sajusa, kiitos kommentistasi
En odottanut, että kukaan enää lukisi tätä, mutta mukavaa, että yllätit iloisesti.
5. BurnNessie"Sinä tulit", Edward sanoi lopulta, pieneltä ikuisuudelta tuntuneen hetken jälkeen.
En ollut tajunnut, että pidätin henkeäni. Henkäisin syvään rauhoittuakseni. "Halusin tilaisuuden tutustua oikeaan perheeseeni."
Bella, Edward ja unimies hymyilivät minulle häikäisevää hymyä ja jotenkin, kummallisesti, täysin uudella tavalla, tunsin itseni onnelliseksi.
Kuitenkin hetki tuntui hyvin kiusalliselta. Mitä minä sanoisin heille?
Edward hymyili ja samassa muistin äitini kertoneen, että hän osasi lukea ajatuksia.
Edward hymyili vieläkin enemmän. "Et osaa kuvitellakaan, kuinka onnellisia olemme, että päätit tulla luoksemme."
Rykäisin. "Tuota, tulin kyllä oikeastaan vain käymään."
Bella ja unimies molemmat ynähtivät aivan kuin sanoakseen jotakin, mutta Edward keskeytti heidät heti. "Tietysti, ihan miten vain haluat. Siirtyisimmekö sisään, niin voisimme jutella vähän mukavammissa oloissa?"
Nyökkäsin ja seurasin heitä kaikkia sisälle. En edes vilkaissut sisustusta, näin suuren sohvan ja suuntasin heti askeleeni sille. Oloni oli mukavampi, kun istuin sohvalla.
Unimies istui huoneen toiselle puolelle, siirtämättä katsettaan hetkeksikään pois kasvoiltani. Se sai punan nousemaan poskilleni.
Edward ja Bella menivät molemmat miehen viereen, selkeästi antaen minulle tilaa, ymmärtäen, kuinka outo tilanne minulle oli.
Halusin päästä tämän kiusallisen hiljaisuuden ohitse, joten aloin puhua. "Olen todella pahoillani kaikesta. En osaa edes kuvitella, kuinka vaikeaa tämä kaikki on teille ollut. En tiennyt teistä mitään, en tiennyt, että en oikeasti ollut... heidän tyttärensä."
Tiesin, että Edward oli aikeissa sanoa jotakin, mutta nostin käteni pyytäen häntä olemaan hiljaa. Halusin sanoa kaiken nyt heti, puhua suuni puhtaaksi. "Ymmärrän, että olette varmasti vihaisia siitä, että he veivät minut teiltä. Minäkin tavallaan vihaan heitä sen vuoksi, on kamalaa, että he ovat voineet tehdä niin. En kuitenkaan osaa olla vihainen, tuota, äidilleni, Ellenille, joka kasvatti minut omana tyttärenään. Hän vain halusi lapsen, keinolla millä hyvänsä. John, mies, jota minun on pitänyt pitää isänäni, on kamala vampyyri ja en ole ikinä ollut millään tavalla kiintynyt häneen. Pystyn kuvittelemaan, miten helppoa tämä hänelle oli, kokonaisen perheen tuhoaminen. Äitini kuitenkin on pahoillaan kaikesta.
"He saivat tietää minusta Amun-nimisen kiertolaisen kautta. He halusivat minut, John kokoelmansa helmeksi ja Ellen lapseksi. Niinpä he... no, niin."
En tiennyt enää, mitä sanoa.
"He veivät sinut meiltä", Bella kuiskasi. Hän katsoi minua tuskaisella ilmeellä. Hänen äänensä oli todella kaunis ja se kuulosti niin tutulta, että sydämeni teki pienen kuperkeikan. "Me olimme juuri laittaneet sinut kehtoosi nukkumaan. Käännyimme ja yhtäkkiä takaamme kuului poksahdus. Näimme punasilmäisen vampyyrin ja hetkessä hän oli kadonnut. Ja vienyt sinut mukanaan."
