Aura's notes: Kiitos kultaiset kommentoijat. Palaute kyllä nopeuttaa ficin postausta huomattavan paljon. Olin päättänyt että laitan seuraavan luvun vasta perjantaina... Joten nyt joka iikka, joka tätä vilkuilee, postaamaan edes yksi sana, mikä ficciä lukiessa oli mielessä.
Luku 3Voitto on vailla kunniaa, kun taistelu on vailla vaaraa.- Corneille
Painaen kämmenensä otsalleen, Ron vaikeroi ja kallistui taaksepäin tuolillaan, Hermionen mielestä vaarallisen lähellä kaatumista. Halu tönäistä häntä häilyi hänen ajatuksiensa taustalla, mutta vastahakoisesti Hermione jätti sen huomioimatta.
”Valitsin tämän projektin jotta minun ei tarvitsisi kuluttaa täällä aikaani yhtään enempää kuin välttämätöntä”, Ron voihki.
”Sen kun pillität”, Hermione sanoi ärsyyntyneenä katsomatta ylös. He istuivat yhdessä kirjastossa perjantai-iltana, ja Hermione ainakin halusi olla siellä, vaikka hän epäilikin että Ron ei ollut yhtä innostunut. Hänen raporttinsa oli hyvin lähellä valmistumistaan ja Ron vain häiritsi, sillä suurimman osan aikaa hän käytti valittamiseen eikä lukemiseen.
“Ei voi olla totta että nyt on jo lokakuun loppu, enkä ole vieläkään tehnyt yhtään mitään käytännössä tapahtuvaa projektiini liittyen”, Ron jatkoi tietämättömänä Hermionen kärsimättömästä tuhahduksesta. ”Luulin ettei Lupin ainakaan pakottaisi minua möyrimään kirjahyllyjen välissä etsimässä ikivanhoja legendoja, niin että villakoirat tukkivat nenäreikäni.”
Hermione yritti sulkea Ronin pälpätyksen korviensa ulkopuolelle ja keskittyä työhönsä. Hänellä ei ollut varaa antaa pojan keskeyttää hänen työtään. Hermione työskenteli sellaisen asian parissa, jota Ron ei kuitenkaan ymmärtänyt, eikä hän aikonut selittää sitä hänelle. Ron kiusaisi häntä siitä aivan niin kuin oli kiusannut hänen työskentelytapojensakin suhteen.
”Kyky kärsiä ja tuntea tuskaa” Hermione kirjoitti,
”ottaa etusijan kyvystä järkeillä – logiikan omaaminen ei välttämättä suo elävälle olennolle oikeutta olla vapaa kivusta ja kärsimyksestä. Kun jokin eläin muutetaan esineeksi ja päinvastoin, vapaan tahdon anastus auringonvalon avulla – ”“Äh!” Hermione huusi katsoen mitä oli kirjoittanut ja heittäen sulkakynänsä maahan turhautuneena. ”Mitä sinä juuri sanoitkaan?” hän kysyi kääntäen murhanhimoisen katseensa Roniin.
”Sanoin että”, Ron huokaisi ärtyneenä siitä että joutui toistamaan itseään, ” jos minun pitää lukea vielä yksikin myytti alamaailman kätyreistä, päässäni napsahtaa ja istun loppuelämäni puun alla yrittäen kerätä auringonvalon palasia maasta.”
Hermione heilautti kätensä ylös. ”Etkö olisi voinut edes sanoa jotain älyllistä, etkö millään?” hän vinoili.
Ron irvisti, mutta hymyili sitten. ”Miksi? En kai vain häiritse sinua?”
“Kyllä!” Hermione huudahti välittämättä matami Prillin tuijotuksesta. Hän veti taikasauvansa esiin ja pyyhki viimeisimmät sanat pois pergamentilta, sitten hän nosti sulkakynänsä jälleen ja alkoi taas kirjoittaa.
