Kirjoittaja Aihe: Twilight: Lyhyt hetki Riley Biersin elämästä (K-11, käännös, 2/2)  (Luettu 1583 kertaa)

Annulu

  • ***
  • Viestejä: 9
Ficin nimi: Lyhyt hetki Riley Biersin elämästä.   
Kirjoittaja: Annulu
Fandom: Twilight
Genre:  Hurt/Comfort
Ikäraja: K-11
Päähenkilöt: Riley  ja Victoria
Disclaimer: Tarina ei ole alun perin minun kirjoittamaani eikä hahmot minun keksimiäni (Stephenie Meyerin). En ole tekstistä mitenkään vastuussa.
A/N: Ihastuin tähän ficciin englanniksi itse, koska Riley on lempihahmoni ja tämä kertoi hänen elämästään todella hyvin. Tämä on ensimmäinen suomennokseni joten olkaa armeliaita. =)

Minulla on lupa ficcin suomentamiseen.
------------------------------------------------------------------

Aika lepattaa ohitse niin nopeasti ettei sitä kerkeä edes tajuta. Siitä päivästä on noin vuosi kun minä muutuin, voin muistaa sen aivan kuin eilisen. Tiedättehän, en ole ollut  aina ”paha poika”. Läpi minun ihmis-vuosieni  näin itseni kivana ja kunniallisena henkilönä, aina täynnä lupauksia. Minulla meni hyvin koulussa, hyviä arvosanoja, olin itse ylpeä siitä, että tein vanhempani ylpeiksi minusta. Mutta se kaikki oli kohta vaihtuva. Voin muistaa sen selvästi; päivä oli tulossa loppuunsa. Ulkona oli oikea rankkasade. Vihdoin yliopisto oli saatu päätökseen, kaverini ja minä päätimme lähteä ulos ja ottaa muutaman drinkin siinä uudessa baarissa Seattlessa.  Asiat olivat aika mahtavasti läpi illan… Se oli ennen kuin minä lahopäänä päätin, että on aika lähteä kotiin. Heiluttaen hyvästit kavereilleni lähdin kulkemaan hylättyä katua pitkin kotiin. Voin luvata, että siinä kävellessäni näin varjon kulkevan ohitseni, pysähdyin ja katsoin ympärilleni. Nyt voin myöntää, että silloin siinä seisoessani se oli aika pelottavaa. Sitä ei ikinä tiedä mitä ympärillä pimeässä voi olla. Valitettavaa minulle, varjot koituivat hirvittävämmiksi kuin olisin voinut edes kuvitella.

Joten tein kuten kuka tahansa muukin ihminen olisi tehnyt, tihensin askeleitani kunnes saavuin kujan nurkalle asti. Jatkaessani matkaani jokin loikkasi ylitseni ja heitti minut takaperin maahan. Panikoin, jolloin päässäni kuhisi miljoonittain kysymyksiä. Mitä juuri tapahtui? Mitä täällä on oikein meneillään? Onko tämä painajainen? Mutta ainoat sanat, jotka pakenivat suustani olivat ”Kuka siellä?” Ei tullut vastausta. Ei mitään. Ajattelematta sen enempää pakenin eri suuntaan päästäkseni toiselle kujalle, minulla ei ollut mitään hajua minne olin menossa. Minä vain juoksin, koska olin sekoamis pisteessä.

Ei mennyt kauan tajuta, että olin eksyksissä. Juoksin ja juoksin kunnes tavoitin kujan lopun, jossa oli huoneistorakennus kirkkaasti  valaistulla aulalla ja vartija ovella. Ajattelin, että oli vihdoinkin turvassa. Helpotus pyyhkäisi lävitseni, kun juoksin aulaa kohti. Mutta yllättäen tunsin välittömän kivun, tajusin olevani työnnettynä rakennuksen ikkunaa vasten,  pirstoutuneet lasinpalaset ympärilläni ja lattialla, jolla makasin. Yritin raahata itseäni vartijan luo, mutta varjo ei antanut.