Alec, ajattelin yllättävän vihan vallassa. Mikä oikeus hänellä oli ollut viedä minut pois rakastavan perheen luota? Mikä oikeus hänellä oli ollut tuhota niin monta elämää?
"Etsimme sinua joka puolelta", Edward kuiskasi ja otti taas vaimoaan kädestä, kuin tukea hakien. "Ympäri maailmaa, monta vuotta. Olit kadonnut kuin tuhka tuuleen."
"Mutta me emme koskaan luovuttaneet", Bella jatkoi ja vilkaisi miestään. "Tiesimme, että näkisimme sinut vielä jonakin päivänä. Tiesin koko ajan, että olit yhä elossa."
Näin unimieheni vilkaisevan Bellaa hieman kyynisesti.
Edward hymyili. "Hänen nimensä on Jacob."
Hätkähdin - en ollut muistanut ajatustenlukua. Katsoin unimieheeni, Jacobiin. Hän hymyili minulle ja sydämeni teki nyt jo suorastaan kärrynpyörän. "Olen nähnyt sinusta unta", kuiskasin. "Melkein joka yö, niin kauan kuin muistan."
Jacobin hymy levisi entisestään. "Minäkin olen nähnyt sinusta unta", hän kuiskasi karheasti, aivan kuin olisi tuntenut liikaa puhuakseen normaalisti.
Edward vilkaisi Jacobia hieman... varoittavan näköisenä. "Myöhemmin", hän kuiskasi.
En tiennyt, mitä hän tarkoitti, mutta varmasti saisin sen ennen pitkää selville.
"Olisiko mahdollista... jos yrittäisimme unohtaa nämä vuodet? Ja vain tutustuisimme toisiimme?" kysyin ja hymyilin epävarmasti. "Haluaisin todella tutustua teihin kaikkiin." Katseeni viipyili Jacobissa.
"Totta kai", Edward kuiskasi. "Mitä vain haluat."
Rykäisin taas. "Haluaisin kuulla teistä kaiken... Esimerkiksi, miksi teidän silmänne ovat kultaisia... ja miksi hän - " nyökkäsin Jacobia päin " - on kanssanne? Hän ei ole vampyyri."
Bella hymyili minulle kaunista hymyä. "Meidän silmämme ovat tällaiset, koska emme juo ihmisverta. Metsästämme eläimiä janoomme. Ja Jacob on... osa perhettämme, paras ystävämme."
"Metsästätte eläimiä?" Olinhan itsekin tehnyt niin ja tunsin välittömästi täydellistä iloa siitä, että biologiset vanhempani eivät tappaneet ihmisiä. Sitä olin aina eniten inhonnut laumassani. Isäni oli paheksunut minua... Ehkä olin jo pienenä vauvana oppinut, että ihmisiä oli väärin tappaa janon vuoksi ja siksi en ollut ikinä suostunut tekemään niin. Koska alkuperäinen perheeni oli kasvattanut minut... hyväksi. Se oli juurtunut syvälle, niin syvälle, ettei kylämme muistinmuuntaja ei ollut kyennyt tekemään sille mitään.
"Emme halua olla hirviöitä, murhaajia", Edward kertoi ja hän näytti hymyilevän ajatuksilleni. Kestäisi kauan tottua siihen, että joku pystyi kuulemaan ajatukseni.
"Asutteko te täällä kolmestaan?" kysyin, innokkaana tietämään heistä kaiken.
Edward ja Bella vaihtoivat katseita, Jacob ei vieläkään siirtänyt kuumottavaa katsettaan kasvoistani.
"Tuota, no, oikeastaan meillä on aika suuri perhe", Edward sanoi hieman vaikeana, tulkiten tarkkaan kasvojeni ilmettä tai ehkä kuunnellen ajatuksiani. "Kuulin sinut, kun tulit talomme lähelle ja lähetin heidät pois, ajattelin että sinun olisi helpompi... että tilanne olisi sinulle helpompi, jos et heti tapaisi niin montaa innokasta vampyyria."
