Kirjoittaja Aihe: En pysty, S  (Luettu 4658 kertaa)

insatiable

  • ezion salarakas
  • ***
  • Viestejä: 1 343
  • koska ezio on ihkudaa
    • FINI
En pysty, S
« : 08.02.2011 12:17:28 »
// Alaotsikko: Lily/Severus; One-shot/Angst

*

Title: En pysty
Author: insatiable
Beta: Merrrí
Rating: S
Genre: Angst
Pairing: Lily/Severus

A/N: En todella tiedä, mikä saa minut nykyään kirjoittamaan vain tällaista angstia, mutta noh, se on kivaa ! Severus saattaa olla vähän OoC, ehkä lite ilkeämpi kuin yleensä. Ja tuossa alussa oleva lause on siis toisesta Korinttilaiskirjeestä, Raamatusta. Vaikka tämä shuffle II - haasteeseen osallistuukin tuolla biisillä, joka tuossa mainittuna, niin taustalle sopisi tunnelmaa luomaan Jippu & Samuli Edelmann - Jos sä tahdot niin. Se on semmoi sopivan herkkä. Pahoittelen, että tämäkin oneshotini on keskitetty... :D

        Osallistuu Fan Fiction 1o - haasteeseen aiheena Lily Evans ja sanalla o3. Hämärä,
                 ja lisäksi Shuffle II - haasteeseen kappaleella Assassin's Creed: Brotherhood soundtrack - We want war


*

En pysty


"Meitä kohdellaan tuntemattomina, mutta me olemme liiankin tunnettuja.
Olemme lähellä kuolemaa, mutta silti elossa, pahoinpideltyjä mutta yhä hengissä." - II Kor 6:9



Pimeys tekee tuloaan vallatakseen valon päivän päättyessä. Illan henkäys laskeutuu taivaankantta pitkin vähitellen maankamaralle tehden maiseman suttuiseksi ja mielen raskaaksi. Valot kuultavat pimeyden läpi, loistavat kuin tähdet tummalla talven kylmyyttä huokuvalla taivaalla. Se kertoo kaipuusta ja ikuisuudesta jatkuen niin kauas kuin annat mielen kantaa, et voi nähdä sen alkua tai loppua. Niin kuin taivas jatkaa matkaansa, ei pimeyskään koskaan katoa. Valot ja varjot vaihtavat paikkojaan, vain vartija portilla käskee milloin vaihtaa vuoroja ja avaa portin valon ohittaessa pimeyden ja jättäen meidät sen armolle. Pimeyden nielaistessa meidät, voi tapahtua mitä tahansa. Hämärässä kaikki tahriintuu, tulee epätarkemmaksi ja alamme epäillä. Valossa näemme kaiken selvästi emmekä kyseenalaista.

Pimeys antaa meidän katsoa kanssaihmisiämme uudessa valossa. Siinä valossa, joka ei näy vaan jättää todellisuuden varjoon.

Pimeyden hahmot ovat tuntemattomia, arvaamattomampia kuin valon puolella kuljeksivat. Siksi heidän sielunsa on mustempi kuin muiden, eivätkä he ymmärrä valossa kulkevia, kuten eivät valossa kulkevat heitä. Heidän välillään on ja tulee aina olemaan seinä, jota edes portinvartija ei voi kaataa. Vartija ei näe sitä, hän katsoo sen läpi seisoen välissä. Hän seisoo varjojen valtakunnassa, mutta hänen ruumiinsa on valoissa. Hän katsoo varjoista valoihin, mutta hänen silmistään näkyy valo, joka ei tahdo peittyä pimeyteen.

Emme tule koskaan tuntemaan vastakkaisella puolella olevia ihmisiä, emmekä ehkä osaa kertoa kummalla puolella itsekään olemme. Mutta varmaa on, että juuri tällä hetkellä vartija avaa porttia, koska pimeyden koura vetäisee valon pois maan päältä ja heittää vaatteensa tilalle.

