Aio Taki: : D Se niistä yöunista? Huh, kiitos, hyvä tietää taistelun olleen hyvin kirjoitettu. En todellakaan, en missään tapauksessa repinyt hiuksiani sen takia. Vaikea kirjoitettava ; D Ja yleisesti vielä koko kommentista KIITOS! <3
Doubleblade Miriko: <3 Mahtavaa, että Venäjäkohdat kelpasivat! Tarkoitus kirjoittaa hänen näkökulmastaan tulevaisuudessakin, vaikka enemmänhän tämä menee Suomesta. Venäjä on kuitenkin yhtä tärkeä hahmo (Tai... Ainakin melkein ^^) Ja mie mietin vieläkin tuota ikärajajuttua, mutta ehkä nyt kun se kerran on pistetty tuohon pitäisin sen tuossa? Ja huh, iso kunnioitus siulle, jos siulla kerran on pieni kiinnostus Hetaliaa kohtaan ja silti niin tiiviisti tässä mukana. *Kunnioitusta* Ja *Kiitosta*
Noruz: Miunkin käy molempia sääliksi. Se on jännä, sillä en uskoisi voivani tuntea Venäjää kohtaan sääliä. Jännää! Mutta hyvä jos saan saman tunteen myös muihin linkitettyä! Se ajatus piristää kovasti <3 Kiitos!
Muuttolintu: TIILISKIVI! *väistöliike: epäonnistunut*
Täytyy kyllä sanoa että tämä on hurjin, sekopäisin, kiihkein fikki mitä olen ikinä lukenut.
ASIAA! <3 Tuo on taas yksi sellainen lause joka innostaa jatkamaan kirjoittamista! Ja koko tuo ensimmäinen kommenttisi pätkä... Ah, ma sulaan~! <3 Okei, mie en voi ruveta kommentoimaan kommenttisi jokaista kohtaa erikseen, muuten tästä tulee taas koko lukua pidempi pätkä, joten ilmaisen vielä kerran sulavani onnesta: Ah, ma sulaan~!, ja valun sohvaltani alas täysin punaisena, niinkuin valuin tuoliltani ensimmäisen kerran kommenttisi luettuani. Kiitos~! <3 Ve~!
Tutti!: Hei, lähestytään 2000 lukijaa! Ihanaa (Leijonat, ihanaa!) Vieläkö jaksatte sekopäistä Suomea? Hyvä, että vastasitte kyllä, sillä nyt on lisää raivoamista luvassa. Sitä riittää vielä! Tämän jälkeen ehkä pieni Suomemme rauhoittuu? En lupaa kyllä mitään : D Nyt nähtävässä luvussa tapaamme siis tuttuja, joista yksi on vähintään yhtä OC kuin Suomikin. Hän on myös sellainen, jonka olen halunnut nähdä äärimmäisen vihaisena jo hyvän aikaa <3 Joten... Täst se taas lähtee, olkaa hyvä:
Luku 8.* * * … Zzzzghz….
”Hello, is this Finland?”
… Ghrzhhh…
”Bonjour mon chéri Finlande.”
…. Khzzhgrzz…
”… Latvia tässä… Soittelin vain… O-oletko kunnossa?”
…. Zzzhzzz…
”Sveitsi tässä. Ihan turha yrittää soitella täältä apuja, en aio auttaa.”
… Rgt…
”Hej Finland, Tanska tässä jos et vielä tunnistanut ihanasta äänestäni. Milloin mentäisiin juomaan?”* * * Lähestyttiin kesää hiljalleen ja sen näki luonnosta. Talvi oli ollut pitkä, raaka ja kylmä, mutta nyt aurinko oli jo alkanut sulattaa suuriksi kasvaneita lumikinoksia. Koko maa ja sen ihmiset alkoivat heräillä horroksistaan ja koko talven kestäneestä sodasta oli jäljellä enää muisto, jälkiseuraukset ja kaikki paha. Korjaustyöt olivat paikoin edistyneet melkein joutuisasti ja Karjalan alueelta virtasi asukkaita jatkuvasti Suomen rajojen sisäpuolelle. Ja kaiken tapahtuvan päälle sodan voittamisesta tullut ilo oli alkanut jo kulua pois. Surulliset asiat nähtiin yhä surullisempina ja katkeruus alkoi nousta pintaan. Osalla se johtui koti-ikävästä, osa ajatteli menetettyjä sukulaisiaan, osaa kalvasi rajanaapuriviha ja loput olivat vain kummallisesti raivoissaan. Aivan kuin kaiken sen menetetyn jälkeenkään ei olisi puolustettu omaa tarpeeksi hyvin.
Julkisuudessahan sodan tulos oli ilmoitettu monimutkaisemmin: Vaikkakin Suomi oli taistellut urhokkaasti ylivoimaista vastustajaa vastaan, oli silti tyydyttävä suuremman sanelemiin rauhanehtoihin, jotka olivat kasvaneet sitten sodan alun. Hankoniemi jouduttiin vuokraamaan ja Karjala menetettiin. Samalla meni myös pieniä alueita, Kalastajasaarento aivan Suomen oikeassa kärjessä, sekä pieni Sallan alue, mukaan lukien muita paloja. Viipuri, maan toiseksi tärkein kaupunki, oli menetetty Karjalan mukana.
Suomen osalta tarina oli hiukan erilainen. Viimeisessä, ratkaisevassa taistelussa Venäjää vastaan oli rakas veli vienyt nuo alueet mukanaan vaikeuttaen huomattavasti Suomen kävelemistä halvaannuttaen teollaan oikeastaan koko jalan. Kalastajansaarento, eli periaatteessa hänen oikean kätensä etusormi, oli myös yhtä käyttökelvoton, mukaan lukien muut pienet alueet. Kuitenkin, se oli ollut voitto Venäjästä, tavoite itsenäisyydestä oli pysynyt. Kaikkien ylpeyden aiheiden läpi nähdessään tämä voitto tuntui kuitenkin häviöltä.
Kun sota oli loppunut 13. maaliskuuta olivat Suomen puolella taistelleet sotilaat saaneet vielä pelonaiheita heidän valtionsa linkuttaessa ympäriinsä ja raivoissaan paiskoessaan tavaroita tieltään pois. Tarvittiin kaksi karskia murretta vääntävää miestä rauhoittamaan hänet ja jälkeenpäin kaksikko oli ottanut vastuun Suomen liikkumisesta kunnes raja olisi muokkautunut kunnolla nykyiseen muotoonsa. Tehtävä oli siihen mennessä ollut vielä helppo, sillä heidän kaikkien kalenterit sulautuivat hyvin yksiin: Kotoa kokouksesta kokoukseen ja pitkän päivän päätteeksi tunneiksi kapakkaan keskustelemaan rintamalla olleiden tovereiden kanssa. Harvemmin ihmiskaksikkoa tarvittiin kokouksissa, joten heidän päivänsä kuluivat kouluttaessa uusia sotilaita, jotka eivät olleet vielä kuluneeseen sotaan ehtineet.