Olin kiitollinen. "Kertokaa minulle heistä."
"Sinulla on isovanhemmat", Bella kertoi. "Minun isäni, Charlie, odottaa innolla, että tapaa sinut taas. Hän on ihminen ja asuu Forksissa. Edwardin vanhemmat, Esme ja Carlisle asuvat tässä talossa. Meidän sisaremme, Rosalie, Emmett, Jasper ja Alice asuvat täällä heidän kanssaan ja he kaikki ovat hyvin innokkaita näkemään sinut taas."
Huh. Siinäpä oli paljon ihmisiä.
"Rakastit heitä kaikkia kovin paljon, kun olit pieni", Edward kertoi hieman surullisena. "Kun katosit, se muutti heidän kaikkien elämää. Olit - ja olet - meille kaikille hyvin tärkeä."
"Elämämme pyöri sinun ympärilläsi", Bella lisäsi naurahtaen pienesti. "Olit kaikkien aikojen lellityin puolivampyyri."
"Minä muuten annoin tuon sinulle", Jacob sanoi yllättäen ja osoitti pehmoleluani, "kun olit vauva."
Otin Jaken syliini. "Annoin sille nimeksi Jake... varmaankin sinun mukaasi?" Hymyilin.
Tunsin kummallista vetoa tähän valtavaan, tummaan mieheen. Miten hän liittyi tähän tarinaan? En vieläkään oikein ymmärtänyt sitä.
Edward vilkaisi minua hieman kärsimättömästi. "Jacob selittää sen kyllä myöhemmin."
"Haluaisin kuulla nyt", kuiskasin. Halusin vastauksia mieheltä, joka oli kummitellut unissani niin kauan.
Edward huokaisi aivan kuin alistuen kohtaloonsa. Hän nousi ylös ja veti Bellan mukanaan. "Annamme teille hetken olla rauhassa... Jacob, toisitko hänet mökille sitten, kun olet valmis?"
Jacob nyökkäsi vakavana. Mieleni halusi kahteen suuntaan: toisaalta halusin vielä jutella vanhempieni kanssa, mutta toisaalta halusin vastauksia unimieheltäni.
"Meillä on kyllä aikaa", Edward lupasi minulle.
"Tervetuloa kotiin", Bella kuiskasi.
Hymyilin heille, kun he käsi kädessä poistuivat huoneesta.
Jacob ei hetkeen sanonut mitään, vaan jatkoi vain tuijottamistani. Tuijotin takaisin, kunnes lopulta hän tuli luokseni sohvalle viereeni. Hän sipaisi nopeasti kasvojani ja järkytyin valtavasta himon sykähdyksestä, joka tuntui joka puolella vartaloani.
"Minä en ole kokonaan ihminen", Jacob aloitti matalalla äänellään. Jos kosketuksemme oli aiheuttanut hänessä samanlaisia tuntemuksia kuin minussa, hän ei ainakaan paljastanut sitä.
Niiskautin nenääni. "Tuoksut kyllä hieman erilaiselta kuin ihmiset. Et ole kuitenkaan vampyyri - mikä sinä olet?
Jacob virnisti. Hänellä oli täydellinen rivi täydellisen valkoisia hampaita. Minusta alkoi tuntua, että tämä koko outo ihmismäinen mies oli täydellinen.
"Olen puoliksi ihminen... ja puoliksi susi."
Pärskähdin. Hänelle oli helppo hymyillä.
Jacob kurtisti kulmiaan. "Olen tosissani."
Nyt nauroin jo enemmän. "Älä viitsi. Ei kukaan voi olla puoliksi eläin!"
"Pienenä sinä rakastit juosta kanssani, kun olin susimuodossani", Jacob mutisi kuin itsekseen. Hän avasi paitansa nappeja ja minun oli yhtäkkiä hyvin vaikea keskittyä keskusteluumme. Hänen paitansa alta paljastui kiinteät, jäntevät lihakset ja hänen ruskea ihonsa sai koko komeuden näyttämään henkeäsalpaavan kauniilta. Jacob veti paidan pois päältään, vieläkin kasvot hieman rytyssä. Hän katsoi minua suu pienessä virneessä avatessaan housunsa.
