoi ja huomasi Lupinin kurtistavan kulmiaan. ”Se kiinnostaa minua”, hän kiiruhti lisäämään.
Mutta kun Lupin ei näyttänyt vieläkään kovin vakuuttuneelta, Albus päätti pistää kaiken peliin. Hänellä ei olisi enää mitään menetettävää. ”Lisäksi haluaisin saada tietoa Taikaministeriössä olevasta Salaisuuksien osastolla sijaitsevasta huoneesta, jota kutsutaan nimellä Kuolemakamari. Olen myös miettinyt, voisiko jokin siinä huoneessa oleva asia tai esine olla jotenkin yhteydessä elpymyskiveen. Mutta kaikesta eniten toivoisin, että voisit kertoa minulle, mihin arvelet elpymyskiven toiminnan perustuvan. Tarkoitan sitä kuolleista herättävää ominaisuutta. Entä onko mitenkään mahdollista, että kivi menisi jotenkin
rikki?” Albus päätti selostuksensa ja jäi odottamaan sydän pamppaillen Lupinin vastausta.
Lupin katsoi häntä hetken ilmeettömästi ja kysyi sitten: ”Kerro sinä ensin minulle, mihin
ihmeeseen sinä tuollaisia tietoja tarvitset.”
”Yhteen koulutehtävään vain”, Albus sanoi, ja kun Lupin kohotti kulmiaan epäuskoisen näköisenä, hän huokaisi ja vannotti miehelle: ”Lupaan, etten ole tekemässä mitään vaarallista, mutta tarvitsen kipeästi apuasi, Teddy. Voisitko vain luottaa minuun?”
”Oletko ehdottoman varma, ettet valehtele minulle?” Lupin tiukkasi ja hänen katseensa porautui syvälle Albuksen silmiin.
”Olen”, Albus vastasi. Se ei ollut aivan totta. Hän ei todellakaan tiennyt, mikä häntä arvoituksen päässä odotti, mutta sitä oli turha alkaa miettiä vielä tässä vaiheessa. Nyt tärkeintä oli ainoastaan löytää ratkaisu.
”Teddy-kiltti!” Albus aneli.
Lupin huokaisi syvään ja haroi vaaleanruskeita hiuksiaan, jotka muuttuivat hänen kosketuksestaan harmaiksi. ”Tiedät, etten usko sinua”, hän aloitti ja Albuksen vatsassa muljahti ikävästi ”mutta voin silti luvata yrittää auttaa sinua.”
Albuksen ilme kirkastui ja hän oli jo avaamassa suunsa kiittääkseen, kun Lupin jatkoi: ”Yhdellä ehdolla.”
Albus nielaisi sanansa ja kysyi: ”No?”
Lupin tuijotti häntä uhkaavasti nostaen sormensa pystyyn. ”Ei. Enää. Ikinä. Minun. Jälki-istuntojani”, hän vannotti ja lisäsi: ”Kummallekaan teistä.”
Albus katsoi miestä epäuskoisena: ”Et ole tosissasi.”
”Enemmän kuin tosissani”, Lupin vastasi.
”No, hyvä on sitten”, Albus myöntyi vastahakoisesti.
Ei kai siinä muukaan auta. Hän huokaisi ja nosti koululaukkunsa maasta lähteäkseen. ”Kiitos, Teddy. Muista sitten, että luotan sinuun.”
”Minäkin luotan sinuun”, mies vastasi, mutta huusi vielä pojan perään: ”Mutta tiedäkin se, että teen tämän vain sen takia, että tunnen sinut liian hyvin! Teen tämän siksi, että tiedän, että jos nyt kieltäytyisin auttamasta sinua, etsisit tiedon kuitenkin jotain muuta kautta, enkä halua puuhiesi muuttuvan vaarallisiksi. Lupaa minulle, Al, ettet tee mitään tyhmää.”
