No nyt on tämä kirjoitettu valmiiksi, vaikka varmaan jonkin verran täytyy vielä muokkailla
Kommentteja kuitenkin kovasti kaipaisin!
Luku 20
Vahingossa kuultuaHarry halusi ottaa kaiken irti siitä, että hänen isänsä oli Tylypahkassa. Hän ja Neville juttelivat tälle, ja hiljalleen Nevillekin alkoi olla rennompi ja puhua niin kuin hän yleensä Harrylle puhui. Heidän vieressään Sirius näytti nuokkuvan ja tai jopa olevan syvässä unessa pää pöydällä.
”Alkaa olla jo pimeää”, James sanoi. ”Teidän pitäisi varmasti mennä makuusaleihin. Kaikki muut paitsi sairasvuoteiden äärellä olevat ovat jo lähteneet.”
”Niin kai sitten”, Harry sanoi. ”Minä olisin halunnut vielä hyvästellä äidin, ettei hän vain lähde ennen kuin ehdin sanoa mitään.”
James nyökkäsi. ”Totta. Hänkään ei ilahtuisi. Menehän sitten häiritsemään häntä.”
”Oliko tuo ironiaa?” Harry kysyi. Hänelle oli aina teroitettu, ettei vanhempia saanut häiritä kesken työn.
James nauroi. ”Oletko oppinut uuden sanan? Ei, ei se ollut. Mene vain.”
Harry viittasi Nevillen tulemaan mukaansa, ja yhdessä he lähtivät erään vuoteen äärellä seisovan Lilyn luokse. He olivat puolimatkassa, kun salin ovista asteli sisään Dumbledore, joka katsoi suoraan salin etuosaan.
”Minulla on asiaa”, hän sanoi syvällä äänellä, joka kantoi koko salin poikki. James nousi saman tien ylös ja tarttui Siriusta olkapäistä. Sitten Dumbledore katsoi tarkemmin ympärilleen ja huomasi sekä koko Weasleyn perheen että Harryn ja Nevillen ja ne muutamat muut oppilaat, jotka yhä olivat vuoteiden ääressä. ”Oppilaiden tulee mennä makuusaleihinsa”, Dumbledore sanoi rauhallisella äänellä ja katseli kaikkia vuoron perään. Harrysta tuntui kuin katse olisi porautunut hänen lävitseen – se ei ollut vihainen eikä toruva katse, mutta vaativa. ”Teidän olisi pitänyt jo olla siellä. No niin, menkäähän siitä.”
Kaikki tottelivat lainkaan kyseenalaistamatta. Rohkelikkoja oli muutama kolmas- ja neljäsluokkalainen Harryn, Nevillen, Ronin, Fredin, Georgen ja Percyn lisäksi. Ilmeisesti sen takia Percy koki velvollisuudekseen johdattaa heidät kaikki yhdessä makuusaleihin, sillä hän osoitteli valvojaoppilaan pinssiään ja pyysi kaikkia seuraamaan häntä.
”Ihan kuin me emme osaisi itse omaan makuusaaliin”, Harry mutisi Nevillelle.
”Hei, kaverit”, sanoi Ron, joka oli jättäytynyt hieman veljistään jälkeen ja tullut heidän luokseen.
”Hei”, Harry sanoi. ”Miten sinun isäsi voi?”
Ron kohautti olkiaan. ”Kai hän paranee. Niin sinun äitisi ainakin sanoi, että ’mahdollisuudet vaikuttavat kohtalaisen hyviltä’. Hän vain näytti niin…”
Harry ja Neville nyökkäsivät. He molemmat tajusivat, mistä Ron puhui: poissaolevuudesta. Kun herra Weasley vain makasi paikoillaan tekemättä elettäkään, vaikka mitä olisi tapahtunut hänen ympärillään. Melkein kuin olisi kuollut, muttei kuitenkaan.
