Luthien, starry-eyed, The Mind ja Sierra, kiitos kommenteista!
starry-eyed: yksityissellin vangin henkilöllisyyttä ei ole kerrottu aiemmissa luvuissa, eli myöhemmin vasta selviää lukemalla :3
Kiitos vielä, kommentoikaa vain jatkossakin mieluusti. Tällä kertaa jatkoa tuli vähän nopeammin. ;]
4. luku,
jossa Ron puhuu
Nukkuminen kuhmuraisella sängyllä tuntui taivaalliselta muutaman lattialla vietetyn yön jälkeen. Harry ei mukavasta vuoteesta huolimatta saanut unta. Hän tiesi kokoajan odottavansa, missä Voldemort viipyi.
Ferdinandin kuorsaus ja Stanin epäselvä mumina eivät häirinneet häntä. Harry oli keksinyt pakosuunnitelman, mutta ei ollut varma sen toimivuudesta. Päinvastoin, mahdollisuudet olivat hyvin pienet. Silti Harry jaksoi uskoa, ettei loppu ollut vielä lähelläkään. Pakosuunnitelmaa piti vielä hienosäätää. Hänen katoamisensa oli varmasti huomattu, kun hän ei ollutkaan saapunut Ronin mukana Kotikoloon. Kilta etsi Harrya varmasti ministeriön avustuksella. Kaikkein eniten Harrya huolestutti, mitä oikealle Ronille oli tehty Malfoyn esittäessä häntä Viistokujalla.
Harry makasi silmät auki ja tuijotti pienestä ikkunasta sarastavaa kuun valkeaa valoa. Miksei Voldemort ollut jo tullut tappamaan häntä? Harry tiesi hirnyrkeistä, mutta Voldemort ei luultavasti vielä tiennyt medaljongin kadonneen luolasta. Harry kosketti kaulassaan roikkuvaa valehirnyrkkiä. Se oli lämpöinen, vaikka tyrmässä oli koleaa. Harry otti ketjun pois kaulastaan ja katseli turhautuneena kultaista medaljonkia.
"Kaunis", hiljainen ääni totesi lattialta. Harry käänsi päänsä ja näki Sallyn tuijottavan Harryn kädessä roikkuvaa R.A.M:in valehirnyrkkiä. Maassa makaavan Sallyn pähkinänruskeissa silmissä oli hieman poissaoleva katse, joka muistutti Harrya jostain etäisesti tutusta.
"Tiedätkö mitä", Harry sanoi hiljaa, jottei herättäisi muita, "sinä saat sen."
Harry ojensi medaljongin Ollivanderin tytärtä kohti. Tämä nousi istumaan ja näytti epäuskoiselta.
"Ota vain", Harry rohkaisi.
Sally empi hetken, mutta tarttui sitten haltioituneen näköisenä medaljongin ketjuun ja ujutti esineen kaulaansa.
"Kiitos", hän kuiskasi, "tämä on nyt ainut aarteeni täällä."
Hän hymyili Harrylle ja painautui takaisin lattiaan.
"Kuinka vanha sinä olet?" Harry kysyi. "En ole nähnyt sinua Tylypahkassa."
Sally hypisteli valehirnyrkkiä ja vastasi:
"Olen kuusitoista. Käyn Beauxbatonssia, koska se on tarpeeksi lähellä sekä isää että äitiä. Tai oli."
Hämärässä sellissä oli vaikeaa nähdä Sallyn kasvoja kunnolla, mutta Harry oli erottavinaan pari kimaltavaa kyyneltä siron nenän vieressä.
"Se kuolonsyöjä tappoi äidin, kun hän sieppasi minut", Sally kertoi reippaalla äänellä. Ferdinand korskahti kuuluvasti unissaan. Harry vaihtoi asentoa ja yritti keksiä lohdutuksen sanoja.
"Kuka se oli?" hän kysyi kun ei muuta keksinyt.
"En tiedä nimeä", Sally sanoi, "mutta hänellä oli koukkunenä ja mustat likaiset hiukset."
Harry puristi kätensä nyrkkiin ja tunsi vihan kuohahtavan pintaan.
"Kalkaros", hän kuiskasi pimeyteen.
"Aivan, se hänen nimensä oli", Sally sanoi vakavana. "Hyvää yötä, Harry."