”Minä lupaan”, Albus vastasi ja katsoi hetken Lupinin syviin, tällä hetkellä harmaina säihkyviin silmiin. Kun Lupin ei sanonut enää mitään, hän kääntyi ja asteli ulos luokasta.
Suureen saliin saapuessaan Albus totesi ilokseen, ettei lounasta ollut vielä katettu. Hän ehtisi siis vielä hyvin syömään.
”Al!” joku huusi ja Albus käännähti äänen suuntaan.
”Me ollaan täällä!” Will huusi ja heilutti käsiään korpinkynsien pöydästä. Albus hymyili vastaukseksi ja suuntasi kulkunsa pojan luokse. Hän istuutui Willin viereen ja tervehti hänen seuralaisiaan. Williä vastapäätä pöydässä istuivat Rose ja Dominique, jotka vastasivat pojan tervehdykseen iloisesti. Scorpiusta ei jostain syystä näkynyt missään.
”Missä Scorp on?” Albus kysyi heti.
”No, häntä ei tällä hetkellä taida kiinnostaa meidän seuramme”, Dominique vastasi hiukan happamasti saaden Albuksen kohottamaan kulmiaan yllättyneenä.
”Eli?” hän kysyi Williltä, joka rykäisi ja osoitti sitten rohkelikon tupapöytää kohti. Albus katsoi Willin sormen osoittamaan suuntaan ja näki Scorpiuksen istumassa tupapöydän ääressä selin heihin. Poika ei ollut yksin, vaan hänen vieressään istui kaksi tyttöä. Albus tunnisti tytöt Vanessa Vaneksi ja Cindy Chilwoodiksi. Hän muisti elävästi, kuinka nuo samaiset tytöt olivat piirittäneet Scorpiusta rohkelikon voittoisan huispausottelun jälkeisissä juhlissa. Nyt Scorpius istuskeli rennon oloisena tyttöjen välissä ja hänellä oli selvästikin menossa jokin erityisen hauska juttu, sillä Vanen ja Chilwoodin kikatus kiiri salin toisella puolella sijaitsevaan korpinkynsipöytään saakka.
Albus kääntyi virnistämään Willille, joka nauroi pojan ilmeelle ja sanoi: ”Sieppi-Scorpius taitaa nykyisin nappailla muutakin kuin vain kultasieppejä.”
Pojat nauroivat rempseästi. Albus vilkaisi vaivihkaa edessään istuvaa Dominiqueta, joka näytti entistäkin nyrpeämmältä. Hän ei kuitenkaan ehtinyt miettiä syytä tytön käytökselle, sillä juuri silloin suuren salin oviaukon suunnalta kuului pöllön korkea huudahdus. Pojat kääntyivät katsomaan ja näkivät suuren, valkean tunturipöllön lentävän heitä kohti. Pöllö lensi määrätietoisen näköisenä ja se näkyi kantavan oikeassa jalassaan valkoista kirjekuorta. Albus tunnisti pöllön heti: se oli valkoinen tunturipöllöuros, joka kuului heidän perheelleen. Ja aivan kuten Albus oli pelännytkin, pöllö laskeutui pöydän päälle hänen eteensä ja ojensi koipeaan tuijottaen vaativasti poikaa sinisillä silmillään.
”Ei tähän aikaan tule postia”, Rose sanoi ja silmäili pöydällä jököttävää pöllöä ihmeissään.
Albus irrotti kirjekuoren pöllön jalasta ja taputti sitä sitten lempeästi päälaelle. ”Hienosti tehty, Ginder”, hän kehui pöllöä, joka pyöräytti päätään hölmön näköisesti ja alkoi sitten nokkia vanhoja ruuanmurusia pöydän päältä.
Albus katsoi kirjettä ja tunnisti kuoresta isänsä käsialan:
Albus Potter
Suuri sali
TylypahkaHän käänsi kirjeen ympäri ja aukaisi kuoren hitaasti. Kuoren sisällä oli vaalea pergamentinpala, jonka Albus taitteli oitis auki.
