Welmuriini, kiitos kaunis taas kommentista
on sulla villejä teoriota, saas nähä tuleeko kymmenen pistettä ja papukaijamerkki
Annoit mulle muuten aika sairaita mielikuvia tuosta Seidan lähentelystä Larea kohtaan
tai sitten mulla on vaan outo mielikuvitus! Mutta joka tapauksessa, kiiiiitos kun jaksat kommentoida
Tom<3Roope, Tomtomtom, mä en kommentoi sun epäilyihin muuta kuin että sä alat jollain oudolla tasolla näköjään jo tuntemaan mut
ja hei, on kiva kuulla, etten oo ainoa kenen pään sisällä hyörii yli-innokas parittajanpoikanen! Ja mitä tulee lentäviin lehmiin sekä rynnäkkökivääreihin: aivan mahtava idea uuteen tarinaan!
Genova, kiitos taas aamuisesta piristyksestä!
ja olet oikeassa, mä todellakin mietin tätä tekstiä sekä tarinaa
joka aamu, iltapäivä, saunassa, sillon ku hengitän melko usein. Aina ei vaan saa aikaseksi sitä koneelle siirtymistä ja sitten tulee noita pidempiä taukoja.
// Ai niin ja Tom^^, käskehän sen kaveriskin kommentoida tai mä usutan innokkaan Roopen sen kimppuun! T. Kommenttiaddikti
36. Joulu valtaa sydämenEmma istui musiikkiluokassa Sedin ja Benin välissä katsellen, kuinka huoneeseen käveli täysin vieras mies. Muukalainen asettui opettajan pöydän taakse ja avasi talvitakkinsa tiiraillen samalla tummien kulmiensa alta oppilaita. Miehen tukka roikkui tyylikkäästi miltei olkapäillä, hänen nenänsä oli viivasuora ja poskipäänsä korkeat. Jopa miehen villapaita laverteli alleen peitetyn vartalon ryhdikkyydestä. Luokkaan lankesi hiljaisuus sillä silmäyksellä, kun tuo mies avasi suunsa.
"Päivää", mies aloitti miellyttävän matalalla äänellä. "Teidän opettajanne ei ikävä kyllä päässyt tänään paikalle, joten minä lupauduin tuuraamaan tämän päivän musiikintunnit. Minun nimeni on Christian Halen, mutta voitte kutsua minua vain Haleniksi"
"Ben", Sed kuiskasi Emman yli veljelleen. "Ajatteletko samaa kuin minä?"
"Jep", Ben supatti pitäen katseensa edelleen tiukasti sijaisopettajassa. "Tällä kaverilla ei nyt ole ihan puhtaat jauhot pussissaan"
"Miten niin?" Emma kuiskutti vilkuillen veljestä toiseen, mutta kumpikaan ei vastannut hänelle.
"Aloitetaanpa", Halen jatkoi istahtaen opettajan pöydälle. "rehellisyydestä. Minä en ole muusikko, enkä edes halua olla. En ole ehkä paras valinta musiikinopettajan sijaiseksi, mutta kuten rehtori muistutti, niin tyhjästä on paha nyhjäistä", mies vitsaili ja muutama oppilas (lähinnä eturivin tytöt) naurahtivat hermostuneesti.
"Voin vain kuvitella", Sed mutisi vakavana. "mistä kolosta tämä tyyppi on nyhjäisty"
"Joten tehdäänpä tänään niin", Halen virkkoi iloisesti hypäten ketterästi alas pöydän päältä. "Minä laitan läsnäololistan kiertämään ja jokainen saa kirjoittaa oman nimensä perään mielestään parhaan joululaulun. Tämän tunnin aikana laulamme kaikki suosikkinne", mies vinkkasi silmää luokalle kuin odottaen suosionosoituksia. Vain muutama (taas samat eturivin tytöt) hihkaisivat innoissaan, mutta Emma arveli että hihkaisujen insipiraationa oli enemmänkin Halenin imelät silmänvinkkaukset kuin joululaulujen nostattama suosio.
