Author: Haava
Beta: Ei ole.
Genre: femme, one-shot, angst, romance, draama, jotain
Pairing: Iisa/Aura
Rating: S
Summary: Iisa meni takaisin olohuoneeseen, jostain kuului hiljaista tärinää. Tyttö jätti puhelimen värinähälytyksen huomiotta ja jatkoi parvekkeelle napaten nojatuolin selältä kuluneen nahkatakin mukaansa. Sen taskussa oli tupakkaa.Disclaimer: Kaikki on minun.
Warnings: Ei ole.
A/N: En tiedä miksi julkaisen tämän. Kirjoitin tämän jo jokunen hetki sitten, mutta tänään etsin tämän uudestaan käsiini ja mietin että miksipä ei. Alunperin tämä oli joku henkilökohtainen dystopiani, nyt tämä oli jokseenkin terapeuttista lukea ja muokata uudelleen. Tiedän että tämä on vähän päätön ja epämääräinen ja kaikkea ja apua, mutta kuitenkin. Otsikko ei luonnollisesti liity tekstiin mitenkään mutta en keksinyt mitään ja joo. Tällä mennään. Kommentit olisi ihan todella, todella hirmuisen kivoja.
Tulen huomenna teelleIisa vaelsi tyhjästä huoneesta toiseen kuin aave. Hän mittaili olohuoneen lautalattiaksi naamioitua laminaattia ja perässä kulki pieni oranssi kissa joka sanoi nau ja miau koko ajan uupuneempana. Tänään Iisa ei jaksanut kääntyä ympäri ja silittää. Tänään oli ensimmäinen päivä kissan hankkimisen jälkeen kun se ei saanut kaipaamaansa huomiota.
”Häivy, Katti”, Iisa komensi eikä kissa ollut uskoa korviaan. ”Kuulit kyllä, mene pois. Hus.”
Katti sanoi surkeasti mau eikä liikahtanutkaan. Iisa seisoi hetken paikallaan ennen kuin kumartui ja nappasi kissan syliinsä. Kissa ehti kehrätä tyytyväisenä sen lyhyen hetken kun tytöllä kesti kävellä makuuhuoneeseen, eikä tajunnut mitä tapahtui ennen kuin valkoinen ovi suljettiin suoraan sen pienen vaaleanpunaisen kuonon edestä. Oven takana alkoi sydäntä särkevä ulinakonsertti ja ovi tömähteli hiljaa saranoillaan kissan raapiessa sitä ulospääsyä anoen. Vuokraisäntä ei ilahtuisi.
Iisa meni takaisin olohuoneeseen, jostain kuului hiljaista tärinää. Tyttö jätti puhelimen värinähälytyksen huomiotta ja jatkoi parvekkeelle napaten nojatuolin selältä kuluneen nahkatakin mukaansa. Sen taskussa oli tupakkaa.
*
Seuraavana päivänä ovikello soi. Katti kyyristeli naulakon alla kiilusilmät palaen; se ei pitänyt vieraista. Iisa harkitsi hetken avaamatta jättämistä mutta tassutteli lopulta kuitenkin alistuneena ovelle ja päästi tulijan sisään.
Se oli Kielo. Ihana pitkätukkainen Kielo kukkamekoissaan, Iisa oli aina halunnut olla sellainen, muttei koskaan osannut. Tukankin kasvattaminen loppui siihen että kyllästytti liikaa ja poikamitta teki paluun jo ennen kuin suortuvat ylsivät edes olkapäille.
Katti uskaltautui pois piilostaan ja sanoi hiljaa purr, se piti Kielosta. Niin piti Iisakin, mutta sillä hetkellä tytön läsnäolo oli vähän liikaa. Kielo näki aina kaiken.
”Mitä sulle on tapahtunut?” oli tietenkin ensimmäinen kysymys. Iisa vilkaisi alaspäin ja katse törmäsi samoihin vaatteisiin, joita tyttö oli pitänyt jo viimeiset kolme päivää ainakin. Myös nukkuessaan. Iisa ei uskonut tuoksuvansa kovin hyvältä ja virnisti laimeasti ja nolostuneena.