Minä katson ikkunasta, jonka takana hohtaa valo - himmeä ja kalsea. Nautin tästä hetkestä, koska tiedän pian varjon peittävän minut, niin kuin sinutkin. Suljen silmäni, koska kuulen askeleesi portaista. Ne kaikuvat vihaisina ja pahaenteisinä, aivan kuin pimeyden viittaa kantava käsi pihamaalla.

Ovi takanani pamahtaa auki ja vaistomaisesti käännän pääni salamannopeasti ovelle. Punaiset hiukseni heilahtavat kuin hidastettuna ja vihreät silmäni laajenevat, kun ne kohtaavat vastikkeensa.

Mustat hiuksesi ovat samoin kuin aina, roikkuvat liian pitkinä kasvoillasi. Huulillasi kannat suuttumuksen purentaa ja silmäsi lyövät liekkiä kuin kesäpäivän aurinko. Keskellä palaa pimeyden valo.

Tiedän, mitä on tulossa.

Hän on pimeyden puolella, minä olen nyt valoissa matkalla varjoihin. Nousen paikaltani, tältä valkoiselta ikkunalaudalta ja otan askelen suuntaasi.

Sinä teet samoin, ja näen kätesi puristuvan nyrkkiin.

Kyllä, olen jälleen tehnyt väärin. Ja kyllä, sinä tiedät sen. Sinä tunnet minut, olet tuntenut jo pitkään. Pidempään kuin monet.

Pelko häivähtää kasvoillani, tunnen sen. Tiedän, mitä aiot tehdä, koska teet niin aina kun tämä tapahtuu.

Kuulen huutosi. Se on vihainen, toruva, käskevä, kysyvä, ankara, aneleva ja rakastava - kaikkea tuota yhtä aikaa. Kuinka se on mahdollista, kysyn aina itseltäni, kun teemme näin. Mutta en ehdi miettiä vastausta, koska minun on valmistauduttava.

Otan askelen eteenpäin ja kuulen ääneni heikkouden. Heilautan käteni eteenpäin, kuin anoakseni armoa.

Tönäiset käteni pois ja otat kiinni hartioistani. Tunnen, kuinka ravistelet minua. Pääni heilahtelee tahdissa ja niskaani koskee.

Pimeyden silmät katsovat minua. Olen siirtymässä jälleen. En ole tarpeeksi vahva pysyäkseni omalla puolellani. Tahdon sen seinän läpi, joka meidät erottaa. Tahdon sinun antavan anteeksi, etten pysty pysymään omalla puolellani. Tahdon pyytää anteeksi sitä, etten pääse tulemaan sinun kanssasi pois. Minun mieleni on muualla, ruumiini yrittää takoa reikää seinään, joka valehtelee olevansa rikkoutumaton kuin rakkaus. Vartija katsoo ympärilleen kuin kuulisi tai näkisi jotain, mutta valo ei anna hänen nähdä varjojen puolelle, eikä varjo välitä vartijasta. Kaikki kolme tekevät työtään välittämättä toisistaan.

Kun tunnen kivun selässäni ja kynnet kaulallani, kun happi yrittää löytää tietään henkitorveani alaspäin, tiedän sinun välittävän minusta ja rakastavan minua. Sinä olet toinen puoli minusta ja minä toinen sinusta. Rakkautemme on vartijamme. Mutta me välitämme.

Huutosi tukkivat kuuloni, enkä kuule enää omaa ääntäni, kun irrotat otteen kaulaltani.

Niskani rusahtaa ja meinaa vääntyä sijoiltaan, kun isket nyrkkisi leukaani. Tunnen rikkoutumisen olevan lähellä. Seinä antaa jo periksi hetkeksi, mutta ponnahtaa takaisin paikoilleen.