Ja kun nyt kuluva päivänhetki sattui olemaan ilta, olivat Suomi sekä kaksi auttajaansa pirteässä miesporukassa eräässä kapakassa istumassa. Sodan aiheuttamasta katkeruudesta ei näkynyt jälkeäkään musiikin soidessa ja miesten nauraessa kovaan ääneen toistensa jutuille, ellei sitten lähtenyt sellaista sieltä etsimään. Jos suuntasi ovelta vasemmalle ja pitkälle huoneen vasempaan nurkkaan, oli mahdollistakin löytää tällainen katkera henkilö istumasta pöydän ääreltä.
Käsi hapuili puista lautasta ja puristi otteeseensa kourallisen suolapähkinöitä. Ote kiristyi tärisevästi ja kuului pientä rätinää pähkinöiden musertuessa toisiaan vasten. Sormien välistä putoili pähkinänpaloja ja lopulta puristaja antoi kaikkien niiden pudota takaisin kuppiin. Hän ravisteli hiukan kättään päästäkseen eroon pienimmistä murusista, läimäytti sitten kämmenensä kolahtaen pöytään ja veti sen sitten vaaleisiin hiuksiinsa pyyhkien ne silmiensä edestä.
Täynnä oleva lasi hänen edessään ei ollut tyhjentynyt lainkaan siitä kun se oli hänen eteensä tuotu tunti sitten. Hän oli aivan liian keskittynyt ajatuksiinsa juodakseen hänelle tuotua lasia tyhjäksi.
Pitkän aikaa oli hänkin rauhoituttuaan yrittänyt olla onnellinen yhtä lailla muiden kanssa, epäonnistuen siitä katkerasti. Miksi juuri hän, jonka olisi pitänyt olla kaikkien noiden muiden keskellä iloitsemassa siitä, mitä oli, kököttikin yksin nurkassa ja oli murheellinen kaikkien muidenkin puolesta siitä, mitä ei ollut. Oliko hän menettänyt eniten sodassa, jota ei ollut kunnolla itse päässyt edes sotimaan, vai johtuikohan se juuri siitä? Ettei hän ollut päässyt antamaan omasta mielestään parastaan. Sitäkö, että-
”Kyll mää se tunne! Tuol hää töröttää, niiku aina.”
”Tak mand!”
Kaiken hälyn keskeltä kuuluneet kaksi ääntä saivat Suomen kuuntelemaan tarkemmin. Toinen kuului hänen toiselle avustajalleen ja toisen tunnisti jo kielestä. Hälyn läpi kuuluivat askeleet, joista ei myöskään voinut erehtyä, sillä niistä kuului jonkinlainen rehvastelu jo itsessään.
”Finland, Finland, Finland, sinä pieni paholainen, minä muistaakseni pyysin ilmoittamaan seuraavan kerran kun menet juomaan! Enkö varannut sinua itselleni tarpeeksi selkeästi?”
”Tanska…” Suomi sanoi varautuvasti suoristaen ryhtinsä pöydän päältä, Tanskan asettuessa seisomaan hänen pöytänsä eteen leveään haara-asentoon, ”Se viesti tuli muistaakseni perille kolmannella soitollasi. Viidennellä muistaakseni kyllästyin sinuun.”
”Mutta viestini ei selvästikään mennyt perille. Emmekö me sopineet sodan loputtua? Siitä on jo pitkä aika, kuomaseni!” Tanska heläytti ja pyytämättä antoi itselleen luvan istua Suomen vierelle, ”Voisitko tilata minulle jotain juotavaa, olen toivoton kielessäsi.” Hän ilmoitti heilauttaessaan tuon enempää ajattelematta jalkansa pöydälle. Suomi naurahti väkinäisesti, mutta toteutti tämän toiveen.
”Ihan kiva pikku paikka tämä.” Tanska ilmoitti tarkasteltuaan hetken ympärilleen, ”Tunnelma kohdallaan, jos tiedät mitä tarkoitat. Tai siis, totta kai tiedät mitä tarkoitan! Minultahan sinä olet juomakulttuurisi perinyt!”
”Siitä en olisi noin varma.” Suomi sanoi.
”Noh, älä nyt viitsi! Keneltä muultakaan, Sverigeltä? No joo, varmaankin. Siltä jätkältä ei peritäkään muita kuin pahoja tapoja, sano minun sanoneen.” Tanska naurahti ja Suomi tunsi raivon piston sydämessään kuullessaan puheen olevan taas Ruotsista. Tuli hetkeksi hiljaista, jonka aikana Tanska jatkoi ympärilleen katselemistaan kuin maailmassa ei olisi mitään hätää.
”Minulla on kotopuolessa vähän samankaltainen baari. Se on vain paljon enemmän baarin näköinen ja siellä juomat toimitetaan paljon nopeammin.”
”Vai että sillä tavalla.” Suomi vastasi ja nojautui kokonaan selkänojaan. Tanska siirsi katseensa häneen ja kohotti kulmakarvojaan tilauksensa saapuessa.
”No mikäs sinulla on? En minä yleensä sinulta noin melankonista vastausta saa.” Hän kysyi ja nopeasti kiittäen tarttui lasiinsa, ”Oletko viettänyt aikaa Norjan kanssa?”
Suomi naurahti ja levitti käsiään.
”Missä vaiheessa? Täällähän minä olen ollut vain olen ollut, hyvin jumissa omien rajojen sisäpuolella.”
”Ei teistä aina tiedä. Hyvin tiiviistihän te olette yläpäästä kiinni.” Tanska totesi olkapäitään kolauttaen ja sai Suomen hymyilemään letkautuksellaan. Hän siemaisi uudelleen juomaansa ja laskiessaan sitä pöydälle, hän osoitti sillä vieressään istuvaa valtiota.
”Noin sitä pitää. Hymyile vähän enemmän ja maailma näyttää paremmalta. Näytät itsekin. Tänne tullessa ei tarvinnut kuin kävellä suoraan mustaan pilveen niin johan löysi sinut. Semmoinen ei sovi sinulle, hymysi tehtävä on valaista maailmaa. Sopiva vastapaino naapureillesi.”