”En ole ihan edustuskunnossa juuri nyt”, hän vastasi välttelevästi ja paljaat jalat läimivät lattiaa tytön kiirehtiessä keittiöön vedenkeittimen luo. ”Teetä?” hän huikkasi kenkiään riisuvalle Kielolle ja yritti kuulostaa siltä reippaalta tytöltä joka joskus oli ollut.
”Joo, kiitos”, Kielo sanoi tullessaan perässä keittiöön. ”Mä olen yrittänyt soittaa. Ja lähettää viestejä.”
”Ai, mun puhelin on rikki”, sanoi Iisa huolettomasti ja kaivoi kaapista mangoteepusseja ja hunajaa. Sitten hän otti toisesta kaapista kaksi muumimukia, Mymmelin ja Nuuskamuikkusen. Hän joi aina Nuuskamuikkusesta.
”Tässähän se on”, keittiön pöydän ääreen istunut Kielo sanoi ja painoi epäilevästi löytämänsä kännykän keskinäppäintä. Näyttöön syttyi valo ja Kielon toinen kulmakarva kohosi paljonpuhuvasti kun hän käänsi katseensa puhelimesta Iisaan.
”Ai, se toimii sittenkin”, Iisa punastui ja kaatoi vettä kuppeihin teepussien päälle ennen kun toi ne pöytään.
Kielo avasi näppäinlukon.
”Sulla on neljätoista avaamatonta tekstiviestiä joista varmaan puolet on multa sekä viisi vastamaatonta puhelua, jotka on varmaan kaikki multa. Mitä tapahtuu?”
Iisa hämmensi teetään tarkkaavaisesti keskittyen eikä kohottanut katsettaan. Katti puski pöydän alla piskuista päätään hänen nilkkaansa vasten ja sanoi hurr, Iisa otti pöydällä olevasta paketista keksin pudottaen sen pöydän alle ja toivoi, ettei kissa kuolisi siihen. Tai no, samapa tuo.
”Missä Aura on?”
Voilà, ajatteli Iisa ja kohotti katseensa Kielon silmiin.
”Se lähti.”
Kielo kakoi hetken teekuppinsa yllä ennen kuin ähkäisi:
”Miten niin
lähti?”
”Kyllä sä tiedät. Se puhui siitä aina. Sillä on unelmia. Se meni katsomaan maailmaa”, Iisa töksäytteli väkinäisesti ja pudotti toisen keksin pöydän alle Katin alkaessa jälleen kerjätä huomionosoituksia.
”Mä… en tiedä mitä sanoa”, Kielo sanoi maistellen ajatusta päässään ja katsoi surkeana vastapäistä seinää.
”Ei sun tarvitse sanoa mitään”, Iisa lupasi ja upotti katseensa mangoteen pyörteilevään pintaan. Yhtäkkiä ei tehnytkään enää yhtään mieli mitään niin makeaa.
*
5 vastaamatonta puhelua
Kielo (4)
Aura (1)
14 lukematonta viestiä
3.10.2011 klo 18:01
Lähettäjä: Kielo
Jos mä tulen huomenna teelle, saanko lainata sun muistiinpanoja psykologiasta?
3.10.2011 klo 21:59
Lähettäjä: Aura
Istuin lentokoneessa jonkun kiinalaisen miehen vieressä. Olen ostanut jo ihan liikaa levyjä (vaikkei niitä voikaan olla ikinä liikaa) ja pari tosi mielenkiintoista kirjaa. Mun asunto on nätti. Mulla on jo nyt ikävä sua.
4.10.2011 klo 12:38
Saitko mun viestiä eilen? Voinko tulla kylään?
4.10.2011 klo 19.18
En mä sitten tullut.
4.10.2011 klo 23:25
Kaikki on melkein vielä nätimpää kuin mä kuvittelin. Mulla on näköala kattojen yli, tämä asunto on seitsemännessä kerroksessa. Toivon etten tipahda vahingossa parvekkeelta. Mulla on vieläkin ikävä sua.