"Tämä tyyppi oikeasti karmii minua", Ben käänsi vihdoin tarkkaavaisen katseensa sijaisopettajasta Sediin ja Emmaan.
"Sama vika", Sed sanoi ilme synkkänä.
Emma pudisteli päätään. "Te olette vain vainoharhaisia. Meillä on sijaisia harva se päivä"
"Emma rakas", Sed kääntyi hitaasti häneen päin ja pojan kasvoilla oli ärsyttävän tietävä ilme. "Voitko sinä oikeasti kutsua meitä vainoharhaisiksi kaiken tapahtuneen jälkeen?"
"Parempi katsoa kuin katua", Ben viisasteli Emman toiselta puolelta.
"Ei haukku haavaa tee", Sed lisäsi kohauttaen olkapäitään tyynesti.
"Ei ehkä haukku", Emma mutisi kärttyisenä. "Mutta minä"
"Teet mitä? Haavan vai?" Sed hymähti pienesti ja tönäisi Emmaa hellästi. "Olisi kiva nähdä, kun yrität"
"Kannattaa katsoa, mitä toivoo", Emma kääntyi Sediin päin virnistäen ilkeästi pojan haastavalle katseelle. "Muuten voi käydä hullusti"
"Kuten? Käytkö päälle vai?" Sed kumartui lähemmäs tyttöä, niin lähelle että Emma tunsi tämän lämpöisen hengityksen miltei huulillaan.
"Ehkä", Emma kuiskasi ja tunsi perhosparven lehähtävän jälleen lentoon vatsansa pohjassa. Hetken he vain katselivat toisiaan. Emma tutki tarkkaan Sedin kasvoja ja tajusi jo tuntevansa pojan piirteet ulkoa. Samassa heidän edessään istuva poika lykkäsi läsnäololistan Sedin eteen pulpetille ja Emma aisti oudon jännitteen rikkoutuvan heidän väliltään.
"Te olette toivottomia", Ben huokaisi kyllästyneesti napaten listan eteensä. "Mitäs lauluja laitetaan?" hän kysyi tiikerikynä kädessään.
"En minä tiedä", Emma kääntyi kysyvästi Beniin päin. "Joulumaa?"
"Minulla on parempi idea", Sed tokaisi ja kahmaisi läsnäololistan Beniltä.
Emma kurkkasi Sedin olan yli pojan kirjoittaessa paperiin jotakin. "Oletko tosissasi? Eihän tuollaista laulua ole olemassakaan"
"Mitä siellä lukee? Sed, mitä sinä kirjoitit?" Ben vaati tietää ja nojautui Emman yli nähdäkseen paperin paremmin.
"Sed, eikö teidän, tai siis meidän pitänyt pysyä matalassa profiilissa? Mitähän Halenkin ajattelee, kun meidän joululaulutoiveenamme on 'Seidan pomppivat Virvatulet' ja 'Shakaalipolkka'?" Emma paasasi.
Mutta Ben hymyilikin tietävästi veljelleen. "Aa, nyt minä ymmärrän! Aika ovelaa"
"Eikö olekin", Sed virnisti takaisin.
Emma turhautui ja tuhahti. "Voisittekohan kenties jakaa minunkin kanssani tämän asian?"
"Se on testi", Ben selitti Emmalle, kun Sed lähetti läsnäololistan takaisin luokan eteen.
"Katsos", Sed jatkoi. "Jos Halen onkin vain harmiton tavallinen taatelintallaaja, ihmettelee hän takuulla vilpittömästi outoja joululaulujen nimiä"
"Mutta", Ben lisäsi. "Jos hän on täällä meidän takiamme, me kyllä huomaamme sen hänen käytöksestään, kun hän saa tuon lapun käsiinsä"
"Voi hyvänen aika", Emma huokaisi ja painoi pään käsiensä varaan. Tyttöä kuitenkin kiinnosti poikien teoria sen verran, että hän raotti tukkaansa nähdäkseen, mitä luokan etuosassa tapahtui. Halen oli saanut nimilistan käsiinsä ja tutki sitä tarkkaavaisena höpötellen samalla mukavia muutaman oppilaan kanssa.
