Kirjoittaja Aihe: Rakastaa, ei rakasta, totta kai rakastaa, K-11 || draamaa, perhesuhteita  (Luettu 4929 kertaa)

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 392
Nimi: Rakastaa, ei rakasta, totta kai rakastaa
Kirjoittaja: Arte
Beta: -
Paritus: Minna/Piia, Minna/Pasi
Ikäraja: K-11 (alastomuudesta)
Tyyli: draamaa, perhesuhteita
Yhteenveto: Kaksi kohtausta, toinen onnellisempi, toinen surullisempi. Tapahtuu noin kymmenen minuutin sisällä tavallisena arkiaamuna.

A/N Istuin tänä aamuna metrossa matkalla kouluun, ja viereeni istui alakouluikäinen tyttö, jonka viereen hänen isänsä jäi seisomaan. Tyttö naputteli puhelimeen viestiä, puhui nopeasti puhelimessa ja ryntäsi sitten Kaisaniemen kohdalla ulos. En voinut välttyä tältä idealta, kun mielikuvitus ehti saada minut otteeseensa.

Tämä on tulosta Kirjoitusmaraton-tapahtumasta, joka oli tänään kuuden ja yhdeksän välillä. Toinen teksti, jonka tuona aikana sain valmiiksi, ja olen kyllä varsin tyytyväinen lopputulokseen. Tuli ainakin dialogi-painotteista.

+ Mintusta, Minnasta ja Piiasta on myös toinen teksti, Sängyn alla piilevät möröt, S.


Rakastaa, ei rakasta, tottakai rakastaa

Piip piip, piip piip.

Minna katsoo yöpöydällä tärisevää puhelinta. Piian hengitys kutittaa niskaa ja peiton alla on niin ihanan lämpöistä. Naisen pitkät sormet puristavat kevyesti hänen paljasta rintaansa, käsivarsi on mukavasti tuettuna kyljen päällä. Minna uskaltautuu raottamaan peitettä ja värähtää, kun huoneen viileä ilma iskeytyy hänen paljaalle keholleen. Piia ynähtää vaimeasti ja liikahtaa vielä aavistuksen lähemmäs hänen selkäänsä. Hän kurottaa kohti puhelintaan, näppäilee viestin auki.

”Hei äiti, tuutko hakee mut sit koulusta?”

Minna hymyilee. Hänestä on ihanaa saada Mintulta viestejä, olo tuntuu niin nuorekkaalta, kun voi tekstailla oman tyttärensä kanssa. Mutta nyt hänen ei tee mieli näpytellä vastausta, hän painaa paljon mieluummin vihreää luuria.

”Huomenta, kulta rakas.”

”Moi, äiti. Mä lähetin sulle just tekstarin.”

”Joo, luin sen, mut halusin mieluummin soittaa kuin tekstata.”

”Mä istun just metrossa, saattaa kenttä katketa.”

”Joo, ei se mitään. Koulumatkalla jo?”

”No joo, kello on kohta kahdeksan. Mullahan alkaa koulu ihan just.”

Minna hymyilee lisää, hän tuntee olonsa sillä hetkellä aivan poikkeuksellisen onnelliseksi.

”No niin on, totta. Äitillä on tänään vapaapäivä, joten äiti makaa vielä sängyssä.”

On ihanaa käyttää sanaa ”äiti”.

”Epäreilua. Mulla on ekalla matikkaa.”

”Osasitko tehdä läksyt?”

”Osan niistä. Mut mun pitää lopettaa, ollaan kohta Kaisaniemessä.”

Me.

”Onko isäs siinä?”

”Joo, se seisoo tuossa vieressä.”

”Mä tuun hakee sua sit koulun jälkeen, kahdeltahan sä pääsit?”

”Joo.”

”Okei, nähdään sitten, mä ootan siinä koulun edessä. Hyvää koulupäivää, kulta pieni, pusi pusi.”

”Joo, moikka.” Tuut tuut tuut.

Minna laskee puhelimen takaisin pöydälle ja kääntyy sitten makaamaan kasvokkain Piian kanssa. Hän suutelee tätä kevyesti huulille ja saa palkinnoksi pienen hymynpoikasen naisen suupielessä.

”Kenen kaa sä oikein juttelit?” tämä mumisee uneliaasti.