”Mitä siinä lukee?” Will kysyi, mutta Albus vaiensi hänet lyhyellä käden heilautuksella. Hän halusi keskittyä kirjeeseen rauhassa.
Hei, Albus!
Teddy kertoi, että olet jo toistamiseen kysellyt häneltä tietoa liittyen Kuoleman varjeluksiin. Sinua kuulemma kiinnostaa erityisesti elpymyskivi. Haluaisin tietää, miksi tarvitset tietoa siitä. Minä jouduin olemaan varjeluksien kanssa tekemisissä nuorempana. Tarkoitan aikaa, jolloin Voldemort vielä eli. Ne osaavat olla hyvin vaarallisia esineitä väärinkäytettyinä, ja siksi toivon, että sinä pysyisit niistä erossa.
Voin kuitenkin kertoa varjeluksista pari seikkaa, jotka sinun on hyvä tietää. Maailman vahvimmaksi sauvaksi kutsuttu seljasauva on tuhottu. Minä itse katkaisin sen sinä päivänä, kun Voldemort kuoli, ja voin vakuuttaa, että sitä sinun on aivan turha etsiä. Näkymättömyysviitta taas on kolmesta varjeluksesta niin sanotusti vaarattomin ja on tällä hetkellä veljesi Jamesin omistuksessa, kuten olet varmaan jo järkeillytkin. Elpymyskivi taas on vieläkin olemassa, mutta sen olinpaikasta ei kellään ole tietoa. Minä itse olen pidellyt kiveä käsissäni yhden ainoan kerran ja voin kertoa, ettei se herätä kuolleita henkiin oikeasti. Se tuo ainoastaan kuolleiden sielut näkyviksi, ja sekin on vain tilapäistä.
Pyydän, ettet etsisi kiveä, vaikka se vaikuttaakin sinua kiinnostavan. Kivestä ei ole kuin harmia, ja olen varma, että Teddykin tietää sen sisimmässään. Älä etsi kiveä, äläkä muitakaan varjeluksia, sillä legenda, jonka mukaan tulet Kuoleman herraksi omistaessasi kaikki kolme varjelusta, on puppua. Jos aikeesi eivät liity varjelusten etsimiseen, kerro ihmeessä minulle, mihin tarkoitukseen tarvitset tietoa, niin voin ehkä auttaa sinua.
Toivottavasti sinulla menee hyvin.
Terveisin Isä
P.S. En ole kertonut äidille.Albus tuijotti kirjettä tiukasti ja viimeisen lauseen kohdalla huojennuksen aalto hulmahti hänen lävitseen. Onneksi isä ei ollut kertonut mitään äidille. Hän tappaisi poikansa, jos saisi tietää hänen etsivän tietoa vaarallisista Kuoleman varjeluksista. Albus puri huultaan ja vilkaisi opettajien koroketta. Professori Lupin ei ollut vielä tullut lounaalle.
Hitsin Teddy! hän kirosi mielessään. Mies oli kipittänyt heti heidän keskustelunsa jälkeen kirjoittamaan Harrylle, mitä Albus suunnitteli. Olipa reilusti toimittu. Albus käänsi kyllästyneenä pergamentin ympäri ja kaivoi laukustaan kirjoitustarvikkeet. Sitten hän kastoi sulkakynän mustepulloon ja kirjoitti paperin tyhjälle puolelle:
Terve, Isä
Olen pahoillani, mutten voi kertoa, mihin tarvitsen tietojani, mutta voin vannoa, etten aio etsiä varjeluksia. Saat ehkä tietää kaiken jonakin päivänä. Älä huolestu. Kaikki on paremmin kuin koskaan.
-Albus
P.S. Kiitos viimeisestä.Albus silmäili vastausta ja sujautti sen sitten takaisin kirjekuoreen. Hän sinetöi sen uudelleen lyhyellä sauvan heilautuksella ja tökkäsi sen sitten pöydän päällä käyskentelevän Ginder-pöllön nokkaan.