Mutta sitten hän selvästikin osui listassa heidän kohdalleen. Miehen vartalo jännittyi hetkeksi ja suu puristui vakavaksi viivaksi. Halen vilkaisi nopeasti luokan perälle ja Emma vetäisi terävästi henkeä. Aivan kuin miehen silmissä olisi käväissyt häivä ilmeetöntä valkeutta. Emma hieraisi silmiään, mutta juuri silloin Halen kääntyikin jo pois, eikä Emma nähnyt enää merkkiäkään sijaisopettajan kireydestä. Mies oli muuttunut taas samaksi rennoksi itsekseen. Emma kääntyi katsomaan Sediä ja Beniä, joiden ilmeet kielivät, että nämä olivat nähneet saman valkean pilkahduksen Halenin silmissä kuin hän.
*
"Se on mahdotonta"
"Perustele"
"Mutta se vain on!"
"Mikään ei ole mahdotonta"
"No tämä on!"
"Miten niin?"
"Minä tunnen poikani! Ja minä tunnen itseni", Anaria tivasi istuen edelleen omassa keittiössään pöydän ääressä seuranaan vakava Bastien ja miltei koskematon keksipaketti.
"Nyt ei olekaan kyse tuntemisesta, vaan teidän perimästänne", Bastien vastasi rauhallisella äänellä yrittäen taivuttaa Anariaa puolelleen.
"Seddharth ei ole sen enempää mikään Talvi kuin minäkään!"
"Mutta se selittäisi niin paljon", Bastien järkeili tavalla, joka ärsytti Anariaa suunnattomasti. "Sinun pakosi Virvatulilta, Sedin varhainen lahjakkuus, Seidan kiinnostus Emmaan, Sedin ja Emman kiinnostus toisiaan kohtaan"
"Ei, ei se voi olla -"
"Miksei? Ajattele nyt Anaria", Bastien puhui melkein kuiskaten ja siirtyi varovasti Anarian viereen laskien käden tämän olkapäälle.
"Minä, minä en halua -"
"Ikävä tuottaa pettymys, mutta tässä ei nyt taida olla kyse haluamisesta", Bastien hymähti ja kiersi istumaan Anarian viereen. "Onko sinulla tallessa mitään sukunne vanhoja papereita?"
"Ei, vain valokuvia", Anaria vastasi ensin ilmeettömästi, mutta kääntyi sitten hiukan kiivaammin mieheen päin. "Ja nytkö sinä jo alkaisit tutkimaan minun sukupuutanikin? Anna jo olla, Bastien! Kyllä, sinun teoriassasi olisi järkeä, ellei se itsessään olisi aivan täysin järjetön!"
"Anaria -"
"Ei kuuntele nyt! Sinä tulet tänne yli kymmenen vuoden jälkeen esittämään hulluja ideoita minusta ja minun pojastani, joka ennen sinun katoamistasi piti sinua jopa setänään! Oletko sinä aivan kajahtanut? Oletko sinä -"
"Mitä nyt?" Bastien kysyi hiukan huolissaan, kun Anaria yllättäen vaikeni ja unohtui tuijottamaan tyhjyyteen.
"Voi ei", nainen huokaisi yhtäkkiä hiljaisella äänellä. "Ei voi olla"
"Mitä?" Bastien toisti hiukan kärsimättömästi, muttei saanut vastausta, sillä Anaria oli pinkaissut ylös tuoliltaan ja kadonnut yläkertaan. "Ria?" hän yritti huutaa naisen perään, mutta tuloksetta.
Hetken odotettuaan Bastien nousi ylös ja suuntasi kulkunsa yläkertaan, jonne Anaria oli vikkelästi kadonnut. Hän kuuli toisen kerroksen ylimääräisestä makuuhuoneesta kolinaa ja avasi oven varovasti. Näky yllätti hänet lievästi. Anaria istui sängyllä jalat ristissä selaillen vanhoja valokuva-albumeita kiihtyneesti. Aina päästessään albumin loppuun hän viskaisi sen kuin turhakkeen lattialle ja siirtyi seuraavaan kuvakokoelmaan.