”No”, Harry sanoi yrittäen lohduttaa, ”minun äitini on johtava parantaja Mungossa taikavahinkojen osastolla, joten hän kyllä varmasti tietää, mitä tekee.”
Ron näytti siltä kuin olisi vasta tajunnut jotain. ”Ahaa, siksi äiti siis sanoi, että isä ei saisi missään parempaa hoitoa. Minä kun luulin, että se liittyi johonkin muuhun. Mutta… hyvä.”
Harry vain nyökkäsi ja jätti mainitsematta, että Mungossa heillä olisi ollut saatavana suoraan kaikki ne liemet ja muut, mitä osa loukkaantuneista varmasti tarvitsisi.
Heillä ei ollut mitenkään erityisen kiire makuusaleihin, vaan he maleksivat portaita hitaasti ylöspäin. Percy oli niin tohkeissaan itselleen määräämästään tehtävästä, ettei huomannut, vaikka he kolme jäivät jälkeen.
”Me emme saaneet ruokaa tänään”, Ron sanoi. Siitä Harry päätteli, että tämä alkoi olla jo oma itsensä. ”Ihan tosi, kuinka koko koulullinen oppilaita saatettiin vain jättää ilman ruokaa? Minulla on kiljuva nälkä.”
”Ehkä meidän pitäisi mennä pyytämään keittiöstä ruokaa”, Harry ehdotti. Ron ja Neville katsoivat häntä kuin hullua.
”Ja miten sinä sen ajattelit tehdä?” Ron kysyi.
”En minä tiedä, miten sinne mennään”, Harry sanoi, ”Isä ja Sirius usein puhuivat käyneensä siellä. Kotitontut ovat kuulemma todella anteliaita…”
”Onko täällä kotitonttuja!” Ron puuskahti. ”No se selittääkin kaiken. Ja vielä monta! Huhhuh.”
”Mutta miten sinun isäsi ja Sirius ovat päässeet keittiöön?” Neville kysyi.
”Niin, johan sanoin, etten tiedä. Ehkä meidän pitäisi mennä kysymään heiltä.”
”Dumbledore käski meidät pois”, Neville muistutti.
Hetken aikaa he seisoskelivat puolivälissä marmoriportaita miettien, mitä tekisivät. He olivat siinä yhä, kun suuren salin suljetut ovet avautuivat valtavasti pamahtaen. Ulos rynnisti Sirius, jonka kasvot olivat niin kalpeat, että hän näytti lähes aaveelta.
”Älä sinä yritä koskea minuun!” hän karjui suureen saliin ja osoitti sinne etusormellaan.
Sitten hänen perässään asteli James, jonka kasvoilla oli äärimmäisen pahoitteleva ilme ja joka osoitti taikasauvallaan suoraan Siriusta. ”Kuuntele nyt, Anturajalka”, hän sanoi rauhallisella äänellä. ”Se on sinun omaksi parhaaksesi.”
”Minä sanoin EI!” Sirius karjaisi ja kaivoi kaapunsa taskusta oman taikasauvansa.
”Sinä et ajattele selkeästi!” James huusi.
”Mihin me olemme joutuneet, jos paras ystäväni yrittää sitoa minut!” Sirius huusi niin lujaa, että Harry näki, kuinka sylki lensi hänen suustaan.
”Me olemme joutuneet tilanteeseen, jossa sinä olet typerä!” James huusi. ”Katso nyt itseäsi! Ethän sinä edes pysy pystyssä!” Siinä hän oli enemmän kuin oikeassa. Sirius horjahteli vaarallisen näköisesti ja joutui ottamaan useita haparoivia askelia taaksepäin säilyttääkseen tasapainonsa, mutta siitä huolimatta hän jatkoi huojumistaan.
”Minä pysyn pystyssä”, Sirius sanoi, mutta hänen äänensä ei ilmeisesti enää riittänyt huutamaan kuten äsken, ”kun minä sanon niin.”