”Joka sisältää kourallisen mielipuolta, yhden homon ja Norjalle en nyt keksi mitään sopivaa ilmaisua. Aivan, ja Viro.” Suomi mietti.
”Ei sopivaa ilmaisua hänellekään?”
”Ei.”
”Hyvin ilmaistu.” Tanska totesi nojautuessaan itsekin rennosti taemmas, ”Voisin sanoa ihan samaa omista naapureistani.” Suomi räpytti silmiään.
”Ei Viro asu naapurissasi.”
”Ei, ei asukkaan. Olenko väittänyt asuvan? No, kuitenkin, mitäpä minun pitikään sanomani… Mitä noille pähkinöille on käynyt?” Hän osoitti pöydällä olevaa kuppia. Suomi katsoi myös niitä ja ojentautui poimimaan pari reunoille jäänyttä ehjää pähkinää.
”Mitä lie.”
”Älä vain sano niiden olevan tanskalaisia pähkinöitä.”
”Kasvatatko sinä pähkinöitä?”
”En muistaakseni. Toisaalta, ei sitäkään ikinä tiedä.”
”Juu…”
Tanska jäi tutkimaan Suomea katseellaan, kun tämä oli kääntänyt omansa pois ja katseli utuisin silmin poispäin. Hän oli ehtinyt huomata jo monia asioita nuoremmasta valtiosta, tämän pois sulaneen hymyn ja väsymyksen karaisemat kasvonmuodot ja se ihmetytti kuningaskuntaa. Mikä oli mahtanut saada aina niin iloisen Suomen mielen matalaksi?
Tanska otti jälleen lasinsa ja joi pitkän kulauksen. Sitten hän kolautti lasin takaisin pöydälle ja venytteli suurieleisesti.
”Mukavaa, eikö vain? Kaksi miestä viettämässä aikaa ja puhumassa mitä sattuu?”
”Mmh…” Täysin epätavallinen vastaus Suomelta, joka ei edes kääntänyt katsettaan pois ei-mistään. Tanska kohotteli kulmakarvojaan.
”Rauha, eikä tarvitse välittää turhista asioista. Ei tarvitse välittää kenestäkään, ei Norjasta, ei Saksasta… Eikä Ruotsista tai Venäjästä.” Tanska näki, kuinka Suomi värähti kahden viimeisen nimen kuullessaan ja puristi kätensä nyrkkiin.
”Oh? Anteeksi, taisi olla herkkä puheenaihe.” Hän sanoi viattoman kuuloisesti, aiheuttaen taas pienoisen hiljaisuuden. Laskettuaan kaikkien hampaidensa olevan paikallaan Tanska nojautui eteenpäin ja hypisteli lasista tuoppia sormissaan.
”Joten mikä on? Jättikö miehesi sinut tai jotain?” Ja sen sanottuaan Tanska tiesi missä raja oli mennyt. Hän oli juuri ylittänyt sen.
Suomi kääntyi kuolettavan hitaasti katsomaan toista valtiota silmiin omat violetit silmänsä ollessa raivoisassa tulessa. Tanska kuvitteli katsovansa Venäjän silmiin ja kylmiä väreitä kulki hänen selkäpiitänsä pitkin.
”Huh, nyt ymmärrän miksi Venäjä sanoo sinua veljekseen. Teillä on ihan samanlaiset silmät.” Nyt hän pomppi jo kaukana rajasta ja kamelin selkäkin oli sahattu poikki. Tuntui hetken kuin talvi olisi alkanut uudestaan ja kuin joka ikkunasta olisi tuullut jääkylmää ilmaa.
Edes Ruotsi ei ole ikinä noin pelottavalla päällä, Tanska ajatteli ja nielaisi, ”Taas väärä puheenaihe, oletettavasti?”
Enää puuttui vain kolhoosimaisuus.
Suomi kuitenkin muuttui. Murhaava katse katosi hänen kasvoiltaan ja muuttui harkitsevaksi.
”Niin. Väärä puheenaihe.”
”No, mistäs sitten puhuttaisiin?” Tanska kysyi, ”Jos ei Ruotsista tai Venäjästä.”
”Älä mainitse niitä.” Sähähti Suomi äkillisesti. Tanska perääntyi hiukan säikähtäneenä ja nosti kätensä ilmaan.
”Okei, okei, ihan miten haluat.” Hän sanoi,
Älä mainitse ja älä mainitse, vastahan tämä on käymässä kiinnostavaksi. Pelataan sitten toisella tapaa.”Eli et ole pitänyt viime aikoina yhteyttä Norjaan?” Tanska kysyi jälleen huolettomasti ja Suomi pudisti päätään vaitonaisena, ”Hah! Kiitä onneasi!”
”Miten niin?” Suomi ihmetteli.
”Muistatko kun jossain vaiheessa aikaan jolloin Saksa hyökkäsi Puolan taloon, Norja totesi, että Saksa ei ikinä tulisi hyökkäämään hänen kimppuunsa kun hänen kotinsa sijaitsee niin kauuukana? Noh, nyt näyttäisi siltä, että ei hän asukkaan tarpeeksi kaukana ja, että Saksalla olisi kaikki mahdollisuudet vallata hänetkin tuosta ohitse mennessään!” Tanska kertoi.
”Mutta… Sehän tarkoittaisi, että hänen pitäisi kulkea sinun lävitsesi.” Suomi ihmetteli ja sai Tanskan irvistämään.
”Että saitkin sen kuulostamaan julmalta. No, mutta näinhän se on: Jos Saksa hyökkää Norjaan niin tietenkin hänen on vallattava minut ensin ja tämän takia Norja on ollut hermoheikkona jo… No, hyvän aikaa. Koska
hänen mielestään on todennäköistä, että Saksa tämän tekeekin jossain vaiheessa, koska pyrkii hyökkäämään Venäjän kimppuun. Sitä varten hänen täytyy saada miehiä ihan ylös asti, eli tuosta sinun tai Norjan lävitse – huh, se kuulostaa raa’alta, eikö vain – ja koska Norja nyt sittenkin asuu lähempänä on hän nyt ainakin ensimmäisenä kohteena. Ja siis tämän takia hän on raivonnut asiasta
minulle, aivan kuin minä asiaan liittyisin jollain tapaa!”
”Sinähän olet ainoa linkki heidän kahden välillään.”
”Niinpä! Kai minä tiedän missä minä asun, joten miksi minulle huudetaan? Sanonpa vain, että Norja ottaa asian pikkaisen liian itseensä.” Tanska meuhkasi.
