Kirjoittaja Aihe: Lohduttamisen jalo taito (Sirius/Remus, sallittu)  (Luettu 3931 kertaa)

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Nimi: Lohduttamisen jalo taito
Kirjoittaja: minäpä minä, eli pihlajanmarja
Ikäraja: sallittu
Paritus: Remus/Sirius, mutta se ei ole pääosassa
Tyylilaji: draama
Juoni lyhyesti: Rhea on Remusta kaksi vuotta nuorempi pikkusisko, joka tuntee menettävänsä veljensä kokonaan tämän kolmelle kovaääniselle ystävälle. Erään keskustelun vahingossa kuultuaan hänen pettymyksensä vain pahenee. Onneksi krapulainen James Potter tulee lohduttamaan!
A/N: Rhea on itse keksitty hahmo, ja Remuksen pikkusisko. Tämä osallistuu FF10:een sanalla 5.Siirtymä, ja Syrjästäkatsojan tarina-haasteeseen. Kommentointi on ihan sallittua. (:

Rhea Lupin istui kotitalonsa portailla ja letitti ruskeita, paksuja hiuksiaan. Villiintynyt ruohikko hänen edessään kimalteli aamukasteessaan ja tunnelma oli rauhallinen. Tämän takia Rhea oli herännyt aikaisin joka aamu sillä viikolla. Pojat nukkuivat pitkään, varsinkin, jos he olivat livistäneet edellisenä iltana pubiin ja tulleet takaisin vasta kolmen aikaan aamuyöllä kiiveten sisään ikkunasta – joka johti valitettavasti Rhean huoneeseen, eikä Remuksen, niin kuin pojat olivat luulleet. Näin oli käynyt edellisenä yönä. Rhea oli siristellyt silmiään huoneen hämärässä valossa ja nähnyt neljä poikaa, jotka kompastelivat sisälle kukin pidättäen nauruaan.
”Jatka sinä vaan nukkumista, pikkusisko”, Remus oli sanonut ja heilauttanut kättään laiskasti. Rhea oli katsellut kolmea muuta poikaa. James ja Peter eivät olisi varmaankaan pysyneet pystyssä, jos eivät olisi nojailleet toisiinsa, mutta Sirius ja Remus näyttivät olevan vain pienessä hiprakassa. Rhea oli katsellut Siriusta hetken toivoen, ettei kukaan huomaisi. Pojan sotkuiset hiukset ja naurusta sirrillään olevat silmät saivat Rhean vatsaan kihelmöivän tunteen. Sirius katsoi suoraan Remukseen, ja näytti siltä kuin he olisivat jakaneet jonkun yksityisen vitsin. Rhea oli jo melkein ehtinyt tuntea kateutta veljeään kohtaan, mutta silloin Sirius oli kääntynyt katsomaan häntä ja iskenyt silmää huomatessaan Rhean tuijottavan heitä. Rhea oli punastunut ja kääntänyt kylkeä toivoen, että pojat lähtisivät huoneesta.

Mutta nyt pojat olivat nukkumassa, eivätkä varmastikaan heräisi ennen puolta päivää. Niinpä Rhealla oli koko aamupäivä aikaa nauttia hiljaisuudesta. Rhea ymmärsi tietenkin, miksi hänen vanhempansa olivat iloisia siitä, että Remuksella oli ystäviä, joiden kanssa viettää aikaa lomillakin. Rhea itse ei muistanut mitään siitä, kun hänen veljeään oli purtu, olihan hän ollut vasta kolmevuotias, mutta hän muisti, että hänen lapsuutensa täyttyi vanhempien huolestuneista keskusteluista. He olivat pelänneet, että Remuksesta tulisi ulkopuolinen. Mutta ei, ei Remus ollut se ulkopuolinen. Hänellä oli kolme maailman parasta ystävää, ja he muodostivat niin tiiviin jengin, ettei mukaan ollut tunkeutumista. Ennen Remus oli kertonut kaiken Rhealle. Nyt hän vain pörrötti satunnaisesti siskonsa hiuksia tai toivotti hänelle hymyillen hyvää huomenta silloin, kun he sattuivat aamupalapöytään samaan aikaan. Se sai Rhean tuntemaan itsensä pikkulapseksi. Eikä hän ollut pikkulapsi. 14-vuotiaana hän tiesi aivan hyvin, milloin häntä ei haluttu mukaan. Silti häntä loukkasi, että Remus piti noita kolmea läheisempinä kuin omaa siskoaan.