"Ria?" Bastien kysyi hiljaa tunnustellen. "Mitä sinä teet?"
"Shh", Anaria sihisi käskien ja tuijotti tiiviisti suurta kuva-albumia. Bastien liikahti vanhan ystävänsä viereen sängyn reunalle istumaan ja vilkaisi kuvia, joita Anaria selaili vauhdilla. Kuvissa esiintyi henkilöitä, joita Bastien ei ollut ikinä tavannutkaan, mutta jotka muistuttivat etäisesti Anariaa tai Dennyä.
"Etsitkö -",
Juuri silloin Anaria henkäisi. "Tässä", hän sanoi ja ojensi yhden kuvan kansiosta Bastienin käteen.
Kuvassa hymyili nainen, jonka silmät olivat kuin kopiot Anarian silmistä ja jonka suu kaartui samanlaiseen hymyyn kuin Bastienin vieressä istuvalla naisella. Mutta nyt Anaria ei hymyillyt. Hän näytti hyvin vakavalta sekä kalpealta ja katsoi Bastienia odottavasti.
"Mitä minun pitäisi nähdä?" Bastien kysyi lopulta.
Anaria nielaisi. "Tuo on minun isoäitini Marilee Lumilei"
"Teissä on paljon samaa näköä", Bastien totesi ilmiselvän asian. "Hän on kaunis"
"Oli", Anaria korjasi. "Mutta katso hänen kaulaansa. Katso tuota korua. Minä muistan, kuinka hän antoi sen minulle kauan sitten painottaen sen olevan perintökalleus. Katso sitä, katso tarkasti"
Bastien nosti kuvan lähemmäs kasvojaan ja silloin hän näki sen. Marilee Lumilein kaulassa roikkui hopeinen riipus, joka esitti täydellistä jäljennöstä lumihiutaleesta. Kiiltävän hiutaleen keskellä komeili kaiverrettu aurinko ja auringon ympyrässä kimalteli pieni pisaran muotoinen timantti. Bastien nyökkäsi äänettömästi. Hän oli nähnyt tuon symbolin monta kertaa ennenkin, sillä se komisti myös hänen Fidreil-miekkaansa. Symboli, joka piirrettiin aina Neljälle Tuulelle. Symboli, jonka myös Seita oli kaivertanut voimalliseen miekkaansa ennen kuin Bastien oli sen anastanut.
"Anaria", Bastien puhui hitaasti ja rauhallisesti. "Vieläkö sinulla on -"
Anaria ei vastannut mitään, mutta veti taskustaan hopeisessa ketjussa kimaltelevan riipuksen esiin. Riipus oli täsmälleen sama kuin kuvassa, eikä ollut menettänyt yhtään alkuperäisestä hohdostaan.
Hetken oli täysin hiljaista ja he vain tuijottivat riipusta sekä toisiaan. "Minä en ikinä näinä vuosina tajunnut, että se voisi tarkoittaa jotakin suurempaa", Anaria lopulta totesi värisevällä äänellä. "Säilytin sitä vain korurasiassa rihkaman seassa"
"Kai sinä kuitenkin tunnistit sen merkityksen?" Bastien kääntyi naiseen päin kysyvästi.
"Tottakai minä tiesin sen tarkoittavan Neljää Tuulta, mutta ajattelin että isoäiti on vain aikoinaan ostanut sen Joulukaupungin takaa erämaan Neljäntuulenkylästä. Siellä on kaikkialla viljeltynä tuota merkkiä", Anaria selitti ja antoi riipuksen laskeutua kämmenensä päälle.
