Liv, ja mie aina hämmennyn ja tulen varmaan aina hämmentymään siitä, kun sie jaksat kehua kirjoitustyyliäni :') Täytyy kyllä myöntää, että itsekin olen yllättävän tyytyväinen tähän fikkiin ja kirjoittamaani... Musta on tuntunut, että tää about seitsemän sivun luvun pituus ei ole loppujen lopuksi niin ihmeen pitkä, mutta kiva jos on tarpeeksi pitkiä : D Jotenkin jännästi pätkiessäni tätä yhteen pötköön kirjoittamaani alkupuolta lukuihin se sattui jakaantumaan juuri sopivasti yhtä kohtaa lukuun ottamatta tasan seitsemän sivun pituisiksi luvuiksi o__O
Remppapemppa on muuten hirmu söpö lempinimi ja tässä sitä jatkoa tuleekin taas ; ) Ja tämän luvun loppupuolta et ookkaan vielä päässyt lukemaan, muistaakseni johon näille paikkeille silloin nanon aikana inspiraationi jäätyi... Niin ja tuo alkupuoli on varmaan aika lailla samanlainen kuin silloin kun sulle sen lähetin, en mitään sen suurempia muutoksia ole tehnyt, tyyliin paria repliikkiä vain vähän hionut ja muuta semmoista hienosäätöä ja pilkunnussintaa : D Ja kiitos taas kommentista ♥
3. Koulussa taas
Sirius istui matka-arkkunsa päällä ja katseli ympärilleen pitkästyneenä. Okei, hän oli vasten normaaleja tapojaan etuajassa, mutta voisivathan muut tulla jo kohta. Yksin odottelu oli tylsää. Sitä paitsi, häntä ärtyneenä ohi mennessään katselevat jästit alkoivat jo lievästi sanottuna rasittaa. Kello oli sitä paitsi kymmentä vaille, ei hän nyt niin kauheasti etuajassa ollut, jos asiaa tarkemmin ajatteli. Mutta silti, muita ei näkynyt vielä hetkeen.
Kuutta minuuttia vaille - Sirius seurasi kelloa tarkkaan - Peter ilmestyi kulman takaa. Huomattuaan Siriuksen tämä tuli hänen luokseen niin nopeasti kuin pääsi kantamustensa kanssa. Sirius vilkutti Peterille hymyillen ja helpottuneena. Ei enää tylsyyttä.
“Moi, missäs muut ovat?” Peter kysyi istuutuessaan myöskin matka-arkkunsa päälle, kuten Siriuskin oli tehnyt. Sirius kohautti olkiaan.
“En minä tiedä, eivät ole vielä tulleet.”
“Outoa, normaalisti Kuutamo on aina kauhean etuajassa”, Peter mutisi ja Sirius hätkähti hieman kuullessaan Remuksen lempinimen ääneen sanottuna. He eivät olleet nähneet toisiaan sen jälkeen, kun Sirius oli käynyt Lupineilla, eikä Sirius yhtään tiennyt, oliko Remus enää hänelle vihainen, tai miten tämä suhtautuisi Siriukseen.
“Mmmh, niin. He, tuolta tulee Sarvihaara”, Sirius sanoi iloisena ja jatkoi korottaen ääntään: “Hei, pöljä! Pitkästä aikaa!” James hätkähti ja kääntyi äänen suuntaan. Sitten hän alkoi nauraa ja raahasi itsensä ja tavaransa Siriuksen ja Peterin luokse.
“Heipä hei, ihmiset. Missä Kuutamo on?” James ihmetteli. Peter sanoi, etteivät he tienneet, jonka jälkeen he aloittivat rennon rupattelun odotellessaan puuttuvaa kelmiä.
Lopulta, kymmenen minuuttia yli sovitun ajan, Remus ilmestyi paikalle hengästyneenä ja raahaten perässään resuista matka-arkkua.
“Anteeksi… minä olen… hieman myöhässä”, hän mutisi pahoitellen. Sirius kohotti katseensa maasta ja hymyili varovasti. Remus ei kiinnittänyt mitään huomiota häneen, vaan katsoi kohti Jamesia, joka vastasi juuri hänelle.