"Anteeksi nyt vain, mutta mitä sinä luulet tekeväsi?" sain juuri ja juuri ähkäistyä.
"Näytän sinulle susimuotoni", Jacob vastasi kuin olisi lausunut ilmoille itsestään selvän asian.
"Miten riisuutuminen tuntemattoman ihmisen edessä liittyy asiaan?"
Jacob kurtisti minulle kulmiaan taas. "Et sinä ole minulle tuntematon. Ja en viitsisi repiä taas uusia vaatteita hajalle, silloin joutuisin lähteä hakemaan lisää... enkä aio menettää sekuntiakaan ajasta, jonka täällä olet." Ja sitten hän meni sohvan taakse niin, että en nähnyt häntä ihan täysin alastomana, kun hän veti viimeisetkin vaatekappaleensa pois. Minun oli vaikea hengittää, kun katsoin häntä. En ollut ikinä tuntenut niin suurta himoa... tarvetta.
Ja samassa kuului outo repeytymistä muistuttava ääni ja Jacob oli poissa. Hänen tilallaan seisoi järisyttävän suuri punaruskea susi, joka tuijotti minua suurilla ruskeilla silmillään hieman omahyväisenä.
Kaiken järjen mukaan minun olisi pitänyt tuntea kauhua ja järkytystä. Tunsin kuitenkin vain ihailua ja outoa mielihyvää katsoessani näihin ruskeisiin silmiin. Kohotin hitaasti käteni ja silitin sutta korvan alta. Jacob sulki silmänsä kuin nauttien kosketuksestani.
Jacob muuttui takaisin ihmiseksi ja puki vaatteet päälleen. Yritin olla katsomatta hänen lihaksiaan, mutta en oikein onnistunut. Minusta tuntui, että hän huomasi sen: hänen ilmeensä oli taas hiukan omahyväinen. Kihlasormustani alkoi poltella aivan kuin se olisi tietänyt, että ajatukseni eivät olleet täysin uskollisia Michaelille. Höh, kai minä katsoa sain, kunhan en koskenut. Michael katseli varmasti muita vampyyreja myös... Ajatus ei tuntunut miltään ja mietin hieman syyllisenä, että ehkä sen olisi pitänyt.
Jacob tuli taas istumaan viereeni. "Joo, kyllä ihminen pystyy olemaan puoliksi myös eläin", hän jatkoi keskusteluamme aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut.
"Miten oikein olet tutustunut... Culleneihin? Vampyyriperheeseen?"
Jacob hymyili. "Äitisi ja minä olimme hyviä ystäviä, kun hän oli vielä ihminen."
Jokin hänen ilmeessään sai minut kysymään: "Ystäviäkö vain?"
Hän virnisti. "Ehkä vähän enemmän... ennen sinua."
Yllätyin oudosta, uudesta tunteesta niin paljon, että en pystynyt keskittymään kaikkiin hänen sanoihinsa. Mahani tuntui oudolta ja sydäntäni puristi ikävästi, kurkkuuni nousi outo pala. En ollut ikinä tuntenut mitään sellaista - ja sitten tajusin, että olin mustasukkainen. Mustasukkainen! En ollut eläessäni ollut mustasukkainen mistään, en ikinä, vaikka kaikki vampyyrinaiset olivatkin aina havitelleet Michaelia. Se ei ollut ikinä liikauttanut minua mihinkään suuntaan. Ja nytkö minä olin mustasukkainen tästä oudosta susimiehestä? Etenkin, kun hän oli puhunut menneessä aikamuodossa ja lisännyt minusta vielä jotakin?"
Pakenin outoa tunnettani palaamalla keskusteluun. "Ennen minua?" sain juuri ja juuri kysyttyä.
