SEVEN DAYS - Perjantai
Shuichi heräsi aamulla tavalliseen töihinlähtöaikaan vain muistaakseen että koko porukalle oli annettu vapaapäivä jotta he voisivat järjestää asiansa matkaa varten. Hän oli juuri aikeissa vajota takaisin peiton alle kun, hän sattui vilkaisemaan vieressään nukkuvaa hahmoa.
Eiri nukkui vatsallaan toinen käsi pään alla kasvot Shuichiin päin. Laulaja hymyili ja pyyhkäisi vaalean hiussuortuvan miehen kasvoilta.
Miten joku voi näyttää noin suloiselta nukkuessaan? Shuichi ajatteli ja painoi suukon rakkaansa olkapäälle. Hän kuuli eteisen oven sulkeutuvan. Maiko lähti varmaankin kouluun. Shuichi hymyili, hän rakasti tällaisia aamuja. Syksyisen auringon ensisäteet lankesivat huoneen ikkunasta sisään, ulkona oli kirpeän viileää. Vaahteroiden väriloisto sai hänet aina hyvälle tuulelle. Eiri vaihtoi hieman asentoa ja mutisi jotain epämääräistä.
Hetken siinä katseltuaan Shuichi virnisti pirullisesti ja konttasi sängyn jalkopäähän. Hän veti peiton pois Eirin jalkojen päältä ja kuljetti hellästi sormeaan tämän jalkapohjaa pitkin. Shuichi jatkoi kutittamista kunnes kirjailija alkoi kiemurrella ja nykäisi jalkansa pois pojan ulottuvilta.
”Mmitääh...” Kirjailija mutisi ja kääntyi kyljelleen. Kun hän tajusi mitä tapahtui, hän hyökkäsi salamana itsekseen kihertävän Shuichin kimppuun ja kutitti poikaa kunnes tämä oli tukehtua nauruun ja anoi armoa.
”Meidän pitäisi pakata”, Shuichi sanoi tasattuaan hengityksensä.
”Miksi? Meillähän on aikaa vielä huomennakin”, Eiri murahti. Hän oli jo kaivautunut takaisin peittojen alle ja veti tyynyn päänsä suojaksi.
”Sitä ei koskaan tiedä, mitä tapahtuu. Paras aloittaa ajoissa”, Shuichi vastasi.
”Hm, mitä otan mukaan kannettavani ja vaatteita, se siitä”, Eiri mutisi tyynyn alta.
”Me olemme siellä noin kaksi viikkoa, et sinä niillä pärjää! Nyt nouset ylös sieltä!” Shuichi kiljaisi ja nykäisi peiton Eirin päältä.
”Älä riehu... selvä selvä, tullaan nyt sitten...” Eiri mutisi ja nousi takaisin istumaan. Shuichi virnisti ja poukkoili makuuhuoneen ovesta olohuoneen puolelle. Hetken kuluttua Eiri saattoi kuulla iloista hyräilyä pojan kolistellessa eteisessä, ilmeisesti kiskoen matkalaukkuaan kaapista.
Eiri puki vaatteet ylleen ja peitti sängyn ennen kun asteli hänkin olohuoneen puolelle. Shuichi hymyili iloisesti ja suikkasi suukon kirjailijan poskelle viilettäessään tämän ohitse vaatepinkka käsissään. Eiri tuhahti ja asteli keittiön puolelle laittamaan itselleen kahvia. Shuichi poukkoili ympäri asuntoa etsien mukaan otettavia tavaroita. Laulaja hymyili kilpaa nousevan auringon kanssa ja hyräili itsekseen. Vilkaistuaan pöydällä lojuvaan puhelimeen, hänen ilonsa hieman sammui. Hänen pitäisi soittaa kotiin ja kysellä tilannetta. Huokaisten poika tarttui luuriin ja näppäili kotinumeronsa.
”Shindou”
”Ai, hei äiti, Shuichi tässä. Mitäs sinnepäin kuuluu?”