Olin kauhuissani elämäni puolesta. Miksi tämä olento oli niin vahva? Ponnahdin ylös lattialta ja tiputin kirjalaukkuni siinä samassa, ja juoksin. Minä juoksin henkeni edestä. Kompuroin, koska olin niin peloissani ja epätoivoinen löytämään apua. Katsoin olkapääni yli taakse nähdäkseni ”ei mitään”, mutta se ei heikentänyt kykyäni juosta. Yllättäen löysin itseni pysähtyneenä hylätylle kävelytielle. Kaiteen takana oli vain mustaakin mustempaa vettä. Umpikuja. En tiennyt mitä tehdä, juuri siinä ja silloin tiesin elämäni loppuvan. Tajutessani sen, käännyin ympäri nähdäkseni olevani ypöyksin. Yritin löytää pimeyden läpi sen mikä ikinä minua olikaan jahdannut, ” Mitä sinä haluat?” Mikä olet?” olivat viimeiset sanani ennen kuin tunsin tuskallisimman kivun mitä olen koko elämäni aikana tuntenut. Kaikki se tuli ranteestani. Pitelin kättäni tuskan kivun keskellä löytääkseni puolikuun muodon kämmeneltäni verta vuotavana. En halunnut uskoa sitä, koska se tuntui niin tyhmältä ja epätodelliselta silloin, mutta tiesin tulleeni purruksi. Mutta minkä? Ei ollut mitään havaintoa. Sekavuuteni ja kauhuni muuttui kauhuksi kun myrkky puremasta alkoi nousta ylöspäin käsivarttani. Pudottautuen polviini, minä itkin kovaa kivusta ja kaaduin maahan, vääntelehdin kun myrkky levittyi koko ruumiiseeni. Muuttaen minua. Tappaen inhimillisyyteni.

En voi tuskin muistaa mitään muuttumisestani. Ainut asia mielessäni oli kipu. Se oli kuvaamatonta. Tunsin olevani tulessa, palavani. Pidin kiljumisen ja huutamisen sisälläni tuskassa. Kellään ei ollut soveliaisuutta sammuttaa tulta minussa. Päivän tai kahden kuluttua asiat alkoivat näyttää jo hiukan kirkkaammilta. Olisin voinut muhinoida siellä missä olin. Hylätyssä varastossa. Kipu oli silti pahempi kuin ikinä, mutta tiesin ettei huutaminen olisi auttanut, joten kärsin pölyisellä lattialla hiljaisuudessa.

Kun väsynyt ruumiini tuntui valmiilta, katselin ympärilleni ja näin kauneimman olennon ikinä, jossa olen silmiäni koskaan lepuuttanut. Se istui huoneen nurkassa virnuillen minulle. Valkea iho, punaiset silmät ja hiusten väri kuin tuli. Hän oli kuin enkeli. Ensin luulin silmieni valehtelevan minulle, ehkä olin kuolemassa tai jo kuollut? Olinko minä taivaassa? Tässä ei ollut mitään järkeä, mutta mitä sitten. Se upea olento saattoi näyttää enkeliltä, mutta se ei selittänyt hänen punaisia silmiään. Minun mielenjuoksuni oli katkennut, kun tunsin terävän kivun kulkevan rintani läpi, sydämen kohdalta. Silloin minä voin kirjaimellisesti kuulla sydämeni sykkeen tulevan nopeammaksi. Siinä oli kaikki mitä se tarvitsi. En voinut pidätellä sitä enää, huusin niin kovaa kuin pystyin.