"Meillä ihmissusilla on sellainen... mitenköhän sen selittäisi. Tuota, me leimaudumme... sielunkumppaneihimme. Rakkautta ensi silmäyksellä, mutta voimakkaampaa, tuhat kertaa voimakkaampaa. Painovoima vaihtaa paikkaa ja yhtäkkiä tyttö, sielunkumppani on koko elämä, merkitsee kaikkea. Eikä se lopu koskaan, eikä muuta muotoaan. Se rakkaus on ja pysyy ikuisesti."
"Onpa kummallista", sanoin ääni hieman käheänä. En tiennyt, miksi, mutta yhtäkkiä sydämeni pamppaili oudon kovaäänisesti ja sitä poltteli. Aivan kuin se olisi ollut tulessa.
"Ja heti, kun näin silmäsi ja kasvosi ensimmäisen kerran, minä leimauduin sinuun", Jacob kuiskasi. "Rakastuin sinuun ensisilmäyksellä, sinun ollessa vain pieni vauva. Unohdin kaiken muun, kun katsoin sinun ruskeisiin silmiisi ja sinä muutit minut täydellisesti, teit minut kokonaiseksi. Kaikki muuttui täysin."
Olin sanaton. Täydellisen sanaton. En ymmärtänyt, mitä unimieheni minulle puhui. Minäkö olin hänen sielunkumppaninsa? Hän oli rakastunut minuun?
"Sinä et tunne minua", kuiskasin, "ethän sinä voi rakastaa minua."
Hän hymyili. "Olen rakastanut sinua koko olemuksellani koko elämäsi ajan." Hän laittoi kätensä sydämeni päälle. "Minä tunnen sinut - ja sinäkin tunnet minut." Hänen kasvonsa olivat niin lähellä, että tunsin hänen lempeän henkäyksensä ihollani. "Ja tunnet myös sen, kuinka minä olen oikeassa. Tunnet sen vedon, joka imee meitä toisiamme kohti. Koska me olemme tarkoitettu toisillemme. Sinä kuulut minulle ja minä kuulun sinulle ja niin sen on aina ollut tarkoitus ollakin. Siksi sinä olet nähnyt minusta unia - vaikka sinun muistisi pyyhittiinkin, olin jo lyhyen elämäsi aikana juurtunut syvälle sisääsi niin, että et koskaan kyennyt unohtamaan minua täysin."
En tiennyt mitä sanoa. En edes tiennyt, osasinko enää puhua. Minusta tuntui, että unohdin kaiken katsoessani häntä silmiin, tuntui kuin olisin uponnut hänen katseeseensa.
Ja samassa en enää välittänyt mistään. Sillä hän otti kasvoni valtavien käsiensä väliin ja painoi huulensa huulilleni hitaasti, varovaisesti ja lempeästi. Hän suuteli minua niin kuin minua ei oltu ikinä suudeltu: aivan kuin olisin yhtäkkiä leijunut ilmassa, en tuntenut jalkojani. Sydämeni suli, kun hänen huulensa painuivat huulilleni, täydellisinä, lämpiminä. Aivan kuin juuri siihen ne olisivat kuuluneetkin, aivan kuin huuleni olisivat aina odottaneetkin juuri näitä huulia. Tunsin hengitykseni väreilevän ja mitään ajattelematta vein käteni hänen iholleen, tunnustellen tätä kaunista miestä, nauttien kaikesta sydämestäni hänen läheisyydestään.
Ja sitten yhtäkkiä, aivan liian nopeasti Jacob vetäytyi kauemmas. Ensiksi en ymmärtänyt miksi ja mieleni teki mieli huutaa vastalause, mutta sitten näin, mikä Jacobin oli pysäyttänyt.
Hän piteli nyt vasenta kättäni kädessään ja tuijotti nimettömässä kimaltelevaa kihlasormusta ilme hyvin vakavana. Hän tuijotti sormusta loputtoman hetken ajan ja katsoi sitten kasvojani. Hänen tummat silmänsä tuntuivat palavan ja hänen äänensä tärisi, kun hän kysyi: "Oletko sinä kihloissa?"