”Vie tämä takaisin isälle”, hän sanoi ja lähetti pöllön matkaan.
”Mitäs asiaa Harrylla oli?” Will kysyi pöllön kadotessa näkyvistä.
”Ei mitään erikoista”, Albus vastasi tavoitellen välinpitämätöntä äänensävyä.
”Ei kai meidän äiti vaan ole taas pyytänyt teidän perhettä meille uuden vuoden viettoon?” Will voihkaisi. ”En kestä sitä, kun se aina ahdistelee teitä! Sen mielestä on niin hienoa olla
Pottereiden perhetuttu”, Will matki kehnosti äitinsä ääntä.
”Ei, ei mitään sellaista!” Albus kiiruhti keskeyttämään Willin kauhukuvitelmat.
”Eikö? No, mitä sitten?” Will kysyi.
”Äh, kunhan vain taas huolehtii turhasta”, Albus vastasi huolettomasti, mutta todellisuudessa pelonsekaiset ajatukset kalvoivat hänen mieltään. Voisivatko varjelukset todella olla niin vaarallisia kuin isä oli väittänyt? Isä ei koskaan varoitellut turhasta, ja Albus tiesi, että nyt hän oli tosissaan. Voisiko Siriuksen ongelman selvittäminen olla loppujen lopuksi vaarallista? Oliko mies, josta oli ehtinyt tulla pojalle hyvin läheinen, todellisuudessa vaaraksi hänelle? Hän sulki silmänsä ja huokaisi syvään.
Albuksen synkät ajatukset ehtivät kuitenkin kadota iltapäivään mennessä, sillä silloin olivat vuorossa kuudensien luokkien ensimmäiset joulutanssiaisharjoitukset. Scorpius liittyi poikien seuraan heti lounaan jälkeen ja kertoili nyt ylpeänä, kuinka Vane ja Chilwood eivät voineet vastustaa häntä.
”Lupasin tanssia tänään Vanessan kanssa. Cindy oli vähän mustasukkainen, mutta lupasin tanssia hänen kanssaan heti seuraavissa harjoituksissa”, Scorpius selosti innokkaana, kun he kävelivät kolmannen kerroksen portaikossa suuntanaan seuraavassa kerroksessa sijaitseva varasali, jossa harjoitukset pidettäisiin.
”Hienoa”, Albus vastasi kyllästyneesti.
”Niin onkin”, Scorpius sanoi ja jatkoi: ”Kenen kanssa te muuten tanssitte?”
”En tiedä. Mieluiten en kenenkään”, Albus totesi yrmeästi.
”Minä ajattelin pyytää Rosea”, Will sanoi saaden pojat hätkähtämään ja kääntymään hämmästyneinä puoleensa.
”Oikeaa toimintaa, toveri Will. Heitä ylävitonen!” Scorpius kehui viimein ja hienoisesti punasteleva Will läppäsi kätensä hänen kättään vasten.
”Niinpä. Hieno juttu!” Albuskin kehaisi ja näki, kuinka Willin itseluottamus kasvoi hetkessä.
”Niin minä aion tehdä”, Will vielä vakuutteli itselleen, kun pojat saapuivat varasalin ovelle.
He astuivat sisään suureen korkeaan huoneeseen. Salin seinät olivat vitivalkoiset ja korkeita ikkunoita peittivät lähes yhtä vaaleat verhot. Pojat tuijottelivat suut auki kattoa, johon oli maalattu erilaisia köynnöksiä ja kukkia.
”Moi, pojat”, ääni kuului heidän vierestään ja he kääntyivät katsomaan paikalle tulleita tyttöjä.
”Joko tanssittaa?” Dominique kysyi. ”McGarmiwa on varmaankin hurmaava tanssimaikka”, hän jatkoi ja iski silmää Albukselle, joka esitti yökkäävänsä.
Tyttö pyörähti Scorpiuksen puoleen ja kysyi: ”Kenen kanssa sinä muuten tanssit?”
