Kirjoittaja Aihe: Jääkahvi (Remus/Regulus, K-11)  (Luettu 4965 kertaa)

Sakura

Jääkahvi (Remus/Regulus, K-11)
« : 11.09.2011 17:03:55 »
Nimi: Jääkahvi
Kirjoittaja: Sakura
Paritus: Remus/Regulus
Ikäraja: K-11
Genre: synkkä tunnelmointi, romanssi
Vastuuvapaus: Rowlingin hahmot ja maailma, minä lainaan ja leikin, en hyödy tästä taloudellisesti.
Yhteenveto: Haluaisin sädehtiä silloin kun sinä olet vierelläni.

A/N: Ööh. Lupaavat alkusanat. Noin kolmen vuoden radiohiljaisuuden jälkeen tuli ikävä fikkejä ja tällainen syntyi. Tunnelmointia lähinnä. En viitsinyt kauheasti rajoittaa itseäni nyt kun pitkästä aikaa tuli tekstiä, joten jälki voi olla vähän hiomatonta. Ja vähän sekavaa. Oikeastaan tästä olisi ehkä pitänyt tehdä runo, oli välillä sellainen olo. Mutta tällainen tuli kuitenkin. Nimi on rimanalitus... Olisikohan mulla jotain positiivista sanottavaa? Tykkään fiiliksestä ja oli kiva kirjoittaa! Kertokaa mentiinkö metsään :)

Jääkahvi

I

En ole sellainen kuin luulet. En joudu korottamaan ääntäni tullakseni kuulluksi. En ojenna kättäni kaikessa rauhassa kohti paahtoleipää, jonka James nappaa nenäni edestä. En halaa iltaisin peiton alla paksua nahkakantista kirjaa ja nukahda sen suloiseen, ummehtuneeseen tuoksuun. En pelkää pimeässä metsässä, ja täysikuun jälkeen en herää lihakset kipeinä.

En pelkää pimeää metsässä.

En rakasta pörröistä turkkia ja lämpimän veren tulvahdusta suuhun.

Kuvitelmissani, silloin minä lennän sinivihreän sammaleisen nurmen yllä niin että jalkani vain hipaisevat maata, haistan kasteen ja auringonlaskun tuoksun ja osaan olla onnellinen, enkä halua tappaa. Silloin en ole sellainen kuin luulet.

Voisin kertoa sinulle asioita jotka ehkä muuttavat sitä mitä näet. Sen että olen usein katkera. Harvoin onnellinen koska se vain on niin vaikeaa, vaikka kaikki olisi hyvin. Voisin kertoa että haluaisin olla kevytmielinen, useammin humalassa ja karkuteillä. Että olen katsellut sinua kun kohotat leukaasi ja naurat, liikkeissäsi on jotain pahaenteistä mutta hiuksesi ovat huolettomat, ja olet niin surumielinen eivätkä silmäsi hymyile. Että minusta sinä olet kaunis. Voisin kertoa sinulle että joskus rakastan sitä villiä tunnetta joka minut valtaa täydenkuun aikaan, ja että haluaisin sädehtiä silloin kun sinä olet vierelläni. Kuiskaisin ne asiat sinulle jossakin pimeässä (metsässä) ja luottaisin, en epäröisi päästää irti kontrollin palasista.

II

Olen juuri sellainen kuin luulet. Olen aurinko joka loistaa halveksuntaa, olen itsekäs ja kyyninen ja juuri niin ilkeä kuin täytyy olla, syljeskelen nurkkiin ja niiden takana poltan tupakkaa. Katson peiliin alta kulmain, narskuttelen hampaita unissani ja itketän tyttöjä, tai jos huvittaa niin nauratan ja revin heidän liemikirjoistaan sivuja. Olen aina paikalla laiskasti viimeisenä ja ylpeänä.

Kotona olen se ainoa. Täydellinen. Ruokapöydässä niskani on jäykkä, ja kun jään yksin kyynärpääni painuvat kovina tummaan puuhun, kellanvaaleasta kynttilästä valuu hitaasti steariinipisaroita (kyyneleitä).

Menen yläkertaan, suljen oven ja vapisen.

Olen kamala, minun täytyy olla. Koulun kylmillä käytävillä hehkun, olen puhdas ja vihainen ja katson Siriuksen lävitse kun hän kävelee vastaan. 

Haluaisin käpertyä pieneksi palloksi. Voisin murentua palasiksi vain käsivartesi hipaisusta. Sinä näet sen, ja siksi se on kamalaa.