5.10.2011 klo 12:00
Ottaisitko sä mut tänään vastaan?
5.10.2011 klo 16:47
Mitä sulle kuuluu?
5.10.2011 klo 18:56
Ei sitten.
5.10.2011 klo 20:42
Sano jotain. Kiltti. Mä haluan tietää, ettet sä ole kuollut.
5.10.2011 klo 21:56
Jos sä et vastaa mulle mitään huomiseen mennessä niin tulen kylään joka tapauksessa.
6.10.2011 klo 01:56
Älä vihaa mua. Jooko.
6.10.2011 klo 10:38
Sulla on kolmeen asti aikaa sanoa jotain.
6.10.2011 klo 14:32
Mulla ei ole edes kivaa täällä enää kun sä et sano mitään.
6.10.2011 klo 14:42
Nähdään kohta.
6.10.2011 klo 23:59
Vastaanottaja: Aura
En mä vihaa sua. Anteeksi.*
Katti istui sohvatyynyllä elämäänsä kyllästyneenä ja katseli kuinka Iisa makasi lattialla silmät kiinni ja yritti unohtaa itseään musiikkiin. Musiikki oli niin kovalla että bassot tuntuivat tärähtelyinä iholla ja rinnassa, Katti sanoi sopiviin väleihin miu ja pöyhisteli karvojaan.
Postiluukku kolahti jossain.
3.11.2011
Hei Iisa.
Mä asun muutaman kilometrin päässä tämän postikorttikuvan maisemasta. Käyn aina joskus tuolla kukkulalla, siellä tuulee tosi kovaa. Leikkasin mun hiukset pois. Tai no, on niitä jäljellä vielä ehkä pari senttiä. Mulla on myös kiva hattu, sä varmaan tahtoisit tällaisen myös.
Täällä on kylmä. Ei varmaan silti yhtä kylmä kuin Suomessa.
Voiko Katti hyvin?
Rakkaudella,
Aurasi
P. S. Ikävä.*
Kielon käsi silitti Katin oranssia turkkia ja Katti kehräsi kuin viimeistä päivää. Hellyydenosoitukset, joita sille oli ennen osoitettu aina kun se ikinä keksi kerjätä ja useimmiten muulloinkin olivat vähentyneet käytännössä nollaan ja nyt kissa nautti täysin rinnoin kun joku halusi edes kerran helliä sitä. Kielo ei tosin näyttänyt keskittyvän puuhaansa erityisen täysillä, tyttö tuijotteli kaukaisuuteen ja sanoi sitten vaimealla äänellä:
”Sä et voi jatkaa noin.”
Iisa kohotti päätään sohvatyynystä ja katsoi kysyvästi Kieloa.
”Sun pitää elää.”
”Mähän elän”, Iisa puolustautui ja haroi takkuista tukkaansa. Hän oli jopa käynyt aamulla suihkussa, nyt leikkausta kaipaava ruskea pehko jopa näytti hiuksilta jälleen. Tai ainakin olisi näyttänyt jos Iisa olisi vielä jaksanut harjata ne.
”Niin varmaan”, Kielo tuhahti. ”Koska sä viimeksi poistuit tästä talosta? Ketä muuta kuin mua sä olet viime kuukauden aikana nähnyt?”
”Kävin maanantaina kaupassa. Ja ei mulla ole muita kavereita. Kaikki loput keiden kanssa mä aiemmin hengasin oli Auran kavereita”, Iisa huomautti ja painoi kasvonsa takaisin koristetyynyyn. Se oli aika kova eikä ollenkaan mukava, mutta Iisa ei oikein jaksanut piitata.
”Sä voit lähteä mun kanssa vaikka shoppailemaan huomenna”, Kielo maanitteli ja yritti hymyillä kannustavasti. Katti tökki kuonollaan vaativasti kättä, joka oli valahtanut kissan selältä sohvalle tytön reiden viereen, mutta silitys ei jatkunut.