”- lähde on epäeettinen kun sitä tarkastellaan ajattelukyvyn valossa, vaikkakin kun vain kärsimys on ky-” Hermione pysähtyi kun höyhen laskeutui hänen nenänsä eteen hämärtäen pergamentin hänen näkökentässään.
En katso häntä, hän vain yrittää saada minut pillastumaan, Hermione ajatteli.
”-seessä, on tilanne moraalisesti pulmallinen. Jokatap-”Hän keskeytti jälleen. Tällä kertaa höyhen huojui hänen silmiensä edessä ja leijaili edestakaisin. Hermione kiristeli hampaitaan, ja hän saattoi tuntea Ronin naureskelevan.
“Häiritseekö tämä?” hän kysyi. ”Häiritseekö tämä sinua? Eihän se edes kosketa sinua!”
“Jos olet niin pitkästynyt, Ron, niin mikset yrittäisi keksiä uutta projektia minulle? Toisin kuin eräät, minä itse asiassa teen työni, ja olenkin jo melkein valmis”, Hermione sanoi hänelle.
“Ehkäpä”, Ron sanoi laiskasti, “voisit muuttaa itsesi joksikin, joka osaa pitää enemmän hauskaa.” Hän myhäili ja vei höyhenen Hermionen nenälle ja kutitteli sitä ennen kuin nojasi tuoliinsa virnistäen taas hänelle.
Hermione mulkaisi Ronia ennen kuin venytti jalkaansa pöydän alla ja tönäisi hänet nurin vasten parantamisloitsukirjojen hyllyä. Näyttävällä ryminällä, Ron kaatui sivuttain tuolillaan ja monta kymmentä kirjaa satoi hänen päälleen. Matami Prilli tuli juoksujalkaa heidän luokseen, mutta Hermione ei nähnyt mitään kamppaillessaan naurun purskahduksien kourissa kyvyttömänä lopettamaan, kun Ron karjui teatraalisesti heilutelleen avuttomana käsiään kirjapinojen alla kuin hukkuvan miehen parodia.
“MITÄ täällä tapahtuu?” matami Prilli tivasi seisoen Ronin edessä. Hermione vakavoitui välittömästi ja tunsi pelon häivähdyksen – vaikka hän olikin vuosien saatossa monissa liemissä keitetty, hän edelleen pelkäsi joutua hankaluuksiin. ”Olen pahoillani, matami Prilli, minä –”
”Nojasin liian pitkälle taaksepäin ja vain lensin yli”, Ron sanoi nopeasti väliin arvokkaalla äänellä, jonka arvovaltaa heikensi ainoastaan se seikka, että hän edelleen makasi lattialla, oikea jalka takertuneena tuoliinsa. ”Se oli onnettomuus.” Matami Prilli mulkaisi häntä, mutta heilautti taikasauvaansa ja järjesti kirjat paikoilleen. Ron kiipesi kiltisti jaloilleen, yrittäen vaivihkaa oikoa vaatteitaan.
”Viisi pistettä pois Rohkelikolta huolimattomuutesi vuoksi”, matami Prilli näpsäytti ennen kun saapui Hermionen luo.
”Valvojaoppilaana, odotin sinulta enemmän.” Hermione laski katseensa tietämättä mitä sanoa, ja kirjastonhoitaja käveli pois. Kun hän oli turvallisen välimatkan päässä, Hermione kääntyi Roniin päin.
”Miksi puolustit minua?” hän kysyi kummastuneena.
Ron kohautti olkapäitään. ”Sinä olet valvojaoppilas, sinun ei kuulu saada jälki-istuntoa.”
”Ethän sinäkään saanut jälki-istuntoa”, Hermione sanoi, ”Mutta toisaalta, minä taisin tehdä sen tahallani.” Hänen kasvonsa vääntyivät häpeävään ilmeeseen. ”Kiitos.” Ron huiskaisi sen pois.
”Ei haittaa. Mutta meidän olisi varmaan parasta häipyä täältä”, hän sanoi nyökäten ovelle päin. ”Matami Prilli tuskin on kamalan tyytyväinen meihin juuri nyt. Hän kuitenkin kyttää meitä niin kauan kunnes lähdemme, ja inhoan sellaista.”