”Tuota…” Scorpius aloitti, mutta silloin hänen takaansa kajahti lirkutteleva kutsuhuuto:
”Scorpius!” kiharatukkainen tyttö huudahti ja oli jo siinä samassa kahmaissut Scorpiuksen käsipuoleensa. ”Joko mennään?” Vanessa Vane kysyi ja tuijotti vaaleaa poikaa palvoen.
”Ai, hei Vanessa”, Scorpius tervehti nopeasti ja katsoi sitten Dominiqueta. ”Tanssin Vanessan kanssa.”
”Jaa”, Dominique töksäytti ja vilkaisi Scorpiuksen käsivarressa roikkuvaa tyttöä nenänvarttaan pitkin.
”No, me taidetaankin tästä mennä… tuonne”, Scorpius viittoili epämääräisesti ympärilleen ja hivuttautui sitten takavasemmalle yli-innokas Vanessa kiinni itsessään.
”Vai sellaista”, Dominique totesi ja katseli ihmisjoukon sekaan katoavan kaksikon perään. Nelikon välille lankesi pingottunut hiljaisuus, jonka Rose lopulta varovasti rikkoi.
”Ette kertoneet vielä, kenen kanssa te tanssitte”, hän sanoi pojille kysyvä ilme kasvoillaan.
Albus oli juuri vastaamassa, mutta Will ehätti ensin: ”Mietin, että tanssisitko sinä minun kanssani.” Poika osoitti hermostuneesti epäsuoran kysymyksensä tytölle.
Rose tuijotti Williä hetken hämmästyneenä, mutta tokeni pian. ”Kyllähän se käy. Mikä ettei?” hän vastasi ja hymyili pienesti. Will näytti olevan onnensa kukkuloilla, ja Albus sai vain vaivoin piilotettua virneensä.
”No, onpa kiva juttu, kun minä olen ainut ilman paria”, Dominique puuskahti.
”Etpäs ole. Albuskin on käsittääkseni vielä pariton”, Rose vastasi ja loi Albukseen merkitsevän katseen.
”Niin olenkin”, Albus vastasi ja vilkuili ympärilleen.
”Se on sitten sillä selvä”, Dominique totesi ja katsoi Albusta päättäväinen ilme kasvoillaan. ”Sinä tanssit minun kanssani.”
Albus hätkähti ja kääntyi tuijottamaan serkkuaan kauhistuneena. ”Mutta… Sinähän olet minun
serkkuni”, hän sanoi hitaasti ja koetti edelleen sisäistää tytön sanoja.
”Mitä siitä?” Rose tivasi. ”Tehän vain tanssitte. Ei se tarkoita sitä, että olette rakastavaisia ja menette pian naimisiin!”
Albus huokaisi syvään ja hieroi otsaansa. ”Ihan sama”, hän vastasi ja vilkaisi Dominiqueta. Onneksi tyttö oli kuitenkin ihan sievän näköinen, joten hänen kanssaan kehtasi tanssia.
Serkku tai ei.Silloin harjoitussalin ovet aukenivat ja paikalle pyyhälsi rehtori McGarmiwa hulmuavassa samettiviitassaan ja hänen perässään asteli professori Lupin, joka oli sonnustautunut tyylikkääseen siniseen kauluspaitaan ja tummiin farkkuihin. Miehen tukka hohti kauluspaidan värisenä ja hänen silmänsä näyttivät mustilta. Hän sai nuorten tyttöjen ihailevat katseet ja huokailut osakseen heti ovesta sisään tullessaan. Albus katsoi Lupinia katkerasti. Hän ei pystynyt käsittämään sitä, että oli luottanut miehelle salaisuutensa, ja tämä oli mennyt kantelemaan kaiken hänen isälleen. Se ei ollut oikeudenmukaista.