Hän horjui yhä vain enemmän ja enemmän, ja James osoitti häntä taikasauvallaan ja mumisi jotain. Sirius näpäytti omaa taikasauvaansa hämmästyttävän tarkasti tilanteeseen nähden, ja punainen valosuihku lensi suoraan kohti Jamesin rintaa.
”Varjelum”, James mutisi, eikä taika osunut häneen.
Sirius siristi silmiään. ”Idiootti”, hän sanoi niin hiljaa, että Harry juuri ja juuri sai sanasta selvää. Sitten Siriuksen jalat mitä ilmeisimmin pettivät alta, sillä hän alkoi kaatua. Ennen kuin hän ehti maahan asti, Jamesin taikasauvasta syöksähti kasa köysiä sitomaan hänet, ja samaiset köydet nostivat hänet ilmaan leijumaan.
Harry ei ajatellut, mitä teki, vaan lähti saman tien kävelemään portaita alas.
”Sirius…” hän mutisi ja katsoi kauhistuneena tajutonta kummisetäänsä.
”Harry!” hänen isänsä huudahti. ”Mitä sinä täällä teet? Sinun piti mennä makuusaliin!”
”En ehtinyt vielä sinne asti”, Harry sanoi ja tuijotti yhä edelleen Siriusta kauhusta jäykkänä. Eihän hänen kummisetänsä ollut kuollut? Eihän se ollut mahdollista?
”Mitä täällä tapahtuu?” kuului miehen ääni jostain Harryn takavasemmalta. Sekä Harry että James käännähtivät äkkiä katsomaan, kuka puhui.
Se oli professori Kirvalas, joka näytti hyvin varautuneelta ja piteli taikasauvaansa esillä. James kohotti itsekin taikasauvansa, vaikka kyseessä sentään oli Tylypahkan opettaja. Kirvalas katsoi suoraan Jamesia, ja Harry tajusi, ettei tämä luultavasti edes nähnyt hänen olevan siellä, sillä oli pimeää ja hän seisoi varjoissa.
”Hyvää iltaa, professori”, James sanoi kohteliaasti. ”Meillä oli tässä vain pieni välikohtaus, joka on nyt ohitse.”
”Millainen välikohtaus?” Kirvalas kysyi selvästi kiinnostuneena.
”Voi, ei mitään kummempaa kuin kahden ystävyksen välinen pieni sanaharkka”, James sanoi.
”Niinkö?” Kirvalas kysyi ja katsoi merkitsevästi ilmassa leijuvaa erittäin vahvasti sidottua Siriusta.
James ei näyttänyt häiriintyvän. ”Niin juuri. Mitä sinä teet täällä yksin?”
”Olen käytävävartiovuorossa”, Kirvalas sanoi.
”Ai?” James kysyi hämmästyneenä. ”Minä luulin, että teitä oli aina kolme kerrallaan? Ja muistan ystäväni kertoneen, että olet vuorossa vasta loppuviikosta.”
Kirvalas nyökkäsi hymyillen. ”Oletpa sinä hyvin perillä Tylypahkan asioista.”
James kohautti olkapäitään ja katsoi edelleen odottavasti Kirvalasta.
”Kyllä, me partioimme kolmisin, ja kyllä, olen loppuviikosta vuorossa. Professori Tomuna pyysi minua kuitenkin vaihtamaan tämän päivän vuoron kanssaan – hänellä oli jotain menoa, ilmeisesti vanha ystävä tuli vierailulle Tylyahoon, ja hän halusi mennä tapaamaan tätä. Joka tapauksessa vaihdoimme vuoroja. Professorit McGarmiwa ja Verso olisivat olleet tänään myös vuorossa, mutta…” Kirvalas katsoi merkitsevästi kohti suurta salia. ”He estyivät.”