Sally sulki silmänsä ja näytti hyvin levolliselta, vaikka oli juuri kokenut suuren menetyksen. Aivan kuten koko velhomaailma, Harry tuumi. Dumbledore olisi pystynyt auttamaan hänet pois tästä pinteestä, tavalla tai toisella. Dumbledore oli kuitenkin kuollut, koska Kalkaros oli raukkamainen petturi. Harryn olisi tehnyt mieli huutaa pimeyteen mahdollisimman monta Kalkarosta kuvailevaa kirosanaa, mutta nekin olisivat jääneet vähättelyksi.
* * *
Harryn katoamista ei enää pitkään yritetty salata Ronilta, Ginnyltä ja Hermionelta. Kun Fred ja George saapuivat Kotikoloon, rouva Weasley päätti kertoa tapahtuneesta keittiössä suurten kyynelten kera.
"Äiti, me tavallaan tiedetään jo", Fred sanoi Mollyn aloitettua uutisen kertominen. Fred taputti äitiään kömpelösti selkään. Rouva Weasley niisti nenänsä äänekkäästi ja näytti hämmästyneeltä.
"Te - te tiedätte, että Harry on ka - kadonnut?" hän sopersi ja katsoi kysyvästi lapsiaan ja Hermionea. "Mutta kuinka?"
Fred kääntyi katsomaan Georgea empien.
"Hän kertoi", Fred sanoi nyökäten kaksoisveljeensä päin ja rouva Weasley katsoi Georgea tuimasti. George osoitti Ronia, joka puolestaan osoitti Ginnyä.
"Äh, mitä väliä sillä on?" Ginny huudahti. "Harry on siepattu, ja hän on meidän kaikkien ystävä."
Ron loi Ginnyyn hieman kaikkitietävän katseen, mutta Ginny katsoi äitiään vaativasti.
"Eikö Tonksin ja Villisilmän pitänyt vahtia, että Harry on turvassa?" Ginny tivasi rouva Weasleyltä, joka huokaisi raskaasti ja istuutui keittiön pöydän ääreen hengähtämään. Yllättäen hän käänsi katseensa Hermioneen.
"Nyt on niin, että Tonksin olisi pitänyt tuoda sinut toissapäivänä meille", rouva Weasley sanoi ääni täristen. "Mutta hän ei muistanut järjestelyä. Puhuin Doran kanssa äsken hormipulverin avulla, ja hän sanoi, ettei muista luvanneensa hakea sinut.”
Hermione pudisti hitaasti päätään.
"Isä toi minut", Hermione vahvisti. "Tonks oli pari tuntia myöhässä, ja ajattelin hänen joutuneen Ministeriöön..."
Weasleyn äiti pyöritteli tiskirättiä rullalle kädessään.
”Itse asiassa Doran viimeinen muistikuva Viistokujasta on, kun hän erkaantui Vauhkomielestä lähdettyään Vuotaavasta noidankattilasta”, hän sanoi huolestuneena.
Keittiössä oli nyt hiirenhiljaista. Hetken päästä Ron sanoi:
"Tonks on aina ollut hajamielinen."
Fred pyöräytti silmiään.
"Hänen muistiaan on muunneltu, aivo!"
George nyökkäsi.
"Tonks varmaan näki jotain Harryyn liittyvää."
Rouva Weasley näytti siltä, että saattaisi ruveta taas itkemään.
Hermione mietti. Jos Tonksin muistia oli tosiaan muunneltu, sen palauttaminen normaaliksi olisi mahdollista. Hän kääntyi katsomaan Ronia, joka näytti yllättäen hieman katuvalta.
"Minusta tuntuu", Ron aloitti haparoiden, "että olen saattanut vahingossa salata jotain tärkeää. Heräsin toissapäivänä oudosta paikasta - "
Hän katsoi muita huoneessa olijoita epäröiden.
"Ron, toivottavasti sinun tarinallasi on jokin pointti", Fred ilmoitti hetken hiljaisuuden jälkeen. "En haluaisi kuunnella sinun saavutuksistasi juuri nyt..."
Hän väisti Ronin potkun sukkelasti.
"Olin omassa vaatekomerossani", Ron jatkoi ja hieroi päätään kuin muistellen kipua. "Minä luulin, että olin kompastunut kirjalaatikkoon ja pyörtynyt. Tiedättehän, vaatekomerossani on niin paljon rojua."
Hän katsoi muita yrittäen hakea vahvistusta teorialleen.
"Joo Ron, minä olenkin aina haaveillut pääsystä sinun komeroosi", George ilkkui. "Tainnuttajasi haaveili varmaan samaa!"
