Kirjoittaja Aihe: Prinssi Kaspianin matka maailman ääriin, Eustace Ruikun ruikuttava matkapäiväkirja, K-11 | päivät 17-31 + epilogi 14.10  (Luettu 41113 kertaa)

Dorothée

• Extreme-noob
  • U don't wanna piss off da Morso.
Jee, jatkoa.
Edmund se taas siellä vaahtoaa :D
Lucy järkyttyi varmaan todella pahasti :O
Kaspian se vaan osaa olla niin rauhallinen... :)
Mutta se on ihan hyvä, jatkoa toivoen
Jutunen.

Kiitos tästäkin luvusta :)
Don't cha wish your girlfran was a freak like me?

Solembum

Kiitti Jutunen ;)
Edmundilla taitaa olla jonkunlainen asenneongelma, Lucyn kanssa eussi varmaankin keskustelee myöhemmin näistä traumoista, ainaki luulen niin...
Kiva kun tykkäsit ;)

Ferope

Sole kiitos jatkosta!
Nyt tuli selväksi (vaikka väitin samaa luvussa. 18), että Edillä on vihanhallintaongelmia. Ihanan tahdikasta Eussilta lohduttaa serkkuaan (ei tullu yhtään mieleen Lohikäärmeen Kyynel-ficci, ae siirappisempi versio.) Alko jo pelottaa Kassun ja Edukan puolesta :D

- Fero

xD
People go in one end, and meat comes out the other.

Solembum

Sä oot Fero taas ;)

Kiitti kommentista, hyvä että kelpas. Kommentit saa mut aina hyvälle tuulelle ;)
Joo, toivotaan, ettei kassun ja edin käy köpelösti, niiden on kyllä aika ruveta käyttäytyyn tai muuten.

oromari

ihan kamalaa, voi Kas ja Ed raukkoja :(( joo mutta siis ihanaa, että oot jatkanu :) mutta siis taas yhtä ihanan kutkuttavaa luettavaa :)) löysin kyllä muutaman kirjotusvirheen:
Tarerruin vapaalla kädelläni portaikkoa kiertävään kaiteeseen ja laskeuduin varovasti askel askeleelta Sarastuksen pimeisiin, ympäriinsä leijailevien pölyhahtuvien saastuttamiin syövereihin.

Minä: (huohotan raskaasti taputellen otsaani lucyn nenäliinalla) ”Älä itke, älä itke.” (kiedon tahdikkaasti lyhyet käsivarteni Lucyn ympärille)

siinä oli löytämäni kirjotusvirheet :) kokonaiset kaksi kappaletta  :D eli ei kyllä kovinkaan montaa :) ne on siis noi tummennetut kohdat. Ja sitten vielä, tää oli jotenki ihana kohta :
Taputin myötätuntoisesti Lucyn päälakea huokaillen kyllästyneesti nuorukaisten kipinöivän riidan hiipuessa kytevän hiilloksen kaltaisesta sanailusta aina vain lähemmäs tutun siirappista muminaa, jota useimmiten seurasivat varkain vaihdetut suudelmat lähimmän autioksi havaitun nurkkauksen hämärässä.

hihihiii..... mutta siiis kiitos taas upeasta luvusta :)) näitä on aina niin kiva lukee

Solembum

oromari;

Kiitos taas kommentista, korjailenkin noi virheet samantien ;)
Mitä pitempää kerralla kirjottaa, sitä laiskemmaks tulee tossa tarkastusprosessissa... sääli

Kaikesta positiivisesta palautteesta levee hymy ;D

Solembum

A/N: Raadoinpa taas muutaman illan, ja tässä tulos! Toivottavasti tykkäätte, Neithanille kiitos tuosta mehiläisideasta ;)
I<3Kommentit *vink vik*

Eustace Ruikun ruikuttava matkapäiväkirja, päivä30

Minä: ”Seuraa minua Lucy.” (teennäisen ystävällisesti hymyillen)

Talutin Lucya kädestä pitäen pitkin Sarastuksen hädin tuskin horisontin taa iltaisin laskevan auringon kirkkaana hohkaavasta kehrästä huolimatta vakavassa valonpuutteessa ympäri vuorokauden värjötteleviä käytäviä – serkkutyttöni jalat tuntuivat hytkyvän kuin äitini raa'oiksi julistamat jouluvanukkaat konsanaan. Vapaalla kädelläni tukeuduin vuoroin turvallisuussäännöksiä törkeästi boikotoivien kynttelikköjen nokeamiin seiniin, vuoroin nyin turhautuneena kyynelten tahriman aamutakkini helmoja luirun vaatekappaleen selkämyksen tienoille merimiessolmun tapaiselle mötikälle askeliani horjuttamasta. Huokailin kärttyisenä Kaspianin ajan mittaan surkeaksi osoittautuneelle vaatemaulle – adjutanttiaanko ajatellen nuori portto-kuninkaamme oli moisia hepeniä hankkinut vaatepuitaan lämmittämään?