”Mintun. Kysy et tuunko varmasti hakemaan koulusta.”

”Aijaa. Paljo kello?”

”Kahdeksan.”

Piia voihkaisee ja painaa kasvonsa Minnan kaulakuoppaan. ”Ei näin aikasin.”

Minna nauraa. ”Älä nyt viitti, ei tää nyt kauhean aikasin oo.”

”No on, vapaapäivinä pitää nukkua pitkään...” Leveä haukotus.

Minna hymyilee ja kietoo käsivartensa paremmin naisen ympärille. Hän työntää nenänsä tämän pörröisiin hiuksiin ja nuuhkii unta, tupakansavua, hikeä, rakkautta. Vetää toisella kädellä peiton paremmin hitaasti viilentyvän selän peitoksi.

”Mitä jos tulisit mukaan?”

”Niin minne?” Piian ääni on vain puoliksi hereillä.

”Kun mä meen tänään hakee Minttua koulusta.”

”Häh?” Ihmeellinen herääminen, kun Piia ottaa hieman välimatkaa pystyäkseen katsomaan Minnaa suoraan silmiin. ”Ootko ihan tosissas?”

”No oon. Musta sun ja Mintun ois vihdoin aika tavata.”

”No niin mut... En mä tiedä, tää tuli niin kauheen äkkiä.”

”Äkkiä siinä mielessä, et mä ehdotin tätä näin lyhyellä varoitusajalla, vai siinä, ettet sä oo vielä valmis?”

”No siinä varoitusaika-mielessä. Ootko sä nyt ihan varma, et se ois fiksu idea? Ettei tää sittenkään tuu liian nopeasti?”

Minna suukottaa Piiaa nenänpäähän ja naurahtaa kevyesti. ”No oon mä varma. Mä oon miettinyt tätä asiaa jo jonkin aikaa ja musta nyt ois oikea hetki. Tahon, et sä opit tunteen Mintun ja Minttu sut. Kyllä mulla kuitenkin on aikomus pysyy sun kaa samoissa maisemissa vielä pitkän aikaa...”

Piian silmiin kohoaa hitaasti onnellinen katse. ”No jos susta tuntuu hyvältä niin miksikäs ei...”, hän sanoo hymyillen, keplottelee kätensä Minnan takaraivon taakse ja suutelee tätä.

”Mä rakastan sua.”

”Mäki sua.”

*

”Isi, asutko sä vielä kauan mummolassa?”

Pasi katsoo alas tyttärensä sinisiin silmiin. Tämän vaaleat hiukset ja sininen takki luovat räikeän kontrastin metron kirkkaanoranssien penkkien kanssa. Helsingin aamumetro on vaihteeksi tupaten täynnä, mutta onneksi Mintulle löytyi vielä yksi istumapaikka. Tyttö on vielä niin pieni... Pasi seisoi penkin vieressä pidellen tangosta kiinni.

”En mä enää kauaa.”

”Tuutko sä sit kohta takas kotiin?”

”En mä taida enää tulla kotiin.”

”No minnä sä sit meet, josset kotiin tuu?” Minttu on ihmeissään, ja miksipä ei olisi. Eihän isä nyt voi asua muualla kuin Mintun ja äidin luona tai Vuosaaren mummolassa!

”Isi on löytänyt itselleen uuden kodin.”

”Ai, muutetaanko me?”

”Ei, ku Minttu sä jäät asuun äitin kanssa Pasilaan ja isä muuttaa Herttoniemeen.”

”Miksi?” Pasista tuntuu pahalta katsoa tyttärensä ilmettä. Olisi ollut paljon helpompaa jättää asia Minnan selitettäväksi...

”Koska isä ja äiti ei enää rakasta toisiaan eikä me sen takia enää haluta asua yhdessä.”

”Miksette enää rakasta?” Mintun kulmat ovat kurtussa ja tytön silmissä on eksynyt katse, hätäännystä. Pasi laskeutuu kyykkyyn tyttärensä viereen ja asettaa käsivartensa tämän harteille.

”Isä ja äiti rakastaa sua edelleen aivan yhtä paljon kuin ennenkin, ja vielä enemmänkin. Joskus vaan käy silleen, että aikuiset ei enää välitäkään toisistaan samalla tavalla ja sitten ne muuttaa asumaan eri koteihin. Mutta isän ja äitin välit ei vaikuta meidän väleihin mitenkään, isä rakastaa sua vieläkin erittäin paljon ja tuun aina rakastamaan.”

