terkku, valtaisat kiitokset aivan ihanasta kommentista! Ei se lainkaan tönkkö ollut (: Ja suurkiitokset, että lainasit tuon Kalkaros-kohdan. Pahemmanlaatuinen moka minulle sattunut! (Parasta tässä toki on se, etten ole tajunnut sen olevan noin iso, vaikka useampi siitä on kommentoinut...) Kai se on vain niin selkäytimessä, että Kalkaros opettaa liemiä! Ja sitä hän ei tosiaankaan tässä ficissä tee. Koska tuo virhe nyt on ollut tuolla niin pitkään ja kaikki ficciä seuranneet ovat sen sieltä lukeneet, en viitsi koko kohtaa kirjoittaa uudestaankaan...
Voi, Resonanssi, kiiiitos! :') Heh, voin kertoa, että mulla ei ole tapana lopettaa ficcejä kesken
Tätä ennen olen kirjoittanut tasan yhden piiiiiitkän ficin, ja siinä oli jossain vaiheessa joku vuoden tauko, mutta jatkoin sen kuitenkin loppuun! Älä siis huoli (: Ja muuten kommenttisi oli niin ihana, että minä vain täällä punastelen. Hagrid IC! Awww, kiitos!! Olen liian häkeltynyt vastatakseni paremmin, joten kiitos vain tsiljoonasti!
hiekkapaperi, kiitän! (: Minusta tuntuu vähän epäilyttävältä alkaa parittaa 11-vuotiaita toisilleen, mutta saa nyt nähdä, en ole vielä päättänyt...
Jee, pitkien lukujen kannattaja,asiaa!
Jo, no, itsekin vähän epäilin tuota Harryn luihuiskammoa, mutta tulin siihen tulokseen, että pakkohan hänen on niitä pelätä, kun hän on kuitenkin joka kerta jäänyt alakynteen isompiaan vastaan eikä pahemmin vielä osaa tehokkaita taikoja. Suurkiiiiiiiitokset kommentistasi!
Anturajalka93, tosi kiva, että pidit Siriuksesta! (: Ja mitäää, ovatko huispaukset la? :DDD No, nyt sitten eivät ole
Olen missannut koko jutun! Kiitos kovasti kommentistasi! (:
Luku 13
Taikaministeriö painostaaLauantaina Harry sai oppia, että kun hänen kummisetänsä päättää toimia, se tapahtuu nopeasti.
Lauantaiaamuisin aamiaiselle sai saapua paljon vapaammin omaan tahtiin kuin arkipäivisin, ja väsyneenä tähtitieteiden takia valvomisesta Harry nukkui pitkään. Itse asiassa niin pitkään, että jopa Ron heräsi ennen häntä, mikä nyt oli ihme sinänsä. Ron ja Neville olivat myös saaneet loistavan idean herättää Harry pommittamalla häntä likaisilla sukilla, joihin oli langetettu haisuherja.
Joka tapauksessa, kun Harry oli huuhtonut ällöttävältä mädän kalan ja ihmisen erinäisten eritteiden sekaiselta löyhkäävää naamaansa vartin, he lopulta pääsivät aamiaiselle. He olivat niin myöhässä, että pöllöposti oli jo tullut. Kun Harry istui paikoilleen, Rohkelikon pöydän toisessa päädyssä päivystänyt pöllö kuitenkin lehahti siivilleen ja liisi suoraan Harryn olkapäälle. Jo siitä tajusi, että se oli Tylypahkan hyväkäytöksinen pöllö: muut olisivat varmasti närkästyneet hänen myöhäisestä saapumisestaan ja nokkaisseet korvalehteä.
Harry otti hämmentyneenä kirjeen pöllön jalasta. Ensin hän ajatteli, että se olisi hänen vanhemmiltaan, jotka olivat tajunneet lähettää hänelle postia ilman Bertietä. Hän kuitenkin tunnisti Siriuksen käsialan saman tien.
Harry,
olen mennyt hoitamaan muutamia asioita. Palaan Tylypahkaan vielä tämän päivän puolella, ja silloin meidän pitää nähdä. Sinun pitää pysytellä linnan sisällä ja poissa vaikeuksista, jooko. Uskon, että pystyt siihen, jos vain haluat. Yritän ehtiä takaisin ennen illallista. Odottele kutsua Dumbledorelta.