Käännän pääni takaisin sinuun päin huutaen tuskasta, mutta sisältä päin rakkaudesta. Miksi teet näin, kuulen huutoni. Mutta tiedän vastauksen. Luulet minun olevan joku muu, mutta olen minä - olen tässä juuri nyt se, kuka todella olen. En ole tuntematon hahmo, vaan valoissa erotat minut tässä. Mutta sinä olet varjo, etkä näe. Pimeyden sokaisema liekki heittäytyy jälleen päällesi ja tunnen nyrkin iskun kasvoillani.

Punaisten hiusten heilahtaessa ilman halki, kaareen sekoittuu tummemman punaista. Tunnen veren lennähtävän nenästäni ja suustani.

Kaulaani polttaa kuin paleltuman jäljiltä ja tunnen iskun rinnassani. Se heittää minut taaksepäin seinään. Seinä antaa taas periksi.
Toivon, ettei se ponnahtaisi takaisin, mutta se ei tottele toivettani.

Selkääni kivistää, mutten välitä. Tiedän, että teet tämän meidän vuoksemme.

Meidän vuoksemme kohotat taikasauvan ja huudat loitsun, joka saa minut nousemaan lattialta.

Meidän vuoksemme suussani maistuu veri ja poskessani komeilee mustelma.

Meidän vuoksemme on ruumiisi siirtynyt pimeyden puolelle jo aikaa sitten.

Meidän vuoksemme tahdon sinun mukanasi varjoihin.

Meidän vuoksemme minä, Lily Evans, tahdon sinut Severus Kalkaros.

Meidän vuoksemme minä, Lily Evans, en tahdo James Potteria.

Meidän vuoksemme minun täytyy myöntää, että on liian myöhäistä.

Sinä tahdot minut, mutta niin tahtoo hänkin. Minä olen antanut periksi hänelle. Tahtoisin antaa periksi sinulle, mutta seinä välillämme ei anna.

Taikasauvasi heilahtaa ilman halki ja reiteni repeytyy auki. Siihen avautuu syvempi haava kuin rakkauteni sinua kohtaan. Ja sinä tiedät sen. Mutta sinä teet näin, koska tahdot minut. Teet tämän, koska tämä on tapa, jolla näytät kuinka paljon minua rakastat, ja kuinka paljon tahdot, etten satuta itseäni väärän miehen kanssa.

Sinä huudat sinun olevan oikea minulle ja minä tiedän sen, mutta en pysty siirtymään. Seinän voima on liian vahva.

Seisot hiljaa ja lopulta käännät minulle selkäsi. Tahtoisin huutaa perääsi, mutta en voi. Tiedän, että vihasi minua kohtaan on yhtä suuri kuin rakkautesi, mutta en voi muuttaa sitä.

Minä olen meistä se, joka seisoo seinän takana katsoen valoon. Sinä olet aina tahtonut minulle hyvää, mutta minä satutan sinua. Minä olen väärän miehen kanssa. En sen, joka minulle on tarkoitettu, vaan sen, joka on oikeaoppinen. Sinä katsot valossa seinän läpi, muttet näe pimeyteen, koska vain oma kuvasi heijastuu seinästä. Minä seison pimeydessä ja näen sinut. Tahdon ojentaa käteni, mutta en voi. Pimeys nielaisee taas ja vetää minut kauemmas seinästä, kauemmas sinusta. Tiedän, kuka minua odottaa. Etkä se ole sinä.

*


A/N: Toivon, että piditte !! <;
« Viimeksi muokattu: 22.03.2015 08:38:21 kirjoittanut Beyond »

Schattenjäger

  • ***
  • Viestejä: 46
Vs: En pysty, k-7
« Vastaus #1 : 08.02.2011 12:35:28 »
En oikein tiedä mitä sanoa.  :D

....Vau. Tosi hienoa tekstiä, ja hyvin kirjoitettu. Pidin tästä paljon  :)

Schattenjäger
"You will feel better than this.
Maybe not yet. But you will.
You just keep living, until you're alive again."