Pasi vetää tyttärensä rintaansa vasten ja pitelee häntä siinä hetken aikaa. Silittää pehmeitä hiuksia. Mintun olkapäät eivät tärise. Olikohan tämä nyt oikea paikka kertoa, keskellä metroa, juuri ennen koulupäivää?

Hän nostaa Mintun taas pystyyn ja hymyilee hänelle lämpimästi. ”Pistäpä nyt äitille viestiä, että tuleeko hän hakemaan sinut koulun jälkeen niin meette yhdessä kotiin, niin isälle tulee hyvä mieli.”

Minttu nyökkää ja naputtelee hetken kännykkänsä kanssa. Minna soittaa, ja Pasi kuuntelee puhelua vain puolella korvalla. Huomenna olisi sen Herttoniemen yksiön katsastus, ja tänään pitäisi käydä valtiontalolla allekirjoittamassa viimeisen kerran niitä helvetin eropapereita...  Ja mitä se Minnakin nyt taas soittelee lapselleen tähän aikaan aamusta, olisi vaan rauhassa sen naisensa kanssa... Pasi huokaisee raskaasti ja vetää sitten rauhottavan henkäyksen happea keuhkoihinsa. Ei Mintun seurassa saa näyttää pahaa naamaa.

”Joo, moikka”, Minttu sanoo ja lopettaa puhelun. Kaiuttimista kuuluu, että ollaan saavuttu Hakaniemeen.

”Seuraavasta sitten ulos”, Pasi muistuttaa.

”Joo joo, kyllä mä tiedän”, Minttu huomauttaa varmana tunkiessaan kännykkäänsä taas takaisin laukkuun.

Pasi hymyilee. ”No kyllähän sä nyt. Mut joo, me nähdään sitten keskiviikkona, me tullaan mummin ja ukin kanssa hakemaan sua koulusta.”

Minttu nyökkää. Pasi taputtaa tytön päälakea ja saa vastaukseksi kielen näytön. ”Älä roikuta kieltäs ulkona ettei vielä tipu”, hän naurahtaa. Minttu irvistää toistamiseen ja hyppää sitten energisenä ylös naisäänen kuuluttaessa Kaisaniemen pysäkistä. Pasi vilkuttaa ovesta nopeasti katoavalle tyttärelleen, istahtaa vapautuneelle paikalle, painaa päänsä käsiinsä ja huokaisee erittäin syvään.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2017 21:02:30 kirjoittanut Arte »


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Upsila

  • aallotar
  • ***
  • Viestejä: 1 248
    • and here are all your lies
Vs: Rakastaa, ei rakasta, tottakai rakastaa, K-11
« Vastaus #1 : 19.09.2010 17:13:51 »
Pöh, mikä vääryys, että niin monta on lukenut kirjoitustasi, mutta sitä ei kuitenkaan kommentoitu siitä huolimatta. Eiköhän korjata sitä, kun itsekin kävin lukemassa tätä ja tottakai halusin välttämättä jättää puumerkkini tänne.

Oih, femmeä tässäkin - ihanaa! Mukavaa lukea, että originaaleissakin sisältyy myös femmeä ja idea on muutenkin sangen kiinostava dialogeineen ja tekstin yksityiskohtineen. En tiedä oikeastaan mistä voisin aloittaa tämän kommentin kunnollisen aloituksen, kun tässäkin kohdassa jäin miettimään kuumeisesti, että miten saisin koottua tähän hieman kunnollisen sisällön, vaikka olenkin aina ollut hieman huono kommentoimaan muiden kirjoituksia. Ehkä aloitan otsikosta, kun se pisti silmään ja on omaperäinen, että ei voi olla huomaamatta. :)

Otsikosta tykkäsin siis, se on sellainen omaperäisen yksinkertaista ja kertakaikkiaan suloinen, että piti sitten siinä samassa vilkaista koko tekstiä kun otsikostakin tykkää. Ja onneksi vilkaisinkin, en ollenkaan pettynyt ja idea on ihanan erilainen - arkinen, toinen on onnellisempi ja toinen ei. Kirjoitustyylisi ihastuttaa minua taas, kerrot tarinan todella elävästi ja kauniisti kaikkia sanoja myöten. Ja tykkäsin kovasti dialogi-painotteisuudesta!