III

Pidän sinusta kiinni ja sanon että olet hyvä, arvokas, täydellinen juuri sellaisena. Kostea nurmikko ja viini tuoksuvat. Myöhemmin sanot että silloin olit onnellinen.

Minä muistan miltä tuntui tahtoa jollekin niin paljon hyvää. Niin paljon ettei uskaltanut ajatellakaan. Ja minä pelkäsin niin paljon että valitsin vihan, ja käänsin selkäni joka kerta kun katsoit minuun silmät surullisina, ilman vaatimuksia.

”Regulus.”
Älä sano sitä.
”Et sinä ole niin paha.”

Sekoittelet jääkahviasi ja lusikka kilisee. Saan siitä kylmiä väreitä. Sinusta.

Olen kuunnellut tarpeeksi hiljaisia sanojasi. Voisin sanoa painu helvettiin, mutta nousen enkä sano mitään, ajattelen että rakastan sinua.

Kotimatkalla poltan tupakkaa ja vihaan jokaista vastaantulijaa.

Lopussa ajattelen sinua ja sitä että olit oikeassa. En ole niin paha. Tai ehkä sinä teet minusta hyvän, pakotat tähän viimeiseen, kun en muuta uskalla. Teen tämän siksi että et olisi väärässä.

Edes jotain hyvää.

Vaikka rakastat kuitenkin Siriusta enemmän.

Vesi on kylmää.

Toivon että juot jästikahvilassa sen jääkahvisi taas ja ajattelet minua, jos joskus saat tietää. Toivon että syksyn lehdet tarttuvat tuulessa hiuksiisi, koska siitä sinä pidät. Ehkä muistat että olit joskus kanssani onnellinen.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2011 21:13:10 kirjoittanut Sakura »
kuinka sarastuksen aikaan hehkuu graniitti

shaya

• jumalatar
Vs: Jääkahvi (Remus/Regulus, K-11)
« Vastaus #1 : 11.09.2011 17:43:54 »
Tämähän oli hämmentävä. Sellaisella hyvällä tavalla.

Olen alkanut viimeaikoina kiinnostua Reguluksesta kovastikin, ja tämä sinun kuvauksesi osui tosiaankin aika lähelle sitä harataa kuvaa, jonka olen hänestä jo ehtinyt mieleeni muodostaa. Että pohjimmilta Regulus olikin ihan hyvä tyyppi (ei ainakaan niin paha), että joku ehkä muutti häntä koulun alkamisen jälkeen sellaisella tavalla, joka sitten johti myöhemmin Regin kuolemaan viimeisten tekojen yhtäydessä. En kyllä usko että hän sillä tavalla pani pahakseen suosikkipoika-asemaansa, luihuinenhan hän kuitenkin oli, mutta tuo kohta, jossa Regulus katsoo Siriuksen lävitse käytävällä koska täytyy, oli ehdottomasti yksi ficin hienoimmista kohdista kaikessa aitoudessaan. Aito ehkä kuvaa Regulusta hyvin tässä ficissä - onnistuit vain muutamassa sadassa sanassa luomaan hänestä hyvin uskottavan ja inhimillisen, monipuolisenkin hahmon, ja se on aika harvinaista; luulen että tämä tulee vaikuttamaan kuvaani Reguluksesta vielä aika pitkään!

Tykkäsin kappalejaosta myös. Uskoakseni ensimmäinen PoV oli Remuksen ja loput Reguluksen? No, joka tapauksessa - aina raapalejako ei toimi, varsinkaan vaihtelevalla kertojalla, mutta tässä se minusta onnistui. Pidin myös siitä, miten olit saanut tämän ajatuksenkaltaiseksi, sillä niinhän se oikeastikin menee, että ensin saatetaan ajatella pitkäänkin ja hartaasti jotakin yhtä asiaa, ja yhtäkkiä pompata lyhyesti johonkin ihan muuhun. Erityisesti pidin lopusta; se kokosi tarinaa onnistuneesti, ja vaikka en oikein tajunnut tuon Sirius/Remus-viittauksen ideaa, olihan se ihan suloinen. Ehdottomasti olisin voinut lukea laajemmankin ficin tästä parista, sillä kirjoitustyylisi on hyväntempoinen ja mielenkiintoinen, hieman runomainenkin paikkapaikoin, kuten tuossa A/N:ässä mainitsitkin.

