Minä voisin vaikka vannoa, etten ole ainoa ketä tällä foorumilla on kiinnostunut formula 1:stä. Ykkösten vihaajiakin todennäköisesti lyötyy yhtä suurella todennäköisyydellä, mutta eikö eri mielipiteistä saada vain kunnon keskustelu aikaiseksi?
Kyseesssä on siis laji, joka on paljon muutakin kuin ajamista. On monia insinöörejä ja suunnittelijoita, jotka raatavat hiki hatussa kilpaa keskenään, ketä luo nopeimman ja luotettavimman auton. Lisäksi laji suorastaan kuhisee lähes joka kisaviikonloppu juoruja ja tietoja kuskien tulevista tallipaikoista, asemasta tallin sisällä.
Lajiin tulee joka kaudeksi uusia sääntöjä, esimerkiksi tankkauskielto tälle kaudelle. Säännöt voivat myös muuttua kesken kauden. Hyvänä esimerkkinä tästä on turva-autotilanteita koskevat ohitussäännöt ja turva-auton ohittamista koskevat säännöt.
Kehitys vie lajia koko ajan eteenpäin, Sebastia Vettel pystyi esimerkiksi alittamaan eilen Unkarin aika-ajoissa 1.19,000 ajan ensimmäisenä V8:n koneella. Aiemmin tuon ajan on alittanut vain Rubens Barrichello V10:n koneella.
Eli mitä mieltä te olette näistä kehitysaskelista, esimerkiksi autojen, ehkä koomisiltakin vaikuttavista, ilmanohjaimista, F-putkista ja kaikista näistä.
Onko tallimääräykset teidän mielestä hyviä vai huonoja juttuja? Niitä kuitenkin tapahtuu lajissa, tyylikkäästi tai vähemmän tyylikkäästi, kuten viime viikonloppuna Saksan GP:ssä taisimme huomata.
Kuten muussakin urheilussa, myös F1 pystyy helposti tekemään rikkomuksia ja niistä myös rangaistaan, välillä oikein välillä vähän väärinkin.
Kaiken tämän lisäksi siellä on myös ne kuljettajat, vara- ja testikuljettajatkin. Kaikilla meillä on siellä omat inhokkimme ja suosikkimme, haluaisinkin kuulla Teidän mielipiteitänne ajankohtaisiin uutisiin ja tapahtumiin ykkösissä, leppari- ja inohkkikuskinne perusteluineen ja ylipäätän sen, pidätkö tätä urheiluna (jos et niin miksi?).
Itse voin nyt aloittaa omalla Alonso fanituksella, joka on ollut pahassa ristiriidassa Ferrari-siirron kansssa, koska ko. talli ei ole koskaan kuulunut suosikkeihini, lähinnä tallinsisäisen politiikan takia. Ferrari kun teki Rubens Barrichellosta aika moneksi vuodeksi kakkoskuljettajan Schumacherille ja näyttää nyt tekevän Massasta Fernando Alonso apumiestä. Olisin niin mielelläni halunnut nähdä Ferrarikaksikon välillä kunnon kilpailu tilanteen Saksassa, lajissa kun on muutenkin ohitukset vähentyneet lähes minimiin.
Fanitukseni on kokenut muitakin takaiskuja vuosien varrella, kuten McLarenin ja Ferrarin välinen vakoilujupakka 2007, jossa oli lähetelty hieman kyseenalaisia sähköposteja. Sitten oli Singapore 2008, jossa Nelson Piquet Jr. kolaroi tahallaan, niin että tarvittiin turva-auto radalle, mikä taas avitti Alonso voittoon. Itse kuitenkin haluan uskoa, että espanjalainen ei sekaantunut tähän, kuten tapauksen tutkinnassa todettiin. Mutta Alonson kannattaja kun olen ollut jo ennen mestaruuksia, ei leiriä vaihdeta lennosta.
Kovalaista en varsinaisesti fanita, mutta sympatiani ovat kyllä suomussalmelaisen puolella ja minusta olisi hienoa nähdä, että Lotus pystyisi nousemaan parinvuoden sisällä häntäpäästä keskikastiin niin, että Heikki olisi ollut mukana auton kehitytyössä.
Estraadi on Teidän ystävät
// Ja kisojen (asiallinen) jälkipyykki on myös suotavaa