Minna ja Pasi ovat siis ilmeisesti eronneet, vaikka heidän tyttärensä haluaa isän palaavan kotiin äidin ja hänen kanssa. Kun isä pudisti päätään ja kertoi muuttavansa muualle, Minttu-paran silmiin syttyi hätääntynyt välähdys. Minna on onnellinen uuden kummpaninsa kanssa, nainen jonka kanssa voi olla onnellinen ja unohtaa menneisyyden. Suloista lukea, että Minna aikoo esitellä tyttärelleen uuden naisystävänsä, Piian, joka innostuu onneksi ajatuksesta myös, vaikka vähän epäröikin siinä. Jäi sitten myöhemmin mietittyä, että hyväksyyköhän Minttu lopulta Piian, kun he tapaisivat. Minna ja Mintun keskustelukin oli suloinen, kun tytön äiti lupaa tulla hakemaan sitten hänet kun koulu lopulta loppuu ja tälläistä arkipäiväistä sulosita höpinää.

Pasi taisi sitten olla se surullisempi osapuoli, joka jäi vailla rakkautta. Miehen oli vaikea katsoa oman tyttärensä silmiin ja selittää, että miksi tämä ei tule kotiin - mutta siitä huolimatta rakastaa Minttua kaikesta huolimatta ja lupaa, että he näkevät vielä piakkoin. Pasin tekee silti vielä pahaa katsoa vierestä (vähän katkeranakin), kun eropapereita pitäisi allekirjoittaa, Minna soittelee aikaisin tyttärelleen, vaikka pitäisi olla sen toisen naisen kanssa. Mintun lähellä ei kuitenkin saa näyttää pahaa naamaa - vasta kun oma tytär lähti ulos Kaisaniemen pysäkistä mies huokaisee erittäin syvään, istahtaa vapautuneelle penkille ja painaa päänsä käsiin.

Erittäin kaunis ja haikeahko perhesuhde tarina tiivistettynä, pidin todella paljon. Kiitoksia kovasti!
I'd rather have one sunflower from you than a million roses from any other boy.

Beelsebutt

  • old but not obsolete
  • ***
  • Viestejä: 4 646
Vs: Rakastaa, ei rakasta, tottakai rakastaa, K-11
« Vastaus #2 : 14.03.2011 09:07:44 »
Oevoe. Aina mä alotan kommentit joko valittelemalla tai awwittelemalla :D No joo, se on nyt eka reaktio. Tästäkin tuli välittömästi mieleen, että "mitenkäs helvetissä mä nyt tätä kommentoin?!" ??? Mut ehkä mä nyt jotain saan väkerrettyä.

Mä tykkäsin (ylläri). Ton A/N:n jälkeen oli sellainen jännä fiilis tätä lukiessa, kun samaa tapahtumaa kuvattiin useasta eri kulmasta ja samalla mietti, että "siellä se Arte istuu sen tytön vieressä!" haha :D Just tällaista mä tarkoitin livessä, kun kyselin, että miten se mielikuvitus on lähtenyt laukkaamaan :P Eli toisinsanoen, tykkäsin tekstin rakenteesta erittäin paljon, mulla on jotain tällaista ketjuttamista ollut itselläkin mielessä, että pitäis kirjoittaa... joskus :P

Ja sitten siitä tunnelmasta. Minnan ja Piian aamuhetki oli herttainen, unelias mutta siltikin sellainen... mmm, valpas. Muutamalla pienellä yksityiskohdalla olit saanut luotua imaisevan kohtauksen, jota toi puhelinkeskustelu Mintun kanssa siivitti vieläkin laajempiin ulottuvuuksiin. Kivat nimetkin olit naisille keksinyt ;) Toi Pasin selittely Mintulle loppupuolella oli sitten sellainen, jota jäin miettimään... kuten Pasi itsekin siinä mietti, niin onkohan metro oikea paikka puhua tuollaisista asioista. Ja välittömästi tän ajatuksen jälkeen mä aloin sättiä itseäni ja sitä, kuinka mä vihaan kun lapsille ei sanota suoraan asioita vaan niitä hyssytellään ja kierrellään ja vältellään. Eli joo, mahtavaa!