”Eipä ihmeempiä. En olekaan kuullut sinusta pitkiin aikoihin”
”On ollut kiireitä...”
”Mitä Maikolle kuuluu?”
”Ihan hyvää, hän on nyt koulussa”
”Entäs... Yuki-san?”
”Keittiössä. Olemme juuri pakkaamassa...”
”Pakkaamassa? Mihin te olette menossa?”
”Sen takia minä soitinkin, me olemme menossa kiinaan vajaaksi pariksi viikoksi”
”Kiinaan? Mitäs te siellä teette?”
”Kuvaamme musiikkivideota. Eiri tulee Kiinaan myös, joten Maikon pitäisi palata kotiin. Ajattelin vain kysellä tilannetta...”
”Ai... Isä lähti...”
”Mitä?”
”Hän lähti isovanhempiesi luokse...”
”Ai... No, Maiko tulee huomenna. Lähdemme iltapäivällä joten tuomme hänet puolenpäivän aikoihin kun lähdemme ajamaan lentokentälle”
”Shuichi, minähän voisin tulla hakemaan Maikon aamupäivällä siitä ohi kulkiessani”
”Mitä?”
”Hei, sinä olet minun poikani enkä ole vieläkään jutellut kunnolla sinun...”
”Poikaystäväni kanssa?”
”Enkö saa tulla?”
”Ei se siitä, minä vaan yllätyin... ethän sinä, tai kukaan muukaan perheenjäsenistäni Maikoa lukuun ottamatta ole halunnut olla minuun missään yhteydessä sen jälkeen kun minä ja Yuki...”
”Shuichi, toistan, sinä olet minun poikani, haluan olla sinuun yhteydessä! Tulen käymään huomenna. Nyt minun kyllä pitää lähteä käymään kaupassa, haleja, hei hei!”
”Hei...”
Shuichi jäi miettimään keskustelua. Äiti oli kuulostanut jotenkin alistuneelta ja surulliselta. Isä oli lähtenyt ja se oli hänen vikansa. Jos Shuichia ei olisi ollut, Shindouiden perhe eläisi nyt onnellista elämää yhdessä. Jos Shuichia ei olisi, ei hänen sukunsa tarvitsisi hävetä ’sitä yhtä homoa’... Shuichi huokasi. Hänen aamuinen hyvä tuulensa oli mennyttä.
Eirin palatessa olohuoneeseen, hän löysi Shuichin istumasta sohvan nurkassa polvet rintaa vasten.
”Mikä sinuun nyt iski?” Kirjailija kysyi ja istui pojan viereen.
”Isä on muuttanut pois, Maiko voi palata takaisin...” Shuichi mutisi.
”Ja sekös sinua noin surettaa?”
”Ei...”
”No mikä sitten?”
”Jos minua ei olisi, perheemme olisi vielä kasassa ja kaikki olisivat onnellisia...”
”Häh?”
”Isä lähti koska ei kestänyt ajatusta että oma ainut poika olisi homo...”
”No se oli hänen oma päätöksensä. Sinä et voi muuttaa sitä ja sitä on turha murehtia”
”Niin kai...”
Eiri halasi poikaa ja he istuivat hetken siinä hiljaa.
”Äiti haluaa tulla huomenna käymään täällä...” Shuichi sanoi hiljaa.
”Miksi?”
”Älä kysy, haluaa varmaan tavata sinut...”
”Aha, vai niin...”
”Etkö sinä halua tavata häntä?”
”Hm... Kai se on pakko...”
”Äsh... No niin, nyt mennään pakkaamaan!” Shuichi sanoi melko pirteästi ja loikkasi ylös sohvalta vain kompastuakseen lattialle levittämäänsä matkalaukkuun.
He jatkoivat tavaroiden pakkaamista. Shuichi palasi hiljalleen takaisin omaksi iloiseksi itsekseen ja tanssi ympäri asuntoa laulellen Bad Luckin lauluja ja keräillen tavaroita. Äiti tulisi huomenna... Poikaa ihmetytti äitinsä yhtäkkinen halu tavata hänet, kaiken tapahtuneen jälkeen. Osittain poikaa pelotti, mitä hänen äitinsä mahtaisi sanoa Eirille. Äidillä oli paha tapa sanoa asiat suoraan ja kaiken lisäksi tämän ylihuolehtiva olemuksensa ja asenteensa saisi kenet tahansa hulluksi...