Rhea huokaisi ja pyöritteli valmistuneen lettinsä päätä sormiensa ympärillä. Hänellä ei tietenkään ollut mukana mitään, millä hiukset olisi saanut solmittua. Hän yritti pitää lettiä kasassa sormillaan, nousi seisomaan ja meni takaisin sisälle. Hän hiippaili nukkuvan talon läpi omaan huoneeseensa ja nappasi pöydältä kuminauhan. Sekin kelpasi aivan hyvin. Hän oli lähdössä takaisin ulos, kun kuuli ovensa takaa vaimeata keskustelua.
”-pakko nauraa, kun he heräävät. Sillä määrällä alkoholia heidän olonsa täytyy olla karmiva.”
”Nyt meillä on aikaa olla kahdestaan. Eikä kukaan ole katsomassa…”
”Rhea herää kyllä yleensä aikaisin. Pitää olla varuillaan.”
”Minusta tuntuu, että hän tietää jo.”
”Mitä? Mikset ole sanonut mitään?”
”En minä ole varma. Rauhoitu, Kuutamo. Minulla on vain sellainen epäilys. Viime yönä kun me tuijotimme toisiamme hänen huoneessaan, hän katsoi meitä. Ja punastui, kun huomasi, että minä huomasin.”
”Älä sano, että teit mitään typerää!”
”Minä vain iskin hänelle silmää. Älä näytä noin skandalisoituneelta!”
”Sirius, tuossa iässä sinun pitäisi jo tietää, että on hyvin harvoja neljätoistavuotiaita tyttöjä, jotka eivät reagoisi millään tavalla sinun silmäniskuusi.”
”Tiedän yhden kuusitoistavuotiaan pojan, joka ei ainakaan pysty sitä vastustamaan…”
Rhea kuuli veljensä naurahtavan pehmeästi. Sitten äänet vaimenivat pikkuhiljaa ja lopulta hän kuuli ulko-oven kolahduksen. Koko keskustelun ajan hän oli pitänyt kuminauhaa kädessään tajuamatta solmia hiuksiaan. Kaikki pettymys ja kiukku olivat pakkautuneet hänen kurkkuunsa ja hänen silmiään poltti. Remus piti häntä pelkkänä typeränä neljätoistavuotiaana tyttönä, joka oli mennyt rakastumaan Sirius Mustaan niin kuin joka ikinen muukin ihminen tällä maapallolla. Ehkä hän olikin typerä. Miten hän ei ollut tajunnut että Remus – Remus ja Sirius –

Rhea istui sänkynsä reunalle ja antoi kyynelten tulla. Hän ei tiennyt, itkikö hän enemmän Siriuksen takia, vai oman veljensä. Hänestä tuntui, että nyt veli oli lopullisesti viety häneltä. Sen hän oli tiennyt, että oli sula mahdottomuus, että Sirius olisi kiinnostunut hänestä, mutta hän oli luullut, että sentään Remus arvosti häntä. Sen sijaan Remus vain naureskeli hänelle hänen selkänsä takana! Rhean nyyhkytykset tuntuivat tarpeettoman kovaäänisiltä. Typerä neljätoistakesäinen tyttö itki tietenkin jokaisen pikkujutun takia.
Yhtäkkiä ovi avattiin ja krapulaisen näköinen James Potter katsoi hämmentyneenä huoneeseen. ”Anteeksi – minä luulin että tämä on vessa – mikä sinulla on?”
Rhean hämmästykseksi James ei kääntynyt ympäri nähdessään hänen itkevän, vaan käveli huoneen poikki, istui hänen viereensä ja kietoi kätensä veljellisesti hänen olkapäidensä ympäri.
”Remus ei pidä minusta enää”, hän sanoi, ja tunsi itsensä lapselliseksi. ”Ennen hän kertoi minulle asioita – nyt hän kertoo kaiken teille. Varsinkin Siriukselle.”
James rutisti varovasti Rheaa.
”Ehkä hän ei vain ole enää tottunut sinulle puhumiseen. Tylypahkassa teillä on omat piirinne. Ja sinä olet muuttunut parina vuotena niin paljon, että Remus ei enää tunne sinua niin hyvin. Siksi hän ei kesälomallakaan osaa enää jutella kanssasi.”
”Mistä sinä sen tiedät?” Rhea kysyi ja nosti katseensa vanhempaan poikaan. Jamesin silmäpussit olivat näkemisen arvoiset.
James kohotti olkapäitään.
”Minä vain tiedän. Ja jos sinä luulet, että me viemme Remuksen sinulta, ajattele mieluummin niin päin, että nyt sinulla on kolme veljeä lisää.”
”Sirius on liian hyvännäköinen veljekseni”, Rhea sanoi ja halusi saman tien vetää sanansa takaisin. Jamesin huulilla väreili hetken hymy, mutta Rhea oli kiitollinen siitä, että hän osasi peittää sen ajoissa.
”Hän on kyllä varattu”, James vain huomautti.
”Minä tiedän”, Rhea sanoi synkeästi. ”Satuin kuulemaan äsken keskustelun, joka asian minulle paljasti, ja jota en tosiaan olisi halunnut kuulla.”
”Kuulostaa liiankin tutulta”, James sanoi ja irvisti. ”Ne kaksi ovat raivostuttava pari. Minulla on muuten myös monen vuoden kokemus siitä, että olen ihastunut henkilöön, joka ei välitä minusta tippaakaan, joten heidän lepertelynsä eivät aivan saa minun oloani paremmaksi.”
”Ehkä meidän pitäisi perustaa tukiryhmä”, Rhea sanoi.
”Kuulostaa ihan hyvältä, siskoseni. Sitä ennen voisin pestä hampaat. Usko pois, et halua tällaista makua suuhusi ikinä.”
James nousi sängyltä ja hymyili Rhealle vielä viimeisen kerran, ennen kuin lähti pois huoneesta. Rhea näki punaiset kasvonsa vastapäisellä seinällä olevalta peililtä. Hänen naamansa ilmeisesti näytti yhtä märältä kuin hän tunsi sen olevan. Rhea hymyili peilikuvalleen. Oli ihan mukavaa omistaa pari ylimääräistä isoveljeä.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2011 21:46:19 kirjoittanut pihlajanmarja »
I've got blisters on my fingers!