”Päivää!” McGarmiwa asettui keskelle salia ja tervehti oppilaita. Sali hiljeni kuuntelemaan vanhaa rehtoriaan. ”Kuten jo tiedättekin, pidämme nyt ensimmäiset tanssiharjoitukset tulevia joulutanssiaisia varten. Tänään harjoittelemme kaikkein yksinkertaisinta tanssia, jonka nimi on valssi. Lienette kuulleen tästä tanssista jo aikaisemmin. Joku saattaa olla tanssinutkin”, McGarmiwa sanoi ja loi lyhyitä katseita ympärillään seisoviin ihmisiin.
”Ensin kuitenkin mietitään perinteisten tanssien perusasioita”, nainen sanoi ja kääntyi lähimpään tyttöporukkaan päin: ”Tytön pitää ajatella tanssivansa kuin kissa, joka liikkuu kevyesti hypähdellen tanssilattialla. Ajatelkaa jokaisen liikkeenne kevyeksi ja harkituksi, ilman horjahduksia tai epäröintiä. Kissa tietää, mitä tekee ja niin tiedätte tekin.”
”Hyvähän se katin on puhua”, Albus kuiskasi Willille, joka tyrskähti kuuluvasti.
”Ja pojat!” McGarmiwa huudahti ja hulmahti Albusta ja Williä kohti saaden nämä jäykistymään paikoilleen: ”Te samaistutte hevoskotkaan, joka tanssin alkaessa nousee uljaasti takajaloilleen aikomuksenaan viekoitella naaras itselleen. Te otatte haltuunne yhden kauniin kissan ja kuljetatte häntä varmoin ottein tanssin alkuaskelista aina viimeiseen pyörähdykseen saakka ja lopuksi kumarratte hänelle kiitollisina. Teidän täytyy pidellä omaa kissaanne kuin kedon kauneinta kukkasta. Hän on teidän ylpeytenne ja haluatte näyttää sen!”
”Hullu se on”, Albus totesi McGarmiwan päättäessä julistuksensa. ”Jäänyt vissiin aika monta kertaa ilman hevoskotkaa.”
Hänen vieressään seisovat Will ja Dominique nauroivat katketakseen, mikä ei suinkaan jäänyt rehtorilta huomaamatta.
”Jospa herra Longbottom voisi kertoa meille, kuinka ennen tanssin alkua tulee menetellä”, nainen katsoi Williä pisteliäästi.
Will seisoi hetken paikallaan suu hölmösti auki, eikä selvästikään tiennyt, mitä sanoa. Lopulta Albus päätti pelastaa ystävänsä ja kumarsi syvään vieressään seisovalle Dominiquelle kysyen arvokkaasti: ”Saanko luvan?”
”Oikein, Potter. Saanen kuitenkin huomauttaa, ettei ollut sinun vuorosi vastata, mutta voin kyllä varata sinulle oman hetken myöhemmiltä tanssituokioiltamme, kun kerran näyttämisenhalusi on noin suuri”, McGarmiwa totesi kuivakasti ja kääntyi taas puhumaan tasapuolisesti koko salille.
”Noniin. Siirtykäämme valssin harjoitteluun. Minulla on tänään mukanani professori Lupin, joka lupasi ystävällisesti avustaa minua päivän ensimmäisen tanssin kanssa. Eli”, hän aloitti ja Lupin siirtyi seisomaan hänen eteensä: ”ensiksi poika asettaa vasemman kätensä tytön vyötäisille ja tyttö asettaa oikean kätensä pojan olkapäälle. Kas näin. Sitten poika tarjoaa tytölle oikeaa kättänsä, jolle tyttö laittaa vasemman kämmenensä. Tytön käsi on kevyt ja poika pitelee sitä kuin haurasta kukkasta.”
