Uusi luku! Toivottavasti pidätte:) Ja jos joku teistä arvaa, ketä ajattelin kun kehitin Matthew Alvinin hahmon, niin viisikymmentä tupapistettä hänelle (Emmy ei saa vastata!). Kyseessä on fiktiivinen hahmo, muttei Potterhahmo.
Kuolotar & _jj_: Kiitos kiitos kehuista:) Toivottavasti myöhempien kouluvuosien kuvaus vastaa teidän odotuksia! Sinne on kuitenkin vielä piiitkä matka. Ja niin! Lupaan pyhästi olla sortumatta kelmificcien suuriin kliseisiin, kun se aika koittaa, että alan kirjoittaa heistä enemmän.
Lunella: Kiitos todella paljon rakentavasta palautteesta! Täytyy ruveta seulomaan noita pilkku- ja pistevirheitä tuolta ihan tosissaan.. Olen meinaan ihan säännönmukaisesti laittanut esimerkiksi juuri kolmen pisteen ja kysymysmerkin jälkeisen lainausmerkin perään pilkun. Harmi että olen jo kirjoittamassa luvussa 21... hiukkasen tekstiä läpikäytävänä! Hyvä oppia tässä vaiheessa että se on väärin
Kiitos! Mitä tulee kouludraamailuun, niin sitähän tämä on. Tykkään itse kirjoittaa ja lukea sellaisia slice of life tyyppisiä tarinoita, joten tämäkään ei juoneltaan välttämättä huikaise (vaikka se onkin tarkkaan mietitty), ja voi olla joidenkin mielestä tylsä. Tietysti kouluvuosien jälkeen (n. 200 sivun päästä....) juttu muuttuu synkemmäksi, ja vakavemmaksi kun aletaan pohtia miten Severus - Voldemort - Dumbledore kolmio alkaa rakentua, ja miten Severus lopulta kasvaa siksi mieheksi, jona me hänet tunnemme. Mutta sinne asti pääseminen kestää vielä pitkään. Olen vasta kirjoittamassa viidennen vuoden kevättä...
Luku 7Seuraavat viikot kuluivat opiskelujen merkeissä. Keholeijus loitsu oli levinnyt aluksi Luihuisten keskuudessa, mutta pian myös moni muu innostui käyttämään sitä. Yksikään tyttö ei pitänyt enää hametta kaapunsa alla, eikä kukaan koskaan tiennyt kuka singahtaisi ilmaan seuraavaksi, ja kenen toimesta. Kuhnusarvion jakamat näkymättömyysjuoma-annokset lisäsivät myös jännitystä koulupäiviin, sillä vähän väliä jossain leimahti salakuuntelun seurauksena syntynyt riita, puhumattakaan piloista ja säikyttelyistä, joita näkymättömät myös harrastivat.
Potter kumppaneineen järjesti näkymättömänä ties minkälaisia temppuja ja yllättäviä ilmestymisiä milloin mihinkin. Lily alkoi epäillä, etteivät Kuhnusarviolta saadut pienet näkymättömyysjuoma-annokset millään voisi riittää sellaiseen. Hänellä ei kuitenkaan ollut todisteita päinvastaisestakaan, joten ehkä Potter jengeineen käytti juomia erittäin suunnitelmallisesti ja säästäväisesti.
Viime päivinä he olivat kuitenkin majailleet epäilyttävän paljon kirjastossa, tai oleskeluhuoneen syrjäisimmässä nurkassa. Lily oli jokseenkin utelias tietämään, mitä he puuhasivat, mutta he keskustelivat niin hiljaa, ettei hänellä ollut mahdollisuutta salakuunnella. Parhaillaan he istuivat oleskeluhuoneen nurkassa päät yhdessä.
”Kesällä minä melkein jo onnistuin siinä! Ihan totta, senkun vaan mennään ja kokeillaan. Lahjattomat opiskelee”, Musta sanoi kärttyisenä niin kovaa, että Lilykin kuuli.