“Ai hieman? No jaa, ei kymmenen minuuttia ole paljon, mutta ei ole sinun tapaistasi myöhästellä”, James sanoi ja Peter nyökytteli. Remus nauroi huvittuneena, hänen hengityksensä oli jo tasaantunut hieman.
“Aina te olette niin ihastuttavan ennakkoluuloisia. Kai minäkin nyt saan edes kerran elämässäni olla myöhässä jostain?” hän kysyi.
“Saat, saat, toki”, James vastasi.
“Tai ehkä Kuutamo on päättänyt olla viimeisen vuoden koulussa oikein kapinallinen, ja aloitti pahistelun jo nyt”, Peter ehdotti. Muut kolme kelmiä nauroivat.
“Hmm, niin. Mistä sitä tietää”, Remus totesi virnistäen. Heistä kaikista oli mukavaa, kun kelmit olivat taas koolla.
~
Junassa Sirius, Remus ja Peter saivat taas syyn huokailla ja pyöritellä silmiään. James oli jo aloittanut heti Lilyn piirittämisen. Heidän piti pelata neljästään räjähtävää näpäystä, mutta heti Lilyn käveltyä heidän ohi James oli lähtenyt perään ja pyytänyt toivottamaan onnea. He siis päättivät pelata kolmestaan, sillä sitä ei ikinä tiennyt, milloin James palaisi ja missä kunnossa.
Kukaan heistä ei ollut pelannut räjähtävää näpäystä kesän aikana, ja sen kyllä huomasi. Korttipino räjähteli vähän väliä, ja joka kerta pojat repesivät nauramaan. Heillä oli ollut todellakin ikävä näitä kelmien yhteisiä hetkiä. Kaikki jännite Remuksen ja Siriuksenkin välillä unohtui, ja tunnelma oli kaikin puolin hilpeä ja rento. He söivät heidän herkkukärrystä ostamiaan karkkeja ähkyyn asti.
Hetken kuluttua Peterin suusta alkoi kuulua kuorsausta. Vaikka tämä olikin jo vähän aikaa maannut silmät ummessa vaunuosaston toisella penkillä, Remus ja Sirius eivät olleet uskoneet, että Peter oikeasti nukkui. Toisaalta, Peter oli aina omannut kyvyn nukkua missä tahansa vaikka keskellä päivää.
Nyt kun Peter nukkui, Sirius mietti, olisi varmaan hyvä hetki jutella Remukselle. Heidän riitansa mietitytti vieläkin häntä, ja hän halusi tietää, mitä Remus tapahtuneesta ja Siriuksesta ajatteli.
“Remus?” Sirius kysyi varovaisesti. Ikkunasta ulos katseleva Remus kääntyi katsomaan häntä tyyni ilme kasvoillaan. Sirius piti siitä ilmeestä, sillä Remusta harvoin näki niin tyynenä ja hiljaisen hyväntuulisena. Ainakaan niin, että sitä saisi katsella rauhassa toisen kummastelematta tai ärsyyntymättä.
“Niin?”
“´Minä vain mietin sitä juttua, mikä kesälomalla tapahtui. Tiedäthän, kun minä viimeksi kävin teillä. Oletko sinä minulle enää vihainen?” Sirius puhui nopeasti ja Remus hymähti sille. Siriuksella oli usein tapana puhua liian nopeasti ollessaan hermostunut.
“Vihainenko? En minä sinulle vihainen voi olla, ainakaan enää. Silloin minä saatoin hieman menettää hermoni sinuun, mutta se tilanne oli nyt mitä oli. Minunhan se tässä pitäisi pyytää anteeksi, kun olin silloin sellainen itsekeskeinen idiootti…” Remus mutisi ja katsahti Siriuksen silmiin.
“No sinun käyttäytymisesi nyt oli aivan ymmärrettävää. Minähän se kusipää olin, ei minulla ollut oikeutta alkaa vinkua sinulle sillä lailla, varsinkin kun tiesin, missä tilanteessa sinä olit.”
“Hmm, niin kai. Sovitaan, että me kummatkin ollaan idiootteja, joten me ollaan tasoissa ja kummankaan ei tarvitse olla vihainen. Käykö?” Remus kysyi pilke silmäkulmassa. Hän tunsi Siriuksen sen verran hyvin ja oli ollut samanlaisessa tilanteessa sen verran usein, että tiesi, ettei Siriuksen kanssa aiheesta väittely johtanut mihinkään.