Eulalia

  • Herkkusienijumbo
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: En pysty, k-7
« Vastaus #2 : 08.02.2011 18:00:36 »
Oi oioioioioi. En oikein tiedä, mistä aloittaisin kommentoimaan tai mitä sanoisin, sillä tämä on ihan käsittämättömän hyvä (mitä osasinkin odottaa aikaisempiesi ficcien perusteella).

Ihan ensimmäinen kuvaava sana, joka tulee mieleen on voimakas. Sitä tämä ficci on alusta viimeiseen sanaan asti. Jokainen sana iskee tajuntaan vahvana ja vaikuttavana, niin että oikeasti kiri kylmiä väreitä selässä tätä lukiessa. Hienoa. Alun kuvailu tuo vahvasti mieleen jonkun oikein ytimekkään ja vaikuttavan saarnan, teksti voisi hyvin olla jostakin Raamatun myrskyisämmästä osasta otettu. Turha siis varmaan mainita, että tuo alun Raamatunlainaus sopii tähän kuin nyrkki silmään. Miten ikinä keksitkään alkaa siteeraamaan Raamattua?

Koska kuvailusi on hyvin vaikuttavaa ja voimakasta - siis ehdottomasti, ehdottomasti hyvällä tavalla sellaista - myös tämän antamat mielikuvat ovat vahvoja. Lukiessani tulkitsin tätä koko ajan vähän eri tavalla, ja olin aivan loppuun asti hieman hämmennyksissäni. Ensin ajattelin Lilyn ja Jamesin kuolleen ja tämän kertovan ajasta heti kuoleman jälkeen, eräänlaisesta valikoitumisesta Taivaan ja Helvetin asukkaiksi. Luulin alussa Jamesin jostain syystä rökittävän Lilyä ja olin aivan hämmennyksissäni ja ajattelin heidän yhä olevan kuolleita, ja Jamesin saaneen selville jonkin kamalan asian, jonka Lily on tehnyt. Ja mitä pahemmaksi homma meni, sitä enemmän minua hämmensi, koska ensimmäinen teoriani alkoi murentua. Ja tuntuu hassulta sanoa, että lopussa hakkaajan paljastuessa Severukseksi, homma selkiytyi ja muuttui varsin toimivaksi.

Olen todella, todella vaikuttunut tästä (ja ihan hemmetin kateellinen - miksi toiset osaa näin hyvin?), ja ihan liekeissä vieläkin. Ehkä siis parempi lopettaa kommentoiminen ennen kuin menee ihan ihkuttamiseksi...

Kiittäen,

Lia

Natural

  • Ravenclaw
  • ***
  • Viestejä: 690
  • ... and yet i smile.
Vs: En pysty, k-7
« Vastaus #3 : 09.02.2011 15:43:09 »
Oioioioioiii!

Rakastuin ja todellakin pidin. Tykkään tästä parituksesta, se on vaan niin ihana. Todella hienoa tekstiä.

Lainaus
Kun tunnen kivun selässäni ja kynnet kaulallani, kun happi yrittää löytää tietään henkitorveani alaspäin, tiedän sinun välittävän minusta ja rakastavan minua. Sinä olet toinen puoli minusta ja minä toinen sinusta. Rakkautemme on vartijamme. Mutta me välitämme.
Tää jotenki vaan iski minuun.

Kuvailu oli aivan ihana jajajajajaa... Mä en keksi muuta sanottavaa.

Kiittäen ja kumartaen tekstille ja kirjoittajalle,
Natural


"Greed may not be good, but it’s not so bad, either. You humans think greed is just for money and power! But everyone wants something they don’t have."