”Se voi mennä pahasti pieleen, eikä…”, Lupin toimi ilmeisesti taas järjen äänenä porukalle. Lily ei kuullut enää miten keskustelu jatkui, mutta arveli, että kyseessä oli jälleen joku idioottimainen kepponen, johon he olivat ryhtymässä. Lupin näytti jokseenkin sairaalta, eikä Lily voinut olla vilkaisematta ikkunasta ulos. Ilta oli jo pitkällä, ja kuu alkoi nousta metsän takaa. Vielä muutama päivä, ja se olisi täysi. Lily vilkaisi taas Remusta ja sysäsi sitten asian mielestään. Hän uskoi yhä, että Severus oli väärässä sen asian suhteen. Lily nappasi käteensä Päivän Profeetan, joka lojui viereisellä nojatuolilla. Häntä väsytti hieman, mutta pian hänen täytyisi lähteä kiertämään seitsemäs kerros Lupinin kanssa, ja varmistamaan ettei käytävillä enää liikkuisi oppilaita.
"London Hilton hotellin räjähdys edelleen selvittämättä", ilmoitti heti ensimmäinen otsikko. Lily huokasi. Irlannin ja Iso-Britannian välit olivat kireät: jästit tappelivat keskenään ja räjäyttelivät pubeja, ja tämänkin iskun oletettiin liittyvän samaan sarjaan. Velhomaailmassa kuitenkin tiedettiin, että kyseessä ei tällä kertaa ollut jästien keskinäinen juttu. Tapahtumia oli selvästi edistetty taikuudella. Ilmeisesti joku sai siitä huvia, että jästit tappoivat toisiaan.
Muutkaan lehden jutut eivät tuoneet parempia uutisia. Kaksi ministeriön työntekijää oli komennutettu, ja heidät oltiin saatu kiinni vakoilusta. Naamioituneiden miesten joukko oli hyökännyt jästimiehen ja noitanaisen häihin, ja sulhanen oli surmattu. Vanha noita, joka oli salaa autellut taikakeinoin kylässään asuneita jästejä, oli löytynyt pahoin kidutettuna kotoaan. Kaksi kuolonsyöjäksi itseään kutsunutta naamiomiestä oli pidätetty, mutta toinen oli päässyt karkuun ja toinen väitti nyt toimineensa komennuskirouksen alaisena. Velhoneuvoston jäseniä erosi tehtävistään, sillä he pelkäsivät, että rikollisten tuomitseminen saattaisi heidän perheensä vaaraan.
Lily heitti lehden pois käsistään. Häntä ei suoranaisesti pelottanut, mutta hänellä oli silti epämukava olo. Tällaisia uutisia oli julkaistu tipoittain, mutta kiihtyvään tahtiin koko hänen kouluaikansa ajan. Aluksi hän oli uskonut, että pahantekijät saadaan nopeasti kiinni, mutta pikkuhiljaa toivo alkoi hiipua. Heidän johtajansa oli vaatinut avoimesti ministeriötä luopumaan salaisuussäädöksistä, jotka pakottivat velhot piilottelemaan jästeiltä.
Hänen puheensa velhojen nostamisesta ansaitsemalleen paikalle yhteiskunnassa upposivat moniin - etenkin puhdasverisiin velhosukuihin, kuin häkä. Tästä seurasi kuitenkin järjetöntä jästivihamielisyyttä. Aluksi Lily oli ajatellut, että kyseinen esitys oli antanut tietyille tahoille vain tekosyyn käydä heidän kimppuunsa, ja että iskut olivat vain satunnaisten jästivihaajien tekosia. Pian kuitenkin ilmeni, että tuo Pimeyden Lordiksi itseään tituleerannut velho ei tuominnut iskuja, vaan päinvastoin, rohkaisi niihin. Hän halusi valtaa itselleen ja velhosuvuille, eikä ilmeisesti kaihtanut keinoja.
Kello kilahti hiljaa takan reunuksella, ja Lily nousi ylös sohvalta. Hän käveli Lupinin luokse, ja pojat hiljenivät heti, kun huomasivat hänen tulleen lähemmäs. Potter virnisti hänelle leveästi, ja tökkäsi Lupinia kylkeen.
"Juttelin tässä juuri Remuksen kanssa, mitäs sanoisit, jos tulisin seuraksesi hänen sijastaan", hän kysyi. Lupin katsoi Potteria kasvoillaan ilme, josta Lily päätteli helposti, että Potter ei todellakaan ollut jutellut Lupinin kanssa asiasta.