Lainaus
Lempikohtani, ehdottomasti! Tykkään siitä kuinka tässä ja vielä lopussa mainittu jääkahvi päätyi otsikkoonkin - josta muuten pidän ihan yksinäänkin valtavasti, se on sopivan erikoinen kiinnittääkseen huomion, eikkä kuitenkaan maalaile liikoja siihen tapaan, ettei lukija oikein pääse edes kärryille. Mutta tosiaan, tykkään tyylistäsi yhdistää pidempiä ja lyhyempiä lauseita, ja vaikka tässä nyt kaikki virkkeet olivatkin melko lyhyitä niin tuo viimeinen, sinusta, erottui joukosta ja antoi sopivan dramaattisen vaikutelman! Tykkään tykkään.

Äh. Tätä ficciä on hirveän vaikea kommentoida ja tämä nyt taisi jäädä ihan pelkäksi ihkutukseksi, mutta ehkä saat tästä edes jotain irti. : D Sinulta lukisin ehdottomasti enemmänkin Reguluksesta!
At night I fell asleep with visions of myself, dancing and laughing and crying with them.

Sakura

« Vastaus #2 : 12.09.2011 17:13:35 »
shaya, ensimmäinen PoV on tosiaan Remuksen ja loput Reguluksen. Mietin ensin josko se olisi pitänyt merkitä tekstiin tai ainakin mainita alussa, mutta hyvä jos ymmärsi noinkin :) Tuota Sirius/Remus -viittausta en oikeastaan ajatellut parituksena vaan ihan pelkkänä parhaan ystävän rakastamisena. Nyt kun ajattelen asiaa vähän pidemmälle niin kyllähän se voisi kovasti S/R:ltäkin vaikuttaa. Regulus on yksi lempihahmoistani, joten ihmettelenkin, etten ole aiemmin julkaissut hänestä (tuntuupa jotenkin hölmöltä sanoa hänestä, mutta ei kai se oikein siitäkään ole) mitään. Kiva kuulla että pidit tulkinnastani, ja kiitos kaunis kommentista!

Lils

• tumblr
« Vastaus #3 : 25.09.2011 16:26:02 »
Uu, tässäpä vasta hieno fic. Harmi, että tulin tänne vasta röyhkeästi jalomielistä esittäen kommenttikampanjan kautta, olisihan tämä pitänyt löytää ilmankin. Jo ensivaikutelma tästä ficistä oli hieno: K11 on ikärajana tarpeeksi rankka ja tarpeeksi häilyvä, paritus hieno ja toimiva (vai sanonkohan vain näin kaikista tämän sukupolven ficeistä yhyy en tiedä, mutta nam) ja no, kahvi on kahvia ja Jääkahvi nimenä on moniuloitteinen ja todella hieno, jäätävän kaunis suorastaan!

No ensinnäkin, pidin tästä rakenteesta. Kolmijakoisuus ei ole mitenkänä yllättävää ja ihmeellistä, ylipäätänsä tuollainen erottelu on aika normaalia, mutta sitten ku se alkoi kuitenkin sillä tavalla, että ensin Remus kertoi ja Regulus tavallaan vastasi, oli se hienoa. Pidin siitä miten olit tuonut esille, ettei Remus todellakaan ollut vain sellainen kirjapoika, pelkästään hiekanvaaleita hiuksia ja hiljaisia sanoja, vaan niin paljon enemmän, niin suuria ajatuksia! Ja Regulus taas, hän oli ulkopuolelle enemmän kuin Remus, enemmän mistä pitää kiinni ja niin edespäin, ja sitten tavallaan oli ihan loogista, ettei hän vaivautunut esittämään enempää tai vähempää, olemaan mitään muuta kuin sisäpuolella olikin. Pelkästään se tekee heistä kahdesta niin erilaiset.