Kiersin sormeni tiukemmin Lucyn luisevan ranteen ympärille ja ohjasin tarmokkaalla kiskaisulla paksuihin villatöppösiin verhottuja jalkojaan laahaavan tytön kiihdyttämään Sarastuksen kansille alituiseen limavanoja maalailevan etanan verkkaista tahtia muistuttavaa vauhtiaan omille tarkoitusperilleni edullisemmaksi. Ja sitä paitsi, olihan minun tehtäväni hyvätapaisena poikana varjella tyttösen ohuena liehuvaan pitsiyöpaitaan käärittyä siveyttä karvaisten kanssamatkustajiemme katseilta. Eipä sillä, että olisin itsekään nauttinut puolialastomana julkiseen oleskeluun tarkoitetuissa tiloissa hortoilusta, mutta en voinut kuvitellakaan Läskipää Partasudin luikahtavan lähimmän nurkan takaa kieltämättä sopusuhtaisen vetreää olemustani kierosilmineen töllistelemään – moiseen rivouteen saattoi syyllistyä vain varomattomammaksi päivä päivältä käyvä kuningaskaksikkomme. Sorjavartisesta serkkutytöstäni sen sijaan saattaisi hetkenä minä hyvänsä kehkeytyä kenen tahansa syöpäläisiä kuhisevan sorkkakoiven silmätikku, ja sellaista tulevaisuutta en silloin tällöin kovinkin kaunaisiksi käyvistä ajatuksistani huolimatta saattanut Lucylle toivoa.

Yhä vaitonaisena huuliaan mutristeleva Lucy yritti riistäytyä herrasmiesmäisen hellästä otteestani takertuen Sarastuksen kapean portaikon poikkeuksetta kämmenet verisille rakkuloille hiertäviin kaiteisiin tulisella pikkutytön raivolla vastaan haraten. Murahdin pahantuulisena – Lucy olisi saanut olla kiitollinen täpärästä pelastuksesta, jonka hänelle olin hädän hetkellä suonut kuninkaan hielle lemuavan makuusopen hämärässä silkkaa myötätuntoisuuttani, eikä yrittää raadella ennestäänkin airojen luuytimiini saakka kairaamista aavesäryistä kärsivää käsivarttani kuin mikäkin hyväntekijäänsä laupeudesta kynsien kiittävä merikäärmeen penikka! Kiristelin hampaitani kiihdyttäen askeliani kahta vauhdikkaampaan kiitolaukkaan viisveisaten aamutakkini märssypurjeen lailla lepattavan helman ratkeillessa palkeenkielille rappujen reunasta sojottavien ruosteisten naulankantojen terävien särmien tehdessä tepposiaan takin kalliille satiinille.

Nielaisin ryöppyävän raivoni vastentahtoisena irvistellen ja kirosin turhankin kärsimätöttömäksi puuduttavan pitkän merimatkamme aikana  käynyttä ajattelutapaani – eihän Lucyn pientä mieltä oltu loppuviimeksi siunattu kovinkaan ylivertaisilla älynlahjoilla, jotka olisivat omalta osaltaan saattaneet jouduttaa hänen kokemansa järkytyksen maihin huuhtomien jälkimaininkien harjalla ratsastaneiden kaunansekaisten tuntemusten käsittelyä. Pudistin päätäni ja tyrkkäsin Lucyn sisään oletusteni mukaisesti autioksi havaitsemaani kapyysiin lukiten painavan puuoven huolellisesti jäljessämme – Sarastuksen raavaat karjut saisivat sinnitellä edellisillan homeisella papupadalla – joka näin sivumennen sanoen aiheutti itse kullekkin melkoisen massiivisesti myöryäviä ilmavaivoja! – sekä padan palanpainikkeena tarjotulla tujakalla rommitilkalla keskipäivän tienoilla tarjottavaan lounaaseen saakka, sillä minulla oli kiusallinen keskustelu käytävänä koskien kuningaskaksikkomme epäeettistä parisuhdetta.

Istutin ruskeana kiiluvia silmiään villisti pyörittelevän Lucyn erehdyttävästi litran mittoja muistuttavien olutkolpakkojen kansoittaman pöydän päähän pikkuruiselle puujakkaralle, jolla Riipitsiip tavallisesti nökötti nenänpäätään vinhasti väristellen Sarastuksen miehistön kokoontuessa neuvottelemaan niinkin mieltäylentävistä seikoista kuin kapteeni Drinianin ruorin kiillotus tai Hänen Majesteettinsa kuningas Kaspianin hopanhohtoisten kengänsolkien kuuraus. Päästin irti Lucyn kapoisesta ranteesta tytön laotessa hapertuneiden ikkunankarmien raosta puhaltavassa viimassa kananlihalle nousseet sääret ristittyinä vasten monen monituista kertaa aterimien kannoilla kuhmuraiseksi nuijittua pöydänkantta kasvot täysin ilmeettömiksi valahtaneina. Käännähdin kannoillani ja hinasin jossakin kapyysin kestävyyttä koitelleessa kahakassa muodottomaksi rusikoituneen keinutuolin lamaantuneen tytön läheisyyteen lysähtäen istuimelleni tyytyväisenä huokaisten.