”Eiri...”
”Mitä...”
”Ei mitään... Minä vain...Kun äiti tulee tänne ja...”
”Sinä pelkäät että äitisi sanoo minulle pari valittua sanaa siitä kuinka minä olen vietellyt hänen ainoan poikansa ja kuinka hän oli toivonut lastenlapsia ja kuinka minä olen syyllinen kaikkeen”
”Jotain sen suuntaista...”
”Ja sinä pelkäät että minä hermostun ja sanon vuorostani pari valittua sanaa äidillesi jonka jälkeen sinun perheesi vihaa minua koko lopun elämänsä ajan”
”Itse asiassa kyllä”
Eiri virnisti ja pöllytti Shuichin hiuksia.
”Entäs jos lupaan olla menettämättä hermojani vaikka äitisi sanoisi mitä?” Kirjailija sanoi. Shuichi hymyili leveästi ja halasi Eiriä. Hänestä tuntui paljon turvallisemmalta kuin saattoi ajatella että Eiri ainakin yritti pitää pistävät ajatuksensa omana tietonaan. Ehkä äidin vierailu ei sittenkään osoittautuisi katastrofiksi... Ja olisihan Maikokin täällä. Ei äiti viitsisi meuhkata tytön kuullen.
---
Ovikellon soidessa Eiri ja Shuichi olivat juuri lopettelemassa hieman myöhäiseksi mennyttä lounasta. Shuichi vilkaisi kelloon hieman ihmeissään. Maiko ei tulisi koulusta vielä tuntiin ja äiti tulisi käymään vasta huomenna. Kaikki kiinaan lähtijät olisivat varmasti pakkaamassa joten kyseessä tuskin olisi Suguru tai Hiro... Tai edes K. Shuichi juoksi olohuoneen poikki eteiseen. Eiri asteli hänen peräänsä ja jäi nojailemaan eteisen ovenkarmiin Shuichin avatessa ulko-oven.
Ovella seisoi hieman Eiriä vanhempi pitkähiuksinen nainen, kaksi hänen kanssaan suunnilleen samanikäistä miestä jotka näyttivät riitelevän jostakin, sekä kaksi heidän takanaan kahdestaan virnuilevaa vanhempaa miestä.
”Tohru-san!” Shuichi kiljaisi ja hyppäsi naisen kaulaan. Ilmeisesti Shuichi tunsi porukan. Eiri oli juuri häipymässä takaisin keittiön puolelle nostelemaan ruokia jääkaappiin, kun hän tavoitti kahden nuoremman miehen keskustelusta oman nimensä... Tai sen nimen jonka hän itselleen oli ottanut.
”Yuki, tee tilaa että muutkin pääsevät sisään”, oranssihiuksinen mies murahti. Toinen mulkaisi takaisin ja astui ovesta sisään.
Shuichi vaihtoi muutaman sanan Tohrun kanssa ennen kuin kääntyi Eirin puoleen. Tohru, kilttinä ja hyvätapaisena naisena, riensi heti esittelemään itsensä:
”Minä olen Tohru Sohma, Shuichin entinen lapsenvahti.”
”Minä olen Yuki Eiri, Shuichin nykyinen lapsenvahti”, Eiri tuhahti.
”Kuulin tuon!!” Shuichi kiljaisi.
”Yuki Eiri? Kuinka mahtavaa tavata noin menestynyt ja kuuluisa kirjailija ihan näin henkilökohtaisesti”, toinen taka-alalla seisseistä miehistä huudahti iloisesti ja astui eteenpäin.
”Shigure, kuulostat sairaalta fanitytöltä”, sinertävähiuksinen nuori mies tuhahti sarkastisesti samalla kun mulkaisi oranssipäätä, joka oli tyrkännyt häntä ovella ja vilkuili nyt Eiriä kulmiensa alta.