SiriusHarry näytti kirjeen Ronille ja Nevillelle, jotka lukivat sen yhtä aikaa. Molempien silmät laajenivat hämmästyksestä viimeisen lauseen kohdalla.
"Ei kai pöllön katoaminen nyt niin ihmeellinen asia voi olla?" Neville kysyi mutta kuulosti vähän siltä, ettei itsekään aivan uskonut sanoihinsa.
"He varmasti luulevat, että se liittyy johonkin isompaan juttuun", Harry mutisi. Se tuntui hänestä aika pelottavalta.
Ron nyökkäsi. "Sillä on varmaan jotain tekemistä sen kanssa, mitä Fredille ja Georgelle kävi Tylyahossa."
"No", Harry totesi ja kääri kirjeen rullalle ja laittoi taskuunsa. "Minä kuitenkin varmaan noudatan tällä kertaa ihan oikeasti Siriuksen neuvoa. Jos hän ei kerran ole täällä, kuka muka tulee apuun, jos isot luihuiset päättävät taas käydä meidän kimppuumme."
"Hyvä pointti", sanoi Neville.
"Tahtoisinpa vain tietää, mitä niille yksille kävi", Ron mutisi. "Downic, Malfoy, keitä ne muut olivatkaan..."
"No, ainakaan ne eivät nyt ole täällä meitä ahdistelemassa", Harry totesi yksinkertaisesti.
Juuri, kun Ron oli lopettamassa syömistään, suuren salin ovet avautuivat. Paikalla oli enää muutamia oppilaita, sillä aamiainen loppuisi tuossa tuokiossa. Harry, Ron ja Neville olivat ainoat Rohkelikon pöydässä lukuun ottamatta jotain seitsemäsluokkalaista tyttöä, joka oli syventynyt huolestuneen näköisenä Päivän Profeettaan.
Harry vilkaisi automaattisesti oville, mutta käänsi sitten pikaisesti katseensa. Hän alkoi saman tien supattaa ystävilleen.
"Se on Hermione Granger! Älkää katsoko, hän näytti ihan melkein kauhistuneelta, kun näki meidät."
Totta kai Ron katsoi, mutta kääntyi sentään pian pois.
"Hän ei näytä olevan ihan kunnossa", Ron totesi, ja oli oikeassa. Fyysisesti Hermione näytti ihan normaalilta, mutta hänestä huomasi, että hän oli itkenyt paljon. Lisäksi hän näytti siltä, että yritti olla mahdollisimman itsevarman näköinen, mutta epäonnistui surkeasti.
"Minun käy häntä sääliksi", Neville totesi hyvin vilpittömästi. "Miettikää nyt, millaista olisi tulla tänne ja olla saamatta yhtäkään ystävää."
"Mutta se johtuu vain hänestä itsestään", Ron sanoi.
Harry ei vastannut heti mitään. Hänen täytyi myöntää, että hän oli tullut joskus pohtineeksi asiaa - ei nyt tietenkään tosissaan, koska kyllähän oikeasti oli uskonut saavansa ystäviä. Mutta se pieni mahdollisuus yksin jäämisestä oli kuitenkin välillä ennen Tylypahkaan tuloa kummitellut hänen mielessään...
"Minua pelotti, että kaikki vihaisivat minua", Neville sanoi suoraan. "Minulla ei ole koskaan ollut erityisemmin ystäviä, koska mummi ei pahemmin ole antanut minun olla muiden kanssa. Siksi oli tosi kivaa, että tutustuin teihin kahteen. En osannut odottaa, että mitään tällaista sattuisi."
Ron ja Harry olivat hiljaa, ja Nevillekin näytti vaivaantuneelta.
"Tai siis..." hän sanoi, muttei jatkanutkaan.
Vielä hetken oli hiljaista, mutta sitten Harry rykäisi. "Oikeastaan minusta tuntuu, että olet oikeassa, Neville."
"Ai missä?" Ron kysyi. Hän kuulosti hieman anteeksipyytävältä, aivan kuin hänestä olisi noloa myöntää, ettei hän aivan pystynyt seuraamaan keskustelua.
"Tuota..." Harry aloitti. "No, siis... siinä mitä hän sanoi. En minä tiedä."
He olivat taas vaiti. Äkkiä Neville näytti rohkaisevan mielensä, ehkä siksi, ettei kukaan ollut käännyttänyt häntä pois, vaikka hän oli puhunut niin syvällisiä.