Mä tykkäsin. Erityisesti tuosta kerroksellisuudesta, kuten tuossa ylempänä jo hehkutinkin, mutta myös vastakkainasettelusta. Kahden kauppa on todellakin kolmannen korvapuusti ;)



Kiitos tästä <3
- Bbuttis


// Ah, joo, luin Upsilan kommentin ja komppaan myös hänen mielipidettään otsikosta! Kerrassaan tehokas, koska kun on lukenut tekstin, otsikko avautuu aivan eri tavalla ja antaa paljon enemmän :)
Beelsebuttin laari
sometimes my brain doesn't work so brain

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 392
Upsila ja Bbuttis, paljon kiitoksia näin pitkän ajan takaa kommenteistanne! Luin ne nyt pitkästä aikaa ja tuli hyvä mieli. Ihanaa, että ootte tykänneet ja että erityisesti tuo nimi ja tarinan kerroksellisuus ovat olleet mieleen! Muistan, että tätä oli ihan kauhean kiva kirjoittaa ja tykkään ideasta edelleen.

Niinpä, Bbuttis, lapsien kanssa asioissa aina kierrellään niin paljon, vaikka se saattaa vain pahentaa asiaa! Mutta eihän sitä kyllä tahtoisi ihan aamumetrossa tällaisia keskusteluja käydä, mutta voi olla vaikea löytää sopiaa hetkeä ylipäänsä.


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Lyra

  • ***
  • Viestejä: 1 984
Vaihdokkaista terve, ja anteeksi että tämän kanssa vain kesti ja kesti. Tekstin luin kyllä aikoja sitten, mutta kommentin aloittaminen tuntui vain hiukan ylitsepääsemättömän vaikealta. LÄhinnä siksi, että kohtalaisen kevyestä otteesta huolimatta, tässä tekstissä käsitellään vaikeita asioita.

Oli mukavaa, että tämä teksti oli niinkuin rakennettu kokonaan Mintun ympärille, vaikka Minttu ei kummassakaan osassa ollut itse se kertoja. Se, että perheen ongelmia/asioita kuvattiin samassa hetkessä molempien vanhempien kautta, mutta juuri Mintun läpi, oli musta hienoa oivaltamista ja kirjoittamista.

Tuo Minnan ja Mintun puhelinkeskustelu oli myös musta ihanan arkinen ja sitä oli kiva lukea. Soljui silleen eteenpäin mukavasti, eikä kuulostanut alkuunkaan pakotetulta. Kun Minna tajuaa, että Pasi on mukana metrossa, niin juttelu vähän tökkää sitten siihen.
Lainaus
olisi vaan rauhassa sen naisensa kanssa
Pasi taas ajatteli puhelusta näin, ja musta tässä tulee just hyvin esiin tämä Pasin katkeruus siitä, että on mennyt oma perhe, mutta toinen on saanut jotain tilalle, toisin kuin itse.

Musta oli jotenkin surullista kuunnella Pasin selityksiä siitä että kun aikuiset ihmiset ei enää rakastakaan toisiaan. Siinä kyllä komppaan ihan kaikkia Pasista alkaen, että ehkä metro ei ole paras paikka tuollaisten kertomiseen.

Vasta ihan tekstin lopussa mä älysin, että tämä jälkimmäinen pätkähän itseasiassa aloittaa ajallisesti aikaisemmasta ja lopettaa myöhemmästä. Se tavallaan kehystää tuon alkupätkän ja tää idea on itseasiassa aika kiva!:)


Kaikesta haikeudesta huolimatta tätä oli ihan mukava lukea. Hyvin herätti tunteita ja sai reagoimaan. Kiitos

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 392
Lyra, oi, kiva kuulla, että pidit! Joo, tässä ollaan todella vaikeiden asioiden äärellä. Mua niin säälittää Minttu, koska lapsen maailma vähän särkyy siinä, kun isä ei enää tulekaan kotiin asumaan, vaan kohta on kaksi kotia, joiden välillä hän joutuu reissaamaan. Toivottavasti Mintun päivä ei mene nyt ihan sekaisin, kun aamulla on ensin kerrottu, ettei isä enää tule kotiin ja päivällä tulee sitten jo joku vieras tyyppi vastaan kouluun. Vaikeaa. Hienoa, että tämä herätti tunteita ja ajatuksia, kiitos kommentista!


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman