Kommenttikampanjasta päivää
Huomasin että oli tarjolla BBM-ficci ja oli ihan onnessani. Katsoin BBM:n taas eilen uudestaan kun sain hankittua sen DVD:llä. Taisi olla kolmas tai neljäs kerta kun sen katson, ja nenäliinoja kului taas laatikkokaupalla kuten aina. BBM on ehdottomasti yksi mun kaikkien aikojen lempielokuva, niin koskettava ja kaunis, ja samalla jollain tavalla itsellekin katartinen.
Aiempina katselukertoina olen suorastaan inhonnut Almaa. Hän on ärsyttävä hiirulainen joka minun mielikuvissani on esteenä Ennisin ja Jackin onnelle. Mutta mutta. Eilen kun katsoin leffaa, aloinkin nähdä asiaa myös Alman näkökulmasta. Tajusin että hänhän on ihan yhtä paljon uhrin asemassa kuin Ennis, ehkä jopa enemmän. Hänhän ei nimittäin tiennyt Ennisin seksuaalisesta suuntautumisesta kun he menivät naimisiin, toisin kuin Ennis jolla periaatteessa oli mahdollisuus valita onko hän Alman vai Jackin kanssa. Olisi kenelle tahansa järkytys huomata että oma puoliso pettää, ja vielä samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa. Mutta varsinkin tuona aika ja tuolla uskonnollisella punaniska-alueella.
Tarinastasi käy hyvin ilmi Alman tuntemukset, jotka vaihtelevat ensijärkytyksestä asian kieltämiseen ja vihaan. Jännä yksityiskohta oli se että Alma vihasi ja inhosi oikeastaan vain Jackia, eikä Ennisiä vaikka tämä käyttäytyikin niin innokkaasti Jackin nähdessään. Elokuvassakin viha Ennisiä kohtaan taisi Alman kohdalla tulla vasta myöhemmin.
Tuo ensimmäinen kappale oli jotenkin tönkkö lopputarinaan verrattuna. Kenties syynä on se että Alma kuvailee omia toimintojaan, mikä kuulostaa hieman hassulta. Jotenkin tuntuu että tuollainen pitkähkö kuvailuosuus ei oikein istu tarinaan jossa muu teksti on pelkistetympää, ja lähinnä dialogin varassa. Ehdotukseni on että napakoittaisit tuota ensimmäistä kappaletta karsimalla siitä turhia lauseita. Melkeinpä ottaisin pois kokonaan tämän kohdan:
Minun kai täytyy mennä esittelemään itseni kuin kunnon vaimo ainakin. Nousen ja kävelen ovea kohti. Nyin vaaleanpunaista neulosmekkoani alemmaksi. Olen lihonut, ennen tämä istui kuin hanska.
Laittaisin tuohon tilalle jotain tyyliin: "Menen ovelle, ja kun avaan sen...." Nyt Almasta nimittäin tulee jotenkin hajamielinen kuva. Johonkin toiseen ficciin tuollainen omien, täysin randomien ajatusten kertominen sopii, mutta tämä teksti oli mielestäni dynaamisempi ilman sitä. Mutta joo, tämä on ihan vaan mun nöyrä ehdotus.
Tuota ensimmäistä kappaletta lukuunottamatta tekstisi on toimivaa ja sopivan vähäeleistä. Siitä välittyy lukijalle hyvin se tunnelma mikä leffassa oli.
(Kirjaa en ole lukenut joten en osaa verrata siihen....)
Kyllä tälle joku selitys löytyy. Tuo on ihan normaalia Teksasissa.
Tälle kohdalle repesin ihan totaalisesti.
Almalla on niin huvittavia mielikuvia teksasilaisista: miehet pussailevat siellä muita miehiä aina tavatessaan, eivätkä juo kahvia.
Ps. Yhden typon satuin huomaamaan:
Avaan oven, kohotan karseeni ja näen Ennisin suutelemassa miestä