"Sinä et ole valvojaoppilas", Lily totesi ykskantaan. Lupin ei sanonut mitään, mutta nousi itsekin seisomaan. Hän vaikutti kalpealta ja vaisulta, ja hieman pahoinvoivalta.
"Kyllä minä pärjään yksinkin, jos olet kipeänä", Lily sanoi ystävällisemmin. Remus hymyili vaisusti, mutta kieltäytyi tarjouksesta. He lähtivät yhdessä, ja olivat juuri poistumassa oleskeluhuoneesta, kun Potter juoksi heidän peräänsä.
"Evans, Kuhnusarvio pitää varmasti tänäkin vuonna Kurpitsajuhlatanssit, ja sinä saat varmasti kutsun. Mennäänkö yhdessä?" hän sanoi pöyhien tukkaansa. Ennen, kuin Lily ehti vastata, hän jatkoi hieman hermostuneen oloisena: "Etkai sinä sentään ole vielä lupautunut kellekään? Se Korpinkynnen jahtaaja, Matthew Alvin, uhkasi pyytää sinua ennen minua, mutta sanoin ettet sinä hänestä ole kiinnostunut...".
"Auts!" Musta huudahti sohvalta heidän takaansa. "Tuota sinun ei olisi pitänyt sanoa!".
"Ei todellakaan!" Lily äyskähti. "Kuka sinä olet päättämään mistä minä olen kiinnostunut?"
"Siinä näet, James. Naiset ei tykkää siitä, että joku kuvittelee tietävänsä mitä ne ajattelee", Musta pisti väliin.
"Sinähän sen tiedät", Piskuilan tirskahti. "Näin, kun Anemone yritti lyödä sinua luudanvarrellaan, kun yritit–”
"Pää kiinni, Peter!" Sirius vastasi heittäen nauravaa poikaa sohvatyynyllä. Lily mulkaisi pahasti Potteria, ja lähti sitten Lupinin kanssa käytävään.
"Remus, sanoiko Matthew minusta oikeasti noin?" Lily kysyi, kun he olivat kulkeneet hetken vaitonaisina pitkin käytävää.
"Taisi se sanoa", Remus vastasi poissaolevasti. Lilyä hymyilytti. Matthew Alvin oli lähes joka tytön unelma. Urheilullinen, komea... Tosi komea! Matthew oli korpinkynnen tavoitelluin poikamies, mutta kovin erilainen, kuin Sirius Musta (joka oli Rohkelikon tyttöjen päiväuni numero yksi). Siinä missä Sirius pyöritti kerralla kolmea tyttöä lupailemalla vaikka mitä, Matthew oli viileän etäinen. Saaden tytöt innostumaan vielä enemmän. Lily ei ollut koskaan jutellut hänen kanssaan, eikä tiennyt hänestä juuri mitään muutakaan. Oli kuitenkin melkoisen imartelevaa, että Matthew saattaisi olla kiinnostunut hänestä. Remuksen syvä huokaus herätti hänet kuitenkin näistä ajatuksista.
"Oletko sinä kunnossa? Pystyn kyllä hoitamaan tämän yksinkin", Lily toisti ehdotuksensa.
"Ei tarvitse. Minulla on vain vähän kuumeinen olo, mutta voin hyvin tehdä tämän kierroksen", Remus vastasi hitusen uhmakkaasti.
"Selvä... mutta sen jälkeen menet sairaalasiipeen!" Lily vastasi tiukasti.
"Menen kyllä, viimeistään huomisaamuna.." Remus vastasi syvään huokaisten.
"Varmasti kurjaa sairastella tuolla tavoin", Lily sanoi myötätuntoisesti. "Mutta kyllä sinun nyt pitäisi mennä lepäämään. Me ei onnistuta nappaamaan yhtäkään hiippailevaa oppilasta rysän päältä, kun sinä huojut ja huokailet tuolla tavalla", hän jatkoi hymyillen. Remus näytti jokseenkin surkealta, ja selvästi pohti jaksaisiko hän sittenkään.
"Pärjäätkö sinä varmasti yksin?" hän kysyi sitten.
"Pärjään. Saat tehdä saman minulle sitten, kun minä olen joskus kipeä", Lily vastasi. Remus hymyili.