”Mutta sehän on periaatteessa sinusta kiinni hyökkääkö Saksa Norjan kimppuun.” Suomi yritti selvittää, tietämättä oikeastaan kummalle, itselleen vai Tanskalle.
”Totta tuokin, mutta eihän hän tule siinä tietenkään onnistumaan!” Tanska nauroi, ”Ei, ei minua vastaan. Minähän en Saksalle alennu, niin kuin et sinäkään Venäjälle. Meidän pohjoismaat on veistetty samasta kovasta luusta-”
”Puusta.”
”… Ei. Luusta.”
”Ai…” Suomi kurtisti hämmentyneenä kulmakarvojaan.
”Niin, samasta kovasta luusta, ei meitä ole tarkoitettu häviämään. Sinä sen kyllä tiedät, sinä teit suuren työn puolustaessasi itseäsi ja katso lopputulosta!” Tanska heilautti kättään ja virnisti. Ilmeet sulivat jälleen Suomen kasvoilta.
”Suuren työn ja pah.”
”Mitä?” Tanska kysyi mukamas hämmentyneenä.
”Minkä suuren työn minä muka olen tehnyt? Miten minä olen puolustanut itseäni, jos olen koko sodan istunut piilossa, voi kiitos hitosti vaan…”
Tanska ei vastannut, vaan virnisti mielessään. Suomi oli hetken hiljaa, mutta vastapäätä istuva valtio näki tämän silmistä, kuinka tämä ajatteli intensiivisesti. Mitä nämä ajatukset olivat, sen Tanska halusi saada tietää. Mikä oli saanut Suomen raivostumaan Ruotsille ja mitä sodan aikana oli ylipäätänsäkään tapahtunut?
Joten Tanska odotti hetken, joi lasistaan ja odotti mitä Suomi tekisi. Tietyt asiat pakottivat kuningaskunnan pitämään nuoremman luonteesta: Tämä saattoi olla hiljainen aluksi, ja jopa ujo välillä, mutta päällimmäisenä hän oli kuitenkin reipas kuin mikä, eikä yleensä ollut hiljaa – ellei joku pitänyt puhetta/opettanut/kertonut tärkeitä asioita ja kysynyt lopetettuaan, olisiko jollakulla kysyttävää. Tinolla ei ikinä ollut. – Ja hän halusi aina kuitenkin kertoa oman mielipiteensä asioista. Tunteita Suomi ei pitänyt sisällään, vaan jakoi ne kaikille, jotka kuuntelivat. Se oli mukavaa vaihtelua, sillä eräät – Norja, Norja, Norja, Norja! – eivät ikinä kertoneet mitään, mutta Suomen kannalta se oli tällaisissa tilanteissa valitettavaa, sillä mitä ikinä noiden violettien silmien takana tapahtuikaan, sitä silmien omistaja ei kykenisi, ei pystyisi pitämään itsellään. Yksinkertaisesti, hänen täytyi päästä puhumaan siitä.
Ja tähän Tanska pyrki. Hänen ei tarvinnut vaivautua kysymään mitään, sillä hän tiesi toisen alkavan puhua millä hetkellä hyvänsä.
”Jos vain…” Tanska huomasi virnistävänsä Suomen sanottua kaksi ensimmäistä sanaa. Nopeasti hän piilotti hymynsä ottamalla kulauksen lasistaan.
”Jos saisin tehdä sen kaiken uudestaan.” Suomi sanoi ärsyyntyneellä, mutta silti jollain tapaa haaveilevalla äänensävyllä, ”Että voisin olla alusta asti mukana. Korjata ne kaikki virheet mitä tuli tehtyä ja…” Hänen äänensä katosi ja elämä palasi hänen silmiinsä. Tanska sattui huomaamaan, kuinka Suomen nyrkkiin jääneet pähkinät musertuivat tämän pusertaessa niitä yhteen ja kuningaskunta kohotti kulmakarvojaan. Hän nielaisi suuhunsa jääneen juoman ja keräsi sen tilalle sanoja.
”Mutta sinähän voitit sodan.” Hän sanoi hieman hiljaisemmalla, rauhallisella äänellä, ”Joten mikä siinä jäi kaivertamaan? Olet elossa, olet itsenäinen ja selvisit siltä, miltä Puola ja Viro ja muut eivät selvinneet. Koko Eurooppa on iloinen sinun voitostasi.”
Tanska tiesi kuinka uuvuttavaa järkipuheen kuuntelu oli. Itse hän ei sitä harrastanut, mutta nyt hän oppi myös sen, kuinka uuvuttavaa oli puhua järkeä kun kukaan ei kuunnellut. Varsinkin kun se oli hänen, Tanskan, vuoro puhua järkeä ja Suomen vuoro olla kuuntelematta. Joten, kun Tanska oli sanonut sanottavansa, vastapäätä istuvan valtion katse muuttui taas tyhjäksi. Mitään, mitä hänelle oltiin juuri sanottu, ei ollut selvinnyt violettien silmien taakse aivoihin, vaan se oli kulkenut siitä suoraan lävitse.
Kuningaskunta huomasi, kuinka häntä itseään alkoi kismittää Suomen käyttäytyminen. Hän katsahti puolillaan olevaa tuoppiaan ja kulautti sen seuraavalla hörpyllä kokonaan alas. Sitä seurasi yksi yksinäinen hikkaus ja sitten hän katseli oven suuntaa.
Suomi, jos et nyt kuuntele minua, et tule kuuntelemaan minua vaikka kuinka puhuisin, Tanska ajatteli,
Joten tarvitsen apua…”Kasvatatko muuten pähkinöitä?” Suomi kysyi yllättäen. Tanska säpsähti ja katsoi tätä hämmästynein silmin.
Se katosi, Tanska ymmärsi. Ilma tuntui lämpenevän, Suomen silmät olivat jälleen elossa ja kasvoille oli muodostunut jonkinlainen hymynkaltainen. Myös pimeys katosi heidän pöytänsä ympäriltä, ja Tanska huomasi ilmapiirin muuttuneen rennommaksi. Nyt oli jälleen myös hänen vuoronsa virnistää.
”Saatan kasvattaa. Tule huomenna katsomaan takapihalleni, käydään pensaat läpi ja tutkitaan.”
Suomi nyrpisti nenäänsä.
”Tuo ei kuulostanut lainkaan positiiviselta kutsulta. Taidan jättää väliin.”
”No pöh.” Tanska huokaisi, katsahti lasiaan ja nyökkäsi sen lähemmäs Suomea, ”Lisää, kiitos.” Ihmiskooltaan pienempi valtio katsoi tyhjää lasia ja pisti virnuillen kätensä puuskaan.
