Kirjoittaja Aihe: Tukahduttanut maailmansa (tuli sisälläni on siellä vieläkin), K-11  (Luettu 4797 kertaa)

Dolls

Nimi: Tukahduttanut maailmansa (tuli sisälläni on siellä vieläkin)
Ikäraja: K-11
Paritus: Harry/Draco (ei oleellinen)
Genre: angst
Varoitukset: Verta
Summary: "Sinä särjit itse maailmasi"
Musiikki: Harry Potter and the Deathly Hallws Soundtrack - Godrick's Hollow Graveyard

AN: Mun käsitys siis on, että kun Harry ja Draco päätyivät yhteen, platinapoika ystävystyi Hermionen ja Ronin kanssa (kuitenkin Hermionen kanssa tulee enemmän juttuun).
Haasteet: OTP10 (H/D), Tutut ja tuntemattomat tuvat (luihuiset), FF10 (Draco: 02. Sirpale), FF100 (027. Vanhemmat), FF25 (Draco Malfoy: 10. Totuus), Ficlet300 (087. Poika), Kaiken maailman ficlettejä 2 (puhtaus)

Tukahduttanut maailmansa (tuli sisälläni on siellä vieläkin)

Kadonneiden kartano – ei kukaan uskaltanut lausua oikeaa nimeä enää, platinaiset olivat olleet poissa jo vuosia. Ovi aukesi narahtaen ja pelokkaat askeleet (miten pelkkä nivelen niksahduskin sai kaiken olemaan raukkamaisempaa): kotona, ei kun en minä asukaan täällä enää, onneksi.

Harrylle hän ei koskaan voisi kertoa tästä (”sinä pakenet menneisyyteen vaikka karkasit sieltä tänne”), ei Blaiselle eikä Pansylle (”sinä särjit itse maailmasi”); Hermione oli kerran tullut hänen mukaansa mutta oma veri pullotettuna lasivitriinissä oli ollut liikaa. Draco hiipi lasinsirujen yli ja yritti unohtaa monienko sirpaleita hänen jalkojensa alla makasi, yritti olla muistelematta mutta – tuuli oli joskus puhaltanut pulloihin ja tuudittanut hänet uneen niillä soinnullaan. Kristallikruunu ja himmeät liekit iltaisin, äiti nauroi ja suussa maistui tuhka kaikelta siltä tulelta jonka hän yritti tukahduttaa.

Kaikki kuten ennenkin

– paitsi pensaskiirut juoksentelivat pitkin porraskaiteita, verenpunaiset matot nukkaisia ja repeytyivät hiljalleen pienten kynsien kierrellessä taloa. Varovaiset kädet pyydystivät yhden kiirun: se kirkui yhteenpuristettujen sormien välissä sitä Dracon sisällä kouraisevaa ääntä, kuin piirtäen yhden jäljen lisää häneen (”minä kävin taas täällä”).  Hän nosti linnun silmiensä tasalle, nuppineulan pään kokoiset pikisilmät kohtasivat harmaat.

Draco muisti taas miltä tuntui jäädä kiinni ja odottaa hiljaista kuolemaa

mutta silti hän halusi sytyttää takkaan liekit ja itkeä itsensä uneen iltaisin.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2011 18:08:55 kirjoittanut Dolls »
darling i'm a nightmare dressed like a daydream

Carolynne

• A proud Hufflepuff
En voi uskoa, että luen vapaaehtoisesti Harry/Draco-parituksella kirjoitettua ficciä, mutta tämän otsikko oli kovin mielenkiintoinen ja herätti halun tutustua tekstiin tarkemmin. Tykkään yleisestikin juuri tällaisista otsikoista, joissa on kaksi osaa ja toinen suluissa ♥ Ja tekstin luettuani voin sanoa, että se myös sopi ficciin loistavasti.

Tämä oli yksinkertaisesti sydäntä särkevä ficci. En ole ollenkaan kiintynyt Dracoon hahmona, ja kirjoissa kannatan vain hyviksiä eikä minulla ole juurikaan sympatiaa kuolonsyöjille, mutta tämä ficci kosketti todella. Onnistuit minusta mielettömän hienosti kuvaamaan kaikki Dracon mielen ristiriidat,  tunsin tosi vahvaa myötätuntoa ja surua. Minusta tästä teki kuitenkin koskettavimman se, että periaatteessa Dracolla ilmeisesti oli kaikki hyvin pintapuolelta - hän oli suhteessa Harryyn, saanut uusia ystäviä, kuului sodan voittajapuoleen, vaikka sisältä olikin rikki ja kaiken menettänyt. Tämän ficin hahmoja ei voi luetella mustavalkoisesti, ja se on loppujen lopuksi melko harvinaista ja joka tapauksessa todella hyvän kirjoittajan merkki.

Hermione ja Draco ystävinä on minusta vähän kaukaa haettua, mutta tähän ficciin se sopi loistavasti, osaan kuvitella juuri Hermionen sellaiseksi empaattiseksi ystäväksi, joka yrittää ymmärtää. Veret pulloissa oli todella mielenkiintoinen ja omaperäinen yksityiskohta, tykkäsin kovasti, ettei sitä selitetty enempää. Parasta ficissä kuitenkin ehkä oli sen kahtiajakoisuus, joka todella näytti, että ne pahiksetkaan ei aina ole täysin pahoja; tykkäsin seuraavasta kohdasta eniten, sillä se sekoitti hienosti lapsen viattomuuden ja karmaisevat veripullot:
Lainaus
Draco hiipi lasinsirujen yli ja yritti unohtaa monienko sirpaleita hänen jalkojensa alla makasi, yritti olla muistelematta mutta – tuuli oli joskus puhaltanut pulloihin ja tuudittanut hänet uneen niillä soinnullaan. Kristallikruunu ja himmeät liekit iltaisin, äiti nauroi ja suussa maistui tuhka kaikelta siltä tulelta jonka hän yritti tukahduttaa.

Tunnelma oli vahva läpi tekstin, erityisesti kartanosta onnistuit kirjoittamaan toimivien sanavalintojen ja yksityiskohtien avulla selkeän kammottavan ja surullisesti menneisyyteen jääneen kuvan (kadonneiden kartano, narahtava ovi, sirpaleet, nukkainen matto...).

Ja vielä lainaan tämän kohdan, joka oli kauniin ahdistunut (eli siis upeasti kirjoitettu ahdistumisen kuvaus). Lisäksi tykkään siitä, että Draco tuntuu käyvän talossa useinkin etsimässä mennyttään, se toi tähän taas uuden tason.
Lainaus
Varovaiset kädet pyydystivät yhden kiirun: se kirkui yhteenpuristettujen sormien välissä sitä Dracon sisällä kouraisevaa ääntä, kuin piirtäen yhden jäljen lisää häneen (”minä kävin taas täällä”).

Kaiken kaikkiaan kieli oli kauniin maalailevaa ja imaisi mukaansa alusta loppuun. Minun tekee mieli palata maistelemaan tätä varmasti useastikin tulevaisuudessa :) Kiitos tästä, pysäyttävä teksti!
"Forever may only be twelve days."
"Then we'll take those twelve days, and we'll live twelve lifetimes."

Sädekehä

• Hömelö otus
  • Until you believe
Carolynne sanoi kommentissaan kaiken melko tyhjentävästi, mutta koska pidin tästä hirmuisesti, yrittelen raapustella itsekin jotain. (:

Tässä oli aika paljon (melkein liikaakin) sellaisia elementtejä, joita mä olen valitettavasti oppinut kammoamaan ficeissä; paljon sulkuja ja erilaisia välimerkkejä sekä kursoria. Tosin onnistuit käyttämään niitä tehokkaasti, eikä teksti tuntunut ollenkaan tekotaiteelliselta, vaikka ehkä edelleenkin olen sitä mieltä, että kaikkia noita ”tehosteita” ei edes tarvita; osaat kirjoittaa niin hyvin muutenkin. (: Joka tapauksessa, pakko myöntää, että ne näyttävät visuaalisesti hyvältä tekstissä, ja muutenkin sait kokonaisuuden toimimaan oikein hyvin!