"Minusta tuntuu", Bastien aloitti mietteliäästi. "että on tullut aika kysyä itse Joulupukilta muutaman tarkoin valittu kysymys"
"Mitä sinä tarkoitat?" Anaria ihmetteli. "Ajattelitko vain kävellä Neljäntuulenkylään ja marssia Santemérin puheille? Älä unohda, että hallituksen silmissä sinä olet etsitty mies. Emmekä me saa paljastaa -"
"Älä huoli, Ria, en aio paljastaa sinun poikiesi niin kutsuttua petosta tai sitä, että suojelemisen lomassa he kulkevat Emman kanssa", Bastien lohdutti. "Minulla on kyllä keinoni kuulusteluun"
"En tiedä haluanko kuulla enempää"
"Pakko olisi", Bastien hymähti ilottomasti. "Sinä nimittäin kuulut minun suunnitelmiini"
*
Sedillä oli vaikeuksia pysyä paikallaan. Hän vilkaisi kelloa, vielä viisi minuuttia tunnin päättymiseen. Halen istui rennosti opettajantuolissaan ja piti yllä keskustelua joululauluista, sanoituksista ja sävellyksistä. Sed ei kuunnellut sanaakaan, hän vain yritti nähdä Halenin todellisen persoonan. Mies ei todellakaan voinut olla se kuka sanoi olevansa, sillä Sed oli nähnyt miehen ilmeen aiemmin. Ilmeen, reaktion, oudon välähdyksen silmien takana. Heti sen jälkeen Sed oli tehnyt sanattoman sopimuksen Benin kanssa. He jäisivät jututtamaan Halenia, kun tunti päättyisi. Sed vilkaisi vieressään istuvaa jännittynyttä Emmaa. Hän ei ollut vielä tohtinut kertoa tytölle suunnitelmaansa.
"No mutta, tässä kaikki tältä erää", Halen päätti luokassa vallinneen keskustelun ja nousi ylös tuoliltaan. "Saattaa olla, että jatkan teidän sijaisenanne ensi viikollakin, mutta se vähän riippuu, no tuota, monestakin eri asiasta"
Kuvitteliko Sed vain, vai osuiko Halenin katse ikävästi heidän nurkkaansa?
"Eli: kiitos tästä tunnista ja ehkä tapaamme ensi viikolla. Voitte poistua", Halen hymyili ärsyttävän yliystävällisesti. Tuolien jalat raapivat lattiaa, kun oppilaat nousivat ylös, nappasivat reppunsa selkänojilta tai lattialta ja suuntasivat kohti ovea. Myös Emma nousi ylös nykien valkoisen hupparinsa helmaa hermostuneesti, mutta Sed ja Ben vain istuivat paikoillaan.
"Hei", Emma kuiskasi kiihtyneesti. "Voidaanko jo mennä?"
Luokassa oli enää vain muutama oppilas heidän lisäkseen. Halen seisoi kumartuneena opettajan pöydän ylle keräten papereita siistiin nippuun.
Ben kääntyi Sediin päin. "Mitenhän meidän kannattaisi tämä nyt hoitaa?"
Sed vilkaisi nopeasti Emmaa ennen kuin vastasi. "Käytävillä liikkuu vielä paljon porukkaa, siellä on turvallista. Turvallisempaa kuin -"
"Niin minäkin ajattelin", Ben supatti keskeyttäen veljensä. "Emma, mene edeltä. Me tulemme kohta perässä"
"Odota meitä luokan ulkopuolella", Sed lisäsi ja nousi ylös Emman vierelle.
"Miksi?" Emma vaati tietää. "Mitä te teette?"
"Me selitämme kaiken sitten kun pääsemme pois täältä", Sed tokaisi ja ojensi Emman repun merkitsevästi tytön käsiin.
"Mutta -"
"Emma-mene-nyt-ole-kiltti-kiitos", Sed supisi tytön korvaan ja oli hyvin tietoinen, ettei luokassa ollut enää ketään muuta heidän lisäkseen. Kuului vetoketjun ääni, kun Halen sulki mustan olkalaukkunsa ja valmistautui myös lähtemään.