"Minusta tuntuu, että meidän pitäisi yrittää puhua Grangerille", hän sanoi. "Sitä varmaan sinäkin tarkoitit, Harry?"
"Jaa, niin..." Harry sanoi vähän epäröiden. "En minä tiedä."
"No", Neville sanoi päättäväisesti. "Minä ainakin aion yrittää olla hänelle ystävällinen."
Se näytti ratkaisevan jotain. Ron huokaisi ja sanoi: "No, kai minäkin sitten. Mutta lopetan saman tien, jos hän ei osoittaudukaan kivaksi, niin kuin Sirius väitti! Jos sieltä tulee yksikin kommentti siitä, kuinka minä en muka osaa jotain mitä neiti täydellinen osaa, saatte jatkaa yksinänne."
Neville hymyili. "Sovittu."
He eivät kuitenkaan aloittaneet liian hankalasti, uskotellen itselleen, etteivät vain halunneet häiritä Grangerin aamupalaa. Kun he lähtivät pöydästä, he kävelivät Grangerin ohitse. Neville hymyili ystävällisintä hymyään ja sanoi "Moi."
Granger hätkähti ja vilkaisi heihin säikähtäneenä kuin odottaen jatkoa. "M-moi", hän vastasi sitten niin hiljaa, että sitä tuskin kuuli.
"Moi", Harry ja Ron sanoivat yhtä aikaa ja lähtivät sitten kiireesti pois Neville hieman heidän perässään kulkien. Hermione Granger näytti hyvin hämmentyneeltä omena puolimatkassa suuhun.
Suurimman osan päivästä Harry, Neville ja Ron viettivät oleskeluhuoneessa. Ulkona oli sellainen sää, joka enteili hyvin aikaista lumentuloa sinä vuonna: oli hurjan kylmää ja tuulista ja harmaata. Linnan lähes kaikki ikkunat loistivat kullankeltaista valoa, eikä ulkona näkynyt ketään. Kun Harry katsoi oikein tarkasti, hän kuitenkin näki valopisteen kaukana, ja tiesi sen olevan Hagridin mökki, jonka hän oli nähnyt muutaman kerran vilaukselta kasvihuoneille mennessään.
Kun Hermione Granger saapui aamupalalta, kaikki ensiluokkalaiset kääntyivät katsomaan häntä. Silloin Neville kuitenkin teki jotain hyvin urheaa.
"Hei, Hermione", hän sanoi ja meni sillä hetkellä äärimmäisen säikähtänyttä Hermionea vastaan. "Kuule, minä olen ihan surkea taikajuomissa."
Vastaukseksi Hermione inahti jotain erittäin epäselvää.
"Joo, niin, mietin, että haluaisitko sinä auttaa minua tekemään tutkielmaa. Sinä kun tunnut osaavan siitä niin paljon..."
Loppuja Harry tai muutkaan eivät kuulleet, sillä Hermione käveli hyvin määrätietoisesti makuusaleihinsa. Kun Harry sattui vilkaisemaan Hermionen kasvoja tämän kääntyessä kiipeämään portaita ylöspäin, hän kuitenkin huomasi, että pieni hymynväre kareili tämän huulilla.
Neville sitä vastoin näytti hyvin tyytyväiseltä itseensä, kun hän saapui takaisin ystäviensä luokse.
"No?" Ron kysyi.
"Jaa, en teistä tiedä, mutta minusta ainakin on ihan kiva saada joku tuollainen superihminen auttamaan minua taikajuomien tutkielmassani tänään illemmalla. Saatan jopa saada hyvän arvosanan ainaisten säälipisteiden sijaan."
"Varmasti hän tekee minunkin tutkielmani", Ron sanoi. "Aion olla niin ystävällinen, ettei hän voi kieltäytyä."
Harry ei sanonut mitään. Hän mietti, missä oikein olisi iltapäivällä, jos hänen kerran pitäisi odottaa Dumbledorelta viestiä.
Kello oli jo ylittänyt neljän ja lähestyi uhkaavasti viittä. Harry alkoi olla yhä varmempi siitä, että Sirius joutuisi siirtämään sen mitä hänellä ikinä olikin mielessään seuraavalle päivälle, kun muotokuva-aukko heilahti auki ja kaikki hiljenivät hämmentyneinä.
"Harry!" Sirius sanoi lujaan ääneen. "Alahan tulla."
