Kirjoittaja Aihe: Syyllisyyden verho | J/S, S, angst, oneshot  (Luettu 5085 kertaa)

Gelmir

• Imagine
  • Ravenclaw
Syyllisyyden verho | J/S, S, angst, oneshot
« : 13.05.2011 18:35:14 »
Title: Syyllisyyden verho
Author: Gelmir
Pairing: James/Sirius
Rating: S (Täytyy kyllä tunnustaa että ei taas ole mitään ideaa mikä ikäraja tässä pitäisi olla.) // Frederica muokkasi ikärajaa ja vaihtoi osastoa, kun ei ollut tarvetta noin korkealle ikärajalle(:
Genre: Angst
Disclaimer: Kaikki kuuluu Rowlingille, en saa tästä rahaa jne jne.
Summary: Sirius on Azkabanissa ja James katuu.

A/N: Osallistuu Suojelusenkeli- haasteeseen. Eipä tässä muuta… kommentit ovat luonnollisesti erittäin tervetulleita!

Syyllisyyden verho

Kosteat, kylmät kiviseinät. Saastainen lattia. Pieni, pimeä selli.

Azkaban.

Istut nurkassa ja tuijotat vastapäistä seinää. Kaapusi on likainen ja riekaleinen ja kiedottu tiiviisti laihan vartalosi ympärille. Ohut käsivartesi kurottuu sipaisemaan mustat hiuksesi pois kasvoilta. Minä kadehdin joskus hiuksiasi: kiiltäviä, pehmeitä ja aina tyylikkäitä suortuviasi. Ne ovat enää vain varjo entisestään, elottomat ja takkuiset. Sinä olet vain varjo entisestäsi.

Pahinta sinussa ovat silmät. Ne olivat kerran ilmeikkäät, täynnä elämäniloa ja naurua ja paljastivat nekin tunteesi, jotka halusit muuten niin kovasti piilottaa. Nyt ne ovat tyhjät ja kylmät, kuin katsoisi pimeään tunneliin. Minä pelkään niiden katsetta, vaikka tiedän, ettet voi nähdä minua.

Avain kilahtaa lukossa.

Käännät katseesi seinästä huppupäiseen hahmoon, joka tyrkkää mädällä, rupisella kädellään kulhon ovesta sisään. Kylmyys muuttuu hetkeksi läpitunkevammaksi ja me molemmat värähdämme, kun ankeuttaja vetää pitkän, rahisevan henkäyksen ennen kuin perääntyy sulkien oven.

Nouset ylös ja noukit kulhon katsoen tämänpäiväistä ateriaasi. Keittoa ja leipäpala. Katselen, kun syöt ne seisaaltasi. Puolet keitosta jää lautaselle, kun kävelet takaisin lattian poikki ja vajoat jälleen istumaan seinää vasten, valmiina vaipumaan ajatuksiisi. Luot katseen korkealla olevaan pieneen ikkunaan ja huokaiset. Ulkona on päivä, mutta yksikään haalea valojuova ei koskaan aivan tunkeudu Azkabanin selleihin.

Auringon valo siivilöityi puiden paljaiden oksien läpi ja lämmitti kirpeää syysilmaa. Riehakas naurusi vaihtui karjahdukseen, kun tunsit märät lehdet kasvoillasi. Oli minun vuoroni nauraa.

En ehtinyt väistää, kun lehtiryöppy lensi omillekin kasvoilleni. Ja hetken kuluttua me kierimme märässä maassa painien, tunkien lehtiä toistemme paitojen sisään ja yrittäen peitota toisemme. Lopulta sain sinut otteeseeni, lukitsin kätesi pääsi yläpuolelle ja istuin hajareisin vatsallesi. Kauluspaitasi ylimmät napit olivat repeytyneet irti rajussa lehtikamppailussa ja hiuksesi olivat täynnä ruohoa. Virnistin sinulle voitonriemuisesti ja löin leikilläni nyrkilläni rintakehääsi. Sinä vain nauroit hengästyneesti minulle, ja päästin sinut irti ja laskeuduin viereesi tasaamaan omaa hengitystäni.

Makasimme siinä pitkään hiljaa rinnakkain nauttien syksyn viimeisestä aurinkoisesta päivästä, kuullen vain toistemme hengityksen ja lintujen viserryksen. Märkä ruoho imeytyi hitaasti viittani läpi, mutten välittänyt siitä. Ajatukseni vaelsivat verkkaisesti Lilyyn, kuten aina.  Olin ollut hänen kanssaan ensimmäistä kertaa treffeillä toissapäivänä, ja vieläpä sangen onnistuneesti. Tunsin typerän hymyn tekevän tuloaan huulilleni. Tiesin, että pilkkaisit sitä heti kun näkisit sen. Karistin nopeasti Lilyn mielestäni ja avasin suuni.