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Vs: Lohduttamisen jalo taito
« Vastaus #1 : 26.05.2010 20:18:53 »
Oi, Kiiruna, kiitos ihanasta kommentista! Eipä tuosta paljon huomaa sitä, että oot nukkunut huonosti. :D Tosi kiva, että pidit Rheasta, niin oikeastaan pidän minäkin. En oo pitkään aikaan kirjoittanut OC-hahmojani mihinkään ficceihin, ja oon tyytyväinen tähän. Jostain vain pälkähti päähäni kuva tytöstä talon portailla letittämässä ruskeita hiuksiaan... ^^ Rhea-nimen nappasin hissan kirjasta. Romulus ja Remushan perustivat Rooman, Rhea oli heidät sudelle kasvatettavaksi luovuttanut äiti.

James vain jotenkin ilmestyi sinne lohduttamaan Rheaa samalla kun kirjoitin, enkä minä voinut häntä estää. Kyllä nää hahmot on vaikeasti hallittavia. ;D Hyvä että krapulainen James onnistui naurattamaan, minuakin vähän hihitytti, kun häntä kirjoitin. (Syynä saattoi olla kellonaika ja unenpuute, mutta kuitenkin. :D) Kiva muuten kun lainailit lempikohtiasi, niitä on aina hauska nähdä kommenteissa.

Kiitos itsellesi kommentista, ja toivottavasti pilkut häviävät! :)
I've got blisters on my fingers!

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Vs: Lohduttamisen jalo taito
« Vastaus #2 : 27.05.2010 14:12:20 »
Hih, Mustalupiini, tosi kiva kun tykkäsit! Ja hyvä kun toteutti haastettasi hyvin.

Sirius on ♥

Kiitos kommentista. :)
I've got blisters on my fingers!

Munis

  • ***
  • Viestejä: 827
  • Räpyläjalkainen, muniva toimintakone
Vs: Lohduttamisen jalo taito
« Vastaus #3 : 11.08.2010 20:37:42 »
Aww!
Okei, yritän uudestaan.
Tämä oli ihan hirmuisen söpö ficci! Sirius silmäniskuineen oli ihana (en mäkään pistäisi pahakseni jos se tulis tänne iskemään mulle silmää köh) ja kovin Siriusmainen. Pidin myös ajatuksesta, että Remuksella on pikkusisko. Suloista ja täysin toimivaa. (Millä logiikalla Sirius onkin muka kirjoissa ainoa kelmi, jolla on sisaruksia?) Tuo tietynlainen omistamisenhalukin oli pikkusiskolta varsin ymmärrettävää.
Mutta James! Maailman ihanin, harvoin varmasti tulee ylipäänsä kukaan kaverinsa pikkusiskoa lohduttamaan, mutta James olisi varmasti yksi sellaisista henkilöistä joka tulisi.
Tykkäsin myös tuosta, kuinka tuo hiusten letitys, jolla ficci alkoi, tuli esiin uudestaan vielä pari kertaa.
Ficin otsikko on mielestäni vähän satumainen ja sopii ficin tunnelmaan mielestäni tosi hyvin.
Minäkin haluan neljä kelmiveljeä. :< Tuo on varmaan ihan totta, että jos isoveljellä (tai siskollakin miksei) on niin läheisiä ystäviä kuin kelmit ovat toisilleen, niin varmasti pikkusisaruksetkin voivat saada heistä jotain lisäveljiä tai -siskoja.
Aww, kiitos kovasti tästä.
I've been to London, seen seven wonders
I know to trip is just to fall

