Hahaa, Godric <3
Rakastan kyseenalaisia kohteliaisuuksia, joista voisi suuttua tai jotka voisi muuten vain tulkita täysin päinvastaisiksi. Kaikkein parhaimmillaan ne ovat tietysti silloin, kun lausujan merkitykset jätetään auki. Ei voi tietää, miten mies sen oikein tarkoitti, mahtavaa. Ja siis kaiken muun hyvän lisäksi Godricin "kohteliaisuus" todellakin kuulostaa enemmän vain silkalta itsekseen hämmästelyltä, jota ei välttämättä edes tarkoitettu toisen kuultavaksi.
Muuten en sitten oiken tiedä, mitä mieltä olen tästä tekstistä. Ficin ensimmäinen kappale on aivan loistava, siinä tuli useampia hyviä juttuja. Tämä "alusta saakka" ja "kaiken jälkeen" vastakkainasettelu on kiinnostava ja saa lukijan haluamaan lisää, ja on myös äärettömän liikuttavaa olla yhdessä onnettoman rakastuneita. Myös "viideskolmatta syntymäpäivä" oli hauska yksityiskohta.
Ja tykkäsin myös tosiaan ficin lopusta, kaksi viimeistä riviä kruunasivat homman kauniisti. Tässä oli samaa, mistä pidin kovasti siinä toisessakin Rowena/Godric-ficissäsi; vihjataan moneen suuntaan, mutta mistään ei oikeastaan kerrota mitään. Kaikki jää roikkumaan ilmaan selvittämättömänä, mutta samalla lukija tuntuu olevan yhtä ulalla kuin hahmotkin. Nämäkään eivät vaikuta olevan ihan tilanteen tasalla, koska on niin paljon asioita, joita ei koskaan sanota ääneen tai josta ei kysytä ja luoja ties mitä kaikkea muuta.
Sen sijaan se, mitä alun ja lopun välillä tapahtuu, ei ole minusta kovin kummoista. En saanut yhtään kiinni tunnelmasta, homma tuntui jotenkin liian haalealta ja mitäänsanomattomalta loistavan aloituksen jälkeen. Lisäksi oli jotenkin hämmentävää ja vähän ärsyttävääkin, kun kertoja jotenkin palailee muistoonsa ja huomauttaa tällä tavoin tässä nyt vain vähän kelailevansa juttuja. Äh, en nyt oikein osaa selittää sitä, mutta siis tykkään minä-kertojista yleensä niin kauan kun nämä eivät vain tuo mukaan sellaista omaa "jutusteluaan", joissa tehdään jotenkin suoraan liittymättömiä huomautuksia tai korjaillaan omia sanomisia. Toki sellainenkin toimii joskus, mutta tässä en pitänyt siitä.
Mutta hei nyt äkkiä lisää Rowena/Godricia! Tykkäsin Godricista jo sen toisenkin ficcisi perusteella ja olin kauhean pettynyt, kun ei ole tämän enempää. Ja tietysti oli myös pettymys, kun tämä on niin kovin lyhyt
Odotan lisää. Pliis. Makeinta tässä on se, että näiden kahden tekstin perusteella Rowena/Gordic-kuviosi tuntuu rakentuvan sellaiseksi tarinaksi, jota ei edes kannata yrittää kirjoittaa yhteen tekstiin. Se vain hahmottuu hiljalleen useamman lyhyen väläyksen kautta. Minä ainakin olen ihan koukussa jo nyt.
(siis onko näitä oikeasti vain kaksi? jos olen missannut jonkun, niin et viitsisi heittää linkkiä...?)