“Sovitaan vaan”, Sirius vastasi ja jatkoi hymyillen: “Rakas idioottisuteni.” Remus nauroi ja kurottautui potkaisemaan Siriusta kevyesti. Sirius hymyili, kaikki oli siis ennallaan heidän välillään. Syntyi hetken hiljaisuus, jonka Remus rikkoi puhuen huvittuneella äänensävyllä.
“Tiedätkö mitä?”
“No mitä, Kuutamo?”
“Sinä kyllä olit aika suloinen silloin, kun ajattelin asiaa jälkeenpäin. Kun halusit välttämättä päästä huoneeseeni. Se tuntui oikeastaan aika mukavalta, sillä tajusin, että sinä siis todella välitit voinnistani, ja siitä, onko minulla kaikki hyvin.” Viimeisen lauseen aikana Remus punastui kevyesti ja käänsi katseensa taas ulos hämmentyneenä. Nyt oli Siriuksen vuoro pukkaista toista poikaa jalallaan.
“Sinä senkin höntti. Totta kai minä välitän sinusta! Ja niin välittävät James ja Peterkin, kyllä sinä sen tiedät.”
“Tiedän, tiedän. Se vaan on välillä vaikeaa ymmärtää, että te ihan oikeasti välitätte minusta niin paljon, että haluatte olla ystäviäni… kaikesta huolimatta.”
Sirius oli vastaamassa Remukselle jotakin, mutta vaikeni kun James palasi heidän vaunuosastoon. Peter nukkui edelleen. Remus väläytti Siriukselle hymyn, jonka jälkeen hän rupesi utelemaan Jamesilta, miten tällä oli Lilyn kanssa mennyt. Sirius ja Remus ottivat hyvän asennon, sillä siitä tulisi pitkä tarina.
~
Heti, kun oppilaat olivat päästetty pois Suuresta salista ja päässeet oleskeluhuoneisiin, kelmit olivat varanneet itselleen Rohkelikkotornista takan edessä olevat nojatuolit, kuten aina ennenkin. Junassa saamistaan pakeista huolimatta James oli taas rynnännyt Lilyn kimppuun. Peter katseli Lilylle innoissaan selittävää Jamesia naureskellen, Sirius tuijotteli takkatuleen ajatuksissaan ja Remus lueskeli kirjaa.
“On kivaa olla taas täällä koulussa”, Peter totesi yhtäkkiä ja jatkoi melkein heti: “Tai siis, en minä opiskelusta oikein ole innostunut, mutta on mukavaa taas viettää aikaa kavereiden kanssa, eikä mädäntyä jossain Ranskan maaseudulla vanhempien kanssa.”
“Olet oikeassa, Matohäntä”, Remus hymähti. “Vaikka kyllä minä mielelläni Ranskassa kävisin, jos minulla olisi siihen mahdollisuus.” Sirius nauroi.
“Niin, kun siellä on niin idylliset maisemat ja siellä voi rauhassa mietiskellä asioita… ja on siellä varmaan jotain hienoa kirjallisuuttakin kirjoitettu”, hän selitti matkien Remuksen puhetapaa. Remus katsahti häntä nopeasti ja käänsi katseensa takaisin kirjaansa sanomatta mitään. Hetken kuluttua Sirius jatkoi puhumista.
“Hei, mehän voisimme mennä kesällä seitsemännen luokan jälkeen Ranskaan! Me neljä, siis. Siitä voisi tulla hauskaa.” Peter nyökytteli innostuneena. Remuksen huulille nousi virne.
“Montakohan kertaa sinä olet ihan totta suostutellut minut johonkin hölmöön sanomalla, että siitä voisi tulla hauskaa?” hän kysyi. “Ei, mutta olet oikeassa. Se voisi olla mukavaa.”
“Mm, niin. Pääset sinäkin näkemään kauniit Ranskan maaseudun maisemat”, Sirius sanoi hymyillen. “Varmasti kauniimpaa kuin Torquayssa.” Remus naurahti, muttei sanonut mitään. Hiljaisuutta ei taaskaan kauaa ehtinyt olla, kun Peter taas rikkoi sen.