Rouva Weasley hiljensi hänet katseellaan ja tuijotti nuorinta poikaansa huolestuneena. Hetken kuluttua Ginny läimäytti kätensä yhteen ja huudahti jotain hyvin epäselvää.
"Anteeksi, mitä sanoit?" Fred kysyi kohteliaalla äänensävyllä.
Ginny katsoi äitiään ja sanoi kiihtyneenä:
"Ron oli toissapäivänä yksin kotona."
Kaksoset olivat henkäisevinään kauhusta ja Fred laittoi käden suulleen.
"Pikkuinen Ronnie-Ponnie jäi ilman valvontaa", George kuiskasi melodramaattisesti. Tällä kertaa Ronin potku osui kohteeseensa.
"NYT RIITTÄÄ!"
Hermione yllättyi tajutessaan, että huutaja oli Ginny eikä Molly Weasley. Hänen ruskeat silmänsä leimusivat kiukusta.
"Harry on luultavasti kuolonsyöjien vankina, ja te vain vitsailette!"
Kaksoset näyttivät säikähtäneen Ginnyn huutoa, ja he näyttivät olevan aidosti pahoillaan.
"Äiti ja minä oltiin Harryn katoamispäivänä läheisessä jästikylässä", Ginny selitti Hermionelle, "isä, Bill, Fleur ja kaksoset olivat töissä ja Ron jäi tänne yksin. Hän lähti Viistokujalle vasta, kun minä olin jo kotona."
Hermione yhdisteli johtolankoja yhteen.
"Joten joku olisi voinut tainnuttaa Ronin sillä aikaa kun te olitte poissa ja - "
"Ottaa hiuksen!" Ron huudahti. "Monijuomalientä varten!"
Ginny nyökkäsi. Kaikki näyttivät järkyttyneiltä. Harryn katoaminen merkitsi, että Voldemort saattaisi kiduttaa häntä juuri silläkin hetkellä.
"Me nähtiin Ron meidän pilapuodissa", Fred muisteli hetken kuluttua. "Hän ainakin vaikutti ihan omalta itseltään."
Hermione pudisti päätään.
"Minäkin olin siellä, eikä Ron ollut lainkaan oma itsensä. Hän ei... "
Hermione punastui kevyesti ja katsoi jalkoihinsa. Ron ei ollut huomioinut häntä mitenkään sinä päivänä, vaikka he olivat ystäviä.
Rouva Weasley ei osannut muuta kuin tuijottaa heitä. Hän vilkaisi kelloa, jossa oli jokaisen Weasleyn perheen jäsenen nimi. Viisareista hänen omansa, Ronin, kaksosten ja Ginnyn osoittivat kohtalokasta vaaraa. Muut viisarit olivat kohdassa töissä. Hän ulvahti epätoivoissaan ja vaikersi:
"Kunpa tietäisimme, onko Harry kunnossa! Billin ja Fleurin häätkin ovat pian!"
George mutisi niin hiljaa, että vain lähellä seisova Hermione erotti hänen sanansa:
"Ehkä Harryllä oli syy piiloutua."
* * *
Aamu oli saapunut Harryn, Stanin, Ferdinandin ja Sallyn vankiselliin. Pitkänokkainen ja vihertävä kotitonttu oli tuonut heille neljä koirankuppia, joissa oli epämääräistä kellertävää mössöä aamupalaksi. Muut söivät ruuan ahnaasti, mutta Harry nieleskeli mautonta sosetta mietteliäänä. Malfoyn perhettä palveleva kotitonttu oli kadonnut heidän sellinsä edessä olevasta käytävästä kuuluvasti poksahtaen.
"Olet varmaan ihmetellyt, miksi Tiedät-kai-kuka halusi napata surkin", Ferdinand keskeytti Harryn pohdiskelun.
Harry kääntyi katsomaan häntä uteliaana.
"Ehkä taikasauvasi takia?" Harry arvasi.
"Tavallaan", Ferdinand myönsi, "kuten aiemmin sanoin, meistä kaikista on vielä hyötyä."
Hän viittoi puhuessaan muihin sellissä olijoihin, myös Harryyn.
”Mutta sinähän olet surkki”, Harry varmisti.
”Juuri siksi minusta on hyötyä”, Ferdinand sanoi katkeran kuuloisena, ”koska minulla voi tehdä kokeita.”
