Hei kiitos tuhannesti ihanista kommenteista ^^
Tomsusein, arvaa helpotuinko kun totesit, ettei meikäläisen tyyli ole muuttunut
sitä mä ehkä eniten pelkäsin, kun aloin taas kirjottamaan, että koko tarinan tyyliteema heittäisi häränpyllyä! Ja sitten tosta sun kommentista: aina niin taattua Tomlaatuspekulointia
ja voin kertoa, että tuosta parkkipetristä en pääse yli enkä ympäri, mua alkaa aina liikaa naurattaa kun yritän kirjottaa nykyään kyseisestä hahmosta, eieiei, ei tuu mittään
nää on taas näitä juttuja mitä repeilen yksinäni kaupassa ja kasvatan kylähullun mainettani! Kiitos tästä!
nnora, ihana olet itse kun jaksoit vielä näinkin pitkän tauon jälkeen palata tätä lukemaan
ja hei ei se mitään, mäkin olin tuossa tauon aikana päästäny itseni unohtamaan muutaman hahmon, piti itsellekin pikkusen palautella mieleen että missähän sitä mentiinkään! Ja voin muuten ihan btw kertoa, että melkein tipahdin tuolilta kun luin tuon siun loppulisäyksen
mun poskien värin olisi siinä vaiheessa löytäny paloautotuunaamon värikartasta!
Kiitos paljon sullekin!
Nirvu, kiiiiiiiitoskiiiiitoskiiiitos että uskaltauduit ulos antikommentointilaatikosta!
mä saan meinaan sellasta uskomatonta kirjotusboostia aina kommenteista (miten niin muka kommenttiholisti?). Mutta hei hus pois alemmuuskompleksit! Toki ne pitkät kommentit on aivan ihania, mutta mun päivän pelastaa ihan vaan tietokin siitä, että joku tätä tonttuilua lukee
Eli pelkkä puumerkkikin siis riittänee
ja kiitän sua muuten myös tosta Haitarimiehestä! Mahtava lempinimi, johon mun vilkas mielikuvitukseni loi heti komean näköisen ukkelin. Kiitän ja kumarran!
Ja sitten jatkoa (jonka pituus pikkusen venähti alkuperäisistä suunnitelmista)
43. Kun saapuu joulu kaupunkiin"Voisitko vaihtaa isommalle vaihteelle?"
"Mitä?"
"VAIHDE! VAIHDA AINAKIN KOLMOSELLE!"
"MITÄ?"
"VAIH - ÄH, LAITA MUSIIKKI PIENEMMÄLLE!"
"MITÄ?"
"MUSIIKKI, äh, kiitos Ben", Emma huokaisi ja nojautui takaisin takapenkille.
Sed istui jälleen hyvin polleana auton ratin takana ja Ben näytti mietteliäältä tutkiessaan autoradion etupaneelia, joka olikin yllättäen irronut pojan säätäessä äänenvoimakkuutta.
"Minä taisin rikkoa sen", Ben totesi mutisten ja tökki nyökytellen irtonaisen paneelin nappuloita. "Jep, rikki on"
"Rikoit? Miten niin rikoit?" Sed kuulosti hieman närkästyneeltä.
"No en tahallaan", Ben puolustautui ja Emmaa hymyilytti. Pojat alkoivat kuulostaa yhä enemmän ja enemmän viisivuotiailta.
"Niin varmaan", nurisi Sed ja ajoi liikenneympyrään. "Sinä aina rikot kaiken"
"Miten niin minä aina rikon kaiken?" Ben narisi.
Sed tuhahti ja Emmaa hymyilytti. "Minun matkapiipparini -", Sed aloitti.
"Sinä itse tiputit sen nuotioon!" Ben älähti puolustuksekseen.
"Vain koska sinä aivastit ja minä pelästyin!"
"Et todellakaan voi syyttää siitä min -"
"Minun avaimenperäni, se hieno!"
"Se oli jo valmiiksi rikki!"
"Minun tuunattu kaakaokuppini!"
"Äidin vika!"
"Hahaa! Nyt muistan!" Sed innostui ja taputti käsillään rattia. "Minun leikkijunani! Sinä revit siitä piiput irti!"
"Sed", Ben huokaisi ja heilutti edelleen käsissään radion etupaneelia, "minä olin neljä!"