“Outoa. Sarvihaara on ollut tuolla Lilyn luona jo kymmenisen minuuttia, eikä hän ole näköjään ole saanut turpaansa”, hän ihmetteli. Remus ja Sirius kääntyivät katsomaan Jamesin suuntaan.
“Mutta aika ärsyyntyneeltä Evans näyttää”, Sirius huomautti.
“Kuten aina”, Remus sanoi.
“Mitä te luulette, antaako Evans ikinä periksi ja lähtee Jamesin kanssa treffeille? Onhan Sarvihaara kuitenkin piirittänyt häntä jo kolmannesta luokasta lähtien. Ei hän ainakaan voi epäillä, etteikö Sarvihaara olisi tosissaan hänen kanssaan”, Peter mietti.
“Niin, en tiedä. Ainakin minä toivon, että Sarvis saisi naisensa joskus”, Remus vastasi. Sirius naurahti ja sanoi: “Niin, ei ainakaan tarvitsisi kuunnella Sarvihaaran epätoivoisia juttuja. Ja olisi se muutenkin aika söpöä, jos Evans antaisi hänelle mahdollisuuden ja he alkaisivat seurustella.”
“Seurustelusta muuten tulikin mieleeni, että sinä olet ollut sinkku hämmästyttävän kauan. En ainakaan ole kuullut sinulta, että sinulla olisi ollut ketään tyttöä kesällä”, Peter sanoi ja Sirius hämmentyi ja ei osannut hetkeen vastata mitään. Hän oli itse ihmetellyt samaa. Hän ei vaan enää kokenut tarvetta olla koko ajan kaulailemassa jonkun tytön kanssa.
“Niin, ihan sinkkunahan minä kesän vietin. On vain sellainen tunne, että kaipaan taukoa tyttöjen kanssa säätämisestä”, Sirius mutisi ympäripyöreästi.
“Tuo kuulosti todella oudolta sinun sanomanasi, Anturajalka”, Peter sanoi naurahtaen. “Mutta ihan mukavaahan se kyllä on, jos sinä vietät enemmän aikaa meidänkin kanssa, etkä aina ole jossain nurkan takana nuolemassa jotain likkaa.”
“Niin, olen samaa mieltä”, Remus nauroi. “Sitä paitsi, sinun kanssa jutteleminen on huomattavasti hauskempaa, kun sinun kainalossasi ei roiku joku blondi, joka ei tajua mistään muusta mitään kuin vain meikkaamisesta ja hiusten laittamisesta.”
“Hei! Tuo ei ollut reilua. Ei minun kaikki tyttöystäväni ole olleet tyhmiä!” Sirius sanoi hieman loukkaantuneena. Remus vain virnuili, sillä hän tiesi, ettei Sirius kuitenkaan suuttuisi hänelle.
“No mutta, entä Matohäntä? Kuutamolta minä en edes viitsi kysyä, niin onko sinulla ketään kiikarissa?” Sirius uteli Peteriltä, joka kohautti olkiaan.
“Ei oikeastaan. Sitä paitsi, kaikki Tylypahkassa näyttävän nyt vähän tylsiltä, kun olen kesällä katsellut niitä ranskalaisia kaunottaria…” Peter mutisi, ja Sirius ja Remus tuhahtivat.
“Niinpä tietysti”, tummatukkainen poika mutisi. “Matohännän vaatimustaso on näköjään siis noussut. Täytyy olla joku hieno keskieurooppalainen, että kelpaa.”
“Hah hah. No en nyt niinkään sanoisi. Mutta mitä jos vaihdettaisiin puheenaihetta, minun olematon rakkauselämäni ei ole mitenkään kauhean kiintoisa aihe?” Peter kysyi ja Remus oli samaa mieltä, hän mieluummin puhui jostain muusta kuin tytöistä.
~
Illalla kelmien mentyä nukkumaan ja Siriuksen maatessa vielä hereillään sängyssään hänen päähänsä putkahti eräs ajatus. Jos häntä ei enää innostanut piirittää tyttöjä samalla tavalla kuin ennen, niin miksei hän voisi kokeilla seurustella jonkun pojan kanssa? Hänhän oli silloin kesälomalla suudellutkin Remuksen kanssa, eikä se ollut mitenkään kamalalta tuntunut, päinvastoin.