Minä: (yritän hienotunteisesti viritellä kepeää sanailua) ”Öh. Kylläpä auringonpaiste onkin kirkas tänään.” (pyörittelen peukaloitani kiusaantuneena)

Lucy: (tuijottaa lasittunein silmin peräseinällä kekottavaa käkikellon tapaista)

Minä: (vieläkin kiusaantuneenpana, jos suinkin mahdollista) ”Alkaahan tuo ylenmääräinen paiste tosin hieman kyllästyttää, vai kuinka, Lucy?” (viiton puheenvuoroa avuttomana serkkutytölleni)

Lucy: (pisteliäs katse hipoo kasvojani)

Minä: (nielaisen) ”Sää kun on niin kovin yksipuolista täällä maailman laidalla.”

Lucy: (puree huultaan)

Minä: ”Joskus jopa kaipaan sadekuuroja – noita hilseettömien päänahkojen puolestapuhujia ja raikkaaseen juomaveteen oikeuttavia luonnonoikkuja.” (puuskahdan) ”Vaan eipä sillä, suurin osa kylvyn tarpeessa ainakin päätähuimaavan hajunsa perusteelle olevista merimiehistämme juoksee pää kolmantena – joissakin tapauksissa tietysti viidentenä – jalkana suojaan sisätiloihin, eivätkä edes nuo armosta herkkien sieraintemme turvaksi lähetetyt rajuilmat saa vakavaa hajuongelmaamme nitistettyä.”

Lucy: (rypistää otsaansa)

Minä: (väkipakolla suupieliäni kohottaen) ”Toisaalta, sateethan – ”

Lucy: (iskee pienen nyrkkinsä rusahtaen pöytään haarukoiden helistessä kanoonissa)

Minä: (kurkkuani kuivaa) ”Pitäytykäämme siis auringonpaisteessa.”

Lucy: (räpäyttää silmiään) ”Kerro minulle siitä.” (komentaa ääni käheänä)

Minä: ”Osaahan se puhua.” (mutisen itsekseni)

Lucy: (vetäisee syvään henkeä) ”Kuinka kauan?”

Minä: (kiikuttelen hermostuneena keinutuolillani) ”Katsohan – se ei ole aivan noin yksinkertaista – ”

Lucy: ”Kuinka kauan, Eustace?” (hysteerisenä)

Minä: (kavahdan kauemmas) ”Jo astuessamme Sarastuksen lokinkikkareita kuhisevalle kannelle aistin jonkin olevan hullusti korkea-arvoisen kuningaskaksikkomme välillä – en vain voinut olla huomaamatta niitä kieroutuneen romanttisia katseita, jotka niin kovin tiuhaan tahtiin ohitseni sinkoilivat.”

Lucy: (hurjistuneena) ”Etkä sitten nähnyt tarpeelliseksi ilmaista tietojasi asianomaisen poikalapsen sisarelle?”

Minä: (ryhdistäydyn) ”Yritin huomiota herättämättä hoitaa asian pois päiväjärjestyksestä – ”

Lucy: (kylmästi) ” – ilmeisesti siinä kuitenkaan onnistumatta.”

Minä: (puolustellen) ”Asianosaiset eivät ole käyttäytyneet kovinkaan yhteistyökykyisesti.”

Lucy: (ääni väristen) ”Siltähän se hieman näyttikin.” (nyyhkäisee) ”Kuinka Kaspian saattoi?”

Minä: ”Älähän nyt, Lucy!” (häätäännyn) ”Varmasti Kaspian rakastaa myös Susania – Edmund on vain naisenkorvike tällä pitkäveteisen verkkaisella purjehduksella!”

Lucy: ”En voi ymmärtää!” (vollottaa pää käsiensä varassa)

Minä: (kurtistan kulmiani viisveisaten serkkutyttöni poskille vyöryvistä kyynelistä – olin saanut tarpeekseni pyyhkeen toimesta yhdelle päivälle) ”Tiedänhän minä, ettette sinä ja enkelisisaruksesi ole koskaan lukeneet minkäänlaista sivistävää tietokirjallisuutta – vanhempanne kun tyhmänpuoleisina ihmisinä käskivät pysytellä mielikuvituksen värittämissä satumaailmoissa - , mutta luulin jokaisen kuulleen sodomian käsitteestä, mainitaanhan kyseinen pahe jopa pyhässä Raamatussa!”

Lucy: (riiputtaa päätään) ”Kyllähän minä – ”

Minä: (ristin hikiset käteni syliini) ”Tiedäthän tarinan kukista ja mehiläisistä?” (kiusaantuneempana kuin vielä koskaan elämässäni)

Lucy: (nyökätä niksauttaa posket puhehtuneena)

Minä: ”No niin – tässä tapauksessa puhumme vain mehiläisistä, ovathan tarkastelumme kohteena hyvin tuntemamme nuoret kuninkaat, kaksi miestä ilman kukkia.”