”Ah, aivan, totta”, James sanoi ja näytti mietteliäältä. ”Kuule, en usko, että on hyvä, jos partioit yksin. Toki on aika epätodennäköistä, että kuolonsyöjät päättävät tulla näin pian uudestaan, mutta minusta emme voi ottaa sitä riskiä. Jos käytävävalvojalle käy jotain, eikä kukaan ole viemässä viestiä eteenpäin…”
”Mutta mies hyvä, kuka muka ehtisi lähteä partioimaan?”
”Olen ihan varma, että meiltä liikenee väkeä. Ei ehkä opettajia, mutta taatusti joku muu. Ihan hetki vain.” James oli huutamassa suureen saliin, mutta juuri silloin kaksi punatukkaista nuorta miestä käveli rennosti ulos ovesta.
”Bill ja Charlie”, Harry kuuli Ronin sanovan jossain takanaan.
”Anteeksi”, pidempi miehistä sanoi, ”emme voineet olla kuulematta keskusteluanne. Me lähdemme mielellämme mukaan partioon – johan siitä onkin aikaa, kun olemme päässeet kuljeskelemaan näillä käytävillä.”
”No mutta loistavaa!” James huudahti. ”Minä vien Siriuksen Dumbledoren hoiviin. Jatkakaa te tästä. Hyvää yötä!”
Kirvalas nyökkäsi kahdelle nuorukaiselle, ja kolmisin he lähtivät kohti tyrmiä. James sen sijaan oli jo saanut leijutettua Siriuksen suureen saliin, kunnes hän muisti puolivälissä portaita yhä vain seisovan poikansa.
”Harry”, hän sanoi kääntymättä. ”Makuusaliin. Nyt.”
Harrysta tuntui melkein siltä kuin hän olisi havahtunut jostain transsista, niin keskittynyt hän oli ollut katsomaan, mitä alhaalla tapahtui. Nyt hän kuitenkin säpsähti ja lähti pikaisesti kipittämään Ronin ja Nevillen luokse. Nämä loivat häneen muutamia merkitseviä katseita, mutta Harry ei halunnut puida asiaa juuri nyt, vaan lähti määrätietoisesti kohti Rohkelikkotornia.
Seuraavana aamuna Harrysta tuntui käsittämättömältä, että linnassa oli ylipäätään ollut taistelu. Kaikki tuntui niin normaalilta: oppilaat parveilivat oleskeluhuoneessa ja kiirehtivät aamupalalle äänekkäästi jutellen. Harry ei lainkaan tiennyt, olisiko heillä koulua normaalisti. Neville uskoi vakaasti, että kaikki jatkuisi kuten tavallisesti, kun taas Ron oli sitä mieltä, että heidän pitäisi saada vapaata järkytyksen takia.
Suuressa salissa oli jälleen neljä tupapöytää. Aamiaista syödessään Harry huomasi, että kaksi olisi riittänyt mainiosti. Pöydät olivat suunnilleen puolillaan, sillä niin moni oli lähtenyt kotiin – tai muutaman oppilaan tapauksessa loukkaantunut.
”Huomio”, kuului edestä opettajien pöydän luota. Se puolestaan oli erittäin täysi ja sinne oli jouduttu lisäämään monia tuoleja, ja Harry tajusi sen johtuvan siitä, että kiltalaisia istui pöydän ääressä. Vanhempiaan hän ei kuitenkaan nähnyt. Puhuja oli Dumbledore, joka seisoi pitkänä ja parrakkaana ja vaikutusvaltaisena, ja Harry tajusi, ettei edes muistanut, milloin olisi nähnyt hänet aamiaisella. ”Kaikki yrttitiedon ja muinaisten riimujen tunnit on peruttu siihen asti, kunnes toisin ilmoitetaan. Muut oppitunnit pidetään normaalisti.”
”Eikä!” Neville voihkaisi. ”Meidän piti tänään päästä sitomaan kuunherjaajan varsia!”
”Ainakin meillä on heti aamulla vapaata”, Ron sanoi.