”Meidän pitäisi varmaan mennä syömään.”

”Hmm.”

Se oli ainut reaktio minkä sinusta sain. Hiljaisuus laskeutui jälleen eikä kumpikaan tehnyt elettäkään liikkuakseen pitkään aikaan. Lopulta aloin epäillä, että olit nukahtanut, mutta juuri silloin liikahdit ja kierähdit kyljellesi nojaten toiseen kyynärpäähäsi ja katsoit alas minuun. Äänesi oli vakava ja hiljainen, kun puhuit.

”James,” sanoit ja hengähdit syvään. ”James… lupaa minulle, ettei mikään koskaan tule meidän väliimme.”

Minä tuijotin sinua jokseenkin järkyttyneenä ja ennen kaikkea hämmentyneenä, satojen ajatusten risteillessä päässäni, päällimmäisenä kysymys siitä, mitä mielessäsi tällä kertaa liikkui.

”Lupaan,” sanoin lopulta epävarmasti.

Hymähdit ja liikahdit noustaksesi ylös. Tarrasin käsivarteesi vaistomaisesti.

”Minä lupaan, Sirius,” sanoin uudelleen, vahvemmalla äänellä. En tiennyt, mistä olit oikeastaan puhunut ja miksi minulle oli yllättäen niin tärkeää luvata sinulle se, mitä ikinä oltikaan tarkoittanut.

Et vastannut. Harmaat silmäsi häälyivät ylläni tutkimattomina, mutta yhtä kaikki niin intensiivisinä, että irrotin äkisti otteeni kädestäni, kuin se olisi polttanut. Se ei ollut ensimmäinen kerta kun katsoit minua niin, mutta en silläkään kertaa ymmärtänyt sen katseen merkitystä.

Lopulta nyökkäsit tuskin havaittavasti ja nousit ylös.

”Mennään päivälliselle,” sanoit ja ojensit kätesi minulle. Tartuin siihen ja vedit minut ylös.

Kävellessämme sinä päivänä vaitonaisina, yltä päältä lehdissä ja ruohossa linnaa kohti, minulla oli ensimmäistä kertaa se outo ja erikoinen olo sinun seurassasi. En osannut määritellä sitä tunnetta ja hautasin sen pitkäksi aikaa mieleni perukoille, väittäen ettei se ollut mitään tärkeää.

Olin jo rikkonut kaikki lupaukseni sinulle, kun käsitin, mikä se häiritsevä tunne sisälläni oli, ja mitä olit tarkoittanut sinä päivänä. Ja nimeni huulillasi Azkabanin synkkinä öinä vihjaili minulle siitä mitä et koskaan ollut sanonut ääneen, mutta mitä yritit kertoa minulle monin eri tavoin kenties siinä toivossa, että ymmärtäisin ja tuntisin samoin. Mutta minä olin pelkuri, juoksin karkuun koska en uskaltanut kohdata itseäni. Sinä olit aina rohkea, uhmasit vanhempiasi ja heidän aatteitaan, karkasit kotoa, olit aina valmis taistelemaan.

Siksi olet Azkabanissa. Koska taistelit, eikä se taistelu ollut vain Voldemortia vastaan. Haluaisin hyvittää kaiken, korjata typerät virheeni, jotta voisimme olla jälleen ne kaksi Tylypahkan suosituinta poikaa, parhaat ystävykset sisäpiirivitseineen ja pikku piloineen, joihin edes Remusta ja Peteriä ei otettu mukaan. Sen sijaan minun täytyy pyytää sinulta taas lisää…

Käytävältä kuuluu äkkiä vaimeita ääniä ja me molemmat hätkähdämme. Äänet liikkuvat, pysähtyvät välillä, mutisevat keskenään hetken ja tulevat sitten jälleen lähemmäs. Käännät katseesi ovelle juuri, kun äänten omistajat, harmaakaapuinen Azkabanin työntekijä ja hänen seurassaan oleva limetinvihreää knallia pyörittelevä mies siirtyvät siihen. Silmäsi välähtävät ymmärryksen merkkinä. Taikaministeri Cornelius Toffee on tullut vuotuiselle tarkastuskäynnilleen.

Työntekijä näyttää jotain paperilta ja Toffee nyökyttelee.