Lucy: ”Tuki suusi, Eustace! En tiedä, enkä haluakaan tietää heidän likaisista leikeistään!” (kiljaisee kimakasti)

(syvä hiljaisuus)

Minä: ”Käsitäthän, että kuninkaiden suhde kaikessa intiimiydessään täytyy säilyttää sisäpiirin salaisuutena – se on Narnian ainoa toivo!” (kairaan katseeni Lucyn silmiin)

Lucy: ” – niin.” (niiskaisee)

Minä: (huojentuneena) ”Kuivaahan kyyneleesi – ehdimme vielä luikahtaa tiehemme ennen nälkäisenä ovea ruopsuttavan karjalauman raivokasta sisäänmarssia!”

Lucy: (pyyhkii kasvojaan kämmenselkäänsä) ” – minähän ne vielä ruotuun pistän.” (jupisee itsekseen laahustaessaan perässäni pimeään käytävään) ”Tällä kertaa ei kunnian kukko laula, Edmund!

A/N:Korostan, että edelleenkään mulla ei ole minkäänlaista juonta valmiina näiden pätkien varalle, joskus saatan ihan väsymystäni heittää vähän yli; kommentit olis tosi toivottuja - enhän mä muuten voi tietää, mitä pitää parantaa/korjata/tuhota täysin! Eli kommentoithan?
Ja vielä,
Ehdotuksia otetaan vastaa!
Kertokaa mitä haluatte lukea, yritän toteuttaa toivomukset rasittavilla korulauseillani ;)
Kiitos jo etukäteen!

Liliandil

• Vieras
Eksyinpä nyt sitten vihdoinkin sun listauksen kautta lukeen tän...
ihmettelen tosiaan, miks ihmiset ei oo kommentoinut tätä uutta ollenkaa - onhan täällä ilmeisesti käyny lukijoita aika montakin...?
ei muuten, mut musta olis plussaa jos sun motivaation taso pysys kohtalaisen korkeella, mä nimittäin haluaisin lukee lisää ;)
ehkä tää tosiaan heittää jollain lailla pikkasen yli, mut mehiläiset nauratti, plussat siitä
Kiittäen, Lili

Ferope

Jatkoaah!
Okei taas täydellinen luku! (Like always :D)
Eussisemme yksipuoleinen keskustelu rakkaan serkkunsa kanssa sai jotenkin jesarin tuntumaan tarpeelliselta x)
Oot laittanu taas (salaa) Läskipää Partasutia! Siitä pisteitä ;D
Joo ja sähän tiedät miten paljon mä rakastan Eussisen pitkiä kuvailevia lauseita.

//offtopic
Muuten huomasitkos Sole, että Fintv:seen on tullu Kaspianin Matka Maailman Ääriin! Katoin sen just sieltä ja tajusin, et Läskipää Partasuti on aika krhmm seksikäs... No ei vaiskaa lähinnä tyhmän näkönen xD

- Fero

Solembum

Haa, kommentteja!

Liliandil: Kiitos kommentista, kiva kun kävit lukemassa ;)
Motivaatiolisä onkin tarpeeseen, ideat kelpais myös, kun mulla ei oikeen oo tietoo millä jatkaa..
Malec meneillään, vinkvink

Fero: Kiitos!! Toivoinkin että jaksas ehkä naurattaa, pelkään vaan kokoajan et menee vähän OoCks. Mut joo...
Mekin (eussi ja mä) rakastetaan pitkii lauseita! Ihanaa et niille löytyy arvostusta ;)

Offilla; Onhan Partasuti komee ;)

Human_cannonball

Voi pikku Lucya :( noo kyllä mäkin voisin olla aika järkyttynyt tuossa tilanteessa... :D mulla on ollu vähän kiireitä joten en oo ehtinyt lukea tätä aikaisemmin ja voi kyllä mä tulinki iloseksi kun luin. Sun kirjoitus tyyli on ihan mahtava! (heh edelleen)

No mulla ei ole mitään mahtavia ennenkuulumattomia jatko/parannusehdotuksia sillä tällä hetkellä paneudun täysin oman jatkoficcini fiksailuun.

Mutta kirjoittele! Odotan innolla mitä tuleman pitää :)

~Human_cannonball

Banneri by: Ingrid

Solembum

Kiitti human_cannonball ;)

Tosiaan, lucy parka. Miten se tohon tilanteeseen ajautukaan...
Kehuista kiitoksia, yritän rustailla jatkoo jos idea pulpahtais vaikka tyhjästä xD

Fairytale

• ξωτικά
  • Say that you believe.
Ää. En oo lukenu tätä pitkään aikaan. Mutta joo.

Kirjotus on pysynyt edelleen tasokkaana ja tavallaan pidin siitä, kun Lucy sai Edmundin ja Kaspianin kiinni ;D Välillä tuntuu kyllä olevan turhan kaunopuheista nuo jotkut kohdat, mutta ei se haittaa kovinkaan paljoa.
"There was a price to be paid for any decision he made. There was a price for who he was. Other people paid it."

Solembum

Fairytale;

Kiva kun poikkesit taas lukemassa.

Kaunopuheisuuttahan meidän Eussi harrastaa. Ja paljon. Saisi poika joskus ajatella lukijoitakin, eihän nyt ihan kaikkia eussimaisen ärsyttäviä korulauseita ymmärrä kukaan (ei, en edes minä itse)
Hyvä että tykkäsit, on kiva kuulla ettei taso ole laskenut.