Sirius näytti hyvin vakuuttavalta pitkässä mustassa matkaviitassaan, kun hän seisoi suorana ja vaikutusvaltaisena ja kaiken kaikkiaan hyvin pätevän näköisenä. Hänellä oli taikasauva kädessään, eikä kukaan halunnut mennä hänen lähelleen, kun ei osannut tulkita, millä tuulella hän oli. Harry oli kuitenkin tuntenut kummisetänsä niin pitkään, että tulkitsi ongelmitta: Sirius oli huolestunut.
"Nähdään", Harry sanoi Nevillelle ja Ronille ja meni sitten puolijuoksua Siriuksen luo.
"Mutta Sirius", Harry kysyi, "eikö minun pitänyt odottaa kutsua Dumbledorelta eikä sinulta?"
"Minä olen se kutsu. Nyt, nopeasti."
Sirius heilautti muotokuvan auki niin reippaasti, että Lihava leidi älähti.
"Kuules nyt, Musta, ei minua tarvitse paiskoa! Kuinkahan monta kertaa olen pitänyt sinun salaisuutesi, mitä? Jotain käytöstapoja nyt, kuules, vaikket enää oppilas olisikaan!"
"Pahoitteluni, arvoisa leidi", Sirius sanoi hyvin kohteliaasti ja sai taulussa olevan naisen punastumaan. Harrya nauratti.
"No niin, Harry", Sirius sanoi. "Ei hukata turhaan aikaa."
Eivätkä he tosiaan hukanneet. Sirius harppoi pitkillä jaloillaan niin nopeasti, että Harryn oli hölkättävä pysyäksen mukana. Lisäksi Sirius kulki aivan ihmeellisiä reittejä: hän availi kuvakudoksia, painoi pari kertaa haarniskan kättä saaden aikaan aukon seinään. He kulkivat varmaan seitsemää eri salatietä, joista Harry ei ollut koskaan kuullutkaan, eikä kulunut kuin pari minuuttia, kun Harry tajusi heidän olevan ruman kivihirviön edessä.
"Tuulihattu", Sirius sanoi, ja portaat rehtorin kansliaan vyöryivät esiin.
Harry alkoi tuntea perhosia vatsassaan, kun he kiipesivät kierreportaita ylös. Hän ei yhtään tiennyt, mitä odottaa.
Ainakaan hän ei odottanut sitä, että hetkeä ennen kuin he pääsivät ovelle asti, Sirius äkkiä pysäytti hänet kädellään. Harry seisahtui ja oli juuri kysymässä syytä heidän pysähtymiselleen, kunnes hän tajusi, että kansliasta kuului kovaäänistä puhetta.
"Mutta professori!" tuttu ääni valitti. "Minusta meidän pitäisi kyllä tarkistaa tyttö. Hänellehän on voinut käydä mitä tahansa. Emmekö me muka epäile kuolonsyöjien puuhaavan jotain - eikö juuri sen takia käytävillä vartioi aina niin moni? Ja varmasti, jos kerran ei ole syytä epäillä mitään, me voisimme partioida yksin, eikä minun tarvitsisi maleksia sen typerän Mustan kanssa."
Sirius irvisti Harrylle, mutta Harrya lähinnä huvitti. Hän tiesi, ettei Sirius ottanut tuollaisia tosissaan. Hän myös tajusi, kuka puhuja oli: professori Kirvalas.
"Musta on osoittautunut oikein hyödylliseksi ja päteväksi", professori Dumbledore sanoi. "Niinpä joudunkin pyytämään sinua nyt poistumaan, sillä olen sopinut tapaamisen hänen kanssaan."
"Luotat johonkin ministeriön entiseen auroriin enemmän kuin henkilökunnan jäseneen?" Kirvalas kysyi epäuskoisesti.
"Tämä on asia, josta emme keskustele. Nyt, jos olisitte niin ystävällinen..."
Ilmeisesti Dumbledore osoitti Kirvalakselle ovea, sillä vain kahta sekuntia myöhemmin ovi avautui ja hyvin nyrpeän näköinen pimeyden voimilta suojautumisen professori marssi ulos. Hän loi äärimmäisen pistävän katseen Siriukseen ja hieman hämmentyneemmän Harryyn, muttei sanonut sanaakaan.
Sirius hymyili Harrylle valloittavasti ja asteli itsevarmasti sisään.