Lainaus
Voisin kertoa että haluaisin olla kevytmielinen, useammin humalassa ja karkuteillä.
Lainaus
Olen juuri sellainen kuin luulet. Olen aurinko joka loistaa halveksuntaa, olen itsekäs ja kyyninen ja juuri niin ilkeä kuin täytyy olla, syljeskelen nurkkiin ja niiden takana poltan tupakkaa. Katson peiliin alta kulmain, narskuttelen hampaita unissani ja itketän tyttöjä, tai jos huvittaa niin nauratan ja revin heidän liemikirjoistaan sivuja. Olen aina paikalla laiskasti viimeisenä ja ylpeänä.
Lainaus
Minä muistan miltä tuntui tahtoa jollekin niin paljon hyvää. Niin paljon ettei uskaltanut ajatellakaan. Ja minä pelkäsin niin paljon että valitsin vihan, ja käänsin selkäni joka kerta kun katsoit minuun silmät surullisina, ilman vaatimuksia.
Lainaus
”Regulus.”
Älä sano sitä.
”Et sinä ole niin paha.”
Koko fic, kaikki nämä keskustelut ja sanotut ja sanomattomat sanat olivat niin kuin kilpailu kaksikon välillä; minä olen paha, ei et sinä ole, sinä olet enemmän, no, minä olen vain tätä - Remus halusi ikään kuin todistaa olevansa enemmän kuin mitä luultiin, ja samalla hän halus myös kertoa Regulukselle, maailmalle, että Reguluskin oli enemmän. Tasapuolisesti, muttei koskaan vaatimattomasti, ja se oli jotenkin hienoa! Koska no, ehkei Regulus ollut vain enää jaksanut ajatella olevansa jotain parempaa, jotain niin hyvää, ehkä hän oli luopunut siitä että voisi olla maailmanpelastaja ja sankari, vaan kulki mieluummin omaa polkuaan laiskanrennosti, hymyilevän synkästi.

Lainaus

Olen kuunnellut tarpeeksi hiljaisia sanojasi. Voisin sanoa painu helvettiin, mutta nousen enkä sano mitään, ajattelen että rakastan sinua.

Kotimatkalla poltan tupakkaa ja vihaan jokaista vastaantulijaa.
Oi tästäkin kohdasta minä pidin ihan hirmuisesti! Varsinkin nuo kylmät väreet olivat jotain, mitä minäkin tunsin selkärangassani, ja iih. Regulus oli juuri sellainen, sinä olet niin hyvä etten kestä.

Haha jossain vaiheessa tämäkin kommentti lakkasi olemasta kommentti ja ryhtyi tiivistelmäksi jääkahvitarinasta, mutta antaa olla - tärkeintä on ehkä että minä pidin tästä ihan hurjasti; tämä oli sopivan erilainen ja silti niin tuttu, looginen - Remus/Regulus juuri sopivasti ja oikealla tavalla ja oaw. Tämä oli ihan tajuttoman kaunis fic, herkkä, erilainen - paritus teki tästä monien tunteiden ja luonteepiirteiden, kahden tasavertaisen ihmisen tarinan (ja se oli ehkä hienointa, sillä välillä sitä kyllästyy lukemaan ihmissuhteista, jossa toinen on aina vähemmän ja sitten joko sortuu tai yllättää ja niin, tämä oli siksi hienon erilainen). Öääääää mitähän sitä enää. Kiitos tästä, vaikutuin!
"Should I wear the purple dress?"
That's all she cares about
What a silly life she has

Sakura

« Vastaus #4 : 29.09.2011 21:57:50 »
Lils, kiitos mahtavasta kommentista! Joka on niin moniulotteinen etten siihen paljon mitään osaa vastatakaan, mutta hienoa kuulla tulkinnoistasi ja hienoa jos vaikutuit :)

Funtion

• Vieras
« Vastaus #5 : 02.01.2012 16:38:02 »
ÄH, EIKÄ! Oon jo monen monta kertaa kattonut sun nickiä ja miettinyt, miten helvetissä se on niin tutun kuuloinen. Ja sitten tänään mulla välähti kun käväisin THR:llä - sehän oot THR:n Sakura eli th.fi:n Danube! (hei älä nyt tuu ja sano ettet ookaan tää henkilö…) Yks mun lempificcareista ikinä! : o Kun mä tän älynväläyksen koin, oli pakko tulla tänne metsästämään sun uusimpia ficcejäs (joten varaudu siihen, että saat lähipäivien aikana ison kommenttiryöpyn ficceihisi.)

Ensimmäiseksi haluun sanoa asiasta, jota ihailin jo monta vuotta sitten th-fandomin puolella: sun otsikot. Sun otsikot on niin älyttömän kauniita, etten mä voi kuin lukea nää ficit, sillä näiden otsikot nappaa mun mielenkiinnon välittömästi. Ja tääkin - Jääkahvi - on mitä upein. <3

Että olen katsellut sinua kun kohotat leukaasi ja naurat, liikkeissäsi on jotain pahaenteistä mutta hiuksesi ovat huolettomat, ja olet niin surumielinen eivätkä silmäsi hymyile. Että minusta sinä olet kaunis.
Vaikka tää kohta oli hyvin tavallinen kuvailultaan, niin tää iski heti. Mä en ymmärrä, miten saat kirjoitettua tällaisesta kohdasta jotain noin… kaunista?