Huusin punapäiselle kaunottarelle, että hän tappaisi minut. En saanut mitään vastausta. Minkälainen sairas, kipua aiheuttava enkeli hän oli! Hän vain tuijotti minua tyhjää täynnä olevilla silmillään. Sydämeni sykkeestä tuli kovempi ja nopeampi kunnes se yllättäen loppui kokonaan. En ollut tajunnut, että silmäni olivat suljetut ennen kuin avasin ne ja haukoin henkeäni. Kykenin näkemään jokaisen yksityiskohdan katosta yläpuolellani. Olin niin lumoutunut, vieläkin yllättynyt ja hämmentynyt samaan aikaan. Tunsin itseni vahvemmaksi. Kaikki tämä oli niin epätodellista minulle. Jos olisin vielä ollut ihminen, luulen ettei minulla olisi ollut pakkomiellettä hyökätä jonkin kimppuun. Aivan yhtäkkiä kurkkuani alkoi polttaa. Äkkiä tartuin kurkustani kiinni katsoen jumalattaren merkillisiä silmiä. En vieläkään saanut minkäänlaista vastausta. Miksi hän ei puhunut? Hitaasti hän alkoi kävellä minua kohti ovela virne naamallaan. Minulla ei ollut minkäänlaista ajatusta mitä odottaa häneltä. Seuraten vaistoani, nousin ylös ja lensin taaksepäin osuen seinää vasten. Se teko sai kaunottaren vihdoin puhumaan.

”Olen Victoria.” Hänen taivaallinen äänensä häkellytti minut. Victoria. Onpa kaunis nimi. Se kävi hänelle täydellisesti. Minuutin hämmennyksen jälkeen minä vihdoin astuin vastapäätä henkilöä, jonka tiesin Victoriaksi. Hänen virneensä kasvoi ja siitä tuli pelottavampi. Minulla ei ollut mitään aavistusta mikä olin, mutta tiesin etten ollut enää vain Riley Biers. Olin jotain enemmän. Jotain ilkeää. Jotain kuolematonta.

Pian Victoria selitti minulle, mikä minusta oli tullut. Vampyyri. Siis vampyyri! Aluksi en halunnut uskoa sitä, mutta kipu kurkussani pakotti miettimään sitä. Sitten hän selitti minulle, että olin vastasyntynyt, mikä tarkoitti, sitä että janosin valtavasti verta. Jos olisin vielä ihminen, veren juominen olisi minusta oksettava ja inhottava ajatus, mutta mitä useammin sana ”veri” tuli hänen huuliltaan minusta tuli minuutti minuutilta janoisempi. Olivatko nämä minun omia ajatuksiani? Mikä minusta oli tullut? Hirviö. Vaadin häntä kertomaan lisää yksityiskohtia. Miksi hän muutti minut? Silloinkaan hän ei kavahtanut happamuutta äänessäni. Lopetettuani  huutamisen hän kertoi minulle, että ruoka ensin sitten selitys. Minulla ei ollut valinnanvaraa, joten annoin hänen johdattaa minua. Saavuttuamme metsään haistoin ihanimman ja herkullisimman tuoksun minkä olen ikinä haistanut. Retkeilijät. En ajatellut hetkeäkään, syöksyin heitä päin ja upotin uudet vahvat hampaani siihen arvottomaan ihmiskurkkuun. En edes pysähtynyt ajattelemaan, että se mitä tein oli väärin. Kaikki tämä oli niin uutta minulle ja en voinut muuta kuin tykätä siitä.

Kauttaaltaan seuraavat viikot Victoria selitti minulle kaiken. Hänellä oli suunnitelma tuhotakseen ilkeät vampyyrit, joilla oli keltaiset silmät ja nuori tyttö, joka oli syypää Victorian ystävän kuolemaan. Hän sanoi ettei maailma ollut sellainen kuin luulin sen olevan. Paha velloi koko ajan ympärillämme ilman, että edes huomasimme sitä. Parin kuukauden päästä aloin jo hallita verenjanoani, mutta aika ajoin lipsahdin. Victoria oli aina niin mukava: Hän sanoi aina, että pärjäsin hyvin erityisesti vastasyntyneeksi ja ettei minun pitäisin alentaa itseäni sillä tavalla. Ainut huomio, joka ei heti karannut oli kuinka meidän yhteys ja suhde kasvoi ja vahvistui kuukausi kuukaudelta.