Hetken asiaa pohdiskeltuaan Sirius päätti, että koko asia oli ihan hölmö ja hän mietti tuollaisia, koska oli liian väsynyt. Sitten hän vaipui uneen. Ja näki unta suutelevansa Severus Kalkarosta.
“Ei helvetti”, Sirius mumisi aamulla herättyään ja ponkaistuaan istumaan järkyttyneenä.
“Huomenta vaan sinullekin”, kuului Remuksen ääni jostain päin makuusalia Siriuksen kiinni vedettyjen verhojen takaa. Sirius vetäisi verhon osittain auki. Remus kaivoi matka-arkustaan jotakin, luultavasti sukkia, sillä hänellä ei ollut niitä jalassa. “Taisit nähdä jotain järkyttävää unta?”
“Todellakin”, Sirius sanoi. Remus kääntyi katsomaan häntä ja kun Sirius kohtasi meripihkanväristen silmien leikkisän katseen, hänen mieleensä tuli heidän kesäinen suudelmansa.
“Anturajalka, sinun poskesi helottavat”, Remus huomautti. “Ei kai se sinun unesi nyt niin kuuma ja villi ollut?”
“Mitä?” Sirius kysyi hätkähtäen. “Ei, ei todellakaan. Minä… ei tämä siitä unesta johdu.”
“Vaan mistä sitten?”
“Mieleeni tuli eräs juttu…”
“Mikä?” Remus kysyi ja alkoi vaikuttaa huvittuneen lisäksi uteliaalta.
“Älä utele.”
“Utelenpas. Kerro.”
“En.”
“Kylläpäs. Kerro tai minä kutitan sinua.” Remus tiesi, että Siriuksen sai antamaan helposti periksi missä asiassa tahansa, kun tätä kutitti. Hän nousi ja astui muutaman askeleen Siriuksen sänkyä kohti.
“Ei se asia ole edes mikään ihmeellinen, en minä tiedä miksi minä edes punastuin…” Sirius yritti selittää. Mutta Remus hyppäsi hänen päälleen sängylle ja aloitti kutittamisen. Sirius vetäisi henkeä, yritti pitää pintansa ja rimpuili parhaansa mukaan Remuksen otteesta, muttei onnistunut siinä. Remus oli vahvempi kuin hän, eräs ihmissutena olemisen hyviä puolia.
“Hemmetti, hyvä on. Mieleeni vain tuli se, kun me silloin kesällä suudeltiin.” Remus pysähtyi, jäi istumaan Siriuksen päälle.
“Ai. Mitä siitä?”
“En minä tiedä. Se vain tuli mieleeni.”
“Nyt kun sinä otit sen puheeksi, niin… haluaisitko sinä, että me suutelisimme uudelleen?” Remus kysyi hetken mielijohteesta, näyttäen itsekin hieman järkyttyneeltä kysymyksensä takia. Sirius oli hetken hiljaa hämmentyneenä ja mietti.
“Haluaisin”, vastaus oli hiljainen, lähestulkoon kuiskaus. Remus räpäytti silmiään ja kumartui lähemmäs Siriusta tuntien itsensä hieman eksyneeksi.
Tällä kertaa suudelma oli hieman pidempi, ja Remuskin osallistui siihen. Kesällä se oli oikeastaan vain ollut sitä, että Sirius suuteli ja Remus istui paikallaan. Kumpikaan ei oikein tiennyt täysin, mitä tapahtui.
Siriuksen suusta pääsi ynähdys ja Remus siirsi päätään kauemmas pelästynyt katse silmissään.
“Minä menen kirjastoon”, vaaleatukkainen poika mutisi ja lähti. Pakeni, Sirius mietti. Sirius tajusi nyt vasta, että James ja Peterkin olivat vielä makuusalissa, mutta luojan kiitos nukkuivat. Sirius löntysteli hitaasti vessaan, suu roikkuen auki. Sen jälkeen hän puki päälle ja lähti aamiaiselle Suureen saliin.