"Iltapäivää", Dumbledore sanoi leppoisasti. "Istukaa toki." Sitten hän heilautti kevyesti sauvaansa, ja hänen pöytänsä eteen ilmestyi yhden tuolin lisäksi toinen.
Harry, joka oli nyökännyt rehtorinsa tervehdykselle, istui hieman epävarmasti. Häntä jännitti nyt toden teolla.
"No niin, Harry", Dumbledore sanoi ja puhui suoraan hänelle. Harry nielaisi sinisten silmien porautuessa jonnekin hyvin syvälle häneen, ja hänestä tuntui, ettei hän olisi voinut katsoa poispäin vaikka olisi halunnutkin. "Sinä varmasti ihmettelet, miksi sinut on tuotu tänne. Sillä aikaa, kun odotamme lisää väkeä saapuviksi, minun lienee syytä selittää sinulle hieman tarkemmin. Kaikkea en tietenkään voi kertoa, mutta sen sinä varmasti ymmärrät."
Harryn teki kovasti mieli väittää vastaan ja käskeä Dumbledorea kertomaan ihan kaikki, mutta eihän hän nyt tietenkään niin voinut tehdä. Dumbledore katsoi häntä niin ymmärtävästi, että äkkiä Harrysta tuntui aivan siltä, että tämä tiesi, mitä hän ajatteli.
"Niin, katsos, Harry. Sinun vanhempasi ja kummisetäsi kuuluvat kiltaan, jota minä johdan, minkä sinä aivan varmasti tiesit. Koska joko sinun tai vanhempiesi lähettämä kirje on varastettu, meidän on syytä epäillä, että kirjeissä oli jotain sellaista, mistä kuolonsyöjät toivoivat hyötyvänsä. Toki toivomme, että he ovat vain luulleet saavansa kirjeistä jotain irti eivätkä todellisuudessa ole hyötyneet millään tavalla, mutta pian saamme sen selville. Näytät aivan siltä, että haluaisit kysyä jotain - kysy pois vain."
Harry henkäisi syvään, sillä hän todellakin paloi halusta kysyä. "Professori - miten te voitte olla varmoja, että kuolonsyöjät ovat vieneet Bertien? Entä jos se onkin vaikka eksynyt tai..."
"Onko sinun pöllösi koskaan eksynyt?" Dumbledore kysyi ja katsoi Harrya vielä syvemmin kuin äsken, vaikka Harry ei ollut tiennyt sen olevan mahdollista.
"Tuota.. ei, mutta onhan sille voinut käydä jotain muutakin."
Dumbledore irroitti nopeasti katseensa hänestä ja hän tunsi olonsa kummallisen helpottuneeksi.
"Niin, niin, totta kai se on mahdollista. On kuitenkin hyvin epätodennäköistä, että fiksu pöllö katoaa reitiltä, jonka se on aiemmin matkannut ongelmitta, että ja että se pöllö kuuluu juuri killan tunnettujen jäsenten pojalle. Tämä on oikeastaan vain arvaus, Harry, mutta pahimpaan on näinä aikoina ikävä kyllä varauduttava."
Harry nyökkäsi. Sitten hänen mieleensä tuli toinen kysymys, ja hän vilkaisi epävarmasti Siriusta ennen kuin uskaltautui esittämään sen.
"Tuota... professori. Saanko minä Bertien takaisin?"
Tällä kertaa Dumbledore katsoi häntä hyvin, hyvin lempeästi.
"Enpä tiedä, Harry, enpä tiedä. Toivottavasti saat."
"Me yritämme etsiä sen", Sirius sanoi kummipojalleen lempeään sävyyn. "Älä huoli. Bertie on urhea pöllö."
"Niin on", Harry sanoi ja huokaisi.
Sen jälkeen syntyi hiljaisuus, jota Harry ei uskaltanut rikkoa. He odottivat jotain, eikä Harry tiennyt, mitä. Harry katseli kaikkia vanhojen rehtorien muotokuvia, jotka puolestaan katselivat häntä. Osa nuokkui kehyksissään, eikä kukaan todellakaan tehnyt mitään jännittävää, joten Harry tunsi olonsa erittäin pitkästyneeksi.