"Anteeksi. Luulin ihan tosissani, että jaksaisin. Yleensä se ei ole näin paha etukäteen", hän sanoi vaisusti.
Lilystä näytti siltä, että Remus suorastaan pelkäsi. Lily ei oikein tiennyt miksi, mutta yhtä kaikki hän hetken mielijohteesta halasi Remusta nopeasti.
"Kyllä sinä paranet", hän sanoi, ja toivoi sitä todella. Remus hymähti hämillään, ja lähti sitten kohti sairaalasiipeä.
Koulupäivän jälkeen Lily ja Severus istuivat kirjastossa tekemässä taikaliemien läksyjä. Remus oli ollut poissa koko päivän, ja ainakin Severus oli pannut sen merkille.
"Lily hei, ihan totta. Olen aivan varma, että hän on ollut kipeänä aina nimenomaan täydenkuun aikaan, olen tarkkaillut –"
"Entä sitten? Se voi olla vaikka mitä muuta!"
"Mieti nyt, miksi kutsutaan sellaista otusta, joka muuttuu kerran kuukaudessa äkäiseksi ja sairaan näköiseksi, ja sitten –"
"Naiseksi."
"Täh?"
"Ihan totta Sev, noiden oireiden perusteella Remuksella voisi ihan hyvin olla vaikka erittäin täsmälliset ja kivuliaat kuukautiset!"
Lily oli tokaissut kommenttinsa melko kiukkuisesti, mutta alkoi kikattaa nähtyään Severuksen kasvoille levinneen tyrmistyneen ilmeen.
"Asia ei kuulu meille kummallekaan, mikset vaan unohda koko juttua? Onhan se surullista, että hän on niin paljon kipeänä, mutta mikä hänellä sitten onkin, hän on hyvässä hoidossa", hän jatkoi ystävällisemmin.
”Mutta hän voi olla vaarallinen! Ja sinä liikut hänen kanssaan kahdestaan…”
”Severus, sinä olet ennakkoluuloinen! Vaikka hän olisikin ihmissusi, hän olisi silti vaarallinen vain kerran kuussa, ja silloin hän ei ole oppilaiden joukossa”.
”Sinun ei silti pitäisi olla kaksin hänen kanssaan!”
”Älä ole naurettava. Rehtori Dumbledore ei ikimaailmassa olisi päästänyt häntä tänne, jos hän olisi vaaraksi!”
”Ei Dumbledore tiedä kaikkea! Sinun sietäisi varoa, olet ihan liian luottavainen!”
”Luotan enemmän Dumbledoren päätökseen, kuin sinun epäilyihisi. Ja kuka tässä on luottavainen? Sinä liikut aina vain enemmän Averyn jengin kanssa, vaikka tiedät mitä he tekevät ja puhuvat!”
”Eivät he pahoja ole, he vain –”
”Miksi sinun täytyy puolustella heitä? Tiedät, että he ovat kiinnostuneita pimeyden voimista! Paitsi, että niin olet sinäkin..”
”No kiinnostunut, mutta en minä..”
”Sinä et ehkä käyttäisi pimeyden taikoja, mutta samaa en usko heistä. Ja olethan sinä kuullut mitä ne puhuvat kuraverisistä.”
”Lily!”
”Älä väitä vastaan.”
Lily veti henkeä, ja katsoi Severusta tuimasti. Poika väisti katsetta ja alkoi selata kirjaansa. Silloin, kun Severus ei ollut kieltänyt heidän seurusteluaan, hän oli kuvitellut, että kenties heidän välilleen voisi kehittyä jotain. Toisin oli kuitenkin käynyt. Heti, kun koulu kunnolla alkoi, he ehtivät tuskin näkemään toisiaan. Severus pysytteli Luihuisten joukossa, hyvä, kun sentään tervehti häntä käytävällä. Liemitunneilla he olivat edelleen pari, ja silloin tällöin, kun Luihuiset olivat muualla, he ehtivät juttelemaan. Lily ei keksinyt siihen muita syitä, kuin sen, että Severus ei yksinkertaisesti halunnut Luihuiskaverinsa näkevän häntä Lilyn seurassa.
”Voi Severus”, Lily huokasi.
