A/N: Eli vihdoin ja viimein sain tän kirjoitettua :DKirjoitus tahti muuten pienenee nyt, ja olen siitä pahoillani mutta viikolla koulutehtävät vievät aikansa ja viikonloput vietämme taas mökillä
Eli siis lukuja ilmestyy, muttei valitettavasti enää niin tiuhaan tahtiin. Mutta joo, nauttikaa siitä mitä olen rustaillut aikaan
Ja
kerjään pyydän kommentteja
5 Luku:
Katoaminen Albus Dumbledore istui sekaisessa työhuoneessaan ja katseli miettiväisesti jo vanhojen puolikuulasiensa ylitse. Ensimmäistä kertaa elämässään hän ei tiennyt mitä olisi pitänyt tehdä. Pitäisikö hänen puuttua Kelmien kepposeen ja mahdollisesti pilata James Potterin mahdollisuudet Evansin tyttöön, vai katsoa sivusta, miten koulun sääntöjä rikottiin. Rehtoripuoli hänessä käski lopettaa heti tuollaiset typeryydet, mutta hänestä – tai itse asiassa hänen oikean jalkansa isovarpaasta – tuntui että hän vain sotkisi kaiken perusteellisesti puuttumalla Potterin ja Evansin väleihin. Ja yleensä hänen isovarpaansa oli oikeassa.
Remus istui täyttävän aamupalan jälkeen omalla pylvässängyllään ja luki Liemistä tehoavimmat -kirjaa. Sirius teki huoneen puisella lattialla punnerruksia ja James laski kovaan ääneen punnertavan pojan suoritusta. Peter kirjoitti ylös kaikki ainekset mitä heidän pitäisi hankkia monistusliemeen.
”Seitsemän tippaa peikon verta”, Remus luetteloi ja kuunteli miten sulkakynä raapi pergamentin pintaa. ”Kahdeksantoista
Belius Delphia -kasvin kyyneltä, mädäntyneen sipulin kynsiä kolme kappaletta, kohteen kuolaa...”
”MITÄH?” Sirius karjaisi kohottaen päätään ja katsoen silmät pyöreinä Remusta kohti. ”Pitääkö meidän ottaa Ruikulin
kuolaa?”
”Sikäli jos haluamme liemen toimivan”, Remus sanoi tyynesti ja muistutti kiitävän hetken Siriuksen mielestä professori Dumbledorea.
”Minä en sitten sitä kuolaa pyydystä”, Sirius tokaisi ja jatkoi punnerrusta.
”Viisikymmentä!” James kailotti kovaan ääneen.
”HILJAA DIRIVAAKKU!” Lily kirkui seinän toisella puolella.
”Morsiamesi ei taida pitää sinusta”, Peter mutisi hiljaa kirjoittaen edelleen kömpelöä käsialaansa.
”Fletkumadon suolia reilusti, flooperin muna, kolmetoista hairmen piikkiä. Keitä peikon verta kolme päivää sekoittaen sitä koko ajan. Lisää sitten kyyneleet yksi kerrallaan ja anna liekkien osua noidankattilan pohjaan. Sillä aikaa kun liemi kuplii, raasta mädäntyneet sipulinkynnet ja sekoita kohteen kuolan sekaan. Huomaa että jos kohteen kuola on liian paksua, sitä täytyy ohentaa. Ohennus tapahtuu kohteen verellä, koska kuolaan ei saa tulla muuta kuin kohteen DNA:ta. Fletkumadon suolet lisätään yksi kerrallaan liemeen ja heti kun liemi muuttuu vihreäksi, mukaan sekoitetaan kuola ja sipulinkynnet. Flooperin muna rikotaan ja sisälmykset laitetaan liemeen, kun taas kuoret hiotaan kiinni hairmenin piikkeihin. Lopuksi hairmenin piikit sulatetaan liemessä.”
”Jaahas. Ei minulla muuta kysyttävää ole kuin että mikä on flooperi ja mikä on hairmen?” Sirius katseli Remusta ymmällään.