”Hm… Niin, minä olen Sohma Shigure, nuo kaksi riitaa haastavaa idioottia ovat Sohma Yuki ja Sohma Kyo…” fanitytöksi haukuttu mies sanoi hieman rauhallisemmalla äänensävyllä. Hän ei kuitenkaan ehtinyt lopettaa lausettaan kun oranssipää, Kyoksi kutsuttu poika, tarttui Shigurea rinnuksista.
”Kuka tässä on riitaa haastava idiootti, häh? Jos tuo Yuki ei olisi noin pirun raivostuttava, minä…”
”Minä? Raivostuttava? Minä olen koko päivän joutunut kestämään sinun ja Ayamen kiusaamista ja olen koettanut parhaani mukaan hillitä itseni. Mikä tekee minusta niin pirun raivostuttavan”, Sinertävähiuksinen mies sihahti. Ilmeisesti häneltä katkesi pinna.
Eiri hymähti itsekseen. Hetken hän oli jo luullut oranssipään puhuvan sisään tullessa hänestä. Toinen kinaajista oli siis nimeltään Yuki.
Tohru ryntäsi Kyon ja Yukin väliin ja erotti heidät toisistaan.
”Älkää viitsikö tapella, me olemme täällä vieraina!”, nainen pyysi ja molemmat lopettivat tappelunsa siihen. Eiri hieman ihmetteli kuinka suuri vaikutus hentoisella naisella oli kinastelijoihin.
Shuichi tarttui Eiriä käsivarresta.
”Eiri… niin, minun pitää varmaan kutsua sinua Eiriksi, koska saattaisi aiheuttaa hieman sekaannusta, kun täällä on kaksi Yukia. Niin, eli tässä on Honda Tohru, hän toimi lapsenvahtinani kun olin yhdeksän. Tuo oranssipäinen on Sohma Kyo, ja tuo hänen kanssaan kinaava on Sohma Yuki. Tuo pitkätukka on hänen veljensä, Ayame Sohma. Ja sitten vielä Sohma Shigure, joka siis on myös kirjailija…” Shuichi esitteli nopeasti. ”Mikäs teidät tänne lennätti?”
”Olen pahoillani, minä vain halusin nähdä sinut, kun tästä ohitse kuljimme. Minun piti alun perin tulla yksin, mutta Yuki ja Kyu halusivat tulla mukaani, ja sitten Shigurekin halusi lähteä. Hatori lähti koska joutuisimme käyttämään hänen autoaan ja Ayame tuli muuten vain” Tohru selitti ja katsoi Shuichia suloisesti.
”Shigure lähti varmasti vain kiusatakseen sitä naisparkaa…” Kyo sanoi enemmän itselleen kuin kenellekään muulle.
”Naisparkaa? Ketä?”, Shuichi kysyi.
”Sitä kustannusosakeyhtiön naista, likkaparka on saanut kärsiä kovia…” Yuki sanoi ja virnisti.
”Ha! Minä muistan sen. Edes Eiri ei ole niin ilkeä!” Shuichi nauroi. Shigure otti kasvoilleen ”muka-verisesti-loukkaantunut” -ilmeen.
”Ilkeä? Minähän vain pidän hieman hauskaa.”
”Niinpä, juu, mutta sanoit että Hatori ajoi. Missä hän nyt on?” Shuichi vaihtoi puheenaihetta.
”Tori-san meni parkkeeraamaan kallisarvoisen Mersunsa vähän kauemmaksi. Turvallisempi paikka kuulemma, hän todella välittää siitä autostaan”, Ayame sanoi ja hymyili iloisesti. Shuichi virnisti ja kääntyi Eirin puoleen. ”Hän muistuttaa aika paljon erästä, jonka tunnen”, poika sanoi ja naurahti omalle vitsilleen. Eiri pyöräytti silmiään ja asteli keittiöön.
