Jamie, täältä suolletaan lisää! Myy on kova ja Nipsu tohelo, molemmista on aivan ihana kirjoittaa ^^ Ajattelin tähän seuraavaan vain ottaa vähän erilaisempaa näkökulmaa, ja eri henkilön silmin
Nimi: Valoisa sydän, kuohuava luonne
Ikäraja: S
Tyylilajit: Angst, raapaleita ja tuplaraapaleita
Paritukset: Jonkinasteinen Meri/Majakanvartija/Majakka
Haasteet: Vuosittainen raapalehaaste II
Yhteenveto: Meri vaikutti laskeneen päänsä sinä yönä.Oma sana: Muumit <3 Kuten aina ennenkin. Tuossa syyslomaa edeltävällä viikolla aloitettiin siskon kanssa Muumi-maratoni (kun kipeitä oltiin, tää on perinne :'D) ja kahlailtiin joka jakso läpi. Sain ihan mielettömiä inspiraatioita joistain letkautuksista ja tällainen syntyi sitten majakka-jaksoista. Majakanvartijan näkökulmasta, kuten varmasti tekstistä voikin päätellä.
Valo syttyi tavalliseen tapaansa ja lamppu alkoi pyöriä osoittaen valoa kahteen vastakkaiseen suuntaan. Meri pauhasi vasten rantakallioita kuuluen ylös torniin saakka, ja minä seisoin ikkunan ääressä pieni hymy huulillani. Veden voima pumppasi eloa kehooni ja valo toi tuikkeen silmäkulmiini.
En ole nähnyt laivoja muutamaan viikkoon, mutta tiedän silti tekeväni tärkeää työtä. Sehän tarkoitukseni olikin, etteivät laivat tulleet liian lähelle kareja ja petollisia, vedenalaisia saaria. Ne tulivat esiin aina laskuveden aikaan, mutta nyt ne odottivat uhrejaan vaahtoisten aaltojen alla.
Pyyhkäisin ikkunaa ja värähdin sen viileästä kosketuksesta. Tänä yönä pitäisi lämmittää leivinuuniakin, ja vetää taas yksi viiva sen kylkeen. Niin kuin aina.
Ei laivan laivaa Mikkelinpäivän jälkeen.Seinä oli alkanut tummua kirjoitusteni valtavasta määrästä. Toiselle puolelle uunia olin vetänyt hiilellä viivoja tukkimiehenkirjanpidolla majakkasaarella vietettyjen päivien määrän muistamiseksi. Kuinka monta viivaa, kuinka monta yksinäistä vietettyä päivää...
Meri ei enää tuntunut samalta ja majakkakin vaikutti etääntyneen minusta. Aina ennen se oli saanut mieleni paremmaksi, turvannut oloni, mutta nyt se tuntui kääntäneen valonsa pois minusta. En ollut viikkoon jaksanut nousta valotorniin yöllä ja sytyttää lamppua, sillä mitä hyötyä siitä edes olisi ollut näin hyljeksityssä paikassa.
Tyrskyt eivät ruokkineet intohimoani, tuuli ei tuonut seuraa nurkkiin ja tunsin menettäneeni paljon. En enää edes muistanut, miltä kahvi maistui.
Istuin alakerran nurkassa useita tunteja päivässä, en siivonnut, en syönyt kunnolla. Syksyiset sateet olivat saapuneet, mutta meri ei niistäkään huolimatta kuohunnut entisellä tavalla. Tiesin, ettei minusta enää ollut tähän.
Sinä yönä pakkasin pienen reppuni täyteen tavaroita, joita minulla ei ollut kovin paljoa. Ovi sulkeutui hiljaa naristen enkä katsonut rantaan vievällä tiellä taakseni. Hengitykseni höyrysi jo hieman pakastuneessa yössä ja kurkussa tuntui veresliha työntäessäni venettä merille. Airoista lähti tuttu nariseva ääni, niiden maali halkeili, ja tunsin tikkujen porautuvan kuivaan ihooni. Viileä, suolainen ilma kolotti vanhaa selkääni ja tiesin jalkojani pakottavan siellä, minne lopulta päättäisin matkani.
Meri vaikutti laskeneen päänsä sinä yönä.
Veneen keula rapsahti hiekkaan ja pikkukiviin, ja minä loikkasin vain nilkkoihin ulottuvaan veteen. Vedin veneen paremmin rantaan, sidoin köyden läheisen kiven ympärille ja astuin peremmälle saarta nöyränä. Tiesin olleeni liian kauan poissa, liian kauan halunnut olla ajattelematta paikkaa, jota sentään ennen kutsuin kodikseni.
Nostin katseeni vastahakoisesti ja vilkaisin majakkatornin ylintä kerrosta. Jo kauas alas näki, kuinka lasi-ikkunat olivat tummuneet aikojen saatossa ystävän lähdettyä sieltä kerran pois. Vieläköhän merkintäni näkyivät uunin muurissa?
Rannan läheisyydessä kasvoi kuusia, varsin riutuneita sellaisia. Puutavaraa oli joka tapauksessa tarpeeksi hieman vetoisan mökin rakentamista varten.
Minua hävetti liikaa, jotta olisin voinut enää nousta majakkatorniin johtavaa tietä ylös.
Nousin portaat hitaasti, monien vuosien jälkeen. Muistin jokaisen portaan narahduksen ulkoa, jokaisen painauman ja kolhun. Takanani kuuluivat kevyemmät ja nuoremmat askeleet, jotka seurasivat minua päättäväisesti. Minun oli pakko hymyillä; viime kertaan verrattuna tunsin oloni täyteläiseksi ja... niin, seuralliseksi.
Hivelin lampun kupua varovaisesti, huoneisto tuntui toivottaneen minut tervetulleeksi. Muumit olivat toivoneet näkevänsä majakan valon ja siksi lähteneet soutamaan yönselkään. Olin luvannut sytyttää lampun, mutta käteni tärisivät niin pahasti, ettei siinä oikein tullut mitään.
Ranteeni ympärille ilmestyi pieni, viileä käsi ja minä vilkaisin Touhton suuriin silmiin. Tärinä lakkasi vähitellen ja vedin syvään henkeä ennen vivun vääntämistä.
Kuohuavaa luonnettani valaisi jälleen sydämeni valo.