"Hyvä on", Emma totesi hieman kärttyisen oloisena. "Mutta tämä ei jää tähän", tyttö lisäsi marssien ulos luokasta punainen tukka valkoista hupparinselkämystä vasten hulmuten. Sed seurasi katseellaan tyttöä, mutta tajusi, ettei ollut ainoa. Myös Halen tuijotti tiiviisti Emman perään ja käänsi sitten katseensa Sediin ja Beniin, jotka edelleen seisoivat luokan perällä.
"Minä suljen luokan oven", Halen kertoi pojille matalalla äänellä. "Teidänkin pitäisi poistua"
Ben risti totisena kädet rinnalleen. "Kohta", hän vastasi miehelle. "Mutta ensin meillä olisi hieman asiaa"
"Kenelle? Minulleko?" Halen kysyi siirtyen hiljaa poikien luo. Sed tutki tarkkaan edessään seisovan miehen kasvoja, mutta Halenin ilme oli hyvin neutraali.
"Juuri sinulle", Sed täsmensi ja tunsi käsiensä puristuvan nyrkkiin. "Mitä pidit joululauluehdotuksistamme?"
"Niin", Ben pisti väliin. "Jätit aika kätevästi meidän laulumme laulamatta"
"Totta, koska eihän sellaista laulua kuin 'Seidan pomppivat Virvatulet' ole olemassakaan", Halen järkeili, mutta miehen rento olemus oli tipotiessään.
"Oletko aivan varma?" Sed kysyi haastavasti ja astui pienen askelen lähemmäs Halenia. "Minusta nimittäin tuntuu, että sinä valehtelet"
Halenin kasvoilla käväisi varjo. "Ja minusta tuntuu, että teidän kahden kannattaisi nyt lähteä", mies vastasi ja siirtyi luokan ovelle merkitsevästi. Myös Sed ja Ben liikahtivat oviaukkoon nopeasti, ettei mies ehtisi käytävään ennen heitä.
"Tämä ei jää tähän", Sed varoitti Halenia pysähtyen vielä kerran tämän eteen. Ben astui jo ulos luokasta jääden odottamaan veljeään.
"Teidän kannattaisi varoa", Halen kuiskasi juuri kun Sed seurasi veljensä esimerkkiä ja astui ulos luokasta. "Kaikki laulut eivät ole yhtä mukavaa kuultavaa kuin 'Kilisee kilisee kulkunen'", mies lisäsi kieroutuneesti hymyillen ja sulki oven heidän perässään jääden itse kuitenkin vielä luokkaan.
Sed kääntyi katsomaan veljeään. "Tarkoittiko tuo limapussi sitä mitä minä luulen?"
"Todennäköisesti", Ben nyökkäsi vakavana. "Se kuulosti uhkaukselta"
"Täytyy kertoa Emmalle", Sed totesi sulkien hupparinsa vetoketjun.
"Jep, varoittaa. Missä Emma muuten on?" Ben kysyi ja heitti repun selkäänsä.
"Niin aivan, varoittaa ja kertoa, että me olimme oikeassa", Sed lisäsi ja etsi katseellaan punaista tukkaa oppilasmassan joukosta. "Tuolla hän on, juttelee -"
Juttelee Roopen kanssa. Roopen, entisen poikaystävänsä kanssa. Roopen, joka haluaisi Emman takaisin. Roopen, joka seisoi aivan liian lähellä Emmaa. Sed tunsi näkevänsä punaista, eikä sillä ollut mitään tekemistä Emman hiusten kanssa. Jokin alkukantainen tunne valtasi hänen mielensä ja sumensi kaiken ympäriltään.
"Sed", Benin ääni kuulosti varoittavalta, mutta Sed ei kuunnellut. Hän marssi päättäväisesti eteenpäin suoraan kohti Emmaa, hänen Emmaansa ja tuota luuserilohmoa, joka hymyili liiankin iloisesti.
"Hei", Sed henkäisi päästyään kaksikon luo. "Mennäänkö jo?" hän osoitti sanansa vain Emmalle ja nappasi tämän hetken mielijohteesta käsikynkkäänsä. Ben jäi seisomaan taustalle tarkkailemaan tilannetta.