”Taidat olla oikeassa”, Hermione sanoi ja alkoi kerätä tavaroitaan laukkuunsa. Ron siivosi sen vähän mitä hän oli saanut aikaan. He kävelivät ulos kirjastosta ja olivat jo melkein rohkelikkotornissa, kun Hermione veti äkisti henkeä ja kääntyi katsomaan laukkuunsa.
”Voi hemmetti”, hän sanoi.
”Mitä?” Ron halusi tietää.
Hermione pudisti päätään. ”Jätin muodonmuutoksen tekstini kirjastoon. Minun täytyy juosta takaisin hakemaan se.”
”Minä tulen mukaasi”, Ron sanoi, mutta Hermione keskeytti hänet.
”Ei, on parempi jos vain minä menen. Alkaa olla jo myöhä ja minulla on enemmän syytä olla ulkona kuin sinulla”, hän huokaisi.
”Nähdään kohta oleskeluhuoneessa.”
”Ron näytti epävarmalta. ”No, hyvä on”, hän sanoi vastahakoisesti ja lähti kävelemään pitkin käytävää. Hermione kääntyi ja alkoi kulkea takaisin päin, sinne mistä oli juuri tullut.
Olisi pitänyt pyytää Ronia pysymään kanssani, hän ajatteli.
Minusta tuntuu yhä vähän oudolta kulkea ympäri koulua ilman ketään toista. Se on jotenkin kammottavaa. Hän käveli käytävää pitkin kääntyillen ja luoden hermostuneita katseita ympärilleen. Hän oli ollut levoton kulkiessaan yksin käytävillä siitä lähtien, kun oli viidentenä vuonna tuntenut jonkun seuraavan häntä. Hän oli kävellyt yhä nopeammin ja nopeammin, ja oli ollut juuri aikeissa kääntyä rohkelikkojen käytävälle, kun Verinen Paroni oli keksinyt, että olisi hauskaa kiertää kulman taakse ja pelästyttää Hermione puolikuolleeksi, ja sitten kulkea hänen lävitseen kylmettäen hänet luita ja ytimiä myöten. Kokemus oli jättänyt Hermionen araksi ja saanut hänet tuntemaan vastenmielisyyttä tyhjiä käytäviä kohtaan. Hän kiihdytti tahtiaan kengät kolisten vasten kivistä lattiaa. Estääkseen itseään pälyilemästä ympärilleen kuin vainoharhaisuuden uhri, hän naulitsi katseensa edessään olevaan lattiaan ja laski lattialaattoja. Hän oli niin keskittynyt laskemaan askelmiaan, että törmäsi suoraan professori Kalkarokseen.
*
Ensiluokkalaisten puuskupuhien aineet. Hillittömän hauskaa.
Professori Kalkaros tuijotti kirjoitusta edessään. Hänellä oli hiipivä epäilys siitä, että tämä tietty Jamie Bonesin aine oli vähemmän kirjoitusta ja enemmän satunnaisia merkintöjä pergamentilla. Mutta se oli lähes vakuuttavaa.
Parasta antaa sille F ihan vain varmuuden vuoksi, hän ajatteli ilkeästi ja raapusti arvosanan kirkkaanpunaisella musteella. Hän tiesi sen olevan perverssiä, mutta siitä huolimatta hän nautti siitä. Vaikka, olihan se tyhjänlainen nautinto… Severus huokaisi ja työnsi aineen pöydän reunalle ja nojasi tuoliinsa.
Miten banaalia, pieni ääni hänen mielessään kuiskasi.
Tarpeeksi hyvää, hän sanoi sille.
Ei kuitenkaan sitä mitä haluaisit.Sillä on palkkionsa, hän murahti ajatuksissaan.
Yhä hauskaa terrorisoida lapsia, Severus? Tähänkö on tultu?Severus tuijotti halkeamaa luokkahuoneen seinässä, niin kuin se olisi loukannut häntä henkilökohtaisesti.