"Minä luulen", Emma keskeytti veljesten lapsellisen kinan hymyillen varovasti takapenkiltä, "että viisi, tai siis anteeksi, kuusi kierrosta riittänee"
"Häh?" Sed vilkaisi Emmaa taustapeilistä ja näytti kysyvältä.
"Tai siis", Emma päätti selventää, "normaalisti liikenneympyrään ajetaan sisään ja jatketaan heti matkaa"
"Mutta kun tämä on niin mukavaa", Sed hymyili hänelle taustapeilin kautta ja käänsi sujuvasti rattia jo kahdeksanteen kierrokseen. "Onhan minulla nyt jotain iloa ajamisesta oltava, kun joku nimeltä mainitsematon tyyppi meni ja rikkoi radionkin!"
"Voi pyhä puuro sentään, Sed!" Ben älähti. "Anna jo olla"
Sed mumisi hetken itsekseen. "Se oli sitä paitsi hyvä laulu"
Emma yritti peittää tirskahduksensa, mutta turhaan.
"Mikä nyt niin hauskaa on?" Sed tivasti muka-vakavana, mutta Emma huomasi pojan silmien pilkkeestä, ettei tämä ollut niin tosissaan kuin antoi olettaa.
"Ei mikään", Emma hymyili leveästi. "Pitää vain pistää korvan taakse tuo sinun musiikkimakusi"
"Miten niin?" Sed ihmetteli ajaessaan vihdoin ulos liikenneympyrästä. "Onko siinä jotain outoa sitten?"
"Ei ei, ei tietenkään", Emma kiirehti vastaamaan ja suki tukkaansa. "Harva poika vain kuuntelee Nylon Beatia"
Sed kääntyi vilkaisemaan Emmaa olkansa yli ja virnisti viekkaasti. "Minä olenkin erityinen"
Emma huokaisi, kun Sed käänsi jälleen katseensa tiehen. "Niinhän sinä vähän taidat olla", tyttö mumisi hiljaa itsekseen.
*
Anaria räpytteli ruskeita silmiään hieman hermostuneena ja tuijotti ympärilleen. Aamuhämärä oli hiljalleen väistymässä, mutta auringonvalo näytti siltikin jäävän piiloon pilvien taakse. Jotkut sanoivat ihmisten maailman marraskuuta ankeaksi, mutta Anarian mielestä kaamosaika oli aina omalla tavallaan ollut hyvin kaunista. Nainen veti syvään henkeä ja otti muutaman askeleen. Siitä oli aikaa, kun hän viimeksi oli poistunut Joulumaasta.
"Kaikki hyvin?" Denny kuiskasi vaimonsa korvaan ja hipaisi tämän käsivartta lohdullisesti.
"Ei minulla hätää ole", Anaria totesi ja tajusi jälleen pysähtyneensä.
"Ria? Denny?" Bastienkin ilmestyi heidän vierelleen. "Mennäänkö?"
Denny nosti kätensä aikalisän merkiksi. "Odota hetki", Anaria kuuli miehensä mutisevan Bastienille.
Anaria vajosi hermostuneena ajatuksiinsa. Tämä oli hänen ensimmäinen kertansa ihmisten maailmassa sen jälkeen, kun hän oli paennut Virvatulelta. Ensimmäinen kerta jälkeen niiden kauhujen, jotka vieläkin vainosivat hänen vähäisiä uniaan. Anaria värisi muiston polttaessa häntä palavasti. Kaikki se kipu, ikävä ja ahdistus sekä pelko syntymättömän lapsen puolesta palasi hänen mieleensä hieman liiankin elävästi ja Anaria huomasi pitelevänsä kaulansa puolikuun muotoista palovammaa.
"Ria? Kulta?" Denny supatti hänen korvaansa varovasti Bastienin tarkkaillessa tilannetta. Anaria vilkaisi Bastienin tummia silmiä, jotka tuijottivat rävähtämättä takaisin. Mies ei ollut ikinä osannut olla kovin hienovarainen.
"Se vain", Anaria aloitti ja huomasi äänensä värisevän hennosti, "palasi kaikki taas mieleen"
Denny silitteli hänen valkeita hiuksiaan varovasti. "Pärjäätkö sinä?"
Anaria veti syvään henkeä ja nyökkäsi. "Kyllä tämä tästä"
"Ei sinulla ole hätää, Ria", Bastien astui lähemmäs heitä. "Minä ja Denny turvaamme selustan koko ajan ja Aarnit -"
Anarian onnistui virnistää jo hieman itsevarmemmin. "Luuletko sinä, etten minä pärjää muutamalle Virvatulelle?"
