A/N: Laitankin tämän jatkon jo nyt, vaikka aluksi huomisesta puhuin
7. luku, jossa merkityt miehet keskustelevatHarry heräsi uneen, jossa Stan Pikitie aneli hänen apuaan sellin kaltereiden läpi. Kylmä tunne valtasi Harryn, vaikka hän oli kietoutunut Draco Malfoyn paksuun talvikaapuun. Hän oli kehitellyt huonon suunnitelman, joka oli saattanut heidät kaikki pulaan. Kenties Ferdinandia kidutettaisiin kahta kauheammin, ja Sally saattoi olla aina vain epätoivoisempi ja siten alttiimpi kivulle.
Tilanne vaikutti heikolta: Harry oli vankina kartanossa, jonka omistaja oli lojaali Voldemortille. Harry tiesi, että oli vain ajan kysymys, milloin pimeyden lordi itse saapuisi kohtaamaan hänet.
Dursleyt olisivat varmasti olleet tyytyväisiä, jos näkisivät taas Harryn virumassa komerossa. Hän oli paikassa, johon Harryn kaltaiset Dursleyiden mielestä kuuluivat. Sukulaisiaan ajatellessaan Harrya hieman harmitti, ettei hän ollut ehtinyt hyvästellä heitä mitenkään. Dudley oli jopa alkanut vaikuttaa siedettävältä tänä kesänä. Ja missä Hedwig mahtoi olla? Toivottavasti joku Weasleyn perheestä oli vienyt sen Kotikoloon, koska Petunia-täti ei ikimaailmassa ruokkisi pöllöä. Harry ajatteli Ronia ja Hermionea, jotka olivat varmasti huolesta suunniltaan.
Harry vetäisi katossa roikkuvasta narusta, jolloin vaatekomeroon levisi himmeä valo. Komerossa oli lähinnä kaapuja, mutta lattialla oli myös vanhoja koulukirjoja ja koeputkia. Harryn mielenkiinnon herätti kuitenkin vihreä kirja, jonka kannessa ei lukenut mitään. Se oli päiväkirja.
Oli Harryn tilanne miten tukala tahansa, Dracon syvimmät mietteet toivat päivään pientä mielenkiintoa.
12.9.1996
Minä olen ihan oikeasti kuolonsyöjä. Jos tapan Dumbledoren, perheeni saa ehkä anteeksi…
29.12.1996
…Tehtävä on vaikea. Hän pilkkasi minua, kun tulin kotiin jouluksi. Välillä toivon, että hän ei olisi täällä. Tämä on Malfoyn kartano.
29.6.1996
Dumbledore on kuollut. Kalkaros tappoi hänet. Minä en enää palaa Tylypahkaan.
28.7.1996
Harry Potter on viinikellarissamme vankina. Pimeyden lordi sanoo, että häntä ei voi tappaa vielä. Minun pitää suostutella Potter kertomaan Killasta ja Dumbledoresta. Minusta tuntuu, että minulla on jokin muukin tehtävä Potterin suhteen, jokin, joka liittyy hänen tappamiseensa.
En halua tätä enää. Mitäs jos Potter tappaakin Voldemortin?Muutamilla päiväkirjan sivuilla oli tummia läiskiä. Draco oli ilmeisesti itkenyt kirjoittaessaan muistelmiaan. Tämä oli jo toinen kerta, kun Harry sai hänet kiinni itkemisestä.
Viimeisin merkintä oli kirjoitettu eilen. Samassa Harry tajusi, että hän täyttäisi huomenna 17 vuotta ja tulisi täysi-ikäiseksi. Hän oli menettänyt ajantajunsa vankilassaan.
Draco alkoi siis väsyä paikkaansa Voldemortin rinnalla. No, se ei suoranaisesti ollut yllätys: Draco ei ollut uskaltanut murhata Dumbledore. Hän oli näyttänyt heikolta ja sairaalta jo viime vuonna, kun oli yrittänyt ponnettomasti järjestää Dumbledoren kuoleman.
Harry antoi ajatustensa harhailla. Hän ei siis kuolisi ihan vielä. Oli vielä toivoa, että kiltalaiset löytäisivät hänet ajoissa. Mutta miksi Lordi Voldemort ei uskaltanut tappaa häntä? Draco oli kirjoittanut jotain aavistuksia ylimääräisestä tehtävästä. Se ainakin oli selvää, että 17-vuotiaan Dracon kantti ei enää kestänyt kuolonsyöjien ehdotonta elämää Pimeyden lordin alaisuudessa.
Draco Malfoy oli ensimmäinen hänen ikäisensä velho, jonka Harry oli koskaan tavannut. He olivat kohdanneet 11-vuotiaina Viistokujalla Matami Malkinin puodissa. Silloin he olivat kätelleet eikä vihanpidosta ollut tietoakaan – tosin Harrylla ei vielä silloin ollut tietoa oikein mistään, mikä koski velhomaailmaa.