Kiitos kommentista,
katsotaan jos vaikka lomalla jaksaisin vääntää jatkoa, vaikkei minkäänlaista varsinaista ideaa olekaan.

Dorothée

• Extreme-noob
  • U don't wanna piss off da Morso.
Miten Kassun ja Edin nyt käy? Yyh.. 
Hyvä että tuli jatkoa :)
Lucyhan on ihan hysteerinen :o
Voi pientä.. Mitä jos Susan saa tietää?
>:) *pahat mielessä*
 Jatka! :D

Kiitos, taas uudesta fantastisesta luvusta :)
Don't cha wish your girlfran was a freak like me?

Solembum

Jutunen;

Kiitokset TAAS kommentista (toi 'TAAS' on siis oikein positiivinen juttu, kiitos :-D)
Katsotaan miten poitsuille käy, btw joudun lomalla himokselle neljäksi päiväksi, enkä pääse nettiin, mutta sehän tarkottaa vaan sitä, et on aikaa kirjottaa (kone on tottakai lähdössä mukaan)
Minkäänlaista juonellista ideaa mulla ei Eussiin ole, mut jos jatketaan sillä sopivaksi koetulla ruikutuslinjalla ja hmm... :-D
Lucy-raukka, Susan-raukka. Susan pidä näppis erossa Edin sulhosta!

Jatkoillaan,
kiitti vielä

Ferope

Jaaha pitkän aika sitten tuli uusin Eussahdus (xD) joten oletan, että Eussi hajotti Sarastuksen hammastikuiks salakuunnellessaan Ediä ja Kassua tai sitten Lucy itki niin paljon, että koko paatti uppos.

Eli mietin tuleeko jatkoa (Läskipää Partasuti mun beibi)?

Kuitenkin kesäkuussa olevia synttäreitä varten (jos nyt oikein muistan lupailit jotain ;)) Läskipäätä odotellen,

Feromius :P

Solembum

Hajosin sun kommentille ;-D

Joo, edellisestä on tosiaan pitkä aika. Ja ei, Sarastus ei ole uponnut! Eussi on vaan hermolomalla (ja mulla aika nollissa).
Olen tainnut hairahtaa muihin fandomeihin... Mutta lupaan ja vannon käsi pyhällä City of Glassilla, et mä kirjotan jatkoa lähiaikoina. Mulla on idea yhteen lukuun ja epilogiin, ne mä vielä aion saada valmiiksi.
Siis ole huoletta! Riip uhkaa mua miekalla (peruna apunaan), eli kyllä, vielä mä kyllä tän viimeistelen!

Ja muistan sun synttärit, lupaan että sillon on tarjolla Läskipää Partasutia.

Että kiitos vaan kommentista (vai oliko tää naamioitu uhkaus?), mä yritän parhaani!

Ferope

Pyhä City of Glass riittäkköön!  :D
Joo hienoa, että jatkoa tulee vielä vähän :)
LP:tä tulee vielä... Se kaikki tarkoittaa sitä... että..
MUN SALAINEN UHKAUS TOIMI!!!
Kiittäen, kumartaean, tweetaten, ficaten ja jesaria kaivellen,

Fero <3

Solembum

Kiitos Ferolle ja vakitappajalleni Neithanille, jotka saivat mut ylipäänsä aloittamaan tämän pätkän kirjoittamisen.

A/N: Kyllä, olen palannut pitkältä tauolta. Tosta yläpuolelta voitte lukea kenen ansiosta :-D
Lupasin Ferolle, että saatte tämän päivän, ja myöhemmin epilogin (siis heti kun jaksan sen kirjoittaa). Eipä tässä muuta sanottavaa ole, toivottavasti Eussi kelpaa teille vielä.
Kerrottehan jos on kovinkin OoC :-D
Yritin parhaani.

Eustace Ruikun ruikuttava matkapäiväkirja, päivä31

Hiiviskelin aamuvarhaisella Sarastuksen luuttuamattomalla kannella parhaani mukaan lukemattomien suolaroiskeiden yli hypähdellen, ekä siinä sivussa auringonnousua syrjäsilmällä katsellen. Kumma kyllä tuo punakultainen, taivaanrannassa killuva pahkura ei syvemmille vesille edettäessä ja matkan aina vain jatkuessa päivä päivältä ollut menettänyt otettaan sydänalastani, joka tapaa olemaan varsinainen liukasluikku ja tavattoman vaikea saada pauloihinsa edes vippaskonstein. Mutta yhtä kaikki, katselin likimain lumoutuneena kellertävää kehrää, enkä huomannut vahtia sen tarkemmin jalkapohjieni kansikosketusta – liukastuminen, lento ja niskamurtuma käväisivät lähellä kerran jos toisenkin. Myönnän koko rehellisen sydämeni pohjasta, että tuon tossunpohjiani lipsautelleen matkan aikana tulin useampaan otteeseen ajatelleeksi rottaluuttua siivouspuuhissa Läskipää Partasudin känsäiseen kouraan puristettuna – putsis, pyyhkäisy ja rottariepu kuivaksi ämpäriin läts. Riipitsiip olisi ainaisen hännänhielutuksensa sijaan ansainnut hammastikulleen sopivampaa työtä levälahturina inhoja limamällejä laudanraoista tonkiessaan. Riipitsiip olisi voinut vihdoin pelastaa henkiä harjan asemassa.

Lätsyttelin jalkapatikassa kohti Sarastuksen ainokaisen pelastusveneen kokkaa, jonka lahoa puuta peitti parhaat päivänsä ennen ajanlaskun alkua maailman merillä purjehtinut säkkikangas, harmaaksi haalistunut viltti, joka kupruili sieltä, täältä ja tuolta. Määränpääni oli ollut selvä kuultuani aamiaspöydän räkäklimppikeskustelusta sillisammioita käsittelevän pätkän – tahdoin tilaa hengittää ja tietysti myös haukata omenaa, jonka olin vaivihkaa hamstrannut paidanhelmaani suolalihapadan aromeita nuuhkaistuani, ja siihen pelastusvene tarjosikin juuri passelin mahdollisuuden kaukana rähinöivästä matruusikatraasta sun muusta hiiripainista. Sillä jos minä jotakin Sarastuksen kansilla halveksin roimasti enemmän kuin kaikkea muuta, jota halveksin lähinnä ohimennen, ynseyteni kohde oli miehistö – aina nalkuttamassa, lepuuttamassa aironvarressa nyrjähtäneitä pikkurillejään Sarastuksen keulassa viileässä merituulessa ja syömässä ruumassa kanalaa pitävän siipikarjan viimeistä höyhentä myöten, ennen kuin olin ehtinyt kotkotuksen ja nuijaniskun kuulla. Jopa Riipitsiip ryhtyi tyhmänrohkeaksi ruokapuolta koskevissa kahakoissa – viikkokausien nälkälakko oli sekoittanut poloisen pään.

Raotin varovaisesti säkkikankaan helmaa työnteossa rakoille sierrettyneillä töppösormillani. Siinä samassa sieraimiini lemahti eltaantuneen kalan tuoksu, joka olisi saanut herkkävatsaisemman sylkäisemään mahalaukkunsa laidan yli, mutta minä kuitenkin kipusin reippaana poikana ja selustaani vilkuillen harmahtavan rätin alle piiloon uteliailta silmiltä, joiden alapuolelle reväistyt leipälävet olisivat pistelleet omppuni parempiin suihin – hyvästi aamiainen! Pujahdin kyyryyn pelastusveneen perätuhdolle ja laskin säkkikankaan takaisin kuhmuralle airojen hankainten varaan. Veneen ummehtuneessa ilmassa hengittäminen oli käydä likimain mahdottomaksi – koko jolla löyhkäsi eväkkäiden hautausmaalta, itseasiassa tuhdolla jopa rapisivat suomut, ruodot, ja mikä pahinta, utuisen valkoiset silmät. Ensimmäisen kerran elämässäni minulla oli ikävä saavia, jonka mattohygieniaan perehtyneen tapakasvatuksen haaran taitanut äirimuorini oli kiikuttanut vierelleni haisemaan aina kasvojeni alkaessa vihertää. Ristin jalkani kokkapuulle ja nojasin selkäni vasten paatin laitaa – oli suoranainen ihme, ettei umpilaho sahanpuru antanut periksi ja pulauttanut minua aaltoihin siläsateen saattelemana.

Kuiskaaja yksi: (hätääntyneenä) ”Herrajumala, mitä me nyt teemme?”

Kuiskaaja kaksi: (sihisee suupielestään) ”Suu kiinni, Ed!”

Kuiskaaja yksi: ”Pue edes paita päälle – tuo verikoira huomaa meidät varmasti.”

Yhtäkkiä yksityinen piknikpaikkani ei enää ollutkaan aivan niin yksityinen, kuin pelkkä kalaisa tuoksukin olisi jo antanut ymmärtää – piknikpaikassani pitivät majaa, paremman arvauksen puutteessa, miehistön räkäpalaverista luistelleet kuninkaat, ellei Sarastuksen kannelle sitten yön pimeydessä ollut kiivennyt uskovainen poikineen keskeltä pohjatonta merta. Ei, olin varma, että äänet kuuluivat juuri riippumattorallista edellispäivänä kärähtäneelle kuningasparille, sen verran tuo kiihkeän ruoskanpeloinen kuiskauksensävy oli ehtinyt minulle käydä tutuksi hiiviskelyn täyteisinä päivinäni milloin minkäkin kulman takaa sipistynä. Ja kyllä, tiesin melko varmasti, mitä nuo kaksi olivat pressun suojissa puuhailleet, vaikka en välttämättä olisikaan tahtonut tietää. Tosin näytti siltä, että pääsisin piakkoin selville kahdenkeskisen tapaamisen intiimeimmistäkin yksityiskohdista, pimeänäköni kun oli vallan erinomainen – silloin tällöin sukurasitteista saattoi olla haittaa enemmän kuin viaton mieleni olisi sitä saattanut kestääkään, ja kuninkaiden läheisyysriippuvuus kuului juuri siihen sarjaan, jonka olisi ollut parempi pysyä pimennossa jo ihan Narnian kansakunnan kannalta.

(ritinää, rutinaa, ruopsutusta)

Kuiskaaja kaksi: (vihaisesti) ”Paitani on kadonnut kuin rotta hain hampaisiin! Miten sinä selität tämän pellavakadon, Ed?”

Kuiskaaja yksi: (vielä vihaisemmin) ”Sinun riepusi kohtaloa nyt ei voi laskea minun syykseni – minä viikkasin oman paitani siististi – missä minun paitani on?” (hapuilee penkinalusta pimeässä)

Ja sillä hetkellä en olisi kuollaksenikaan tahtonut tietää, mitä jollassa oli tapahtunut – en, vaikka utelias persoona useimmiten olinkin. Ei siis ollut kannaltani kovinkaan toivottavaa, että juuri tuolloin punaposkinen Lucy päätti riuhtoa säkkikankaanriekaleen pelastusvenettä verhoamasta paljastaen minun omenaa omistavasti hautovan hahmoni lisäksi paidattoman pariskunnan airojen jalkatilasta raajakasaksi kietoutuneena mykkyränä – Lucy olisi todella voinut ajoittaa salaliittoja paljastavat suunnitelmansa vähemmänkin mieltäni järkyttävään ajankohtaan. En väitä, etteikö kolmiodraama, jos kolmikon kriisiä nyt sillä nimellä saattoi kutsua, olisi kiinnostanut minuakin, mutta pikemminkin sivistyneessä ja teoreettisessa mielessä, kuin julkisena nöyryytyksenä päivänvalossa. Kuningas Kaspian ja Edmund kampesivat pikaisesti solmunsa auki ja vääntäytyivät pystyyn katseet aavalta ulapalta paidanhihoja haeskellen. Minä työnsin omenan housuihini, taputtelin vyö alle survaisemaani matkapäiväkirjaa, ja valmistauduin painamaan mieleeni jokaisen sisarusten ja kruunupäisen kokkamiehen kesken vaihdetun sanan – Sarastuksella oli päällä tilanne, josta minä todellakin aion ottaa kaiken irti heti järkytyksestä päästyäni.

Lucy: (ei aivan niin kylmänrauhallisesti, kun oli keskustelun ilmeestään päätellen suunnitellut avaavansa) ”En olisi sinusta uskonut, Edmund!”

Edmund: (kiusaantuneena) ”Mutta siskokulta – ”

Lucy: (paahtaa jatkuvalla syötöllä) ”Eustacehan kielsi, kiristi ja uhkaili – ja silti täällä sinä vain makoilet Kaspianin kyljessä rintaasi ruskettamassa.” (vetää henkeä) ”Tosin useimmat auringonpalvojat käpertyvät viltin päälle, eivät alle, kuten teidän – ”

Edmund: ”Mutta Lucy – ”

Lucy: (vihankyynelet silmäkulmissa) ”En ymmärrä – miksi sinä? Miksi Kaspian?” (nyyhkii nenäliinaan) ”Miksi nyt – miksi täällä?

Minä: (en osaa pitää totuuksia laukovaa suutani supussa) ”Jos minun mielipidettäni tiedusteltaisiin – mitä te serkkukullat kyllä ette kovin usein tee – sanoisin, ettei laivamatka taida aivan olla herrojen ensimmäinen hupihetki – kuningas Kaspian on tainnut Susanin hakkailun ohella harjoittaa myös niin sanottua kaksinnaintia, voinette tarkistaa termin sanakirjasta kotona Lontoossa, mikäli se sanana on teille epäselvä.”

Lucy: (pyyhkii poskiaan) ”Mutta miksi juuri Edmund – ”

Minä: (huokaisen – Lucyn äly on aina tavallista enemmän hitailla aamutuimaan) ”Yritän siis sanoa, ettei Susan mennellä reissullanne ollutkaan kruunupään ainoa – herroilla on ollut suhde hamassa menneisyydessä, niin vaikea kun sitä onkin sulattaa.” (selitän luottamuksellisesti) ”Sisaresi ei ollut kuninkaansa se oikea, vaikka Kaspian itse sitä saattoi Susanille ollakin.”

Lucy: (uudet kyynelet silmäkulmissa) ”Mutta miksi Edmund? Miksi – miksi en minä?”

Edmund: (raastaa katseensa ulapasta silmät suurina) ”Sinäkö, Lucy? Minä luulin, että sinä olit vihainen Susanin puolesta, et itsesi. Minä luulin, että olet katkera, koska tiedät Susanin yhä haaveilevan paluusta, yhteiselosta valtaistuimella Kaspianin rinnalla.”

Minä: (katson kummastuneena Lucya) ”Etkö sinä ole hieman liian nuori kuninkaalle vaimoksi – eihän hovia voi sentään pikku työnheitukka hallita.”

Lucy: (katsoo Edmundia punervian kulmiensa alta) ”Ja pikku rattopoikako sitten voi?”

Edmund: (naama punaisena – raivohulluus on aina ollut, ja tulee aina olemaan tarttuva tauti Pevensien kieroon kasvaneessa suvussa) ”Minä en ole – mistä sinä tuollasia sanoja olet oppinut? Kilttipoika Eustaceltako?”

Minä: (pudistan päätäni) ”En muista edes maininneeni.”

Lucy: ”Mikä siinä on, että jopa veljeni vie nenäni edestä unelmaprinssin, josta olen jo vuoden päivät haaveillut?” (kysyy kyynel leualla vierien) ”Miksi minä saan vain kääpiöt, faunit ja sen haisevan minotaurin? Miksi minulle jätetään vain sellaiset nilkit kuin Eustace?” (osoittaa minua nenäliinalla)

(minä yskäisen loukkaantuneena – osui ja upposi)

K Kaspian: (silmät surullisina – paita yhä hukassa) ”Lucy – en minä koskaan tarkoittanut satuttaa sinua – minä en tiennyt – ”

Lucy: ”Kukaan ei tiennyt, vaan kysyikö kukaan? Kukaan ei tiennyt, vaan kiinnostiko ketään, mitä minä tunsin? Kukaan ei tiennyt, vaan kerroinko kenellekään?” (Lucy henkäisi syvään) ”Ja miksi minä olisikaan kertonut – sinä rakastat toista, minun veljeäni! Minun veljeni nai kuninkaan, joka sisareni piti naida – jonka minä olisin halunnut naida.”

K Kaspian:  ”Me emme ole menossa naimisiin – emmehän me voisi, ei Aslan antaisi, ja kruununi olisi vaakalaudalla, jolla se, kiitos Eustacen, jo ennestäänkin tasapainottelee huterasti.” (sanoo lyötynä – kaikkea ei saa, mitä haluaa, ei edes kuningas voittamaton)

Minä: (katkerana loukkauksesta, joka tyttö suustaan suolsi) ”Et pääsekään morsiuneidoksi, sääli sinänsä – jää korsetti kiristämättä, kimppu koppamatta ja herrojen suukko ikuistamatta kaitafilmille, tosin tässä mielikuvitusmaailmassa tuskin on vielä keksittykään korsettia, saatika sitten kameraa, kukkia mahdollisesti saattaa löytyä jostakin mutakuopasta meren takaa.”

Edmund: (tointuu) ”Mutta Lucy-rakas, ainahan sinulle jää Riipitsiip.” (jatkoi Lucyn kasvojen punertuessa uhkaavasti) ”Te kaksi olette likimain saman kokoisiakin, voisit nostaa hänet syliisi ja tuudittaa – hiirihalihetkestähän sinä olet haaveillut.”

Lucy: (mutristaa huuliaan) ”Sinä et ymmärrä.” (kääntyy Kaspianin puoleen) ”Minun sydämeni on särkynyt, välitit tai et – tiesit sitä, tai et.” (nostaa purjeen lailla lepattavia punttejaan ja juoksee kopastellen kohti kapyysin ovea)

K Kaspian: (kasvot ilmeettöminä) ”Mutta mistä minä olisin voinut tietää – Lucyhan on vasta lapsi.” (painaa päänsä) ”Lucyhan on minulle kuin pikkusisko, ei valuutanvaihdolla järjestetty naimakauppa.”

Edmund: ”Älä huoli, ei Lucy mitään tuolla tarkoita. Ei Lucy sinulle ole vihainen – ei sisko sinua rakasta, eikä koskaan rakastanutkaan, se on vaan kateellinen minulle.”

Minä: ”Tai kenties – mutta vain kenties – Lucy ei pidä ajatuksesta, että hänen veljensä ja jumaloimansa kuningas nukkuvat samassa punkassa, samoissa lakanoissa tai riippumatonriekaleissa yöstä riippuen, ja vieläpä ilman vaatteita.” (osoitan kaksikkoa syyttäväsi peukalolla) ”Ehkä henkilökohtainen mielipiteeni ei olekaan enää niin kovin henkilökohtainen – ehkei Lucykaan hyväksy nappikauppaanne, enää en olekaan ainoa kovistelija – sisarusrakkaus on puhunut.” (poistun dramaattisesti paikalta – kuitenkin pysyttelen yhä kuuloetäisyydellä, tätä keskustelua minulla ei ole varaa jättää kuulematta)

K Kaspian: (huokaisee syvään) ”Ed, meidän todella täytyy tehdä jotakin kahdenkeskiselle kanssakäymisellemme – tämä ei enää käy laatuun.”

Edmund: (rapsuttaa paljasta vatsaansa) ”Kukaan ei usko Lucya – kuten Eustace sanoi, Narniassa ei ole kameroita, ja niin ollen Lucylta puuttuu täysin todistusaineisto. Ei huhupuheilla miehistön merikarhuja vallankaappauksiin kiihoteta, älä huoli.”

K Kaspian: (haroo tummaa takkutukkaansa) ”Mikä on kamera?

Eikä Kaspian jätä eroanomusta – vaan kuinka lopulta käykään kun huhulla onkin yllättävän kauaskantoiset seuraukset?

Kommentoithan?