Bastien huokaisi helpottuneena ja myös Denny hymyili varovasti. "Nyt puhuu se Anaria, jonka minä tunnen", Bastien myhäili ja johdatti heidät eteenpäin kohti Jyväskylän keskustaa.
*
"Tuota", Emma aloitti varovasti. "Huomenta"
Hän istui hyvin varautuneena puisella pitkällä penkillä ja naputteli sormillaan kuluneen pöydän pintaa. Tyttö huokaisi ja riiputti päätään jostain syystä hyvin ärsyyntyneenä hiuksiinsa, jotka ilmeisesti juuri sinä päivänä päättivät ryhtyä kilpailemaan vuoden Takkupehkotittelistä. Tukkansa Emma oli kuitenkin kaiken sen letittämisen, punomisen, solmimisen ja nyhtämisen jälkeen jättänyt lopulta auki ja alitajunnassaan hän kyllä tiesi, ettei kaikki se hermostuneisuus ja turhautuneisuus johtunut lainkaan hänen hiuksistaan, vaan sillä hetkellä hänen vieressään istuvan tytön ilmeestä.
"Lare hei", Emma huokaisi lopulta. "Älä näytä niin vihaiselta, jooko?"
"En minä ole vihainen", Lare totesi ja kohautti olkapäitään. "Sinä se tässä kummallisesti käyttäydyt"
"Mutta minä", Emma aloitti ja loi terävän katseen Lareen, "en ole ainoa"
"Olet oikeassa", Lare puuskahti, "nuo kaksi ovat kyllä kummallisen käyttäytymisen ruumiillistumia", tyttö lisäsi viitaten Sediin ja Beniin, jotka norkoilivat selät koulun harmaata tiiliseinää vasten.
Myös Emma vilkaisi poikia hymyillen pienesti. "Niinhän he ovat, mutta minä en tällä kertaa tarkoittanut heitä"
"Mitä sinä sitten tarkoitat?" Lare kohotti kulmiaan kysyvästi.
"Sinä", Emma pukkasi ystävänsä olkapäätä varovasti. "Sinä et ole ollut viime aikoina oma itsesi"
"Täh? Minä en ole ollut oma itseni?" Lare naurahti yllättyneenä. "Suuria puheita teiltä, hyvä neiti katoan-päiväksi-uskomattoman-komean-muukalaisen-seuraan"
Emma naurahti ja siirsi itsepäisen hiuspehkonsa korvansa taa. "Minulla taitaa olla melko paljon selitettävää"
"Lievästi sanottuna"
*
Sed oli ristinyt kätensä puuskaan rinnalleen ja tarkkaili tiiviisti Emman jokaista liikettä. Tyttö istui ystävänsä Laren kanssa puisen pirttikaluston ääressä juttelemassa hiljaisella äänellä. Sed tiesi, että hänen olisi kuulunut olla hermostunut siitä, mitä Emma ystävälleen kertoisi, mutta levotonta tunnetta ei vain tullut. Sed luotti Emmaan.
"Eli", Sed kääntyi jälleen pikkuveljeensä päin. "Sinä ja Ronja siis?"
"Jep", Ben totesi nojaillen rennosti koulun seinää vasten.
"Sinä ja ihminen?"
"Jep"
"Sinä, tonttujen ja ihmisten välisten suhteiden jarruttelija, salassapysymisen puolestapuhuja ja -"
"- ihminen, kyllä", Ben päätti veljensä lauseen.
Sed nyökytteli hetken ja käänsi taas katseensa takaisin Emmaan. "Meidän pelimme on kyllä niin menetetty"
"Jep"
*
Emma huokaisi ja käänsi katseensa Laren silmiin. "Sinä olet minun paras ystäväni ja minä haluaisin olla sinulle rehellinen -"
"Mutta?" Lare keskeytti. "Minä kuulen tässä aivan selvän mutta-sanan"
"Mutta", Emma jatkoi ja vilkaisi Sediä, joka keskusteli Benin kanssa. Kummatkin pojat hymyilivät. "Mutta tähän koko juttuun liittyy niin paljon tekijöitä ja salaisuuksia, jotka eivät oikeastaan ole minun kerrottavissani"
Lare pudisteli päätään. "Nyt meni muuten lentäen ohi", tyttö vihelsi ja nojautui pöydän päälle kätensä varaan. "Selitähän hieman yksinkertaisemmin"
"En minä oikeastaan voi", Emma hieroi ohimoitaan ja tuhahti kärsimättömänä. "Minä pyydän sinua vain luottamaan minuun ja kun oikea hetki tulee, minä lupaan kautta kiven ja kannon kertoa sinulle koko tarinan"
Lare huokaisi. "Minua ärsyttää, kun sinä olet tuollainen"
"Häh? Millainen?"