Olin rakastumassa Victoriaan ja tiesin hänen tuntevan myös jotain. Sen näki kokonaan hänen kasvoistaan. Kahdeksan kuukauden päästä muuttumisestani olin yrittänyt ja onnistunut muuttumaan ihmisestä meidän kaltaiseksemme. Se oli raskasta, mutta tein sen. Sitten… Muistan sen vielä tarkasti, olin purrut nuorta tyttöä. Suussa sulavaa! Se oli niin herkullista. Miten voisin lopettaa? En voinutkaan… Jatkoin juomista, mutta ääni pääni sisällä käski lopettaa sillä Victoria pettyisi minuun taas, joten tein sen. Lopetin. Se oli vaikeaa, mutta tein sen. Ensimmäinen ääni jonka kuulin tytöstä oli hänen kova kiljunta ja huuto. Tiesin itse miltä se tuntui. Joten peitin nopeasti hänen suunsa, nostin käsivarsilleni ja juoksin takaisin varastoon. Mitä olin tehnyt? Mitä nyt tapahtuu?
-------------------------------------------------------------------------

Toivottavasti piditte =) Kommentteja otetaan mieluusti vastaan. Toinen luku on tulossa lähiaikoina.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2014 19:23:29 kirjoittanut Beyond »
"Look who survived the dog park. Need something for those flea bites?"

Annulu

  • ***
  • Viestejä: 9
Lyhyt hetki Riley Biersin elämästä (K-13, käännös, 1/2)
« Vastaus #1 : 09.08.2011 21:53:57 »
2. luku