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Vs: Lohduttamisen jalo taito
« Vastaus #4 : 11.08.2010 20:58:50 »
Kiitos kommentista Munis! :) Kiva että ficci oli toimiva, itsekin olen tosi tyytyväinen tähän ficciin. Neljä kelmiveljeä olisi aika siistiä, vaikka toisaalta voisi olla aika rasittavaa pidemmän päälle, kun ne olisi koko ajan keksimässä lisää kepposia sun muita. Niin ja kiva että James onnistui siun mielestä hyvin, tuo Rhean lohdutuskohtaus kun oikeastaan kirjoitti itse itsensä, James vain ilmestyi sieltä ovensuusta krapulaisena mutta suloisena. :D

Kommenttisi piristi, kiitos vielä kerran. :)
I've got blisters on my fingers!

Winifred

  • Nuorallatanssija
  • ***
  • Viestejä: 496
  • © Sara Sofia
    • Ad surdas auras canere
Vs: Lohduttamisen jalo taito
« Vastaus #5 : 20.12.2010 21:29:06 »
Kommentinkerjäyksestä, iltaa. Pahoittelen, että meni näin viimeiseen iltaan, mutta toisinaan käy näin.

Kommentinkerjäys tekee tosiaan omalla kohdallani tehtävänsä siinä suhteessa, että saan aina luettavaksi ficcejä, joillaisia en normaalisti lukisi. Sillä en yleensä lue ficcejä, joissa on OC hahmo pääosassa (tai suuressa osassa muutenkaan), sillä jotenkin olen oppinut kammoksumaan OC hahmoja (koska hyvin usein niistä tulee Mary Sue tyyppisiä ja inhoan MS hahmoja). Mutta voin todeta, että Rhea oli iloinen yllätys. Rhea ei ole Mary Sue, päinvastoin hyvin moniulotteinen hahmo, jolla on hyvin realistiset tuntemukset. Tämä oli mukavaa luettavaa, sillä Rheaan pystyi samaistumaan hyvin. En itse veljeä omista, mutta kerroit Rhean tunteista ja ajatuksista niin taitavasti, että pystyin samaistumaan siihen mustasukkaisuuteen, ihastumiseen ja pettymykseen siitä, että menettää. Rhea oli siis hyvin rakennettu ja uskottava hahmo, ja täytyy kehua sinua siitä. Hyvin olet hahmon luonut ja pitänee sanoa, että tämä luo hieman uskoa OC -hahmoihin! Ehkei peliä ole menetetty MS:lle : D

Ficin idea on mielenkiintoinen siinä mielessä, että tilanne on oikeastaan hyvin arkinen. Mustasukkaisuus sisaruksesta (tai vaikka ystävästä) on varmasti hyvin monelle tuttu, samoiten se, että nuoruuden ihastus on sellainen komistus, johon ei itsellä ole kuitenkaan mitään saumaa. Kuvaat tälläistä "tavallisen ihmisen tunteita" hyvin ja sujuvasti, mikä teki tämän lukemisesta mielekästä. Se, mistä erityisesti pidin tässä ficissä oli se, että toit esille sen, ettei Rhea ajatellut ollenkaan itse muuttuneensa. Monesti hahmot analysoivat itseään niin monipuolisesti ja ottavat huomioon oman muutoksensa ja niin pois päin, mutta tietyllä tapaa tämä, että Rhea ei ollenkaan huomioinut omaa muutostaan ja käyttäytymistään, oli paljon uskottavampaa. Ei se neljätoistavuotias kaikkista näkökulmista osaa asiaa tarkastella.
Henkilöhahmojen dialogi oli myös sujuvaa, eikä töksähdellyt ollenkaan, mikä monipuolisti kerrontaa ja toi uusia ulottuvuuksia. James oli muuten jotenkin omalla tavallaan ihanan IC, voin hyvin kuvitella Jamesin krapulaisena juttelemassa kaverinsa pikkusiskolle. Hellyyttävää (ja kyllä minäkin sen Jamesin lohduttamaan ottaisin (; )