Ikuisuudelta tuntuneen ajan jälkeen Harryn takana olevasta tulisijasta kuului humiseva ääni ja sen lattialle luoma valo muuttui vihreäksi. Harry kääntyi salamana tuolissaan ja ehti nähdä parin vihreän liekin välkähdyksen ennen kuin ne muuttuivat taas tavallisiksi ja jäivät takasta matolle astuneen hahmon peittoon.
"Äiti!" Harry huudahti, säntäsi ylös tuoliltaan ja ryntäsi halaamaan nauravaa naista.
Lily rutisti poikaansa lujasti takaisin ja hengitti tämän hiusten tuoksua aivan kuin Harry hengitti syvään äitinsä tuttua ja turvallista tuoksua. He olivat siinä hetken, kunnes Harry tajusi, missä oli, ja vetäytyi kiireesti pois.
Lily jätti kätensä Harryn hartioiden päälle ja kääntyi katsomaan Dumbledorea, joka hymyili - samoin kuin Sirius, jonka virne oli astetta leveämpi.
"Oikein hyvää päivää, Lily. Hienoa, että pääsit tulemaan." Niine sanoineen Dumbledore loi kolmannen tuolin sauvan sulavalla heilautuksella.
"Päivää", Lily vastasi. "Tulen suoraan töistä." Hän viittilöi Harryn edellään istumaan ja tuli itse perässä. "Enkä voi viipyä kauaa. Pygminkylässä on ollut taistelu, ja Mungo pursuilee haavoittuneita. Ilmeisesti kuitenkin kuolonsyöjät jäivät tällä kertaa häviölle."
Dumbledore nyökkäsi. "Kuulinkin siitä."
Lily nyökkäsi myös, eikä selvästi lainkaan ihmetellyt, että Dumbledore oli jo asioiden tasalla.
"Menkäämme siis suoraan asiaan. Lily - Harry - minun on ikäväkseni pyydettävä teitä kertomaan, mitä kaikkia kirjeissänne luki."
Lily alkoi välittömästi kertoa heidän muutaman kirjeen kattanutta kirjeenvaihtoaan pääpiirteissään. Harrylla ei ollut oikeastaan mitään lisättävää - ainoastaan se, että ilmeisesti hänen vanhempansa olivat saaneet hänen viimeisimmän kirjeensä, mutta hän ei ollut koskaan saanut vastausta siihen.
"Nyt ainakin tiedämme, missä vaiheessa Bertie on viety", Sirius totesi.
"Niin", Dumbledore sanoi. "Harry, ovatko nämä ainoat kotiin lähettämäsi kirjeet, nämä, joita äitisi kuvaili?"
Harry nyökkäsi, mutta muisti sitten jotain. "Ei kun kyllä minä lähetin Siriukselle kirjeen! Junasta, kun tulin tänne."
"Niinpä muuten lähetitkin", Sirius sanoi. "Olikohan siinä mitään sellaista tärkeää, mikä voisi kiinnostaa heitä... En muista tarkalleen, mitä se sisälsi."
"En minäkään", Harry sanoi suoraan.
"Mistä voisit kuvitella kirjoittaneesi?" Lily johdatteli. "Siriushan oli saattamassa sinua asemalle. Mitä sellaista oli tapahtunut sen jälkeen, että siitä ylipäätään riitti asiaa kirjeeseen?"
"Minä taisin kiittää häntä siitä, että hän tuli saattamaan", Harry sanoi. Lily katsoi häntä ylpeänä, ilmeisestikin tyytyväisenä onnistuneesta kasvatuksesta. "Niin, ja varmaan kerroin, että olin Nevillen kanssa samassa vaunussa. Se oli tietty silloin jännää, ennen kuin tutustuin häneen kunnolla, koska hän nyt kuitenkin on Neville Longbottom."
Dumbledore nyökkäsi hyväksyvästi. "Olet ollut suureksi avuksi, Harry."
Harry oli tyytyväinen itseensä, mutta Lily katsoi Dumbledorea säikähtäneenä.
"Luuletko, että..."
Hetken Dumbledore ja Lily katsoivat toisiaan, ja sitten Dumbledore nyökkäsi jokseenkin pahoittelevan näköisenä. Lily nielaisi ja silitti peukalollaan Harryn olkapäätä.
"Kiitoksia teille kaikille", Dumbledore sanoi ja nousi seisomaan. He kaikki nousivat välittömästi myös, ja Lily käveli tulisijalle vetäen Harrya mukanaan.