"Juu, hetkinen -", Emma aloitti häkeltyneenä, mutta Roope keskeytti hänet.
"Meillä oli itse asiassa juttu kesken", homeinen lois-eliö selitti omahyväisesti virnistäen. "Emma tulee kyllä kohta, kunhan ehtii"
Sed astui uhkaavan askeleen lähemmäs kilpailijaansa. "Ei, vaan Emma tulee nyt", Sed murahti ilkeästi ja vetäisi tytön lähelleen.
"Hei, Emma osaa ihan itsekin puhua, kiitos!" Emma pisti väliin ja riuhtaisi itsensä irti Sedin otteesta.
"Siinäs kuulit", Roopelöllö ilkkui ärsyttävästi. "Emmalla on nyt parempaa seuraa"
"En minä niin sanonut!" Emma suuttui, mutta kumpikaan pojista ei enää kuullut hänen vastaväitteitään.
"Parempaa seuraa? Sinä vai?" Sed naurahti ilottoman sarkastisesti. "Johan vitsin murjaisit"
"Ainakin parempaa kuin tuollainen outo hiippari", Roope vastasi mulkoillen Sediä ilkeästi päästä varpaisiin.
"Sed ja Emma, nyt lähdetään", Ben siirtyi keskeyttämään riitaa, mutta turhaan.
"Ja kas, toinenkin outolintu saapui", Roope jatkoi.
"Katsohan vähän ketä solvaat", Sed varoitti matalasti muristen. "Me lähdemme nyt. Me eli minä, veljeni ja tyttöystäväni Emma. Minun tyttöystäväni, ei sinun. Sinä saat painua vaikka pikkuoravan peräaukkoon, jos siltä tuntuu"
"Hän oli ensin minun tyttöystäv -"
"Nytriittääminäenenääjaksakuunnellateitä!" Emma puuskahti vihaisena ja kääntyi kannoillaan. "Antakaa minun olla!" tyttö marssi käytävää pitkin katsomatta lainkaan taakseen.
"No niin!" Ben taputti reippaasti veljeään olkapäälle. "Niin sitä pitää!"
*
Emma paiskasi kotioven perässään kiinni ja tervehti ohimennen keittiössä istuvaa isäänsä. Tyttö suuntasi kuitenkin samantien kulkunsa yläkerran rappusiin aikomuksenaan linnoittautua omaan huoneeseensa purkamaan kiukkuaan koristetyynyihinsä. Miksi poikien piti olla niin ärsyttävän hankalia ääliöidiootteja? Minkä takia hänestä riideltiin kuin lempilelusta? Miksimiksimiksi? Emma tuhahti ärtyneenä hyppiessään rappusia ylös kaksi kerrallaan.
Emma avasi huoneensa oven väsyneenä ja jähmettyi. Sed seisoi jo keskellä hänen huonettaan kasvoillaan outo ilme. Oliko se riidanhaluisuutta vai katumusta?
"Hei", Sed tervehti, mutta Emma ei vastannut. Hän sulki oven perässään ja ohitti Sedin viileästi siirtyessään istumaan sänkynsä reunalle. "Ai, nytkö sinä et enää puhukaan minulle?" poika kysyi uhmakkaasti ja liikahti lähemmäs, muttei kuitenkaan istunut Emman viereen.
"Sinä osaat välillä olla niin ääliö", Emma puuskahti tuohtuneena.
"Minä olen ääliö? Sinähän se ryntäsit ulos koulurakennuksesta, vaikka ihan hyvin tiedät, että perässäsi on jos jonkinlaisia olentoja ja örrimörrejä! Sinun olisi pitänyt odottaa meitä!"
"No ei oikein tehnyt mieli jäädä kulkemaan kanssasi käsi kädessä! Ja sitä paitsi, minä kyllä tiedän että te seurasitte minua koko matkan tänne"
"Tottakai me seurasimme, sehän on meidän tehtävämme!" Sed puolustautui äkäisesti.