”Emmehän me suututtaneet häntä?” Tohru sanoi huolestuneena.
”Ei, Yuki on Yuki… Tai siis…Eiri”, Shuichi hymyili ja johdatti vieraat olohuoneeseen. Hetken kuluttua Hatorikin liittyi joukkoon. Shuichi ja Tohru, Yuki ja Kyo vaihtelivat kuulumisia ja vanhempien miesten kolmikko jutteli keskenään.
”Mitäs sinulle on tapahtunut? Sinä olet pyörinyt juorulehtien palstoilla niin usein, että ei enää tiedä mikä on totta”, Kyo sanoi virne naamallaan.
”Tuo oli ilkeää”, Tohru moitti.
”No eipä tuo mitään. Totta puhut, suurin osa lehdissä on valetta. Totta kuitenkin on suurin osa minun ja Yu...eh... Eirin suhteesta. Paitsi että en ole pettämässä häntä kenenkään kanssa... Emmekä ole lähdössä lemmenlomalle Pariisiin”, Shuichi selitti nopeasti.
”Johonkin olette kuitenkin lähdössä”, Shigure sanoi nyökäten kohti sohvan vieressä olevaa matkalaukkua.
”Jep, lähdemme kiinaan. Kuvaamme musiikkivideota ja Eiri päätti tulla mukaan”, Shuichi hymyili leveästi.
”Ja sitä päätöstä kadun varmasti lopun elämääni” Eiri sanoi heidän takaansa ja istahti Shuichin viereen sohvalle ja sytytti tupakan.
”Miksi? Anteeksi jos olen tungetteleva, mutta minusta ei ole mitään kaduttavaa siinä, että viettää aikaa sellaisen ihmisen kanssa, jota rakastaa”, Tohru sanoi nopeasti ja painoi katseensa maahan. ”Anteeksi, minä vain...”
”Taidat olla oikeassa...” Eiri hymähti enemmän itsekseen kuin kellekään muulle.
”Oi, sinä saat Herra Jäänkin sulamaan!” Shuichi nauroi.
”Tohrulla on sellainen vaikutus ihmisiin”, Hatori sanoi. Tohru punastui ja alkoi höpöttää itsekseen jotain liiasta kehumisesta ja imartelusta.
”Niinpä, tämän yhden Herra Jäänkin hän sulatti tuosta vain, muutamalla suloisella sanalla”, Ayame sanoi virnistäen leveästi.
”Jep, vaikka hän moneen kertaan sanoi olevansa sinut menneisyytensä kanssa, vasta kun Tohru saapui paikalle, hän pääsi täydellisesti yli ensirakkaudestaan ja...” Shigure virnisteli.
”Shigure...” Hatori murahti.
”Jep jep. Nyt me taisimme mennä liian henkilökohtaisiin”, Ayame sanoi hymyillen Shigurelle.
”Tuota en tiennytkään. Näyttää siltä että Hatorilla ja Eirillä on muutakin yhteistä kuin musta Mersu”, Shuichi sanoi ja hymyili Eirille. Eiri pyöräytti silmiään ja lähti hakemaan keittiöstä kahvia vieraille.
”Öö... Joo. Mitäs teille kuuluu? Onko näiden vuosien kuluessa tapahtunut mitään mullistavaa?” Shuichi kysyi.
”Jep, Tohru ja Kyo menivät kaksi vuotta sitten naimisiin, samana kesänä hieman ennen heitä Yukikin vietti häitään”, Shigure höpötti.
”Wauu, suuret onnittelut! Minä ihmettelinkin hieman, että sanoit sukunimeksesi ”Sohman” Shuichi hihkaisi.
---
Ovi kolahti ja Maiko asteli sisään. Tyttö ilmestyi olohuoneeseen ja hihkaisi tervehdyksensä. Sitten hän huomasi vieraat, jotka istuivat olohuoneessa juomassa kahvia ja keskustelemassa Eirin ja Shuichin kanssa. Maiko tervehti kohteliaasti ja istui veljensä viereen.