”Sano se suomeksi.” Tanskan vuoro nyrpistää nenää.
”Pyydä tanskaksi!” Tämä vaati. Suomi naurahti ja vinkkasi silmää.
”Sig det med finsk.” Hän sanoi näppärästi. Tanska kirosi.
”Hitto… Miten sinä tiesit?” Hän kysyi, mutta sitten hän tajusi, ”Sve-” Mutta se lause jäi siihen ja hän jäi sormi pystyssä miettimään miten hän sanoisi sen jollain muulla tavalla. Suomen katse tiukkeni.
”Äh.” Tanska ähkäisi mietittyään hetken, ”Sverige tai Norge, jompikumpi on pettänyt minut ja opettanut sinua.” Suomi oli hetken hiljaa, mutta synkkyys suli jälleen pois hänen kasvoiltaan.
”Norja.”
”Minä tiesin!” Tanska huudahti läimäyttäessään kätensä yhteen, ”Norja! Tiesin, että te kaksi juonitte jotain siellä ylhäällä!”
”Niinhän me. Kun niin tiiviisti olemme sieltä yläpäästä kiinni.”
”Niin! Ja sitten-” Tanska henkäisi muka hämmästyneenä happea ja näytti järkyttyneeltä, ”Sitten te kehitätte salakielen jota vain te kaksi ymmärrätte ja valloitatte maailman!”
”Näin me teemme.” Suomi naurahti ja osoitti Tanskan tyhjää tuoppia, ”Etkö haluakaan enää juotavaa?”
Tanska katsoi lasia ja irvisti.
”En osaa kieltäsi.” Hän sanoi happamasti.
”Yritä.” Suomi vaati. Tanska tuhahti ja iski otsansa nyrkkeihinsä miettiäkseen.
”U-… Una birra, grazie?” Hän kokeili.
”Se oli italiaa…” Suomi huokaisi.
”No äh! Odota, kyllä minä kohta muistan… Jyks olu, aitah.”
”En tiedä mitä tuo oli, mutta se kuulosti hyvin paljon virolta.”
”Hitto!”
”Hyvä on, saat oluesi.” Suomi naurahti ja tilasi Tanskalle lisää juotavaa.
”Jes!”
Ennen kuin uusi lasillinen ehti tulla, havahtui Tanska ajatuksistaan.
”Paljonko kello on?” Hän kysyi hädissään Suomelta. Tämä kurtisti kulmakarvojaan ja kääntyi katsomaan takanaan olevaa kelloa.
”Lähenee kymmentä.”
”No voi-! Äh, antaa olla.” Tanska huokaisi ja rentoutui uudelleen.
”Mitä?”
”Äh, Norja käski soittamaan ennen kahdeksaa. Nyt se on jo liian myöhäistä.” Hän sanoi tyhjentävästi.
”Olisikohan sinun kannattanut sitten soittaa hänelle?” Suomi kysyi hieman huolestuneesti, ”Ettet saa hänen raivoaan niskaasi.”
”Ei Norja minulle suutu!” Tanska ilmoitti, ”Täytyy olla aika iso asia, jotta hän minulle raivostuisi kunnolla!”
Ja kahden päivän kuluttua tuosta keskustelusta oli Saksa hyökännyt Tanskaan, joka oli luovuttanut yhden päivän taistelujen jälkeen.
* * *
Huoneessa oli ollut hiljaista jo jonkin aikaa, ja vaivautunut pilvi oli pyörinyt kolmen siellä istuvan henkilön ympärillä. Yksi heistä oli istunut silmät kiinni, nojaten päätään nyrkkeihinsä, yksi heistä oli istunut pöydän toisella puolella välttäen kaikkien katseita ja kolmas oli tökkinyt jääpussia, joka oli siellä hänen kipeää poskeaan varten, kun ovi oli pamahtanut auki.
”Du!” Norja oli huutanut raivoissaan heti astuessaan ovesta sisälle, osoittaen Tanskaa, ”Du er dum, du er uverdig, du… Du… Hvorfor du ikke trenger å lytte til meg!?”
Heti sen jälkeen, kun Tanska oli vallattu, pitivät Pohjoismaat kokouksen. Tähän kokoukseen ei Islanti kuitenkaan osallistunut, ja juuri kun Tanska oli toivonut, että Norjakin jättäisi tulematta, pamahti tämä sisään ja…
”Undskylt!” Tanska parahti ja yritti peruuttaa tuolillaan kauemmas, mutta Norja tuli kävellen hieman nopeammin perässä.
”Mitä helvettiä sinä oikein ajattelit?” Hän jätti huutamisen sikseen ja jatkoi kylmääkin kylmemmällä äänensävyllä, ”Yksi päivä, yhden päivänkö jaksoit puolustaa itseäsi? Mitä kävi, sotkiko Saksa hiuksesi? Lohkesiko kynsi?” Norja jäi seisomaan aivan Tanskan eteen, niin, että hän katsoi tuolilla istuvaa valtiota reilusti alaspäin.
”Sanoinko sinulle, että varautuisit!” Hän sihisi.
”Sanoit, sanoit!” Tanska parkui ja valui hiukan alemmas tuolillaan, kauemmas Norjan pistävän katseen läheisyydestä.
”Joten… Mitä sinä teit sen asian hyväksi?” Norja jatkoi kylmällä äänensävyllään.
”Jeg…”
”Et mitään!” Norja ärähti ja jos joku muu olisi nähnyt hänen takanaan olevan peikon, tämä joku olisi kalvennut kauttaaltaan. Peikko kohotti jättimäisiä käsiään ja tarrasi puristavasti Tanskaan, nostaen tämän ilmaan.
”Vet du hva dette betyr, idiot?” Norja sihisi raivoissaan eikä välittänyt siitä, kuinka kovaa hänen peikkonsa puristi Tanskaa, joka yritti katkonaisin hengenvedoin pyytää anteeksi.
”Norge, stilla nu.” Pöydän toisessa päässä oleva Ruotsi sanoi rauhoittavasti, siirrettyään päänsä nojaamaan enää vain yhteen käteen. Norja mulkaisi häntä, ja katsahti sitten takanaan olevaa peikkoa, käskien tätä päästämään irti. Peikko murahti ja päästi Tanskan putoamaan tuolille, kadoten sitten näkyvistä. Tanska jäi yskimään tuolin reunalle, yrittäen palauttaa hengitysrytmiään, Norjan kävellessä toistaiseksi tyhjälle tuolille.