Hänen ilmeensä synkkeni, ja hän veti vanhainaikaisen kaapunsa taskusta esiin kookkaan sinipunaisen kirjekuoren.
”Onhan minulla ainutlaatuinen taikasauva”, hän jatkoi karhealla äänellä, ”miksi siis pitäisi heittää sen voimat hukkaan?”
Ferdinand ojensi kirjeen Harrylle, joka oli nähnyt selkäpuolelle raapustetut hopeiset kirjaimet ennenkin:
PIKALUMO
Taikuuden alkeet
Kirjekurssi
Harry oli nähnyt kirjeen sisällön kauan sitten, Tylypahkan vahtimestari Voron huoneessa. Myös Voro oli surkki, ja oli kai yrittänyt oppia taikomaan.
”Ei tuossa ole läheskään kaikki, minkä avulla minua on yritetty saada taikomaan”, Ferdinand sanoi katkerana. ”Kuvittele, miten kuolonsyöjät luulivat kommennuskirousten tai kidutuksen tepsivän…”
Harryn mielestä Voldemortin käytös vaikutti liioittelulta, koska Ferdinand oli vain yksi surkki monien joukossa.
”Kaikki vain siksi, että Voldemort haluaa oppia muuttamaan surkeista taikovia. Eikö hän halveksikaan niitä, jotka eivät ole perineet taikavoimia?” Harry ihmetteli.
Ferdinand hymyili vinosti.
”Taikovista manaliuksista on paljon enemmän hyötyä kuin surkeista”, hän totesi neutraalisti. ”Minä olen vain koe-eläin.”
Sally näytti myötätuntoiselta ja hän rupesi vuolaasti haukkumaan kuolonsyöjien sydämettömyyttä. Stan sen sijaan oli saanut aamupalansa syötyä ja hän tuijotteli tyhjälle käytävälle kalterien välistä.
”Mihin Voldemort sinua tarvitsee?” Harry kysyi, kun Stan käänsi näppylöiden ja pisamien peittoamat kasvonsa häneen päin. Stan hätkähti rajusti kuulleessaan Pimeän lordin nimen ja hän sihahti vihaisesti.
”Minä olen Poimittaislinjan virallinen omistaja nyt, kun Ernie on kuollut”, Stan sanoi murheellisen ja ärtyneen sekaisella äänellä. Hänen haaleansiniset silmänsä harittivat omituisesti.
”Ilman minua bussi romahtaa kasaan”, Stan selitti ja haroi likaisia ruskeita hiuksiaan, ”bussia ei saa omistukseensa tappamalla, se täytyy saada edellisen omistajan suostumuksella.”
Stan potkaisi tummuneilla lenkkareillaan pienen kiven käytävään.
”Ikävä kyllä kuolonsyöjät voivat käyttää bussia niin kauan kuin minä olen elossa.”
Harrylle tuli mieleen salaisuuden haltija, joka vartioi tietyn paikan piilossa pysymisestä. Poimittaislinjan tapauksessa Stan oli tavallaan sen koossa pitävä voima.
”Jos luovuttaisin meidän bussin Tiedät-kai-kenelle, se voisi tappaa minut saman tien”, Stan huokaisi melkein toiveikkaana, aivan kuin hän tosissaan harkitsisi sitä pakosuunnitelmana.
”Onneksi kuolonsyöjien joukossa on niitäkin, jotka ei osaa ilmiintyä”, Sally lohdutti ja taputti Stania kömpelösti olkapäälle. Kun Harry kohotti kulmiaan kysyvästi, Sally tirskahti.
”En tiedä tunnetko Vincent Grabben ja Gregory Goylen Tylypahkasta. He ovat kuulemma poimittaislinjan uudet kuskit”, Stan selitti myrtyneenä. ”Malfoyn poika kertoi.”
Malfoy oli siis tehnyt ystävistään autonkuljettajiaan, Harry ajatteli hieman huvittuneena. Ajatus helpotti hänen mieltään siksi, että ainakaan kaikkein valppaimmille matkustajille Crabbesta ja Goylesta ei olisi vastusta. Tuskin tuo gorillakaksikko pystyisi tappamaan ketään, kun he osasivat tuskin puhuakaan.
”Tiedät-kai-kuka olettaa, että isä saapuu pian etsimään minua”, Sally rikkoi lyhyen hiljaisuuden. Harry oli pannut merkille, että tyttö halusi mahdollisimman usein kiinnittää huomion itseensä, mutta oli silti hieman salaperäinen ja vaatimaton.
