A/N: Seuraava luku on siis tässä, sitä ennen kuitenkin:
Merriadoc: (ihana nimimerkki muuten) kiitos kommentista! ^^
avada: vau! Kiitos tosi paljon kommentistas! Alkoi tekemään muuten pepsiä mieli, hitto ei taida olla jääkaapissa, meen kohta tarkistamaan!
^
miiuu3: sinä uskollinen kommentoija
<3 kiitos kommentista!
Charm: tässä siis jatkoa. ^^
Pallokala: kiitos paljon
<3 joo Harry rillittömänä saattaa ehkä vähän häiritä, mut aattelin kans just et rillitön Harry olis vaihtelua
Ja ihkuttaa saa aina niin paljon kun haluaa
jos siis on aihetta... ^^
Luku 8.“Harry! Mitä sinä täällä nukut?”
Harry avasi painavilta tuntuvat luomensa ja näki Hermionen huolestuneet kasvot edessään.
“Huomenta Hermione, paljonko kello on?”
“Se on jo yksitoista, heräsin itsekin vasta äsken, oikeastaan ensimmäinen kerta kun herään näin myöhään…”
Harry nousi vaivalloisesti ylös, ja huomasi nukkuneensa oleskeluhuoneen ikkunaa lähinnä olevassa nojatuolissa. Ikkuna oli muurautunut melkein kokonaan lumeen, jääkiteitä oli muodostunut tiheäksi verkostoksi ikkunan pintaan. Pieni alue oli kuitenkin puhtaana, ja Harry näki, että ulkona satoi vielä lunta.
“Haloo! Lahjoja!” Hermione sanoi hymyillen.
“Oletpas sinä hyvällä päällä tänään…”
“Saan luultavasti yhden uuden kirjan… noitavainoista…” Hermione mutisi ja alkoi avaamaan lahjojaan suuren joulukuusen edessä. Hän oli ilmeisesti kuljettanut omansa ja Harryn lahjat jo oleskeluhuoneeseen.
Harry tunsi ilontunteen nousevan pintaan ja hymyili leveästi vihreät silmät tuikkien, vähän niin kuin Dumbledoren silmät usein tuikkivat. Hän meni lahjakasansa luokse, ja tarttui ensimmäiseen pakettiin. Siihen oli liitetty myös kirje.
Hei Harry,
Hyvää joulua! Tässä ohessa lähetin tulemaan joululahjankin.
Onko mitään uutta tapahtunut? Lähetä minulle kirje mahdollisimman nopeasti. Sano Hermionelle terveisiä, en jaksanut kirjoittaa hänellekin koska mursin kaksi sormeani (kolme sanaa: Fred ja George) ja se vaikeuttaa kirjoittamista.
Nähdään loman jälkeen, RonHarry laski kirjeen vieressään olevalle huteralle puupöydälle.
“Ron lähettää terveisiä, häneltä on murtunut kaksi sormea”, Harry töksäytti.
“Mitä? Miten ne murtuivat?” Hermione kirkaisi.
“Kuulemma se liittyy jotenkin Frediin ja Georgeen.”
“Olisi pitänyt
arvata…” Hermione puuskahti ja alkoi taas avaamaan lahjojaan.
Harry nyökkäsi hajamielisesti ja alkoi itsekin avata lahjojaan. Hän sai Ronilta jättikokoisen paketin suklaasammakoita, Hermionelta läksykalenterin, joka muistutti aina rästiläksyistä. Hagrid oli leiponut valtavan suklaakakun, jonka Harry kippasi heti roskiin. Rouva Weasley oli kutonut punaisen jumpperin, ja lähettänyt joulutorttuja. Dursleyt antoivat Harrylle lyijykynän.
Jäljellä oli enää yksi lahja. Harry ajatteli sen ensin olevan Siriukselta, mutta sitten hän muisti, että se ei voisi olla mahdollista. Keneltä lahja sitten olisi? Se oli kääritty tummanvihreään paperiin, ja sen ympärillä oli kultainen lahjanaru, kiharrettuna kauniisti. Harry avasi paketin, ja henkäisi kuuluvasti. Sisällä oli samettinen rasia, ja sen sisällä kaunein sormus, minkä Harry oli ikinä nähnyt. Sormuksessa kiilteli pieni timantein ja smaragdein koristeltu lumihiutale. Hiutaletta ei erottanut helposti, sitä ei enää nähnyt metrin päästä katsellessa. Muuten sormus oli hopeinen. Se ei kuitenkaan ollut liian naisellinen. Harry tuijotti sitä ihmeissään, ja pujotti sen lopulta sormeensa. Se sopi siihen täydellisesti.
“Mitä sinulla siinä on?” Hermionen pirteä ääni kysyi Harryn selän takaa.
Harry käännähti ympäri ja ojensi Hermionelle oikeata kättään. Tyttö henkäisi ihastuksissaan.