”Jaaha, aivan, aivan…”

Toffee seisoo sellisi ovella ja katselee sisään pystymättä täysin peittämään inhoavaa ilmettä kasvoillaan. Hän seisoo siinä monta pitkää sekuntia, tuijottaen selliä, tuijottaen sinua. Katsot ilmeettömänä takaisin, kunnes liikahdat.

Toffee puristaa knalliaan lujemmin, kun nouset ylös ja kävelet pari askelta häntä kohti, seisahtuen silti hyvän matkan päähän ovesta ja hänestä. Tuijotatte toisianne pari sekuntia lisää, ennen kuin avaat suusi.

”Päivää.”

Äänesi on käytön puutteesta käheä ja heikko, mutta Toffee on pudottaa knallinsa siihen paikkaan sen vaikutuksesta.

”Päivää, päivää,” hän mutisee lopulta ja luo hermostuneita katseita ympärilleen.

Sekunnit kuluvat taas, kun katseesi kiertää hänessä. Kohtuuttoman suuren viitan taskusta pilkottaa sanomalehti.
Tiedän, mitä siinä lehdessä on. Rukoilen että pyytäisit saada sen, että ymmärtäisit ja auttaisit. Inhoan itseäni sen takia, mutta vain sinä voit auttaa. Niin kuin lukemattomat kerrat ennenkin vain sinä olet voinut auttaa, enkä ole koskaan antanut sinulle tarpeeksi vastalahjaksi.

Silmäsi tavoittavat sanomalehden.

”Ministeri, oletteko jo lukeneet tuon lehden?”

Toffee näyttää täydellisen järkyttyneeltä, kun hän yrittää koota itseään ja mutisee lopulta myöntävän vastauksen.

”Voisinko saada sen? Minun on niin ikävä ristisanatehtäviä.”

Melkein nauran ääneen. Sinä inhosit aina, kun Kuutamo kyseli meiltä apua sanaristikoihinsa.

”Tuota, hmm, aivan, täysin ymmärrettävää, miksipä ei..” Toffee höpöttää. Hän kaivaa lehden taskustaan ja taputtelee hetken taskujaan löytäen lopulta kärsineen näköisen sulkakynän. Siirryt oven viereen ja tartut Päivän Profeettaan ja sulkakynään, joita Toffee ojentaa sinulle epävarman näköisenä kalterien välistä.

”Kiitos, ministeri,” sanot kohteliaasti katsoen häntä silmiin.

Toffee värähtää ja kääntää katseensa pois.

”Ei mitään, ei ongelmaa, ole hyvä vain… Tuota, aivan, me jatkamme tästä…”

Azkabanin työntekijä ja Toffee kääntyvät ovelta jälkimmäisen luodessa taakseen järkyttyneen silmäyksen. Et kiinnitä heihin enää huomiota, vaan asetut istumaan sellin takaseinää vasten ja avaat Päivän Profeetan.

Katson, kuinka epäusko, järkytys ja lopulta viha verhoavat kasvosi. Tuijotat etusivua pitkään, liikahtamatta. Kun lopulta puristat kätesi nyrkkiin ja luot pitkän katseen ikkunasta ulos, tiedän että aiot taistella vielä kerran.

Minun takiani.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2015 21:15:17 kirjoittanut Beyond »
It was my ghost walking on the sidewalk.

Unimaailma

Hermione Granger

Vs: Syyllisyyden verho | J/S, K-7, angst, oneshot
« Vastaus #1 : 15.05.2011 19:50:37 »
Miksei näin hyvää ficciä ole kommentoitu? No, minäpä kommentoin. En ylensä lue James/Sirius-paritusta, mutta tämä oli mukavaa vaihtelua. Tuo nimi herätti kiinnostukseni. Se kuvasi mielestäni ficciä oikein hyvin.
Lainaus
Katson, kuinka epäusko, järkytys ja lopulta viha verhoavat kasvosi. Tuijotat etusivua pitkään, liikahtamatta. Kun lopulta puristat kätesi nyrkkiin ja luot pitkän katseen ikkunasta ulos, tiedän että aiot taistella vielä kerran.

Minun takiani.

Tuo lopetus oli todella hyvä. Muutenkin tässä oli paljon kuvailua ja henkilöt olivat omia itseään.

Hermione

Sädekehä

• Hömelö otus
  • Until you believe
« Vastaus #2 : 18.05.2011 09:57:56 »
Ihmettelen kanssa, miksei tätä ole sen enempää kommentoitu! Tämähän oli aivan loistava, uudenlainen näkökulma J/Sään. Mulla tuli niin paljon erilaisia ajatuksia mieleen, etten edes muista sanoa puoliakaan niistä, mutta yritän nyt ne oleellisimmat jutut rustata.