------------------------------------------------------
Tytön nimi oli Bree. Autoin häntä aluksi paljon, mutta Victoria ohjeisti minua olemaan paljon tiukempi ja hallitsevampi. Minä tottakai tottelin häntä.
Hän laittoi minut johtoon.  Minä vastasin 15-18 vuotiaiden muuttamisesta huomaamattomasti. Jälkiä ei saanut jäädä.
Yhtenä yönä Victoria kertoi rakastavansa minua. Se oli paras päivä koko olemassaoloni aikana. Tunnustuksensa jälkeen hän saattoi suudella minua ja kehua työtäni joka kerta, kun olin onnistunut. Muulloin hän käyttäytyi aivan toisin, joskus mietin saattoiko hän käyttää minua hyödykseen… Mitä jos hän ei rakastanutkaan minua? Mutta kieltäydyin uskomasta sitä. Rakastin häntä eikä mikään muuttaisi sitä. Olin todistanut voimani ja valtani perustamalla kokonaisen sotajoukon vastasyntyneitä. Jotkut olivat Victorian muuttamia, mutta suurin osa olivat minun luomuksia. Siitä on 12 kuukautta, tasan vuosi, kun aloin keräämään omaa sotajoukkoani. Olin kouluttanut ne hyvin ja ottanut palkinnot vastaan Victorialta. Ajan mittaan tajusin, että minusta oli tulossa itserakas ja välinpitämätön. Minä vain huusin kaikille vastasyntyneille, sanoin olevani se, joka määrää, sanoin mitä heidän tulee tehdä ja mitä ei. Minusta oli tulossa tinkimätön ja ärtyisä. Olin johtaja! Ne kuuntelivat minua! Mitä he odottivat minulta? Hyvyyttä ja halauksia? Ei todellakaan! Se teki minut todella vihaiseksi, kun he eivät käyttäytyneet hyvin. Olin sanonut niille ääliöille, että pitäkää matalaa profiilia, mutta mitä he tekivät. Eivät piitanneet minusta. Olin todella raivostunut. ”Mitä minä sanoin matalasta profiilista?” huusin, ”Kutsutteko tätä matalaksi?”
Mutta he mitätöivät sanomaani taas kerran ja imivät vaan kuiviin sen naisen pimeällä kujalla.
Yhtenä iltana tein retken Forksiin, en suoranaisesti päättänyt mennä sinne, mutta vaeltelin kaupunkien poikki ja päädyin sinne. Victoria oli varoittanut minua heidän mieleen vaikuttavista tempuistaan, joten olin todella varovainen. Saavuttuani ihmistytön talolle ensimmäinen asia, jonka havaitsin oli hänen tuoksunsa. Mikä tuoksu se olikaan. Seurasin sitä kunnes saavuin hänen makuuhuoneeseen. Katselin ympärilleni ja etsin jotain missä olisi hänen tuoksunsa. Tutkin tavaroita, mutta panin ne takaisin. Olin utelias… Mikä olisi  tarpeeksi hyvä otettavaksi. Sitten näin sen. Punainen pusero roikkui tuolin nojalla, otin sen ja hengitin tuoksua sisään. Täydellinen. Juuri mitä tarvitsinkin. Tungin sen takkini alle ja menin alakertaan äänettömästi ja näin miehen nukkumassa sohvalla. Hänellä oli univormu, ei epäilystäkään, hän oli jepari. Nojauduin eteenpäin löytääkseni uutisartikkeleita levitettyinä ympäri pöytää ja tutkimuskansion. Huomasin, että miehen asekotelo oli vielä hänen päällään. Hiljaa ja oudon sulavasti otin aseen ja tuijotin suoraan piippua. Se oli ladattu. Osoitin aseella suoraan miehen kasvoja ja hymyilin. mutta ennen kuin pystyin tekemän mitään huomasin kuvan itsestäni miehen rinnalla. Minä ihmisenä. Kumarruin ottamaan sen. Hymyni katosi.
Annoin sen miehen nimeltään Charlie Swan elää vielä, tunsin jotain jalomielisyyttä. En tiennyt taistelupäivää tarkasti ennen yhtä iltaa. Olin saanut käsiini nuoren miehen, noin 18 vuotta vanhan. Raahasin hänet sillan alle varjoihin.  Pudotin kiven päälle, kun hän yritti puhua ja itkeä kivusta, en voinut muuta kuin virnistää. Lopulta pudotin hänet maahan. Nuori poika oli sokea pimeyden takia. Hän oli pökerryksissä ja kauhuissaan. Hän yritti ryömiä pakoon. En edes yrittänyt pysäyttää häntä, koska yritys oli niin toivoton. Hän pääsi jaloilleen ja lähti juoksemaan, mutta yllättäen Victoria ilmestyi hänen taakseen. Hän kiskaisi pojan selälleen ja pakotti hänen takaisin polvilleen, selkä meihin päin. Victoria heläytti minulle hymyn, palautin sen samalla kun astuin kauemmaksi esillä olevasta verestä. Oli vieläkin vaikeaa kontrolloida itseäni. Victoria paljasti pojan kaulan ja kumartui imemään.
”Tervetuloa sotajoukkoihin” Victoria kuiskasi ja upotti sitten hampaansa pojan kurkkuun. Kun hän oli valmis hän kuiskasi minulle sanat joita olin odottanut kuukausia.