"No niin, Harry", Lily sanoi aivan takan edessä ja kääntyi katsomaan ainoaa poikaansa. "Minulla ja isällä on ollut sinua kova ikävä."
"Minullakin on ollut ikävä teitä. Teidän olisi pitänyt opettaa minulle, miten tapellaan luihuisia vastaan!"
Lily naurahti huvittuneena. "Onneksi Sirius on täällä, voit yrittää kinuta häntä." Saman tien Lily vilkaisi kanslian ovella seisovaa Siriusta ilmeellä, joka kertoi "varokin, jos menet opettamaan hänelle mitään".
"Joka tapauksessa, Harry", Lily sanoi totisena. "Toivon, että kirjoitat meille jatkossakin. Älä kuitenkaan käytä enää pöllöpostia, äläkä kirjoita mitään Nevillestä, jooko?"
"Miten minä sitten voin muka kirjoittaa?" Harry kysyi ihmeissään.
"Anna kirjeet Siriukselle, hän toimittaa ne meille. Ja annetaan Nevillelle salanimi, jooko?"
"Voidaanko kutsua häntä herra X:ksi?" Harry innostui ja sai äitinsä taas nauramaan.
"Se olisi varmaan liian läpinäkyvä. Mieluummin joku ihan tavallinen nimi, vaikkapa Ted. Mitä pidät Tedistä?"
"Sehän kuulostaa ihan teddyltä! Teddykarhu..."
"Keksisitkö sinä sitten paremman?"
"Hmm... miten olisi Sean?"
"Se käy oikein hyvin. No niin, minun on nyt mentävä, mutta toivottavasti kuulen sinusta pian! Opiskele ahkerasti ja ole kiltisti, ja katso, ettei Sirius saa istutettua päähäsi mitään typeriä ideoita. Hei vain!"
Hyvästien kohdalla Lily heitti hormipulverin liekkeihin, mutta jäi vielä hetkeksi ennen katoamistaan vilkuttamaan Harrylle. Harry vilkutti takaisin mahdollisimman pitkään, ja kun äiti oli mennyt, hän asteli Siriuksen luokse.
"Menoksi, Harry. Kello on yli viiden, joten minun on saatettava sinut tupaasi."
"Voitko opettaa minulle niitä salareittejä?" Harry kysyi pystymättä hillitsemään innostustaan. Dumbledoren vaimea naurahdus kuului heidän takaansa, kun Sirius laittoi oven heidän perässään kiinni ja lupasi ainakin yrittää opettaa.
He olivat puolivälissä portaita, Harry Siriuksen takana, kun heidän edestään kuului kopisevia askeleita. Sirius pysähtyi kuin seinään ja Harry jäi piiloon hänen taakseen.
"Malfoy", Sirius sanoi kylmästi, ja Harry meinasi nielaista väärään kurkkuun.
"Musta", kuului vähintään yhtä kylmä ääni, joka kuitenkin kuului selvästi vanhemmalle miehelle kuin se blondi luihuinen Malfoy.
"Mitä sinä täällä teet?" Sirius kysyi. "Kuka sinut oikein päästi sisään?"
"Minä", kuului uusi ääni. Ilmeisesti joku mies oli jäänyt Siriukselta huomaamatta.
"Niin, katsos, Musta", Malfoyksi kutsuttu sanoi jäätävällä äänellään. "Ministeriö kuuli, mitä pojalleni ja muille täysin kunnollisille oppilaille oli käynyt, ja he päättivät, että asia ei voi olla niin."
"Herra Malfoy on oikeassa", sanoi se tuntematon ääni. "Tylypahka ja sen myötä Dumbledore on ylittänyt valtuutensa pahemman kerran. Miten voi olla mahdollista, että neljä oppilasta on vain kadonnut?"
"Eivät he ole kadonneet", Sirius sanoi hiljaa.
"Kas kummaa", Malfoy sanoi ivallisesti. "Miten on sitten mahdollista, että minä en voi olla missään yhteydessä poikaani? Luulitteko muka todella, että jättäisin asian tähän?"
"Kuules, Malfoy", Sirius sanoi äkkiä voimakkaammin ja ääni uhkuen sellaista itsevarmuutta, että Harry ei olisi koskaan halunnut joutua sen vastustajaksi. "Poikasi ja muut hänen 'toverinsa' tekivät asioita, joita Tylypahkassa ei missään oloissa suvaita - varmasti ministeriö on samaa mieltä. Sinuna en leuhkisi Dracolle niin sanotuista saavutuksistanne, jotka eivät tule koskaan toteutumaan. Ette tule koskaan onnistumaan siinä, mihin pyritte."
