A/N Nyt pääsevät osa Culleneista mukaan
Kävin kaupassa ostamassa kamalasti ruusuja ja kauniin lyhdyn. Lyhty oli hopeinen ja siinä oli kultaisia ruusuja ja koukeroita. Se oli soikean mallinen. Sanat oli väritetty kultaisiksi syventeiksi. Kaiverrutin siihen sanat: V
aikka oletkin mennyt, ei merkityksesi tässä maailmassa ole muuttunut. Sinua muistetaan vieläkin. Olin sen velkaa hänelle. Kalliin lyhdyn kirjoituksineen.
Kävelin läpi hautausmaan ja katselin syksyistä hautausmaa maisemaa. Kaikki oli peittynyt kirjaviin lehtiin. Näin haudan, joka kuului isälleni. Laskin ruusut siihen. Asettelin ne oikein kauniisti. Muutama jäi yli asetelmastani. Kohautin olkiani. Laittaisin ne johonkin toiseen hautaan. Lyhty meni asetelmani keskelle. Sytytin kynttilän ja olisin halunnut itkeä, koska nyt tunsin itseni niin tunteettomaksi.
Olin jo lähdössä kun huomasin Charlien haudan viereisen haudan. Olin saada sydänkohtauksen, jos olisin vain voinut.
Isabella Marie Swan
Hänen elämänsä päättyi arvaamatta ja liian aikaisin
[/i].
Nyt minä vasta melkein itkinkin. Millaisia tunteita herättää kohdata oma hautansa? Seistä vielä sen edessä. Laskin loput ruusut siihen. Se tuntui itserakkaalta, mutta en keksinyt muuta. Huomasin, että minun hautani oli hyvin hoidettu. Kuka ihme sitä kävi hoitamassa. Kuulin askelia ja nostin pääni.
Jacob Black käveli hautojen välissä. Loikkasin melkein ilmaan. Hän oli vain hieman vanhemman näköinen. Ei muuttunut melkein lainkaan. Oliko hän leimaantunut? Oliko hän onnellinen? Miksi hän kävi haudoilla? Tajusin äkkiä, hän oli tulossa minun haudalleni. Juoksin nopeasti piiloon. Katsoin piilostani, kuinka hän laski valkoisia ruusuja haudalleni. Hän katseli ihmeissään minun laittamiani ruusuja. Hän vilkaisi myös Charlien hautaa ja uutta lyhtyä. Hänen otsansa meni kurttuun.
Olisin halunnut nauraa, mutta en voinut, hetki oli niin tunteellinen. Paras ystäväni Jacob oli haudallani ja minä kurkin puunoksalta hänen tekemisiään. Olihan tilanne hieman koominenkin.
Pakenin paikalta, niin mitään muuta en osannut. Minä pakenin aina, kerran toisensa jälkeen. Koskahan lopettaisin sellaisen sairaan raukkamaisuuden. En ollut muuttunut kamalasti. Olin yhä sama pelkuri. Olin ikuisesti Bella, sanottiin minua Issyksi tai ei.
Menin suoraan huoneeseeni. Istuin suuren flyygelini ääreen ja soitin koko yön. Se oli minun harrastukseni, minä vain soitin. Rakastin soittamista ja laulamista, nyt kun äänestäni oli tullut kaunis. Suurin osa lauluistani oli surullisia huonosti päättyviä rakkaustarinoita, jotka olin omistanut hänelle. Omalle rakkaalle vampyyrilleni.
Menin kouluun jo hieman luottavaisemmin. Pysäköin vapaalle paikalle ja silmääni osui uusi musta auto, jota en ollutkaan nähnyt eilen. Kiiltävä Ashton Martin. Katselin sitä hieman pelokkaasti. Kuulin pienen kuiskauksen. “Alice.” Käännyin pelokkaana ja näin hänet. Hän käveli Alicen rinnalla kohti koulua. Hänen kupariset hiuksensa hulmusivat tuulessa ja sai polveni pettämään alta.
Susannah juoksi viereeni. “Issy, Issy!” mikä on sattuiko sinuun. Näin Edwardin pään kääntyvän tylsistyneesti. Pudistin päätäni ja tuijotin maata. Hän tuli kohti epäuskoinen ilme kasvoillaan. “Pitää mennä huono olo!” huusin ja pomppasin autooni. Katselin edelleen alas, jottei hän huomaisi minua.
“Victor tarvitsen apuasi!” huusin heti kotona. “Issy, lintsaaminen on rumaa. Mikä on hätänä”, hän kysyi. “Tarvitsen sitä Juliania!” parkaisin. “Haluan muuttaa heti ulkonäköäni!” kiljuin. Victor soitti Julianille, vaikka sanoi sen olevan huono idea. Me lähdimme hänen Jaguaarillaan kohti paikkaa missä Julian oleskeli.