”Mitä?”, poika vastasi hieman kärttyisenä.
”Avery ja kumppanit ovat katselemassa Luihuisen huispaustreenejä. Olisitko sinä muuten tullut tänne minun kanssani?”, Lily kysyi vaisusti.
”Olisin. Me ei olla pitkään aikaan ehditty juttelemaan mistään”, Severus vastasi katse edelleen kirjassaan.
”Niin.. minusta vaan tuntuu, että sinä olet alkanut taas vältellä minua”, Lily huokasi ja tuijotti edessään olevaa kirjaa.
”Lily hei, en minä sinua välttele. En vain halua, että joudut tekemisiin heidän kanssaan, he ovat vähän –”
”Tiedän! Ja siksi en ymmärräkään miksi olet heidän kanssaan!”
”Itse liikut Lupinin kanssa!”
”Älä taas aloita. Me ollaan valvojaoppilaspari, ja mitä tulee –”
”Minä en vain halua… Lupin on Potterin kaveri, ties mitä he juonivat… Ties millaiseen vaaraan sinä vielä heidän kanssaan joudut!”
”Severus!” Lily ähkäisi. Hän ei ehtinyt kuitenkaan vastata mitään, kun Potter, Musta ja Piskuilan ilmestyivät kirjahyllyjen välistä heidän luokseen.
”Kuulinko oikein, mainitsiko Ruikuli minun nimeni?”, Potter huudahti.
”En”, Severus vastasi nopeasti ja vetäisi taikasauvansa esiin. Pojat nauroivat hänelle remakasti.
”Evans, Professori Kuhnusarvio lähetti kutsunsa tänä aamuna. Kai sinä jo sait omasi”, Potter kysyi virne kasvoillaan.
”Ei hän sinun kanssasi halua lähteä”, Severus sähähti. Potter yritti yhtä aikaa loitsia ja näyttää hyvältä, joten hänen taikansa meni huti. Severus reagoi nopeasti, ja tähtäsi hajotusloitsun tämä silmälaseihin. Loitsu osui maaliinsa, ja silmälasit räsähtivät rikki. Severus ei ehtinyt, kuin naurahtaa, kun Musta jo heitti häntä kohti polttoherjan ja Severuksen kaapu kärventyi olkapäästä.
”Ja sinunko kanssa hän sitten lähtisi”, Potter sähähti ja kohotti sauvansa.
”VARJELUM!”, Lily kiljaisi ja iski kilpiloitsun tappelijoiden väliin.
”Potter! Minä en lähde sinun kanssasi yhtään mihinkään, etkö sinä jo usko!”, hän myrskysi.
”Etkai sinä sentään tuon kanssa mene?”, Potter vastasi hiukan hämillisen oloisena.
”En todellakaan. Menen juhliin mieluummin sivistyneiden ihmisten kanssa, kuin sellaisten luolamiesten, jotka käyvät toistensa kimppuun heti, kun vaan sattuvat näkemään toisensa”, Lily kihisi.
”Siinäs kuulit, Ruikuli!”, Piskuilan nauroi.
”Tarkoitin teitä kaikkia!”, Lily huusi ja paiskasi kirjan pöydälle. Severus katsoi Lilyä tyhjä ilme kasvoillaan, pakkasi oman laukkunsa yhdellä sauvanhuitaisulla ja häipyi paikalta horjahtaen mennessään Piskuilanin tönäisyn seurauksena. Samassa Matami Prilli ilmestyi paikalle, ja piti paikalle jääneille kiukkuisen saarnan siitä, miten kirjastossa tulee käyttäytyä.
Kun Lily vihdoin jäi yksin pöydän ääreen, hänen teki mieli itkeä. Että Potterin ja Severuksen pitikin kokoajan haastaa riitaa keskenään. Ja miksi ihmeessä Severus oli niin käsittämättömän vakuuttunut siitä, että Remus olisi hänelle vaaraksi. Dumbledore oli sentään luottanut Remukseen niin paljon, että oli valinnut hänet valvojaoppilaaksi.
”Hei, Evans”, joku sanoi ja havahdutti Lilyn ajatuksistaan. Matthew Alvin oli kävellyt hänen eteensä.
”Hei!”, Lily sanoi hieman hämmentyneenä, mutta hymyili kuitenkin ystävällisesti.