Neville näytti yhä surkeaa naamaa. ”Mutta päivän ainoa kiva tunti peruuntui. Olisi saanut olla ihan mikä tahansa muu! Eivätkö he muka saaneet ketään sijaista, jos Verso on kerran loukkaantunut?”
”Niin, ja saivatko he muka kaikille muille aineille sijaiset?” Harry kysyi. ”Ainakin McGarmiwa oli loukkaantunut, ja minusta näin Matoisa-Lankunkin.”
”Ehkä he ovat parantuneet jo”, Ron sanoi.
”Kunpa Versokin paranisi…”
Vaikka Neville kuinka toivoi muuta, heillä oli ensimmäinen tunti vapaata. He ehtivät juuri ja juuri nähdä, kuinka Hermione juoksi hermostuneen näköisenä kirjastoon. Suurin osa muista heidän luokkatovereistaan söi pitkään aamupalaa ja pohti, mitä tekisi. Suuren salin katto oli pilvinen, ja ulkona satoi räntää.
”Meillä on parikin esseetä palautettavana tälle viikolle”, Neville sanoi järkevästi, joskaan ei lainkaan innostuneesti.
”Jos sinä tosissasi ehdotat, että tekisimme niitä tämän ylimääräisen vapaan aikana, voit mennä loppupäiväksi Hermionen kanssa istumaan”, Ron sanoi.
Harry nyökkäili mukana, muttei voinut olla huomaamatta, että Ron oli alkanut käyttää Hermionesta etunimeä. Toki he tunsivat tämän huomattavasti paremmin, mutta Harrysta tuntui silti, että etunimen käyttäminen viittasi hieman liian ystävällismielisiin väleihin. Joka tapauksessa se tyttö aikoi tulla pilaamaan hänen joululomansa.
”Mitä sinä sitten haluat tehdä?” Neville kysyi.
”Pelata vaikka räjähtävää näpäystä tai jotain”, Ron totesi.
”Hei”, heidän lähistöllään istuva Seamus sanoi, ”kuulitteko te siitä, että täällä loukkaantuneita kiellettiin menemästä Mungoon?”
”Mitä?” Harry älähti. ”Miten niin voi muka tehdä?”
Seamus kohautti hartioitaan. ”En tiedä sen enempää. Dean kuuli sen joltain ylempiluokkalaiselta juuri ennen kuin lähti kotiin, ja sen kaveri seurustelee jonkun korpinkynnen kanssa, ja ilmeisesti tämän ystävä tai sisko tai veli tai joku on loukkaantuneiden joukossa. Heitä yritettiin kuulemma siirtää Mungoon eilen yöllä, mutta he eivät saaneet mennä sinne.”
”Mutta missä he sitten ovat?” kysyi Ron, joka näytti säikähtäneeltä.
Seamus kohautti jälleen hartioitaan. ”Kuten sanoin, en tiedä sen enempää. Mutta eikö olekin outoa?”
Siitä he kaikki olivat samaa mieltä.
”Kai tänne sitten tuli jotain parantajia apuun?” Harry kysyi huolissaan. Eihän hänen äitinsä voinut yksin hoitaa niitä kaikkia, kun niin moni oli kuitenkin vahingoittunut ilmeisen vakavasti.
Seamus pudisteli päätään. ”Ei ketään. Mungo oli ikään kuin irtisanoutunut koko jutusta. En tajua, miksi. Huh, onneksi siellä ei ollut ketään minun läheistäni.”
”Hyvähän sinun on puhua”, Ron mutisi. Hän oli aivan kalpea.
”Mennään etsimään heidät”, Harry sanoi päättäväisenä. ”Jos heitä ei otettu Mungoon, he ovat jossain täällä. Minä haluan tietää tästä lisää.”
”Oletko nyt ihan varma?” Neville kysyi.
”Mitä muutakaan me tekisimme?” Ron tuhahti. Harrya hymyilytti, kun hän oli saanut niin vahvasti Ronin tuen
”Mutta linna on valtava”, Neville sanoi. ”Mistä me muka aloitamme?”