“Voiko Susannah hyvin?” nuori mies kysyi meiltä ennen kun ehdimme avata suumme. “Näkisit itse jos et olisi paennut”, Victor totesi hyytävästi. Julian näytti murheelliselta. “Vieläkö minulle kannetaan kaunaa? Mutta kerro toki kuka on uusi nuori ystäväsi?” hän piristyi kumman nopeasti. “Hän on Issy, hän tarvitsee lahjaasi”, Victor sanoi hieman varoittavasti. En ymmärtänyt miksi. “Mitä haluaisit muuttaa itsessäsi, vaikka olet jo nyt hirvittävän sievä?” Julian kysyi. Olisin punastunut jos olisin voinut.
“Haluan vaaleat hiukset, ehkä hieman pisamia. Muuta huuliani. Ole niin kiltti”, pyysin häneltä. Hän nyökkäsi minulle. Tunsin kasvonpiirteideni muuttuvan. Näin kullankeltaisten hiusten leijailevan vierelläni. Katsoin peiliin ja nyökkäsin. Tarpeeksi erilainen. “Muista tyttö pieni, että vaikutus kestää vain kaksi kuukautta”, hän muistutti. Nyökkäsin. Tulisin takaisin kun vaikutus lakkaisi.
Victor yritti koko matkan udella miksi olin halunnut niin kipeästi muokata itseäni, mutta en paljastanut mitään. Halusin pitää sen ainakin toistaiseksi salaisuutena. Se oli minulle niin tärkeää. Katsoin itseäni peilistä ja yritin tunnistaa itseni. Olin varma, että jos oli tuntenut minut vain ihmisenä, ei voisi tunnistaa minua nyt.
Siksi meninkin aamulla paljon luottavaisempana kouluun. Olin nyt Issy Stormy. Olin vaalea ja kaunis pisamanaamainen tyttö, jolla oli kullankeltaiset silmät. Kukaan ei edes hän voisi nyt tunnistaa minua. Olisi silti parempi pysytellä etäällä.
Ruokalassa näin jotain erikoista. Culleneiden pöydässä istui yksi uusi jäsen. Tytöllä oli oranssit hiukset. Hän oli kaunis ja pikkutyttömäinen. Hänellä oli pisamaiset täydelliset kasvot ja hän tuijotti ahmien minun Edwardiani. Oliko Edwardilla joku toinen? Ei se ei olisi mahdollista. Edward ei edes katsonut häneen. Hän suorastaan vältteli tyttöä.
Lähdin murjottaen biologian luokkaa. Edwardille oli hankittu joku muu. Piikö hän tytöstä? Oliko se vienyt minun paikkani hänen sydämessään. Huokaisin. Astuin luokkaan ja jähmetyin ovelle. Minun Edwardini istui meidän paikallamme biologina luokassa. Katsoin häntä ehkä liian kauan, sillä opettaja tuli taakseni. “Onko Issyllä ongelmia parinsa kanssa?” opettaja kysyi.
Edward käänsi katseensa salamansa minuun. Laskin katseeni maahan, jos olisin voinut, olisin punastunut. “E- ei, kaikki on hyvin. Unohduin vain ajattelemaan”, sanoin nolosti.
Katsoin Edwardia, hänen silmänsä olivat mustat, pikimustat. Miksei hän ollut metsästänyt. Hänen silmiensä alla olevat varjot olivat kamalat. Voi miksei kukaan pakottanut häntä metsästämää? Minun teki mieli tintata sitä tyttöä. Jos hän rakasti minun Edwardiani, miksei hän hoitanut häntä?
Istuin ärtynyt ilme kasvoillani hänen viereensä. Hän katosi minua ihmeissään. “Olenko tehnyt sinulle jotakin?” hän kysyi ihanalla hunajaisella äänellään, johon sekoittui ripaus hupaisuutta ja katkeruutta. “Sinäkö? Et”, sanoin vain nopeasti. “No kuitenkin, hei olen Edward Cullen”, hän ilmoitti. Meinasin jo tokaista, että tiedetään, minä rakastin sinua vuosia sitten. Sen sijaan sanoin: “Hei minä olen Isabella, sano vain Issy.” Loin hänelle hyväksyvän hymyn.
Oli hauskaa nähdä, kuinka hän huumaantui katseestani. Hän katsoi minuun epäuskoisesti. Hitto! Hän ei tietenkään voinut lukea ajatuksiani. Olinpa ollut hölmö. “Et vaikuta kamalan normaalilta ihmiseltä”, hän totesi pian. “Kiitos, et sinäkään”, sanoin vain takaisin. Tästä tunnista tulisi vaikea. Hän tuijotti koko ajan kasvojani. Etsien tuttuja piirteitä. Olinko samanlainen kuin Bella? Olinko hieman liian hyökkäävä?
“Enpä taida”, hän loi minulle pikaisen, rakastamani vinon hymyn. Huumaannuin. Oliko minut tunnistettu? Katselin hänen kasvojaan. Minä ärsytin häntä, koska hän ei ollut varma henkilöllisyydestäni, eikä hän voinut lukea ajatuksiani. Hän ei myöskään ollut varma olinko vampyyri. Siinä hänellä oli pohtimista. Olisin tosin halunnut selvittää niistä osan hänen puolestaan.