”Anteeksi, minun ei ollut tarkoitus kuunnella, mutta sitä ei oikein voinut välttääkään. Kuulin, että sinulla ei vielä ole seuralaista Kuhnusarvion Kurpitsapippaloihin”, hän aloitti ja hymyili kevyesti. ”Tahtoisitko mennä minun kanssani?”.
Lily huokasi, hän oli itse asiassa oikeasti ajatellut pyytää Severusta. Mutta toisaalta Severus oli kieltäytynyt kerran aikaisemminkin, ja äskeisen jälkeen hän tuskin olisi sen halukkaampi lähtemään. Ja sitä paitsi, Avery ja joukko muita Luihuisia olivat myös tulossa paikalle. Tuskin Severus haluaisi lähteä hänen kanssaan.
”Kyllä se sopii”, Lily sanoi ja hymyili. Matthew vastasi hymyyn, kiitti ja lähti takaisin kavereidensa luokse nyökäten hyvästiksi. Lily lysähti takaisin tuoliin. Hänen olisi kaiken järjen mukaan pitänyt olla innoissaan. Matthew Alvin oli pyytänyt häntä.. Mutta hänellä oli edelleen kurja olo. Hänen ei olisi pitänyt suuttua Severukselle, hyväähän poika vain kai oli tarkoittanut, ja mitä tappeluun tuli, Potterhan sen oli aloittanut. Lily pakkasi tavaransa, ja päätti lähteä etsimään. Hän oli anteeksipyynnön velkaa.
Severus häipyi kirjastosta niin nopeasti, kuin juoksematta pääsi. Hän ei suunnannut Luihuisen oleskeluhuoneeseen, vaan lähti väkijoukon ohi pääovista pihalle. Käveltyään tarpeeksi hän istui puun alle, nykäisi kouluviitan harteiltaan ja heitti sen viereensä maahan. Hän pyöritteli hetken taikasauvaa kädessään ja räjäytti sitten kiukkuisesti muutaman kovakuoriaisen nurmikolta.
Hän oli vihainen Potterille, joka oli keskeyttänyt heidän keskustelunsa. Enemmän häntä kuitenkin harmittavat Lilyn sanat. Tietenkään Lily ei halunnut lähteä hänen kanssaan, mitä hän oli edes kuvitellut. Hän oli nähnyt kutsukortin Lilyn laukussa, ja hän oli tosiaan salaa toivonut, että ehkä… Mutta eihän se tietenkään niin mennyt. Lilyhän oli sanonut aika selvästi, ettei todellakaan olisi menossa juhliin Severuksen kanssa. Severus kirosi sitä, että oli tullut edes ajatelleeksi, että se olisi mahdollista. Pieni lohtu sentään, että Lily oli kieltäytynyt menemästä Potterinkaan kanssa.
Hänen olisi pitänyt ajatella järjellä. Hän ei osannut tanssia, ja oli sitä paitsi kieltäytynyt tiukasti viimevuonna, kun Lily oli häntä pyytänyt. Hän ei edes muistanut, miksi oli tehnyt niin. Ja kun asiaa ajatteli järjellä, ei hänellä tietenkään ollut mitään mahdollisuuksia. Lily oli kiltti, suosittu, kaunis ja fiksu. Hän itse oli kaikkea muuta, kuin suosittu, komea tai erityisen fiksu. Kaiken lisäksi Lily kuvitteli hänen häpeävän tytön seuraa. Hänen täytyi myöntää, että kaikki olisi ollut paljon helpompaa, jos Lily olisi ollut edes puoliverinen. Jästisyntyiset eivät olleet erityiset suosittuja Luihuisporukoissa, eikä Severus itsekään suhtautunut heihin kovin positiivisesti. Lily oli kuitenkin poikkeus, sillä hän oli paljon fiksumpi ja taitavampi, kuin monet puhdasveriset. Ja hän oli tuntenut Lilyn vuosia. Juuri hän oli kertonut Lilylle taikamaailmasta ensimmäisen kerran. Lily oli erityinen, olkoonkin, että hän oli jästisyntyinen. Koulussa se oli kaikkien tiedossa, mutta kenties myöhemmin… koulun jälkeen. Eihän kukaan arvaisi sitä, ellei Lily kertoisi?