~
Remus ei ollutkaan mennyt kirjastoon, kuten oli sanonut, vaan oli Suuressa salissa istumassa rohkelikkojen pöydässä ja voiteli juuri paahtoleipää. Hän oli kai tajunnut, että oli hieman liian aikaista mennä kirjastoon, ja että hän ei ollut syönyt aamupalaa. Sirius istuutui häntä vastapäätä sanomatta mitään.
Hiljaisuus jatkui jonkun aikaa, mutta muutaman minuutin kuluttua Remus rikkoi sen naurahtamalla hiljaisesti. Sirius kohotti katseensa omasta aamupalastaan ja näki toisen pojan hymyilevän hörpätessään kahvia.
“Mitä?” Sirius kysyi ihmeissään.
“Sitä vain mietin, että nykyään melkein aina, kun olemme jossain kahdestaan, tapahtuu jotain, jonka takia me olemme jonkin aikaa ihan hämillämme toistemme seurassa…” Sirius hymähti tajutessaan sen olevan totta.
“Näköjään”, hän totesi huvittuneella äänensävyllä. Remus käänsi katseensa Suuren salin ovelle, ja huomasi Jamesin ja Peterin tulevan heitä kohti.
“Ehkä se johtuu siitä, että me olemme alkaneet kasvaa aikuisiksi”, Remus mutisi, eikä Sirius tiennyt, mitä toinen sillä tarkoitti.
“Kuinka niin?” hän kysyi, muttei Remus vastannut. Siitä jäikin Siriukselle mietittävää loppupäiväksi. Miksi Remuksen piti aina sanoa kaikki niin hienosti ja vaikeasti, niin kukaan Siriuksen tapainen henkilö ei ainakaan ymmärrä? No totta kai he olivat alkaneet kasvaa aikuisiksi, kaikille kuudennen luokan aloittaville vähitellen kävi niin, mutta miten se nyt tähän asiaan liittyi? Sirius suunnitteli kysyvänsä asiaa Remukselta illalla, sillä se jäi häiritsemään häntä todella.
~
“Anturajalka, sinä olet ihan höpsö”, Remus totesi huvittuneena. “Sinä aina takerrut jutuistani ihan ihme asioihin, tiedätkös.”
“No anteeksi”, Sirius mutisi, “en minä voi sille minkään, jos minä nyt sinun mielestäsi takerrun vääriin asioihin. Mutta kerro nyt, mitä sinä sillä aikuistumisella oikein tarkoitat?” Remus katseli häntä pää kallellaan Siriuksen mielestä omituinen katse silmissään.
“Tiedätkö mitä?” hän kysyi.
“No mitä?” Sirius kysyi kärsimättömänä. Hän ei tosiaan aina ymmärtänyt Remusta. Mutta siksi Remuksen kanssa oleminen olikin välillä niin mukavaa, kun yritti tajuta toisen ajatuksenjuoksua. Välillä Remus tuppasi ajattelemaan asiat Siriuksen mielestä niin kuin tyttö.
“Minulla ei ole mitään hajua, mitä minä sillä tarkoitin”, Remus tunnusti. “Minä vain sanoin niin silloin. En minä tiedä, miten se silloin liittyi asiaan mitenkään.” Siriuksen suu loksahti.
“Häh? Sinä et tiennyt, mitä tarkoitit jollain fiksulla, sanomallasi asialla?” hän kysyi ymmällään. Remus naurahti yllättyneenä.
“En? Minä en aina tajua sinua. En minä ole mikään ihme kävelevä tietosanakirja ja mielipidelaari, jolla on aina vastaus kaikkeen”, Remus päivitteli pudistellen päätään ja virnistäen. Sirius hymähti.
“En minäkään tajua sinua”, hän vastasi ja pörrötti Remuksen hiuksia.
“Siksi me kai tulemme niin hyvin toimeen”, vaaleatukkainen poika sanoi.
“Niin. Hemmetin luonnonoikut, ihmissusi ja koira, jotka eivät ymmärrä edes toisiaan.” Remus nauroi, ja Sirius tuli ensimmäisen kerran elämässään ajatelleeksi, että Remuksen nauru kuulosti mukavalta. Ja Remuksen silmät loistivat suloisesti, kun hän nauroi.