”Maiko olikin silloin niin pieni, ettei muistakaan paljoa”, Shuichi sanoi isällisesti.
”Itse sinä pieni olit. Muistan vallan hyvin, kuinka sinä riehuit joka paikassa. Sitten kehtasit vielä pillittää kun se suloinen oranssi kissa raapaisi sinua nenälle kun sinä retuutit sitä ympäri taloa. Sen jälkeen emme sitten sitä enää nähneet...” Maiko tuhahti.
Heiltä jäi huomaamatta Tohrun ja Yukin nopea vilkaisu Kyohon, joka punastui lievästi ja katsoi takaisin haastavasti.
”Se oli varmaan vain jokin likainen kulkukatti”, Hatori murahti. Kyo puristi käsiään nyrkkiin.
”Hmm, kuten sanoin, on todella mahtavaa tavata noin menestynyt kirjailija. Milloin seuraava kirjanne ilmestyykään?”, Shigure vaihtoi nopeasti puheenaihetta.
”Ensikuussa kaiketi”, Eiri sanoi ja laski tupakan tuhkakuppiin.
”Oletteko ajatellut jo seuraavaa kirjaa?” Shigure kysyi innoissaan.
”Hieman”, Eiri vastasi lyhyesti.
”Mistä te oikein saatte innoituksen noihin kirjoihinne?”
”Salaisuus”, Eiri virnisti. Shuichi vilkaisi häntä ja tirskahti.
”Sinä hymyilet!”
”Enhän”, kirjailija tuhahti mutta ei pystynyt pidättelemään virnistystä.
”Hymyilet sinä!” Shuichi nauroi ja tökkäisi Eiriä nenälle.
”Kyllä hän hymyilee”, Shigure sanoi tiiraillen kollegaansa vakavana.
”Minä vihaan sinua, Shuichi”, Eiri murahti.
”Minäkin rakastan sinua!” Shuichi kikatti saaden Eirin pyörittelemään silmiään.
---
Vieraiden lähdettyä Maikokin alkoi kasata tavaroitaan Eirin ja Shuichin pakatessa. Shuichi hyräili Break Throughia ja Eiri käski kymmeniä kertoja pojan pitämään suunsa kiinni.
”Maiko?” Shuichi kysäisi muistaessaan jotakin.
”Niin?” Tyttö vastasi ja istahti sohvalle.
”Soitin kotiin, ajattelin että olisi hyvä tietää mitä siellä tapahtuu, ennen kuin menisit sinne takaisin ja... No, isä on muuttanut pois. Äiti kuulosti aika surkealta... hän sanoi tulevansa hakemaan sinut huomenna”, Shuichi selitti.
”Isä...lähti?” Maiko sanoi typertyneenä ja istahti sohvalle.
”Kyllä...” Shuichi huokasi ja kiskaisi matkalaukkunsa kiukkuisena kiinni.
”Rauhoitu... Ja lähtemisestä puheen ollen, minunkin pitää lähteä”, Eiri sanoi vilkaistuaan kelloa.
”Häh? Mihin?” Shuichi sanoi yllättyneenä.
”Kuukauden viimeinen perjantai”, Eiri muistutti astellessaan eteiseen, josta hän nappasi takkinsa ja autonavaimensa. Shuichi mietti hetken ennen kuin tajusi; Eirin ei tarvinnut enää käydä terapeutin luona kuin kerran kuussa ja se välillä pääsi unohtumaan häneltä. He eivät kuulemma juurikaan enää keskustelleet menneisyydestä, vaan yksinkertaisesti siitä, miten Eirin elämä on nykyään mennyt.
”Mihin hän lähti?” Maiko kysyi oven sulkeuduttua.
”Moikkaamaan terapeuttiaan”, Shuichi sanoi lyhyesti ja heittäytyi sohvalle katsomaan televisiota.
”Terapeuttia? Miksi? Onko hän ollut liian paljon sinun seurassasi ja tarvitsee jo terapiaa?” Maiko hihitti omalle vitsilleen. Shuichi mulkaisi häntä pahasti, jolloin tyttö lopetti nauramisen.