Suu tukkoon, hän sanoi itselleen. Mitä muuta voisi olla?
VOI, KYLLÄ SINÄ TIEDÄT VASTAUKSEN SIIHEN…
Ei. En tiedä
Hypäten äkisti jaloilleen, Severus pyyhälsi varmoin askelin luokkahuoneen ovelle avaten ja sulkien sen päättäväisesti. Aineet saisivat odottaa huomiseen. Hän kääntyi käytävää alaspäin, kohti käärmeenkoloa ja omaa huoneistoaan, omaa takkaansa ja omaa vuodettaan. Hänellä ei ollut velvollisuuksia tänä iltana, hänen ei tarvitsisi mennä paimentamaan hormonihulluja teini-ikäisiä hämärille käytäville, eikä hänen välttämättä tarvinnut arvostella oppilaiden kirjoitelmia taikaliemistä. Saavuttaen huoneistonsa oven, hän huokaisi helpotuksesta ja tunsi itsensä vapaaksi mieheksi, jolla ei ollut mitään pakollisia tehtäviä vähään aikaan. Sarja monimutkaisia loitsuja, joista oli jo tullut vaistonvarainen refleksi, ja hän oli sisällä. Hän salli itselleen pienen hymyn, sulki oven ja nojasi sitä vasten. Hän tarvitsi hyvän kirjan, hän tarvitsi brandya ja hän tarvitsi –
Valkohehkuinen kipu poltti häntä, sykkien hänen käsivarrestaan, kietoutuen ylös hänen olkapäähänsä, syöden tietään hänen kaulaansa, ryömien hänen ihonsa alla kun hänen silmänsä levähtivät auki ja hän imi ilmaa huolimatta keuhkojensa kipuun reagoivista kouristuksista.
- ei tätä…
Hemmetti! Severus rullasi hihansa ylös ja siristi kivun läpi silmillään vasemmassa käsivarressaan mustana polttavaa pimeyden merkkiään. Hänen kasvonsa vääntyivät hetkeksi, ennen kun hän painoi kätensä irvailevan kuolemankallon päälle. Veri purskahti esiin, kynsien kaivautuessa syvälle ihoon ja hänen kämmenensä meni melkein rakkuloille kohdista, missä se kosketti tuota kalvavaa hirveyttä. Polttavan kivun alla Severusta kylmäsi, ja pelko luikerteli salakavalasti hänen mieleensä. Tämä ei ollut tavanomainen hetki… tänään ei pitänyt olla kokoontumista…
Kyseessä voisi olla mikä tahansa, hän järkeili kaapaten silkkisen liukkaan kuolonsyöjien viitan ja kutsuen valkoisen kasvottoman naamion luokseen loitsulla. Hätätilanne… yllätys… Se ajatus sai Severuksen päästämään ivallisen tuhahduksen. Voldemortin käsitys yllätyksestä ei koskaan ollut miellyttävä – kaikki mahdolliset kiroukset pyörivät ympäri hänen aivojaan, kun hän piilotti valkoisen maskinsa taskuun ja veti viitan päälleen. Mikä niistä, mikä niistä? Hänen mielensä hoki piikitellen häntä niiden vaikutuksilla ja voimakkuuksilla.
Severus tuijotti tulisijaan, kouraisi hyppysellisen pulveria ja heitti sen sisään. ”Dumbledore!” hän tiuskaisi. Hetken kuluttua rehtori pää ilmestyi liekeistä.
”Onko sinut kutsuttu?” vanha velho kysyi, huolen uurteet kasvoilleen syöpyneinä.
”Kyllä”, Severus kertoi hänelle. ”Raportoin asiasta sitten kun palaan.” Kyräillen hän käänsi selkänsä liekeille, pyyhälsi ovelle ja paiskasi sen kiinni takanaan vaivautumatta katsomaan enää Albusta ja pelätessään jopa kuolonsyöjien kutsuakin enemmän pelkoa ja surua, jonka hän tiesi pian näkyvän noilla kasvoilla.