Emma ponkaisi ylös sängyltä. "Niin aivan, sehän minä vain olen teille: tehtävä!"
"Älä viitsi aloittaa!" Sed murahti. "Sinä aivan hyvin tiedät, miten asian laita on"
Emma kallisti päätään suuttuneena. "Ai tiedänkö? Kuka sinä olet sanomaan, mitä minä tiedän ja mitä en? Viikko sitten minä vielä tiesin, miten täällä maailmassa homma toimii, mitä kuuluu tehdä ja mitä ei. Pari päivää sitten minä tiesin, että sinä olet paitsi tonttu myös ärsyttävin ja rasittavin olento koko elämässäni! Nyt minä en tiedä enää mistään mitään ja siinä sinä vain seisot ja olet, enkä minä tiedä mitä minun pitäisi tuntea tai mitä minä haluaisin -"
"Emma, rauhoitu!"
"- minä en edes tiedä mikä minuun on mennyt ja minua oikeasti pelottaa kaikki nämä seitavirvatulishakaalit, mutta siltikään minä en tiedä enkä ymmärrä enkä tajua, että miksi minä en voi lakata ajattelemasta sinua -"
Emman nopeatahtinen selitys keskeytyi, kun Sed yllättäen liikahti lähemmäs ja nappasi hänet syliinsä. Poika katsoi häntä aivan pienen hetken kiivaasti silmiin, mutta sulki sitten viimeisenkin raon heidän väliltään ja suuteli häntä lämpöisesti. Emma huumaantui täysin. Hän tunsi Sedin huulien liikkuvan omiaan vasten, eikä edes yrittänyt pyristellä pois. Miksi hän sellaista olisi tehnyt, kun hänen paikkansa oli juuri siinä Sedin käsivarsilla?
Emma kietoi kätensä Sedin niskaan ja salli sormiensa kulkeutua pojan pipon alle. Hän nykäisi hatun pojan päästä antaen sen tipahtaa lattialle ja painoi Sedin lähemmäs itseään. Sedin kädet puristuivat Emman selkään tiukasti ja he suutelivat toisiaan pitkään ja syvästi.
Juuri kun Emma ajatteli, ettei halunnut ikinä tuon hetken päättyvän, valahtivat Sedin kädet irti hänen ympäriltään. Emma vetäytyi hieman kauemmas nähdäkseen pojan paremmin, mutta ilme Sedin kasvoilla oli kaikkea muuta kuin hän oli odottanut. Emma hypähti kauhuissaan askeleen taaksepäin.
Sedin silmät näyttivät siltä kuin olisivat kääntyneet ympäri ja pojan kalpeat kasvot muuttuivat oudon harmaiksi. Sedin koko vartalo tärisi ja sitten aivan yhtäkkiä poika rojahti liikkumattomana maahan. Emma seisoi jähmettyneenä tajuton Sed edessään.
"S-Sed?" Emma kuiskasi hiljaa ja kyykistyi varovasti pojan viereen. Ei vastausta, ei mitään. Tyttö vilkuili ympärilleen paniikissa. "Ben?" hän yritti huhuilla särkyvällä äänellä hiljaisuuteen, mutta luultavasti Ben olisi jo astunut esiin, jos olisi nähnyt veljensä makaavan tajuttomana lattialla. Ehkäpä veljekset olivat sopineet, että Emma ja Sed saisivat kerrankin rauhassa selvittää asiansa. Emma pomppasi ylös ja oli juuri siirtymässä ikkunalleen tähyilemään taustajoukkoja, kun hänen huoneensa ovi aukesi.
Isä seisoi oviaukossa kännykkä kädessään. "Sinun puhelimesi pirisi alakerras -", hänen isänsä aloitti, mutta keskeytti puheensa huomatessaan tyttärensä paniikin ja maassa retkottavan Sedin.
Vasta matkalla sairaalaan Emma tajusi itkevänsä. Ja vasta sairaalassa paikalle saapunut hätääntynyt Ben selitti, kuinka huono idea on toimittaa joulutonttu ihmisten sairaalaan.