”Onko sillä Anturajalka mitään väliä? Et sinä sitä lientä kuitenkaan tee”, James puuskahti.
”Ja kyllä muuten tekee”, Remus totesi tyypilliseen tapaansa rauhallisena. ”Heti sivun yläkulmassa lukee niin, että niin monta tekijää tarvitaan, kuin niitä kopioita tehdään.”
”Kiva”, kuului nyt Peterin suunnalta.
”Pyytäisitte Lilyn mukaan”, Sirius totesi ja kellahti selälleen.
”Mitä? Anturajalan suusta jotakin järkevää? Olen seonnut.”
”Kuinka niin, Kuutamo?” Sirius loukkaantui ja käänsi selkänsä Remukselle.
”Ei sotketa Lilyä tähän, jooko?”
”Sarvihaara, sinä olet tylsä. Totta kai me otetaan Lily, varsinkin nyt kun minä keksin tämän idean.”
”Ei Lilyä!”
”Sinunhan pitäisi olla onnessasi, että saat lisää aikaa Lilyn kanssa.”
”Miksi juuri LILY?”
”En pysty tekemään lientä yksinkään! Tarvitsen apua joltakulta, ja Lily osaa liemet!” Remus katsoi Jamesia.
”Mutta ei hän suostu mihinkään mistä saisi ongelmia, ja jos joku saa tämän selville, meidät potkitaan koulusta!”
”Sarvihaara, mikä sinua vaivaa?” Peter kysyi tökerösti.
”Minä hitto vieköön RAKASTAN LILYÄ, enkä halua häntä vaikeuksiin!” James häipyi ovet paukkuen.
”Pojalla taitaa olla kuukautiset. Kaikkea sitä näkee”, Remus mutisi itsekseen turhautuneena.
”Siinä meni taas yksi fani”, Sirius sanoi liioitellun surullisesti.
”Kannattakohan meidän sittenkään pyytää Lilyä mukaan? Tai siis jos kerran Sarvihaara hermostuu noin jo pelkästä ehdottamisesta…”, Remus katsoi Siriusta hermostuneena ja näki sivusilmästään miten Peterkin oli kohottanut katseensa Siriukseen päin.
”Kyllä Lily mukaan tulee, annan sanani siitä. Mutta me emme pyydä häntä, emmekä näin saa Sarvihaaran vihoja yllemme”, Sirius virnisti kahdelle muulle kelmille ja häipyi jättäen heidät ihmettelemään.
Tylypahkan kivisillä käytävillä kaikui luokista siirtyvien oppilaiden askelten äänet. Vivian katsoi pitkää poikaa epäilevänä. Ei ollut Siriuksen tapaista kiinnittää huomiota tällaisiin ihmisiin kuin Vivian. Tyttö vetäytyi mieluiten jonnekin rauhaisaan paikkaan ystäviensä kanssa, eikä voinut kuvitella, mitä Sirius halusi häneltä. Jotain poika kuitenkin halusi, muttei Vivian saanut mieleensä mitään mikä se voisi olla.
”Vivian”, Sirius aloitti suostuttelevaan sävyyn, ”jos tarvitsisin apua, etkö auttaisikin minua?”
Vivian katseli hermostuneena ympärilleen. Jos Sirius – tai kuka tahansa – pyytäisi häneltä palvelusta, hän ei kehtaisi kieltäytyä. Tulisipa joku ja pelastaisi minut, Vivian rukoili mielessään. Mutta ketään ei näkynyt. He olivat kaksistaan oleskeluhuoneessa.
”Entäpä jos sinä pyytäisit ystäviltäsi apua, auttaisivatko he sinua?”
”Kyllä... Uskon niin”, Vivian sanoi jo selvästi ahdistuneena.
”Hienoa! Vivian, auttaisitko Kelmejä ja pyytäisit ystäviäsikin mukaan?” Sirius virnisti hurmaavasti.
”Öh, yritän saada ystäväni mukaan, mutta missä te tarvitsette apua?”