”Sairaalasiivestä”, Harry päätti, ja sinne he lähtivät.
Matkalla he ehtivät jutella paitsi taikasairaala Mungosta, myös siitä, että monet kiltalaiset olivat istuneet opettajien pöydässä. Ron ja Harry tunsivat heistä monia nimeltä, mutta Neville ei juurikaan. Se oli Harryn ja Ronin mielestä erityisen kummallista ottaen huomioon, että kaikki aivan satavarmasti tunsivat Nevillen.
”Etkö ole koskaan kysynyt isoäidiltäsi heistä?” Ron ihmetteli kuultuaan, että monet olivat käyneet Nevillen kotona.
Neville kohautti olkiaan. ”En tullut ajatelleeksi. Kaikki tuntuivat vaativan minulta jotakin ja en halunnut, että pettäisin heidät… Jotenkin se oli helpompaa, kun en tiennyt heistä enempää.”
”Miten sinä muka voisit pettää kenetkään?” Harry kysyi.
”Helposti”, Neville sanoi. ”Kaikki odottavat minun olevan jotenkin hirmu hyvä taikomaan ja kaikkea, vain koska Voldemort tappoi vanhempani ja yritti tappaa minutkin. Mutta minä en osaa mitään, vaikka opiskelen kuinka kovasti.”
”Ei kukaan voi odottaa, että olet jotenkin loistava taikomaan”, Ron tuhahti. ”Sinähän vasta aloitit koulun!”
Harry oli ihan hiljaa, koska jos hän oli rehellinen, hän oli kieltämättä odottanut Nevillen olevan jotenkin erikoinen. Hän oli omasta mielestään parempi koulussa kuin Neville, vaikka Neville olikin tunnollisempi. Mutta toisaalta Ron oli ihan oikeassa: ei kukaan voinut odottaa Nevilleltä mitään erityistä. Tämä oli kuitenkin ihan tavallinen poika, kuten Harry oli saanut huomata.
”Älä välitä muiden odotuksista ja mielipiteistä”, hän sanoi, koska halusi sanoa jotakin, mikä piristäisi Nevilleä. Hänen äitinsä oli usein antanut hänelle nämä nimenomaiset neuvot, ja Harry uskoi, että hänen äitinsä oli oikeassa.
”Mummi aina sanoo, että minun pitää täyttää odotukset”, Neville sanoi apeana.
”Mummisi on tyhmä”, Ron tokaisi. Harry tuijotti Ronia ihmeissään, sillä hän ei itse olisi koskaan mennyt sanomaan noin toisen huoltajasta, käyttäytyi tämä miten tyhmästi tahansa. Neville ei kuitenkaan näyttänyt loukkaantuvan, ja he unohtivat keskustelun, sillä he saapuivat juuri silloin sairaalasiiven ovelle.
He seisahtuivat hetkeksi oven eteen ikään kuin pohtiakseen, mitä tehdä seuraavaksi. Sitten Ron kuitenkin veti kerran henkeä ja marssi suoraan ovesta sisään.
Sairaalasiipi oli täysin autio. Harry ei ollut käynyt siellä vielä kertaakaan, mutta hän oli olettanut, että siellä olisi sänkyjä sairaita varten. Siellä ei kuitenkaan ollut mitään muuta kuin verhoja, jotka oli vedetty seinän viereen. Hetken niitä tarkasteltuaan Harry päätteli, että ne oli tarkoitettu vedettäviksi sänkyjen ympärille – sänkyjen, joita ei ollut.
Ron ja Neville seisoivat myös hiljaa hetken. Sitten Neville sanoi:
”Selvästikään he eivät ole täällä.”
Niinpä heidän oli pakko lähteä pois ja mennä etsimään jostain muualta. He yrittivät järkeillä todennäköisintä sijaintia isohkolle joukolle ihmisiä, eivätkä keksineet mitään muuta kuin jonkin tyhjän luokkahuoneen.