Haluaisin käpertyä pieneksi palloksi. Voisin murentua palasiksi vain käsivartesi hipaisusta. Sinä näet sen, ja siksi se on kamalaa.
Musta tuntuu niin tyhmältä ja avuttomalta kommentoida tätä sun ficciä, kun en keksi sopivia sanoja kuvaamaan tätä! (nyt ei siis laskea näitä adjektiiveja “kaunis” tai “ihana” joita viljelen ihan liikaa…) Sä oot käyttänyt tässä taas sellasia juuri täydellisiä sanoja, sellaisia jotka kiemurtelee kielenpäällä kun ne lukee (esim. murentua, hipaisu… jotenkin vaan rakastan niitä sanoja. Äh, miks suomen kielessä pitää olla niin monta erilaista kaunista sanaa!)

Kostea nurmikko ja viini tuoksuvat.
Tää on just tätä sun yksinkertaista kuvailua, josta pidän! Vain viisi pientä sanaa. Noi sanat on niin erillään toisista, nurmikko ja viini, että ne oikein herättää mielenkiinnon, luo sellaisen mystisen tunnelman. Sä et yritä mitenkään pakolla vääntää tätä sun kuvailua keksimällä jotain outoja sanoja ja kirjoittamalla ylipitkiä lauseita, vaan sä kerrot asiat niin kuin ne mutta persoonallisesti - voi kun mäkin osaisin.

Edes jotain hyvää.

Vaikka rakastat kuitenkin Siriusta enemmän.

Vesi on kylmää.

Tää rimmas upeasti! Hyvää, kylmää. Välissä pieni lause joka vie ajatukset muualle, mutta sitten palataan taas siitä mistä lähdettiin. Kolme sanaa, lause, kolme sanaa. Jotenkin niin tasapainoista.

Ja mun pitäs vielä sanoa jotain tästä? Tuntuu kuin mun pää löis tyhjää. Tää oli niin kamalan kaunis ficci! Niin ja bad boy + tupakka = syntistä. <3 Vaikka inhoankin tupakkaa, niin siitä kirjoittaminen (ja varsinkin lukeminen jos kirjoittaja on hyvä) on ihan täysin eri asia. Se vain sopi tähän. Sopii kaikkiin teksteihisi, sopii sun kirjoitustyyliis.

Hetken mä jo luulin, että toi viimeinen kohta kolme oli kirjoitettu Remuksen näkökulmasta ja sit hämmästyinkin, kun siellä luki "Vaikka rakastat kuitenkin Siriusta enemmän." :'D Siinä kohtaa lamppu munkin päässä syttyi ja jouduin lukemaan koko kohan uudestaan, jotta pystyin suhtautumaan siihen kirjotukseen niin kuin pitikin (tän takia täytyykin sanoa, että olis ehkä fiksuinta ollu mainita mikä oli kenenkin näkökulmasta.)

Emmä pysty tästä tän enempää sanomaan, sillä tää tunnelma veti mut ihan sanattomaks. Tuntuu että mä vieläkin leijuisin jossain tupakan ja jääkahvin keskellä, jossain täysikuun ja Reguluksen välissä. Huh, nyt meenki saman tien lukemaan ton sun yhen toisen oneshotin (jonka otsikko on taas päätähuumaava.)

Kiitos. <3

Sakura

« Vastaus #6 : 03.01.2012 14:36:32 »
Funtion, ei voi olla totta että joku muistaa mut :D Mutta sama henkilö kyllä olen ja taidan sutkin muistaa noilta TH-foorumeilta nyt kun mietin. Tuo kertojaratkaisu on kieltämättä hieman epäselvä, hyvä jos enää itsekään muistan kuka on äänessä milloinkin. 

Lainaus
Tuntuu että mä vieläkin leijuisin jossain tupakan ja jääkahvin keskellä, jossain täysikuun ja Reguluksen välissä.

Ihanasti sanottu ♥ Muuta en taida osata sanoa kuin että jättimäinen kiitos kommentistasi (ja tästä nostalgiasta joka mut valtasi kun mietin noita TH-aikoja)!