"Noin salaperäinen, ihan kuin sinä olisitkin yhtäkkiä joku James Bondin kauan kadoksissa ollut tyttärentytär ja koko maailma räjähtää, jos kerrot siitä minulle!"
"Lare hei", Emmaa hymyilytti. "Hidastahan taas vähän"
Lare nosti jalkansa puisen penkin päälle ja kietoi kätensä tiukasti niiden ympärille. "No okei, ehkä ei nyt sentään", tyttö virkkoi ja vilkaisi jälleen pohtivasti tonttuveljeksiin päin. "Mutta noista kahdesta sinun on aivan pakko kertoa minulle jotakin"
"Ja mitähän neiti mahdollisesti haluaa tietää?"
"Keitä he ovat? Mistä he tulivat? Miksi heillä on aina pipot päässä? Onko tuo toinenkin varattu?"
"He", Emma aloitti puhuen mahdollisimman hiljaa, etteivät pojat vain vahingossakaan kuulisi, "ovat Sed ja Ben Green-öh-lundqvistaijotainsinnepäin, he tulivat mitä ilmeisemmin Ruotsista ja käyttävät pipoja, koska myönnä pois, täällä on kylmä. Ja jos Beniä tarkoitat niin voin aivan rehellisesti vastata, että en tiedä sen pojan seuraelämästä tuon taivaallista. Hyvä kun olen edes omista suhteistani selvillä"
"Ruotsista?" Lare toisti yllättyneenä. "En usko. Ehei, en todellakaan usko!"
Emma pudisti päätään. "En minä pyydäkään sinua uskomaan. Pyydän vain, että vielä nyt tuo vastaus riittäisi sinulle"
"Emma", Laren ääni madaltui ja tämä tarttui Emmaa varovasti kädestä. "Sinä oikeasti hieman pelotat minua"
"Anteeksi", Emma henkäisi ja antoi kovan ulkokuorensa rikkoutua. "Tällä hetkellä minä pelotan ehkä itseänikin"
"Mihin sinä olet sekaantunut?"
Emma pudisti päätään, mutta ei vastannut. Enemmän kuin mitään muuta, hän olisi vain halunnut kertoa Larelle totuuden. Kerrata yksityiskohtaisesti viime päivien tapahtumat ja vuodattaa kaiken sen pelon, järkytyksen ja epävarmuuden tulevasta ystävälleen, joka jo pelkällä läsnäolollaan auttoi häntä hengittämään tasaisemmin.
"Okei", Lare rikkoi hiljaisuuden ja kietoi kätensä Emman hartioiden ympärille. "Sinun ei tarvitse kertoa minulle -"
"Kiitos, Laura"
"- vielä. Mutta Emma, minä haluan joskus totuuden. Enkä nyt puhu siitä hetkestä, kun me kummatkin istumme ryppyisinä kuin rusinat vanhainkodin kiikkutuoleissa ja paljastamme vihdoin elämän tarkoituksen toisillemme"
*
Salandra pahoinpiteli virkattua baskeria väkisin kurittoman tukkansa päälle ja joudutti askeleitaan. Muutaman kerran hän vilkaisi olkansa taakse, mutta unohti tämän eleen heti kun oli varma, että kukaan ei enää seurannut häntä. Salandra virnisti itsekseen. hallituksen varjostajat oli oikeastaan melkein liiankin helppo eksyttää.
Tyttö kapusi ulos Otto-automaatista ja suoristeli punaisen jakkutakkinsa helmoja. Hän varmisti vielä nopeasti kaupan heijastavista ikkunalaseista, että suipot korvankärjet jäivät varmasti piiloon lilan baskerin alle. Ikkunan toisella puolella, kaupan sisällä, nuori mies hymyili hänelle ja vinkkasi silmää. Salandra väläytti sädehtivän hymynsä miehelle ja kääntyi jatkamaan matkaansa.