”Miksi sitten?” tämä kysyi koettaen peittää uteliaisuutta äänessään.
”Eirin oma salaisuus”, Shuichi vastasi tylysti.
”Tiedätkö sinä sitä edes?”, Maiko kysyi hiljaa.
”Tiedän, mutten kerro sitä sinulle. Eiri saa kertoa sen sinulle itse, jos haluaa”, Shuichi murahti.
”Jotain kamalaa kenties?” Maiko kysyi vielä uteliaampana.
”Niinkin voisi sanoa...” Shuichi tuhahti eikä enää suostunut vastaamaan Maikon uteluihin.
---
Eirin palatessa kotiin, olohuoneessa oli täysi hiljaisuus jos television ääniä ei otettu lukuun.
”Täälläpä on mukava tunnelma...” kirjailija sanoi itsekseen.
”Yuki!” Shuichi huudahti ja loikkasi ylös sohvalta.
”Yuki on kuollut”, Eiri murahti heittäessään takkinsa naulakkoon. Hetken Shuichi katsoi kirjailijaa häkeltyneenä.
”Niin, mutta...” Laulaja aloitti mutta Eiri keskeytti hänet.
”Minun nimeni on Eiri”
”Niin, mutta...” Shuichi oli hieman ällistynyt Eirin puheista.
”Minä en ole Yuki. En ole koskaan ollutkaan. Yuki on kuollut.” Eiri sanoi ja asteli Shuichin ohi.
”Sinä siis haluat minun kutsuvat sinua Eiriksi?” Shuichi kysyi varovasti.
”Jotakin sen suuntaista...” Eiri vastasi. Hän oli juuri istahtamaisillaan sohvalle kun hän kohtasi Maikon tuijotuksen. Tyttö näytti hieman järkyttyneeltä ja yllättyneeltä.
”Mitä?” Eiri kysyi.
”Kuka on kuollut?” Maiko kysyi hitaasti.
”Yuki Kitazawa” Eiri sanoi lyhyesti ja istahti viimein sohvalle.
"Yuki Kitazawa? Olen kuullut tuon nimen jossain... Eikö hän ollut joku opettaja?" Maiko kysyi edelleen hieman yllättyneenä Eirin käytöksestä. Maiko oli aikeissa jatkaa lausettaan mutta sulki suunsa huomattuaan toisten tuijotuksen.
"Mistä sinä..." Eiri aloitti, mutta jäi kerrankin täysin sanattomaksi.
"Maiko, mistä sinä tuon tiesit?" Shuichi kysyi. Maiko pureskeli hetken huultaan. Hänen veljensä ja tämän poikaystävän käytös oli mennyt vähintäänkin oudoksi. Tyttö koetti yhdistellä asioita päässään siinä pahemmin onnistumatta. Mitä tämä Yuki Kitazawa merkitsi noille kahdelle?
"Maiko-chan?" Shuichi kysyi saaden tytön havahtumaan mietteistään.
"Meidän lukiossahan oli se vitriini jossa oli kuvia menestyneistä oppilaista. Kitazawa jäi mieleen koska hän oli vähän ulkomaalaisen näköinen ja aika söpö. Muistaakseni valmistunut opettajaksi ja muuttanut Amerikkaan.. tosin en tiedä onko kyseessä sama henkilö… Mitä hänestä?”
"Hän on kuollut", Eiri sanoi lyhyesti ja käänsi katseensa Shuichiin, "Tiesitkö sinä...?"
"En..." Shuichi sanoi. Hän oli täydellisen yllättynyt sisarensa sanoista. Eipä hän erikoisemmin kyllä koulussa ollut kiinnittänyt huomiota ympäristöönsä..
"Kuollut? Mitä...milloin? Miksi?" Maiko kyseli ihmeissään. Hän oli aikeissa kysyä jotain muutakin,. mutta hiljeni Shuichin varoittavan mulkaisun alla. Huoneessa oli hetken hiljaista ennen kun Eiri päätti sanoa jotakin.