“Voi Harry! Se on ihana! Kuka sen lähetti?”
“En tiedä, odota hetki…” Harry sanoi ja katsoi tarkemmin rasiaa. Hän käänteli sitä, ja huomasi rasian pohjassa kirjoitusta.
“Tässä lukee:
Harry Potterille, upeimmalle ihmiselle koko maailmassa. Hyvää joulua!” Harry sanoi ja hänen leukansa loksahti auki.
Hermione tuijotti häntä hetken, ja purskahti sitten hillittömään hihitykseen.
“Mitä? Mitä?!” Harry huudahti.
“Minä - minä tiedän kuka tuon lähetti!”
“Kuka?”
“Näin, kun Malfoy oli marraskuussa koruliikkeessä, ja ennen lomaa kuulin sivusta, kun Malfoy ja Zabini keskustelivat. Malfoy sanoi:
‘…upeimmalle ihmiselle koko maailmassa. Laitanko tähän loppuun vain, että hyvää joulua?’” Hermione henkäisi kikatuksensa lomasta.
“Joten tämän lähetti… hetkinen! Sinä et voi olla tosissasi!”
*
Loman viimeisenä päivänä oppilaat palasivat takaisin Tylypahkaan.
Ron oli pahalla päällä. Hän ei vieläkään ollut antanut anteeksi Fredille ja Georgelle. He olivat loitsineet Ronin arkun lentämään portaat ylös, mutta arkku oli törmännyt kivuliaasti Roniin. Kaksi sormea olivat nyt paketissa.
“Ja äiti sanoi, että minun pitää mennä heti matami Pomfreyn luokse… ja minä menin sitten lupaamaan…” Ron sanoi nyrpistäen pisamien täplittämää nenäänsä, ja lähti oleskeluhuoneesta suunnaten sairaalasiipeen.
Oleskeluhuone oli nyt tupaten täynnä lomalta palaavia oppilaita, jotka kertoivat kuulumisia ja vertailivat lahjoja. Fred ja George saapuivat Harryn ja Hermionen luokse.
“Terve, oliko hyvä loma?” George kysyi virnistäen identtistä hymyään.
“Joo, teillä?”
“Mahtava”, Fred sanoi ja virnisti hänkin.
“Harry, mikä tuo on?” George kysyi, ja osoitti Harryn kaulalla roikkuvaa ketjua.
Harry oli päättänyt laittaa sormuksen kapeaan hopeaketjuun, eikä pitää sitä sormessa.
“Ei mikään…” Harry mutisi ja risti kätensä rinnalleen.
“
Ooh, Harry on saanut lahjan joltain tytöltä!” Lavender kirkaisi, hän oli ilmeisesti kuunnellut keskustelua kauempaa.
“Ole hiljaa Lavender”, Hermione sanoi omituisen koppavasti.
“No
sori, ei kaikki mene aina niin kuin sinä haluat…” Lavender mutisi ja lähti kovalla vauhdilla Parvatin luokse.
“Mikäs
sinulla on?” Harry kysyi ja haroi hiuksiaan.
“Ei mikään, minä en vain jaksa tuollaista, hän on
niin ärsyttävä…” Hermione jupisi ja käveli jo nopeasti tyttöjen makuusalia kohti.
Harry kohautti olkiaan, ja päätti lähteä Ronin perään. Hän nappasi viereiselle tuolille jääneen vihreän villapaidan, laittoi sen päälleen, ja asteli muotokuva-aukosta ulos käsi puristuen sormuksen ympärille. Harry ei halunnut menettää sitä.
*
Ensimmäinen koulupäivä tuntui Harrysta raskaalta. Hänen päänsä läpi meni vähän väliä kipuaaltoja, jotka saivat kaiken sumenemaan silmissä. Harry arveli sen johtuvan väsymyksestä, eikä hän tehnyt asialle mitään, mutta kun hän tunsi melkein pyörtyvänsä pimeyden voimilta suojautumisen tunnilla, hänen oli pakko vihdoinkin sanoa jotain.
Harry viittasi, ja huomasi kätensä vapisevan rajusti.
“Herra Potter?” professori Pimento sanoi lapsekkaalla äänellä jykevän työpöytänsä takaa.
“Minusta tuntuu, etten voi kovin hyvin…” Harry mutisi.
“Anteeksi, mitä sanoitkaan?”
Harry nousi ylös ja tunsi huojuvansa.
“Minä - minä en…” Harry sanoi kovaan ääneen, mutta lopetti lauseensa kesken huomatessaan kyyneleen putoavan kaavulleen. Hän hieraisi kädellään poskeaan, ja katsoi sitten kättään. Kädessä näkyi verta.
“Ei voi olla totta…” Harry kuiskasi ja valahti polvilleen kivilattialle.
“Ei!” Hermione kirkaisi kovaa, ja ryntäsi paikaltaan Harryn luokse. “Harry! Auttakaa joku! Professori, hänet täytyy viedä sairaalasiipeen!”