*
Hermione kompastui rekisteröimättä edes keneen oli törmännyt, sillä hän kiinnitti enemmän huomiota kirjoja pursuavaan laukkuunsa, joka oli saanut hänet menettämään tasapainonsa ja kaatumaan vasten kiviseinän kovia laattoja. Hän nosti kasvonsa nopeasti etsiessään kädensijaa mihin tarttua. Kalkaros hänen edessään kierähti näppärästi jaloilleen, välttäen sulavasti lattialle mätkähtämisen. Hermione ojensi mitään ajattelematta kätensä – ja tunsi sen sulkeutuvan nopeasti puristukseen. Hyvin tuskalliseen puristukseen. Hän loi katseensa kipua aiheuttaneeseen käteen ja sitä pitkin mustaan käsivarteen tuijottaakseen lopulta taikajuomien opettajan ärtymyksestä ja jostakin tunnistamattomasta tunteesta vääristyneitä kasvoja. Hermione oli ymmällään.
“Kunpa olisit tarkkaavainen myös kävellessäsi”, Kalkaros sanoi ivallisesti. Hermione punastui suoristaen itsensä hätäisesti ja päästi irti hänen kädestään niin nopeasti kuin mahdollista.
“Ehkäpä olisin nähnyt sinun tulevan, ellet olisi ollut niin kiireinen”, Hermione marisi ja katui sitä välittömästi. “Ol… olen pahoillani, sir – “
“Olen ollut siitä tietoinen jo vuosia”, hän mulkaisi paheksuvasti Hermionea ja painui sitten hänen ohitseen. Hermione tuijotti ääneti hänen jälkeensä.
No, ainakaan hän ei ottanut yhtään pistettä -“Ja viisi pistettä pois rohkelikoilta!” mies huusi kääntyessään käytävän kulmalta.
Hermione nyrpisti nenäänsä ja pyyhki tarkoituksellisesti kätensä viittansa helmaan. Hän suunnisti kohti kirjastoa ja käytyään siellä, takaisin rohkelikkotorniin.
Vasta paljon myöhemmin Hermione muisti katseen Kalkaroksen silmissä. Se oli jotain mitä Hermione ei pystynyt nimeämään. Hän olisi voinut vannoa, että se oli jotain huolestuneisuuteen viittaavaa, mutta hän ei ollut koskaan ajatellut Kalkaroksen joutuvan epävarmuuden valtaan. Hän huokaisi ja palasi työnsä pariin jättäen huomiotta uuden ihastuksen vuoksi kikattelevat Lavenderin ja Parvatin.
*
“Kidutu!”
Severus huomasi puoli huolimattomasti, että Voldemort oli odottanut juuri riittävän kauan ettei hän halkeaisi ilmiintymisen aikana ja vasta sitten langettanut kidutuskirouksen. Severus oli ilmiintynyt rapistumaan päästetyn vanhan talon puutarhaan, jossa oli hieman lämpimämpi ilmasto kuin Tylypahkassa. Hänellä oli ollut aikaa vain sekunnin murto-osa katsella ympärilleen, mutta se oli riittänyt kertomaan hänelle, että hän oli Voldemortin isän talossa. Ja silloin, aivan liian tuttu kipu oli hyökännyt jättäen kaiken muun alleen.
Hän joutui puremaan hampaansa yhteen kaikilla voimillaan, ettei olisi huutanut ääneen, kun hänen kehonsa jokainen hermo sykki viiltävän tuskan kourissa. Hän oli polvillaan kun kirous oli langetettu. Hän pystyi estämään itseään huutamasta, mutta kirouksen aiheuttamia kouristuksia vastaan ei ollut taistelemista. Huohottaen hän katsoi ylös. Paikalla oli vain Voldemort ja Piskuilan. Kirouksen jälkivaikutuksissa, pelko luikerteli hänen kehonsa ytimeen asti ja kietoutui kerälle hänen vatsansa pohjalle. Muiden kuolonsyöjien poissaolo oli huono merkki.
Hän tietää, Severus ajatteli epäselvästi.
Hän tietää.Pimeyden lordin matelijamaiset kasvot katsoivat alas häneen, kallistuivat puolelta toiselle näyttäen niin huvittuneilta, kuin niin epäinhimillisille kasvoille oli mahdollista. Severuksen vatsa tärisi, kuten aina, nähdessään tuon luunvalkean ihon ja verenpunaiset silmät, ja hänen ihonsa meni kananlihalle.
”Ah, Severus. Olen niin iloinen että pääsit tulemaan”, Voldemort sanoi. ”Meidän pitää keskustella muutamasta asiasta.
Kylmä hiki valui pitkin hänen niskaansa, mutta hän pakotti kehonsa tottelemaan. “Totta kai, herrani”, hän sanoi ääni yhä väristen.
Voldemort katsoi häntä. “Hienoa että suostut. Se tekee tästä tehtävästä niin paljon helpomman. Nyt nouse ylös.”
Hitaasti, jalat kuin hyytelönä, Severus nousi jaloilleen ja pakotti itsensä katsomaan Voldemortia silmiin.
“Sinä olet petturi.”
Tiesithän sinä että tämä oli odotettavissa, hän ajatteli etäisesti,
miksi edes yrittää taistella sitä vastaan? Mutta ääneen Severus sanoi “Ei, herrani! En koskaan – “
”Hiljaa!” Voldemort huusi. ”Olet sinä, ja minä tiedän sen. Miksi kieltää sitä?” Hän otti askeleen lähemmäs, ja Severuksen vatsaa väänsi, kun Pimeyden lordi ojensi yhden pitkän valkoisen sormensa hivelläkseen sillä hänen poskeaan.
”Olet ollut hauska leikkikalu, sitä en kiellä. Oli huvittavaa seurata kun välitit väärää tietoa sille linnakkeessaan piileksivälle vanhalle hölmölle. Mutta nyt…”
Hän kääntyi äkisti ja käveli pois. Silmäkulmastaan Severus näki Piskuilanin luovan hermostuneita katseita hänestä Voldemortiin, joka kääntyi jälleen kasvokkain hänen kanssaan. Severus puri leukansa tiukasti yhteen.
”Nyt huomaan että olen väsynyt sinuun. Mutta muistan kyllä miten hyvin aikoinaan palvelit minua. Se otetaan huomioon rangaistuksessasi.” Kasvot hymyilivät tyhjää hymyä, mikä oli kaikkea muuta kuin rauhoittavaa.
Miksei hän vain tee tästä loppua? Severus ajatteli, mutta hän tiesi vastauksen. Voldemort nautti uhriensa piinaamisesta. Kaikki loppuu ennen pitkää, miksi kerjätä sitä? Mutta hän halusi saada tämän näytöksen ohi ja loppuun käsitellyksi.
”Herrani, jos olet niin vakuuttunut epäluotettavuudestani, niin mikset tapa minua nyt?” hän kysyi niin vaivihkaa kuin mahdollista. Voldemort virnisti entistäkin leveämmin ja hillitön puistatus löi hänen ylitseen.
”Tappaa sinut?” hän nauroi. ”Tietenkin, miten yksinkertaista. Sinä olet helposti ratkaistu ongelma.” Ja Voldemort kohotti taikasauvansa.
Severus sulki silmänsä, veti syvään henkeä haistellen kevyesti savulta ja syksyisiltä lehdiltä tuoksuvaa kirpeää ilmaa ja tuntien sen koskettavan kasvojaan. Maailma muuttui selkeämmäksi, kirkastuen hetki hetkeltä, hetki juuri ennen kuolemaa – yölinnun laulu, viipyilevä kipu, pehmeä maa hänen allaan, hänen viittansa liukas aistillisuus – kaikki viimeistä kertaa,
ja voitko rehellisesti sanoa olevasi pahoillasi menettäessäsi sen kaiken?En tiedä.