Vihanpito oli alkanut, kun Draco oli Tylypahkassa varoittanut Harrya Ronista ja tämän perheestä. Oli selvää, että Draco arvosti vain puhdasverisiä, jalosukuisia velhoja, jotka eivät halunneet olla missään tekemisissä jästien kanssa.
Hetken kuluttua huoneesta kuului askelia, ja pian komeron ovi avautui. Draco tyrkkäsi Harryn eteen tuttua mönjää, joka muistutti etäisesti ruokaa.
”Mitä sinä saasta olet tehnyt minun kaavuilleni?” Draco sähähti, kun hän huomasi lattialla repsottavat kaapunsa, jotka toimittivat Harryn vuoteen virkaa.
Draco tarttui Harrya olkapäistä ja riuhtaisi tämän kovakouraisesti huoneensa puolelle. Ruoka lensi lattialle. Draco katsoi kauhuissaan juhlakaapuaan, jonka hiha oli alkanut rispaantua.
”Sinä –”
Dracon puhe keskeytyi, kun hän huomasi komeron lattialla lojuvan avonaisen päiväkirjan. Harry reagoi nopeasti ja väisti kirousta sängyn taakse.
”Odota!” Harry huusi. Hänen päässään alkoi kyteä ajatus, joka saattaisi pelastaa sekä hänet että Dracon.
”Kuvottava Potter!” Draco huusi ja tähtäsi häntä kohti savuavan loitsun, joka ohitti Harryn muutaman sentin päästä. ”Aina nuuskimassa toisten asioita!”
Harry otti kilvekseen koristetyynyn ja huusi:
”Minä voin auttaa sinua!”
Dracon silmät kapenivat viiruiksi, taikasauva edelleen ojossa häntä kohti.
”Et sinä mahda mitään Pimeyden lordille, Potter!”
Harry oli juuri saanut idean, joka toivottavasti toimisi paremmin kuin hänen ontto pakosuunnitelmansa. Voi kunpa Hermione olisi ollut paikalla kertomassa kaikista mahdollisista asioista, jotka pitäisi ottaa huomioon.
”Mitä jos mahdankin? Minä tiedän, että sinä et enää halua olla kuolonsyöjä, Malfoy. Tarjoan sinulle samaa kuin Dumbledore ennen kuolemaansa: turvaa”, Harry sanoi niin maltillisella ja suostuttelevalla äänellä, johon siinä tilanteessa kykeni.
Draco laski hieman sauvaansa. Kenties hän muisteli sitä kohtalokasta iltaa tähtitornissa, jolloin Albus Dumbledore oli kaatunut kuolemaansa.
”Mitä – mitä sinä ehdotat?” Draco kysyi tuijottaen tiiviisti lattiaa. ”Älä yritä huijata minua!”
Harry nousi seisomaan, koska arveli sen olevan ainakin hetkellisesti turvallista.
”Ehdotan täydellistä piiloutumista. Mutta minun ideani toimii vain, jos sinun äitisi astuu mukaan juoneen”, Harry huomautti. Draco kohotti katseensa häneen, ja Harry henkäisi:
”Tehkää minusta talonne salaisuuden haltija.”
Draco tuijotti häntä epäillen.
”Tiedän, tämä kuulostaa tosi vaativalta, koska teidän pitäisi luottaa minuun”, Harry sanoi ja nyökytti päätään, ”meidän pitäisi siirtää kartano ja saada kaikki kuolonsyöjät muualle –”
”Ei käy!” Draco tiuskaisi. ”Emme me voi kahdestaan äidin kanssa mitään niille!”
Harry oli kuitenkin huojentunut, koska Draco ei enää vedonnut kuolonsyöjiin tai Harryn epäluotettavuuteen. Hän ajatteli selvästi vain perhettään, eikä Pimeyden lordia.
”Kilta on vailla uutta päämajaa”, Harry keksi huomauttaa, ”ette te jäisi kartanoon kaksin.”
Draco silmäili häntä arvioiden.
”
Hän ei vielä tiedä, että sinä olet täällä”, Draco totesi hetken kuluttua ykskantaan. ”Pimeyden lordi siis. Hänelle ilmoitetaan vasta, kun sinä olet niin sanotusti valmis tapettavaksi.”
Harryn sisuksissa muljahti. Mitä tuokin tarkoitti, että hän olisi ”valmis tapettavaksi”?
Draco näytti miettivän kuumeisesti.
”Et sinä osaa siirtää kokonaista kartanoa.”
Harry oli valmistautunut tähän.
”Hermione Granger osaa, tiedät sen.”