Kotalan kahvila-konditoria toi Salandran mieleen Joulukaupungin pikkukahvilat ja kaakaopuodit. Tyttö astui sisään konditorian lasiovesta ja pujahti peremmälle pienen tiukumaisen kellon helistessä. Tummat puolipaneloidut seinät ja muhkean kutsuvat miltei nojatuolimaiset istuimet toivat hänelle yllättävän kotoisan olon.
Kahvila oli miltei tyhjä lukuunottamatta kahta vanhaa miestä ikkunapöydän ääressä ja hattupäistä seuruetta hämärimmässä nurkkapöydässä. Salandra huokaisi hymyillen ja suuntasi kuluneen laminaattilattian poikki nurkkapöydän luo.
"Ihan totta, Bastien", Salandra hymähti huvittuneena saavuttuaan hattupäiden luo. "Knalli?"
"Hei vain sinullekin", Bastien murahti ruskea knalli päässään ja työnsi tyhjää tuolia tytön eteen.
Salandra istui alas ja Anaria kumartui vaalea tukka pöytää pitkin viistäen hänen puoleensa. "Mitä sinun isäsi halusi?" nainen kysyi mustan lippapiponsa alta.
"Sinä siis kerroit heille?" Salandra käännähti Bastieniin päin, joka vain kohautti olkiaan.
"Miksei meille olisi saanut kertoa?" Denny vaati tietää.
"Äh, ihan sama se oikeastaan on", Salandra huiskautti kädellään. "En vain halunnut huolestuttaa teitä enää yhtään enempää"
"No?" Bastien kumartui myös lähemmäs. "Mitä vanha kunnon Drummis halusi?"
Salandra vilkaisi heitä kaikkia vuorotellen, huokaisi syvään ja kertoi sitten koko tarinan siitä, kuinka häntä ja Anariaa epäiltiin Lao Millerin kidnappauksesta ja tämän jälleenkatoamisesta. Salandran puhuessa Denny kalpeni lähes yhtä valkeaksi kuin Anarian hiukset, Anaria itse pysyi täysin vaiti ja Bastien puolestaan vakavoitui entisestään, jos se edes oli mahdollista.
"Me olemme olleet huolimattomia", Bastien totesi lopulta, kun Salandra oli lopettanut tarinansa ja heidän keskuudessaan oli vallinnut pitkä ja hyytävä hiljaisuus.
"Mutta hetkinen", Denny pisti väliin. "Jos sinä kerran olet yksi pääepäillyistä, eivätkö hallituksen tutkijat seuraa sinun jokaista liikettäsi?"
Salandra pudisti päätään. "Minä eksytin heidät Erämaan rajoilla"
"Entäs Anaria?" Denny lisäsi luoden vaimoonsa tutkivan katseen. "Luulisi heidän seuraavan häntäkin"
"Minä luulen", Bastien aloitti karheasti, "että heidän on vaikea aloittaa varjostamista, jos kohteen alkupaikannus on epäonnistunut"
"Mitä sinä tuolla tarkoitat?" Denny vaati tietää ja heitti hupun kirkkaanpunaisen piponsa päälle.
"Tarkoitan", knallipäinen Bastien supatti, "että he luultavasti ovat määränneet myös Anarialle seuraajan, mutta seuraajan ei ole vielä onnistunut löytää kohdettaan. Tehän ette ole olleet pieneen hetkeen edes kotona"
"Aivan", Salandra ymmärsi. "Minut heidän oli helppo paikantaa. Luultavasti isäni oli jo käskenyt heidät valmiusasemiin kutsuessaan minut käymään"
"Tiedättekö", Anaria puhui varovasti oltuaan pitkään vaiti. "Tämä muuttaa luultavasti kaikki suunnitelmamme päälaelleen"
"Kuinka niin?" Salandra ihmetteli.
"Sinun isääsi siis kuulusteltiin myös tästä asiasta?" Anaria varmisti ja Salandra nyökkäsi.
"Kyllä, mutta se on vain heidän menettelytapansa. Enhän minä edes ole paljon tekemisissä isän kanssa"
"Mutta jos heidän menettelytapansa on kuulustella epäiltyjen perheenjäseniä, niin ettekö te huomaa samaa ongelmaa tässä kuin minä?" Anaria kysyi hyvin vakavana ja samassa Anarian sanat iskivät myös Salandraan. Hän ymmärsi heti naisen huolen.