”Hienoa, tulkaa murjottavan Myrtin vessaan tänä iltana. Olisikohan yhdeksän sopiva aika? Kyllä varmaan”, Sirius hymyili vielä kerran ennen kuin pyyhälsi matkoihinsa. Vivian pudisteli päätään miettien mihin oli oikein itsensä sotkenut. Vilkaisu kelloon riitti laittamaan vauhtia tytön jalkoihin. Olisi aika mennä loitsutunnille.
Fiona Lupin istui kuluneessa, harmaassa nojatuolissa katsellen poikansa kuvaa. Remus oli kuvassa vasta neljävuotias ja hymyili siinä leveästi. Siitä oli pitkä aika kun Remus oli viimeksi hymyillyt niin. Nainen antoi kyynelten valua vapaasti estelemättä niitä. Huone oli avara ja hieman kolkko. Seinillä hiipi ikkunasta tuleva auringon valo.
”Fiona?”, miehen ääni kysyi. ”Tällähän sinä olet”, Fionan mies Randy sanoi helpottuneena saapuessaan huoneeseen. Miehen vaaleansiniset silmät tarkastelivat naisen poissaolevia kasvoja. ”Minun täytyy lähteä kotikäynnille. Pärjääthän täällä sillä aikaa? Neiti Fur ei pääse tänne vielä tuntiin”, Randy puheli huolestuneena viitaten naapurissa asuvaan vanhaan rouvaan. Fiona siveli sormellaan kuvan hopeisia kehyksiä vastaamatta miehelle.
”Hei sitten kulta. Yritän selviytyä nopeasti.” Puinen ovi vain kolahti miehen perässä.
Naisen suuret silmät olivat sumuiset ja olemus oli kokonaisuudessa poissaoleva. Aika kului, eikä nainen siitä liikahtanut pitkään aikaan. Istui vain kuvaa tuijotellen ja kehyksiä silitellen. Kun kello läheni yhtä, nainen hätkähti ja kohotti viimein katseensa. Fiona nousi tuolista ja asteli suurehkon ikkunan eteen. Valokuvan nainen päästi tippumaan käsistään välittämättä edes rikkoutuvan lasin ääntä. Suuret silmät haparoivat puista maisemaa, mikä ikkunasta avautui.
”Päivää taas, Fiona.”
Nainen käännähti niin nopeasti, että valkoisen lenigin helma hulmahti yhdessä tummanruskeiden hiusten kanssa. Häntä vastapäätä seisoi karukasvoinen mies hymyillen tyytyväistä puolihymyään.
”Aivan, minä”, mies vastasi tulkiten oikein Fionan leimuavat silmät. ”Oivoivoi, mitä oletkaan tehnyt. Ei pidä leikkiä tulella.”
Nainen mulkaisi miestä ja antoi sitten katseensa liukua lattialla sirpaleiden keskellä lepäävään kuvaan.
”Aivan, Fiona. Remushan siinä kuvassa. Eipä kuraverisiä parempi, ihmissusi kuulemma? No turha kai sitä sinulta on kysyä”, mies naurahti kuin olisi kertonut hyvänkin vitsin. ”Noniin tulepas nyt sitten. Tiedän kyllä että olet tärähtänyt, mutta tiedät silti liikaa. Emme voi ottaa riskejä.” Mies otti naisesta tiukan otteen, ennen kuin molemmat hävisivät.
Vivian käveli yhdessä Jessican ja Lilyn kanssa kohti suojautuminen pimeydenvoimilta -luokkaa. Johanna oli joutunut kesken kaiken tuntia lähtemään Sairaalasiipeen mahakipujen takia.
”Ööhmm, tarvitsen apuanne.”
”Viv, liittyykö Sirius jotenkin siihen?” Lily kysyi epäilevästi.
”Mmmmh.”
”Minä arvasin sen!” Jessica huudahti innoissaan. ”Te seurustelette, eikö? En voinut olla huomaamatta miten Sirius tuijotteli sinua koko tunnin! Viv, onnea! Se on niin romanttista... Mutta älä kerro Johannalle, sillä hänkin taitaa olla Siriukseen ihastunut.”