”Olemme valmiita”.
Lähdimme sen jälkeen.  Keräsimme kaikki vastasyntyneemme ja lähdimme kohti Forksia, lopettaaksemme sen minkä olimme jo aloittaneetkin. Bella Swanin tappamisen. Olin Victorian kanssa, vain vähän matkan päässä sotajoukoistamme, syleilemässä.
”Tuletko mukaamme?” kysyin häneltä.
”Se on viime hetken päätös. Kerroin sinulle miten se toimii.” Hän hymyili.
En voinut muuta kuin virnistää. ”Joo, Culleneilla on ’voimia’.”
Sitä ei olisi pitänyt sanoa. Heti kun nuo sanat karkasivat ulos suustani, Victoria veti itsensä irti minusta ärsyyntyneenä äänensävystäni. Hän sanoi ettei minun pidä aliarvioida heitä. Vaikka meitä oli määrällisesti enemmän he pystyisivät ennakoimaan minun jokaisen liikkeeni.
”Mukaan lukien sinun kaverisi” väitin takaisin. Hän katsoin minua ihmeissään kävellessään ympärilläni.
”Kyllä, kuolleen kaverini. Laurent yritti selvittää mitä kaikkea he pystyvät tekemään ja he tappoivat hänet. Mutta eivät enne kuin Laurent oli kertonut minulle.” Victoria napautti takaisin.
Epäröin ja vastasin sitten varovasti: ”Ehkä Laurent oli väärässä…Tarkoitan…Tämän pitäisi olla Culleneiden reviiriä. Mutta olen kiertänyt tätä ympäriinsä enkä ole ikinä nähnyt heitä täällä –”.
Kiihko välähti Victorian silmissä. Yllättäen hän seisoi useita metrejä minun edessä. Hän luuli etten luottanut häneen, sanoin että luotan koko sydämelläni. Minä vain olin ajatuksissani. Mutta hän keskeytti puheeni, hän näytti niin pelokkaalta, että halusin satuttaa itseäni, koska olin aiheuttanut hänelle tämän tuskan.
”Teen tämän meidän takiamme. En voi elää enää heidän pelossaan. Pelkään, että he satuttavat sinua.” Victoria kuiskasi.
Tämä poisti suojaukseni. En tiennyt, että hän oli näin peloissaan. Sekunnissa olin hänen luonaan ja kiedoin käteni hänen ympärilleen. ” En anna heidän tehdä mitään. Aion tehdä lopun Culleneiden klaanista.”
Hän suuteli minua. Sanoi, että rakastaa minua.
Vihdoin oli tullut aika taistella Culleneita vastaan. Päästin vastasyntyneet vapaaksi kentällä, jolla he saisivat taistella. Sitten katosin. Otin Victorian mukaani ja ohjasin tietä. Mitä lähemmäksi tulimme, sitä paremmin haistoin ihmisten tuoksun. metsän reunassa oli aukko, joka johti meidät aukiolle. Näin tytön jonkun pojan kanssa, meidän kaltaisemme. Näytti siltä kuin poika suojelisi tyttöä.
Pojan silmät olivat kultaiset, eivät keltaiset niin kuin olin olettanut. Ei epäilystäkään, Cullen. Pysähdyimme muutaman metrin päähän heistä. Katsoin Victoriaa silmänurkasta, odottaen käskyä. Hän nyökkäsi poikaa päin ja otin muutaman askeleen eteenpäin, kohti poikaa.
Yllättäen poika puhui; ”Riley.” Pysähdyin ja silmäni laajenivat. Kuinka hän tiesi nimeni? Hän puhui taas ja sanoi, että Victoria on valehdellut minulle. Kaikki mitä Victoria oli koskaan sanonut oli valhetta. En halunnut uskoa häntä vaikka minulla on epäilykseni. Jatkoin katsomista Victoriaan, poikaan, Victoriaan… Olin niin häkeltynyt. Poika kertoi ettei minun tarvitsisi kuolla, ettei minun tarvitsisi hukata elämääni Victoriaan. Vilkaisin Victoriaa, odotin epätoivoisesti vastausta. Victoria sanoi pojan valehtelevan, että Victoria oli varoittanut minua pojan mielenkääntämis –tempuista. Victoria rakasti minua ja vain minua. Jännitin hartioita, tunsin itseni valmiiksi hyökkäykseen. Kun yllättäen suuri hahmo hyökkäsi minua päin ja kaaduin maahan.
Katsahdin ylös ja siinä oli valtava ihmissusi. Oliko ihmissusiakin olemassa? Minkälainen maailma tämä oikein oli? Rakki repäisi käteni irti. Murisin ja potkaisin sitä, rikkoen yhden sen luista. Mutta se ei perääntynyt. Huusin Victoriaa apuun, mutta hän ei edes vilkaissut minua. Taistelimme kunnes rakki repäisi toisenkin käteni irti ja raahasi minut metsään, huusin piinallisen anomuksen ”Victoria!”. Miksi hän ei auttanut minua? Luulin hänen rakastavan minua. Mutta taisin luulla väärin.
-----------------------------------------------------

Tässäpä tämä kaksi-osainen ficci oli. =) Toivoisin palautetta ensimmäisestä suomennoksestani. Kiitos!
"Look who survived the dog park. Need something for those flea bites?"