He olivat kirjastossa, jossain syrjäisessä nurkassa etsimässä jotain riimuihin liittyvää kirjaa, jota Remus tarvitsi seuraavaa riimujen tuntia varten. Oikeastaan vain Remus etsi sitä kirjaa - ei Sirius oikeastaan edes tiennyt minkä nimisen kirjan toinen halusi löytää - ja Sirius oli hänen seuranaan ja jutteli.
“Hmm…” Remus mutisi ja vetäisi hyllystä yhden ohuehkon, ruskean ja kuluneen kirjan. “Tämä se taitaa olla”, hän jatkoi ja tutki kirjan takakantta. “Mmmh, joo.”
“Vihdoin”, Sirius huokaisi teatraalisesti, vaikka oikeastaan hänestä oli ihan mukavaa viettää aikaa Remuksen kanssa kirjastossa, vaikka sitten etsimällä jotain kirjaa aiheesta, josta Remus ei tajunnut yhtään mitään. “Haluatko sinä etsiä vielä jotain muita kirjoja vai mennäänkö?” Remus katsahti häntä hymyillen vinosti.
“Mennään vaan.” Heidän lähdettyä kirjastosta Remus kysyi: “Muistatko sinä yhtään, miksi sinä alun perin päätit ottaa animaagihahmoksesi koiran?” Sirius kohotti kulmiaan yllättyneenä.
“En minä kyllä yhtään muista. Kai se tuntui hienolta ajatukselta olla iso, musta ja karvainen otus tai jotain. En minä tiedä. Kuinka niin?” Remus kohautti olkiaan.
“Mietin vain”, hän vastasi ja hänen kasvoilleen nousi virnistys. “Minä ilmoitan jo nyt, ettei kysymykselläni ollut mitään sen syvällisempää merkitystä, se vain tuli mieleeni, joten älä menetä yöuniasi sen takia, että jäät pohtimaan sitä.”
“Hah hah. Hauskaa. Kiitos, että kerroit, nyt voin keskittyä yöllä johonkin muuhun kuin pohdiskeluun.”
“Ja mitähän sinä tuollakin tarkoitit?” Remus uteli. Sirius tuhahti ja läpsäisi toista poikaa päälaelle. Remus virnisti.
“No nukkumista tietenkin! Sinä senkin perverssi…” Sirius mumisi naureskellen.
“Oletpa sinä tylsä. En minä ainakaan aina öisin pelkästään nuku”, Remus mutisi salaperäisesti ja Sirius kohotti kulmiaan.
“No mitä sinä sitten teet?”
“Haluatko sinä joskus nähdä?” Remus kysyi vihjailevasti, muttei pystynyt hillitsemään itseään, vaan purskahti nauruun. Sirius katseli häntä pudistellen päätään.
“Sinä olet kyllä pahasti puutteessa”, hän totesi.
~
Sirius vilkaisi vieressään olevaa Jamesia ja pidätteli naurua hengästyneenä. He piileskelivät Voroa pienessä siivouskomerossa. He olivat käyneet loitsimassa tämän työhuoneen seinät vaaleanpunaiseksi sydäntapetiksi ja lattian valkoiseksi pörröiseksi matoksi. Voro oli huomannut sen, ja etsi juuri lähistöltä syyllistä.
Kelmein kartta oli jäänyt kelmien makuusaliin, joten Sirius ja James eivät voineet varmistaa siitä, oliko Voro jo mennyt. He odottivat jännittyneinä.
“Onkohan hän mennyt jo?” James kuiskasi. Sirius kohautti olkiaan.
“En minä tiedä. Toivotaan niin. Minä en nimittäin ainakaan jaksa seisoskella täällä haisevassa komerossa enää kauempaa”, hän vastasi.
“No lähdetään sitten ja toivotaan parasta”, James sanoi. Ja heidän onnekseen Voro oli jossain muualla, ja he pääsivät ongelmitta Rohkelikkotorniin.
~
“Missäs te olette piileskelleet?” kysyi Remus, joka istui sängyllään tehden loitsujen läksyjä. James ja Sirius virnistivät. “Ahaa, kepposia tekemässä?”