”Mutta sen on oltava iso”, Harry sanoi.
”Niin, mikäli he ovat kaikki samassa huoneessa”, Neville totesi.
Se sai heidät jälleen alkupisteeseen. Totta kai potilaat saattoivat olla eri luokkahuoneissa, eikä heidän silloin ollut mieltä etsiä vain isoimmista. Eivätkä he sitä paitsi edes tienneet, mitkä huoneista olivat isoja.
”Okei, minulla on ajatus”, Neville sanoi hetken tuloksettoman pohdinnan jälkeen. ”Kuvitellaan, että heidät on pitänyt siirtää suuresta salista johonkin helposti ja nopeasti. Kuka muka silloin lähtisi kiipeämään portaita? Uskon, että he ovat jossain ensimmäisessä kerroksessa.”
Harry ja Neville nyökkäsivät. Se kävi järkeen. Niinpä he palasivat ensimmäiseen kerrokseen ja seisoivat hetken suuressa salissa miettien, mitä tehdä.
Juuri silloin kaksi punatukkaista nuorta miestä käveli marmoriportaita alas. Kesti hetken ennen kuin Harry tunnisti heidät samoiksi henkilöiksi, jotka olivat lähteneet Kirvalaksen kanssa yöpartioon.
”Huomenta, Ron!” toinen heistä huusi.
”Charlie!” Ron tervehti. ”Mitä te täällä teette?”
”Aijaijai”, lyhyempi, ilmeisesti Charlie, torui. ”Olepa vähän kohteliaampi isoveljellesi. Tiedä vaikka, jos hän laittaa sinut jälki-istuntoon.”
Ron nauroi. ”Et sinä sellaista voi tehdä.”
”Niinhän sinä luulet”, Charlie sanoi ja näytti Harryn mielestä kovin tyytyväiseltä itseensä.
”Tiedätkö, Ron, onko tuolla enää aamupalaa tarjolla?” pidempi punapää kysyi. Hänellä oli pitkät hiukset, jotka olivat siististi poninhännällä.
”Ei hajuakaan”, Ron sanoi. ”Miten niin?”
”Idiootti”, Charlie mutisi. ”Olisiko vaikka siksi, että minä ja Bill haluamme aamupalaa?”
”Miksi te vasta nyt sitä olette hakemassa?”
”Koska, ihan vain tiedoksesi, me olemme olleet koko yön kävelemässä ympäri käytäviä, jotta pidämme huolen, että esimerkiksi juuri sinä olet turvassa.”
”Ai niin, tehän menitte professori Kirvalaksen kanssa”, Ron muisti äkkiä.
Se sai Billin ja Charlien kurtistelemaan kulmiaan. ”Miten sinä sen voit tietää?”
Ron kohautti olkapäitään. ”Tiedänpähän vain. Tiedättekö te, missä kaikki loukkaantuneet ovat?”
”Tiedämme”, Bill sanoi. ”Mutta mistä sinä tiedät, mitä me teimme yöllä?”
”Missä he ovat?” Ron kysyi.
”Kerron heti, kun kerrot, mistä sinä tiedät, että lähdimme Kirvalaksen kanssa käytävävahdeiksi.”
”Ette te voi olla kertomatta minulle, missä minun isäni on!”
”Etkä sinä voi olla kertomatta meille, mistä tiedät. No niin, kakista ulos.”
Ron vilkaisi Harrya ja Nevilleä, jotka kohauttivat olkapäitään lähes samanaikaisesti. Ei sillä ollut väliä, vaikka Ronin veljet saisivatkin tietää.
Ron huokaisi. ”Hyvä on. Seisoimme portaissa, kun lähditte.”
”Kuulitteko te kaiken?” Charlie kysyi silmät hämmästyksestä selällään. Hän näytti Harryn mielestä hieman huolestuneemmalta kuin hänen olisi pitänyt.
”Ja näimme myös”, Ron sanoi.