Lainaus
Yhtäkkiä ovi avattiin ja krapulaisen näköinen James Potter katsoi hämmentyneenä huoneeseen. ”Anteeksi – minä luulin että tämä on vessa – mikä sinulla on?”
Pakko lainata, koska tykkäsin tästä. Jotenkin luonnollista, että James saattaisi krapulaisena erehtyä vessaan johtavasta ovesta. Luonnollista ja realistista, siitä pidän ja tässä sitä oli paljon.

Kokonaisuudessaan varsin suloinen ja uskottava fic. Oli mainiota luettavaa, kiitos siitä (:
Just keep your head to the sunlight so you won't see the shadows .

I'll be dancing with myself.

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Vs: Lohduttamisen jalo taito
« Vastaus #6 : 01.01.2011 14:47:35 »
Mitä, enkö ollutkaan vastannut tähän kommenttiin? No, nyt pitää kyllä korjata virhe. :D Kiitos ihan älyttömästi noin pitkästä kommentista, Winifred! Oon itsekin tyytyväinen siihen, millainen Rheasta tuli, kiva ettei sinustakaan vaikuttanut miltään Mary Suelta. En oo kauheasti aiemmin omia hahmoja ficceihin lisännyt, joten kiva että tämä "kokeilu" onnistui ihan hyvin. :) Ja kiva että tarina oli muutenkin mielestäsi todenmukainen! Siun kommentti on ihana ja piristi päivää, kiitos siitä. ♥
I've got blisters on my fingers!

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 951
Vs: Lohduttamisen jalo taito
« Vastaus #7 : 17.02.2011 13:44:56 »
Pitipä lukea tämäkin, kun lupauduin lukemaan tämän jatko-osaa :D (No okei, pakko myöntää, että luin tämän ensin, mutten vain jaksanut heti kirjoittaa kommenttia.)

Tässä oli jotain hyvin, hyvin suloista. Olit onnistunut tavoittamaan tunnelman aivan ihanasti: saatoin niin aistia tuon lämpimän kesäaamun, kun kaikki muut nukkuvat ja Rhea istuskelee yksin letittämässä aikansa kuluksi hiuksiaan. (Ja se on aika hyvä saavutus, kun ottaa huomioon, että ulkona on se -20 astetta pakkasta!)

Sirius/Remus on paritus, josta en pidä sitten lainkaan, mutta jonka ihmiset jotka sitä kirjoittavat, onnistuvat aina tekemään jotenkin hyvin… söpöksi. Ja niin myös tässä. Vaikka kuinka inhoan sitä, mietin tässä lähinnä, että ovatpas nuo kaksi söpöjä, kun niillä on ihan omat juttunsa.

Rhean reaktio oli aivan loistava, ja muutenkin koko ficin idea oli todella aidontuntuinen. Saatan niin hyvin kuvitella neljätoistavuotiaan tytön ajattelevan tismalleen noin jostakin Siriuksen kaltaisesta: ihastuu, mutta tietää ettei toivoa ole, mutta toivoo silti — ja sitten saa silmäniskun! Ja totta kai seuraavaksi tulee se murskatotuus, veljestä ja ihastuksesta samaan aikaan — voiko pahempaa enää ollakaan! Myös kaikki muut hahmot olivat ihan uskomattomalla tavalla IC, mistä oikeastaan yllätyin (hyvin positiivisesti). Remusta parempaa isoveljeä on vaikea kuvitella, mutta on myös hyvin helppo kuvitella tässä kuvattu — varmaankin tahaton — etääntyminen. Ja Sirius nyt oli aivan oma itsensä! Kaikista eniten yllätyin kuitenkin Jamesista, jonka kuvittelen itse juuri tismalleen tuollaiseksi. Tyttö raukka itkee, joten totta kai James lohduttaa, ja vielä noin luontevasti (ja totta kai siitä kehittyy jotain muutakin, heheh ;))
Never regret something that once made you smile.

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Vs: Lohduttamisen jalo taito
« Vastaus #8 : 17.02.2011 17:27:15 »
Aww, kiitos (tästäkin) kommentista, nominal. :) Tosi kiva että pidit noin paljon! Kiitos kehuista. :>
I've got blisters on my fingers!