”En mä tykkää shoppailusta”, Iisa mumisi jostain sohvatyynyn uumenista.
”Tykkäätpä. Varsinkin mun kanssa”, Kielo hymähti ja taputti Iisan pörröistä päälakea.
”Mene pois”, Iisa vinkui ja Kieloa hymyilytti ihan oikeasti. Muutaman viikon takainen Iisa ei olisi edes jaksanut protestoida. Se Iisa olisi vain jättänyt tulematta ja kieltäytynyt laittamasta kenkiä jalkaansa.
”Hienoa, mä tulen hakemaan sut huomenna yhdeltä. Ole valmis”, Kielo varoitti ja lähti hyräillen eteiseen. Parin minuutin kuluttua ovi kävi ja Katti sanoi muutaman kerran tyytymättömästi nau suljetun ulko-oven edessä. Sitten se meni vihaisena naulakon alle nukkumaan ja näki pahoja unia koska kukaan ei tullut taaskaan silittämään sitä uneen.
*
Aura soittaa.”…Moi.”
”Moi… Mä vaan… Kai sä olet ihan kunnossa?””Joo. Entäs sä?”
”Olen mä. Mitä kuuluu?””Ei mitään. Mun pitää ruokkia Katti nyt.”
”Ai. Saanko mä sanoa yhden jutun ihan nopeasti vielä ennen kuin sä menet?””Anna tulla.”
”Mä tulen kotiin ensi viikolla.””…”
”Sano jotain.””Missä on koti?”
”Aluksi varmaan äidin luona. Sen jälkeen jossain muualla, en mä tiedä vielä.””Ai.”
”Nähdäänkö me?””…”
”Iisa?””Nähdään.”
*
Lentokenttä oli täynnä väkeä, mutta vain yhdellä tytöllä oli kirkuvanpunainen takki ja maailman kaunein hymy. Iisaakin olisi hymyilyttänyt ellei olisi itkettänyt niin paljon, hän tärisi kauttaaltaan ja tuijotti lähestyvää hahmoa paikoilleen jumiutuneena. Vähän kuin joku olisi liimannut hänen jalkansa lattiaan, mutta unohtanut pakottaa loputkin vartalosta liikkumattomaksi.
”Iisa”, Aura sanoi tervehdyksen sijaan ja tarkkaili varoen toisen kasvoja. Ne olivat unohtuneet pelokkaansekaiseen ilmeeseen, joka ei ilmiantanut minkäänlaista ilahtuneisuutta Auran paluusta.
”Entä jos…” Iisa sanoi vaimeasti kun hiljaisuus oli jo melkein muuttunut painostavasta sietämättömäksi ja Aura oli alkanut vilkuilla pakoteitä.
”Mitä? Sano vaan”, Aura kannusti toisen viivytellessä vaivautuneena ja otti varoen askelen lähemmäs. Iisa ei väistänyt.
”Vaan suutele mua nyt, jooko?”
Auran kasvot valaistuivat hymyyn, joka oli ensin epäröivä ja muuttui sitten puhtaasti onnelliseksi. Hän kuroi viimeisetkin sentit umpeen ja antoi hymynsä sulautua Iisan omaan, liikautti huuliaan varovasti ja antoi toisen kätensä vaeltaa ylös niskaan hiussuortuvien joukkoon.
Iisa melkein unohti vastata suudelmaan ilon pulputessa suoniin ja jänteisiin, hän vain oli siinä ja kuunteli kuinka palaset loksahtelivat hiljaa takaisin paikoilleen.
”Aiotko sä mennä uudestaan pois?” Iisa kysyi niin lähellä Auran kasvoja, että silmät oli vaikea erottaa kahdeksi.
”En mä ehkä ihan heti”, Aura henkäisi otsa vasten toista ja Iisa kiersi kätensä niin tiukasti tytön ympärille, ettei tämä olisi päässyt lähtemään vaikka olisi halunnutkin.
Ei sillä että Aura olisi halunnut.