“Mm-hmm. Muutettiin vähän Voron työhuoneen sisustusta”, Sirius sanoi ja selitti, mitä he olivat Voron huoneelle tehneet. Remus nauroi.
“Harmi, kun emme nähneet hänen ilmettään”, James mutisi harmistuneena, mutta hymyili silti. “Emme viitsineet jäädä norkoilemaan hänen huoneensa lähelle kauemmaksi aikaa, silloin hän olisi voinut saada meidät kiinni.”
“Niin”, Remus vastasi vinosti hymyillen. “Parempi vaan, että vältyitte jälki-istunnolta.”
James ilmoitti menevänsä suihkuun ja Sirius istahti sängylleen katsellen hetken aikaa sanomatta mitään läksyjä tekevää ystäväänsä. Hetken kuluttua Remus kohotti katseensa kirjasta ja pergamentistaan ja hymyili.
“Oletko sinä tehnyt loitsujen läksysi jo?” hän kysyi ja Sirius katsoi häntä hölmistyneenä. Remus virnisti ja selitti: “Sitä vaan ihmettelin, kun et ole vieläkään pyytänyt, että saisit kopioida läksyt sitten, kun olen saanut nämä valmiiksi.”
“Ai. No jaa, minä ajattelin kerrankin tehdä läksyni itse”, Sirius vastasi, vaikka tosiasiassa ei ollut ehtinyt sinä päivänä ehtinyt ajatellakaan sellaista asiaa kuin loitsujen läksyt. “Mutta jos sinä oikein tarjoat niitä läksyjä kopioitavaksi, niin mikäs siinä. Kauan niissä menee, että ne ovat valmiit?”
“Sain ne juuri valmiiksi.”
“No annapas ne sitten tänne”, Sirius sanoi virnistäen. Remus pudistikin päätään.
“Enpäs. Sinähän suunnittelit tekeväsi ne läksyt itse. Se tekisi sinulle oikein hyvää”, hän sanoi naureskellen ja laittoi pergamentin, jolle oli läksynsä tehnyt, yöpöydälleen. Sirius katseli läksyjä hetken, jonka jälkeen kohautti olkiaan.
“Ei sitten. Jos et sinä kerran halua antaa niitä minulle…” hän mutisi hiljaa ja Remus tuhahti.
“Yritätkö sinä syyllistää minua?” hän kysyi epäilevänä. “Ehkä vuosi sitten se toimi, mutta turha luulo, että luovuttaisin enää noin vain.”
“Ai jaa? Sehän nähdään. Ja sitä paitsi, minulla on muitakin keinoja saada sinut antamaan periksi, kuin syyllistäminen.”
“Kuten?” Remus kysyi kohottaen kulmiaan. Sirius nousi sängyltään virnistäen ja meni istumaan Remuksen viereen. “Mitäköhän ihmettä sinä oikein suunnittelet?” Remus kysyi epäluuloisena. Sirius ei vastannut, vaan suuteli Remusta, joka äännähti yllättyneenä.
Suudelman piti alun perin olla vain hämäys, jotta Sirius saisi napattua loitsujen läksyt Remuksen yöpöydältä. Mutta Sirius unohti lähestulkoon koko asian nimeltä läksyt, eikä osannutkaan lopettaa suudelmaa. Hän takertui Remuksen hiuksiin molemmin käsin ja suudelma syveni koko ajan.
Sirius kaatoi Remuksen makaamaan sängylle, ja siinä vaiheessa vaaleatukkainen poika havahtui. Heidän huulensa erkanivat.
“James… hän tulee varmaan kohta suihkusta”, Remus mutisi ääni käheänä ja hengästyneenä.
“Ai niin, hemmetti. Ei edes omassa makuusalissa saa olla rauhassa…” Sirius sanoi ärsyyntyneenä ja nousi pois Remuksen päältä.
“Niin”, Remus naurahti ja nousi hänkin istumaan. “Mitä jos… tänään illalla kymmeneltä valvojaoppilaiden kylpyhuoneessa?”
Sirius ei jaksanut alkaa miettiä, että oliko siinä mitään järkeä ja tapahtuiko kaikki liian nopeasti, vaan vastasi myöntävästi.