“Näin teidät ruokalassa. Olivatko he sisaruksiasi? Olette niin samanlaisia”, kysyin äkkiä. “Tavallaan”, hän tokaisi. “Ottolapsia?” kysyin. Hän katsoi minua ihmeissään. “Mistä tiesit?” “Minäkin olen”, soin hänelle hymyn. Hän nyökkäsi ymmärtäväisesti. “Se yksi punapää katsoi sinua aika rakastavasti, oletteko te pari?” kysyin häneltä äkkiä. En voinut sille mitään.
Hän katsoi minuun melkein vihaisesti. “Kuuluuko se sinulle?” hän kysyi ehkä hieman liian töykeästi. “Anteeksi”, irvistin ja käännyin pois. Jos voisin itkeä, niin se ei olisi kaukana. Hän oli muuttunut niin etäiseksi. Seuraavaksi englantia, huokaisin melkein onnesta. Halusin vain pois.
Menin englannin luokkaan. Istuin paikalleni takariviin ja laskin reppuni alas. Huokaisin onnesta. Olin melkein seonnut. Oliko Edwardin hyökkäävä käytös tarkoittanut sitä, että he olivat pari? Se sai minut surulliseksi, nyyhkin kuivaa itkuani. Joku istui viereeni, mutten välittänyt. Olin vain pää käsieni välissä. Lopulta minun oli pakko nousta ja vieressäni istui Alice.
“Hei olen Alice Cullen” hän tervehti minua. “Olen Issy, tapasin veljesi Edwardin äsken biologiassa”, ilmoitin hänelle. Alice näytti pahoittelevalta. “Olen pahoillani. Äänensävystäsi huomaa, että hän sanoi sinulle jotakin rumaa”, hän kuiskasi, koska tunti oli jo alkanut. “Miksi hän on niin hyökkäävä?” kysyin hiljaa. “Hänellä on vain ollut hieman huono menneisyys”, hän kuiskasi.
“Et ole ihminen”, Alice kuiskasi tunnin loppupuolella. Katsoin häntä muka järkyttyneenä. Hän hipaisi tummia silmänalusiani. “En ole typerä”, hän kuiskasi. Silloin kello soi ja hän loikaksi pois paikaltaan. Voi miten kaipasinkaan häntä. Voisikohan Issy olla Alicen ystävä?
Lähdin heti koulunjälkeen katsomaan Port Angelsia, siitä oli niin kauna, kun olin käynyt siellä. Kävin sen ravintolan edessä, jossa olin melkein käynyt juopuneen Jacobin päälle. Hymyilin tyhmälle muistolleni. Se sai minut taas ajattelemaan mitenköhän Jacob voi. Oliko hänellä kaikki hyvin?
“Issy!” kuulin Alicen huutavan. Vilkaisin sinne. Hän, Rosalie ja punapää seisoivat kahvilan edessä. Alice vilkutti minulle. Lähdin kävelemään normaalia nopeampaa pois paikalta. Halusin olla Alicen kanssa, mutta Rosalie ja punapää eivät olleet minusta mitenkään houkuttelevaa seuraa.
Alice sai minut kiinni. Hän ei viitsinyt edes näytellä hyvin ihmistä. Se sai minut aika ärtyneeksi, koska en päässyt pakoon. “Olimme menossa kahville. Tuletko kanssamme?” hän kysyi. Kahville? “Minun ei yhtään tee mieli”, sanoin. “Tule edes istumaan kanssamme. Tule tutustumaan tyttöihin”, hän pyysi. Hän ei sanonut sisariini? Ennen hän olisi sanonut niin.
Myönnyin vain siksi, että hän raahasi minut mukaansa. “Tytöt tässä on Issy, hän on samalla englannin tunnilla kanssani”, Alice esitteli. “Te olette varmaan Alicen ja Edwardin sisarina”, tervehdin tekopirteästi. Ehkä hieman liian teko. Punapäältä meni pasmat sekaisin. “Mistä tunnet Edwardin?”, hän kysyi hyökkäävästi. En pitänyt hänen omistavasta sävystään. “Olemme samalla biologian kurssilla”, totesin.
Punapää rauhoittui hieman. “Olen Rosalie ja tämä on Edwardin tyttöystävä Sheila”, Rose sanoi. Tukahdutin murahdukseni ennen kun se karaksi huuliltani. “Ei oikeastaan”, Alice melkein murisi. “Sheila on Rosalien sukulainen, joka pitää Edwardista.” ”Heistä tulee pari, halusit tai et Alice”, Rose murahti. Minä murisin. Kaikki katsoivat minuun. Esitin kun en tietäisi.
Istuimme kahvilaa. “Oletko kiinnostunut minun Edwardistani?!” Sheila kysyi hyökkäävästi. “Voi enhän minä toki
sinun Edwardistasi”, tokaisin korottaen ‘sinun’ sanaa. Alice loi minuun mielenkiintoisen katseen. “Kuten aiemmin mainitsin, et ole ihminen. Mikä olet?” hän kysyi. “Ihan kun et sitä tietäisi Alice”, sanoin hänelle lämpimästi hymyillen.
jatkuu...
Kommentteja?