Ava & Bannu By: Odo

insatiable

  • ezion salarakas
  • ***
  • Viestejä: 1 343
  • koska ezio on ihkudaa
    • FINI
Vs: En pysty, k-7
« Vastaus #4 : 09.02.2011 15:46:46 »
Schattenjäger: Haha, ei se mitään ! :D Kiitos kuitenkin kommentistasi ! ^^

Eulalia: Raamatun siteeraus tuli oikeastaan ihan vain jostain puun takaa, kun se sattui lojumaan lattialla minun vieressä uskonnon tehtävän jäljiltä :) Taivas ja Helvetti vaikuttivat osaltaan tuohon pimeän ja valon taisteluun, myönnettäköön.  Kiitän sinua jälleen kommentistasi, ja punastelen, kun kehut kirjoitustani taas niin maasta taivaaseen :D <3'

xoxoxo ins

// Oho ! Natural väliin ! Kiitos sinulle jälleen !<3' Ja itsekin pidän tuosta lainaamastasi kohdasta paljon ^^
« Viimeksi muokattu: 09.02.2011 17:27:58 kirjoittanut insatiable »

Renttu

  • Hooked
  • ***
  • Viestejä: 463
  • ©Haava
Vs: En pysty, k-7
« Vastaus #5 : 09.02.2011 21:56:47 »
Kommenttikampanjasta hyvää iltaa.

Hmm. Mietinpäs mitä sanoisin. Noh, suureksi hämmennyksekseni huomaan aina, että tykkään kuin tykkäänkin Lily/Severuksesta, oikein sopiva paritus kirjottaa sillon kun tekee mieli angstata paperille. :D Kuitenkin pitkästä aikaa eksyin näiden kahden pariin, ja pidin kyllä.

Tekstisi on tässä ihanan huoliteltua ja kaunista, pidin myöskin ehkä eniten tuosta Naturalin lainaamasta kohdasta. :) Ihan hämmästyin, kuinka hyvin tuollainenkin väkivalta sopi tällaiseen tekstiin, kun se oli kirjoitettu sopivasti. Nam. Ja tosiaan, kuuntelin tuota Jos sä tahdot niin-biisiä tässä samalla, siitä viimeistään tajusi tämän tunnelman. :)

Sen verran kuitenkin täytyy nokkaa koputtaa, että tavallansa tätä oli melko vaikea seurata. Ymmärrän kyllä siis sen unenomaisen tunnelman mikä tässä oli, eikä siihen varsinaisen selkeä kerrontapa sopisikaan, mutta jonkinlaista selkeämpää juonenpätkää tai repliikkiä tai jotakin olisin kaivannut, en oikein osaa selittää. Ja tuohon samaan kastiin mennee se, että ylipäätään kaipaisin tekstiin jotakin "kouriintuvampaa", (äh, en ole vieläkään keksinyt parempaa vaihtoehtoa tuolle sanalle) joka saisi hahmot olemaan enemmän läsnä. Tässä siis (huom. minun mielestäni) olisi voinut vähän keventää tuota valo-pimeys-asetelman toistamista, jotenkin se tekee tekstistä paljon raskaampaa.

Mutta kuitenkin, kiitän ja kuittaan, unenomaisesta tunnelmasta on hyvä siirtyä unten maille. :)

Headstrong, today I feel headstrong.

banneri by raitis

insatiable

  • ezion salarakas
  • ***
  • Viestejä: 1 343
  • koska ezio on ihkudaa
    • FINI
Vs: En pysty, k-7
« Vastaus #6 : 12.02.2011 13:23:47 »
rentunlupiini: Haha :D Kyseinen paritus on kyllä hyvä siihen tarkoitukseen! Joo, hyvä, että kuuntelit biisiä, koska muuten ehkä vähän vaikea tavoittaa tätä :)
Ahaa, okei. Joo, voisin yrittää ottaa opikseni tästä! Kouriintunut on oikein kelpo sana :D Okei! Hyvä, kiitos kun huomautit asiasta! En itse aina tajua.. Ehkä tuo tosiaan on vähän raskasta :)
Kiitän sinua kommentista ! ^^

xoxoxo ins



Kuurankukka

  • Onnenhileet
  • ***
  • Viestejä: 865
  • T'hy'la
Vs: En pysty, k-7
« Vastaus #7 : 23.02.2011 13:44:49 »
Ohoh, olipas siinä vaikuttavaa tekstiä! Olen vieläkin vähän hämmästynyt, enkä todellakaan tiedä miten muotoilla ajatukset tämän suhteen järkeviksi sanoiksi.