"Mitä sinä oikein vihjaat, Musta?" Malfoy suorastaan kuiskasi kuulostaen nyt äärimmäisen vaaralliselta. "Jos yrität sanoa sitä mitä luulen, voin aavistella, ettet tule säilymään hengissä kovin pitkään. Minun poikaani ei kohdella miten sattuu, ja minä tulin hakemaan hänet takaisin. Jos Tylypahka tukee sinun kaltaistasi roskasakkia, vien Dracon täältä lopullisesti pois."
"Niin olisi varmasti paras", Sirius sylkäisi.
"Pois tieltäni", Malfoy sihisi.
"Mitä, eikö egosi muka mahdu tuosta?" Sirius kysyi pilkallisesti. Malfoy ei enää vastannut, vaan marssi Siriuksen ohi ylös, eikä edes huomannut varjoihin painautunutta Harrya. Toinen mies, joka seurasi Malfoyta, käveli kuitenkin hitaammin ja huomasi äkkiä myös Harryn.
"Öh, päivää vain", hän sanoi hyvin hämmentyneenä ja jatkoi matkaansa. Harry pysyi vaiti, ja kun Sirius lähti hiljaisuudessa kävelemään alas, Harry kipitti nopeasti perään.
Vasta, kun he olivat Tylypahkan autioilla käytävillä, Harry alkoi puhua.
"Kuka se Malfoy oikein oli? Oliko se Dracon isä? Eihän Draco ja ne muut luihuiset nyt tule takaisin tänne? Missä he edes ovat? Ja kuka se toinen oli? Miksi ne pääsivät tänne? Miksi ne menevät puhumaan Dumbledorelle? Miten niin Tylypahka on ylittänyt valtuutensa?"
Sirius huokaisi. "Kai minun on vastattava, mutta et sitten kerro tätä eteenpäin."
"Enkö edes Ronille ja Nevillelle? Heitäkin vastaan hyökättiin!"
"No joo, heille saat kertoa, kunhan kukaan muu ei kuule. Minä pidin huolen, että ne neljä luihuista saivat ansaitsemansa rangaistuksen. He ilmeisesti tiesivät asioista vähän enemmän kuin olisi pitänyt. Harry - tämä on hyvin salaista tietoa, eikä kukaan ulkopuolinen saa kuulla tätä. Ne neljä olivat kuolonsyöjien lapsia."
Harry nielaisi. "Tarkoitatko, että se Malfoy tuolla äsken oli - oli - kuolonsyöjä?" Viimeisen sanan Harry kuiskasi puoliksi kunnioittaen, puoliksi kauhistuneena.
"Kyllä. Mutta kuten sanottu, siitä sinä et saa puhua. Joka tapauksessa, me olemme yrittäneet kuulustella niitä teidän kanssanne tapelleita. Olemme saaneet jotakin irti. Mutta koska emme ole voineet kertoa, mitä olemme tehneet, Lucius on näköjään päättänyt mennä ministeriöön valittamaan. Hän on pelottava mies, varsinkin jos häntä ei osaa vastustaa. Hän on ilmeisesi saanut puhuttua ainakin osan ministeriötä puolelleen, ja vaikuttaa vähän siltä, että ministeriön painostuksen alaisena meidän on pakko luovuttaa lapset takaisin."
"Mutta miksi ette vain sano ministeriölle, että hän on kuolonsyöjä?"
"Se ei ole niin yksinkertaista."
"Miksi muka ei?"
Sirius huokaisi jälleen. "Ministeriö ei välttämättä ole killan puolella. Emme voi tietää. Se on todella monimutkaista, Harry, en voi alkaa selittää sitä."
"Mutta entä miksi Dumbledoren pitää tehdä niin kuin ministeriö tahtoo? Hänhän on kaikista voimakkain velho!"
"Ministeriöllä on valta sulkea Tylypahka", Sirius totesi yksinkertaisesti. "He voivat erottaa Dumbledoren. Ei hän voi sooloilla miten tahtoo, tai muuten hänen pitäisi taistella, eikä siinä ole mitään järkeä. Tämä ei ole niin yksinkertaista kuin luulet, Harry."