Siinä. Syvä sisään hengitys, Voldemortin käärmeen keuhkoihin luikertelevan ilman ääni, valmiina tappamaan – tässä se on.
“Liikkumitor kuolitus!”
Jos Severus olisi kyennyt ilmaisemaan yllättyneisyyttä kasvoillaan, hänen leukansa olisi pudonnut, mutta sen sijaan hänen kehonsa kaatui maahan ja hänen silmänsä tuijottivat ylös tähtiin.
“Liikutiruumis.”
Hän tunsi ruumiinsa kohoavan ilmaan ja leijuvan vakaasti yhteen suuntaan. Onko siellä kallion jyrkänne? Järvi? – hän ajatteli nopeasti. Aikoiko Pimeyden lordi käyttää tällä kertaan tavanomaisempia, ennemminkin jästien käyttämiä keinoja tuottaa ja pitkittää kärsimystä? Tämä ajatusketju päättyi äkisti, kun hän tunsi kylmän kivipaaden selkänsä alla, kun hänet laitettiin makaamaan sen päälle. Hirvittävät ajatukset jahtasivat toisiaan hänen mielessään – hän oli kyvytön liikkumaan, mitä Voldemort oikein aikoi tehdä?
“Lopeti loitsuimes.” Ja hän pystyi taas liikkumaan, muttei enempää kuin puoli sekuntia, kun Pimeyden Lordi jo sihisi sitomisloitsun ja köydet kiertyivät kuin käärmeet hänen kehonsa ympärille, kiinnittäen Severuksen tiukasti laattaan. Hän hätkähti, kun Voldemortin kasvot ilmestyivät hänen yläpuolelleen.
”Olet lakannut antamasta minulle hyödyllistä informaatiota, Severus. Olen pettynyt. Luulin että olisit jatkanut peliä pidempään, vielä senkin jälkeen, kun oivalsit etten kertonut sinulle enää mitään.” Hän huokaisi teatraalisesti, ja hänen hengityksensä haisi mädäntyneelle. ”Mutta voi surun päivää. Tiedän, että pidät minua julmana ja luulet että aion tappaa sinut.” Hän hymyili tuota ilkeää ja kuvottavan epäinhimillistä hymyään jälleen. ”Olet väärässä molemmissa arvauksissasi. Olen oikeudenmukainen ja annan sinun elää. Mutta luulen että hyväntekijäsi on liian luottavainen. Hän luulee pystyvänsä pitämään sinut turvassa. Toivonpa todistavani hänen olleen väärässä.”
Severus tunsi jäätyvänsä hengiltä. Mitä tämä oikein oli, tämä irvokas varjonäytelmä? Hänen sydämensä hakkasi niin nopeasti, että tuntui kuin se olisi pysähtynyt. Hänen keuhkojaan kivisti, ne paisuivat liian nopeasti, liian paljon, eikä hän voinut hengittää.
”En ole kutsunut muita katsomaan, sillä luulen heidän kuvitelmiensa olevan paljon pahempia, kuin mitä aion tehdä sinulle. On mitä viihdyttävintä seurata, kun he koittavat arvailla kohtaloasi. Pelko pitää heidät ojennuksessa. He eivät tule tietämään rangaistuksesi todellista luonnetta. Sinä olet vastustuskykyinen, Severus. En epäile lainkaan, ettetkö ajan myötä pystyisi selviytymään suurimmasta osaa vahingoista, joita voisin sinulle aiheuttaa. Pidän enemmän ajatuksesta, että olisit pysyvästi… vajavainen. Menettäisit hyödyllisyytesi, enkä voi kuvitella, että saisit mielihyvää mistään muusta. Surullista. Mutta sopiva rangaistus, eikö?”
Voldemort kiersi kivipaaden päätyyn. Hyvä Jumala…
Hän piteli pitkää ja ikävän näköistä veistä toisessa luurankomaisessa kädessään. Voldemort kumartui alas ja kuiskasi hänen korvaansa…
”Minusta henkilökohtainen kosketus on parasta tässä, Severus.”
Ja veitsi laskeutui.