"Haluatko todella tietää?"
"Yu... Eiri!" Shuichi huudahti. Aikoiko tämä mies kertoa Maikolle? Kyllähän tyttöön saattoi luottaa, mutta ei kirjailija ollut menneisyydestään koskaan kovin halukas ollut kertomaan.
"Itse asiassa kyllä. Tämä homma on mennyt aika sekaiseksi..." Maiko sanoi.
"Hän oli yksityisopettajani New Yorkissa. Taisin ihastua häneen ja nautin opiskelusta... kunnes hän yritti raiskata minut. Siinä oli mukana myös muutama hänen kaverinsa. Koetin tapella vastaan, mutta mitä kuusitoistavuotias mahtaa paljon itseään vanhemmalle? Jossain hetkessä tajusin piteleväni jonkun asetta kädessäni ja... loput voit arvata", Eiri sanoi ja hymähti ilmeettömänä.
"Sinä...?" Maiko aloitti tyrmistyneenä. Oliko mies hänen vieressään tappanut jonkun? Palat alkoivat loksahdella paikoilleen, mutta paljon puuttui silti.
"Jep. Minä. Tuonko sinä halusit kuulla? Synkän salaisuuteni." Eiri sanoi sarkastisesti.
"Shuichi tiesi?" Maiko sai sanottua.
"Jep. Kerroin sen hänelle jotta hän säikähtäisi ja jättäisi minut rauhaan... Turha luulo" Eiri naurahti.
"Eiri, oletko sinä kunnossa?" Shuichi kysyi.
"Olen, miten niin?"
"Et sinä yleensä käyttäydy noin..." Poika sanoi ja tuijotti Eiriä silmiin.
”Saattaa olla...” Eiri huokasi ja painoi kasvot käsiinsä.
”Eiri...?”
Eiri nousi ylös ja asteli työhuoneeseensa jättäen sisarukset istumaan olohuoneeseen.
”Hän...siis...miksi...” Maiko änkytti. Hän ymmärsi että hänelle oli nyt uskottu tämän talon suurin salaisuus.
”Maiko...” Shuichi huokasi.
”Miksi hän kertoi...?” Tyttö sanoi hieman järkyttyneen oloisena.
”En tiedä. Mutta miltä sinusta nyt tuntuu?” Shuichi aloitti.
”En tiedä... Minä vain...yllätyin... Tai siis. Niin. Mihin hän lähti?” Maiko alkoi höpöttää.
”Huoneeseensa...” Shuichi sanoi ja vilkaisi Eirin työhuoneen ovelle.
”Mene sinä vain hänen luokseen”, Maiko hymyili herttaisesti.
”Ha, älä kuvittele mitään”, Shuichi naurahti helpottuneena siitä, että Maiko otti asian niin hyvin.
”Shuichi...?”
”Niin?”
”Huomenna on viimeinen päivä... Tai siis... Huomenna minä palaan kotiin... Hassua, miten minulla ei täällä oloaikana ole ollut yhtään ikävä kotiin, mutta minulla on jo nyt ikävä teitä kahta”, Maiko naurahti. Shuichi hymyili sisarelleen, halasi tätä nopeasti ja juoksi Eirin luokse.
A/N: Seuraava luku on sitten viimeinen, sitten on nämä seitsemän päivää sunnuntaista lauantaihin käsitelty. Vieläkin ihmettelen miten olen jaksanut kirjoittaa näin paljon:D Viimeinenkin luku saadaan julkaistuksi nyt ajallaan (jos siis huomenna(tänään) ehdin) sillä sain kuin sainkin sen pelastettua wanhan tietokoneemme sisuksista. Mokoma romu.. Aiheutti melkoisen paniikin kun tajusin että viimeinen luku ei auennutkaan noilta vanhoilta levykkeiltä. Miten voi olla mahdollista että se oli tallennettu kahdelle levykkeelle, ja kummastakaan sitä ei sitten saanut auki? Nyt onneksi kaikki hyvin.