Dracon ilme happani. Hän ei arvostanut jästisyntyisten apua. Hän ei kuitenkaan tyrmännyt ideaa täysin, joten Harry yritti kaikin keinoin saada Dracon puolelleen. Nyt piti olla ovela.
”Draco”, Harry sanoi rauhallisesti, ja Malfoy hätkähti kuullessaan etunimensä, ”minä olen ainoa, joka voi tuhota isäntäsi. Minä
tiedän, miten se tehdään. Jos autat minua, lupaan tehdä kaikkeni, että koko perheesi on turvassa, isääsi myöten.”
Draco puri huultaan. Hän oli selvästi kahden vaiheilla.
”Rymistyir vapauttaa Luciuksen, jos minä vetelen oikeista naruista”, Harry jatkoi taivuttelua. Hän oli niin lähellä onnistumista, että nyt ei saisi tehdä yhtäkään virhettä.
Draco nyökkäsi hitaasti.
”Potter, tajuathan sinä, että me ollaan vasta 17-vuotiaita?”
Tätä kysymystä Harry ei osannut odottaa. Hän kuitenkin sopersi myöntävän vastauksen.
Draco jatkoi vakaalla äänellä:
”Minä pohdin sitä paljon viime vuonna, ikää nimittäin. Ryhdyin kuolonsyöjäksi 16-vuotiaana, enkä ymmärtänyt, millaiseen pyöritykseen jouduin.”
Harry kuunteli Dracon avautumista jännittyneenä. Tämä oli hyvä merkki.
”Sinä olet joutunut ongelmiin 11-vuotiaasta asti”, Draco pohti, ”onko mielessäsi koskaan käväissyt, että se ei ole normaalia?”
Harry kohautti olkiaan.
”En ole mielestäni koskaan elänyt niin sanottua normaalia elämää. Se ei haittaa minua.”
”Minusta sinä olisit päässyt paljon helpommalla, jos olisit aikoinaan päätynyt Luihuiseen”, Draco sanoi ja veti hihansa ylös. Käsivarressa komeili kuolonsyöjien tavaramerkki, musta pääkallotatuointi, jonka suusta kiemurteli esiin käärme.
”Me taidamme molemmat olla merkittyjä miehiä, Potter.”
Hän hymyili vinosti. Harry odotti.
”Minulla on ehdotus”, Draco sanoi lopulta, ääni taas tiukentuen. ”Minä keskustelen äidin kanssa tästä ja pyydän, että –”
Samassa Dracon kasvot kalpenivat. Hän näytti ymmärtäneen yhtäkkiä jotain olennaista.
”Mitä nyt?” Harry kysyi nopeasti.
Draco puristi käsillään päätään.
”
Hän osaa lukea ajatuksia!”
Harryn mieliala laski: jos Voldemort lukisi Dracon ajatukset, peli olisi menetetty. Sitten Harryn mieleen pulpahti toinen henkilö, joka olisi vaarallinen.
”Onko Kalkaros täällä?” Harry kysyi.
”Ei, hän lähti Tylypahkaan hoitamaan jotain asioita”, Draco vastasi heikosti.
”Tylypahkaan? Mutta eikö hänet murhata saman tien, kun hän astuu linnaan?” Harry ihmetteli ja unohti hetkeksi heidän ongelmansa.
”Hänestä tulee rehtori”, Draco mutisi ja puri taas huultaan. Sitten hän kohotti taikasauvansa ja osoitti sillä Harrya:
”SINÄ! Tämä oli juoni, eikö niin? Laitoit ajatuksen paosta minun päähäni, jotta
hän rankaisisi minua, eikö niin?”
Harry pudisti päätään.
”Älä viitsi, se ei hyödyttäisi minua yhtään!”
Draco hengitti kiihtyneesti.
”Sinähän osaat lukitilista”, Harry muistutti, ”sinun pitää vain olla varma –”
”HÄN ON PIMEYDEN LORDI, HELVETTI SOIKOON!”
Harry henkäisi syvään ja pyyhki kasvoilleen roiskuneen syljen hihaansa.
”Meidän pitää siis toimia, ennen kuin hän palaa takaisin teidän kartanoonne”, Harry tuumi. ”Mutta tehdään niin, että sinä et keskustele äitisi kanssa, ennen kuin on aivan pakko.”
Draco heittäytyi sängylleen. Periaatteessa Harry olisi voinut ottaa jalat alleen ja juosta huoneesta, mutta tuskinpa hän olisi pitkälle pötkinyt vartioidussa kartanossa. Parempi, että hän sai olla Dracon tilavassa huoneessa, kun ahtaassa vaatekomerossa.
Mitähän Hermione tekisi tällaisessa tilanteessa?
”Joskus minä kadehdin jästejä”, Draco mumisi tyynyynsä.
”Mitä?” Harry kysyi uskomatta korviaan.
”Joskus sinä olet uskomaton mäntti”, Draco mutisi.