Ensinnäkin, tuo aloitus oli todella vahva. Kuvailit vankilan karmeutta yksinkertaisesti, mutta sitäkin tehokkaammin ja loit hyvin jo heti alkuun sellaisen aavistuksen ankean tunnelman, joka jatkui sitten loppuun asti tiettynä surumielisyytenä ja lopulta toivonkipinänä. Ihmettelin kyllä hivenen ensin Jamesin roolia Siriuksen rinnalla, koska oletin hänen automaattisesti suojelevan rakastettuaan parasta ystäväänsä, mutta kaikki se selvisikin sitten lopulta. Aika nerokasta pistää James ”pyytämään” palvelusta pelastaa Harry – jotenkin todella säväyttävää ja mulla meni ainakin kylmät väreet. Silti, oletin kyllä, että James olisi ollut Siriuksen suojelusenkeli, mutta kävihän se näinkin päin. (;

Kirjoitat minusta nätisti; kuvailet ja kerrot asioita paljon ja se tekee tästä juuri siksi niin hienon ja eheän kokonaisuuden. Erityisesti tuo kuvaus menneisyydestä oli niin ihanasti kuvailtu; kaikki lehdet ja ruohot hiuksissa, ja miten on vain kahden pojan hengitys ja lintujen laulu; aaaa! En ole varmaan koskaan lukenut J/Sää missä painittaisiin lehtien seassa, mutta se on juuri sellainen asia, mitä nuo kaverukset varmasti tekivätkin. Plus tuo fyysisyys oli niin ihanaa, ja Siriuksen intensiivinen katse, jonka James tavallaan tajusi, mutta sitten kuitenkaan ei. Se oli ehkä ficin paras kohta, koska tunnelma vain kohosi ja kohosi, ja se meni vielä niin aidosti – niin on varmasti oikeastikin tapahtunut. Jamesin epäröinti lupauksessa, ja sitten ote Siriuksen kädestä ja lupaus uudestaan, se oli uskomattoman upea kohta ja kertoo paljon J/S:n suhteesta ja kuvastaa kauniisti sitä, miksi tämä paritus vain on ylitse muiden!

Sulautit tämän niin näppärästi canoniin, että ihan häkellyin. :D Toffeesta olit tehnyt niin IC:n kun joku vain voi mistään tehdä, joten siitä kyllä kaikki pisteet kotiin! Dialogi Siriuksen ja Ministerin välillä oli hieno (juurikin Toffee oli niin mahtava), ja se miten juuri korostit Siriuksen täysjärkisyyttä toimi hyvin. Ja ristisanatehtäville repsahdin, vaikka ehkä hieman hassua, että Remus joutuisi kysymään apua. Toisaalta, James ja Siriushan olivat äärimmäisen fiksuja, ja voi olla, että heidän verbaalisuutensa päihitti Remuksenkin mennen ja tullen. :’D

Canonista vielä sen verran, tykkäsin tosi paljon siitä, miten kerroit J/S:n suhteesta, siitä, miten James joutui pettämään lupaukset, koska pelkäsi, ja miten sitten juuri Lilykin tuli mukaan kuvioihin. Noinhan se varmaan ”oikeastikin” (mulle J/S on canon xD) meni, ja vaikka se on aina surullista, ettei J/S saa toisiaan, musta tässä oli kivan erilainen sävy ilman katkeruutta ja sellaista mieletöntä angstia. Enkeli-Jamesin suunnalta olisin ehkä kaivannut enemmän hellyyttä Siriusta kohtaan, mutta toisaalta, tässä he ovat molemmat jo vanhempia, joten ehkä se poikamainen huolettomuus on jo kadonnut, eikä jäljellä ole muuta kuin Azkaban ja se, mitä Siriuksen täytyy seuraavaksi tehdä.

Tosi vaikuttava teksti, hienosti koottu ja rakennettu. Kiitoksia! (:
All I wanted was you

Ava by Sinderella

Gelmir

• Imagine
  • Ravenclaw
« Vastaus #3 : 22.05.2011 16:25:39 »
Hermione Granger, ihanaa jos sain sinut tarttumaan johonkin sellaiseen, mitä et yleensä lue! Ja hyvä jos nimi oli mielestäsi sopiva, mulla oli itse asiassa jonkinasteisia ongelmia sen kanssa...

Sädekehä, ooh, ihanan pitkä kommentti! Köh, siis James kyllä oli Siriuksen suojelusenkeli mutta sitten tämä ficci alkoi taas elää omaa elämäänsä ja ne suojelusenkelin tehtävät ja hellyys yms. jäi sitten vähemmälle  ;D Minua myös kiinnosti kirjoittaa Toffeen käynnistä, koska en muista lukeneeni yhtään ficciä, missä kerrottaisiin Toffeen käynnistä Azkabanissa, joten kiva jos se kohta toimi. Ja kyllä, J/S:ssä on aina se vika ettei ne koskaan saa toisiaan... :D

Unimaailma

Arion

• Huffleclaw Bard
« Vastaus #4 : 23.05.2011 18:15:23 »
Aivan loistava fikki! Tosi hyvin kuvailtu ja sellasta! Pidin paljon, ja niin myös tunteeni. Tää teksti sai mut siihen samaan tunnelmaan, kun suosikkihahmoni kuolivat kirjoissa (HP, tai muissa hyvissä kirjoissa) tai muuta järisyttävää tapahtui heille, sillä kyyneliä melkein jopa tuli!
Aivan ihana! Tos tuli myös ihanasti esiin noiden ystävyys, ja tuntui että he molemmat olisivat olleet sellissä, ihan kuin olivatkin oikeastaan. Sirius ja James olivat molemmat toisilleen kuin veljeksiä, ja Sirius on oikeassa sanoessaan kolmos elokuvassa Harrylle: "But know this: The ones that love us never really leave us. And you can always find them in here." (means heart) Eli vapaasti suomennettuna: "Mutta tiedä tämä: Ne, jotka rakastavat meitä, eivät oikeasti ikinä jätä meitä. Ja löydät heidät aina täältä." (tarkoittaa sudäntä)
Suora quate elokuvasta.
Eli Jameskin oli Siriuksen kanssa tuolla Azkabanissa.
"I think kids will read more good books than we can possibly produce " - Rick Riordan

Gelmir

• Imagine
  • Ravenclaw
« Vastaus #5 : 02.06.2011 20:04:13 »
Anturajalka93, kiitos! Mahtavaa, että onnistuin herättämään tunteita, vaikka tietysti ikävää(??) jos melkein sain sinut kyynelehtimään. Tuo quote on ihana. :)

Unimaailma

Ametrine

• youngblood
  • against the sun we're the enemy
    • Kenguru katukuvassa
« Vastaus #6 : 17.08.2011 12:29:27 »
Voi, miten kaunista! Aivan uskomattoman ihastuttava ja nätti ficceröinen. Taidan olla aika sanaton. Olen vain hiljaa ja ihastelen.
Mutta joo, voisin kuitenkin yrittää jonkinlaisen kommentin vääntää.

Tykkäsin paljon kirjoitustyylistäsi, siitä miten siinä on kaikkea kohtuudella. Tässä oli juuri tarpeeksi ajatusten, tunteiden, henkilöiden ja paikkojen kuvailua, ja se tekee tekstistä syväulotteista ja rikasta. Osasit onnistuneesti välittää lukijalle ficin tunnelman. Pituuskin oli sopiva, juoni eteni hyvällä nopeudella, mutta kuitenkin yksityiskohtaisesti ja lukija ehti sisäistää tekstin sanoman rauhassa.

Erityisen ihanaa oli tuo, miten Jamesin ja Siriuksen suhde jäi tarkoituksella tulkinnanvaraiseksi. Mistään ei puhuttu konkreettisesti, ja jokainen sai mahdollisuuden päättää itse, tulkitseeko sen ystävyydeksi vai joksikin muuksi. Sait kuitenkin näkymään poikien (tai miesten, however) vahvan siteen toisiinsa. Tarkoitan tällä sitä, että koko tekstin alusta loppuun säilyi sellainen fiilis, että he olisivat Azkabanissa yhdessä. Ja minusta tuo lopetus oli aivan mestarillinen.

Oikeastaan tätä ficciä ovat jo aikaisemmat kommentoijat ylistäneet niin paljon, ettei minulla taida olla kauheasti mitään uutta sanottavaa. Pidin tästä hirmuisesti. Kiitos!
It's not me, it's you
Actually, it's the taxidermy of you and me
Untie the balloons from around my neck and ground me

Gelmir

• Imagine
  • Ravenclaw
« Vastaus #7 : 03.09.2011 00:10:17 »
Ametrine, en taida osata sanoa tähän mitään. Aivan häkellyttävä kommentti, kiitos paljon!

Unimaailma