Tulkinnanvarainen Draco/Harry oli tässä suloinen, sekä pidin suunnattomasti Hermionen, Pansyn ja Blaisen maininnasta. On jotenkin oletettavaa, että Hermione tuntuu olevan Dracolle merkittävä ystävä. Juurikin empaattinen ja lämmin, vastapainoa sille elämälle, josta platinapoika halusi pois, mutta ei kuitenkaan koskaan pystynyt luopumaan kokonaan. Ristiriidat (joista Carolynnekin juuri puhui) ja sodan kärsimykset sopivat hyvin tähän ja tunnelma oli todella riipivä pysyen kasassa loppuun asti. Hyvin realistista, miten Draco haluaa pois vanhasta elämästään, koska sitä ei enää ole, mutta silti hän ei pysty luopumaan muistoista niistä hyvistä asioista, joita heillä oli.

Kuvailet ja kirjoitat mahdottoman kauniisti, ja sun kielikuvat on mahtavia! Platinaiset oli ihana ilmaisu Malfoyn perheelle, ja pidin myös siitä, miten kuvailit ennen niin hulppeaa kartanoa, ja miten nyt linnut repii mattoja rikki. Muutenkin tässä jokainen lause oli hienosti rakennettu ja kuten jo sanoin, kokonaisuus oli eheä ja toimiva.
Lainaus
Draco hiipi lasinsirujen yli ja yritti unohtaa monienko sirpaleita hänen jalkojensa alla makasi, yritti olla muistelematta mutta – tuuli oli joskus puhaltanut pulloihin ja tuudittanut hänet uneen niillä soinnullaan.

Tulkinnanvarainen ja hengästynyt kuvailu, ihanaa! Draco on tässä minusta ihanan herkkä, tulee mieleen ihan PP:n kohtaukset, missä hän kamppaili Voldemortilta saadun tehtävän kanssa. Toit hyvin esiin pojan herkemmän puolen ja sen tietynlaisen viattomuuden, joka häneltäkin löytyy.
Lainaus

mutta silti hän halusi sytyttää takkaan liekit ja itkeä itsensä uneen iltaisin.
Hieno lopetus. Kiitos tästä!
All I wanted was you

Ava by Sinderella

Beelsebutt

• old but not obsolete
K-kampanjasta, iltaa! o7

Vaikeuksia kommentoida... Tää on psykologisesti tosi jännä teksti, missä samalla paetaan menneisyyttä, mutta kuitenkin hierotaan sitä naamaa vasten. Draco tuntuu olevan limbossa — ei oikein osaa edetä ja päästää irti, mutta toisaalta kun menneisyyteenkään ei pysty palaamaan. Mä haistan tästä sellaista ikävää lapsuuteen ja yksinkertaisempiin aikoihin ja haistan sen varmaan just siksi, että koen itsekin sitä ikävää välillä. Kukapa ei! :)

Jänniä yksityiskohtia talossa, kuten pullotettua verta (kuinka osuvaa).

Teknisesti tää oli tosi hiottua ja sellaista sanojen ja ajatusten ja mielikuvien ilotulitusta. Edellinen ei ehtinyt lakata maistumasta suusta, kun uusia aistinautintoja jo tulvi sen tilalle (sitä täydentämään?). Mulla ei ole nillitettävää :P

Paritus tuli niin kepeänä, ettei sitä juuri ollutkaan. Kuten taisit A/N jo selventää. Mutta noi taustajutut alkuteksteissä ansaitsee mun mielestä erityisplussan, koska ilman niitä tästä ei olisi saanut niin paljoa irti eikä tällä tavoin tarvinnut itse ficissä alkaa koostamaan sitä "selityslaatikkoa" ;) Otsikko, no, se ei suurta sykähdystä tehnyt niin positiiviseen kuin negatiiviseenkaan suuntaan. Näin jälkeen päin ajateltuna se on toki osuva, mutta ehkä minun makuuni hivenen liian... liian... jotain. Mut hei, mä oonkin suora kirjoittaja enkä edes tajua kaikkia hienoja vivahteita, joita siitä voisi saada irti ;)

Kiitos, oli avartava kokemus, kannatti ottaa sokkona! :)
-Bbuttis
Beelsebuttin laari
sometimes my brain doesn't work so brain