”Isä ei kuitenkaan ole tulossa lähellekään Vo – Vo – ”, Sally hengitti syvään, sulki isot silmänsä ja sanoi nopeasti:
”Voldemorttia.”
Sally avasi silmänsä ja näytti yllättyneen urheuttaan. Hän jatkoi:
”Totta kai isä on huolissaan minusta, tiedän sen, mutta isä tuntee voimani. Jos minut tapettaisiin, ei Vo – Voldemortilla olisi mitään mahdollisuuksia pyytää isältä uutta sauvaa.”
Ferdinand murahti nurkasta:
”Tiedät-kai-kenen pitäisi tajuta, ettei vika ole sauvassa vaan sen käyttäjässä.”
Harry pysytteli hiljaa. Hän tiesi, miksi Voldemort halusi uuden taikasauvan: varhennum loitsuimesin takia. Harryn ja Voldemortin taikasauvoja yhdistivät feenikslinnun pyrstösulat, jotka olivat peräisin samasta linnusta. Niin Dumbledore oli kertonut muutama vuosi sitten. Taikasauvat olivat tavallaan veljeksiä, eivätkä ne toimineet toisiaan vastaan kunnolla.
Vangit hiljenivät, kun kauempaa kuului raskaan oven aukenemisesta aiheutuvaa kolinaa. Harry varautui tuntemaan taas kipua, jota oli vaikeaa verrata mihinkään.
”Huomenta”, Draco Malfoy kajautti ilkkuvalla äänellä. Kun kukaan ei vastannut, Draco tarttui varomattoman lähellä seisovaa Harrya kauluksesta ja kysyi venytellen:
”Potter, mihin käytöstapasi ovat kaikkoontuneet?”
Dracon kalpeat kasvot olivat vain muutaman tuuman päässä Harrysta.
”Kartanosi vieraanvaraisuus varmaan hämmensi minut”, Harry vastasi pisteliäästi. Draco tönäisi Harryn lattialle ja naurahti halveksuvasti.
”No niin Potter, mitä Dumbledore kertoi sinulle viime vuonna yksityistunneillaan? Älä yritä kiistää mitään, Kalkaros kertoi sinun käyneen rehtorin kansliassa monta kertaa!”
Harryn sydän jyskytti rinnassa kiivaasti. Hirnyrkeistä hän ei saisi paljastaa mitään, silloin Voldemort kiitäisi saman tien tappamaan hänet.
”Me kokosimme armeijaa”, Harry sepitti, ja Dracon silmissä välkähti uteliaisuus. Hän oli napannut syötin.
”Dumbledore opetti minulle pari hyödyllistä loitsua, joista yhtä saitkin maistaa viime vuonna… Muistatko, kun pillitit vessassa?”
Harryyn osunut kidutuskirous jäi lyhyeksi, koska Draco oli tunnekuohun vallassa. Draco sanoi raivoissaan:
”Sinun on paras puhua totta, Potter.”
Harry nielaisi. Hänelle kidutuskirouksen kestäminen riittäisi siltä päivältä, joten hän päätti olla ärsyttämättä Malfoyta enempää.
”Kalkaros osaa kyllä valmistaa totuusseerumia”, Malfoy murahti. ”Keitä armeijaan kuuluu?”
Harry mietti ankarasti. Hänen pitäisi valehdella uskottavasti, eikä hän saisi paljastaa mitään oikeasti merkittävää Killan kannalta.
”Sinuna en menisi kiusaamaan kentaureja”, Harry sanoi kohauttaen olkiaan, ”ne eivät nimittäin tykänneet siitä, miten melkein tapoit Albus Dumbledoren."
Malfoy katsoi häntä hetken synkästi, pohtien kuulemaansa. Tietenkään Malfoy ei tullut ajatelleeksi, että kentaurit eivät olleet kenenkään puolella. Niitä kiinnosti vain luonnon tasapaino.
Malfoy käänsi päänsä Ferdinandiin.
”Pääset huomenna vähän jaloittelemaan”, Malfoy sanoi virnistäen. ”Opetamme sinua torjumaan kirouksia.”
Ferdinand näytti huonovointiselta. Hän kaiketi aavisti, että kuolonsyöjät aikoivat kiusata häntä erilaisilla loitsuilla, joita Ferdinand ei osannut estää.
Malfoy loi Harryyn vielä yhden voitonriemuisen katseen ja sitten hän marssi pois näkyvistä.