Professori Pimento näytti tyrmistyneeltä, pikemminkin koska Hermione oli puhunut ilman lupaa, kuin Harryn tilasta johtuen. Nainen kuitenkin antoi luvan viedä Harry sairaalasiipeen.
“Auttakaa joku minua, meillä ei ole kauaa aikaa!” Hermione huusi ja nosti Harryn oikean käden olkapäälleen.
Ron oli laitettu hakemaan kirjastosta kirja oppitunnin aiheeseen liittyvää taustatietoa varten, joten kukaan ei noussut. Moni näytti kyllä harkitsevan asiaa. Lopulta kuului sarkastinen huokaus.
“Hyvä on, hyvä on, minä menen!” Draco sanoi lujalla äänellä ja riensi Harryn ja Hermionen luokse riisuttuaan ensin viittansa, joka olisi muuten tiellä.
Moni vaihtoi kummastuneita katseita, mutta kaikki paitsi Hermione pysyivät hiljaa.
“No kunhan edes
joku…” tyttö sanoi oikeastaan itselleen.
Draco veti Harryn vasemman käden olkapäälleen, ja he nostivat Harryn seisaalleen. Pojan kasvot olivat jälleen veren peitossa, ja lattiallakin oli veripisaroita. Pimento viittoi tyynesti ovelle päin, ja laski katseensa taas vaaleanpunaiseen pergamenttikääröön.
Harry pysyi hädin tuskin tajuissaan. Hänen silmäluomensa painuivat välillä kiinni, ja lopulta hänen jalkansa pettivät uudelleen alta.
“Harry, oletko sinä vielä tajuissasi?” Draco puhisi nostaessaan Harrya takaisin ylös Hermionen avustuksella.
“Draco…” Harry kuiskasi ja lähti raahautumaan Dracon ja Hermionen mukana sairaalasiipeä kohti. Hermione katsoi ihmeissään Dracoa ja Harrya, mutta ei sanonut mitään. Sillä hetkellä oli tärkeämpääkin tekemistä kuin miettiä poikien suhtautumista toisiinsa. Sairaalasiiven ovi oli raollaan, ja Draco potkaisi sen jalallaan auki.
Matami Pomfrey hoiti juuri Anna Dursleytä, joka näytti kuitenkin ihan terveeltä.
“Terve Draco ja Harry! Minulle on ehkä tulossa flunssa!” Anna sanoi iloisesti. “Miksi te olette -?”
“- Merlinin nimeen! Lääkkeen piti auttaa kauemman aikaa!” matami Pomfrey kiljaisi ja riensi yhden vuoteen luokse. “Kantakaa hänet tänne!”
Draco ja Hermione veivät Harryn sängylle makaamaan, ja jäivät molemmat peloissaan seisomaan Harryn vierelle matami Pomfreyn juostessa hakemaan lääkevarastosta lääkettä.
Draco ei pystynyt puhumaan. Häntä pelotti liikaa. Dumbledore oli sanonut, että jos Harry heikkenee tarpeeksi, hän voi kuolla. Entä jos tämä olisi se kerta? Jos Harry kuolisi? Hän voisi kertoa Grangerille, se saattaisi pelastaa Harryn… mutta Dumbledore pakotti hänet vannomaan, ehkä kannattaisi pysyä lupauksessaan…
Hermione katsoi otsa rypyssä Dracoa, joka näytti miettivän jotakin ankarasti. Matami Pomfrey saapui viimeinkin takaisin suuri punainen pullo kädessään.
“Ulos!” nainen sanoi ja kumartui Harryn ylle.
Hermione ja Draco suuntasivat sairaalasiiven ulkopuolelle. Draco meinasi lähteä kävelemään takaisin Pimennon luokkaan, mutta Hermione pysäytti pojan kädellään.
“Malfoy, mitä sinä luulet tekeväsi?”
“Minä olen menossa takaisin oppitunnille, luulisi sinunlaisen koulunrakastajan ymmärtävän…”
“Äh, en minä sitä tarkoittanut! Mitä sinä yrität tehdä
Harrylle?”
“Harrylle? En mitään.”
“Älä viitsi, kyllä minä olen huomannut kuinka katselette toisianne! Kutsutte toisianne etunimillä, ette enää edes tappele… ja satun myös tietämään, että
sinä lähetit Harrylle sen sormuksen jouluna!”
“No jos sinun on pakko tietää, niin me teimme joulun aikaan sovinnon. Eivätkö kaverit saa antaa toisilleen lahjoja?” Draco sanoi ja lähti taas kävelemään kohti luokkaa.
Hermione ryntäsi hänen ohitseen, ja huusi: “Sinä ostit sen sormuksen marraskuussa! Olitteko silloin jo kavereita?”
Draco pysähtyi.
Hemmetin kaikkitietäjä.