”Finland, Sverige.” Hän tervehti heitä, kuin vasta nyt huomioiden nämä kaksi. Kumpikaan ei reagoinut tervehdykseen pään nyökäytystä enempää ja huoneen kireä ilmapiiri säilyi koskemattomana.
”Tämän enempää ei varmaankaan tarvitse käydä kohteliaisuuksia läpi.” Norja jatkoi. Hän oli puheenjohtajan roolissa, sillä hän järjesti tämän kokouksen, joten oli hänen tehtävänsä yrittää saada puhetta aikaan.
”Eikä tilanteestaan varmaan tarvitse tämän enempää selvittää.” Hän jatkoi, ”Näitte esityksen jo. Nyt meidän pitää suunnata tulevaisuuteen: Minä hetkenä hyvänsä Saksa lähtee minun perääni.” Viimeisillä sanoilla hän loi murhaavan katseen Tanskaan, joka yritti parantaa koko kehoaan jääpussilla.
”Minä pyysin jo anteeksi!” Hän parahti, saamatta sympatiaa keltään.
”Joten mitä haluat meistä?” Ruotsi kysyi.
”Oletan sinun, Ruotsi, kantavan vastuusi.” Norja sanoi, ”Tämä on epäilemättä sinun ansiotasi, saksalaiset tahtovat varmistaa malmin saannin sinulta, joka kuljetetaan heille minun kauttani. Ja jos Saksa onnistuu valtaamaan minut, te olette silloin molemmat seuraavana hänen listallaan.” Kumpikaan, ei Suomi, eikä Ruotsikaan vastannut tähän mitään, ainakaan hetkeen.
”Ei Saksa minun kimppuuni hyökkää.” Ruotsi totesi.
”Aiotko olla hänen puolellaan? Vai puolueettomuuttako tarkoitat?” Norja kysyi, ”Ja mehän olemme jo nähneet mihin tämä Pohjoismaiden yhteinen puolueettomuus on johtanut.”
”HEI!” Suomi avasi vihdoin suunsa, ”Minut pakotettiin tähän sotaan mukaan!”
”Ei minultakaan paljoa kyselty.” Tanska huomautti, jääpussi jälleen poskellaan.
”Sinulta ei kysytä vieläkään mitään.” Norja töksäytti. Tanska kohahti ja levitti käsiään.
”No mitä minä sitten täällä teen!”
”Kyllä, Norja.” Ruotsi jatkoi siitä mihin keskustelu oli jätetty, ”Aion pysyä puolueettomana tämän sodan loppuun.”
”Näetkö sinä tälle jo lopun?” Norja kysyi happamasti, ”Minkälaisen? Että, kaikki muut ovat tuhonneet toisensa ja sinä, yksinäisenä Euroopan päänä, perustat uuden kansakunnan tuhkasta?”
”Jag-”
”Sinä mitä?” Norja tiuskaisi, ”Kyllä sinäkin näet miten tämä tulee menemään. Ensin Saksa valloitti Tanskan, nyt hän lähtee minua kohti ja seuraavaksi sinun ja Suomen kautta Neuvostoliiton kimppuun. Ja luultavasti tämä suunnitelma kuulostaa vieläpä Suomesta hyvältä.” Hän päätti jäätävästi. Kaikki kolme katsahtivat Suomea, joka oli jämähtänyt tuijottamaan Norjaa epäuskovasti.
”Mitä?” Suomi kysyi.
”Tanska kertoi.” Norja vastasi heilauttaen hiuksensa silmänsä edestä, ”Että haikailet revanssia.”
”En ole sanonut mitään sellaista.” Suomi totesi nopeasti.
”Sanoit, että haluaisit tehdä asiat uudelleen.” Tanska kertoi.
”Miten se liittyy mitenkään revanssiin!” Suomi huudahti, ”Jos minua kaduttaa se mitä tuli tehtyä ja mikä jäi tekemättä!”
”Jos saisit tilaisuuden siihen, jättäisitkö kostamatta?” Norja kysyi. Suomi jäi uudelleen tuijottamaan, mutta ei kyennyt sanomaan enää mitään. Hän huokaisi syvään ja painoi nyrkkinsä otsaansa.
”… Tiesin sen...” Norja jatkoi kylmästi, katsellen ilmeettömästi pöydän toisella puolella olevaa valtiota. Tuli hiljaista, eikä kukaan katsonut ketään silmiin. Tanska liikehteli vaivautuneena tuolillaan.
”Suomi.” Norja jatkoi lopettaen hiljaisuuden, tuijottaen tiukasti pöydän toiselle puolelle, ”Jos asiat lähtevät menemään huonosti ja päädyt uudelleen taisteluun, selvitän tämän nyt ja tässä: Tulet olemaan silloin yksin.”
”… Enkö minä ole jo?” Suomi kuiskasi. Tanska katsoi Norjaa jääpalapussinsa ylitse merkitsevästi.
”Vad?” Ruotsi, joka oli jätetty ulos keskustelusta, kysyi. Silloin Suomi pamautti nyrkkinsä pöytään ja nousi raivokkaasti seisomaan tuoliltaan, katsoen raivoissaan Tanskaa.
”Minkä helvetin takia sinä menet levittelemään minusta juoruja!?” Hän karjahti niin, että kaikki kolme muuta valtiota sävähtivät hieman kauemmas, ”Mikä helvetin ongelma teillä kaikilla on?”
Kukaan ei sanonut mitään Suomen vaatiessa katseellaan vastauksia. Norja ja Tanska kävivät nopean sanattoman keskustelun ja kääntyivät katsomaan Ruotsia. Tämä huomasi katseet ja huokaisi, nousten myöskin ylös.
”Tino-”
”Ei!” Suomi huudahti ja osoitti Ruotsia, ”Älä luulekaan, että kuuntelisin sinua!”
”Fin…” Tällä kertaa Tanska yritti puhua, mutta Suomi keskeytti jälleen.
”Mitä te minun tilanteestani välittäisitte? Mitä te siitä ymmärtäisitte? Hitto, tämä on tässä! Minun asiani eivät enää kuulu teille!” Hän ilmoitti ja lähti siltä seisaukselta ovet paukkuen pois huoneesta. Katseet kääntyivät uudelleen Ruotsin puoleen, joka heidät huomioituaan lähti Suomen perään.
Suomi oli juuri saavuttamassa talon ulko-oven, kun hän kuuli äänen takaansa.
”Tino, vänta.” Ääni pyysi. Suomi ei kääntynyt, mutta jäi odottamaan äänen jatkamista käsi ovenkahvalla. Ääni ei kuitenkaan jatkanut, vaan jäi miettimään sanojaan hetkeksi.
”Oikeastaan, meistä olisi ehkä parempi, että et osallistu sotaan lainkaan.” Suomi sanoi halveksivalla äänensävyllä, ”Suomi – Tino… Se on käsky.” Hän jatkoi, yhtä halveksien ja edelleen kääntymättä. Ruotsi ei vastannut mitään, joten Suomi jatkoi.
”Miten minä voin sotia ilman itseäni!” Hän huudahti, ”Miten voin-!… Argh!” Hän jätti lauseen kesken ja laski katseensa, sulkien lopulta silmänsä ja naurahtaen väkinäisesti.
”En tiedä enää miten sinä hoidat sota-asiasi…” Suomi jatkoi, ”Mutta minä en enää pakene. Minulla ei ole syytä pelätä taisteluita, tai menetystä. Minä en ole sinä.”
”Tino…” Ruotsi yritti sanoa, mutta ei enää saanut tilaisuutta siihen.
”Tajuatko, miten paljon menetystä sinun sekaantumisesi aiheutti?” Suomi kivahti, ”Luulitko, että siitä olisi jotain hyötyä? Luulitko, että sinusta voisi olla jotain apua?”
”Ei se niin mennyt.”
”Jaha, ei vai? Se on hyvin helpottava kuulla, oletitko tapahtuvan jotain muuta? Jotain parempaa? Olen tässä nyt kun en kuunnellut enää sinun antamiasi loistavia neuvoja!”
”Tino, kiltti, rauhoitu ja kuuntele minua.” Ruotsi pyysi. Suomi jäi jälleen odottamaan, avaten silmänsä, mutta edelleenkin kääntymättä ympäri.
”Kyllä, minä ehdotin, että sinun kannattaisi pysyä poissa sodasta, mutta se oli sinun omaksi suojaksesi ja-” Ruotsi pääse vihdoin selittämään, mutta Suomi naurahti uudemman kerran ja painoi oven auki lähteäkseen pois.
”Fin-, Tino, odota.” Ruotsi kiirehti tämän perään, mutta nuorempi valtio jatkoi kävelyään eteenpäin enää häntä huomioimatta.
”Tarkoituksena oli, että pysyisit vain kaukana vaarallisimmista tilanteista, mutta päämiehesi ottivat ehdotukseni liian vakavasti, ei tarkoitukseni todellakaan ollut pitää sinua piilossa-”
”Joten miksi sitten miehet, jotka olivat minua kotona vartioimassa, olivat sinun kansalaisiasi?” Suomi tiuskaisi pysähtymättä, ”Vai ottivatko hekin suunnitelmasi liian vakavasti?”
”Minä-”
”Sinä, sinä, sinä! Et osaa enää muuta sanoakaan. Niin, sinä yritit auttaa, mutta siltikään et auttanut. Sinä et ollut siellä! Loppujen lopuksi sinäkin jätit minut yksin taistelemaan ylivoimaista vihollista vastaan.”
Ruotsi pysähtyi ja katsoi Suomen loittonevaa takaraivoa kummastuen. Oliko tämä tosissaan yksin taistelemisesta, vaikka kaikki olivat olleet hänen tukenaan?
”Tino, et missään vaiheessa ollut yksin.” Ruotsi kertoi ja sai Suomen pysähtymään.
”Mistä sinä sen tiedät?” Suomi tiuskaisi hetken mietittyään, muttei voinut värisevälle äänelleen mitään.
”Hej, är du okej?”
”Här. Dricka.””Joku oli aina tukenasi. Me muut… Emme me jättäneet sinua yksin Venäjää vastaan.” Ruotsi jatkoi.
”Hello, is this Finland?”No ei teistä hyötyäkään ollut.” Suomi sanoi ärtyneesti. Ruotsi huokaisi surullisesti ja laski katseensa hetkeksi maahan. Hän tunsi kuinka hänen takanaan Norja sekä Tanska olivat linnoittautuneet jonnekin kuuntelemaan heitä kahta.
Norja, tämä oli sitten sinun ideasi, Ruotsi ajatteli väsyneesti,
Joten sinä tulet vastaamaan seurauksista.Ja niin Ruotsi nosti jälleen katseensa Suomen takaraivoon ja rohkaisi itsensä puhumaan.
”Siinä tapauksessa, tulevaisuutta ajatellen…” Hän puristi silmänsä kiinni, uskomatta sitä mitä aikoi juuri sanoa, ”Ehkä olisi parempi jos sinä tulisit… Tulisit jälleen luokseni asumaan. Jos yhdistäisimme voimamme, niin voisimme puolustautua yhdessä Saksaa tai Venäjää vastaan.”
* * *
”No ei teistä hyötyäkään ollut.” Suomi sanoi ärtyneesti, jääden sitten odottamaan mitä Ruotsi tekisi. Hän kuuli tämän huokaisevan ja tiesi, että tämä aikoi vielä sanoa jotain. Ärtyneitä ajatuksia kulki violettisilmäisen valtion päässä kun hän muisteli mitä Ruotsi oli juuri sanonut. Etteikö hän muka olisi ollut yksin sodassa? Kenen kanssa hän sitten oli ollut!? Kukaan ei ollut rintamalla hänen kanssaan! Kaikki olivat jättäneet hänet yksin,
ja varsinkin Ruotsi!”Siinä tapauksessa, tulevaisuutta ajatellen… Ehkä olisi parempi jos sinä tulisit… Tulisit jälleen luokseni asumaan. Jos yhdistäisimme voimamme, niin voisimme puolustautua yhdessä Saksaa tai Venäjää vastaan.”
Suomen silmät laajenivat vihasta ja hän kuuli päässään Venäjän äänen.
”Meistä kaikista olisi parempi jos heti alkuun, ennen kuin tilanne muuttuu vakavaksi, palaisit asumaan luokseni.”
”Palaat siis luokseni asumaan ja voimme unohtaa tämän typerän s-” Suomi puristi kämmenensä nyrkkiin, raivoisa katse hänen edessään olevissa pensaissa, kuin odottaen niiden syttyvän tuleen.
”Oliko tuo olevinaan kosinta.” Hän kuiskasi hampaidensa välistä.
”Oletko jo unohtanut mitä varten minä kävin tämän sodan!?” Suomi huusi vihdoin kääntyen ympäri, vihdoin katsoen Ruotsia silmiin, ”Että saisin säilytettyä
itseni! Jotta pysyisin itsenäisenä ja kappas! Minäpäs voitin! Mutta mitä vielä, mitä vielä! Johan sieltä tulee seuraava, joka haluaa minut!” Hän lähti kävelemään lähemmäs toista valtiota, sylkien sanoja suustaan ja heilutellen käsiään suurieleisesti kuin italialainen.
”Tino-”
”Ei, ei ja ei!” Suomi ei taaskaan jäänyt kuuntelemaan Ruotsin selityksiä, ”Minä sanoin saman Venäjälle, ja nyt sanon saman sinullekin, Ruotsi ja kuuntele tarkkaan! Minä olen itsenäinen valtio, enkä kuulu enää kenellekään muulle!” Hän jäi seisomaan aivan naapurivaltionsa eteen, välittämättä heidän kahden kymmenen senttimetrin pituuserosta ja katsoi tätä raivokkaasti silmiin.
”En Venäjälle, enkä sinulle, joten voit unohtaa ehdotuksesi. Ja jätä minut jatkossa rauhaan.” Sen sanottuaan hän ei jäänyt kuuntelemaan enää yhtään selityksiä, kääntyi uudelleen poispäin ja jatkoi matkaansa pitkin harppauksin.
Ruotsi jäi seisomaan paikalleen, ilmekään värähtämättä, mutta sisäisesti erittäin järkyttyneenä. Hetken aikaa hän oli oikeasti
pelännyt, ettei pääsisi enää siltä etupihalta elossa pois.
”Sepä meni huonosti.” Kuului Tanskan ääni takaa. Hän ja Norja tulivat ulos talosta, Norja pitäen huomattavaa välimatkaa toiseen valtioon.
”Etkö sen kovemmin yrittänyt?” Hän kysyi hieman pettyneen happamasti. Ruotsi havahtui järkytyksestään ja pudisti päätänsä.
”Nej.” Hän kääntyi ympäri katsomaan kahta muuta, ”Se olisi ollut järjetöntä. Tuo ei ole Tino jonka minä tunnen.”
* * *
Astuessaan talonsa ovesta sisään Suomi arvasi jonkin olevan vinossa. Toisaalta sen myös näki, sillä hänen omien kenkiensä vierelle olivat tulleet kahdet muut kengät, joita hän ei tunnistanut omikseen. Jollain tapaa hänen olisi pitänyt huolestua asiasta, sillä siitä ei voinut seurata mitään hyvää jos joku oli tunkeutunut hänen taloonsa, mutta tällä kertaa se rentoutti hänet monta hetkeä sitten tapahtuneesta raivostumisestaan kokouksessa. Hän yksinkertaisesti vain huokaisi ja kumartui myös ottamaan omat kenkänsä jaloista. Sitten hän nousi ja lähti kävelemään kohti keittiötä. Jo käytävällä hän kuuli innokasta puhetta suunnasta, johon hän oli matkalla, eikä hänen enää tarvinnut arvata vieraiden henkilöllisyyksiä.
Ja niin hän astui huoneeseen, joka toimi niin keittiönä, ruokailutilana, sekä olohuoneena, eikä hän hämmästynyt nähdessään kaksi henkilöä pöytänsä äärestä. Enemmänkin hän hämmentyi siitä, että toinen heistä istui sen päällä, heilutteli jalkojaan ja puhui innokkaasti toiselle. Suomen astuessa sisään hän kuitenkin hiljeni ja vakavoitui. Pöydän äärellä, penkillä, istuva henkilö nosti katseensa pöydän puupinnasta ja nousi sitten rauhallisesti seisomaan, katse Suomessa, joka ei näyttänyt naamallaan mitään ilmeitä.
”Suomi.” Seisomaan noussut valtio tervehti vakavasti.
”Saksa, Italia.” Suomi vastasi yhtä vakavasti. Pöydällä istuva Italia pomppasi myös seisomaan ja heläytti myös tervehdyksen. Tino nyökkäsi ja hänen suulleen levisi pieni kohtelias hymy.
”Saisiko olla kahvia?”
A/NPsssst! Kävin lainaamassa Saksalta Hr. Kepin, minua saa lyödä päähän sillä. Kostoksi, sillä taas meni pitkään saada tämä luku valmiiksi. *Ojentaa kepin jollekin joka haluaa toteuttaa lyömisen* Noh, tällä kertaa sille on ihan inhimillisiä syitä, koulustressi, liiat ideat (tarkoitus oli pistää tähän kohtaan iso liuta flashbackiä, mutta luovuin ideasta. Tai siis, että koko luku olisi ollut turinoita menneisyydestä.) ja tietenkin se, että jouduin opiskelemaan tämän ajan Jatkosotaa suhteellisen paljon. Kiitokset Ylelle, nyt minulla on seuraavat luvut ajateltuna, kiitos! (Tätä ennen oli vain ajatus: ”Seuraavaksi jatkosota. Mitähän siinä oikeastaan tapahtui?”
Ja syy viivytyksille oli myös kyllästymiseni Pohjoismaihin – Ei tähän tarinaan! Vain Pohjoismaihin! Helpottavaa oli kirjoitta vihdoin Saksasta ja Italiasta <3
Niin, siis Radio Suomesta (?) on tullut jonkin aikaa ”Suomi Jatkosodassa”-ohjelma, ja sitä olen kuunnellut. Sieltä kuului esimerkiksi hauska fakta siitä, kuinka (Hetaliatermein) Ruotsi kosi Suomea! Kaveri ei innostunut tästä faktasta yhtä paljon kuin minä ; ( Niin, ohjelma muuten tuli keksiviikkoisin klo 11. Eli historiantunnilla! Opettaja ei ikinä huomannut vaikka etupenkin tytöllä olikin napit korvilla <3
Öhh… Ja suomennokset (Google kääntäjä! <3 Eli lauseet ovat täysin nakista):
Tak mand = Kiitos mies
Sig det med finsk = Sano se suomeksi
Una birra, grazie = Yksi olut, kiitos
Du er dum, du er uverdig, du… Du… Hvorfor du ikke trenger å lytte til meg = Olet tyhmä, olet kelvoton, sinä…. Sinä… Mikset sinä voinut kuunnella minua (Tätä sen pitäisi tarkoittaa.)
Undskylt = Anteeksi
Vet du hva dette betyr, idiot = Ymmärrätkö, mitä tämä tarkoittaa, idiootti
Norge, stilla nu = Norja, rauhoitu
Väntä = Odota
Ja flashbackeja en jaksa enää uudelleen suomentaa. Ne löytyy aiemmista osista (toivottavasti?)
Ja kyllä, kerrankin Suomi tietää, että Ruotsi on homo! Tai sitten hän vain sanoo sillä tavalla kun… Noh, tiedämme vitsit.
Ei muuta! Taakse poistu!