"Sed ja Ben", Denny lausui ääneen sen, mitä he kaikki olivat ajatelleet.
"Siitähän muuten riemu repeää, kun hallitus tulee noutamaan poikia kuulusteluun ja he ovatkin linnottautuneet ihmisten taloon leikkimään kotia kohteensa kanssa", Salandra vitsaili synkästi, eikä kukaan edes hymähtänyt. "Mitä me nyt teemme?"
*
Emma ihmetteli todella suuresti, ettei ennenaikainen kaljuuntuminen ollut vielä iskenyt häneen. Hän vilkaisi vierellään seisovia tonttuveljeksiä, jotka hykertelivät hysteerisesti keskenään ja nykivät pipojaan kuin pahimmatkin pakko-oirepotilaat. Emma naksautti kieltään ja tuhahti suurielkeisesti. Koko koulupäivä oli ollut yhtä tuskaa. Biologian tunnilla he olivat juuri kaikkien sattumien kautta käsitelleet soluja sekä perinnöllisyyttä ja Sed oli Emman riemuksi kuluttanut koko tunnin hahmottelemalla, miltä heidän lapsensa näyttäisivät.
Biologian jälkeen Sed oli jatkanut samaa teemaa kuvaamataidon vapaan taiteen tunnilla ja maalannut heille ja heidän olemattomille lapsilleen suuren maalaiskartanon. Kun Emma oli katsonut kuvaa ja ihmetellyt pientä häkkiä kartanon takapihalla, oli Sed selittänyt sen olevan lemmikkiaitaus Roopelle ja kolmelle kesyporsaalle. Sen jälkeen Emma oli päättänyt olla kysymättä enää yhtään mitään pojan oudoista taideteoksista. Ja kaiken tämän lisäksi tytöstä tuntui, että luultavasti pahin oli vielä edessä.
"Tervetuloa Jyväskylän taidemuseoon", vanha nainen narisi heidän edessään näyttäen jäykemmältä kuin rautakanki harmaassa jakkuhameessaan ja tiukasti miltei leukaan asti napitetussa kauluspaidassaan. "Toivon, että viihdytte ja nautitte taiteesta yhtä paljon kuin minäkin. Kultainen metsä on näyttely Suomalaisen metsän rikkauksista ja kauniista värivivahteista -"
"Näitkö Ben?" Sed kuiskutti veljelleen.
"Mitä?" Ben supatti takaisin.
"Hänen mekkonsa tutisi hassusti, kun hän puhui värivivahteista. Katso, taas!"
Emma käännähti poikiin päin äkkipikaisesti, kun nämä purskahtivat huonosti peiteltyyn nauruun. "Nyt olette hiljaa", hän sihisi vaarallisesti ja kääntyi jälleen kuuntelemaan museo-opasta.
Nainen oli kuitenkin ilmeisesti antanut heille luvan lähteä kiertämään näyttelyä, sillä kaikki Emman muut kurssitoverit liukenivat pois heidän ympäriltään. Emma huokaisi ja riiputti päätään. Ennenaikainen kaljuuntuminen tuntui olevan hyvin hyvin lähellä.
*
Samm Glounen saapui Herttatielle varhain aamupäivästä, muttei löytänyt kansiossa mainittua kohdetta mistään. Hän tutki ympäristön tarkasti, muttei tytöstä eikä niin ikään Greenin veljeksistä näkynyt jälkeäkään. Ehkäpä he saapuisivat pian, hän tuumi itsekseen ja asettautui väijyksiin läheiseen pikkumetsään, josta oli hyvä näkymä alas Herttatien talolle. Samm avasi jälleen kansion, jonka päällikkö Drummond oli hänelle antanut ja tutki kohteen tiedot uudelleen aikansa kuluksi. Poika kurtisti kulmiaan. Kyseessä oli suojelutehtävä, mikä sinänsä oli outoa, sillä Samm ei muistanut ikinä kuulleensa moisesta. Toki heillä ja muilla virastoilla oli ennenkin ollut paljon suojelutehtäviä, muttei ikinä sellaista, joka liittyi ihmiseen. Kuka tämä ihminen oikein oli?
*
"Et sinä näytä kaljulta, kulta"
"En minä sanonutkaan mitään näyttämisestä, totesin vain että miÄLÄPUHALLAMINUNTUKKAANI!"