”Viv ei ikinä ihastuisi siihen kananpaskaan”, Lily suutahti hermostuneena.
”Oletko aivan varma? Sano nyt Viv Lilylle että kerrankin minä puhun totta!”
”Ööh, Sirius tarvitsee apua. En tiedä itsekään mihin, joten älkää kysykö. Jess, Lily on oikeassa. En ikinä ihastuisi siihen...”
”Kananpaskaan?” Lily ehdotti naurua pidätellen. Vivian nyökkäsi hymyillen itsekin.
”Mutta miksi sitten Sirre tuijotteli sinua? Olin niin varma, että se ilme oli lemmenkipeä... Onneksi en mennyt lyömään kenenkään kanssa vetoa”, Jessica lörpötteli iloisesti.
”Et sitten tietystikään muista, että
löit vetoa Piskuilanin kanssa?” Lily kysyi hymyillen pirteästi.
”Mitä? Kuka? Älä minua katso! Sitä paitsi, se oli epäreilu veto, sillä Peter on Siriuksen ystävä ja hän tietää Siriuksen asiat.”
”Ja te löitte vetoa siitä, että seurustelevatko Black ja Viv, joten etkö sinäkin ollut etulyöntiasemassa, kun kerran olet Vivin ystävä?” Lily sanoi nauttien tilanteesta täysin rinnoin.
”Äh, mitä sinä siitä välität, saako Peter rahojaan vai ei? Sitä paitsi löimme vetoa kahdesta kaljuunasta, eikä minulla ole varaa menettää niitä. Voitko uskoa, että se mekko mitä olen tuijotellut Viistokujalla maksaa 13 kaljuunaa? Ja kai minun muutakin tarvitsee ostella.”
”Jess on taas oma itsensä”, Lily virnisti. ”Mutta Viv, mitä Black sinulta tarkalleen ottaen pyysi?”
”Enpä muuta saanut selville, kuin että minun täytyy pyytä teitä mukaan murjottavan Myrtin vessaan yhdeksältä.”
”Että minä vihaan Siriusta”, Jessica puuskahti ja sai osakseen kaksi yllättynyttä katsetta. ”Mitä te toljotatte? Ihan tahallaan Sirius päätti, että juuri yhdeksältä on sopiva aika tavata, etten vain missään nimessä pääse Kitakivikerhon kokoukseen! Tosin silloin ei pääse Siriuskaan, joten voin vierittää kaiken hänen syyksi... Ehkäpä sieppaus olisi hyvä tarina..? Ehkäpä...”
”Jess, lopeta tuo juoniminen”, Lily torui.
”Mikähän Hannahille tuli?” Vivian mietiskeli ääneen kääntäen puheenaiheen toisaalle, ennen kuin kaksi muuta tyttöä olisi taas toistensa kimpussa.
”Miten olisi sellainen mahankivun aiheuttaja kuin menkat?” Jessica nälväisi saaden Vivianin punastumaan hiusrajojaan myöten.
”Älä koko ajan nolaa Viviä, Jess!” Lily puolusti ystäväänsä.
”Minkäs minä sille voin, että Viv on vain niin ujo?” Jessica nakkeli niskojaan.
”Hei, lopettakaa”, Vivian pyysi hiljaa.
He olivat saapuneet luokan eteen ja istuivat alas kylmälle kivilattialle odottamaan professori Genstediä. Kelmit riehuivat kauempana ja olivat saaneet muut luokkalaiset ympärilleen.
Hilde Fur ryntäili kauhuissaan ympäri taloa. Fiona Lupinista ei näkynyt jälkeäkään. Huoli painoi hilden sydäntä. Mihin rouva oli hävinnyt? Hän ei edes ollut siinä kunnossa että jaksaisi hetkeä kauempaa seisoa. Hilde suuntasi ajatuksen Bergien pieneen mökkiin. Sinne Randy oli sanonut menevänsä, ja nyt hän tarvitsi miestä! Ties minne tämän vaimo oli kadonnut. Joko vapaaehtoisesti tai pakotettu, ja hänestä tuntui että jälkimmäinen olisi oikea vastaus.