Nyt McGarmiwa ja Lupin olivat tanssiasennossa ja Albus yritti pidätellä nauruaan. Lupin näytti niin koomiselta seisoessaan siinä ainakin kolme kertaa itseään vanhemman naisen edessä. Pian McGarmiwa jatkoi selostustaan: ”Askelkuvio on askel, viereen, viereen, askel, viereen, viereen eli yks, kaks, kol, yks, kaks, kol…” Nainen jatkoi laskemista ja hän ja Lupin alkoivat tanssia laskennan tahdissa. Oppilaiden joukosta kuului tirskuntaa ja Albus vihelsi kuuluvasti. Lupin oli kuin ei olisi kuullutkaan ja alkoi kiusallaan viedä McGarmiwaa ympäri lattiaa, mikä ärsytti Albusta suunnattomasti. Jonkin aikaa tanssahdeltuaan he pysähtyivät ja erkanivat toisistaan.
”Noniin! Sitten on teidän vuoronne. Jakautukaa pareiksi”, McGarmiwa kehotti. ”Ripeästi nyt! Ei tässä ole koko päivää aikaa”, hän hoputti, kun kukaan ei liikahtanutkaan.
Oppilaat alkoivat hälistä ja etsiä itselleen vastakkaista sukupuolta olevaa paria. Will siirtyi Rosen viereen ja Albus meni hiukan lähemmäs Dominiqueta. Hän vilkaisi Scorpiusta, jonka seisoi jonkin matkan päässä kiharapää edelleen käsipuolessaan. Albus hymyili itsekseen. Tuollaista tyttöä Scorpius ei tulisi kestämään kovin kauaa.
”Mikä hupakko”, joku puuskahti hänen vieressään ja Albus kääntyi katsomaan ärtyneen näköistä Dominiqueta.
”Miksi se sinua niin paljon haittaa?” hän viittasi Scorpiuksen suuntaan ja katsoi Dominiqueta yllättyneesti.
”Ei se haittaakaan”, Dominique tiuskaisi Albukselle. ”Säälin vain tyttöä.”
”Miten niin säälit?” Albus kysyi.
”Koska Scorpius inhoaa häntä”, Dominique vastasi.
Albus katsoi Dominiqueta hämmästyneenä ja vilkaisi sitten Scorpiusta, joka tosiaan näytti aivan siltä, kuin etsisi lähintä pakoreittiä. ”Olet oikeassa”, hän myönsi viimein.
”Saisinko taas huomionne?” McGarmiwa kailotti ja viisikymmentä päätä kääntyi häntä kohti. ”Otetaan ensin kuivaharjoitteluna. Pojat, tarttukaa parianne, kuten äsken näytimme professori Lupinin kanssa. Rohkeasti vain! Älä viitsi, Nibbelton, ei neiti Gannes sinua pure!” hän käski ja hätyytti erästä finninaamaista puuskupuhpoikaa, joka ei suostunut tarttumaan pariinsa.
”Paras totella”, Dominique sanoi ja Albus asetti kätensä tytön vyötäisille ja nappasi tämän vasemman käden omaansa.
”Sitten yritetään”, McGarmiwa julisti: ”Tanssikaa tahdissa. Yks, kaks, kol, yks, kaks, kol, askel, viereen, viereen…”
Albus alkoi liikehtiä kömpelösti rehtorin antamassa tahdissa ja huomasi pian olevansa viejän sijasta vietävänä, kun Dominique alkoi tanssittaa heitä tahdin mukaan. ”Äiti on opettanut minulle valssia. Hän sanoo, että se on tärkeä ranskalainen perinnetanssi ja kaikkien on hänen mukaansa osattava tanssia sitä, joten tämä on helppoa minulle”, hän selitti Albukselle. Pian McGarmiwa laittoi musiikin soimaan ja parit jatkoivat valssaamista. Albus näki Willin tanssittavan Rosea vähän matkan päässä heistä. Poika piteli tyttöä aivan kuin McGarmiwan höpöttämää kedon kukkasta ja Albuksen kasvoille karkasi hymynpoikanen.
”Joilla kuilla ainakin näyttää menevän hyvin”, hän sanoi Dominiquelle, joka vilkaisi myös Williä ja Rosea virnistäen iloisesti.
”Enemmän tunnetta, uljaat hevoskotkat!” McGarmiwa huudahti, ja Albus ja Dominique purskahtivat nauruun.