"Hei Sed, positiivista! Sait vain perinteiset naiselliset tukkaraivoamiset ilman höykytystä kulta-sanasta!"
"Jes! Minä olen mestari!"
"Sinä olet rasittava!"
Emma, Sed ja Ben istuivat aution puiston penkillä ja katselivat ohi kulkevia ihmisiä. He olivat päässeet taidemuseosta ajoissa pois, eikä Emma ollut heti halunnut lähteä kotiin päin. Taidemuseoreissu oli mennyt yllättävän hyvin, jos ei laskettu muutamaa hillitöntä naurukohtausta Beniltä ja Sedin toteamuksia siitä, kuinka jokainen metsätauluihin maalattu maahinen tai peikko näytti kuulemma erehdyttävästi joko sijaisopettaja Halenilta tai Roopen kaksoisolennolta.
"Tuota, Emma", Sed aloitti edelleen hymyssä suin. "Minun piti kysyä sinulta yhtä asiaa -"
"Ei, ei, ei", Emma keskeytti. "Minä en mene naimisiin sinun kanssasi, en hanki polttopallojoukkuellista lapsia tai rakenna pihalle häkkiä kesyporsaille sekä Roopelle. Pelkässä seurusteluyrityksessäkin on jo tarpeeksi"
"Hemaisevaa, rakas, mutta en minä sitä ollut kysymässä", Sed virnisti ruskeat silmät välkkyen. "Minä vain kuulin muutaman muun oppilaan puhuvan jostain vanhojen tansseista. Viitsisitkö vähän valaista?"
"Vanhojen tanssit?" Benkin kiinnostui. "Kuulostaapa yllättävän, hmm, kurttuiselta"
Emma ei tiennyt itkeäkö vai nauraako. "Vanhojen tanssit järjestetään aina alkuvuodesta lukion toisen vuoden opiskelijoille"
"Mutta eiväthän lukiolaiset vielä vanhoja ole?" Ben ihmetteli.
Sedin ilme oli aluksi hyvin mietteliäs, mutta sitten poika ilmeisesti laski yhteen yksi plus yksi. "Hei, hetkinen, Emma hyvä! Sinä olet lukion toisella luokalla!"
Emma nousi ylös valkoiselta penkiltä. "Niinhän minä olen"
"Hahaa! Eli sinulla on jotkut tooooodella mukavat tanssiaiset tulossa, etkä sinä ole edes minulle kertonut niistä -"
"On ollut vähän muutakin ajateltavaa!"
"- eli nyt on minun vuoroni tuhahtaa ja suuttua sinulle, neiti armas punapää!"
Emma ei ollut uskoa silmiään, kun Sed risti kädet rinnalleen ja käänsi päänsä koppavasti pois päin. Hän tiesi, ettei poika todellakaan ollut tosissaan, mutta silti koko ele oli niin epäsedmäinen, ettei Emma voinut muuta kuin tuijottaa.
"Siinähän lepyttelet", Ben virnisti näyttäen hyvin paljon isoveljeltään.
Emma huokaisi kärsimättömänä. "Älä viitsi, Sed! Huono vitsi. Sitä paitsi", Emma virkkoi ja kallisti päätään niin, että punainen hiustulva valui osittain hänen silmilleen, "et sinä oikein edes vaikuta miltään tanssiaistyypiltä"
Ne olivat ilmeisesti taikasanat. Sed käänsi jälleen kalpeat kasvonsa Emmaan ja nousi myös ylös penkiltä. Poika miltei hyppäsi Emman eteen ja tarjosi tälle kättään.
"Mitä sinä oikein meinaat?" Emma kysyi tuijottaen Sedin ojennettua kättä ihmeissään.
"Saanko luvan?" Sed kuiskasi hänelle hyvin matalalla äänellä ja jälleen kerran Emma tajusi, kuinka uskomattoman lämpöiset Sedin silmät olivatkaan.
"Sed", Emma lausui varovasti. "En minä voi ottaa sinua kädestä"
"Emma, meillä on molemmilla hanskat kädessä ja ellen väärin muista niin sinun tumppujesi alla on vielä yhdet sormikkaat -"
Emma kohautti olkapäitään. "Minun sormeni palelevat helposti"
"- joten minä olettaisin, että sinä voit aivan turvallisin mielin antaa minun tanssittaa sinua ja näyttää uskomattomat pyörähtelytaitoni", Sed hymyili itsevarmasti.