No, ainakin tämä oli Lily/Severusta mielenkiintoisimmillaan, loistava ja piristivän erilainen tulkinta kyseisestä parista. Parituksesta olen aina tykännyt, ja aika paljon ficcejä heistä luen, mutta sinun tulkintasi jäi kyllä hyvin mieleen. Hienoa, että uskalsit reippasti lähteä kuvaamaan suhteen kaikkein pimeintä puolta, etkä sortunut ollenkaan turhaan romantisointiin. Päinvastoin, ficcihän oli täynnä pimeyttä!

Myönnettäköön, että tarinaan oli vähän vaikeaa päästä sisälle, mutta pikkuhiljaa se sitten loppua kohden rupesi minullekin aukenemaan, vaikken biisiä kuunnellutkaan. Aika paljon jäi oman tulkinnanvaraan, mutta enköhän nyt ainakin suurimman osan ideasta tajunnut.

Hienoa, miten ilman yhtäkään repliikkiä sai luoduksi näin voimakkaan, mahtipontisen tekstin. Minullekin tästä nousi hyvin voimakkaita kielikuvia esiin, kuvailu soljuu eteenpäin tumman tyylikkäänä. Vaikuttavia lauseita ja sanoja tässä kyllä käytettiin; silti en voi olla olematta samaa mieltä rentunlupiinin kanssa. Paikkapaikoin teksti oli melkoisen raskasta luettavaa, muuten kyllä oikein onnistunutta.

Ääh, en edelleenkään tiedä mitä pitäisi sanoa. Näin tiivistettynä pidin tarinasta, näkemystäsi Lilystä ja Severuksesta. Pimeä, kieroutunut, mutta silti toimiva, todellakin mielenkiintoinen tulkinta. Ehkä vähän liian raskasta luettavaa minulle, pitää ehkä joskus yrittää tulla antamaan monipuolisempi mielipide... Mutta kiitos paljon jännästä, pimeästä ja voimakkaasta tarinastasi. Tykkäsin kovin  :D
Einmal ist keinmal


insatiable

  • ezion salarakas
  • ***
  • Viestejä: 1 343
  • koska ezio on ihkudaa
    • FINI
Vs: En pysty, k-7
« Vastaus #8 : 27.03.2011 16:18:02 »
Kuurankukka: Apua! En ole ollenkaan huomannut, että tähän oli tullut kommentti, apua, anteeksi !<3'  Ihanaa, että teksti oli vaikuttavaa, jee ^^ Järkevät sanat on yliarvostettuja ! : D

Huh, hyvä, että pimeys oli huomattavissa, sitä hainkin ja hmm joo, myönnettäköön, että siihen on ehkä vähän vaikea päästä sisään.. Oli varmaan jotekin sekava olo kun tätä tein, en muista enää. Mutta toivottavasti ymmärsit ainakin pääpiirteittäin ^^ Sorrun turhan usein pelkkiin repliikkeihin, joten välillä yritän kokonaan tunkea ne pois joten heeh, siksi ei repliikkejä. Kielikuvat on elämäni rakkaus ! Hehah : D Voeh, oon liian pimee :'>

Mutta hmm ää nyt en enää keksi mitään, joten... Kiitos sinulle kommentistasi ja ihanaa, että kommentoitkin, vaikka ei ihan sinun tyylistä ollutkaan ! ^^

xoxoxo ins