Lily asteli pääovista syksyiseen auringonpaisteeseen ja räpytteli hetken silmiään tottuakseen valoisuuteen. Sitten hän huomasi Severuksen istuvan yksinään pihan toisella puolella, ja oli jo aikeissa kävellä reippaasti hänen luokseen, kun hän huomasi huispauskentältä saapuvat Luihuiset. Hekin olivat huomanneet Severuksen, ja kävelivät oikopäätä hänen luokseen. Ryhmä oli pian uppoutunut johonkin kiihkeään keskusteluun, ja koska he olivat osaksi puun takana, eivät he huomanneet Lilyä, joka lähestyi heitä ja pysähtyi sitten vähän matkan päähän.
”Smith on liian kiltti luihuisen kapteeniksi. Rogers pitäisi potkia pihalle joukkueesta, hän on surkeampi pitäjä, kuin se Korpinkynnen kuraverinen apina”, eräs luihuisen joukkueen jäsenistä mesosi kovaan ääneen. Lily ei muistanut pojan nimeä.
”Ettekai te silti Rohkelikolle häviä?”, Severus kysyi.
”No sepä se. Rohkelikon jahtaajakolmikko on tosi kova, ja jos meidän pitäjä on surkimus, ei –”, poika jatkoi äkäisesti.
”Sinä olet etsijä, hurjatkaan jahtaajat eivät voi mitään, jos nappaat siepin tarpeeksi nopeasti”, keskeytti toinen.
”Rohkelikolla on aika hyvä etsijäkin”, etsijä vastasi niin hiljaa, että Lily juuri ja juuri kuuli sen.
”Sehän on kuraverinen!”, Mulciber vastasi nauraen.
”Eikä ole, kun puoliverinen”, etsijä vastasi.
”Eikö se ole melkein yhtä paha”, Rosier virnisti.
”Kiitti vaan!”, Severus murahti kädet kaavun taskuissa.
”Älä huoli, Prinssi. Parempi sekin, kuin, että olisit täysin kuraverinen”, Rosier vastasi läimäyttäen Severusta hartioille.
Lily kiristeli hampaitaan, ja odotti, että Severus vastaisi kommenttiin jotain. Sen sijaan, että olisi väittänyt vastaan, Severus kuitenkin vain naurahti, ja huispauskeskustelu jatkui, nyt sen verran hiljempaa, ettei Lily saanut siitä enää selvää. Hän kääntyi kannoillaan ja lähti kiukkuisena kävelemään toisaalle, päätyen lopulta istumaan kivipenkille riistanvartijan mökille vievän polun varteen. Tietenkään Severus ei ruvennut puolustamaan jästisyntyisiä siinä seurassa, mutta silti… Keskustelun sävy oli kuulostanut siltä, että Severus oli muiden kanssa täysin samaa mieltä asiasta. Lily huitaisi äkäisesti liian lähelle yrittänyttä hyttystä, ja löi rystysensä vahingossa penkin käsinojaan. Hän kirosi ääneen ja nuolaisi käteen tullutta nirhamaa. Perhanan Severus.
Lily oli yrittänyt jättää muut luihuiset omaan arvoonsa. Hän oli yrittänyt ymmärtää Severuksen käytöstä. Mutta silti hän pelkäsi, että Severukselle hänen syntyperänsä merkitsisi enemmän, kuin hän itse. Hänen olisi saatava tietää, mitä mieltä Severus todellisuudessa oli. Jos poika tosiaan oli vain liian kiltti sanoakseen asiaa hänelle suoraan… tai jos Severus piti heidän ystävyyttään yllä enää tavan vuoksi. Lily ei halunnut uskoa sitä, mutta silti pieni epäilys kaihersi häntä aina välillä. Hän ei kuitenkaan voinut muuta, kuin luottaa parhaaseen ystäväänsä. Hän vilkaisi luihuisten suuntaan ja päätti sitten odottaa sopivaa hetkeä kysyäkseen Severukselta asiasta kahden kesken.
You've got your dumb friends
I know what they say
They tell you I'm difficult
But so are they
But they don't know me
Do they even know you?(Avril Lavigne - My Happy Ending)