"Äh, Emma, anna mennä vain!" Ben kehotti istuen edelleen puiston penkillä heidän takanaan. "Sed on oikeasti hyvä tanssija"
Emma vilkaisi Sedin olkapään yli Beniä kysyvä ilme kasvoillaan. "Ja mistähän sinä sen tiedät?"
Ben ei mennyt lainkaan hämilleen, vaan nytkäytti hieman päätään ja hymyili salaperäisesti. "Veljessalaisuuksia"
Emma kääntyi katsomaan takaisin Sediin päin. "Me olemme hyvänen aika keskellä puistoa! Emme me voi vain ruveta valssaamaan täällä"
"Tekosyitä, sinä et vain uskalla"
"Ei se ole siitä kiinni"
"Hmm", Sed mumisi ja haki yllättäen kasvoilleen surullisen koiranpennun ilmeen. "Eli sinä et vain halua tanssia minun kanssani?"
"Minä, äh, siis -", Emma änkytti ja kadotti kaikki sanansa, kun Sed kallisti päätään näyttäen hyvin halattavan rutistettavalta. "Äh, olkoon", tyttö lopulta puuskahti ja tarttui Sedin käteen.
Pojan ilme kirkastui hetkessä ja tämän toinen käsi hakeutui Emman vyötärölle. "Ben! Laula jotain!"
"Täh? Enhän laula!"
"Laulatpas!"
"Enhän!"
"Joopas!"
"Eipäs!"
"Nyt lopetatte kumpikin!" Emma tiuskaisi edelleen Sedin käsivarsilla. "Minä en kohta tanssi yhtään mitään, jos te jatkatte tuota!"
Sed loi erittäin anelevan katseen veljeensä. "Beeeeeeeen"
Ben huokaisi ja heristi sitten sormeaan isoveljelleen. "Sinä jäät minulle todella ison kasan palveluksia velkaa"
"Kiitos, ihanaparasveljeni!" Sed hihkaisi ja kääntyi katsomaan Emmaa. "Ben oli paras meidän kuoromme soololaulajista"
"Kuoron? Te olitte kuorossa?"
"Kolme vuotta", Sed nyökkäsi hymyillen.
"Te olette kyllä outoja", Emma totesi, mutta hymyili kuitenkin Sedille. Poika veti hänet tiukemmin lähelleen ja Emma tunsi poskiaan kuumottavan. Sed lähti viemään häntä varmoin askelin ja Emma tajusi Benin olleen oikeassa. Poika osasi tanssia ja kaiken lisäksi vielä älyttömän hyvin. Koko tilanne oli toisaalta erittäin ihana, mutta samanaikaisesti täynnä vikoja. Emma olisi halunnut koskettaa Sediä, muttei voinut. Hän olisi halunnut olla rauhassa pojan kanssa, mutta sen sijaan he syleilivät toisiaan keskellä yleistä puistoa ja heidän takanaan Ben ryki kurkkuaan ja ryhtyi laulamaan -
"Elvistä? Sinä laulat Elvistä?" Emma pysähtyi kysymään tanssin lomasta.
Ben virnisti itsevarmasti. "Todellakin minä laulan Elvistä!"
Emma nauroi Sedin olkapäätä vasten. "Te olette uskomattomia!"
Myös Sed nauroi ja puristi hänen selkäänsä hellästi. "Emma, minä -"
Emma nosti katseensa Sediin ja poika näytti menevän hieman hämilleen. "Mitä, Sed?"
Sed takelteli hetken, huokaisi ja lopulta hymyili. "Ei mitään"
*
Samm Glounen haukotteli pitkään ja hartaasti. Kohde ei ollut vieläkään palannut kotiinsa. Poika oikoi puutuneita jalkojaan ja nousi ylös kylmältä sammalmättäältä. Hän aikoi kävellä hieman ajan kuluksi, mutta kovin pitkälle hän ei kuitenkaan päässyt.
"Sinä teit virheen tullessasi tänne", puhui ääni, joka oli samaan aikaan hyvin kirkas, lapsekas ja kuulas, virheetön.
Yllättäen Samm huomasi tärisevänsä. Miksi tuo ääni sai hänet pelkäämään?
"Olen odottanut niin kauan. Sinä teit virheen tullessasi tänne", kaunis ääni toisti jälleen, mutta Samm ei nähnyt puhujaa. Ei, ennen kuin oli liian myöhäistä.