Paha olo valtasi naisen hetkeksi, mutta irrotti sitten otteensa. Nainen kompasteli muutaman askeleen tasapainonsa säilyttämiseksi ennen kuin ryntäsi sisälle mökkiin.
”Randy, vaimosi”, Hilde puuskutti.
”Neiti Furi, mikä on hätänä?” Randy kysyi ystävällisesti, mutta kasvoista huomasi miten huoli kaiversi jo miehen sisintä.
”En tiedä... Kadonnut... Ei missään... Vaimosi!”
Miehen kasvot jähmettyivät ja hän kääntyi poispäin Hildestä.
”Anteeksi nyt Herra Bergien, mutta minun vaimoni... Ymmärrättehän?” Mies soperteli anteeksipyytävästi.
”Toki, mene vain. Jos vain voin jotenkin auttaa, niin lähettäkää vain sana.”
Hilde ei nähnyt miestä, sillä hänen aivonsa huusivat pelosta. Minne avuton nainen oli keskellä päivää voinut kadota? Hän tarttui tummaa miestä kädestä ja ilmiintyi takaisin Lupinien taloon. Talo oli edelleen tyhjä. Fionaa ei näkynyt missään.
Johanna makasi Sairaalasiiven sängyllä tuijotellen valkoista kattoa. Hän odottaisi vielä hetken, etteivät kivut vain palaisi. Tyttö ei voinut olla tuntematta mustasukkaisuudenpistosta sisällään, muistaen miten Sirius oli tuijotellut Viviania. Ei kai noiden kahden välillä ollut jotain? Ei, Vivianhan vihasi Siriusta, Johanna ajatteli yrittäen vakuuttaa itseään.
Huoneen valkoiset seinät tuntuivat säteilevän puhdasta valoa ja lukuisat sängyt seisoivat omilla paikoillaan ojennuksessa. Matami Poppy Pomfrey istuskeli toimistossaan ja vastaili juuri harmaan pöllön tuomaan kirjeeseen. Johanna silmäili ympärilleen yrittäen unohtaa epäilyksensä.
”Terve, mitäs kaunokainen täällä istuu?” kuului pojan ääni Johannan takaa.
”Häh? Kuka?” Johanna ääntelehti pelästyneenä katsoen taaksensa. Siriushan se siinä virnisteli suu leveänä ja katseli yllättynyttä tyttöä.
”Yritätkö tappaa minut?” Johanna torui poikaa näytellen vihaista, mutta pojan viaton hymy olisi saanut kenet tahansa sulamaan.
”Eihän noin kauniin naisen pitäisi olla yksin”, Sirius huomautti laittaen hurmausvaihteensa päälle.
”Eihän tuollaisen apinan pitäisi olla kenenkään seurassa”, tyttö kiusoitteli hymyillen.
”No jos seurani ei kelpaa, niin taidan mennä hieman juttelemaan säästä Poppyn kanssa”, Sirius sanoi saaden aikeensa kuulostamaan varsin epäilyttävältä.
”Ja minähän olen Englannin kunigatar.”
”Ja minä olen prinssi Holmes.”
”Ei Holmes ole mikään prinssi, vaan fiktiivisen kirjan henkilö.”
”Ja sinä todella luulet että välitän siitä kuka Holmes oli?”
”En luule, vaan tiedän.”
”Nyt mennään jo liian kliseiseksi”, Sirius naurahti. ”Mutta tiedätkö mikä olisi vielä kliseisempää?”
”En tiedä, mutta sinä varmaan kerrot sen minulle?” Johanna arvasi.
”Aivan”, Sirius hymyili lempeästi. ”Mutta haittaisiko sinua jos näyttäisin sen sinulle?”
”Onko minulla vaihtoehtoja?” Johanna kysyi leikillään, katsoen pojan silmiä. Että Sirius oli ihana!
Sirius pudisti päätään hymyillen, ennen kuin painoi tunnustelevan, mutta samalla ahneen suudelman tytön huulille. Sitä Johanna oli odottanut jo kauan.