”Nähtiinkö teidät?” Bill tiukkasi.
Ron pudisteli päätään. ”Tai no, Harryn isä näki Harryn, mutta ilmeisesti kukaan muu ei huomannut meitä.”
Sekä Bill että Charlie hengähtivät syvään ja näyttivät rentoutuvan.
”Hyvä”, Bill totesi.
”Miksi?” Ron kysyi.
Hänen veljensä käyttäytyivät aivan kuin hän ei olisi sanonut mitään. ”Loukkaantuneet”, Bill kertoi, ”ovat kolmannessa luokkahuoneessa oikealla, kun kävelette tuonne käytävään.” Hän osoitti ensimmäisen kerroksen käytävää, joka kulki seinänvierustaa ulko-ovesta vasemmalle.
”Kiitos”, Ron sanoi, ”mutta miksi on hyvä, ettei meitä nähty? Emme me olleet luvattomasti ulkona, emme vain olleet ehtineet oleskeluhuoneeseen asti.”
”Olisit voinut saada jälki-istuntoa”, Charlie sanoi yksinkertaisesti. ”Nyt me menemme syömään, jos ruokaa vain on. Hyvää päivää.”
”Nähdään iltapäivällä”, Bill huikkasi ja seurasi veljeään kohti salia.
Ron oli ärtynyt. ”Kamalaa ylisuojelevaisuutta! Miksi minä olisin saanut jälki-istuntoa? Ja mitä väliä sillä on, kun olen jo saanut? Ikään kuin he eivät koskaan olisi olleet jälki-istunnossa!”
”Miksi se toinen – Bill – sanoi, että nähdään iltapäivällä?” Neville kysyi.
”En minä vain tiedä”, Ron sanoi. ”Ehkä hän tarkoitti illallista tai jotain vastaavaa.”
Luokkahuone, jossa loukkaantuneet olivat, oli aivan täynnä. Siellä oli sänkyjä vieri vieressä, ja jostain kuului kummallista huminaa. Ilma oli sakeampaa kuin käytävässä, ja siellä tuoksui pistävältä ja raikkaalta samaan aikaan. Harry nyrpisti nenäänsä.
Herra Weasleyn sänky oli lähimpänä ovea. Hänet oli helppo tunnistaa punaisesta tukasta sekä elottomasta olemuksesta. Ron pysähtyi heti isänsä viereen, ja Harry ja Neville jäivät siihen myös. Herra Weasley näytti täysin vahingoittumattomalta, kunhan vain ei liikkunut lainkaan. Hänen nenänsä alla oli viivana jonkinlaista paksua vihreää voidetta, joka tuoksui piparmintulta.
Kukaan ei puhunut mitään, sillä Ronin ilme oli niin huolestunut, ettei kukaan keksinyt mitään sanottavaa. He kuuntelivat pelkkää huminaa ja yrittivät olla katsomatta Ronin kasvoja. Äkkiä kuului oven kolahdus ja askeleita, mutta aivan toisesta suunnasta – luokkaan täytyi olla toinenkin ovi. Samalla alkoi kuulua pientä loiskahtelua ja kiihtyneitä kuiskauksia.
” – viitsi, eivät he voi niin tehdä, minä kyllä sanon heille – ”
”Ihan turha yrittää, eivät he kuuntele ketään. Sain vain sen yhden puolustautumismahdollisuuden. Ja miten he muka sinua uskoisivat muutenkaan, kun sinutkin on potkittu pihalle.”
”Äh, Lily, älä muistuta – ”
”En sanonut, että se olisi sinun syysi.”
Harry puri kieltään. Kuiskaaminen ja kummallinen humina sekä loiskahdukset olivat saaneet hänet ensin ymmälleen, mutta tietenkin hän tunsi nämä äänet. Neville näytti hieman kauhistuneelta, sillä hänkin oli tainnut tajuta, ketkä huoneeseen olivat tulleet.